چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۰۲ - Feb 4, 2004
ديدار نمايندگان متحصنين با خاتمي و كروبي
محمدرضا خاتمي ، سخنگوي  نمايندگان  متحصن  در مجلس  از حضورحدود ۷۰ نفر از متحصنين  در دفتر رئيس  جمهور و گفت  و گو با سيد محمد خاتمي و مهدي  كروبي  خبر داد.
نايب  رئيس  مجلس  ديروز به  خبرنگار   ايرنا گفت : در اين ديدار،متحصنين  برمفادآخرين  بيانيه  و دو خواسته  اصلي  خود يعني  تاييد صلاحيت همه  كساني  كه  به  طور غيرقانوني  رد صلاحيت  شده اند و نيز تعويق  انتخابات ،تأكيد كردند.
نماينده  مردم  تهران افزود:نمايندگان  متحصن  به  سران  قواي  مجريه  و مقننه اعلام  كردند كه  به  هيچ  وجه  ازاين  دو شرط، كوتاه  نمي آيند و هر گونه  حل  اين مساله  بايد ناظر براين  دو نكته  باشد.
وي  اضافه  كرد: به  اعتقاد نمايندگان  متحصن  در مجلس ،در چنين  صورتي  است كه  مي توان  انتخاباتي  قانوني  و عادلانه  برگزار كرد.
سخنگوي  نمايندگان متحصن  خاطرنشان  كردكه نمايندگان  دراين  جلسه ،از آقايان خاتمي و كروبي  و نيزهيأت  دولت  به  خاطرمواضعي  كه  تاكنون  داشته اند، تشكر و درخواست  كردند كه  همچنان ، كار را باهمين  مواضع  ادامه  دهند تا ان شاءالله مشكلات  حل  شود.
خاتمي گفت : قبلاً هم  جلساتي  با آقايان  كروبي  وخاتمي داشتيم ، منتهي  آن دفعه ، نمايندگاني  از متحصنين  با ايشان  ملاقات  مي كردند،  اما اين بار حدود ۷۰نفراز متحصنين  به  دليل  اينكه  شرايط فعلي  را «حساس » مي دانستند، ترجيح  دادنددر اين  جلسه  حضور داشته  باشند.
وي  از پاسخ  به  سئوالي  درباره اظهارات  خاتمي وكروبي  دراين  جلسه  خودداري كرد و گفت  كه  او تنها مواضع  متحصنين  را بيان  مي كند.
نماينده  مردم  تهران  در جواب  به  اين  سئوال  كه  آيا اين  جلسه  به  نتيجه عملي  هم  منجر شد، اظهارداشت :قرار نبود جلسه  به  نتيجه  عملي  برسد.
جلسه نسبتا كوتاه  بود زيرا سران  قوا بعد از اين  جلسه ، ديدار بسيار مهمي داشتند.

ديدار شوراي نگهبان بامراجع تقليد
طبق اخبار واصله: برخي از اعضاي شوراي نگهبان طي روزهاي گذشته با مراجع تقليد ازجمله حضرات آيات عظام تبريزي، نوري همداني و شبيري در قم ديدار كرده اند.
حضرت آيت الله تبريزي در اين ديدار تاكيد كردند كه شوراي نگهبان بايد بدون توجه به ملاحظات جانبي وظايف قانوني خود را با دقت به انجام برساند و حفاظت از دين مردم را در سرلوحه كارهاي خويش قرار دهد.

تا انتخابات
موضعگيري درباره تعيين صلاحيت نامزدهاي انتخابات مجلس هفتم و زمان برگزاري آن، اكنون اصلي ترين موضوع سياسي كشور است.
طي روزهاي گذشته چهره هاي موثر سياسي، احزاب و گروه هاي متنفذ به كرات در اين خصوص سخن گفته و اعلام موضع كردند. از سوي ديگر مراجع ذي ربط در امر انتخابات به ويژه وزارت كشور و زيرمجموعه آن به همراه شوراي نگهبان و هيأت هاي نظارت مدام بر مواضع قبلي خود پافشاري مي كنند.در اظهارنظرهاي ديروز چهره هاي سياسي و حزبي مي توان سه گرايش را ديد.
گروهي حق را به جانب شوراي نگهبان داده و با انتقاد از تحصن و استعفاي نمايندگان بر اين باورند كه انتخابات مجلس هفتم در هر شرايطي بايد برگزار شود.
گروه دوم با تأييد تحصن استعفاي نمايندگان معتقدند بايد در رسيدگي به شرايط نامزدها تجديدنظر اساسي صورت گرفته و پس از آن زمان انتخابات به تعويق افتد.
سومين گروه نيز در سخنانشان تصويري از انتخابات پرشور و حضور موثر مردم نقش مي بندد بي  آن كه بگويند چگونه و در چه شرايطي.
استعفايي مشحون از بي مهري به قانون
دبيركل حزب موتلفه اسلامي گفت: دخالت قوه مجريه در شكل گيري مجلس تفكيك قوا را به مخاطره مي اندازد.
به گزارش ايرنا حبيب الله عسكر اولادي با اشاره به انعكاس ارائه فهرست دولت به شوراي نگهبان و ايجاد فشار احتمالي سياسي براي تحميل آن گفت: در هيچ جاي دنيا به قوه مجريه اجازه نمي دهند در كار چينش نمايندگان دخالت كند.
وي سپس با اظهار تأسف از سخنان رئيس مجلس در جلسه علني يكشنبه گذشته، گفت: درحالي كه ۶ فقيه شوراي نگهبان و ۶ حقوقدان برجسته اين شورا سكوت كرده و به وظايف قانوني خود عمل مي كنند زيبنده نيست كه به آنها اهانت شود كه برخي ديگر هم در مقام تهمت و نشر اكاذيب عليه اين شورا برآيند. متن استعفاي نمايندگان هم مشحون از بي مهري به قانون و نهاد قانوني شوراي نگهبان بود.وي با اشاره به استعفاي نمايندگان گفت: مفهوم اين استعفا چيست؟ اگر آقايان مي خواهند همچنان تا آخرين روز مجلس ششم حضور داشته باشند اين روش در ذهن مردم يك نمايش تكراري بوده و كپي نمايش تحصن جلوه مي كند.
عمل به قانون راه خروج از بحران
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين، شرايط فعلي جامعه را منحصربه فرد، حساس و استثنايي دانست و گفت: فقط تمكين از قانون، جامعه را از اين بحران خارج خواهد كرد.
حسن غفوري فرد به ايرنا گفت: متأسفانه تعدادي از نمايندگان محترم مجلس استعفا كرده اند و جامعه با يك شرايط حساس روبه روست و مقداري تنش و تشنج در فضاي كشور حاكم شده است.
رئيس شوراي مركزي خانه احزاب تصريح كرد: طبيعي است كه اين تعداد استعفا از طريق طبيعي قابل پيگيري نيست، چون با استعفاي اين تعداد از نمايندگان به طور دسته جمعي، مجلس از اكثريت خواهد افتاد و طبق قانون اساسي، كشور نبايد حتي يك روز هم بدون مجلس باشد.
وي با تأكيد بر اين كه قصد قضاوت در مورد نحوه برخورد شوراي نگهبان در مورد بررسي صلاحيت ها را ندارد افزود: صرفنظر از اين كه همه اين ردصلاحيت ها درست است يا نه، در هر حال مسير قانوني طي شده و اگر قرار است اقدامي در اعتراض به آن صورت گيرد، بايد از مسير قانوني باشد.
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين در پاسخ به سئوالي در خصوص پيشنهاد تعويق انتخابات از طرف برخي از افراد و گروه هاي سياسي و مراكز اجرايي گفت: به هيچ وجه تأخير و تعويق انتخابات را به صلاح نمي دانم.م
مردم از اين جدال ها استقبال نمي كنند
محمد هاشمي دبير كميته سياسي حزب كارگزاران سازندگي گفت: مردم از جدال گروه هاي سياسي خسته شده اند و از آن استقبال نمي كنند.
وي در گفت وگو با ايرنا با بيان اين كه در جريان تحصن نمايندگان، بي تفاوتي مردم نسبت به اين گونه جدال ها به روشني مشخص شد، اظهار داشت: همچنان كه شاهديم فقط تعدادي از تشكل ها و جريان هاي سياسي با انتشار بيانيه و سخنراني در موافقت يا مخالفت رد صلاحيت ها و تحصن، اظهارنظر كردند و مردم كاملا بي تفاوت بودند.
ابراز اميدواري عارف
به گزارش واحد مركزي خبر محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهوري نيز ديروز ضمن اميدواري براي آماده شدن فضاي كشور در برگزاري انتخاباتي آزاد، عادلانه و رقابتي تصريح كرد: با آماده شدن اين فضا، شاهد حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات خواهيم بود.
گزارش روز بيست و پنجم تحصن
بيست و پنجمين روز از تحصن نمايندگان معترض به عملكرد شوراي نگهبان عصر ديروز با حضور ۴۵ نماينده متحصن برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در اين مراسم تحصن، دانشجويان از شاخه دانشجويي دوم خرداد شهر نجف آباد اصفهان و اعضاي انجمن اسلامي شهيد چمران اهواز و برخي فعالان سياسي حضور داشتند.
در ابتداي جلسه، رجبعلي مزروعي نماينده ردصلاحيت شده اصفهان گفت: شاهد هستيم بخشي از روحانيت در جناح اصلاحات هستند، ولي بخشي از آن، قدرت براي آنها اصل شده است و از مردم فاصله گرفته اند و اين به اين خاطر است كه عده اي از روحانيت به خاطر معيشت خود به دولت متكي شده اند و يك تيم دولتي شكل گرفته و به جاي اينكه كنار مردم باشند توجه كننده قدرت و اعمالي هستند كه برخلاف قانون اساسي انجام گرفته مي شود.در ادامه اين مراسم تحصن، ابراهيم باي سلامي با توجه به خواسته هاي متحصنين از مردم خواست تا با متحصنين همكاري كنند.

نگاه
سياست گريزي توده ها چرا؟
هر شعار در پس خود دنيايي از معاني را مستتر دارد و آنچه به آن شعار اعتبار مي بخشد فراتر از ادعاي شعاردهندگان؛ ايستادگي آنان بر اثبات حقانيت و ارزش آن شعار است.
توسعه سياسي كه در فرهنگ معاصر جامعه ايراني همدوش با واژگاني چون «مشاركت سياسي» يا «حضور مردم در صحنه براي تعيين سرنوشت خويش» به كار برده مي شود فارغ از تمامي پرسش هايي كه آن را هدف گرفته است؛ شعار ارزشمندي بود كه دوم خرداد ۷۶ برپايه آن شكل گرفت و گفتمان موردعنايت دولت دوم خرداد همه برتنيده گرداگرد اين مفهوم بود.
بر همين انگاره؛ دوم خرداديان و دولت برآمده از يافته ها و كوشش هاي ذهني و نظري آنان، خود را بدرستي متولي افزودن بر مشاركت «توده ها» البته همزمان با «گسترش نهادمندي سياسي» دانست؛ و صدالبته توانست بر افزايش چالش هاي سياسي و ايجاد زمينه براي طرح ديدگاه هاي نو و چه بسا آنان كه عمدتاً فضايي براي عرضه خود نمي يافتند، تأثيري جدي نهد، لكن افراط در طرح شعار و عنايت كمتر به نهادينه سازي مشاركت توده ها همانگونه كه كارشناسان علوم سياسي و اجتماعي هشدار مي دادند به پديده سياست گريزي توده ها انجاميد.شكي نيست كه توجيهاتي چون موانع فراروي تحقق شعار «توسعه سياسي» همواره در دسترس متوليان توسعه سياسي هست اما اين توجيه تا چه اندازه پذيرفتني است؛ دانسته نيست.اكنون پس از گذشت شش سال؛ هراس از بحران مشاركت، قلوب مجريان انتخابات را مي فشارد؛ البته تا چه اندازه اين نگراني مطابق واقع هست، مورد بحث ما نيست ولي وجود اين نگراني يك واقعيت است.
از سوي ديگر، شعار تبديل معاند به مخالف و مخالف به موافق كه شعاري بس زيبا و ارزشمند و در راستاي توسعه سياسي مطلوب بود؛ به دليل سوءكردار برخي از افراطيون كه سكان اداره سياست جريان دوم خرداد را در دست گرفته بودند، در عمل چهره اي ديگر و واژگونه از خود به نمايش گذاشت.
اما چرا همه چيز اينگونه واژگونه در عمل تحقق يافت؟روشن است كه دوم خرداد به زيبايي گامهاي آغازين خود را برداشت اما فقدان برنامه هاي استراتژيك، هر جريان سياسي را مي تواند به سرنوشتي «تراژيك» مبتلا نمايد و استثنايي در اين قاعده نيافته ايم.بر اين باوريم كه قضاوت پيرامون سرنوشت دوم خرداد هنوز زود است زيرا چه بسا امواج فروخفته كه با درايت رهبران آن به موجي ارزشمند در جهت مردم مبدل شده است؛ فقط كافي است «خردگرايي» به جاي «احساسات منطق ستيز» بنشيند و سران آن جريان، واقعيت را «آنچنان كه هست» و نه «آنچنان كه دوست دارند» به نظاره نشسته و تجويزات عقل واقع نگر را به كرسي عمل بنشانند.
اكنون كه «تز» توسعه سياسي بابرخي تندرويها به« آنتي تز» سياست مبدل گرديد؛ وظيفه خردگرايان دوم خردادي است كه با جسارت پيكره توسعه سياسي را در مقابل تيرهاي سهمگين پرتاب شده افراط گرايان پاسداري نمايند.و اين امكان پذير نيست مگر با پذيرش حكم نهادهاي قانوني و وانهادن قضاوت به توده ها زيرا آنكه بر سر چينش نيروها اينچنين غمگنانه مي ستيزد و راهروهاي چانه زني را جستجو مي كند، به بلوغ مردمي باور ندارد در حالي كه راهي درست تر از اين نيست كه ايمان بياوريم به شعور توده ها.

نامه استانداران به رئيس جمهور
استانداران  سراسر كشور با ارسال  نامه اي  به  سيد محمد خاتمي  رئيس جمهوري  اسلامي ايران ، بر برگزاري  انتخابات  آزاد، رقابتي  و عادلانه  تأكيدكردند.
به  گزارش  ايرنا به نقل از روابط عمومي  وزارت  كشور، متن  نامه  استانداران  كه  در پايان جلسه  روز سه  شنبه  خود به  رئيس  جمهوري  نوشتند، به  شرح  زير است:
«به  استحضار مي رساند، استانداران  سراسر كشور با توجه  به  عدم  بازگشت روند انتخابات  به  شرايط قانونمند، آزاد و رقابتي  و با نگراني  جدي  از ادامه  روند موجود، در نشست هاي  صبح  و بعدازظهر سه شنبه مجددا به  بررسي  همه  جانبه  اوضاع  و شرايط جاري  پرداخته  و ضمن  تشكر از مصوبه  مورخ ۱۲/۱۱/۸۲ هيات  محترم  وزيران  و همراهي  و حمايت  رياست  محترم  جمهور و هيات محترم  دولت ، از وزارت  كشور و استانداران ، بر نكات  ذيل  به  عنوان  راهكارهاي برون  رفت  از شرايط موجود و ايجاد فضاي  قانونمند، آزاد و با نشاط انتخاباتي  تأكيد داشتند:
۱- تأكيد بر اجرايي  شدن  مصوبه  هيات  محترم  دولت ، مبني  بر آنكه  صرفا در صورت  آزاد، عادلانه  و رقابتي  بودن ، امكان  برگزاري  انتخابات  وجود دارد و اعلام  اينكه  در غير اينصورت  براي  مسئولان  اجرائي ، برگزاري  انتخابات  غيرقانوني  و ناعادلانه  امكانپذير نمي باشد.
۲- ضرورت  تعويق  زمان  برگزاري  انتخابات ، به  دليل  عدم  امكان  برگزاري انتخابات  آزاد و رقابتي  در اول  اسفند ماه  و لزوم  فراهم  شدن  فرصت  لازم  براي تحقق  شرايط آن .

مذاكرات اقتصادي وزيران امور خارجه ايران و اوكراين
در ديدار كمال خرازي و كنستنتين گريشچنكو وزيران امور خارجه  ايران  و اوكراين  كه  ديروز در «كيف» صورت  گرفت ، بر توسعه  و گسترش روابط دوجانبه  تأكيد شد.
به  گزارش  اداره  كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت  امور خارجه ، خرازي  كه  صبح ديروز وارد اوكراين  شد، از كمكهاي  انساندوستانه  اين  كشور در حادثه ناگوار بم  تشكر كرد و همدردي  اين  كشور را تسلي  بخش  ملت  ايران  دانست .
وي  با اظهار اين  نكته  كه  «اقتصاد دو كشور مكمل  يكديگر است»، بر اهميت  همكاريهاي  دوجانبه  در عرصه هاي  تجاري ، حمل  ونقل ، انرژي ، فناوري  و ساخت  مشترك  هواپيما تأكيد كرد.
وزير امور خارجه  خواستار تاسيس  مركز تجاري  و بانك  ايراني  در كيف  به منظور ايجاد تسهيلات  بيشتر براي  بخش  تجاري  و بازرگاني  دو كشور و نيز امضاي موافقتنامه  تعرفه  ترجيحي  ميان  دو دولت  شد.
خرازي  ضمن  تأكيد بر اهميت  طرح  انتقال  گاز ايران  از طريق  اوكراين  به كشورهاي  اروپايي ، انجام  اين  طرح  را گامي مهم  در روابط دو كشور ارزيابي كرد.
وزير امور خارجه  در اين  ديدار از همتاي  اوكرايني  خود براي  سفر به تهران  دعوت  بعمل  آورد.
گريشچنكو نيز ضمن  استقبال  از دعوت  خرازي  بر پيگيري  موضوعات مطرح  شده  از طريق  كميسيون  مشترك  اقتصادي  تأكيد كرد و نسبت  به  تداوم  رشد روزافزون  روابط دو كشور ابراز اميدواري  كرد.
وزير امور خارجه  ايران  بعد از اين  مذاكرات  به  اتفاق  همتاي  اوكرايني خود در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  حضور يافت  و در پاسخ  به سئوال يكي  از خبرنگاران اوكرايني  در خصوص  تحولات  مربوط به  مجلس  اظهار داشت : اين  موضوع  يك  مساله داخلي  بوده  و كشور ايران  در حال  تجربه  دموكراسي  است  و بر اجراي  قانون پافشاري  مي كند.
وي  افزود: دولت بر انجام  انتخابات  به  صورت  رقابتي  و با مشاركت  مردم  تأكيد دارد و ما اميدواريم  با رهنمودهاي  رهبر جمهوري  اسلامي ايران ، اين  مشكل  حل  شود و انتخاباتي  رقابتي  و عادلانه  داشته  باشيم .

خرازي در بيروت موضوع ديپلمات هاي ربوده شده ايراني را پيگيري مي كند
كمال خرازي در سفر رسمي خود به بيروت موضوع چهار ديپلمات ربوده شده ايراني در سال ۱۹۸۲ ميلادي در لبنان را پيگيري مي كند.
به گزارش ايرنا سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت ديروز با انتشار بيانيه اي افزود: برخي از مسئولان وزارت امور خارجه و جمعي از بستگان چهار ديپلمات ايراني با هدف ملاقات با مقام هاي لبنان جهت روشن شدن سرنوشت اين چهار ديپلمات، خرازي را در اين سفر همراهي مي كنند. هيات وزارت امور خارجه به رياست خرازي صبح پنجشنبه وارد بيروت خواهد شد.

با پيام مقام معظم رهبري گلزار شهدا فردا غبارروبي مي شود
مراسم ميهماني لاله ها با قرائت پيام مقام معظم رهبري فردا در گلزارهاي شهداي سراسر كشور همزمان با روز تجليل از شهدا و ايثارگران از ساعت ۳۰/۱۴ تا ۳۰/۱۶ برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي بنياد شهيد، در اين روز همچنين گلباران، غبارروبي و عطرافشاني گلزار شهدا همزمان در بهشت زهراي تهران و گلزارهاي شهداي سراسر كشور توسط مردم، نيروهاي مسلح و مسئولين انجام و مراسم ويژه تجليل از شهداي اقليت هاي مذهبي برگزار خواهد شد.

تأكيد مسئولين بر تصويب سريع لايحه بودجه در مجلس
گروه اقتصادي: درحالي كه به ماه پاياني سال نزديك مي شويم تكليف لايحه بودجه سال ۸۳ برخلاف سال هاي گذشته هنوز در مجلس شوراي اسلامي روشن نشده است. اين درحالي است كه تصويب سريعتر آن براي ادامه روند جاري و قانوني امور دولت ضروري است، بحران ناشي از اختلاف هاي انتخاباتي شرايطي فراهم كرده است كه علي رغم پايان بررسي لايحه بودجه دركميسيون تلفيق بودجه زمان تصويب نهايي آن در صحن علني مجلس هنوز مشخص نيست.اگرچه طبق روال قانوني بايد لايحه بودجه در نخستين جلسه علني مجلس مطرح و بررسي شود اما با استعفاي نمايندگان اين امر در معرض ابهام قرار گرفته است.باتوجه به اينكه طبق آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي استعفاي نمايندگان تا جايي پذيرفته است كه مجلس رسميت خود را حفظ كند انتظار مي رود كه بررسي لايحه بودجه در نخستين جلسه علني مجلس شوراي اسلامي پس از انتخابات آغاز شود.آنچه باعث نگراني است تداوم التهابات سياسي اخير و عدم حضور نمايندگان مستعفي در مجلس پس از برگزاري انتخابات است.اين نگراني ها درحالي است كه مقام هاي سازمان مديريت و برنامه ريزي در آستانه ارائه لوايح بودجه ۸۲ و برنامه چهارم توسعه بر ضرورت بررسي و تصويب هرچه سريعتر آنها جهت تسهيل روند برنامه ريزي كشور در سال آينده و چگونگي تقسيم بودجه تاكيد داشتند.علاوه بر اين در روزهاي اخير و همزمان با اوج گرفتن التهابات سياسي برخي از مسئولين دولتي نيز با ابراز نگراني نسبت به عواقب منفي مسائل سياسي بر فضاي اقتصادي كشور، خواهان تصويب هرچه سريعتر لايحه بودجه در مجلس شدند.
محمدرضا عارف معاون اول رئيس جمهور ديروز از نمايندگان مجلس خواست لايحه پيشنهادي دولت درخصوص بودجه سال آينده كل كشور را همين امسال به تصويب نهايي رسانده و در ادامه بررسي برنامه چهارم توسعه را در دستور كار قرار دهند.
حجت الاسلام انصاري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي نيز در گفت وگو با خبرنگار ما ضمن تاكيد بر اينكه بررسي لايحه بودجه در مجلس شوراي اسلامي پس از انتخابات مجلس آغاز مي شود اظهار اميدواري كرد كه مشكل ردصلاحيت ها نيز در روزهاي آينده حل شود.حيدر مستخدمين حسيني معاون حقوقي و امور مجلس وزارت امور اقتصادي و دارايي نيز با تاكيد بر اينكه نمايندگان اگر قرار نبود لايحه بودجه ۸۳ را تصويب كنند آن را از ابتدا بررسي نمي كردند، تاكيد كرد: بررسي لايحه بودجه ۸۳ بعد از انتخابات آغاز مي شود.

نتايج مذاكرات در سطح عالي نظام پيرامون انتخابات
در آخرين ساعات ديشب اطلاع يافتيم مذاكرات روز گذشته در عالي ترين سطوح نظام، اميد به خروج از بن بست ايجاد شده بر سر موضوع رد صلاحيت ها و تعويق انتخابات را تقويت كرده است.
يك منبع مطلع به همشهري گفت: بر اساس نتايج اين مذاكرات قرار است در حوزه هايي كه پس از رد صلاحيت ها امكان رقابت بين جريان هاي سياسي وجود ندارد، بررسي مجدد و تجديد نظر صورت گيرد. همچنين بر اساس همين مذاكرات، انتخابات مجلس هفتم در وقت مقرر يعني اول اسفند برگزار خواهد شد. براساس شنيده ها رئيس جمهوري و رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز با مقام معظم رهبري ديدار و درباره وضعيت جاري كشور و مسائل مربوط به انتخابات با معظم له گفت و گو كردند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |