شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۲ - - شماره ۳۳۰۸
بررسي وضعيت آموزش عالي در كنيا
دانشگاه هاي ناتوان
هزينه  يك دانشجو براي تحصيل در مقطع كارشناسي مبلغي بين ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار است و براي آموزش يك نفر در مقطع پزشكي اين مبلغ به ۴۰ هزار دلار مي رسد.
000165.jpg
حسين حكيمي، وابسته فرهنگي ايران در نايروبي
مراكز علمي در كنيا به نظم و انضباط توجه خاصي دارند ولي هميشه از كمبود منابع مالي، علمي و تحقيقاتي، به ويژه نيروي انساني متخصص رنج مي برند، به همين دليل علي رغم نظم و انضباط و سطح علمي نسبتاً مناسب، تنوع دروس ارائه شده كم است. براساس گزارش منتشره توسط برنامه توسعه سازمان ملل در كنيا، دولت كنيا هر سال بودجه كلاني را به دانشگاههاي دولتي اختصاص مي دهد. هزينه  يك دانشجو براي تحصيل در مقطع كارشناسي مبلغي بين ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار است و براي آموزش يك نفر در مقطع پزشكي اين مبلغ به ۴۰ هزار دلار مي رسد. دانشگاههاي كنيا سابقه چنداني ندارند و عمر دانشگاه نايروبي كه قديمي ترين دانشگاه كشور است به دهه ۱۹۶۰ بازمي گردد. پنج دانشگاه دولتي ديگر در سالهاي پس از استقلال تأسيس شده اند.
چگونگي پيوستن به دانشگاه
پذيرش در دانشگاههاي دولتي كنيا بستگي به گنجايش و ظرفيت دانشگاههاي دولتي و ميزان مطالبات داوطلبين ورود به دانشگاه دارد. در كشور كنيا هيأتي به نام هيأت پذيرش متحد وجود دارد كه كار اين هيأت نظارت كمي و كيفي بر مسئله آموزش عالي در كنيا است. JAB براي تمامي دانش آموزان سال آخر دبيرستان فرم تقاضا براي ورود به دانشگاه، مي فرستد و يا دانش آموزان فرم تقاضاي ورود به دانشگاه را از محل آدرس پستي JAB دريافت مي كنند و يا از طريق كامپيوتر و اينترنت فرم هاي مربوطه دريافت مي شود.
بعد از بررسي مدارك ارسالي به JAB و پس از مشخص شدن فهرست پذيرفته شدگان، دانشجويان بايد فرم هاي پذيرش را تكميل و قبل از اتمام مهلت مقرر به دانشگاههاي مربوطه بفرستند. لازم به ذكر است در خواست پذيرش دانشجوي جديد مي بايستي يك سال قبل از شروع سال تحصيلي دانشگاهها به هيأت JAB ارسال، تا هيأت صلاحيت هاي علمي داوطلبين ورود به دانشگاه را بررسي كند.
دانشجوياني كه از كمك دولت براي تحصيل استفاده مي كنند، قبل از شروع سال تحصيلي دانشگاه، فرم پذيرش و شرايط ثبت نام دانشگاه تحويل آنان مي شود تا پس از تكميل، تحويل دانشگاه تعيين شده شود. ثبت نام دانشجو با ارائه مدارك مورد نياز و پرداخت كامل هزينه تحصيلي انجام مي شود. پس از قبولي در دانشگاه و ثبت نام، يك دانشجو فقط در ۴ هفته اول ترم مي تواند رشته و يا دروس خود را تغيير دهد. دانشجوي پذيرفته شده در دانشگاه در هر رشته اي بايد در اول هر ترم ثبت نام كند تا اينكه برنامه تحصيلي وي به پايان برسد و مدارك تحصيلي اش را اخذ نمايد. دانشجو بايد كتاب و وسايل تحصيلي خود را شخصاً فراهم نمايد و در صورت نيازمند بودن مي تواند براي دريافت وام به هيأت تحصيلات عالي HELB مراجعه و مبلغ ۹۰۰ شيلينگ وام دريافت نمايد. براي استفاده از تسهيلات خوابگاه مي بايد خيلي زودتر از مهلت ثبت نام اقدام نمود تا امكانات خوابگاه براي آنان فراهم شود. قيمت خوابگاه براي هر ترم ۳۵۰۰ شيلينگ براي يك نفر است. همچنين براي استفاده از سيستم غذاخوري دانشگاه هر دانشجو بايد براي يك سال تحصيلي مبلغ ۱۸۰۰۰ شيلينگ پرداخت كند و دانشجويان در صورت عدم توان مالي مي توانند از (HELB) درخواست وام كنند.
در كل هزينه تحصيل در دانشگاههاي دولتي تا حدودي مجاني است. چرا كه دولت پس از بررسي وضعيت تحصيلي و مالي دانشجويان يا وجهي از آنان بابت آموزش در دانشگاه دريافت نمي كند و يا اينكه در هر ترم تا سقف ۳۰۰۰۰ شيلينگ دانشجو را از پرداخت هزينه معاف مي كند. در هر صورت اگر پذيرفته شدگان دانشگاه پس از اتمام تحصيل به استخدام دولت درآيند به صورت اقساط كه از حقوق آنان كسر مي شود كليه هزينه هاي منظور شده در زمان تحصيل از آنان باز پس گرفته مي شود.
دانشگاههاي كنيا
- دانشگاههاي دولتي
در كشور كنيا ۶ دانشگاه دولتي وجود دارد كه با مصوبه مجلس تأسيس شده و عبارتند از:
- دانشگاه نايروبي: اين دانشگاه به عنوان قديمي ترين و بزرگترين دانشگاه كنيا محسوب شده و در مركز شهر نايروبي قرار دارد كه ابتدا در سال ۱۹۵۶ با نام كالج سلطنتي تكنيك شرق آفريقا تأسيس و سپس در سال ۱۹۷۰ به دانشگاه نايروبي تغيير نام داد. زبان رسمي در اين دانشگاه انگليسي است. دانشكده هاي اين دانشگاه عبارتند از: ۱- دانشكده كشاورزي ۲- دانشكده داروسازي ۳- دانشكده معماري ۴- دانشكده مهندسي ۵- دانشكده علوم ۶- دانشكده آموزش و پرورش
۷- دانشكده علوم اجتماعي ۸- دانشكده مطالعات خارجي
۹- دانشكده دندان پزشكي ۱۰- دانشكده پزشكي ۱۱- دانشكده علوم انساني ۱۲- دانشكده اقتصاد ۱۳- دانشكده حقوق.
علاوه بر اين دانشكده ها و دپارتمانها، اين دانشگاه داراي يكسري از مؤسسات علمي و پژوهشي است كه وابسته به آن است و اين مؤسسه ها عبارتند از:
۱- مؤسسه مطالعات توسعه: كار اين مؤسسه تحقيق در علوم اجتماعي و مشكلات توسعه در كنياست كه در سال ۱۹۶۵ تأسيس شد.
۲- مؤسسه مطالعات آفريقايي: اين مؤسسه در داخل محوطه موزه ملي كنيا در نايروبي واقع شده و به تحقيق در مورد تاريخ باستان شناسي، زبان شناسي، موسيقي، رقص و ادبيات و غيره مي پردازند.
۳- مؤسسه روزنامه نگاري: اين مؤسسه كه دوره هاي يك ساله براي آموزش پژوهان را تدارك مي بيند در سال ۱۹۷۰ در نايروبي شروع به كار كرده است.
۴- مؤسسه ديپلماسي و مطالعات بين المللي.
۵- مؤسسه تحقيقات و مطالعات مردم شناسي.
آدرس كامل دانشگاه نايروبي
صندوق پستي ۰۰۱۰۰-۳۰۱۹۷ نايروبي- كنيا
تلفن: ۳۳۴۲۴۴-۰۲-۲۵۴
فكس: ۳۳۲۶۵۱-۰۲-۲۵۴
E - mail:acadreg@uonbi.ac.ke
Website: WWW.uonbi.ac.ke
- دانشگاه موئي: اين دانشگاه در سال ۱۹۸۴ در زادگاه رئيس جمهور پيشين در ۴۰ كيلومتري شهر الدورت توسط آقاي دانيال ارپ موئي رئيس جمهور پيشين كنيا افتتاح شد. زبان رسمي در آن انگليسي است و رشته هاي متعدد جنگلداري، چوب، حيات وحش، شيمي، جانورشناسي، رياضيات، برق، تاريخ، زبان سواحيلي و ادبيات در آن ارائه مي شود. داراي دانشكده هاي علوم سلامت و بهداشت و علوم تكنولوژي اطلاعات است. رشته هاي مختلف در علوم تكنولوژي اطلاعات همچون رشته هاي سخت افزار و نرم افزار كامپيوتر، رسانه هاي گروهي، مديريت سيستم هاي اطلاعاتي و مخابراتي و در علوم سلامت و بهداشت سه برنامه كارشناسي و يك برنامه كارشناسي ارشد دارد كه شامل ليسانس داروسازي، جراحي و پرستاري است. و علوم دارويي در اين دانشگاه تا مقطع فوق دكترا ارائه مي شود.
آدرس كامل دانشگاه موئي
صندوق پستي ۸۲۱۰ الدورت- كنيا Eldoret
تلفن: ۳۱۰۷۷-۰۵۳ الدورت- كنيا
دفتر نايروبي: تلفن: ۳۳۴۲۹۴-۲-۲۵۴
فكس: ۳۳۸۹۴۶-۲-۲۵۴
E - mail: vcmu@irmmoi.com
- دانشگاه كنياتا: اين دانشگاه در ۲۰ كيلومتري شهر نايروبي واقع شده و يكي از مهمترين دانشگاههاي كنيا محسوب مي شود. ظرفيت اين دانشگاه ۱۰۰۰۰ دانشجو است. دانشگاه كنياتا ابتدا به عنوان كالج كنياتا در سال ۱۹۶۵ آغاز به كار كرد و در سال ۱۹۷۰ تحت نظارت دانشگاه نايروبي درآمد و بالاخره از سال ۱۹۸۵ به عنوان دانشگاه كنياتا معروف شد. مدرك و سطح علمي اين دانشگاه مورد تأييد دانشگاه لندن بوده و يا دانشگاههاي آمريكاي شمالي، چين و ژاپن ارتباط علمي دارد. همچنين اين دانشگاه در جامعه دانشگاههاي كشورهاي عضو بازار مشترك المنافع نيز به رسميت شناخته شده است. پذيرش دانشجويان خارجي در اين دانشگاه از طريق وزارت خارجه كنيا و از كانال هيأت علمي ويژه مستقر در خود دانشكده است. دانشگاه كنياتا در حال حاضر داراي ۶ دانشكده در رشته هاي هنر، بازرگاني، علوم، مطالعات محيط زيست و علوم تغذيه است. رئيس فعلي دانشگاه آقاي هريس موله است. دانشگاه كنياتا تنها دانشگاهي است كه دانشكده محيط زيست در آن وجود دارد و كتابخانه اين دانشگاه مهم و داراي كتب غني و ارزشمندي است.
آدرس كامل دانشگاه كنياتا
صندوق پستي ۴۳۸۴۴ نايروبي- كنيا
تلفن: ۱۱-۸۱۰۹۰۱-۲-۲۵۴و ۸۱۱۹۵۰-۲-۲۵۴
فكس: ۸۱۰۷۵۹-۲-۲۵۴
E - mail: open Learning@ku.ac.ke
Website: www.ku.ac.ke
- دانشگاه ايگرتون: اين دانشگاه در سال ۱۹۳۹ با عنوان مؤسسه علمي در شهر انجورو(ناكورو) تأسيس و از سال ۱۹۸۷ به نام دانشگاه ايگرتون معروف شد. رشته هاي كشاورزي و علوم در شاخه هاي مختلف در آن تدريس مي شود. دانشكده هاي كشاورزي، علوم اجتماعي، علوم، آموزش و منابع انساني از دانشكده هاي مهم اين دانشگاه هستند. دانشگاه ايگرتون كه در شهر ناكورو واقع است نسبت به دانشگاه نايروبي و كنياتا از اهميت كمتري برخوردار است.
آدرس كامل دانشگاه ايگرتون
صندوق پستي ۵۳۶ انجورو- كنيا NJoro
تلفن: ۶۲۳۳۲-۰۵۱-۲۵۴
فكس: ۶۲۵۲۷-۰۵۱-۲۵۴
www.egerton.or.ke
E-mail:eu-sce@africaonline.co.ke
- دانشگاه كشاورزي و تكنولوژي جوموكنياتا: اين دانشگاه در ۳۵ كيلومتري شهر نايروبي واقع شده و رشته هاي متعدد كشاورزي در آن وجود دارند و از نظر تخصصهاي كشاورزي مورد قبول مجامع مهم علمي دنيا است. البته قبلاً به صورت دانشكده اي وابسته به دانشگاه كنياتا عمل مي كرد ولي امروزه به دانشگاه تبديل شده و اخيراً چند رشته مهندسي برق، مكانيك و فيزيك نيز در آن ارائه مي شود. در سال ۱۹۸۱ اين مركز به عنوان كالج كشاورزي و تكنولوژي به عنوان بخشي از دانشگاه كنياتا با ثبت نام ۱۹۸ دانشجو كار خود را آغاز و در سال ۱۹۸۴ اولين دوره دانشجويان آن فارغ التحصيل شدند. با توسعه و ترقي كالج در نهم دسامبر ۱۹۹۳ با اعلام رئيس جمهور اين كالج به دانشگاه مستقلي تبديل و از دانشگاه كنياتا جدا شد و نام دانشگاه كشاورزي و تكنولوژي جوموكنياتا را به خود گرفت. دانشكده هاي مهندسي، علوم و كشاورزي هر كدام با دپارتمانهاي تخصصي مهمترين دانشكده هاي اين دانشگاه هستند. اين دانشگاه داراي يك بيمارستان است كه مردم عادي نيز از آن بهره مندند. اين دانشگاه در سال ۱۹۹۱ جايزه بهترين مركز آموزش عالي را كسب كرد.
آدرس كامل دانشگاه جوموكنياتا
صندوق پستي ۰۲۰۰-۶۲۰۰۰ نايروبي- كنيا
تلفن: ۵۲۷۱۱-۰۶۷
فكس: ۵۲۱۶۴-۰۶۷
E-mail:HYPERLINKmailto: dvcaca@nbnet.co.ke
adp@jkuat.ac.ke
Website http://www.jkuat.ac.ke
2- دانشگاه ماسنو: دانشگاه ماسنو به عنوان ششمين دانشگاه دولتي در سال ۲۰۰۱ تأسيس شد و داراي دانشكده هاي آموزش و پرورش كه در آن معلمين دوره دبيرستان را آموزش مي دهند و دانشكده علوم كه داراي شش دوره كارشناسي و يازده دوره كارشناسي ارشد و يك رشته دكتري در رياضيات مي باشد و دانشكده هنر و علوم اجتماعي ديگر دانشكده اين دانشگاه مي باشد.
آدرس كامل دانشگاه ماسنو
Private bag,Maseno ماسنو- كنيا
تلفن: ۳۵۱۶۲۰ و ۳۵۱۶۲۲-۰۵۷-۲۵۴
فكس: ۳۵۱۲۲۱ و ۳۵۱۱۵۳-۰۵۷-۲۵۴
E - mail: masenoir@swiftkisumu.com
و همچنين يك كالج وابسته به دانشگاه موئي وجود دارد به نام كالج دانشگاه غربي علوم و تكنولوژي
(WEUCO)
صندوق پستي: ۱۹۰ كاكامگا- كنيا Kakamega
تلفن: ۲۰۷۲۴-۰۵۶-۲۵۴ تلفن
فكس: ۳۰۱۵۳-۰۵۶-۲۵۴
E - mail:weco@africaonline.co.ke
دانشگاههاي خصوصي
۱- دانشگاههاي امتياز داده شده. اين دانشگاهها تماماً توسط كميسيون آموزش عالي اعتبار داده شده اند و مدرك آنها مورد پذيرش است كه شامل:
- دانشگاه آفريقاي شرقي باراتون: در ۵۰ كيلومتري شهر الدورت واقع شده است و رشته هاي مختلف علوم از جمله، زراعت و كشاورزي، زيست شناسي، بازرگاني زراعي، علوم آزمايشگاهي كلينيكي، غذا و تغذيه، منسوجات، پرستاري بچه و خانواده، فيزيك، جانورشناسي، مهندسي خودرو، الكترونيك و مهندسي نرم افزار در آن ارائه مي شود.
آدرس كامل دانشگاه آفريقاي شرقي باراتون
صندوق پستي: ۲۵۰۰ الدورت - كنيا Eldoret
تلفن: ۲۶۲۵-۰۳۲۶ ۲۲۲۶-۰۳۲۶
فكس: ۲۲۶۳-۰۳۲۶
International: 2625۲۲۶۲۲۴۶۳،،-254326
E-mail:ueab-reg@nbnet.co.ke
Ueabdvcafricaonline.co.ke
ueabdfa@nbnet.co.ke
Website:www.tagnet.org/ueab
- دانشگاه كاتوليك آفريقاي شرقي: در شهر نايروبي واقع و در سال ۱۹۸۵ تأسيس شده است و رشته هاي مختلف ليسانس علوم از جمله رياضيات و كامپيوتر و رشته هاي مختلف بازرگاني و علوم اجتماعي و الهيات در آن ارائه مي شود.
آدرس كامل دانشگاه كاتوليك آفريقاي شرقي
صندوق پستي: ۶۲۱۵۷ نايروبي - كنيا
تلفن: ۶-۸۹۱۶۰۱-۲-۲۵۴
فكس: ۸۹۱۰۸۴-۲-۲۵۴
E - mail: Registrar @ cuea. edu
- دانشگاه دي استار: اين دانشگاه در ۲۵ كيلومتري نايروبي واقع شده و توسط كليساي كاتوليك اداره مي شود و شرط ورود به اين دانشگاه مسيحي بودن است و به منظور آموزش علوم مسيحي و تربيت عناصر تحصيلكرده تأسيس شده و در مقطع ليسانس و فوق ليسانس دانشجو مي پذيرد. اين دانشگاه در كشورهاي آفريقايي شعبه دارد و دانشجويان آن نيز از قاره آفريقا است و همه گونه امكانات رفاهي براي آنها مهيا مي باشد. اين دانشگاه در سال ۱۹۷۹ در نايروبي توسط رئيس جمهور افتتاح شد.
آدرس كامل دانشگاه دي استار
صندوق پستي: ۰۰۱۰۰-۴۴۴۰۰ نايروبي - كنيا
تلفن: ۴/۳/۲۷۲۳۰۰۲ نايروبي. ۳/۲/۲۲۶۰۱-۰۴۵ Athi-River
E-mail: Admissions@Daystar.ac.ke
- دانشگاه علوم الهي اسكات: در سال ۱۹۸۶ در شهر كوچك ماچاكس تأسيس شده است.
آدرس كامل دانشگاه علوم الهي اسكات
صندوق پستي: ۴۹ Machakos-Kenya
تلفن: ۲۰۴۵۵/۲۱۰۸۶-۰۴۴(۲۵۴)
فكس: ۲۱۳۳۶-۰۴۴(۲۵۴)
Website:www.scott.ac.ke
E-mail: scott-theol.college@aimint.net
- دانشگاه بين المللي آمريكا: در سال ۱۹۹۹ تأسيس شده است. اين دانشگاه در ۱۷ كيلومتري شهر نايروبي واقع شده و توسط سازمان هاي تجاري آمريكا اداره مي شود و شعبه هايي نيز در نيويورك، بلژيك، لندن و مكزيك دارد. دفتر مركزي اين دانشگاه در شهر سانديگو در ايالت كاليفرنياي آمريكاست و از سال ۱۹۶۰ شعباتش را در كشورهاي خارجي داير نمود. اين دانشگاه از سال ۱۹۷۰ آغاز به كار كرد. اين دانشگاه عمدتاً در رشته هاي روابط بين الملل،  علوم اجتماعي، بازرگاني، روان شناسي و علوم كامپيوتر فعاليت دارد و دوره هاي مختلفي را براي رشته هاي متعدد برپا مي كند. كتابخانه اين دانشگاه نيز در ۴ طبقه از اهميت بالايي برخوردار است.
آدرس كامل دانشگاه بين المللي آمريكا
صندوق پستي: ۰۰۸۰۰-۱۴۶۳۴ نايروبي - كنيا
تلفن: ۳۶۰۶۳۰۰-۳۶۰۶۰۰۰(۰۲۰-۲۵۴)
فكس: ۳۶۰۶۱۰۰(۰۲۰-۲۵۴)
E - mail: admit@usiu.ac.ke
Websit:http://www.usiu.ac.ke
- دانشگاه نازارين آفريقا:در ۲۴ كيلومتري شهر نايروبي واقع شده است و رشته هاي مختلف ليسانس علوم و علوم كامپيوتر در آن ارائه مي شود.
آدرس كامل دانشگاه نازارين
صندوق پستي: ۵۳۰۶۷ نايروبي- كنيا
تلفن:۳۰۳۲۴۳۵۰(۲۵۴)
فكس: ۳۰۳۲۴۳۵۲(۲۵۴)
E - mail: info@anu.ac.ke
۲- دانشگاه هايي با اعتبار موقت:
- دانشگاه متديست كنيا: در سال ۱۹۹۷ تأسيس شده و در شهر مرو واقع شده است و رشته هاي مختلف علوم از قبيل ليسانس علوم در زراعت و كشاورزي، زيست شناسي كاربردي، ميكروب شناسي دارويي، رياضيات و علوم كامپيوتر در آن ارائه مي شود. از برنامه هاي اين دانشگاه تأسيس دانشكده اي در زمينه علوم سلامت و بهداشت مي باشد كه در آن رشته هاي ليسانس پرستاري، سلامت عمومي و دارويي ارائه شود.
آدرس كامل دانشگاه متوديست
صندوق پستي: ۲۶۷ Meru-Kenya
تلفن: ۳۱۱۷۱/۳۰۳۰۱-۶۴-۲۵۴
فكس:۳۰۱۶۲-۰۶۴
E - mail: info@kemu.ac.ke
- دانشگاه كاباراك: در سال ۲۰۰۰ تأسيس شده است و رشته ليسانس علوم كامپيوتر در آن ارائه مي شود.
صندوق پستي: ۳۲۷۰ ناكورو- كنياNakuru
تلفن: ۵/۵۱۳۴۳۲۳۴(۰)۲۵۴
فكس: ۵۱۳۴۳۵۲۹(۰)۲۵۴
E - mail: info@kabarak.ac.ke
دفتر نايروبي: تلفن: ۲۰۲۴۰۶۳۴(۰)۲۵۴
فكس: ۲۰۲۲۹۰۹۰(۰)۲۵۴
E - mail: kabarak@kenyaweb.com
- دانشگاه علوم و صنعت زنان كيويري: در سال ۲۰۰۲ تأسيس شده و در شهر نايروبي واقع شده است و رشته هاي ليسانس در رياضيات و علوم كامپيوتر در آن ارائه مي شود. (اين تنها دانشگاه زنان است).
آدرس كامل دانشگاه كيويري
صندوق پستي: ۰۰۱۰۰-۴۹۲۷۴ نايروبي - كنيا
تلفن: ۴۴۴۲۲۱۲-۴۴۴۴۲۱۱-۲-۲۵۴
E - mail: kwust@tbm.co.ke
Website: www.kwust.ac.ke
- دانشگاه آقاخان[ محلاتي]: در شهر نايروبي واقع و در سال ۲۰۰۲ تأسيس شده و رشته هاي پرستاري و دارو در آن ارائه مي شود.
صندوق پستي: ۰۰۶۲۳-۳۹۳۴۰ نايروبي كنيا
تلفن: ۳۷۴۵۸۰۸/۳۷۴۷۴۸۳-۲-۲۵۴
E - mail: info-aku@aku.ac.ke
- دانشگاه استراتمور: در شهر نايروبي واقع و در سال ۲۰۰۲ اعتبارنامه خود را دريافت نموده است و رشته هاي ليسانس تكنولوژي اطلاعات و بازرگاني در آن ارائه مي شود.
آدرس كامل دانشگاه استراتمور
صندوق پستي: ۰۰۲۰۰-۵۹۸۵۷ نايروبي- كنيا
تلفن: ۴۶۰۶۱۵۵(۰۲۰-۲۵۴)
فكس: ۴۶۰۷۴۹۸(۰۲۰-۲۵۴)
E - mail: admissions@strathmore.edu
Website: http://www.strathmore.edu
۳- دانشگاه هايي با مدارك تأسيس: (اينها مؤسساتي هستند كه قبل از تأسيس كميسيون آموزش عالي بوجود آمده اند) كه شامل:
- كنيا هايلند بابيل كالج - كريچو (تاسيس ۱۹۸۹)
- كالج علوم الهيات سنت پلز (تأسيس ۱۹۸۹)
۴- ساير كالج هاي مذهبي مهم: در كالج هاي مذهبي بيشتر مدرك ديپلم به دانشجويان داده مي شود و براي ارائه ديپلم مبلغي در حدود ۶۰ هزار شيلينگ و براي مدارك بالاتر مبلغي بين ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار شيلينگ دريافت مي نمايند. بيشتر دانشجويان اين كالج ها از طريق كليساها بورسيه مي شوند و معمولاً امكانات شبانه روزي براي دانشجويان خود دارند. اين كالج ها عبارتند از:
- كالج  بين المللي مذهبي نايروبي: اين كالج توسط كليساي پروتستان آلمان اداره مي شود و در شهر نايروبي واقع شده است.
- كالج انجيل اعلاي كنيا: اين كالج توسط كليساي پروتستان ايرلند اداره مي شود.
- كالج مذهبي اسكات: اين كالج توسط كليساي پرسبيتري ايرلند اداره مي شود و در سال ۱۹۸۶ در شهر كوچك ماچاكس تأسيس شده است.
- كالج مسيحي پان افريكن: اين كالج توسط كليساي پريسپاتريان اداره مي شود و در ۱۸ كيلومتري شهر نايروبي واقع و در سال ۱۹۸۲ تأسيس شده است و رشته هاي علوم الهيات و مترجمي در آن ارائه مي شود.
- كالج حكيما: اين كالج در نايروبي است و توسط كليساي كاتوليك اداره مي شود.
- مدرسه علوم الهي پروتستان نايروبي: در سال ۱۹۷۶ تأسيس شده و در شهر نايروبي واقع شده است و در آن رشته هاي الهيات در سطح كارشناسي ارشد و دكترا ارائه مي شود. اين دانشگاه توسط كميسيون آموزش الهي انجمن پروتستان هاي آفريقا اداره مي شود و دانشجويان آن از ۳۷ كشور آفريقايي مي باشند.
- كالج علوم الهيات سنت پلز: اين كالج توسط كليساي انگليكن پروتستان شاخه انگلستان اداره مي شود. در شهر كوچك ليمورو واقع شده است و قديمي ترين كالج در كنيا مي باشد كه در سال ۱۹۰۳ به وسيله انجمن مبلغين مذهبي كليساي شهر فرره در نزديكي مومباسا آغاز به كار نمود و در سال ۱۹۲۹ از شهر فرره به شهر ليمورو تغيير مكان داد و از سال ۱۹۸۸ رشته هاي الهيات و از سال ۲۰۰۰ رشته هاي مديريت را ارائه نموده است.

كوتاه از سراسر جهان
دانشگاههاي انگليس مشتريان پروپاقرص واحدهاي كم هزينه
شيميدانان انگليسي معتقدند تا سال ۲۰۱۴ ميلادي، تنها ۶ دپمارتمان شيمي در انگلستان وجود خواهد داشت، دپارتمان كالج لندن كه به تازگي با به كارگيري تكنيك هاي برتر و پيشرفته روز دنيا، به نتايج چشمگيري در زمينه DNA دست يافته، معتقد است در حال حاضر بين ۳۵ تا ۴۰ دپارتمان شيمي در اين كشور وجود دارد، اما «جامعه سلطنتي شيمي انگلستان» پيش بيني مي كند تا ۱۵ سال آينده، تنها، دپارتمان از ميان آنها، باقي خواهد ماند. از اين رو، جامعه  سلطنتي شيمي انگلستان نشستي را با حضور فرهيختگان جامعه شيمي اين كشور و دانشجويان علاقه مند در زمينه شناخت هرچه بيشتر مقوله شيمي و كاربردهاي آن در زندگي روزمره برپا كرد.
در اين نشست، شهريه بسيار بالاي واحدهاي دانشگاهي در رشته شيمي و شاخه هاي زيرمجموعه اي آن، دليل اصلي بروز چنين اختلالي طي ۱۵ سال آينده اعلام شد. از آنجا كه تعداد كثيري از دانشجويان توانايي پرداخت اين شهريه هاي بسيار بالا را ندارند، ارايه واحدهاي دانشگاهي شيمي تنها به دانشگاه هاي بسيار مدرن پيشرفته خاص قشر ويژه اي از افراد جامعه، اختصاص داده خواهد شد. تحقيقات نشان مي دهد دانشگاه هاي انگلستان بيشتر به سمت ارايه واحدهايي در دانشگاه علاقه مند هستند كه هزينه كمتري براي تدريس به همراه داشته باشند.
امتيازات قانون كار انگليس براي فارغ التحصيلان زن رشته هنر
تحقيقات اخير در كشور انگلستان حاكي از آن است كه فارغ التحصيلان «زن» در رشته هاي مختلف هنر و علوم طبيعي در اين كشور از امتياز بيشتري در مجامع شغلي نسبت به مردان برخوردار هستند. قانون جديد كار در انگلستان براي فارغ التحصيلان زن در رشته هاي هنر، امتياز بيشتري نسبت به مردان قائل مي شود، به گونه اي كه ميانگين درآمد زنان فارغ التحصيل در اين رشته كه در مؤسسات دولتي مشغول به كار هستند، بيش از مردان تخمين زده شده است.
به طور كلي، دانشجويان و فارغ التحصيلان مرد از اين رشته در انگلستان، ۵ درصد بيش از ديگر مردان همپاي خود درآمد ساليانه دارند، در حاليكه ميانگين درآمد ساليانه زنان در اين رشته ۱۲ درصد از ديگر همنوعان خود برآورد شده است.
نهضت دانشجويي مبارزه با آلودگي هاي زندگي صنعتي در چين
تحقيقات نشان مي دهد آلودگي بيش از حد در شهرهاي بزرگ و صنعتي كشور چين، دانشجويان دانشگاه ها را برآن داشته است در راستاي رسيدگي از اين معضل بزرگ اجتماعي، با برپايي همايش ها و تأسيس تشكل هاي دانشجويي، اهميت انواع آلودگي هاي ناشي از زندگي صنعتي و تأثير آن بر روي زندگي اجتماعي را به شهروندان چيني يادآوري كنند.
تعدادي از دانشگاه هاي بزرگ و مطرح كشور چين، آمادگي خود را در حمايت همه جانبه از اين گروه هاي دانشجويي اعلام كرده، در نظر دارند بخشي از پايان نامه هاي دانشجويان را نيز به اين امر اختصاص دهند. طي سال هاي اخير، پايان نامه هاي دانشجويي كه به مواردي چون آلودگي هاي آب، هوا و آلودگي صوتي مي پردازند نسبت به سال هاي گذشته افزايش چشمگيري داشته اند. دانشگاه هاي ياد شده، در پي طراحي همگاني مشترك در ميان دانشگاه هاي چين وب سايت هايي با نام خود دانشگاه در خصوص كمك به پاكسازي آلودگي هاي زيست محيطي موجود در جامعه طراحي كرده اند. در اين سايت هاي اينترنتي از شهروندان دعوت مي شود از انرژي سبز استفاده كنند و از آنها خواسته مي شود با تصفيه آب و ديگر منابع طبيعي انرژي و همين طور استفاده از روش هاي درست بازيافت زباله هاي خانگي و صنعتي در حفظ و بقاي محيط  زيست سهيم باشند.
مدل آمريكايي و مخالفت دانشجويان سوئيسي
دانشجويان سوئيسي با طرح همانندسازي دانشگاههاي اين كشور با استانداردهاي ساير كشورها در سراسر اروپا، مخالفت كردند.
به گزارش پايگاه اينترنتي سوئيس اينفو، اين دانشجويان اعلام كردند كه اصلاحات فوق كه از مدل هاي آمريكا الگوبرداري شده، به دلايل اقتصادي مطرح شده است. اتحاديه دانشجويان در اين كشور، در نظر دارد در مقابل اجراي اين طرح هاي پيشنهادي، مخالفت و پافشاري كند.اين سيستم قرار است تا سال ۲۰۱۰ در دانشگاههاي سوئيس اجرا شود و طبق آن، دانشجويان در سه سال اول تحصيل مدرك ليسانس در رشته هنر و يا علوم دريافت مي كنند. دو سال بعد از آن به اخذ فوق ليسانس نائل مي شوند و در صورت ادامه تحصيل وارد مقطع دكترا خواهند شد.
پيشنهاد واگذاري دانشگاههاي ايرلند به بخش خصوصي
مسئولان آموزش عالي در ايرلند، طي گزارشي از دولت اين كشور خواستند كه برخي از دانشگاه ها را از بخش دولتي به بخش خصوصي منتقل كند.
اين مسئولان معتقدند كه براي رسيدن دانشگاه هاي ايرلند به سطح جهاني، انجام اين اقدامات و حركت ها الزامي است. آنها در عين حال تأكيد كردند كه دانشگاه هاي خصوصي نيز نبايد براي منافع مالي فعاليت كنند. اين پيشنهادات به وزارت آموزش ايرلند و سازمان توسعه و همكاري هاي اقتصادي اين كشور ارائه شده است.

گشتي در سايت ها
http://www.juj.ac.jp
فرنوش مرتضوي
در سايت دانشگاه بين المللي ژاپن Iuj مي توانيد از قسمتهاي خدمات دانشجويي، كتابخانه، برنامه آموزش زبان انگليسي استفاده كنيد. به علاوه، آخرين اخبار مربوط به دانشگاه Iuj و ساير دانشگاه هاي ژاپن در صفحه اصلي سايت قرار دارد. همچنين در قسمت گردش مجازي مي توانيد از بخش هاي مختلف دانشگاه بازديد كنيد.

http://www.korea.ac.kr/eng/main/~htm
دانشگاه كره در سال ۱۹۰۵ شامل دو دانشكده حقوق و بازرگاني تاسيس و اكنون پس از گذشت نزديك به صد سال اين دانشگاه با دارابودن ۱۴ دانشكده در سه فضاي دانشگاهي در دو شهر بزرگ كره، به يكي از بزرگترين و معتبرترين موسسات آموزش عالي خصوصي در اين كشور بدل شده است.
در سايت دانشگاه كره بخش برنامه هاي بين المللي دانشگاه و بخش مطالعات و تحقيقات در اختيار افراد مراجعه كننده قرار دارد. در بخش اطلاعات دانشجويان بين المللي مي توانيد از نحوه پذيرش دانشجو، نحوه دريافت ويزا، نرخ شهريه و ساير موارد مورد نياز مطلع شويد.

http://www.duke.edu
در سايت اين كتابخانه ژاپني مي توانيد در قسمت ابزار تحقيقات از مقالات و اطلاعات، نشريات الكترونيكي ، كتابهاي تمام متن الكترونيكي و راهنماهاي پژوهش استفاده كنيد . در بخش ديگر اين سايت خدمات كتابخانه اي به افراد ارائه مي شود.

http://.hom.ust.hk/~sanet/apssa.htm
انجمن خدمات دانشجويي آسيا و اقيانوسيه apssa در سال ۱۹۸۸ با هدف افزايش رفاه دانشجويان و نقش آنها در اعتلاي آموزش عالي در منطقه و ايجاد رابطه ميان اعضا تاسيس شد. در اين صفحه مي توانيد از نحوه عضوگيري به دو صورت موسسه اي و انفرادي و فوايد عضويت در انجمن آگاه شويد.

http:/www/asialink.unimelb.edu.au
اين بخش يكي از بخش هاي غيردانشگاهي دانشگاه ملبورن استرالياست كه در سال ۱۹۹۲ با هدف ارتقاي سطح اطلاع عموم از فرهنگ ها و ملل آسيايي تاسيس شد. اين سايت در سه بخش هنر، برنامه هاي عمومي و برنامه هاي آموزشي، امكانات و اطلاعات خوبي را درباره كشورهاي آسيايي در دسترس بازديدكنندگان قرار مي دهد.

http://www.h-net.msu.edu/%7easia
h-asia يكي از اعضاي شبكه online علوم اجتماعي و انساني h-net است. از اهداف اوليه اين سايت تسهيل روابط علمي و تحقيقي، امكان بحث پيرامون موضوعات مختلف و معرفي مقالات، كتب، روش ها و ايده هاي نو است.
در صفحه اصلي سايت امكان دسترسي به منابع، بخش پيام هاي اعضا و همچنين پيوند اعضاي ديگر شبكه h-net فراهم است. به علاوه، هر هفته يك نقد كتاب در صفحه اصلي در اختيار علاقه مندان قرار دارد.

معرفي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي معتبر جهان
دانشگاههاي بلژيك
الهام رضاخاني
در موسسات آموزش عالي بلژيك، امكان تحصيل در رشته هاي گوناگون (معماري، بهداشت، موسيقي، نمايش و غيره) وجود دارد. برنامه هاي آموزشي در اين كشور طي يك يا دو دوره انجام مي شود. دوره اول آموزش همراه با كار عملي، براي دستيابي به مهارت همراه با علم و دوره دوم به صورت دانشگاهي همراه با پژوهش و همكاري با ديگر دانشگاه هاي داخل يا خارج از كشور است.
تحصيلات دانشگاهي در بلژيك در حال حاضر شامل ۱۸ رشته و با ۸۰ گرايش است. نظام آموزشي به صورت دو نيم سال و سالانه است. كشور بلژيك به دو منطقه فرانسوي زبان و هلندي زبان تقسيم مي شود و در دانشگاه ها نيز تدريس و تحصيل به اين دو زبان صورت مي گيرد.
دوره هاي تحصيلي و نحوه ارزشيابي مدارك آن
: First cycle -1 اين دوره ويژه دروس پايه است و ۲ تا ۳ سال طول مي كشد و در پايان اين دوره به دانشجويان مدرك kandidaat اعطا شده و مدرك اين دسته از دانشجويان كارداني ارزشيابي مي شود.
: second cycle -2 اين دوره دو تا سه سال پس از دوره اول به طول مي انجامد و در پايان آن مدرك licentiate به دانشجو اعطا مي شود كه در سطح master است.
۳- در بعضي از دانشگاه هاي بلژيك، گذراندن دوره هاي Advanced Academic Training كه يك دوره يك يا دو ساله پژوهشي است، بسيار رايج است و طي آن دانشجو در خصوص موضوعي خاص عميقا پژوهش مي كند و در پايان موفق به كسب مدرك كارشناسي ارشد مي شود.
۴- آخرين دوره تحصيلات دانشگاهي در بلژيك Third Cycle است. طول اين دوره ۳ تا ۵ بوده و در پايان به دانشجويان مدرك d.phحدكترا اعطا مي شود.
اين دوره به صورت پژوهشي و كاملا تخصصي است. شرط ورود به اين دوره داشتن مدرك licentiaat و ارائه سوابق تحصيلي و معرفي استادان و در آخر مجوز شوراي دانشگاه است.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |