چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۲
صرفه جويي در هزينه ها
كدام آبگرمكن و با چه قيمتي ؟
گرچه استفاده از تأسيسات حرارتي به صورت پكيج در آپارتمان ها رايج شده؛ اما هنوز اكثر مردم در منازل از آبگرمكن استفاده مي كنند. البته استفاده از آبگرمكن هاي نفتي كاهش يافته و آبگرمكن هاي گازسوز به دو شكل ايستاده و ديواري جاي آن را گرفته است.
در حال حاضر اكثر خانواده ها به خريد آبگرمكن هاي ديواري روي آورده اند. دليل اين امر كم حجم بودن اين آبگرمكن هاست.
افزايش قيمت زمين و آپارتمان و توجه خانواده ها به لوازم خانگي كم حجم براي زيبايي منزل موجب شده اكثر خانواده ها آبگرمكن هاي ايستاده را كنار بگذارند.
البته يك تفاوت ديگر هم بين اين دو نوع آبگرمكن وجود دارد و آن مدت زمان گرم كردن آب است. در آبگرمكن هاي ايستاده زمان نسبتاً زيادي طول مي كشد تا آب به درجه حرارت مطلوب برسد و پس از مصرف مقداري مشخص آب گرم، مصرف كننده بايد ساعتي انتظار بكشد تا دوباره آب گرم شود.
اين آبگرمكن ها سالا نه هزينه قابل توجهي را به خانواده ها تحميل مي كنند، در حالي كه مي توان با جايگزين كردن آبگرمكن هاي ديواري در هزينه ها صرفه جويي كرد.
دكترجواد نوفرستي، مدرس دانشگاه و كارشناس صنعت و بازار لوازم خانگي در اين باره مي گويد: استفاده از يك آبگرمكن ايستاده به طور متوسط در سال موجب صرفه جويي ۲۰ تا ۳۰ كپسول گاز مي شود كه با محاسبه قيمت هر كپسول ۴۵۰ تومان، يك خانواده مي تواند حدود ۹ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان در هزينه هاي مصرف گاز خود صرفه جويي كند. البته اين تمام ماجرا نيست، حمل و نقل كپسول گاز نيز هزينه دارد، چراكه در برخي مناطق كشور با كمبود كپسول گاز و قيمت هاي بازار سياه روبه رو هستيم.
وي ادامه مي دهد: قيمت آبگرمكن هاي ايستاده نيز به دليل وزن و حجم بيشتر قطعات گران تر است، ولي به دليل فشار كم آب برخي خانواده ها هنوز تمايل دارند از آبگرمكن هاي ايستاده استفاده كنند.
نوفرستي مي گويد: در آبگرمكن هاي ديواري جديد كه در ايران هم توليد آن آغاز شده، اين مشكل حل شده و آبگرمكن هاي ديواري هم مي توانند با فشار بسيار كم كار كنند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه چرا دولت باوجود آغاز حركت در راستاي كاهش مصرف انرژي در خودروها، جلوي توليد اين آبگرمكن ها را نمي گيرد، مي گويد: اين كارها با اجبار پيش نمي رود. ضمن اين كه با تعطيل شدن كارخانه ها هزاران نفر بيكار مي شوند. راه منطقي اين است كه آگاهي مردم افزايش يابد و مصرف كنندگان براي صرفه جويي در هزينه هاي خود و كمك به اقتصاد ملي به لحاظ كاهش هزينه هاي دولت، خود به انتخاب بهتر دست بزنند. توليد كنندگان آبگرمكن هاي ايستاده نيز بهتر است بدون اين كه دچار ورشكستگي شوند به توليد محصولا ت كم مصرف تر روي بياورند.
اين مدرس دانشگاه ادامه مي دهد: باتوجه به پايين بودن قيمت انواع سوخت و عدم اطلا ع رساني به مردم، مصرف انرژي در ايران به حدي بالاست كه تا چند سال ديگر نفت و گازي براي صادر كردن نخواهيم داشت و همه آن، به اجبار در داخل مصرف مي شود. براي همين بايد به طور جدي به خانواده ها آموزش هاي لا زم داده شود و توليد كنندگان نيز مورد حمايت دولت قرار گيرند تا محصولات كم مصرف تر توليد كنند.
وي در مورد استفاده برخي خانواده ها از آبگرمكن هاي نفتي مي گويد: استفاده از اين آبگرمكن ها تقريباً منسوخ شده است. اما اخيراً برخي افراد به گازسوز كردن دستي اين آبگرمكن ها روي آورده اند كه اين كار مقرون به صرفه نيست. زيرا استفاده از مشعل موجب افزايش مصرف سوخت به ميزان سه برابر آبگرمكن هاي گازي مي شود. همچنين اين اقدام، دور از نكات ايمني آبگرمكن هاست.وي ادامه مي دهد: خريد يك آبگرمكن كم مصرف مي تواند ظرف ۲ تا ۴ سال با كاهش مصرف انرژي، پول يك آبگرمكن را به خريدار باز گرداند. ضمن اين كه استفاده از فضاي كمتر نيز براي خانواده ها صرفه جويي در  پي خواهد داشت.

بازارچه لوازم خانگي
بازارچه خودرو
بازارچه خوراك
بازارچه مسكن
بازارچه رايانه
بازارچه حمل و نقل
گوناگون
|  بازارچه خودرو  |  بازارچه خوراك  |  بازارچه لوازم خانگي  |  بازارچه مسكن  |  بازارچه رايانه  |  بازارچه حمل و نقل  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |