چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۲ - Feb 18, 2004
ورزش
Front Page

امروز در ورزشگاه آزادي
ايران بدون تماشاگر به  مصاف قطر مي رود
شگفتي قطر و قدرت فوتبال ايران
002487.jpg
گروه ورزشي : امروز در ورزشگاه آزادي تهران، تيم ملي فوتبال ما در تجربه اي تازه اما ناخوشايند به ديدار قطر مي رود. در تاريخ فوتبال ملي ما سابقه ندارد كه تيم ما بدون تماشاگر در مقابل حريفي به ميدان برود. يك حركت ناسنجيده و غيرمتعارف و شايد هم يك اتفاق باعث شد چنين تصميمي درمورد فوتبال ما گرفته شود. نبود تماشاگر براي ما گران تمام مي شود. چرا؟ براي كشورهايي چون ايران، تركيه و اكثر كشورهاي آمريكاي لاتين به ويژه برزيل، آرژانتين، اكوادور، كلمبيا و... تماشاگر بخشي از تاكتيك تيمي به حساب مي آيد. بايد باور كنيم كه گاه صداي تماشاگران با موج حركت تهاجمي يك تيم مثل ايران نظم مي گيرد و اكثر بازيكنان ما به اين صداهاي مثبت توام با شارژ روحي عادت كرده اند.تيم هاي پرسپوليس و استقلال سالهاست كه به اين تاكتيك خو گرفته اند و خطوط بازي خود را با آن همسان و به نوعي سينك مي كنند.
صدهزار تماشاگر نيروي كمي نيست و ما امروز از اين فاكتور مثبت بي بهره خواهيم بود. آيا برانكو اين  كمبود را درك خواهد كرد؟ قطر حريف آنچنان قلدر و قويي نسبت به ما نيست و كلاً چه  از نظر جغرافيا، جمعيت و چه استعداد در ورزش قابل مقايسه با ما نيست و هيچ وقت از جانب قطر تهديد جدي نشديم، البته گاه نيز در ميان شگفتي تمام آسيايي ها مغلوب همين قطر كوچك شده ايم. بازي امروز نيز مي تواند يكي از آن شگفتي ها باشد، پس بايد درپي جلوگيري از آن باشيم. چگونه، با چه روشي؟
«برانكو ايوانكوويچ» در چند ماه گذشته كاملا سير حركتي تيم قطر را زيرنظر داشته و در رقابت هاي جام خليج فارس هم بازي هاي اين تيم را در مقابل حريفان ارزيابي كرده است. شناخت برانكو به او كمك مي كند تا در بازي امشب با برگزيدن تركيبي مناسب گام نخست را محكم بردارد و وحشت و هراس را به اردوي ديگر حريفان ببرد. تيم ايران در اين بازي از وجود حامد كاويانپور محروم است و وضعيت يحيي گل محمدي هم به دليل مصدوميت از كشاله ران درپرده ابهام قرار دارد. نبود گل محمدي بدون شك خط  دفاعي ما را با مشكل روبه رو مي سازد. فريدون زندي نيز كه قرار بود براي اولين بار پيراهن تيم ملي را بر تن كند، به اين بازي نخواهد رسيد. با همه اين اوصاف تيم ملي فوتبال ايران اين توانايي را دارد كه از سد قطر و حربه هاي ضد فوتبال آن عبور كند. بازي با برنامه و هدفمند به خصوص دستيابي به گل در دقايق اوليه مي تواند تمام روياهاي تروسيه و تيم قطر را نقش بر آب كند. برانكو آنقدر مهره هاي توانا در خدمت دارد كه بتواند خلاء بازيكنان غايب احتمالي را پوشش دهد. تركيب تيم ايران در بازي با قطر بي شباهت به روز بازي با نيوزيلند نخواهد بود. تيم ايران در اين بازي به مانند بازي هاي گذشته با شيوه (۱-۳-۲-۴) بازي خواهد كرد.
ايران و قطر تاكنون ۸  بار با هم روبه رو شده اند كه تيم ايران صاحب ۶ پيروزي و دو شكست در رويارويي با اين تيم شده است.اين بازي به قضاوت داوران سوري ساعت ۱۹ امشب برگزار مي شود.

پايان يك فصل رقابت پرفراز و نشيب در واليبال
پيكان و پگاه در انديشه همراهي صنام به ميدان مي روند
002484.jpg
گروه ورزشي: ليگ برتر واليبال باشگاه هاي ايران رقابت هاي پرفراز و نشيب فصل جاري خود را امروز با انجام سه بازي به پايان مي برد. در شرايطي كه صنام هفته پيش با كسب قهرماني حضورش را به عنوان نماينده اول ايران در جام قهرماني باشگاه هاي آسيا قطعي ساخته است، تكليف دومين تيم شركت كننده در اين جام نيز امروز مشخص مي شود.پيكان و پگاه اروميه دو تيمي هستند كه شانس همراهي صنام را در رقابت هاي باشگاه هاي آسيا دارند و سرنوشت اين دو تيم هم در بازي با تيمهاي صنام و پاس روشن خواهد شد. صنام اگرچه خيالي آسوده از بابت كسب قهرماني دارد ولي همواره به بازي با پيكان رقيب سنتي چند سال اخيرش به چشم يك بازي حيثيتي مي نگرد. اين تيم امروز محمد تركاشوند را به دليل مصدوميت شديد در اختيار ندارد. پيكان كه بازي رفت را در عين برتري به صنام واگذار كرده است امروز با تمام قوا در پي شكست حريف و راهيابي مجدد به جام باشگاه هاي آسيا خواهد بود. براي پيكان قهرمان آخرين دوره جام باشگاه هاي آسيا افت دارد كه اين تيم به عنوان تيم مدافع عنوان قهرماني در دوره پنجم غايب باشد.شايد صنام آن تيم با انگيزه بازي پاياني نيم فصل نباشد، اما پاس براي تكرار مقام سومي سال پيش چاره اي جز پيروزي مقابل پگاه اروميه ندارد. پاس در بازي رفت در اروميه پگاه را شكست داده است، اما پگاه با در اختيارداشتن بازيكناني زبده و ملي پوش به تلافي و راهيابي به جام باشگاه هاي آسيا مي انديشد.
رئيس فدراسيون واليبال در استراحت مطلق
باخبر شديم، رئيس فدراسيون واليبال كشورمان به دليل ناراحتي جسماني يكبار ديگر در بيمارستان بستري شد. محمدرضا يزداني خرم پس از ۲۴ ساعت بستري بودن در بيمارستان خاتم الانبيا ديروز با تاكيد پزشك معالجش مبني بر استراحت مطلق از بيمارستان مرخص شد. وي هم اكنون به يكي از شهرهاي اطراف تهران منتقل شده است.

با رقابت فرنگي كاران ۹ كشور
زنگ آغاز پيكارهاي جام تختي امروز به صدا درمي آيد
گروه ورزشي: با شروع پيكارهاي كشتي فرنگي جام جهان پهلوان تختي كه از صبح امروز در سالن ۱۲ هزار نفري ورزشگاه آزادي تهران آغاز مي شود بيست و چهارمين دوره اين رقابت ها رسما آغاز مي شود. در كشتي فرنگي كشتي گيران كشورهاي ايران، روسيه، ارمنستان، آذربايجان، تاجيكستان، سوريه، اردن، عراق و افغانستان حضور دارند.
ملي پوشان تركيه در تهران
همانگونه كه قبلاً نيز اعلام شده بود تركيه با بهترين نفرات ملي پوش خود در كشتي آزاد در جام تختي شركت مي كند. رمضان دمير، ارسين چتين، تكين سويار، هارون دوغان، عارف كاما، تفنگ اوتاباشين، يوكسل شانلي، صرحات بالجي، گوگهان يواش ار، نوري زنگين، سعيد بينگل و هاكان كوچ اسامي تيم كشتي تركيه در مسابقات امسال جام تختي است.
كشتي گيران دانشگاه آزاد
در جام تختي
طي نشستي كه با حضور محمدرضا طالقاني رئيس فدراسيون كشتي، دكتر بهرام قديمي مدير كل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي، منصور برزگر سرمربي تيم ملي كشتي آزاد ايران و ديگر مسئولين فدراسيون و مديريت باشگاه فرهنگي ورزشي دانشگاه آزاد اسلامي در محل اداره كل تربيت بدني سازمان مركزي اين دانشگاه تشكيل شد، به جهت استفاده و بهره مندي قهرمانان و مدال آوران كشتي از سهميه ويژه قهرمانان براي ورود به دانشگاه آزاد اسلامي و امكان نحوه ادامه تحصيلات عاليه اين عزيزان در دانشگاه كه همه ساله از سوي اداره كل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي اقدام مي شود و حضور مقتدرانه تيم كشتي آزاد باشگاه فرهنگي ورزشي دانشگاه آزاد اسلامي كه هم اكنون مدعي اصلي و نخست كسب عنوان قهرماني ليگ برتر باشگاههاي ايران محسوب مي شود، محمدرضا طالقاني ضمن تقدير و تشكر از فعاليت هاي وسيع و گسترده فرهنگي ورزشي دانشگاه آزاد اسلامي ايران در محافل و زمينه هاي مختلف ورزشي با حضور كشتي گيران دانشگاه آزاد اسلامي در رقابت هاي بين المللي دهه فجر موافقت كرد.

محمد عليپور: شهرداري تهران حامي ورزش است
مجمع عمومي ساليانه فدراسيون ورزشهاي همگاني به رياست «علي كفاشيان» معاونت سازمان تربيت بدني در امور فدراسيونهاي ورزشي، در سالن نصرت مجموعه ورزشي انقلاب برگزار شد. رييس فدراسيون ورزشهاي همگاني در اين مجمع گزارشي از عملكرد ساليانه اين فدراسيون ارايه كرد. «محمد عليپور» گفت: كار ما با كار ورزشهاي قهرماني تفاوت دارد و ما با همه اقشار جامعه ارتباط داريم. وي از سازمان ملي جوانان و نيز ستاد مبارزه با مواد مخدر به عنوان دو ستاد پول هدر كن ياد كرد و گفت: وزارت بهداشت با وجودي كه مسئوليت سلامتي مردم را به عهده دارد، تا به حال در امر ورزش هيچ هزينه اي نكرده است. عليپور از شهرداري تهران به عنوان تنها حامي ورزش نام برد كه كمكهاي بي نظيري به اين فدراسيون براي برگزاري همايشها كرده و ديد مستقيمي به ورزش دارد.

هندبال جام ملت هاي آسيا
ايران تنها يك نيمه حريف ژاپن بود
گروه ورزشي: تيم شهرداري كرمان كه به عنوان نماينده ايران در يازدهمين دوره رقابت هاي هندبال جام ملت هاي آسيا در دوحه قطر حاضر است، در سومين بازي خود مغلوب تيم ژاپن شد. بازيكنان شهرداري در وقت اول به لطف جنگندگي و درخشش  هاني زماني، مسعود زهرابي و آرمن اميرخانيان با كنترل سرعت ژاپني ها توانستند با تساوي بازي را به پايان ببرند. در وقت دوم ژاپن با از نفس افتادن بازيكنان كليدي ايران و ضعيف ظاهر شدن نفرات ذخيره با اتكاء به سرعت موفق شد با هفت گل اختلاف اين بازي را به سود خود كرده و همراه با كويت راهي مرحله نيمه نهايي شود. تيم شهرداري كرمان شب گذشته در آخرين ديدار دور مقدماتي خود به مصاف كويت نايب قهرمان بازيهاي آسيايي بوسان رفت. اين تيم براي كسب مقام هفتم فردا با اردن بازي خواهد كرد.

عاقلي برنده مدال طلاي جشنواره عكس ورزشي
گروه ورزشي:مراسم افتتاحيه نخستين جشنواره عكس ورزشي ايران با معرفي برگزيدگان و تجليل از زنده ياد ابوالقاسم فارسي پدر عكاسي ورزشي ايران ۲۷ بهمن ماه در مجموعه ورزشي انقلاب برگزار شد.در اين مراسم تنديس جشنواره، مدال طلا و ۱۰ سكه بهار آزادي به مهدي عاقلي ( نفر اول)  براي عكس «اعتراض»، تنديس جشنواره، مدال نقره و ۷ سكه بهار آزادي به نادر داودي (نفر دوم) براي عكس « تلاش» و تنديس جشنواره، مدال برنز و ۴ سكه بهار آزادي به ناصر صحت (نفر سوم) اهدا شد و برگزيدگان جوايز خود را روي سكوي قهرماني ورزشي دريافت كردند.همچنين در اين مراسم به پاس تجليل از زنده ياد قاسم فارسي  پدر عكاسي ورزشي ايران،  تنديس جشنواره و لوح يادبود به همسر و فرزند وي اهدا شد و فيلم كوتاهي درباره زنده ياد فارسي نمايش داده شد.

فوتبال دسته اول جام آزادگان
پيروزي پرگل عقاب و صنعت نفت آبادان
گروه ورزشي: در ادامه مسابقات فوتبال دسته اول باشگاههاي ايران روز گذشته تيم هاي عقاب تهران و صنعت نفت آبادان حريفان خود را مغلوب كردند.
در ورزشگاه شهيد شيرودي تهران عقاب در ادامه موفقيت هاي خود با بهره گيري از مربيان مجربش قليچ خاني، كماسي و ابراهيمي اين بار با سه گل تيم نساجي قائم شهر را شكست داد. در آبادان صنعت نفت در يك بازي پرگل چهار بر يك نيرو محركه قزوين را مغلوب كرد. در مسابقات دسته اول صبا باطري همچنان صدرنشين است و تيم هاي شهيد قندي يزد و ملوان عناوين دوم تا سوم جدول را در اختيار دارند. دو تيم اول مسابقات دسته يك جواز صعود به ليگ برتر را دريافت مي كنند و تيم هاي سوم و چهارم براي راهيابي به ليگ برتر مجبور به بازي با تيم هاي سيزدهم و چهاردهم اين فصل باشگاههاي برتر كشور خواهند بود.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    علمي فرهنگي    |
|   ورزش    |    ورزش جهان    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |