چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۲ - Feb 18, 2004
نَفَسُ الْمَرْءِ خُطَاهُ إِلَي أَجَلِهِ.
هر نفس آدمي گامي به سوي مرگ است.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
كه از بالا بلندان شرمسارم
ز دست كوته خود زير بارم
وگرنه سر به شيدايي برآرم
مگر زنجير مويي گيردم دست
محمدمهدي حيدريان:
سينما، پرچمدار موفقيت هاي فرهنگي ايران است
محمدمهدي  حيدريان  گفت : سينماي  ايران  پرچمدار حيات  مقتدرانه  وموفقيتهاي  فرهنگي  و هنري  كشور در عرصه هاي  جهاني  است .
معاون  سينمايي  وزارت  فرهنگ  و ارشاد اسلامي در مصاحبه  با واحد مركزي  خبر افزود: سينماي  نوين  ايران  با حضور چهره هاي  متعهد ودلسوز پس  از پيروزي  انقلاب  اسلامي ، توانست  با درك  درست  از مسائل موجود، نقش  موثري  در نمايش  واقعيت  ها و چهره  فرهنگي  انقلاب  در عرصه هاي  جهاني  برعهده  گيرد.
وي  تصريح  كرد: حضور پويا و پرقدرت  در جشنواره هاي  بزرگ  جهاني  و توفيق  فراوان  در اين  عرصه، موجب  شد تا سينما به  سفيري  ارزشمند براي  انتقال  ارزش  هاي  ملي  و معنوي  بي نظير كشورمان  در جهان  تبديل  شود.
حيدريان  گفت : با توجه  به  موفقيت  هاي  ارزشمند سينماي  ايران  در جهان ،هنوز نتوانسته ايم  در عرصه  فناوري  و كميت  هاي  توليد، به  آنچه  كه  درخور شان  اين  هنر و هنرمندان  فعال  آن است ، دست  يابيم . وي  افزود: با توجه  به  نگاه  فرهنگي  و دلسوزانه  مديران  نظام  وبرنامه ريزي هاي  انجام  شده، اميدوار هستيم  به  بركت  بيست  و پنجمين  سال حيات  جمهوري  اسلامي ، شاهد به  بار نشستن  فعاليت  ها در اين  حوزه  وجهش  در بعد كمي و كيفي  سينماي  ايران  باشيم .

نمايش نفيس ترين مجموعه نقاشي مينياتور ايران در ايتاليا
002466.jpg
۱۲ برگ «شاهنامه شاه طهماسبي» از چهارم اسفندماه به مدت ۶ ماه در موزه پولدي پتزولي شهر ميلان به نمايش درمي آيد.اين نمايشگاه با همكاري موزه هنرهاي معاصر تهران با عنوان «در جست وجوي بهشت - معرفي هنر ايران در دوره صفوي» در موزه پولدي پتزولي شهر ميلان ايتاليا همراه با آثاري از فرش،  نساجي، نسخ خطي، كارهاي فلزي و ساير اشياء عصر صفوي به نمايش درمي آيد.
در اين نمايشگاه آثاري از كشورهاي روسيه، انگليس، سوئد، بلغارستان، يونان، ايتاليا، اتريش، آلمان و فرانسه نيز به نمايش گذاشته مي شوند.

نمايش آثار هنرمندان ايراني در كانادا
نمايشگاهي از آثار هنرمندان نقاش ايران، از ۸ اسفند تا دوم فروردين ۱۳۸۳ در شهر ونكوور كانادا برگزار خواهد شد .اين نمايشگاه با همكاري انجمن هنري شمال ونكوور، «انجمن همكاري شبكه اي هنرمندان كانادا» با مديريت داراب شباهنگ، موزه هنرهاي معاصر تهران و انجمن هنرمندان نقاش ايران برگزار مي شود.
اين نمايشگاه، اولين نمايشگاه خارجي از سوي انجمن نقاشان ايران است و آثار ۴۵ نقاش را شامل مي شود. سياست گذاري انتخاب اين آثار براي هنرمندان متولد بعد از دهه ۱۳۴۰ به صورت فراخوان بود و از هنرمندان متولد قبل از دهه مذكوردعوت به عمل آمده است. از بين آثار ارسالي، ۳۰ اثر توسط هيات انتخاب: صغري زارع، رزيتا شرف جهان، سودابه ميرفصيح، بابك اطميناني، حسين خسروجردي، كريم نصر، محمدرضا فيروزه اي گزينش شده و از ۱۵ هنرمند متولد قبل از دهه ۱۳۴۰ دعوت به عمل آمد تا با ارسال اثر خود در اين نمايشگاه شركت كنند.
از هنرمندان شركت كننده مي توان از غلامحسين نامي، نصرت ا... مسلميان، ايرج زند، محمدابراهيم جعفري، نيلوفر قادري نژاد، سميرا عليخانزاده و مريم غازياني نام برد.

مطالعه سرمايه گذاري خارجي در ساخت مجتمع هاي سينمايي
چگونگي اقدامات اجرايي سرمايه گذاري در شهرك سينمايي هشتگرد و ساخت مجتمع هاي سينمايي چند منظوره در مراكز استانها در ديدار نماينده مجلس ملي اتريش و يك هيأت اقتصادي با معاون امور سينمايي و سمعي و بصري مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
به گزارش ايسنا، «لئو پولد مادر تانر» نماينده مجلس ملي اتريش كه به همراه يك گروه اقتصادي در تهران به سر مي برد در حاشيه سفر رئيس جمهور اين كشور به جمهوري اسلامي ايران با مقامات سينمايي كشورمان ديدار كرد.
وي كه به همراه رئيس اتاق بازرگاني ايران در اتريش و مدير عامل شركت موزر (يكي از بزرگترين شركتهاي سازنده شهركهاي فرهنگي و تفريحي جهان) و تني چند از صاحبان صنايع در حوزه ستادي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري حضور يافته بود، طي جلسه اي با حضور معاون امور سينمايي و سمعي و بصري و چند تن از مديران اين معاونت به بررسي راهكارهاي سرمايه گذاري و مشاركت در ساخت شهرك سينمايي هشتگرد و ساخت مجتمع هاي سينمايي چندمنظوره در مراكز استانها پرداخت.
در اين ديدار مهندس حيدريان با ابراز خرسندي از اعلام آمادگي كشور اتريش جهت مشاركت در ساخت شهركها و مجتمع هاي سينمايي در ايران از اين هيأت درخواست كرد تا طرحهاي خود را جهت نيل به اين منظور ارائه نمايند.
معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تأكيد بر اين مسأله كه اتريش اولين كشوري بود كه آمادگي خود را جهت مشاركت در ساخت بزرگترين شهرك سينمايي هشتگرد به عنوان بزرگترين شهرك سينمايي خاورميانه اعلام كرد، خاطرنشان ساخت: به دليل برنامه هاي طولاني مدت كه براي استفاده از امكانات فني، تكنيكي، هنري ، رفاهي و توريستي شهرك سينمايي هشتگرد در نظر گرفته شده لازم است تا موارد بسيار ظريف و متعددي در خصوص ساخت بخشهاي مختلف اين شركت سينمايي مطابق با استانداردهاي روز دنيا از سوي گروه سازنده اتريشي شهرك مد نظر قرار گيرد و اين مسأله مستلزم نقشه هاي اجرايي دقيقتري مي باشد.
در ادامه جلسه، لئو پولد مادرتانر به نمايندگي از سوي دولت متبوعش آمادگي اتريش را جهت همكاريهاي همه جانبه فرهنگي بين دو كشور اعلام كرد.

افزايش عوارض فيلم ها تكذيب شد
در پي انتشار خبر عوارض فيلم هاي ايراني از سوي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عصر ديروز در تماس خبرنگار همشهري با مسئولان شهرداري و انجمن سينماداران خبر تكذيب و سوءتفاهم به وجود آمده به كلي برطرف گرديد.فرشيد مؤتمن آذر از انجمن سينماداران گفت :طي مكاتبه با مسئولان مالي و اداري و اداره درآمد شهرداري مركز مقرر شد سالن هاي نمايش براي تهيه و خريد بليت براي اسفندماه نيز مطابق روال رايج در سال ۸۲ اقدام كنند.سيدضياءهاشمي نماينده پخش فيلم بنياد سينمايي فارابي مي گويد: موضوع اخذ عوارض به اين شكل كه فيلم ايراني ۲۰ درصد ،فيلم خارجي ۳۰ درصد باشد مربوط به مصوبه اي در سال ۶۱ بين وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت كشور بوده كه طي آن براي ۱۵ درصد بخشودگي عوارض فيلم هاي ايراني توافق مي شود و تا امسال نيز به اين توافق عمل شده است.
وي با اشاره به اين كه نظرات اعضاي شوراي شهر نسبت به سينما مثبت بوده است گفت :حتي آنها معتقدند عوارض شهرداري نبايد از سينماها گرفته شود منتها بحث هاي فني آن در اداره كل تشخيص و ايجاد منابع درآمد شهرداري بايد انجام شود كه قرار است اين موضوع طي جلساتي در چند روز آينده برگزار و حتي عوارض پنج درصد نيز كاهش يابد.اميرحسين علم الهدي از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در پي تماس خبرنگار همشهري با وي ضمن تأييد مطالب مطرح شده فوق گفت :با توجه به حسن نيت اعضاي شوراي شهر و شهرداري نسبت به سينما طي چند روز آينده مسئله عوارض فيلم ها به كلي رفع خواهد شد.

نگارستان
002463.jpg
پورتر
۱. ويليام دابسن villeam Dobson
۲. تولد: لندن ۱۶۱۰ /وفات: لندن ۱۶۴۶
۳. سبك نقاش: باروك
۴. زندگينامه نقاش: «دابسن» يكي از معروف ترين و بهترين هنرمندان طراحي چهره در انگلستان بود. هنرمند معاصرش «آبري» او را اين طور توصيف مي كند: «او بهترين و عالي ترين نقاشي است كه انگلستان تاكنون به خود ديده است. طراحي هاي او قوي، زيبا و عالي است و اين نشات گرفته از شخصيت استوار انگليسي اوست.»
او در آفرينش آثار مجلل استاد بود. بعضي عقيده دارند در زندگي زياده روي ها و كج روي هايي داشت و مدتي به دليل قرضي كه نتوانست بپردازد؛ به زندان افتاد. او مدت كوتاهي پس از آزادي از زندان چشم از جهان فروبست.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: انديميون پورتر/ ۴۳-۱۶۴۰ /رنگ روغن روي بوم/ ۵۹*۱۲۷ سانتي متر.
يقه قلاب دوزي شده؛ آستين ها و دگمه هاي طلايي؛ پوشش طلايي رنگ قلاب دوزي شده؛ نشان از اشرافيت اين فرد دارد. به علاوه تنديس «آپولو» در پس زمينه؛ تفنگ گران قيمت و خرگوش شكار شده اي كه در دست خدمتكار است؛ حكايت از متمدن بودن «پورتز دارد» «انديميون پورتر»؛ داماد «بدچمبر» بود كه به دربار «چارلزاول» راه پيدا كرد. اين اثر به خوبي وضعيت زندگي طبقه اشراف انگلستان را قبل از جنگ جهاني نشان مي دهد.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري تيت/ لندن.

بهارستان
كسي در من همه چيز را خواب مي بيند
و اين ها به شعرهايم راه پيدا مي كنند
شايد از خواب هاي آينده ام اين سطرها را مي دزدم
كه در اين اتاق
كه در امروز نمي گنجم
شهرام شيدايي

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
گم كرده
زن، دفتر طلاق را كه امضاء كرد، راه خانه اش گم شد.
نسرين بهجتي

روزنگار
بدگماني
قواي قزاق به فرماندهي رضاخان ميرپنج، در چنين روزي در سال ۱۲۹۹ قزوين را به سوي تهران ترك كرد.كنترل اصلي اين نيرو را يك افسر انگليسي به عهده داشت، اما فرماندهي ميداني آن به عهده رضاخان بود.قزاق ها به تهران مي رفتند تا طرح كودتايي را اجرا كنند كه بعدها به كودتاي سياه شهرت يافت.
اوضاع كشور در آن سال ها در نهايت آشفتگي بود و هرج و مرج همه جا به چشم مي خورد.پيامدهاي جنگ اول جهاني و انقلاب روسيه، سقوط وثوق الدوله و شكست قرارداد ۱۹۱۹، اوضاع آشفته گيلان، آذربايجان، كردستان، خوزستان و بلوچستان و ضعف بي سابقه حكومت مركزي، دولتمردان و رجال سياسي را از سامان دادن به اوضاع ناتوان و نااميد كرده بود.اين نااميدي به حدي بود كه پس از استعفاي مشيرالدوله از رياست وزراء - كه در اثر فشار دولت انگلستان مبني بر سپردن فرماندهي نيروهاي قزاق به مستشاران نظامي انگليسي صورت گرفت - سپهدار اعظم رشتي تنها سه ماه توانست در سمت رئيس الوزرايي دوام آورد. پس از استعفاي او ميرزا حسن خان مستوفي الممالك، مشيرالدوله و عبدالمجيد خان عين الدوله هم از پذيرفتن سمت او تن زدند و شرايط به گونه اي پيش رفت كه خود سپهدار دوباره مامور تشكيل دولت شد.
بدگماني عميق روس هاو انگليسي ها نسبت به يكديگر نيز مزيد بر علت شد تا گروهي از دولتمردان بريتانيايي به صرافت طراحي كودتايي در ايران بيفتند. رهبري سياسي اين كودتا به عهده سيد ضياءالدين طباطبايي و رهبري نظامي آن به رضاخان ميرپنج سپرده شد.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
كمبود آب در المپيك
آتن: شهردار يونان نگران است كه شركت آب اين شهر قادر نباشد در زمان برگزاري رقابتهاي المپيك ،آب مورد نياز شهروندان و ورزشكاران را تامين كند.
در چند روز اخير، بارش سنگين برف باعث قطع شدن آّب برخي از مناطق آتن شد و با توجه به اينكه در زمان برگزاري رقابتهاي المپيك بين ۵/۱ تا دو ميليون نفر بر جمعيت آتن افزوده مي شود بعيد به نظر مي رسد كه آب مورد نياز اين افراد تامين شود.
سقوط جرثقيل در بزرگراه
ديترويت: سقوط يك جرثقيل در يك بزرگراه واقع در ديترويت باعث مرگ سه تن و مجروح شدن دو نفر ديگر شد.
اين جرثقيل غول پيكر روي چند خودرو در حال گذر از بزرگراه سقوط كرد كه برخي از اين خودروها كاملا له شدند و سرنشينان آن جان باختند.
سرطان سينه و آنتي بيوتيك
شيكاگو: مصرف بيش از حد آنتي بيوتيك ها، خطر ابتلاي زنان را به سرطان سينه به ميزان قابل توجهي افزايش مي دهد. پزشكان مي گويند خانم هايي كه طي ۱۷ سال، ۵۰۰ روز از آنتي بيوتيك استفاده كرده اند دو برابر بيش از زناني كه در اين مدت از آنتي بيوتيك استفاده نكرده اند در معرض ابتلا به سرطان سينه قرار مي گيرند.
البته آنتي بيوتيك ها در از بين بردن عفونت ها بسيار موثر هستند اما بايد از اين داروها به طور صحيح استفاده كرد.
سه توصيه براي مقابله با استرس
دهلي نو: تعداد شهروندان هندي كه به دليل استرس شديد به كلينيك هاي روانشناسي مراجعه مي كنند هر روز در حال افزايش است.
در همين حال يكي از كارشناسان بهداشت رواني كشور هند كه سابقه اي درخشان در درمان افسردگي بيماران دارد معتقد است كه شهروندان با عمل به سه توصيه وي دچار استرس نخواهند شد.
اولين توصيه وي، پوشيدن لباس راحت آبي رنگ در منزل است. وي سپس به شهروندان توصيه مي كند به موسيقي اي گوش دهند كه ريتم آن هماهنگ با ريتم ضربان قلب آنان باشد. توصيه آخر وي نيز تماشا نكردن اخبار تلويزيون است.
گوشت موش
كامبوج: در پي گسترش بيماري آنفلوانزا مرغي در قاره آسيا مردم كامبوج به مصرف گوشت موش روي  آورده اند.
تنها يك فروشنده در كامبوج، روزانه ۶۰ كيلوگرم گوشت موش مي فروشد. قيمت هر كيلو گوشت موش در حدود نيم دلار است.
خوردن گوشت موش چندان دلپذير به نظر نمي رسد اما به گفته شهروندان كامبوجي گوشت موش كباب شده بسيار لذيذ است.
واكسن هاي تقلبي
شانگهاي: يك زوج در چين به جرم فروش واكسن هاي تقلبي آنفلوانزا مرغي دستگير شدند. اين زوج جوان از سال ۲۰۰۱ اقدام به تهيه اين واكسن هاي تقلبي كردند و در سال جاري ميلادي ۹۴۴عدد از اين نوع واكسن را به شهروندان نگون بخت فروختند.در حال حاضر ۴۱ نفر در چين مبتلا به آنفلوانزاي مرغي هستند.
۳۲ ماه حبس براي مامور پليس
هنگ كنگ: يك مامور پليس در هنگ كنگ به جرم استفاده از اسلحه خود خارج از زمان ماموريت به تحمل ۳۲ ماه حبس محكوم شد.
اين مامور ۴۰ ساله در يك رستوران با شخصي درگيري لفظي پيدا كرد و اسلحه خود را به سوي او نشانه رفت. اين مامور به جرم تهديد يك شهروند با اسلحه آن هم خارج از زمان ماموريت بايد ۳۲ ماه را پشت ميله هاي زندان سپري كند.
عاقبت شهرت طلبي
مادريد: شهرت طلبي يك سارق ۳۴ ساله باعث شد تا وي به دام پليس بيفتد.
اين سارق در تماس تلفني با يك برنامه تلويزيوني كه موضوع آن تعقيب مجرمان بود، مشخصات فردي را اعلام كرد كه به اتهام قتل تحت تعقيب قرار دارد اما تاكنون پليس موفق به دستگيري وي نشده است.
پس از اينكه وي گوشي تلفن را قطع كرد، پليس با وي تماس گرفت تا اطلاعات بيشتري در مورد قاتل دريافت كند، اما در حين تحقيقات مشخص شد كه فرد تماس گيرنده يك مجرم سابقه دار است كه ۴۴ بار به اتهام سرقت دستگير شده و اخيرا به جرم مشاركت در ۶ سرقت تحت تعقيب قرار داشته است.
اين سارق قصد داشت با حضور در برنامه تلويزيوني شهرت كسب كند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۸ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۲۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۴۸ دقيقه

گل و گياه
بابونه زرد
002460.jpg
نام علمي: Anthemis tinetoria
خانواده:COMPOSITAE
گياه دائمي بوته اي به بلندي و گستردگي ۱ متر مي باشد. داراي برگهاي بسيار منقسم و سرخس مانند و گلهاي زرد ليمويي به شكل گل مينا است كه در تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك بازهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه  سانتي گراد است.
پس از پايان گلدهي گياه را كف بر مي نمايند تا در فصل زمستان برگهاي جديد توليد كند.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه در بهار و يا اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |