چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۲ - Feb 18, 2004
وزير بازرگاني اعلام كرد:
دولت با همكاري شهرداري نمايشگاه فروش بهاره را برگزار مي كند
گروه اقتصادي: برگزاري نمايشگاه فروش بهاره كه همه ساله در تهران برگزار مي شود و عاملي براي تنظيم بازار كالاهاي مصرفي مردم در پايان سال است در حالي كه در آستانه ورود به ماه آخر سال هستيم به دليل برخي موانع، برگزاري آن با ترديد روبرو شده بود.
ديروز محمد شريعتمداري وزير بازرگاني و مسئول نهاد صادركننده مجوز برگزاري اين نمايشگاه اعلام كرد: دولت با همكاري شهرداري تهران و اتحاديه هاي مربوطه اين نمايشگاه را در چند نقطه تهران برگزار خواهد كرد.
وي تاكيد كرد: اين نمايشگاه ديگر در هيچ شرايطي در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران برگزار نمي شود و اگر مجامع امور صنفي اين نمايشگاه را برگزار نكنند، دولت در هر صورت اقدام به برگزاري آن خواهد كرد.
شريعتمداري چندي پيش نيز اعلام كرده بود كه نمايشگاه فروش بهاره در چند نقطه تهران برگزار مي شود ولي ظاهرا با وجود اينكه مردم منتظر اعلام زمان و مكان برگزاري اين نمايشگاه ها هستند، نهادهاي دخيل بويژه وزارت بازرگاني هنوز برنامه مشخصي ندارند و همچنان از اگر و اما سخن مي گويند.
وزير بازرگاني از تمايل وزارت بازرگاني براي واگذاري بيش از ۶۱درصد از سهام شركت سهامي نمايشگاه  هاي بين المللي تهران خبر داد.
شريعتمداري همچنين افزود: شهرداري تهران هر ميزان منابع براي ايجاد فضاي نمايشگاهي در اختيار وزارت بازرگاني قرار دهد مي تواند سهامدار شركت سهامي نمايشگاه هاي بين المللي شود.
وي افزود: شهرداري دو محل در حوالي پارك چيتگر و منطقه پرند براي احداث فضاي نمايشگاهي در نظر گرفته است كه پس از انجام مراحل لازم عمليات ساخت آنها آغاز مي شود.
واردات چاي
وي در ادامه به بحث واردات غيرقانوني چاي اشاره كرد و افزود:« از ابتدا تصميم مبني بر ممنوعيت واردات چاي به نفع قاچاقچيان بوده و در اين بين تنها دلالان و واسطه گران سود مي برند.»
وي با اشاره به اينكه وزارت بازرگاني نه تنها موافق واردات قانوني براساس تعرفه هاي متناسب هر نوع كالاي مجاز از جمله چاي به كشور است، گفت: البته تاكنون در مورد واردات  چاي در كميسيون ماده يك هيچ درخواستي از سوي وزارت جهاد كشاورزي ارائه نشده و تصميمي براي واردات اين محصول اخذ نشده است.

با مشخص شدن برنده مناقصه اپراتور دوم
انحصار در شبكه تلفن همراه كشور امروز شكسته مي شود
گروه اقتصادي: امروز با اعلام نام شركت برنده مناقصه بهره بردار (اپراتور) دوم تلفن همراه كه با گشوده شدن پاكت هاي پيشنهاد هاي چهار شركت پذيرفته شده در مرحله نهايي اين مناقصه مشخص مي شود، نويد شكسته شدن انحصار در بازار اين سيستم ارتباطي مهم در كشور و بهبود خدمات آن در سال آينده به مردم ايران داده مي شود.
براساس گزارش روابط عمومي وزارت ارتباطات و فن آوري ارتباطات با مشخص شدن شركت برنده از سال آينده اين شركت خدمات تلفن همراه خود را به مانند شركت مخابرات ايران آغاز مي كند.
حداكثر نرخ تعرفه مكالمات تلفن همراه اين شركت طبق شرايط مناقصه نبايد بيشتر از ۴۰درصد تعرفه شركت مخابرات باشد و قيمت عرضه سيم كارت آن نيز ۱۲۰ هزار تومان است كه با احتساب ۳۰هزار تومان ماليات به حداكثر ۱۵۰ هزار تومان افزايش مي يابد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام
با ۵ ميليارد دلار هزينه۱۰۰ ميليارد دلار در مصرف سوخت صرفه جويي خواهيم داشت
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: طبق برآورد سازمان بهينه سازي مصرف سوخت، اگر ۵/۲ ميليارد دلار در بخش بهينه سازي هزينه كنيم، پس از ۲۰ سال ۱۰۰ ميليارد دلار صرفه جويي خواهيم داشت اما با افزايش اين هزينه به ۵ ميليارد دلار، مي توانيم همين ميزان صرفه جويي را در ۱۰ سال داشته باشيم.
به گزارش شانا، آقاي هاشمي رفسنجاني كه در مراسم افتتاح سومين همايش بين المللي بهينه سازي مصرف سوخت در ساختمان سخن مي گفت با بيان اين مطلب، صرفه جويي در مصرف سوخت را از اهداف كلان كشور در برنامه چشم انداز ۲۰ ساله دانست و تاكيد كرد: اين همايش بسيار پر اهميت و استراتژيك است و مسايل مطرح شده در آن بايد بسيار جدي گرفته و پي گيري شود.آقاي هاشمي رفسنجاني همچنين گفت: در صورت تصحيح مصرف انرژي، ما از فناوري هاي بهتري برخوردار خواهيم شد و به دنبال آن زنجيره اي از اطلاعات و دانش و فناوري را در زمينه هاي مختلف، به ظرفيت هاي كشور خواهيم افزود. وي اطلاع رساني و فرهنگ سازي را از اقدامات بسيار مهمي ذكر كرد كه در حال حاضر وضعيت مطلوبي ندارد و افزود: اگر در همه زمينه هاي پيشرفت، موانع، خطر ها و مصالح، به مردم آگاهي هاي مطلوب داده شود، منابع قابل ملاحظه اي در اختيار ما قرار خواهد گرفت و به اهداف خود نزديك تر خواهيم شد.
در اين مراسم بيژن زنگنه وزير نفت نيز اعلام كرد:«وزارت نفت مصمم است تا انواع كمك ها و تسهيلات مالي را به صورت يارانه سود تسهيلات و اعطاي برخي كمك هاي بلاعوض بر اساس آيين نامه هاي مصوب به طرح هاي بهينه سازي مصرف انرژي اختصاص دهد.» وي تاكيد كرد: «سازمان بهينه سازي در تلاش است تا رعايت مبحث ۱۹ مقررات ملي ساختمان كه به صرفه جويي انرژي در ساختمان ها مي پردازد را در سطح كشور اجباري كند.»

وزارت نفت اسامي مديران متخلف در پرونده استات اويل را اعلام مي كند
معاون  وزيرنفت  درامور بين الملل  گفت : در صورتي  كه  نتايج  تحقيقات  دادستاني نروژ حاكي  از بروز تخلف  از سوي  مديران  وزارت  نفت  در پرونده  استات  اويل  باشد، اسامي اين  افراد اعلام  خواهد شد.
دكتر «هادي  نژادحسينيان » ديروز در حاشيه  نشست  كميته  كاري  مشترك ايران  و نروژ به  خبرگزاري  جمهوري  اسلامي گفت : پيگيري  پرونده  استات  اويل  به وزارت  اطلاعات  و قوه  قضاييه  محول  شده  و پليس  فساد مالي  نروژ نيز اسناد و مدارك  اين  پرونده  را از شركت  استات  اويل  خارج  كرده  و در حال  تحقيق  است .
وي  با اشاره  به  اينكه  دادستاني  نروژ در حال  تحقيق  است  و نتيجه  تحقيقات به  ايران  اعلام  خواهد شد، گفت : موضوع  اين  پرونده  خارج  از روابط بين  ايران و نروژ است  و در واقع  بين  دو شركت  در خارج  از كشور روي  داده  است .وي  خاطر نشان  كرد: هيات  تحقيقات  نروژ در سفري  كه  دو هيات  ايراني  به  اين كشور داشتند هيچگونه  اطلاعاتي  در خصوص  اين  پرونده  به  طرف  ايراني  ارايه  نكردند.
نژادحسينيان  با اشاره  به  اينكه  دادستاني  نروژ زماني  براي  اعلام  نتيجه تحقيقات  مشخص  نكرده ، تأكيد كرد: به  طور قطع  وزارتخانه هاي  نفت  دو كشور در جريان  نتيجه  اين  پرونده  قرار خواهند گرفت .

گفت وگوي امروز
قاچاق چاي و رنج چايكاران
گروه اقتصادي: با گذشت چند ماه از آماده شدن گزارش كميته تحقيق و تفحص چاي مجلس شوراي اسلامي و علي رغم وعده هاي قبلي مسئولين كميته، اين گزارش هنوز در صحن علني مجلس قرائت نشده و قاچاق چاي، رنج چايكاران و سود سرشار قاچاقچيان همچنان ادامه دارد.با ايرج هوسمي رئيس اتحاديه چايكاران كشور پيرامون واردات، توليد و قاچاق چاي گفتگو كرده ايم.
***
* قاچاق چاي توسط چه افراد يا گروههايي صورت مي گيرد؟
-اسامي اين افراد از جمله مسايلي است كه نمي توان بر زبان آورد و اظهار نظر در اين زمينه با توجه به موقعيت كنوني دليل و مدرك مي خواهد كه در اختيار ما نيست اما وقتي دولت اجازه ورود چاي نداده و كشاورز و كارخانه دار نيز چاي وارد نكرده اند از سوي ديگر نياز به ۱۰۰ هزار تن چاي مصرف داخلي نيز محرز است و چاي توليد داخل در انبارها ذخيره شده، چاي مورد نياز بازار مصرف از كجا تأمين مي شود؟!
چايكار با فقر دست به گريبان است و دولت و سازمانهاي مسئول بايد با قاچاقچيان چاي برخورد كنند. در اين رهگذر همه بر سر چايكار كوبيده اند و از قاچاق چاي حتي كارخانه دار نيز متضرر نخواهد شد و تنها چايكار به گناه توليد چاي تاوان مي دهد.
* به نظر شما چرا گزارش كميته تحقيق و تفحص چاي در صحن علني مجلس قرائت نمي شود؟
- ظاهرا قرار است كه اين گزارش قرائت شود و به تصويب نهايي نيز رسيده است اما كسي كه بتواند سالانه ۱۰۰ هزار تن چاي را به صورت قاچاق وارد كشور كند شخص كوچكي نيست و حتي مي تواند مانع از قرائت اين گزارش نيز شود.
* آيا آزادسازي واردات چاي تضميني براي جلوگيري از واردات قاچاق آن خواهد بود؟
-انجام اين كار تضميني براي جلوگيري از قاچاق چاي نخواهد بود اما در شرايط كنوني كه بازار مصرف صددرصد در اختيار قاچاقچيان قرار گرفته هر كس به هر ترتيبي كه بتواند چاي مجاز را به بازار مصرف تزريق كند باعث زيان مافياي چاي و قاچاقچيان خواهد شد چرا كه چاي توليد داخلي را به هر ترفندي روانه انبارها ساخته و بازار مصرف كشور را در اختيار گرفته اند به نحوي كه از سال ۷۹ تاكنون نزديك به ۲۰۰ هزار تن چاي توليد داخلي در انبارها ذخيره شده است.
آزادسازي مشروط واردات چاي در صورت اختلاط با چاي داخلي و زير نظر وزارت بازرگاني و سازمان چاي موجب غيراقتصادي شدن و مقرون به صرفه نبودن قاچاق چاي خواهد شد و بايد طبق ضابطه و زير نظر كميته ماده ۳ اصلاح ساختار چاي به واردات رسمي چاي اقدام كرد.

امروز آغاز مي شود:
سران هشت كشور اسلامي در حال توسعه در تهران
002496.jpg
002508.jpg

گروه اقتصادي: چهارمين نشست سران هشت كشور در حال توسعه اسلامي امروز در تهران آغاز به كار مي كند.
سران گروه دي هشت در اين نشست پيرامون گسترش هماهنگي ها و همكاري هاي اقتصادي و تجاري، ايجاد زمينه هاي ارتباط ميان بخش هاي خصوصي كشورهاي عضو در حوزه هاي تجاري، سرمايه گذاري و امور بانكي و پي ريزي چارچوب هاي لازم براي ايجاد منطقه آزاد تجاري بحث و تبادل نظر خواهند كرد.
روساي جمهور تركيه، اندونزي،نيجريه و نخست وزيران پاكستان و مالزي ديروز براي شركت در اين نشست وارد تهران شدند و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمي رئيس جمهور كشورمان قرار گرفتند.
002505.jpg
002502.jpg

وزير امور خارجه مصر در غياب رئيس جمهور اين كشور در اين اجلاس شركت كرده است. پيش از اين قرار بود حسني مبارك رياست هيأت مصري را برعهده داشته باشد.
سيدمحمد خاتمي ديروز به طور جداگانه با سران كشورهاي دي هشت ديدار و گفت وگو كرد.
در اين ديدارها، طرفين بر همكاري اعضا براي ارتقاء جايگاه گروه دي هشت تأكيد كردند. طرح اوليه تشكيل گروه دي هشت در سال ۱۳۷۵ از سوي نجم الدين اربكان نخست وزير اسبق تركيه ارائه شد و اين گروه از سال ۱۳۷۶ پس از برگزاري اجلاس سران سازمان كنفرانس اسلامي در تهران آغاز به كار كرد.
002499.jpg

اجلاس سران اين گروه هر دو سال يك بار در يكي از كشورها براساس حروف الفبا برگزار مي شود. قرار بود اجلاس اخير (چهارم) در كشور اندونزي برگزار شود كه به دليل برگزاري انتخابات در اين كشور به ايران كه در رديف بعدي برگزاري اجلاس قرار داشت، واگذار شد.
ايران، تركيه، پاكستان، اندونزي، مصر، بنگلادش، مالزي و نيجريه اعضاي گروه هشت هستند. ايران به مدت ۲ سال رياست اين گروه را برعهده خواهد داشت.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱,537
۳۲,295
۴۰,000
سيمان غرب
۲۳۹
۵,029
۱۸۴,129
بانك اقتصادنوين
۸۳
۱,752
۲۳۷,575
جوش واكسيژن
۵۳
۱,350
۲۸۴,536
معادن روي ايران
۴۴۸
۱۲,720
۱۸۷,339
تراكتورسازي
۱۱۱
۳,304
۸۱,074
سرمايه گذاري البرز
۱۵۱
۵,581
۸۴۲,700
توسعه صنايع بهشهر
۵۸۹
۲۳,365
۱۶۰,072
سيمان هگمتان
۸۷
۳,988
۲۹,727
شيشه قزوين
۳۸۴
۱۹,449
۶۳۹,248
صنعتي دريايي
۱۶۳
۸,375
۸۴۶,832
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۴۷
۸,553
۱۴۶,643
چادرملو
۳۸
۲,326
۶,700,600
بسته بندي پارس
۴۱
۲,536
۹۵,538
لاستيك دنا
۲۰
۱,290
۲۶۱,746
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۳۵
۲,711
۲,820,528
سرمايه گذاري بوعلي
۵۵
۵,306
۶۹۱,648
ايران خودرو
۲۰
۲,303
۴۱,699
صنايع مخابراتي
۷۶
۱۴,621
۱۸۳,448
زامياد
۱۴۳
۳۳,726
۳۱,233
سيمان شرق
۱۵
۳,997
۲۳۱,542
ايران خودروديزل
۱۰
۴,396
۵,338,737
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۱۰۱
۴۴,937
۲۳,447
سيمان شاهرود
۵۷
۵۲,402
۳۰,894
سيمان سپاهان
۸
۱۰,054
۲۳,992
پتروشيمي آبادان
۴
۵,100
۱۶,140
شهد ايران
۱۲
۴۳,145
۵۴,527
سيمان تهران
۲
۲۳,168
۶۶,201
سيمان بجنورد
۵-
۱۳,975
۷۸,583
سايپا
۱-
۲,001
۳۱۵,404
راديوالكتريك
۵-
۵,604
۸۵۶,165
صنعتي بهشهر
۴-
۴,232
۱۵۱,226
سرمايه گذاري ملي
۱۰-
۸,259
۵۱۵,863
لاستيك سهند
۴-
۲,500
۱,149,893
سرمايه گذاري پتروشيمي
۲۰-
۹,135
۷۴,231
پتروشيمي خارك
۵-
۲,015
۱۳۷,207
سرمايه گذاري سپه
۲۰-
۶,306
۲۲۴,449
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۲۴-
۶,994
۹۵,844
بانك كارآفرين
۱۴-
۴,057
۱۲۴,083
سرمايه گذاري بازنشستگي
۲۱۸-
۵۷,769
۴,147
سيمان دورود
۹-
۲,271
۱۲,928
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۶۷-
۱۴,877
۲۰۰,081
داروپخش
۱۶-
۳,361
۵۰,520
ماشين سازي اراك
۲۸-
۵,272
۶۲۶,347
مقره سازي ايران
۳۶۹-
۴۷,000
۴۸,438
سيمان خزر
۵-
۶۱۲
۱۱,397
پارسيلون
۷۷-
۹,210
۳,040
قطعات اتومبيل
۹-
۱,028
۸,010
پيام
۱۲۸-
۱۴,283
۲۰,209
سيمان كارون
۹۴-
۷,850
۱۵,710
فولاد كاويان
۳۸-
۲,786
۱۶,135
محورسازان
۵۵-
۳,673
۱۱,615
كاشي پارس
۸۸-
۵,732
۴۰۴,745
سرمايه گذاري غدير
۲۸-
۱,810
۸۳,045
سرمايه گذاري ملت
۱۰۷-
۵,479
۲۱۱,210
گروه بهمن (وانت )
۴۰-
۱,782
۲۴,490
قند شيرين خراسان
۱۵۱-
۴,468
۲۱۷,601
پارس خودرو
۹۳-
۲,723
۸۱,178
كف
۲۵۷-
۶,171
۲۹۸,578
پتروشيمي اراك
۱۱۸-
۲,701
۱۱۶,826
آذر آب
۱,094-
۲۲,967
۵۴,570
خدمات انفورماتيك
۸۸-
۱,820
۲۲,010
سرمايه گذاري توس گستر
۱۲۵-
۲,569
۱,685,809
ايرانيت
۹۵۸-
۴,116
۴۴۰,007
سرمايه گذاري ساختمان

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۴۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۴۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۶۷
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۰۷۶۳

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |