چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۲ - Feb 18, 2004
۴۸ ساعت تا انتخابات مجلس اوجگيري فعاليت نامزدهاي نمايندگي
امروز آخرين روز تبليغات انتخاباتي مجلس هفتم است و از ساعت ۸ صبح فردا تبليغات متوقف مي شود، به همين علت نامزدهاي انتخابات در تهران و ديگر شهرها از ديشب بر دامنه تبليغات خود افزوده اند.
علاوه بر اين تبليغات انتخاباتي پس از فراخوان سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري شتاب بيشتري گرفته و بر تعداد شخصيت ها و گروههايي كه مردم را به انتخابات فرا خوانده اند، افزوده شده است. در اين ميان نظرسنجي هاي تازه درباره ميزان مشاركت مردم از افزايش تدريجي كساني كه به تصميم قطعي رسيده اند حكايت دارد.
در برخي شهرهاي بزرگ از جمله تهران، اصفهان، تبريز و مشهد كه تا صبح ديروز فضاي انتخاباتي به گرمي شهرهاي كوچك نبود، از شامگاه ديروز نشانه هاي انتخاباتي پررنگ تر شد.
آيت الله مكارم شيرازي: شركت در انتخابات لازم شرعي است
آيت الله ناصر مكارم شيرازي از مراجع  تقليد قم  با صدور بيانيه اي  از همه  آحاد ملت  و گروههاي سياسي خواست  با كنـار گـذاشتن  اختلاف  سليقه  به  صورت  گسترده  در انتخـابات  هفتمين دوره  مجلس  شوراي  اسلامي  شركت  كنند.
به گزارش ايرنا در اين بيانيه آمده است : با اينكه  روزهاي  سخت  و سنگيني  بر كشور وانقلاب  ما مي گذرد ولي  جاي  نگراني  نيست  چون  مردم  باايمان  و آگاه  ما همچون گذشته  هوشياري  و بيداري  خود را در برابر نقشه هاي  شوم  دشمنان  حفظ كرده اند.
بيانيه  ادامه  داده  است : در چنين  شرايطي  دين  و ايمان  و عقل  و وجـدان  حكم مي كند كه  همه  ملت  دست  به  دست  هم  بدهند و از استقلال  و انقلابشان  پاسداري  و حمايت  كنند، به  همين  دليل  اينجانب  با توجه  به  شرايط موجود حضور همه  افراد را در اين  انتخابات  از نظر شرعي  لازم  مي دانم  بلكه  لازم تر از دوره هاي  قبل .
در قسمت  ديگري  از اين  بيانيه  آمده است : از تمام  قشرهايي  كه  به  نظام  و كشور علاقمند هستند انتظار مي رود غيرت  ديني  و عرق  وطن  دوستي  خود را بكارگيرند و همگي  به  خاطر خدا و براي  مـأيوس  كردن  دشمن  دست  به  دست  هم  بدهند و اختلاف سليقه ها را با فداكاري  كنار بگذارند و انتخـاباتي  دشمن  شكن  به  وجود آورند و بدانند مردم  اين  فداكاري  را فراموش  نخواهند كرد.
حضور پرشور مجمع روحانيون
مجيد انصاري گفت: حضور مجمع روحانيون در عرصه انتخابات مجلس هفتم، علي رغم تلخكامي  هايي كه براي برخي گروهها در ردصلاحيت صورت گرفت، قوي و پرشور خواهد بود.
به گزارش خبرگزاري فارس، مجيد انصاري در سخناني در جمع اعضاي مجمع روحانيون با بيان اينكه آرزو داشتيم كه صحنه رقابت گسترده تر باشد گفت مجمع به دو دليل در انتخابات شركت خواهد كرد.
دليل اول اينكه اگر رقابت نسبي در انتخابات برقرار باشد، ما شركت خواهيم كرد كه اينگونه است. دليل دوم اينكه اصل در رفتار و منش سياسي مجمع روحانيون، انديشه و وصيت امام راحل است كه هميشه خواهان حضور جدي روحانيون در عرصه انتخابات بودند.
شركت فعالانه جامعه زرتشتيان در انتخابات
نماينده زرتشتيان ايران در مجلس شوراي اسلامي گفت: جامعه زرتشتيان ايران در انتخابات هفتمين دوره مجلس حضوري فعال خواهد داشت.
دكتر خسرو دبستاني در گفت وگو با ايرنا افزود اين امر بدين دليل است كه اين جامعه سرنوشت خود را با ايران و نظام جمهوري اسلامي گره خورده مي داند و نسبت به سرنوشت خود بي تفاوت نيست.
نگذاريم با پول وارد مجلس شوند
نگذاريم، برخي افراد به زور پول وارد مجلس شوند و بر كارگران حكومت كرده و سرنوشت آنان را تعيين كنند.
به گزارش ايلنا، عليرضا محجوب، دبير كل خانه كارگر، ضمن بيان اين مطلب در جمع كارگران تهران گفت: همه كانديداهايي كه برخاسته از مجموعه كارگري باشند، مورد حمايت ما هستند و من از كارگران مي خواهم كه به آنها راي دهند كه البته اين به معناي نفي ساير كانديداها نيست.
احياي جايگاه مجلس
حسن غفوري فرد عضو ائتلاف خدمتگزاران مستقل ايران اسلامي گفت: اقدام در جهت احياي جايگاه مجلس شوراي اسلامي كه به شدت در جريان تحصن اخير لطمه خورد اولويت كاري مجلس آينده است.
وي در گفت وگو با خبرگزاري فارس افزود: آشتي و ايجاد رابطه دو سويه با مردم و شناخت مشكلات مردم و برنامه ريزي براي رفع آنها از بايدهاي ديگر مجلس هفتم است.
وي تدوين قوانيني كه موجب اشتغال زايي و افزايش درآمد آسيب پذيران جامعه و افزايش توليد مي گردد را از ديگر وظايف مجلس هفتم خواند و افزود: نظارت بر دستگاههاي اجرايي دولت نبايد در مجلس بعد مورد غفلت واقع شود.
غفوري فرد همچنين مبارزه با گراني و تورم، مبارزه با اعتياد، سرمايه گذاريهاي صنعتي، توجه به پژوهش ها و تحقيقات را از جمله نيازهاي جامعه امروز ايران خواند و گفت: مجلس بايد در جهت ايجاد امنيت اجتماعي و قضايي تلاش كند و براي تامين اجتماعي مردم بكوشد.
آبادگران وامدار كسي نيستند
به گزارش خبرگزاري فارس ديروز ميزگردي با حضور برخي از اعضاي ائتلاف آبادگران در تالار سيدالشهداء برگزار شد.
در اين ميزگرد عليرضا زاكاني با بيان اينكه موقعيت آمريكا در حال افول است گفت: اگر آمريكا حقوق برابري براي ايران قائل شود مي توان به تغيير رفتار با آمريكا انديشيد، هر چند اين با توجه به خصلت آمريكا غير ممكن است و بدون شك اگر رفتار آنها تغيير نكند امكان برقراري رابطه با اين كشور به هيچ عنوان وجود ندارد.
مصباحي سخنران ديگر اين ميزگرد با بيان اينكه آبادگران وامدار كسي نيستند، تصريح كرد: ائتلاف آبادگران به هيچ يك از منابع اقتصادي وابسته نيستند و با كمترين هزينه تبليغاتي به تبليغات مي پردازند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود عدم استفاده از موقعيتهاي شغلي را يكي از حساسترين مواضع ائتلاف آبادگران دانست و اظهار داشت: آبادگران آنگونه كه به مجلس وارد مي شوند از آن نيز خارج خواهند شد و سوابق مالي آنها هيچ تغييري نخواهد كرد.
كاتوزيان يكي ديگر از سخنرانان اين ميزگرد، توجه به مسائل معيشتي مردم را يكي از دغدغه هاي اصلي اين ائتلاف عنوان كرد و اظهار داشت: توسعه در كشور بايد طوري باشد كه همه به شكل عادلانه از رفاه عمومي برخوردار شوند.
نفيسه فياض  بخش يكي ديگر از شركت كنندگان در اين مراسم برخورداري از امكانات ويژه اقتصادي توسط مسئولين را فاجعه دانست و تأكيد كرد: كساني كه تصميم گير مملكت هستند نبايد به خاطر مسئوليت از امكان ويژه اقتصادي برخوردار باشند. اين كانديداي ائتلاف آبادگران با اشاره به اختلاف پرداختها در وزارت بهداشت اظهار داشت: من به شدت با اختلاف پرداختها مخالفم.
هاشمي طبا:
مردم براي تحقق حقشان در انتخابات شركت مي كنند
رئيس كميته ملي المپيك گفت: مردم ايران براي تحقق حقشان در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي حضوري فعال خواهند داشت.
مهندس مصطفي هاشمي طبا در گفت وگو با ايرنا گفت: مردم حق دارند به نمايندگان مورد نظرشان راي دهند و شرايط حضور آنان را در مجلس شوراي اسلامي فراهم كنند.
رئيس شوراي شهر تهران:
مردم با هوشياري نمايندگان خود را برگزينند
مهندس مهدي چمران - رئيس شوراي شهر تهران، ديروز در نشستي با حضور اعضاي جامعه اسلامي مهندسين، بر هوشياري شهروندان در انتخابات نمايندگان دوره هفتم مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد.
به گزارش خبرنگارما، مهندس چمران طي سخناني به تشريح شرايط عمومي كشور و مناسبات ساير كشورها با ايران پرداخت و تصريح كرد كه دنيا چشم به اين انتخابات دوخته است و لذا ضرورت دارد كه ضمن برگزاري سالم و پرشور انتخابات، مردم بايد افرادي هوشيار و آگاه را برگزينند.وي با اشاره به بيانات اخير رهبري درباره انتخابات گفت: ايشان جهت گيري هاي لازم را براي برگزاري يك انتخاب مطلوب تعيين كردند و حال زماني است كه مردم با كسب آگاهي و درك شرايط عمومي، افراد باصلاحيت، سالم، كاردان و دلسوز را به عنوان منتخبين خود جهت قانونگذاري انتخاب كنند.
براساس اين خبر، رئيس شوراي شهر تهران سپس به بيان نحوه شكل گيري آبادگران پرداخت و دو عنصر صداقت و انصاف را در كنار چهار عنصر اسلامي، انقلاب، امام و رهبري را محور شكل گيري آبادگران خواند.وي در ادامه اين نشست به سئوالات مطروحه از سوي اعضاي جامعه اسلامي مهندسين، پاسخ داد.
بيانيه سازمان تبليغات اسلامي
سازمان  تبليغات  اسلامي  در بيانيه اي  با اشاره  به  ترفندها و توطئه هاي  تبليغاتي  دشمنان  اسلام ، از ملت  مسلمان  و انقلابي  ايران  خواست  باهوشمندي  و موقعيت  شناسي  و با مشاركت  فعال  و انتخابي  آگاهانه ، دين  خود را به  اصول  و مباني  انقلاب  و تكليف  الهي  و ملي  ادا كنند. به  گزارش  روابط عمومي  سازمان  تبليغات  اسلامي ، در اين  اطلاعيه  صحنه  انتخابات  هفتمين  دوره  مجلس  شوراي  اسلامي ، فرصت  مناسبي  دانسته  شده است  تا بار ديگر در آغاز بيست  و ششمين  سال  پيروزي  انقلاب  اسلامي ايران ، همه  نامزدهاي  انتخاباتي ، احزاب ، گروه ها و جناح هاي  سياسي ، التزام  عملي  خويش  را در شعاع  رهنمودهاي  حكيمانه  مقام  معظم  رهبري  كه  خواسته  ملت  مسلمان  ايران  نيز هست  در ميثاق  بزرگ  اول  اسفند به  نمايش  گذارند.
اميدوارم چون انتخابات شوراها
شاهد تشكيل مجلسي خدمتگزار باشيم
جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با صدور بيانيه اي تاكيد كرد: اميدوارم چون انتخابات شوراها شاهد تشكيل مجلسي خدمتگزار باشيم.
به گزارش خبرگزاري فارس در بيانيه جمعيت ايثارگران آمده است: جمعه اول اسفند ۱۳۸۲ بار ديگر ملت فرهيخته، آگاه و متعهد ايران سرافراز براي بيست و چهارمين بار در آستانه بيست و ششمين بهار پيروزي انقلاب اسلامي به پاي صندوق هاي راي مي روند تا ضمن ابراز وفاداري مجدد با آرمان هاي معمار بزرگ جمهوري اسلامي و رهبر فقيد انقلاب اسلامي حضرت امام خميني(ره) جلوه اي بزرگ از مردم سالاري ديني را به نمايش بگذارند.
در ادامه اين بيانيه با اشاره به اينكه حضور گسترده مردم در انتخابات قدرت ايران در سطح بين المللي را افزايش مي دهد،  آمده است: مردم در هر نظام سياسي فارغ از ايدئولوژي حاكم بر آن،  اصلي ترين پايه اقتدار آن نظام محسوب مي گردند و در نظام مردم سالاري ديني، مردم از جايگاه و منزلت ويژه اي برخوردارند و بر همين اساس بود كه حضرت امام خميني (ره) راي مردم را ميزان مي دانستند.
بيش از ۶۰ درصد دانشجويان در انتخابات شركت مي كنند
بر اساس آخرين نظرسنجي انجام شده از دانشجويان ۶/۶۰ درصد دانشجويان قطعا در انتخابات مجلس شوراي اسلامي شركت مي كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس در اين نظرسنجي كه توسط گروه كانون خانه نوانديشان دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران انجام شد نتايج زير بدست آمد:
۶/۸۹% از پاسخگويان در مقطع كارشناسي و بقيه در مقطع كارشناسي ارشد مي باشند. از اين تعداد ۴/۵۷% دانشجويان ساكن تهران و ۶/۴۲% ساكن شهرستان هستند.
۶/۶۰% پاسخگويان گفته اند: «قطعا در انتخابات شركت مي كنيم» ۵/۲۱% گزينه «قطعا شركت نمي كنم» و ۸/۱۷% گزينه «نمي دانم» و «هنوز تصميم نگرفته ام» را انتخاب كرده اند.
در ارتباط با گزينه اظهار نظرهاي مجامع اروپايي و بين المللي بيش از ۵۰% پاسخگويان اينگونه اظهار نظرها را دخالت آشكار در امور كشورمان مي دانند، ۷/۲۱% آن را امري طبيعي در دنياي ديپلماتيك دانسته اند و ۹/۱۴% نظر بخصوصي نداشته اند. گزارش خبرگزاري فارس مي افزايد: ۵۰% پاسخگويان حضور مردم را باشكوه و گسترده ارزيابي كرده اند و ۷/۱۴% نيز معتقدند كه مردم نبايد شركت كنند.
پرشورترين رقابتها پس از انقلاب
دبيركل جامعه اسلامي مهندسين گفت: انتخابات هفتم يكي از پر رقابت ترين انتخابات در طول سالهاي پس از انقلاب است.
به گزارش ايسنا محمد رضا باهنر با اشاره به اهميت انتخابات مجلس هفتم، گفت: فهرست ائتلاف آبادگران محصول ماهها رايزني احزاب، گروهها و شخصيتهاي اصول گراست و جامعه اسلامي مهندسين از اين فهرست حمايت مي كند. باهنر گفت: ملت ما با آگاهي و درك شرايط حساس كنوني روز اول اسفند به پاي صندوق ها خواهند آمد و اصلي ترين نهاد تصميم گيري و تصميم سازي نظام را با راي آگاهانه خود شكل مي دهد.

محمدجواد لاريجاني:
نبايد براي مرگ اصلاحات شادي كنيم
خردنامه-ضميمه امروز همشهري

چهاردهمين همايش بين المللي خليج فارس در تهران
گروه سياسي: چهاردهمين همايش بين المللي خليج فارس با موضوع خليج فارس تحولات منطقه اي پس از اشغال عراق ديروز با پيام سيد محمد خاتمي و سخنراني دكتر كمال خرازي در تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري رئيس جمهوري در پيام خود، تحولات اخير و نيز سياستهاي يكجانبه گرايي برخي از قدرتهاي بزرگ در اين منطقه را سبب اختلافات عميق ميان كشورها و ملتها بر سر مسائل جنگ و صلح و چگونگي اداره مناسبات بين المللي و ارتباطات دانست و تصريح كرد: آنچه بيش از گذشته منطقه خليج فارس را تهديد مي كند، روي آوردن به رفتارهاي سلطه طلبانه و اتخاذ روشهاي تحميل گرايانه و بي توجهي نسبت به ريشه ها و علت هاي بروز و ظهور پديده ها و فاجعه هاي نوين است.
رئيس شورايعالي امنيت ملي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران با عنايت به مواضع اصولي خود از ابتداي بحران عراق و اشغال آن كشور، خواستار رفع تنش و ايجاد ثبات و امنيت و نيز استقلال و يكپارچگي در اين كشور مهم منطقه بوده و لزوم خروج اشغالگران و واگذاري امور به مردم عراق را بهترين شيوه براي پايان دادن به اين وضعيت نابسامان مطرح كرده است.در ادامه، كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان طي سخناني با برشمردن مشكلات و چالشهاي فراروي منطقه خليج فارس، به تبيين راه هاي برون رفت اين مشكلات و نيز عوامل موثر بر عدم تحقق موفقيت در اين زمينه پرداخت.
خرازي گفت: ظاهرا آمريكا بعنوان ابرقدرت، آزمون تمامي گريزگاه هاي غلط را حق خود مي داند و هزينه هاي اين سياست براي منطقه ما با توجه به نيازهاي آن نمي تواند قابل تحمل باشد.وي همچنين در پايان بر خروج هرچه سريعتر اشغالگران از عراق، تعيين جدول زماني انتقال قدرت در عراق، نقش محوري سازمان ملل متحد در برگزاري انتخابات آزاد و دموكراتيك، محاكمه صدام به عنوان جنايتكار جنگي در دادگاه صالحه و نيز اعلام آمادگي ايران براي مشاركت در بازسازي عراق تاكيد كرد.
اين همايش كه با حضور استادان، پژوهشگران و محققان ۲۵ كشور در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه برگزار مي شود امروز به كار خود پايان خواهد داد.

گفت و گوي عارف و اسد در دمشق
«محمدرضا عارف» معاون  اول  رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  كه  سرگرم ديدار رسمي از سوريه  است  ديروز سه شنبه  با «بشار اسد» رئيس  جمهوري اين  كشور در كاخ «الشعب» دمشق  ملاقات  و گفت وگو كرد.
به  گزارش  ايرنا، دكتر عارف  در اين  ديدار برگزاري  چهارمين  كميسيون  عالي  همكاري هاي  مشترك اقتصادي  ايران  و سوريه  را مورد اشاره  قرار داد و گفت : با برنامه ريزي مطلوب  مي توان  سطح  همكاري هاي  اقتصادي  دو كشور را به  سه  ميليارد دلار طي پنج  سال  آينده  رساند.
اكنون  حجم  همكاري هاي  اقتصادي  ايران  و سوريه  بيش از ۵۰۰ ميليون  دلار است .
دكتر عارف  آمادگي  جمهوري  اسلامي ايران  را براي  مشاركت  در امر توسعه  دوكشور در زمينه هاي  مختلف  اقتصادي  و صنعتي  اعلام كرد و خواستارتقويت  كميسيون مشترك ، كوتاهترشدن  فاصله  زماني  تشكيل  اين  كميسيون  و اجرايي  شدن  توافقات آن  گرديد.وي  با ابلاغ  سلام هاي  دوستانه  آقاي  خاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  به آقاي  بشار اسد، خواستار تلاش  بيشتر مسئولان  كميسيون  مشترك  اقتصادي  دو كشور براي تحقق  اهداف  آن بر اساس  اراده  و تصميم  مقامات  عالي  دو كشور گرديد.
دكتر عارف  در بخش  ديگري  از سخنانش  با اعلام  استقبال  جمهوري  اسلامي ايران از گسترش  روابط ميان  تركيه  و سوريه ، آن را به  نفع دو كشور و منطقه دانست .
« بشار اسد » رئيس  جمهوري  سوريه  نيز در اين  ديدار با اشاره  به عنايت  ويژه مردم  ايران  به  اماكن مذهبي  سوريه ، توجه بيشتر به  بخش  جهانگردي و تبادل  توريسم  ميان  دو كشور را مورد تأكيد قرار داد.وي  برپايي  بازار مشترك  ميان  كشورهاي  تركيه ، عراق ، سوريه  و ايران  و به تبع  آن گسترش  مناسبات  اين  كشورها در زمينه  تجاري  را به  نفع  همه  كشورهاي منطقه  دانست .

كوتاه از سياست ايران
ايران سوخت هسته اي آماده ندارد
كمال  خرازي  وزير امور خارجه  با اشاره  به  اخبار منتشر شده  درمورد مساله  آمادگي  جمهوري  اسلامي  ايران  براي  عرضه  سوخت  هسته اي  به  بازارهاي بين المللي ، گفت : ايران  اين  ظرفيت  و پتانسيل  را دارد، اما بعضي ها تصوركردند، ما اكنون  سوخت  آماده  داريم .
به گزارش ايرنا وزير امور خارجه  ديروز در پايان  چهاردهمين  همايش  بين المللي  خليج فارس  در جمع  خبرنگاران  داخلي  و خارجي ، افزود: اين  حق  مشروع  ماست  و سخنان من  عكس العملي  به  سخنان  اخير بوش  بود كه  تنها كشورهاي  خاصي  حق  توليدفناوري  هسته اي  را دارند.وي  با تأكيد بر اينكه  فناوري  هسته اي  صلح آميز، حق  ايران  است ، تصريح كرد ما بر حق  خود پافشاري  مي كنيم  و كسي  نمي تواند ما را از اين  حق  محروم كند.خرازي  اين  سخنان  را در پاسخ  به  اين  سوال  كه  منظور از فروش  سوخت هسته اي  به  بازارهاي  بين المللي  چيست ؟ بيان  كرد.
وزير امور خارجه  همچنين  در پاسخ  به  پرسشي  درخصوص  كشف  دستگاههاي  سانتريفوژ (گريز از مركز) كه  گفته  مي شود ديپلمات هاي  آژانس  بين المللي انرژي  اتمي  نيز از آن  خبر داشته اند، گفت : برخي  بر سر بعضي  مسائل  تلاش مي كنند جنجال  بيافرينند. دستگاه  سانتريفوژ كه  نوع  جديد آن  پي  - ۲ است ، صرفاپروژه  تحقيقاتي  براي  ايران  بوده  است  تا به  نسل  جديد اين  دستگاهها دست يابيم .
وزير امور خارجه  اظهار داشت : اين  سخن  كه  ايران  دستگاه  سانتريفوژساخته ، نادرست  است  و تنها در اين  زمينه  تحقيقات  انجام  شده  است  كه  آژانس بين المللي  انرژي  اتمي  نيز از آن  اطلاع  دارد. وي  افزود: كشوري  كه  تلاش  مي كند به  صنعتي  دست  يابد، از مدلهاي  جديد وصنعت  نو استفاده  مي كند و ما به  كارشناسان  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي اين  مساله  را اطلاع  داده  بوديم .
بوش و راه حل ديپلماتيك درباره ايران
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در گفتگو با شبكه تلويزيوني نوبنياد «الحره» گفت: اميدوارم مسئله ايران به روش هاي ديپلماتيك حل شود.
بوش كه منظورش از مسئله ايران، بيشتر موضوع برنامه هسته اي ايران بود افزود: من از موانع اتحاديه اروپا در زمينه ضرورت كشف برنامه سلاح هاي كشتار جمعي ايران قدرداني مي كنم. وي همچنين گفت: آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين زمينه نقش بسيار بزرگي ايفا كرد.بوش در بخش هاي ديگري از مصاحبه خود درباره عراق، سوريه، ليبي و فلسطين سخن گفت.
سخنگوي وزارت انرژي اتمي روسيه:
مسكو زير بار فشار آمريكا در مورد همكاري هسته اي با ايران نمي رود
نيكلاي  شينگاريف  سخنگوي  وزارت  انرژي  اتمي روسيه  ديروز گفت : روسيه در مورد همكاريهاي  هسته اي  خود با جمهوري  اسلامي ايران  هرگز زير بار فشارهاي  آمريكا نخواهد رفت .
اين  مقام  روس  در گفت  وگو باايرنا ودر پاسخ  سئوالي  در مورد موضع  مسكو در قبال  ادعاهاي  اخير مقامهاي  آمريكايي  مبني  بر تلاش   ايران  براي دستيابي  به  سلاح  اتمي گفت : ما همواره  در اين  زمينه  تأكيد كرده ايم  كه هيچگونه  سند و مدركي  مبني  بر تلاش  ايران  براي  دستيابي  به  سلاح  اتمي وجود ندارد.
وي  افزود: موضع   ايران  در اين  زمينه  با توجه  به  امضاي  پروتكل  الحاقي  و همكاري  نزديك  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي كاملا معلوم  و آشكار است .
اين  مقام  وزارت  انرژي  اتمي روسيه  تأكيد كرد كه  به  عقيده  ما هيچگونه  پايه  و اساسي  در مورد ادعاهاي  مربوط به  تمايل   ايران  به  داشتن  سلاح  اتمي  وجود ندارد.
وي  افزود: اگر همتايان  آمريكايي  ما در مورد نيروگاه  بوشهر سئوالهايي دارند مي توانند مستقيماً با ما درميان  بگذارند تا پاسخ  لازم  را دريافت كنند.
وي  افزود: همكاري  روسيه  با ايران  و همچنين  حضور آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  در اين  كشور به  رژيم  منع  گسترش  مساعدت  مي كند.
شينگاريف  در پاسخ  سئوال  ديگر  ايرنا در مورد ادعاي  بوش  مبني  بر امكان  استفاده  برخي  كشورها از برنامه  صلح  آميز هسته اي  براي  توليد مواد مورد نياز ساخت  سلاح  اتمي گفت : در اين  مورد بايد هر كشوري  به  صورت  جداگانه مورد بررسي  قرار گيرد.
به  گفته  وي  روسيه  به   همكاريها با ايران تا زماني  كه  تصميم  گيريهاي  مهم بين المللي  عليه  آن وجود نداشته  باشد ادامه  خواهد داد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |