چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۲ - شماره ۳۳۱۲
گزارش طرح بزرگ تجهيزات ورزشي مدارس تهران توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران
يارِ دبستاني من
002712.jpg

اشاره:
نمايشگاه طرح بزرگ اهداي لوازم و تجهيزات ورزشي به مدارس شهر تهران به همت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از ۴ تا ۱۰ بهمن ماه ۱۳۸۲ در محل سالن سرپوشيده شهربازي، مجموعه فرهنگي ورزشي رازي برگزار شد. اين طرح در ادامه سلسله طرح هاي حمايتي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از مدارس اين شهر صورت گرفت كه مورد استقبال نمايندگان مدارس شهر تهران قرار گرفت. از روند برگزاري اين نمايشگاه گزارشي تهيه كرديم كه با هم مي خوانيم:
علي الله سليمي - اين بار نيز مكاني در گوشه اي از شهر تهران ميعادگاه نمايندگاني از مدارس اين شهر است. قرعه فال اين بار به نام «سالن سر پوشيده شهر بازي» واقع در ضلع جنوب غربي مجموعه فرهنگي ورزشي رازي(تقاطع هلال احمر، شهيد مرادي) افتاده است. ساعت ۸ صبح روز شنبه ۴ بهمن ۸۲ اولين سري از نمايندگان مدارس شهر تهران وارد سالن مي شوند. اغلب مربيان ورزشي مدارس هستند كه با در دست داشتن معرفي نامه از مدرسه مربوطه جهت انتخاب لوازم و تجهيزات ورزشي مورد نياز براي مدرسه اي كه در آن خدمت مي كنند، آمده اند.با ديدن انواع اقلام ورزشي عرضه شده در غرفه هاي داخل سالن به شوق مي آيند آنها باور نمي كنند كه آمده اند تا سقف ۲۲۰ هزار تومان از لوازم و تجهيزات ورزشي به نمايش گذاشته شده براي مدرسه خود انتخاب كنند. هديه اي گرانبها و ارزشمند براي زنگ ورزش در مدارس در آستانه بيست و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران. با شور و شوقي خاص نمايندگان مدارس انتخاب مي كنند. وقتي با بعضي از آنها صحبت مي كنم اغلب راضي هستند ،ولي از مقطعي بودن چنين طرح هايي شكايت دارند. بيشتر نمايندگان مدارس معتقدند اينگونه طرح ها اگر استمرار داشته باشند وضعيت ورزش مدارس كشور يقيناً دچار تحول عظيمي خواهد شد.
در طول يك هفته برگزاري اين نمايشگاه با بسياري از دست اندركاران اين نمايشگاه و كارشناسان ورزشي كه براي بازديد از اين نمايشگاه آمده بودند به گفت وگو نشستيم و نظرات آنها را پيرامون وضعيت ورزش در مدارس كشور جويا شديم، در ادامه اين گزارش نظرات تني چند از عوامل و كارشناسان اين عرصه را مرور مي كنيم:
به مرور طرح هاي مشابهي در ساير بخش ها عملياتي خواهد شد
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در مراسم افتتاحيه اين نمايشگاه طي سخناني از مساجد، مدارس، دانشگاه ها و حوزه هاي علميه به عنوان كانون هاي اصلي پرورش انسان ها و ترويج فرهنگ ملي و اسلامي نام برد و گفت: «اهتمام به تجهيز اين مراكز به امكانات لازم جزو سياست هاي مديريت شهري است.»
وي افزود: «در گام اول مديريت شهري اقدام به تجهيز كتابخانه هاي مدارس شهر تهران كرد و امروز در گام بعدي مدارس اين شهر به لوازم و تجهيزات ورزشي مجهز خواهند شد و ان شاءالله به مرور طرح هاي مشابهي در ساير بخش ها عملياتي خواهد شد.
دكتر احمدي نژاد، ورزش را جزو لاينفك زندگي شهري دانست كه امكان تحقق نشاط در جامعه و پرهيز از هر گونه خمودگي، سكون و فشارهاي عصبي را از شهروندان فراهم مي كند.
شهردار تهران ورزش را مثل غذا و آموزش و آموختن ضروري و وظيفه نهادينه كردن اين مهم را در متن زندگي آحاد مردم بر دوش مدارس و نظام آموزش و پرورش دانست.
احمدي نژاد گفت: «طي بررسي هاي به عمل آمده توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران كمبود وسايل ورزشي در مدارس حرف اول را مي زند، لذا در نظر داريم علاوه بر برداشتن گام هاي بلندتري در جهت تأمين و تجهيز مدارس به لوازم ورزشي در سال هاي آتي، امسال ورزش محلات را نيز براي نوجوانان و جوانان دخترو پسر به طور گسترده ۳۰ برابر ظرفيت سال قبل در دستور كار شهرداري تهران قرار دهيم.
وي خطاب به مديران آموزش و پرورش پيشنهاد كرد: چنانچه مدارس در روزهاي تعطيل نيز امكانات و فضا و مربيان ورزشي خود را در اختيار جوانان و نوجوانان قرار دهند شهرداري تهران هزينه هاي اين اقدام را تقبل خواهد كرد. وي مانع اصلي در راه توسعه ورزش محلات را ناهماهنگي بين دستگاه ها اعلام كرد و گفت: با توجه به اين كه ما امكانات ورزشي كم نداريم شهرداري هزينه هماهنگي بين دستگاه ها جهت استفاده بهينه از بسياري از فضاهاي باز موجود در سطح شهر را پرداخت خواهد كرد.
وي همچنين گفت: «براي ۱۰۰ هزار معلم، ۷ هزار استاد، و سه هزار روحاني كه دست اندركار تربيت نسل جوان و ترويج فرهنگ خودي و اسلامي هستند مديريت شهري خود را موظف مي داند امكانات و تجهيزات فرهنگي و ورزشي خود را در اختيار اين قشر قرار دهد كه از جمله آن طرح اهداي كتاب است كه جزئيات آن در دهه فجر امسال اعلام خواهد شد.
دكتر احمدي نژاد با بيان اين كه تأمين نيازهاي جوانان و نوجوانان از جمله برنامه هاي محوري در حيطه فعاليت هاي شهري مجموعه شوراي اسلامي شهر تهران است گفت: «با توسل به خداوند بزرگ شوراي اسلامي شهر تهران و مجموعه خدمتگزاران آن توانسته اند به خوبي اين رسالت بزرگ را درك كرده و در راستاي انجام آن گام هاي اساسي را بردارند.»
يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان هديه
به زنگ ورزش مدارس
مهندس اسفنديار رحيم مشايي، معاون اجتماعي، فرهنگي شهرداري تهران و رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران نيز در مراسم آغاز به كار اين نمايشگاه با اشاره به زمينه هاي شكل گيري اين طرح گفت: «در حدود دو ماه پيش ايده ابتدايي اين طرح در سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران طراحي شد و فرم هاي نياز سنجي بر اساس آن تهيه شد و در مرحله بعدي از طريق معاونت شهرداري هاي مناطق شهر تهران از نظر تجهيزات و لوازم ورزشي نيازهاي مدارس اين شهر سنجيده شد و بر اساس آن فراخواني اعلام شده و از شركت هاي توليدي در امور لوازم و تجهيزات ورزشي درخواست شد در اين طرح حضور داشته باشند كه به غير از شركتهاي توليدي در امور لباسهاي ورزشي، اكثر توليدكنندگان وسايل و تجهيزات ورزشي داوطلب حضور در اين طرح شدند.»
مهندس رحيم مشايي افزود: «در اين طرح ۸۵ شركت توليد كننده حضور پيدا كردند و نمونه هايي از اقلام توليدي خود را ارائه كردند. كه اين اقلام در مرحله بعدي توسط تيم هاي كارشناسي شامل نماينده دادگستري، نماينده سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، نماينده شركت هاي توليد لوازم و تجهيزات ورزشي و... از نظر كيفيت و كميت مورد بررسي قرار گرفت و در نهايت ۶۵ شركت توليدكننده لوازم و تجهيزات ورزشي براي حضور در اين طرح مجاز شناخته شدند.»
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران گفت: در اين نمايشگاه ۵۰۰ نوع از اقلام ورزشي آماده عرضه به واحدهاي آموزشي است و شهرداري تهران آمادگي دارد تا سقف يك ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان تقاضاي مدارس اين شهر را نسبت به كالاهاي ورزشي درخواستي تا پايان اسفندماه امسال تأمين كند.
وي سقف كمك هاي اهدايي به مدارس شهر تهران در اين طرح را ۲۲۰ هزار تومان براي هر مدرسه عنوان كرد.
002727.jpg

معاون اجتماعي فرهنگي هنري شهرداري تهران توزيع هداياي ورزشي به مدارس اين شهر را به طور يكسان دانست و گفت: اين طرح شامل كليه مدارس شهر تهران است و تمامي مدارس دولتي و غيردولتي از اين امكانات بهره مي برند.
ورزش در مدارس ايران در حركات نرمشي
خلاصه شده است
دكتر ضيا ء معيني، استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز كه داراي مدرك تحصيلي دكتراي فيزيولوژي ورزشي است در حاشيه بازديد از اين نمايشگاه با اشاره به كمبود بودجه در مدارس كشور گفت: «شايد از علل اصلي كم توجهي به امور ورزش در مدارس كشور تعداد زياد مدارس و بودجه كمي است كه به اين تعداد مدرسه اختصاص مي يابد.»
وي اضافه كرد: «در چنين وضعيتي دولت قادر نخواهد بود نيازهاي اساسي اين بخش را تأمين كند و اقدام اخير شهرداري تهران در اين زمينه مرهمي هر چند ناچيز بر آن زخم هاي كهنه و قديمي است.»
دكتر معيني كمبود فضا در محيط هاي آموزشي را از ديگر علل كم توجهي به امور ورزشي در مدارس دانست و گفت: «در درجه اول مدارس ما از نظر شكل و ساختار متناسب با محيط هاي آموزشي امروزي نيستند و اين به نظر من فعلاً نقيصه چشمگيري است كه نهادهاي مربوطه بايد در تغيير اين روند تلاش كنند تا قضيه به صورت بنيادي دچار تغيير شود.
امور مالي معضل اصلي ورزش مدارس كشور است
محمدرضا اميني، كارشناس تربيت بدني در آموزش و پرورش و مسئول قسمت تجهيزات و فضاي ورزشي اماكن شهر تهران در چهارمين روز برگزاري نمايشگاه اهداي لوازم و تجهيزات ورزشي به مدارس شهر تهران از اين نمايشگاه بازديد كرد. وي در حاشيه اين ديدار با اشاره به فقر فضاي آموزشي از لحاظ لوازم و تجهيزات ورزشي گفت: «بيشترين مشكلات موجود در فضاهاي آموزشي كشور از منظر مسايل مالي است كه عرصه فعاليت هاي فرهنگي و ورزشي را در اين اماكن با محدوديت مواجه مي كند.»
مشكل ورزش مدارس در سه عنصر «فضا، امكانات
و نيروي انساني و برنامه» نهفته است
اكبر دياني، مدير هنرستان تربيت بدني و بازيكن اسبق تيم ملي فوتبال جوانان ايران در حاشيه بازديد از نمايشگاه اهداي لوازم و تجهيزات ورزشي به مدارس شهر تهران كه توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران صورت گرفت، گفت: «به خاطر نبود برنامه، سياست هاي تربيت بدني در آموزش و پرورش گنگ است.»
وي با اشاره به سه عنصر حياتي در ورزش مدارس يادآوري كرد: «سه عنصر فضا، امكانات و نيروي انساني و برنامه» رأس مثلث ورزش مدارس را تشكيل مي دهند كه با اقدام اخير شهرداري تهران يك ضلع اين مثلث تأمين مي شود.
عضو باشگاه هاي راه آهن و دارايي در سال هاي گذشته افزود: در سال هاي گذشته حركتهاي جسته و گريخته اي در زمينه تجهيز فضاهاي ورزشي در مدارس صورت گرفت كه به دليل عدم استمرار، چنين طرح هايي نتوانست اثرات مثبتي بر جامعه ورزشي مدارس بر جاي گذارد.
وي دلايل عدم موفقيت آن طرح ها را نبود برنامه ريزي صحيح دانست و اضافه كرد: كارهاي زيربنايي نياز به استمرار دارد و در صورت مقطعي بودن اين طرح ها انتظارات لازم برآورده نمي شود و اين بيشتر باعث رويگرداني مسئولان از پرداختن به چنين طرح هاي زيربنايي مي شود.
اين دانشجوي دكتراي تربيت بدني گفت: «تقويت يك بنيه قوي براي جامعه ورزشي نياز به اسپانسر قوي مالي دارد و در ورزش اگر درست سرمايه گذاري شود مي توان منتظر پرورش نخبه هايي در اين زمينه شد. »وي افزود: در ورزش اگر پول بريزي ، پول جمع مي كني و اين مثال در جنبه هاي مختلف صدق مي كند.

خبرها و نگاه ها
نگاه تازه به دووميداني
002709.jpg
پس از درخشش دووميداني ايران در رقابت هاي دووميداني داخل سالن قهرماني آسيا، سازمان تربيت بدني، كميته ملي المپيك ورزشي دانشگاه ها و آ موزش و پرورش نگاه ويژه اي به اين ورزش پيدا كرده اند و قراراست براي رشد دووميداني اين ورزش مادر، هزينه هاي مثبتي پرداخت شود. شنيديم در اولين گام كميته ملي المپيك جهت آماده سازي ملي پوشان دووميداني همه گونه امكانات در اختيار اين تيم قرار مي دهد و همچنين دانشگاه آزاد اسلامي نيز قرار است با دراختيارگرفتن ملي پوشان دانشجو در رقابت هاي ليگ كشوري و جام باشگاه هاي آسيا حضوري قدرتمند داشته باشد.
در عكس بهرام افشارزاده دبيركل كميته ملي المپيك و دكتر بهرام قديمي مديركل تربيت بدني دانشگاه آزاد اسلامي در هنگام اهداي جوايز در مسابقات قهرماني داخل سالن آسيا ديده مي شوند.

سرمربي  تيم  اميد چين   ايران  را خطرناكترين  حريف  خود مي داند
«شن ژيانگ  فو» سرمربي  تيم  فوتبال  اميد چين ، ايران  را خطرناكترين  حريف  خود در گروه  نخست  رقابت هاي  انتخابي  بازي هاي  المپيك  آتن  عنوان  كرد.
مالزي  و كره  جنوبي  ديگر تيم هاي  گروه  نخست  هستند كه  در مسير تيم  اميد چين  براي  رسيدن  به  المپيك ۲۰۰۴ قرار دارند؛ اما ژيانگ فو با علم  به  قدرتمندي  كره اي ها تأكيد دارد ايران  حريفي  است  كه  بايد مراقب  آن  بود. سرمربي  تيم  المپيك  چين  اظهار داشت : ايران  خطرناكترين  حريفي  است  كه  ما با آن  روبرو خواهيم  شد. بنا بر اين  بايد خود را براي  تمام  برنامه هاي  آنان  آماده  كنيم . وي  ادامه  داد: كره اي ها نيز تيم  سرعتي  و بسيار سازماندهي  شده  هستند اما من  بيشتر نگران  رويارويي  با تيم  ايران  هستم  چون  بازيكنان  اين  تيم  هريك  داراي  مهارت هاي  فردي  هستند كه  مي توانند هر دفاعي  را بي اثر كنند.
مربي  تيم  المپيك  چين  تصريح  كرد: من  واقعاً بر اين  عقيده  هستم  كه  تيم  ايران  از كره  جنوبي  قوي تر است .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
جهان
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  جهان  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |