پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۳ - Feb 19, 2004
اجتماعي
Front Page

صدها كشته و زخمي در انفجار قطار باري در نيشابور
002541.jpg
002538.jpg

فرماندار،  رئيس اداره آتش نشاني، معاون شهردار و رئيس اداره برق شهر نيشابور جزو كشته شدگان اين حادثه هستند
گروه اجتماعي:انفجار قطار باري در مسير تهران- مشهد در ايستگاه خيام در نيشابور صدها كشته و زخمي بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري ها و براساس اعلام مدير شبكه بهداشت و درمان نيشابور تاكنون در اين حادثه مهيب ۸۱۰ نفركشته و زخمي شده اند كه در اين ميان فرماندار، معاون شهردار، رئيس اداره برق و رئيس اداره آتش نشاني نيشابور و شماري از امدادگران آتش نشاني جزو ۳۰۰كشته اين حادثه هستند.
به گزارش خبرگزاري فارس حدود ساعت ۴ صبح ديروز برخورد چند قطار باري در ايستگاه خيام، باعث واژگون شدن ۴۸ واگن باري و انفجار و آتش سوزي شديد شد.
انفجار در ايستگاه خيام تا شعاع ۲۰۰ متر باعث ويران شدن خانه هاي اطراف و شكستن شيشه ها تا شعاع ۱۰ كيلومتر شد.
بر اساس آخرين خبرها فرماندار، معاون شهرداري، رئيس اداره آتش نشاني نيشابور، مسئول اداره برق و برخي از آتش نشانان و نيروهاي امدادي حاضر در محل به دليل انفجار دوباره برخي از واگن هاي قطار حادثه ديده جان باختند.
همچنين بر پايه اين گزارش حدود ۲۸۰ نفر از اهالي روستاي هاشم آباد نيز به دليل شدت انفجارهاي پياپي واگن هاي حامل مواد سوختي در زير آوار مانده اند.
بنابراين گزارش بر اثر شدت آتش سوزي و قابل كنترل نبودن حريق واگن هاي منفجر شده، چندين مخزن ديگر نيز منفجر شدند.
دو قطار باري حامل پنبه و گوگرد و بنزين بودند كه در ايستگاه ابومسلم با يكديگر برخورد كردند كه در نهايت ساعت ۹ و ۲۴ دقيقه صبح ديروز يكي از قطارها كه حامل گوگرد بود، به دليل ارتعاشات مواد منفجره در ايستگاه خيام واقع در ۲۰ كيلومتري نيشابور دچار انفجار و آتش سوزي شديد شد.
از سوي ديگر خبرگزاري مهر گزارش داده است آمار حادثه ديدگان اين انفجار رو به افزايش است. بر اساس مدارك و اطلاعات ارسالي از بيمارستانهاي حكيم، ۲۲ بهمن و قمر بني هاشم تاكنون ۲۵۱ نفر از مجروحان حادثه انفجار واگنها در اين سه مركز بستري و در حال درمان هستند.
مدير شبكه بهداشت و درمان نيشابور اضافه كرد: به دليل نبود گروه هاي تخصصي مربوطه از جمله سوختگي و ضربه مغزي و همچنين وجود تنها يك جراح، هشت تن از مجروحاني كه وضع وخيمي داشتند با هلي كوپتر به مشهد فرستاده شدند.
مدير شبكه بهداشت و درمان نيشابور در ادامه با تاكيد براينكه تا شعاع يك هزار متري تمامي ساختمانها و منازل مسكوني در اثر انفجار واگنهاي حامل مواد سوختي به طور صددرصد تخريب شده اند، تصريح كرد: به دليل تخريب صددرصد روستايي به نام «ده نوهاشم آباد» اغلب مجروحان و كشته شدگان، از ساكنان اين روستا به انضمام مسئولان و گروه هاي امدادي هستند كه براي امدادرساني و خاموش كردند آتش در محل حادثه حضور داشتند.
وي با بيان اينكه تعداد كشته هاي اين حادثه به طور قطع بسيار بيشتر از آمار فعلي است، خاطرنشان كرد: بسياري از ساكنان منازل مسكوني واقع در روستاي مذكور در زير آوار مانده اند كه نيروهاي امداد و نجات هلال احمر نيشابور نيز جهت بيرون كشيدن اجساد و مجروحان به محل اعزام شدند.خبرگزاري فارس همچنين گزارش داده است در حادثه انفجار قطار باري كه در نزديكي نيشابور روي داد ۵ روستاي همجوار ايستگاه خيام بشدت تخريب شده اند.رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان خراسان همچنين با اشاره به سانحه انفجار قطار درايستگاه خيام در مجاورت شهر نيشابور گفت:  بعد از آنكه تعدادي از واگنهاي باري مقارن ساعت ۴ بامداد از لوكوموتيو جدا شدند، سوخت محموله قطار دچار حريق شد كه بدنبال آن اهالي روستاهاي مجاور از جمله، عبدل آباد، دهنو و هاشم آباد براي اطفاء حريق و همچنين تخليه اين روستاها تلاش كردند. وي گفت: عليرغم تلاشهاي انجام گرفته واگنهاي حامل مواد سوختي ساعت ۳۷/۹ دقيقه منفجر كه براثر حادثه روستا ده نو هاشم آباد با ۸۳ خانوار و ۳۸۱ نفر جمعيت به طور كامل تخريب و
روستاي عبدل آباد نيز از بيم خطرات احتمالي از جمعيت تخليه شد و
002544.jpg
002547.jpg

نيروهاي امدادي و نجات اعزامي نيز در حال آوار برداري و بيرون كشيدن مجروحان و كشته شدگان حادثه هستند.
مدير كل روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران با توجه به حادثه پيش آمده گفت: بر اساس برنامه ريزي انجام شده قطارهاي مسافري تهران به مشهد ديروز طبق برنامه اعزام شدند و تعدادي از قطارهاي مسافري مشهد- تهران از برنامه لغو و مسافرين تعدادي از قطارها از مشهد با اتوبوس به نيشابور و سپس با قطارهاي مسافري موجود در محل به تهران اعزام مي شوند.
مدير عامل جمعيت هلال احمر خراسان با بيان اينكه هنوز علت حادثه به طور قطع مشخص نشده است گفت: احتمالا انفجار واگنهاي قطار بر اثر احتراق گوگرد بوده است.
سيدعلي حسيني همچنين افزود: احتمال مي رود اين حادثه به دليل وقوع زلزله ۵/۳ ريشتري در همان محدوده با مركزيت روستاي «ساحل برج» روي داده باشد.
از سوي ديگر ۳۰ اكيپ امدادي و ۱۵۰ نفر امدادگر براي ياري رساندن به سانحه ديدگان آتش سوزي قطار باري در ايستگاه خيام نيشابور به اين منطقه اعزام شدند.آخرين خبر حاكي است در نيشابور به همين مناسبت ۳ روز عزاي عمومي اعلام شده است.

آمبولانس هوايي ايران- ۱۴۰ طراحي مي شود
آمبولانس هوايي ايران - ۱۴۰ با هدف توسعه كاربري اين هواپيما با مشاركت پژوهشگران پژوهشكده هوا فضا طراحي مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمدرضا حبيبي پزشك هوايي و از مجريان طرح آمبولانس هوايي ايران ۱۴۰ خاطرنشان كرد: هواپيماي ايران- ۱۴۰ داراي ويژگي هاي فني و مشخصاتي است كه در كاربري آن به عنوان آمبولانس هوايي حائز اهميت است.
اين هواپيما با طول باند مورد نياز حدود ۱۳۰۰ متر براي برخاستن و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر براي فرود آمدن قابليت پرواز به اكثر نقاط فرودگاه هاي كشور را داراست.
وي ادامه داد: ظرفيت بار مفيد حداكثر شش هزار كيلوگرم آن نيز قابليت استفاده چند منظوره مسافربري يا باربري علاوه بر آمبولانس هوايي را به اين هواپيما مي دهد.
وي افزود:  ويژگي ديگر اين هواپيما اين است كه با حداكثر وزن و مسافر بالغ بر ۲۱۰۰ كيلومتر برد مفيد دارد و مي تواند بدون نياز به سوختگيري مجدد مسافتهاي طولاني را طي كند.حبيبي در ادامه با اشاره به اهميت استانداردهاي آمبولانس هوايي در زمينه تجهيز و نحوه ارائه خدمات خاطرنشان كرد: بر اساس استانداردها هواپيماي آمبولانس هوايي بايد يك هواپيماي دو موتوره يا يك موتوره توربيني متناسب با نوع مأموريت مراقبت خدمات پزشك هوايي باشد.
طراحي آمبولانس هوايي و نحوه چيدمان و شكل بندي تجهيزات نيز بايد به صورتي باشد كه ثبات بيمار را در هنگام انتقال به داخل آمبولانس يا در حين اجراي عمليات حفظ كند. همچنين بايد به صورتي طراحي شود كه انتقال بيمار به داخل هواپيما نيازمند انجام مانور زياد نباشد.

سازمان سنجش بر سلامت آزمون كارشناسي ارشد نظارت كند
با توجه به اهميت و جايگاه تحصيلات تكميلي در نظام آموزش عالي كشور، سازمان سنجش آموزش عالي كشور مي بايست بر سلامت آزمون ورودي كارشناسي ارشد دانشگاه ها نظارتي جدي و درست اعمال كند و از تضييع حق داوطلبان ممانعت به عمل آورد.
احمد حسيني، رئيس هيأت مؤسس اتحاديه شوراهاي صنفي دانشگاه هاي كشور در گفت وگويي با همشهري دانشجو با بيان اين مطلب، ضمن اشاره به اعتراضات همه ساله داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد دولتي گفت: متأسفانه هر چه بيشتر پيش مي رويم مي بينيم ميزان تخلف ها و تقلب ها در اين آزمون بيشتر مي شود كه بحث لو رفتن سؤالات امتحاني، ضعف برنامه هاي حفاظتي و مراقبت در جلسات برگزاري كنكور از جمله مهمترين آنهاست. وي گفت: كنكور كارشناسي ارشد امسال طي روزهاي پاياني هفته (۶ الي ۸ اسفند ۱۳۸۲) برگزار خواهد شد و جمعي از داوطلبان در حال آماده سازي علمي خود هستند، در حالي كه همزمان عده اي هم به دنبال پيدا كردن رئيس حوزه و مراقباني هستند تا بتوانند احتمالاً از اين طريق خود را بالا بكشند، چرا كه متأسفانه ساختار و برنامه درستي براي مراقبت و حفاظت از جلسات آزمون طراحي نشده است و اين انتقادي است كه ما به سازمان سنجش داريم.احمدي همچنين افزود: در صورتي كه بحث كنترل و امنيت آزمون هاي ورودي كارشناسي ارشد جدي گرفته نشود آموزش عالي با بحراني تازه مواجه خواهد شد، چرا كه افراد صالح از جهت معلومات علمي وارد اين دوره نخواهند شد.

توسط مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان :
ميزان و شرايط اعطاي وام سفر نوروزي فرهنگيان اعلام شد
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان به دنبال تقاضاي تعداد زيادي از معلمان براي سفر به كربلا از طريق تورهاي زيارتي  آموزش و پرورش اعلام كرد: به دليل نبود امكانات بهداشتي و استانداردهاي لازم در هتلهاي عراق و همچنين به منظور حفظ سلامت و شأن فرهنگيان، فعلا امكان تشكيل تور زيارتي براي سفر عراق فراهم نيست.
مهدي حاجي در گفت وگو با ايسنا افزود: شركت جهانگردي «نسيم فرهنگ» وابسته به صندوق ذخيره موظف شد تا شرايط اسكان بهداشتي - رفاهي هتلهاي عراق را مورد بررسي قرار دهد كه پس از بررسيها مشخص شد هتلهاي عتبات عاليات به هيچ عنوان از نظر بهداشتي و رفاهي مناسب نيست.
وي افزود: علاوه بر نبود استانداردهاي لازم، نرخ اقامت در هتلهاي عراق به دليل حضور دلالان روزانه از ۳ دلار به ۳۰ دلار افزايش يافته است.
حاجي تأكيد كرد: به محض مهيا شدن شرايط لازم در اولين فرصت، تور زيارتي كربلا و عتبات عاليات عراق براي فرهنگيان تشكيل مي شود.
وي همچنين با اشاره به وام سفر فرهنگيان بويژه در ايام نوروز گفت: تورهاي صندوق ذخيره فرهنگيان در ايام سال براي سفر به اروپا و ساير كشورها و همچنين سفرهاي داخلي فعال است و در ايام تعطيلات نوروز نيز فرهنگيان از اين تسهيلات بهره مند مي شوند.
مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان در خصوص سقف وام سفر فرهنگيان، نحوه اعطا و تقسيط آن گفت: حداقل و حداكثر ميزان اين وام ۴۰ و ۶۵۰ هزار تومان است كه به صورت اقساط از حقوق فرهنگيان كسر مي شود.
حاجي افزود: فرهنگيان به جز سفر زيارتي سوريه، در سفر به ساير نقاط كشور و جهان، هيچ محدوديتي از جمله اتمام نوبت، قرعه كشي و...، براي دريافت وام ندارند.
به گفته وي، علاوه بر اعضاي صندوق ذخيره، ساير فرهنگيان نيز مي توانند از تسهيلات و تورهاي سفر اين صندوق بهره مند شوند.

دولت در برنامه چهارم توسعه مكلف به ارزيابي رضايتمندي عمومي شده است
گروه اجتماعي: نخستين سمپوزيوم سرمايه اجتماعي و رفاه اجتماعي با حضور جمعي از مسئولين ،كارشناسان روز چهارشنبه ۲۹ بهمن ماه در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي برگزار شد.
به گزارش خبرنگار همشهري دكتر جغتايي رئيس دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي در اين سمپوزيوم گفت: طي سالهاي اخير مفاهيم نو وارد ادبيات قانونگذاري ايران شده است. به عنوان مثال در لايحه نظام جامع رفاه و تامين اجتماعي شاهد طرح مباحث در حوزه « سياست اجتماعي» هستيم.
در اين لايحه مفاهيمي همچون توانمند سازي و كارگستري كه در واقع رويكردهاي نوين در برنامه هاي رفاه و تامين اجتماعي هستند، جايگزين مفاهيم سنتي گذشته شده اند.
وي افزود: اين روند در برنامه چهارم توسعه نيز نمود و بروز قابل توجهي داشته و براي اولين بار مفهوم سرمايه اجتماعي در مواد آن مطرح شده است.
در ماده ۱۵۵ لايحه برنامه چهارم توسعه دولت مكلف شده، به منظور حفظ و ارتقاي سرمايه اجتماعي، ارتقاي رضايتمندي عمومي و گسترش نهادهاي مدني طي سال اول برنامه چهارم اقدامات ذيل را انجام دهد: الف- تصويب ضوابط و ساز و كارهاي سنجش و ارزيابي سرمايه اجتماعي كشور
ب- ارئه گزارش سالانه سرمايه اجتماعي كشور و احصاي علل و عوامل تاثير گذار بر آن
ج- تصويب سازوكارهاي اجرايي لازم جهت افزايش سرمايه اجتماعي اعم از اعتماد عمومي، وفاق اجتماعي، قانون گرايي و وجدان فردي و اجتماعي
د- ارزيابي رضايت مندي عمومي به صورت سالانه و انتشار تغييرات آن در اثر عملكرد عمومي دولت يا دستگاههاي اجرايي .

همايش «مباني نظري و روانسنجي مقياس هاي ديني» برگزار مي شود
همايش مباني نظري و روانسنجي مقياس هاي ديني روز چهارشنبه بيستم اسفند ماه سال جاري در دانشكده روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
به گزارش ايسنا، اين همايش از سوي موسسه پژوهشي حوزه و دانشگاه و با همكاري دانشكده روان شناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران، موسسه روانشناسي و علوم تربيتي دانشگاه تهران، دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي و پژوهشكده تعليم و تربيت برگزار خواهد شد.
همچنين موضوعات طرح شده در اين همايش شامل:  مباني دين شناختي، بررسي مفهوم شناختي دين و دينداري،  ابعاد فردي و اجتماعي دين، عناصر و مولفه هاي دينداري، رابطه دين و معنويت، بررسي نظريه ها و ديدگاه هاي روانشناسان و انديشمندان مسلمان و ساير اديان، محدوديت ها و موانع سنجش دينداري (دشواري كمي سازي مقولات كيفي، اندازه گيري، تفاوت درجه و اهميت عناصر)، مشكلات اختصاصي آزمون هاي مذهبي  (قدسي بودن دين، ابعاد دور از دسترس مذهب مانند اخلاص و نيت، همكاري آزمودني در اجراي پرسشنامه هاي ديني) در نظر گرفته شده است.

دفتر تحكيم: براي حفظ استقلال و ايفاي نقش خود در انتخابات شركت مي كنيم
خبرگزاري فارس:دفتر تحكيم وحدت اعلام كرد:در انتخابات مجلس هفتم كه در اول اسفند ماه برگزار خواهد شد، شركت مي نماييم و مصرانه از يكايك هموطنان دعوت مي كنيم تا با حضور آگاهانه در پاي صندوقهاي راي، از بين گزينه هاي موجود دست به انتخاب بزنند.به گزارش خبرگزاري فارس، طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت در بيانيه اي خطاب به ملت ايران، دانشجويان و دانشگاهيان با اشاره به نزديكي انتخابات مجلس هفتم و با درك شرايط حساس كشور، جمهوري اسلامي ايران را نظامي دانست بر پايه ايمان به خداي يكتا و اختصاص حاكميت و تشريع به او و لزوم تسليم در برابر امر او و از سوي ديگر بر پايه ايمان به كرامت و ارزشهاي والاي انسان و آزادي توام با مسئوليت او در برابر خدا خاطرنشان كرد: پر واضح است كه در چنين ساز و كاري، تحقق عملي تئوري مردمسالاري ديني محتاج تأكيد و تلاش ساختارها و نهادهاي نظام بر حاكميت حقيقي مردم بر سرنوشت خويش است هم از اين روست كه مشاركت حداكثري مردم به عنوان اصلي ترين تابع هدف نظام در انتخابات مجلس هفتم مطرح مي گردد. در اين قطعنامه با اشاره به اينكه مجموعه هاي نظارتي مي بايست تعامل بهتري با درخواست واقع بينانه و منطقي روساي محترم قواي مقننه و مجريه برقرار مي كردند تصريح شده است: متاسفيم از اينكه شوراي محترم نگهبان عليرغم تأكيدات رهبري معظم انقلاب، حاضر نشد رضايت و اعتماد جناب آقاي خاتمي را كه كاملا واقع بينانه ، منطقي و قانوني، پيگيري مساله را به عهده داشت، فراهم نمايد اينها گلايه هايي جدي است كه با بغضي فشرده در گلو، با آن دست به گريبانيم.طيف شيراز دفتر تحكيم وحدت اصلي ترين مطالبه اقشار مختلف ملت، تحقق حق شهروندي، امنيت سياسي ، مسكن و شغل مناسب دانست و خاطرنشان كرد: نظام بايد براي اين مقوله چاره انديشي جدي نمايد، هرگونه مال انديشي بدون حركت در اين مسير، عملا محكوم به شكست است.

ايرانيان داراي پرونده الكترونيكي سلامت مي شوند
تمام شهروندان ايراني تا پايان سال ۸۹ داراي پرونده الكترونيكي سلامت مي شوند.
به گزارش واحد مركزي خبر دكتر ترابي مديركل دفتر توسعه شبكه اطلاع رساني پزشكي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: اين پرونده شامل تمام اطلاعات پزشكي مربوط به شخص از زمان تولد تا مرگ و در سه مرحله اطلاعات بيماري، شخصي و مراقبت هاي سلامتي تدوين شده است.
وي افزود: ارتقاي سيستم هاي سلامت، امكان مراقبت هاي ويژه و دادن اطلاعات لازم به پزشكان در هنگام درمان از مزاياي اين روش است.
دكتر ترابي وجود تاريخچه درمان و بيماري افراد در هنگام بروز حادثه را يكي از عوامل بسيار مهم در درمان سريع بيماران دانست و گفت: با تشكيل پرونده الكترونيكي شهروندان، تمام اطلاعات و تاريخچه اقدامات انجام شده در درمان شخص در دسترس پزشكان قرار مي گيرد.

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر:
فقر مردم افغانستان زمينه توليد مواد مخدر را فراهم آورده است
گروه اجتماعي:« اگراوا رام برنو وايرلين» مشاوران بانك توسعه آسيايي با مجتبي جبل عاملي قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ديدار و گفت وگو كردند.
در اين ديدار كه در چارچوب مذاكره مشاوران بانك توسعه آسيايي با مقامات كشورهاي عضو تجارت و حمل و نقل آسياي ميانه و جنوب آسيا انجام شد مشاوران بانك توسعه آسيايي از اقدامات جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با مواد مخدر تقدير كردند.
ايشان سرمايه گذاري بانك توسعه آسيايي را گامي در جهت اجراي پروژه توسعه جايگزين در افغانستان دانستند و اظهار اميدواري كردند كه اين موضوع بتواند به مبارزه با مواد مخدر در افغانستان كمك كند.
جبل عاملي در اين ديدار گفت: فقر مردم در افغانستان يكي از زمينه هاي توليد مواد مخدر در اين كشور است و پروژه هاي اقتصادي در افغانستان گام مهمي در مقابله با توليد و قاچاق مواد مخدر در منطقه به شمار مي رود.

نخستين نمايشگاه بين المللي كتب كاربردي و دانشگاهي پايان يافت
اولين نمايشگاه كتب كاربردي و دانشگاهي، پس از پنج روز برپايي، پايان يافت.
در اين پنج روز، مجموعا ۳۵ هزار نفر از نمايشگاه كتب كاربردي بازديد كردند و حدود ۲۱ هزار نفر كتاب خريداري كردند. از مجموع كتابهاي عرضه شده «تغذيه و رژيم هاي غذايي كراس» با ۴۷ جلد، «بيماريهاي اطفال نلسون» با ۳۹ جلد و كتاب «مهندسي آب و فاضلاب» انتشارات مك گروهيل با ۳۵ جلد، بيشترين فروش را داشته اند. دو كتاب پر فروش ياد شده توسط انتشارات غزال ارايه شده است. همچنين انتشارات كوكب و غزال به ترتيب، بيشترين فروش را داشته اند.
عليرضا رباني مدير برگزاري اولين نمايشگاه كتب كاربردي و دانشگاهي ميزان استقبال از نمايشگاه را خوب ارزيابي كرد و گفت: «آنچه از قبل پيش بيني مي كرديم در اين نمايشگاه محقق شد و به طور كلي به اهداف مورد نظر خود رسيديم. ضمن آنكه فروش و استقبال از نمايشگاه و تعامل با متقاضيان كتاب در حد بسيار مطلوبي بود».وي بر داشتن گامهاي موثر براي واگذاري تصدي گري امور فرهنگي را به بخش خصوصي از اهداف مورد نظر برگزار كنندگان اين نمايشگاه دانست.
اولين نمايشگاه كتب تخصصي و كاربردي ۲۴ تا ۲۸ بهمن ماه جاري با شركت ۵۰۰ ناشر معتبر از ۲۷ كشور دنيا و ارايه ۳۰ هزار عنوان كتاب در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار شد.
براساس اين گزارش دومين نمايشگاه كتب كاربردي و دانشگاهي پاييز سال آينده برگزار خواهد شد.

اعلام عزاي عمومي در استان خراسان
هيأت  دولت  عصر ديروز به  رياست  دكتر عارف  معاون  اول  رئيس  جمهور تشكيل جلسه  داد. به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري  در ابتداي   اين  جلسه  وزير كشور گزارشي  از حادثه  انفجار قطار در ايستگاه  نيشابور ارائه  كرد .براساس   اين  گزارش  و به  دليل   اينكه  منشاء حادثه  تاكنون  مشخص  نگرديده است  وزير راه  و ترابري  و مسئولان  استاني  با حضور در محل  حادثه  مشغول بررسي  دلايل  و ابعاد حادثه   هستند. هيأت  دولت  جمهوري  اسلامي ايران  ضمن  اظهار تأسف  از وقوع   اين  حادثه  و تسليت  به  خاطر درگذشت  تعدادي  از هموطنان  و مسئولان  اداري  استان خراسان  و شهرستان  نيشابور به  ملت  شريف   ايران  و خانواده  درگذشتگان امروز پنجشنبه  سي ام  بهمن  ماه  را در استان  خراسان  عزاي  عمومي اعلام كرد.
ابراز تأسف دبيركل سازمان ملل از حادثه انفجار قطار
به گزارش خبرگزاري فرانسه، كوفي عنان دبيركل سازمان ملل متحد ديروز در پي وقوع حادثه انفجار قطار باري حامل مواد شيميايي و بنزين در ايران كه نزديك به۳۰۰ كشته برجاي گذاشت اعلام كرد سازمان ملل آماده كمك به ايران است.
سخنگوي عنان در بيانيه اي اعلام كرد كوفي عنان از شنيدن خبر وقوع اين حادثه و از دست رفتن جان شمار زيادي از مردم بر اثر آن به شدت متأسف شد.وي گفت عنان به دولت و مردم ايران تسليت مي گويد و با آنان عميقاً ابراز همدردي مي كند.
پيام تسليت پادشاه اردن براي خاتمي
عبدالله دوم پادشاه اردن با ارسال پيامي براي آقاي سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران، حادثه دلخراش انفجار قطار در نيشابور را به وي تسليت گفت.
بر اساس بيانيه دربار پادشاهي اردن، شاه اردن در اين پيام نهايت همدردي با دولت و ملت اردن را به دولت و ملت ايران ابراز داشته است.

چرا در انتخابات شركت كنيم
ياسرمرادي
پس از فراز و نشيب هاي فراوان، فردا اول اسفند روز برگزاري انتخابات فراخواهد رسيد. شايد براي بسياري از مردم اين سئوال پيش آيد كه چرا بايد در انتخابات شركت كنيم؟ مگر حضور ما تا به حال چه نفعي براي ما داشته كه باز هم شركت كنيم. در اين ميان عده اي كه اعتقاد دارند نبايد پاي صندوق هاي راي حضور داشت چنين استدلال مي كنند كه با ردصلاحيت هاي صورت گرفته، از قبل مهره چيني خاصي صورت گرفته و ما نيز با عدم شركت خود اعتراض خود را نسبت به اين روند اعلام مي كنيم. آنان اعتقاد دارند راي دادن نوعي مشروعيت بخشيدن به ردصلاحيت هاست. در واقع تحليل فوق در اين شرايط صحيح نمي باشد چرا كه با قهر از صندوق هاي راي هيچ حقي براي مردم باز نمي گردد. انتخابات مسير استقرار مردم سالاري است و حضور مردم در انتخابات، نظام را در مقابل آفت ها و تهديد هاي دروني و بيروني ايمن مي كند. درست است كه افراد بسياري از وضعيت موجود ناراضي و بعضاً گله مند هستند، اما راه رفع اين نارضايتي ها اين است كه ابتدا ضريب مشروعيت نظام را بالا برده و پس از تقويت پشتوانه هاي مردمي در مقابل بيگانگان به راحتي مي توان به انتقاد و رفع نواقص موجود در داخل كشور پرداخت و تا حد ممكن اين نارضايتي ها را مرتفع نمود و با قهر از صندوقهاي راي نه تنها ديگر توان اصلاحات داخلي را نداريم بلكه در مقابل تهديدات خارجي نيز آسيب پذير خواهيم شد . انتخابات شيوه دموكراتيك اداره جامعه است و استفاده از اهرم آن بهتر است تا ازدست دادن آن. در اين شرايط درست است كه برخي از افراد نتوانسته اند به عنوان كانديدا حضور داشته باشند ولي هنوز چهره هاي مشهوري از همه جناح ها در ميان كانديداها هستند كه مي توان به آنان راي داد. ضمن اين كه شرايط فعلي از نظر اطلاعاتي و امنيتي بهتر از دوره هاي گذشته است و تعداد كانديداها نيز افزايش يافته كه مي توان از اين شرايط استفاده كرد. عده اي از كساني كه امروز نام و نشاني دارند از اول سرشناس نبوده و بعد از ورود به مجلس به عنوان چهره هاي شاخص مطرح شده اند لذا نگراني در مورد عدم حضور كانديداهاي شاخص در برخي از حوزه ها نيز منتفي است.
آنان كه مي پندارند جريان اصلاحات با پايان مجلس ششم ديگر ادامه نخواهد يافت كاملاً در اشتباهند چرا كه اصلاحات خواست مردم است و در مردم و انقلاب ريشه دارد لذا كماكان اين جريان ادامه خواهد داشت ولو با افراد جديد و حتي از ساير جناح ها.
مردم شريف ايران بايد بدانند حضور در صحنه هميشه بهتر از غايب بودن است.
با انتخاب افراد مورد نظر كه داراي حتي حداقل شرايط هم هستند و با توجه به اينكه كانديداهاي موجود به صورت جدي شعار پيشرفت را مي دهند مردم مي توانند بهبود وضعيت اقتصادي خود را تضمين نمايند.ترفندي كه متاسفانه برخي از دشمنان نظام اخيراً براي سردكردن مردم در پيش گرفته اند، مطرح كردن بحث امكان تقلب در انتخابات است ولي اين امر قطعاً منتفي خواهد بود؛ چرا كه هيات هاي اجرايي از جناح دوم خرداد و هيات هاي نظارت تا حدودي از جريان منتقد دولت مي باشند كه هر دو به صورت جدي مراقب همديگر هستند و مانع از بروز هرگونه تخلفي در انتخابات خواهند شد. لذا مردم با اطمينان كامل در پاي صندوق ها شركت كنند و بدانند آنچه از صندوق ها بيرون خواهد آمد چيزي جز آنچه خواسته اند نمي باشد.
امروز با پشت كردن به صندوق هاي رأي، صرفاً به دموكراسي و مردمسالاري پشت خواهيم كرد و دود آن به چشم كساني خواهد  رفت كه پاي صندوق هاي رأي حاضر نمي شوند؛ چرا كه افرادي به مجلس راه خواهند يافت كه مورد پسند آنان نخواهند بود. ان شاءالله مردم حماسه آفرين  ما،  با حضور پرشور خود حماسه اي ديگر آفريده و قلب امام زمان(عج) به عنوان حامي و پشتيبان نظام مقدس جمهوري اسلامي را شاد نمايند.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |