پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۳ - Feb 19, 2004
اقتصادي
Front Page

برنده مناقصه اپراتور دوم تلفن همراه اعلام شد
نرخ خدمات تلفن همراه سال آينده تعديل مي شود
گروه اقتصادي: بعدازظهر ديروز برات قنبري معاون برنامه ريزي شركت مخابرات و معصوم فرديس مدير پروژه انتخاب اپراتور دوم تلفن همراه كشور اعلام كردند شركت تركيه اي تركسل به عنوان شركت رهبر كنسرسيوم برنده مزايده اپراتو دوم شده است. سهام اين كنسرسيوم به ترتيب ۵۱ درصد به تركسل، ۹ درصد به اريكسون ۲۰ درصد به شركت ايراني پرمان ارتباط و ۲۰ درصد به شركت توسعه الكترونيك ايران تعلق دارد.
با اعلام شركت برنده پيش از پايان سال جاري مراحل قانوني عقد قرارداد رسمي طي خواهد شد و از اوايل سال آينده عمليات اجرايي اين كنسرسيوم در ايران و در رقابت با شركت دولتي مخابرات ايران آغاز مي شود.
برآورد مي شود اين شركت ظرف ۱۵ سال آينده ۱۶ ميليون خط تلفن در ايران برقرار كند و موظف است طبق قرارداد ۴۹ درصد از خدمات تلفن همراه را در همه مراكز استان ها در سال اول ارائه كند.اين شركت علاوه بر پرداخت ماليات به دولت ۱/۲۸ درصد از درآمد خودش را طبق قرارداد به دولت ايران پرداخت مي كند.
درآمد سالانه اين شركت ۲۵ هزار و ۷۰ ميليارد تومان برآورد شده است كه درصورت عدم تحقق درآمد موظف است ۸۰ درصد از سهم دولت را به صورت قطعي پرداخت كند.
اين شركت در مدت فعاليت خود كه ۱۵ سال پيش بيني شده است حدود ۳ ميليارد دلار در ايران سرمايه گذاري خواهد كرد.
فرديس در جمع خبرنگاران تأكيد كرد آغاز فعاليت اين شركت در سال آينده موجب تعديل قيمت هاي خدمات تلفن همراه در ايران مي شود. حداكثر قيمت واگذاري سيمكارت اين شركت ۱۲۰ هزار تومان تعيين شده كه با ۳۰ هزار تومان ماليات هزينه واگذاري آن براي هر مشترك به ۱۵۰ هزار تومان مي رسد.
نرخ مكالمات آن نيز بايد حداكثر ۴۰ درصد بالاتر و يا ۲۰ درصد پائين تر از نرخ مكالمات شركت مخابرات باشد.
وي تأكيد كرد كه اپراتور سوم خدمات تلفن همراه نيز حداكثر تا سال ۸۵ در ايران فعال مي شود.

با هدف تأمين بيشتر منافع ملي
قراردادهاي صنعت نفت ايران تغيير مي كند
گروه اقتصادي: معاون وزير نفت در امور بين الملل ديروز در جمع خبرنگاران گفت: به منظور تأمين هرچه بيشتر منافع ملي، شيوه هاي جديدي در قراردادهاي صنعت نفت ايران تدوين مي شود.
دكتر هادي نژادحسينيان با اشاره به طرح ارائه شده به مجلس براي تعيين خطوط قرمز در انعقاد قراردادهاي توسعه صنايع نفت و گاز، قراردادهاي بيع متقابل را سالم ترين نوع قرارداد از نظر مالي خواند.
در طول سال هاي گذشته وزارت نفت همواره از سوي كارشناسان و محافل اقتصادي به دليل ماهيت قراردادهاي بيع متقابل و تحميل زيان هاي مالي و فني مورد انتقاد بوده است.
نژادحسينيان از مذاكره ايران با كشورهاي كويت، ارمنستان و آذربايجان خبر داد و با اعلام اينكه كميته هاي كاري مشترك با كشورهاي بلغارستان، روماني و اوكراين براي ايران از اين كشورها تشكيل شده است گفت: امكان انتقال گاز ايران در سه نقطه به عراق بررسي شده است.
وي با اشاره به اينكه ۶ گروه كاري مشغول بررسي فرصت ها و چالش هاي الحاق ايران به پيمان منشور انرژي هستند، تصريح كرد:عضويت در اين منشور كاهش ريسك سرمايه گذاري، جذب سرمايه گذاري خارجي و تسهيل زمينه هاي ترانزيت نفت و گاز را در پي دارد.

۲۳۴ واحد پستي استان تهران از متقاضيان تلفن همراه ثبت نام مي كنند
ثبت نام تلفن همراه از دوم اسفندماه جاري در ۲۳۴ واحد پستي در استان تهران آغاز مي شود.
مديركل شركت پست استان تهران در گفتگو با خبرگزاري مهر گفت: ثبت نام تلفن همراه از دوم تا ۲۰ اسفند ماه در ۲۳۴ واحد پستي با ۵۲۴ باجه در استان تهران از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ عصر انجام مي شود.
حسين مهري اضافه كرد: متقاضيان نبايد وجهي بيش از مبلغ تلفن يعني چهارميليون و ۴۰۰ هزار ريال به كارمندان پست پرداخت كنند كه در صورت مشاهده هر گونه تخلف با شماره تلفن ۱۴۰ تماس حاصل كنند.
وي افزود: از آنجا كه در همه شهرهاي استان تهران ثبت نام تلفن همراه انجام مي شود و هر شهري براي خود از كد جداگانه اي برخوردار است،  با ثبت نام در هر شهر كد همانجا به پيش شماره تلفن همراه متقاضي تعلق مي گيرد.

پنج سند همكاري اقتصادي بين ايران و سوريه به امضاء رسيد
«محمدرضا عارف» معاون اول رئيس جمهوري با مثبت ارزيابي كردن نتايج سفر خود به سوريه، ابراز اميدواري كرد، در طول ۵ سال آينده رقم مبادلات اقتصادي ميان دو كشور به رقم سه ميليارد دلار افزايش يابد.
به گزارش ايرنا، دكتر عارف در بازگشت به تهران در گفت و گو با خبرنگاران،  دستاوردهاي سفر هيات بلند پايه ايران به جمهوري عربي سوريه را تشريح كرد و گفت كه با تشكيل كميته هاي تخصصي اقتصادي پنج سند همكاري جديد امضاء شد.
وي موضوعات اين تفاهم نامه هاي اقتصادي را «صنعت»، «سياحت و زيارت»، «نفت و گاز»،  «مخابرات و فناوري اطلاعات» و «مسكن و عمران شهري» ذكر كرد و گفت: ساخت و مونتاژ خودرو در سوريه، ايجاد كارخانه مشترك توليد فولاد،  ساخت توربين هاي حرارتي براي كاركردهاي صنعتي و نيروگاهي،  ايجاد شركت مشترك توليد محصولات دندانپزشكي، ايجاد يك كشتارگاه صنعتي و ساخت كارخانه پتروشيمي از ديگر مسائلي بود كه مورد تاكيد طرفين قرار گرفت.
معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به مذاكرات دو كشور در زمينه ارتباطات و فناوري اطلاعات از برقراري سيستم رومينگ تلفن همراه ميان دو كشور در دو ماه آينده خبر داد.
وي  ميزان رشد آن را ۸۰ درصد ذكر كرد و ابراز اميدواري كرد سطح مبادلات اقتصادي تا ۵ سال آينده به حداقل
۳ ميليارد دلار در سال برسد.

خبر كوتاه
* موج: يك مقام آگاه در شركت سرمايه گذاري بانك ملي ايران گفت: تا دو روز ديگر تمامي پول حاصل از فروش صدرا به حساب سازمان خصوصي سازي واريز مي شود.پيش از اين سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران خبر از عدم دريافت تمامي درآمد حاصل از فروش صنعتي دريايي ايران داده بود.
* فارس: وزير امور اقتصادي و دارايي طي حكمي عيسي شهسوار خجسته، هوشنگ نادريان، محمود پوربهرامي، غلامرضا سلامي، ايرج اكبريه، سيدمحمود حميدي و علي ثقفي را به عنوان اعضاي هيأت تشخيص صلاحيت حسابداران رسمي براي مدت ۲ سال منصوب كرد.
* ايسنا: فرودگاه شهرستان خوي كه قرار بود با فرود اولين هواپيماي حامل وزير راه و ترابري و هيأت همراه افتتاح شود، به علت بارش سنگين برف براي سومين بار متوالي به تعويق افتاد.
* شانا: با گازرساني به ۳۶ شهر و ۴۲۷ روستاي كشور از ابتداي امسال تا دي ماه، شمار شهرهاي بهره مند از گاز طبيعي به ۴۷۳ شهر و شمار روستاهاي بهره مند از اين سوخت پاك به يكهزار و ۱۰۲ روستا رسيده است.
* شانا: به گفته رئيس شركت  «ترانسنفت» بزرگترين شركت انتقال نفت روسيه،  ميزان توليد نفت اين كشور تا سال ۲۰۲۰، به ۵۱۰ ميليون تن در سال افزايش خواهد يافت.
* فارس: گلف نيوز گزارش داد: آمار توليد نفت ماه ژانويه (دي- بهمن) نشان مي دهد كه عربستان سعودي همچنان بيشترين تخطي را از سهميه اوپك به خود اختصاص داده است.
* فارس: معاون اقتصادي و برنامه ريزي وزارت جهاد كشاورزي گفت: براي واردات ذرت هيچ گونه محدوديتي وجود ندارد. مصرف سالانه ذرت كشور ۵/۳ تا ۷/۳ ميليون تن است كه نيمي از اين مقدار حدود ۷/۱ ميليون تن در داخل توليد و بقيه از خارج وارد مي شود.
* ايرنا: نخستين سمپوزيوم «سرمايه اجتماعي و رفاه اجتماعي» ديروز با حضور استادان و كارشناسان مديريت رفاه اجتماعي در دانشگاه علوم بهزيستي برگزار شد.
* ايرنا: بانك توسعه اسلامي با پرداخت يك خط اعتباري ۵/۹ ميليون يورويي به منظور خريد مواد اوليه براي توليد الياف مصنوعي به شركت الياف ايران موافقت كرد.

يادداشت
تراژدي چاي ايراني
معضل كنوني قاچاق چاي در كشور، كه رنج و محنت چايكاران و به خطر افتادن سلامت مصرف كنندگان براي تامين سود سرشار قاچاقچيان را در پي داشته از چند منظر قابل بررسي است.
يكم: دستگاههاي مبارزه با قاچاق چاي عنوان مي كنند كه وظايف خود را در اين زمينه به درستي انجام داده اند اما متاسفانه هيچ كدام از آنها حتي توان اعلام نام قاچاقچيان چاي را ندارند همچنين از قرائت گزارش كميته تحقيق و تفحص چاي مجلس شوراي اسلامي علي رغم وعده و وعيد هاي مختلف جلوگيري مي شود. در تازه ترين خبرها دبير اتحاديه بازرگانان چاي كشور عنوان كرده در صورتي كه براي اعلام اسامي اين افراد اقدامي نشود تا قبل از عيد نام ۴ قاچاقچي عمده چاي را افشاء خواهد كرد.
دوم: با گذشت چند ماه از مطرح شدن آزادسازي رسمي واردات چاي توسط وزير جهاد كشاورزي اين بار مقرر شد تا وزارت بازرگاني ضوابط و مقررات واردات رسمي چاي را اعلام نمايد. اما متاسفانه هنوز اين ضوابط اعلام نشده گرچه شنيده ها نيز حاكي از در نظر گرفتن تعرفه هاي بالاي گمركي براي واردات رسمي چاي است كه شكل گيري دور تسلسل باطل ديگري را در پي نخواهد داشت.
سوم: سخنگوي دولت با عنوان اينكه «هيچ ايراني را نمي توان مجبور كرد تا چاي بد بخورد» نبود كيفيت چاي توليد داخلي را زمينه ساز قاچاق آن مي داند. نكته حائز اهميت آن است كه اين نبود كيفيت و گسترش قاچاق چاي نتيجه سياست هاي غلط گذشته چه در زمان اختلاط ۶۰ و ۴۰ درصد چاي داخلي و خارجي (ادعايي كه بعداً در صحت آن تشكيك شد) و متعاقب آن اعلام ممنوعيت واردات چاي خارجي با وجود نياز بازار مصرف داخلي بوده است كه زمينه ساز شكل گيري قاچاق و دپوي نزديك به ۲۲۰ هزار تن چاي توليد داخلي در انبارها شد. بهبود كيفيت چاي داخلي برعهده كدام سازمان است؟! در شرايطي كه چايكاران حتي براي دريافت پول برگ سبز چاي كيلويي ۱۳۰ تومان با مشكل مواجه بوده و به گفته رئيس اتحاديه چايكاران با انتقال سرپرستي چاي از وزارت بازرگاني به وزارت جهاد كشاورزي حداقل حمايت ها از چايكاران نيز قطع شده همچنين فرآوري چاي با مشكل مواجه مي باشد طرح اين موضوع شعاري بيش نخواهد بود. آيا همت بلندي براي رفع معضل چاي كشور وجود دارد يا اينكه بايد منتظر ماند تا دستي از غيب برآيد و كاري بكند.
علي ابراهيمي

گفت وگوي امروز
كاهش توليد اوپك
گروه اقتصادي: در پي تصويب كاهش سقف توليد اوپك در اجلاس اخير اين سازمان، قيمت نفت در بازارهاي جهاني دوباره رو به افزايش گذاشت. با دكتر حجت الله غنيمي فرد مدير امور بين الملل شركت ملي نفت ايران در اين باره گفت وگو كرده ايم.
* كاهش توليد نفت در اجلاس اخير اوپك را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- اوپك براي باقي مانده سه ماهه اول تصميم به افزايش نگرفت ولي با توجه به اين كه به صورت فصلي مصرف در سه ماهه دوم سال ميلادي كم مي شود و علت اصلي آن معتدل شدن هوا در نيم كره شمالي است كه مصرف كنندگان اصلي نفت خام در آن قرار دارند و چيزي مابين ۲ تا ۵/۲ ميليون بشكه در روز كاهش تقاصا نسبت به ۳ ماهه اول وجود دارد اوپك تصميم به كاهش يك ميليون بشكه اي گرفت زيرا كه به طور سنتي در سه ماهه دوم بخشي از توليد اوپك به ذخاير منتقل مي شود و ۲ تا ۵/۲ ميليون بشكه كاهش تقاضايي را كه خواهيم داشت يك ميليون بشكه آن از طريق كاهش توليد اوپك در بازار عمل مي شود و باقي مانده آن كه يك تا ۵/۱ ميليون بشكه است باز هم مي تواند به سمت ذخاير برود.
* آيا تصميم اوپك علت افزايش قيمت نفت خام بوده است؟
-دليل افزايش قيمت ها نبود عرضه در بازار نمي باشد و مواردي چون پيش بيني رشد بالاي اقتصادي در آمريكا به ميزان ۲/۴ درصد براي سال ۲۰۰۴ و افزايش ميزان واردات آمريكا در چندماه گذشته است كه براي دوبار به بالاترين رقم خود رسيده يكي در هفته منتهي به آخر ژانويه بوده كه بالاتر از ۵/۱۱ ميليون بشكه روزانه واردات داشته و به نظر مي رسد نه تنها ذخاير آمريكا كمبودي را نسبت به آنچه در نظر داشت ندارد بلكه براي مصرف خودشان نيز به علت رشد اقتصادي در تقاضاهاي پيش بيني شده بايد تجديدنظر شود چرا كه آمريكا هم از  نظر فرآورده وهم از نظر نفت خام به ميزان بيشتري از آن چيزي كه قبلاً پيش بيني مي شد نياز داشته است و اين عوامل موجب شد تا با تصميم اوپك در همان روز قيمت ها افزايش پيدا كند به نحوي كه اين افزايش در نفت خام متوسط تگزاس غربي به ۸۲ سنت رسيد.همچنين دلار كه پايه معاملات ارزي است نسبت به ارزهاي ديگر چون يورو قدرت خريد بسيار پاييني دارد و ارزان و تزريق شده است بسياري از مصرف كنندگان عمده ترجيح مي دهند كه در اين موقعيت كه دلار ضعيف است نفت خام را خريداري كنند تا ارزانتر تمام شود.
* ارزيابي شما از عملكرد كشورهاي غيرعضو اوپك در شرايط كنوني چيست؟
-به نظر مي رسد در شرايط كنوني كه وضعيت بالاي مصرف فصلي را شاهد هستيم غيراوپكي ها تا ميزاني كه امكان توليد داشته اند توليدات خود را به جز ميزان مصرف داخلي كشورشان به بازار عرضه كرده اند و الان بازار كمبودي را چه از ناحيه غيراوپكي ها يا كشورهاي عضو اوپك مشاهده نمي كند و متأسفانه برخي از اعضاي اوپك با عدم پايبندي به تصميمات اوپك توليداتشان را بيشتر از سهميه هاي خود كرده اند.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۱,614
۳۳,909
۳۵,000
سيمان غرب
۹۲
۱,934
۱۴,566
شيميايي سينا
۲۵۱
۵,280
۲۲۷,551
بانك اقتصادنوين
۱۹۹
۴,187
۵۵,000
شيشه قزوين
۱۲۷
۲,828
۱۱۲,859
آذراب
۱,084
۲۴,252
۱۱۳,076
سيمان بجنورد
۱۴۹
۳,342
۳۲,202
نوردآلومينيوم
۱۴۱
۳,445
۲۱۱,772
سرمايه گذاري البرز
۹۴۵
۲۴,310
۲۲۳,186
سيمان هگمتان
۷۳۶
۲۰,185
۸۶۴,162
صنعتي دريايي
۲۱۱
۵,792
۵۶۰,190
توسعه صنايع بهشهر
۱,250
۳۴,976
۱۴۷,801
سيمان شرق
۴۹
۱,399
۱,331,091
معادن روي ايران
۲۷۰
۸,529
۲۱۲,315
لاستيك سهند
۴۱
۱,331
۳۸۱,167
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۵۲
۱,799
۳۶,796
نوردولوله اهواز
۶۸
۲,394
۳۴,010
بسته بندي پارس
۱۳۷
۶,701
۱۷۳,586
كيميدارو
۱۵۲
۸,527
۱,470,588
سرمايه گذاري بانك ملي
۷۲
۴,193
۲۸,431
مس باهنر
۲۲۵
۱۴,200
۳۸۸,714
سايپا
۶۱
۴,293
۲۵۹,096
سرمايه گذاري ملي
۲۶
۱,836
۸۳۵,267
سرمايه گذاري ملت
۲۲
۱,901
۵۳,301
ساختمان اصفهان
۴۶۷
۶۵,468
۱۰۸,235
سيمان كرمان
۳۷
۵,343
۵۱۵,457
ايران خودرو
۲۷
۵,127
۳۵,497
شهدايران
۱۳
۲,513
۱۶۳,639
سرمايه گذاري پتروشيمي
۴۷۳
۹۱,657
۵,076
سيمان صوفيان
۷۵
۱۴,696
۱۱۹,489
زامياد
۹
۲,312
۵۰,352
صنايع مخابراتي
۲۲۱
۵۷,429
۱۳۸,595
سيمان بهبهان
۴۳
۱۱,439
۵,406
آلومتك
۱۸
۵,622
۴۰,347
صنعتي بهشهر
۵
۱,769
۳,910
كالسيمين
۱۲۲
۴۷,122
۳۱,056
سيمان خزر
۱۰۵
۴۳,250
۵۳,480
سيمان تهران
۱۵
۶,186
۷۶,973
پتروشيمي اراك
۱۰
۴,406
۱۱۵,298
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۱۰۰
۵۲,502
۹,994
سيمان سپاهان
۱۶
۸,569
۱۵۶,270
چادرملو
۷۳
۴۵,010
۷۳,060
سيمان شاهرود
۹
۶,869
۳,008
دارو امين
۳
۵,482
۶۶,082
گروه بهمن (وانت )
۲۲
۵۷,791
۴۱,010
سيمان دورود
۱-
۲,535
۱,025,339
لاستيك دنا
۱۰-
۹,125
۵۶,877
پتروشيمي خارك
۳-
۲,720
۹۱,648
كف
۳۱-
۲۲,960
۱۵,522
گاز لوله
۶-
۴,051
۳۵,957
سرمايه گذاري بازنشستگي
۱۱-
۶,295
۱۰۴,442
سرمايه گذاري معادن وفلزات
۶-
۲,705
۴۳۳,227
سرمايه گذاري بوعلي
۷-
۲,264
۲۲,568
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۵۵-
۱۲,665
۲۹۰,459
تراكتورسازي
۵۳-
۷,934
۴۰۰,000
پگاه اصفهان
۲۸-
۴,088
۱,414,705
سرمايه گذاري ساختمان
۲۳-
۳,338
۸۲,122
ماشين سازي اراك
۴۸-
۶,946
۱۳۴,393
بانك كارآفرين
۴۹-
۳,948
۱۸۵,923
ايران خودروديزل
۸۰-
۵,118
۱۵,476
ساسان
۷۰-
۴,398
۱,432,160
پارس خودرو
۵۰-
۲,949
۱۴,382
مهرام
۳۲۳-
۱۶,781
۲۵,826
كربن ايران
۲۰۱-
۷,984
۴۴,225
ايران دارو
۲۸۷-
۸,923
۱۶,980
قطعات اتومبيل
۸۵-
۱,735
۵۷۲,843
سرمايه گذاري توسعه گستر
۲۷۵-
۵,457
۱,806,846
سرمايه گذاري غدير

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي ۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۵۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۵۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۳۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۳۶۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۷۸۰


|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |