جمعه ۱ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۱۴
رأي اولي هاي انتخابات هفتم
من و تو و هفت ميليون ديگر
001767.jpg

مينا شهني
۱۵ سالت تمام شده
از اين كه نيمه دوم سال به دنيا آمده بود هميشه ناراضي بود. فكر مي كرد بهتر بود در فصل بهار يا تابستان به دنيا مي آمد تا همسن و سال بقيه همشاگردي هايش به حساب بيايد. اما اين فكرها فايده اي نداشت به هر حال او در يكي از روزهاي سرد زمستان چشم به دنيا گشوده بود و تغيير زمان
به دنيا آمدن كاري غير ممكن بود.
نزديكي هاي انتخابات مجلس شوراي اسلامي، اصلاً به فكر راي نبود، مثل بيشتر همكلاسي هايش، سرش توي كتاب و دفتر بود كه بود. يك روز وقتي داشت حساب مي كرد كه ۱۵ سالش تمام شده يا نه به خبري كه تلويزيون پخش مي كرد گوش داد، براي اولين بار از روز تولدش راضي بود. برخلاف بيشتر همكلاسي هايش مي توانست امسال در انتخابات مجلس هفتم شوراي اسلامي شركت كند.فردا كه به مدرسه رفت ژست جالبي براي همكلاسي هايش گرفت و پرسيد راستي ۱۵ سالت تمام شده؟

راي اولي
«راي اولي ها» تمام نوجواناني هستند كه قبل از اول اسفند سال ۱۳۶۷ به دنيا آمده اند و تاكنون در هيچ انتخاباتي شركت نكرده اند و هيچ مهر انتخاباتي به صفحه شناسنامه شان ننشسته است.
براي اين دوره از انتخاب هفت ميليون نوجوان راي اولي در كشور داريم كه البته راي اين نوجوانان داراي اهميت زيادي است. به نظر مي رسد راي اولي ها بسيار مهم تر از آنچه خودشان تصور مي كنند در نظر سايران جلوه كرده اند. تا آن جا كه قصر شيرين يك دوره كلاس هاي آموزشي براي دانش آموز راي اولي اين شهرستان برگزار كرده است.
برپايه گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در اين كلاس ها دانش آموزان راي اولي مقطع اول متوسطه با نحوه شركت در انتخابات و چگونگي انتخاب افراد اصلح آشنا مي شوند.
رئيس آموزش پرورش شهرستان قصر شيرين هدف از برگزاري اين كلاس ها را آگاهي و راهنمايي دانش آموزاني كه تاكنون در انتخابات شركت نداشته اند عنوان كرد.
جالب توجه است كه در قصر شيرين ۴۰ هزار دانش آموز راي اولي در انتخاب مجلس هفتم شركت خواهند كرد. به هر حال راي اولي ها آدم هاي بسيار مهمي شدند اما خود آنها با انگيزه هاي متفاوتي در انتخابات شركت مي كنند.
«علي» مي گويد: احساس مي كنم در تعيين سرنوشت خودم نقش دارم و سپهر با لبخندي شيطنت آميز مي گويد: به هر حال ما را هم به حساب آوردند. شايد يكي از مهم ترين انگيز هاي راي اولي ها براي شركت در انتخابات جدي گرفته شدن از سوي ديگران باشد به خصوص از سوي بزرگترها، به هر حال هر ۱۵ ساله يك راي دارد و راي مهم است. به ويژه  براي كانديداها.
تدبير هفتم
رئيس سازمان دانش آموزي چندي پيش اعلام كرد: آموزش و پروش و سازمان دانش آموزي به عنوان حركتي در جهت ترغيب مشاركت اجتماعي دانش آموزان به ويژه در بحث انتخابات برنامه هايي تحت عنوان «تدبير هفتم» در مدارس سراسر كشور اجرا كرده است. بنابر خبر سايت جام جم وي حضور
دانش آموزان و راي اولي ها در انتخابات را پرشور توصيف كرده و مي گويد: در نشست هاي هم انديشي در مدارس براصل شركت فعال و چشمگير دانش آموزان در انتخابات تاكيد شده است.
رئيس سازمان آموزش و پرورش تهران نيز چندي پيش خواستار شركت گسترده راي اولي ها در انتخابات جاري شده است.
001752.jpg

جواهري پور با تاكيد بر ايجاد فضاي پرشور و شاداب در مدارس و مراكز آموزشي از مديران و مسئولان خواست تا فضاي مدارس را با برگزاري نشست هاي پرسش و پاسخ براي جوانان آماده كنند.
اما دانش آموزان راي اولي كه در اين مدت كانون توجه بسياري از شخصيت هاي مهم كشور بوده اند نظرهاي متفاوتي دارند. يكي از آنها از نماينده اش انتظار دارد به مشكلات حوزه انتخابي اش رسيدگي كند، ديگري خواستار ترويج فرهنگ كتابخواني است و يكي ديگر خيلي جدي مي گويد:  نمايندگان وعده سرخرمن به مردم ندهند و جوانان را از خود مايوس نكنند.

حباب هاي شيشه اي
كانديداها درون قاب تصويرشان با دست هاي به هم گره خورده و لبخندهاي جذاب در ميان نورهاي موضعي نشسته يا ايستاده، مخاطب را نگاه مي كنند.
تبليغات جوان پسند و نوجوانانه براي
به دست آوردن دل راي اولي ها يكي از رايج ترين كارهاي اين دوره است.

تا انتخابات بعدي
انتخابات هر سال يا هر چند سال يك بار تكرار مي شود: راي اولي امروز در انتخابات ديگر اين لقب را يدك نمي كشد. راي اولي ها در هر انتخابات آدم متفاوت و غير تكراري هستند. راستي از راي اولي هاي دوره قبل نپرسيديم از انتخابشان راضي بودند يا نه؟

قطار آتش به مقصد خاكستر رسيد
001749.jpg
001746.jpg

با تلاش نيروهاي امدادي مستقر در محل سانحه انفجار و آتش سوزي قطار باري در نيشابور دامنه هاي فاجعه محدود شد. خط آهن تهران - مشهد همچنان مسدود است و نيروهاي انتظامي مانع از ورود افراد به محدوده حادثه مي شوند.
درگذشت كاظم اخباري خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران در كنار ۳۰۰ تن از هموطنانمان در اين فاجعه اسفناك را تسليت مي گوييم.
عكس ها: ايسنا

من وقت ندارم تو وقت نداري
ما وقت نداريم
001743.jpg
اين درد مشترك همه ماست. معمولاً وقت نداريم؛ مي توان گفت كه هميشه وقت كم مي آوريم. شايد راه حل «كش دادن زمان» آسان ترين راهي است كه همواره به ذهنمان مي رسد، بيشتر ما جمله «كاش ۲۴ ساعت، ۴۸ ساعت مي شد.» را بر زبان آورده ايم. هرچند خودمان هم مي دانيم كه گزافه گويي است.
مشكل نژاد بشري كمبود وقت  است كه در همه جا رخ مي نمايد. در جواب بزرگترها وقتي از ما مي پرسند «چرا به ديدن ما نمي آييد؟» معمولاً جملات كليشه اي «كارم زياده»، «وقت ندارم» را به كار مي بريم. در مراتب عالي تر حتي به آنها قول مي دهيم كه در روزها و هفته هاي آينده حتماً به ديدارشان خواهيم رفت.
در جواب مسئول صفحه وقتي مي پرسد «چرا گزارشت را دير دادي؟» همان جمله ها را با اندكي جابه جايي در كلمات به كار مي بريم.
تيپ هاي متفاوت
از ديدگاه روان شناسي در تحليل شخصيت ها و خصوصيات آنها مي توان دو دسته اصلي را برشمرد «تيپ A» و «تيپ B».
«تيپ A» همان شخصيت مورد بحث ماست به اين معنا كه شخصيت هاي داراي «تيپ A» معمولاً انجام كار بيشتري را برعهده مي گيرند و غالباً توان خود را در هنگام قبول انجام كارها به صورت غلوآميزي بررسي مي كنند.
اين نوع شخصيت ها هميشه سرشان شلوغ است و معمولاً در دفترچه يادداشت يا ذهن خود كارهاي انجام نشده بسياري براي امروز، فردا و هفته ديگر دارند. به همين دليل همواره احساس مي كنند كه وقت كم آورده اند. نكته جالب شخصيت هايي كه داراي ويژگي هاي «تيپ A» هستند آن است كه اين نوع افراد زمان بسياري را تا شروع كار براي خود در نظر مي گيرند به اين معنا كه مرتباً زمان شروع كار را به تعويق مي اندازند و به همين علت به سرانجام رساندن كارهاي متعددي كه برداشته اند بسيار مشكل و يا غيرممكن مي شود.شايد خود ما نيز از دسته آدم هايي باشيم كه فكر مي كنيم براي انجام يك كار به زماني در حدود يك يا دو روز نيازمنديم حال آن كه با شروع كار و سپري شدن زمان هايي نزديك به يك هفته هنوز «اندر خم يك كوچه» مانده ايم.
به هرحال اين نوع شخصيت ها به طور معمول داراي استرس هستند و هميشه دچار دلهره، كلافگي و بي برنامگي خاصي هستند.
جوانان امروز
جوانان امروز در كشور ما و به خصوص در تهران معمولاً از نداشتن وقت رنج مي برند و مشكل اصلي خود را عدم دسترسي به فرصت كافي براي انجام كارها مي دانند.در نگاه اول مي توان آنها را جواناني دانست كه همگي شخصيت هايي از نوع «تيپ A» دارند.
اما دكتر «شيوا دولت آبادي» نظر ديگري دارد.وي معتقد است كه با يك نگاه تقريباً كليشه اي مي توان به نوعي جوانان را داراي تيپ شخصيتي A دانست.
اما در بررسي هاي دقيق تري كه بر روي جوانان انجام مي شود عوامل بيروني بسياري را مي توان يافت كه بر روي شخصيت اصلي جوانان تاثير مي گذارد. عواملي مانند اتلاف وقت در شهرهاي بزرگ كه به انواع مختلف در طول روز رخ مي دهد. هنگامي كه دسترسي به امكانات موجود در شهرها - به خصوص شهرهاي بزرگ - با صرف وقت بسيار امكان پذير است به ويژه اين كه در اين شهرها وجود ترافيك سنگين سبب مي شود تا بعد مسافت بيش از آن كه به نظر مي رسد زمان را تلف كند. بخش بزرگي از وقت جوان ها در جابه جايي تلف مي شود و همين باعث مي شود كه شخصيت جوانان ما به «تيپ A» نزديك شود.
اين دكتر روان شناس از سوي ديگر معتقد است كه جوانان امروز قصد دارند كه با انجام كار زياد زندگي نسبتاً راحتي را براي خود فراهم كنند، به نوعي مي توان گفت با توجه به هزينه ها و سختي زندگي در شهرهاي بزرگ جوانان تنها راه حل را در انجام كار زياد براي دسترسي به حقوق و درآمد بيشتر مي پذيرند. حال آن كه در انجام اين كارهاي متعدد با مشكل روبه رو خواهند بود.
به هر ترتيب دكتر دولت آبادي تاكيد مي كند كه «شرايط موجود كنوني از بيشتر جوانان، شخصيت هايي داراي ويژگي «تيپ A» مي سازد؛ در غير اين صورت درصد كمي از جوانان خود داراي اين نوع ويژگي هستند.»
مواظب قلب هايتان باشيد
هر وقت كاري بيشتر از توانتان قبول كرديد، هر وقت جمله «وقت ندارم» را بر زبان آورديد چند لحظه به قلبتان فكر كنيد.
استرس هاي ناشي از كمبود وقت و انجام كارهايي بيش از توانايي تان به قلب شما آسيب مي رساند.
براساس تحقيقات به عمل آمده سيستم قلبي افرادي كه خواسته يا ناخواسته داراي شخصيت «تيپ A» هستند به شدت در معرض خطر است. به نظر مي رسد در آينده اي نه چندان دور جوانان امروزي همه ميانسال هايي با قلب هاي نگران، ناراحت و شكسته باشند. مراقب باشيد. خطري تازه در كمين جوانان است.

خبر هفته
۴۰۰ گره ترافيكي
001734.jpg

در سطح شهر تهران ۴۰۰ گره ترافيكي وجود دارد. شهردار تهران با اعلام اين خبر گفت: از اين ميان ۱۰۰ گره با ايجاد تقاطع هاي غيرهمسطح و ۳۰۰ گره باقي مانده به اصلاح هندسي و دوربرگردان گشوده مي شود.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به اين كه هم اكنون ۱۴۰ گره ترافيكي گشوده شده است، توسعه سيستم ورود خودرو را در مقايسه با گسترش شبكه حمل و نقل شهري نامتناسب دانسته و گفت: افزايش ظرفيت شبكه حمل و نقل ضروري است. در خبري كه خبرگزاري دانشجويان ايران منتشر كرده، آمده است: شهرداري تهران ۱۵۰ ميليارد تومان براي خريد املاك واقع در طرحتهاي عمراني در بودجه سال ۸۳ را پيش بيني كرده است.
در همين رابطه شهردار تهران گفت: كليه املاك معارض واقع در مسير بزرگراه صياد شيرازي (نياوران) تا ميدان سپاه تمليك مي شود و همچنين املاك معارض بزرگراه امام (ره) و رسالت نيز تا پايان سال ۸۳ خريداري خواهد شد.

بدون حضور جوانان
رئيس سازمان ملي جوانان از كساني كه بدون حضور و مشاركت جوانان براي آنان تصميم مي گيرند انتقاد كرد. رحيم عبادي، جواني را در كشور پديده  جديدي توصيف و از بي توجهي به اين پديده جدي اظهار تاسف كرد.
در خبري كه خبرگزاري دانشجويان ايران در اين باره منتشر كرده است، آمده: «جوانان احساس مي كنند در كشور ديده نمي شوند و غايبان بزرگ در نظام توسعه و برنامه ريزي كشورند.»
001755.jpg

عبادي همچنين با اشاره به اين كه سن جواني سن آزمون و خطاست، گفت: گرايش به جنس مخالف در طبيعت و فطرت سن جواني است و نبايد آن را ضدارزش تلقي و با آن برخورد كرد بلكه براساس واقعيت ها و حفظ ارزش ها بايد با مشاركت جوانان برنامه ريزي و تصميم گيري كرد.
مشاوران رئيس جمهور همچنين عدم تناسب ميان نيازها و خواسته هاي نسل جوان با ساختار و قوانين موجود در كشور را مشكل ديگر جامعه توصيف و خواستار سازگاري منطقي ميان نسل جوان با حقايق جامعه و قوانين شد.


ساماندهي جشن هاي سنتي
001758.jpg

جشن هاي سنتي ساماندهي مي شوند. رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر تهران با اعلام اين خبر درباره چگونگي اين ساماندهي گفت: «استناد و اتكاي ما در اين بحث برآگاهي، شعور و تشخيص مردم است.»
به گزارش خبرگزاري ايلنا رسول خادم با اشاره به اين كه در اين طرح دستگا ه هاي اجرايي تنها در اجراي مراسم همكاري خواهند داشت، گفت: «در اين طرح، شهرداري، فرمانداري، نيروي انتظامي و سازمان هاي بهداشتي از جمله اورژانس تهران همكاري مي كنند.»
وي طرح ساماندهي مراسم سنتي و اعياد مذهبي را شروعي براي اين برنامه دانست و خاطرنشان كرد: در طرح ساماندهي جشن هاي سنتي قرار است با همراهي دستگاه ها با مردم، تمهيدات و تسهيلاتي در جهت برگزاري مثبت اين مراسم انجام شود.

سرعت قرص هاي روان گردان
استفاده قرص هاي روان گردان به سرعت در جامعه در حال گسترش است. مدير كل درمان و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: «مواد مخدر شيميايي و مصنوعي و قرص هاي روان گردان به سرعت در جامعه و به خصوص در ميان جوانان در حال گسترش است.»
001740.jpg

خبرگزاري مهر در اين باره آورده است: در مورد مواد مخدر طبيعي مانند ترياك و هروئين به علت سابقه تاريخي آن در كشور اطلاعات رسمي حاكي از اعتياد دو ميليون نفر در كشور وجود دارد كه از اين ميان
۴۰۰ هزار نفر معتاد به هروئين، ۸۰۰ هزار نفر معتاد به ترياك و ۸۰۰ هزار نفر ديگر معتاد تفنني به مواد مخدر هستند.
دكتر سعيد صفاتيان گفت: «ستاد مبارزه با مواد مخدر با رويكرد جديد به مقوله پيشگيري تلاش مي كند از طريق اطلاع رساني «كمك رساني و دستگاه هاي آموزشي، جوانان و اقشار مختلف جامعه را از
روي آوردن به مواد مخدر باز دارد.»

يادداشت
يك دهه سخت
۱۰ روزي كه گذشت براي بيشتر جوانان ايراني دهه سختي محسوب مي شد، ۱۰ روز سختي كه كارهاي سخت تري را به كارهاي روزانه هميشگي تحميل مي كرد و تحمل آدم تمام مي شد.
شما قبول نداريد كه ۱۰ روز سخت داشته ايد؟ من ثابت مي كنم.

مارمولك بازي
001737.jpg

بيشتر وقت صبح يك روز را به ايستادن در صف بليت سينما كه گذرانده باشي تازه مي فهمي كه زمستان هنوز رخت سرمايش را از شهر جمع نكرده است.
از ساعت ۹ صبح توي صف مارمولك بوديم؛ نه اين كه بخواهيم مارمولك بخريم و بخوريم فقط مي خواستيم مارمولك ببينيم. پاهايمان از سرما يخ زده بود و با دوي درجا سعي مي كرديم سرما را از خود دور كنيم بالاخره گيشه فروش باز شد و صف طويل جلوي در قدري جابه جا شد البته جابه جا شدنش آنقدر نبود كه فكر كني از جايت تكان خورده اي و صف دوباره ثابت و استوار در جاي خود ميخكوب شد. اينقدر قوانين اين صف سخت بود كه با هيچ مارمولك بازي نمي توانستي خودت را به گيشه برساني و بليت بخري.
اما طرفداران پروپاقرص مارمولك همچنان با اراده و استوار سر جاي خود ايستاده اند و تصميم دارند تا آخرين نفس مقاومت كنند. يعني اين كه مي خواهند منتظر نمايش بعدي ساعت ۱۸ باشند. به نوعي تصميم دارند ۹ ساعت در صف بايستند تا يك مارمولك ببينند.
البته بازار شايعه در صف داغ داغ است، اصلاً مي تواني آخرين خبرهاي رسمي و غيررسمي را همين جا و در همين صف از جلوتري ها و پشت سري ها و رهگذران بشنوي و ببيني ولي همه در يك نكته با هم موافقند «فيلم به نمايش عمومي در نمي آيد.» البته هيچ كس دليل محكم و قابل قبولي ندارد. اما همين نكته بدون هيچ دليلي جوانان را وامي دارد كه ۹ ساعت سرپا بايستند و انتظار بكشند شايد كه مارمولك را ببينند. اصلاً انگار اين روزها مردم به حس ششم خودشان خيلي اطمينان دارند از بس كه پيش بيني هايشان درست از آب درآمده.

دردسرهاي يك هديه
هنوز شوك جشنواره فجر تمام نشده كه يك روز فراموش نشدني مي خواهد از راه برسد.
البته اين روز فراموش نشدني تا چند سال پيش هيچ جايي در تقويم و حافظه ما نداشت. تازگي ها سروكله اش پيدا شده و خودش را به زور به ما تحميل مي كند. «سن والنتين» قديس، روزي روزگاري يك كاري  كرد كه خيلي بزرگ بود آنقدر بزرگ كه شعاعش به زمان ما رسيده است و پرتوي زيبايش روزگار عشق و محبت را نشانه رفته. حالا در اين وانفسا كه همه مردم به خصوص جوان ها كارهاي زيادي دارند روز عزيز سن والنتين افتاده ۲۵ بهمن ماه خودمان.
هنوز همه در فكر و درگير و دار فيلم هاي جشنواره و اكران هاي نوروزي و غيره و ذلك هستند كه در يك فرصت نامناسب بايد به تدارك و تهيه يك هديه جذاب پرمحبت بپردازند.
شكلات هاي بسته بندي شده با روبان قرمز كه قلب رويش هي تند و تند مي زند، دستاورد روز يك قديس است كه دو دستي به طرف مقابلت تقديم مي كني. زمان زيادي سپري كرده اي توي اين ترافيك و اين شلوغي شهر كه در روز والنتاين بيشتر و بيشتر شده؛ اما بالاخره نفس راحتي مي كشي و به فردا فكر مي كني فردايي براي تو، براي ديگري، براي مردم كشورت و فردايي بهتر از امروز.

انتخاب جديد
جدي ترين ماجراي چند روز گذشته و حال كه ذهن فعال همه را به چالش مي كشد البته انتخاب مجلس شوراي اسلامي است. بعد از جنجال هاي زياد بالاخره صلاحيت شده ها از ابتداي هفته گذشته تبليغات انتخاباتي خود را در شهر آغاز كردند.
به مرور زمان به نظر مي رسد كه تبليغات عامل تعيين كننده اي در موفقيت يا عدم موفقيت در كارهايي است كه با افكار عمومي در تماس است.
حالا ديگر همه در يك نظر با هم موافقند، اين كه تبليغات را بايد جدي گرفت.
چسباندن پوسترهاي تبليغاتي شايد سنتي ترين نوع تبليغ باشد و ائتلاف براي پيروزي يكي از جديدترين دستاوردهاي انتخاباتي است كه انجام مي شود.
حالا كانديداها براي موفقيت با هم متحد مي شوند و سازوكارهاي مشتركي را براي آينده خود اعلام مي كنند. در هر صورت صرفنظر از تبليغات و ائتلاف به نظر مي رسد جوانان بيشتر به دنبال دست يافتن به سابقه عملي كساني هستند كه مدعي راه يافتن به مجلس اند.
هر كدام از اين كانديداها در صورتي شانس نشستن روي صندلي قرمز را مي تواند افزايش دهد كه سابقه اي براي مطرح كردن داشته باشد. در كشوري كه ميليون ها نوجوان راي اولي را در كنار ميليون ها جوان دارد، كار كردن براي جوانان شايد مهم ترين اهرم كسب موفقيت باشد.

آخرين خبرها
اقدام دولت انگليس در نصب دوربين هاي مخفي براي در نظر گرفتن حركات مردم در اماكن عمومي با انتقاد شديد طرفداران حقوق بشر و حقوق مدني روبه رو شده است.
آمريكا سه شنبه هفته آينده ممنوعيت پرواز (سفر) به ليبي را لغو مي كند. به گزارش شبكه تلويزيوني فاكس نيوز، آمريكا همچنين علاوه بر لغو ممنوعيت پروازها به ليبي آمادگي خود را براي ارسال كمك هاي بشر دوستانه به كشورهاي شمال آفريقا اعلام كرده است.
معاون رئيس جمهوري سوريه از آمادگي دمشق براي گفت وگو با تل آويو خبر داد. به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه، عبدالحليم خدام گفت: سوريه براي از سرگيري گفت وگوهاي صلح با اسرائيل از نقطه اي كه به بن بست رسيده است آمادگي دارد.
به رغم وجود نگراني ها درباره به تعويق افتادن انتخابات افغانستان و همچنين ادامه ناامني ها در اين كشور، آمريكا روز گذشته اعلام كرد تمام تلاش خود را به كار خواهد برد تا به افغانستان براي برگزاري انتخابات در ماه ژوئن كمك كند.
موسسه نظرسنجي گالوپ در واشنگتن روز گذشته اعلام كرد در حالي كه محبوبيت فرانسه و آلمان در سال گذشته به دليل مخالفت با تهاجم آمريكا به عراق نزد مردم آمريكا به شدت كاهش يافته بود اين دو كشور بار ديگر نظر مردم را جلب كرده اند.
كوفي عنان دبير كل سازمان ملل متحد در گفت وگو با آخرين شماره روزنامه ژاپني يوميوري شيمبون اعلام كرد سازماندهي انتخابات در عراق تا اواخر ژوئن امكان پذير نخواهد بود.
پاكستان به زودي موشك دوربرد آزمايش خواهد كرد. به گزارش شبكه تلويزيوني بي بي سي، پرويز مشرف، رئيس جمهور پاكستان با اعلام اين مطلب افزود: هدف پاكستان از اين آزمايش مسابقه تسليحاتي نيست و قصد دارد از خود دفاع كند.
دو اداره پنتاگون كه منتقدان مي گويند به منظور آماده كردن زمينه تهاجم به عراق اطلاعات را دستكاري كرده اند مورد بررسي قرار خواهند گرفت. به گزارش خبرگزاري رويترز از واشنگتن، در همين حال وزارت دفاع آمريكا از اين دو اداره دفاع و آنها را كاملاً بي تقصير دانست.
به گزارش خبرگزاري ايرنا روزنامه هاي «شرق» و «ياس نو» توقيف موقت شدند.

يادداشت مدير مسئول
حضور در پاي صندوق راي
001770.jpg
بسمه تعالي
مردم شريف تهران!
حرف من ساده آغاز مي شود. حتماً خوانده ايد كه فريدون سه پسر داشت، سلم و تور و ايرج، كه جهان را بين آنان تقسيم كرد. ايران را كه بهترين بود به ايرج سپرد. يونان و روم و شام را به سلم داد و توران زمين را به تور. اما سلم و تور به ايرج حسد بردند، دوستانه او را دعوت كردند و از پاي درش آوردند.
همشهريان دوستي داشتني!
حتماً مي دانيد امروز هم، كم نيستند كساني كه چشم طمع به اين آب و خاك دارند. از شما مي خواهم به نقشه ايران با دقت نگاه كنيد. آيا صداي بلند شهيدان، دليران تنگستان، رستم دستان، ابومسلم خراسان، ستارخان و باقرخان، شيخ فصل ا... و مدرس را نمي شنويد؟ صدايي كه از پشت نام هاي خرمشهر، بوشهر، زاهدان، مشهد، تبريز و تهران به گوش مي رسد. آنها چه چيزي را فرياد مي زدند؟ آيا جز استقلال، آزادي و سربلندي گرانبهاتر بوده كه يك قوم تاريخ خود را بر سر آن بگذارد؟ چرا ثابت نكنيم كه وراي قيل و قال ها، آنچه عزيز است ايران است و ايراني را كه برايش همه بايد تلاش كنيم. تلاشي كه در طول تاريخ قهرمانان آزاده اين مملكت انجام داده اند و امروز بر ماست كه آن را ادامه دهيم. حضور در پاي صندوق راي، قدم نخست اين تلاش است. مخصوصاً حضور من و تو، شهروند پايتخت كه قلب ايران ماست. مگر مي شود به حرف هاي آنهايي كه بر سر شاخ، بن مي برند آب به آسياب دشمن  ريخت؟ چه نيكو گفته اند:
يكي بر سر شاخ بن مي بريد
خداوند بستان نظر كرد و ديد
بگفتا گر اين مرد بد مي كند
نه با من كه با نفس خود مي كند
همشهريان!
اگر بر راه حقي كه پيموده ايم نظر بيفكنيم، در كوچه پس كوچه هاي تهران از ميدان شهدا تا تپه هاي قيطريه، تنديس هاي جاودانه صلابت انقلابي را، جاي به جاي خواهيم ديد.
تنديس هايي كه بر پيكره خود عزت اسلام را به جلوه گذاشته اند. جلوه اي كه چشم جهان خيره بدان است. جلاي دوباره آن اشتياق خدايي به گام هاي ما بسته است، گام ها را در قفاي رهبر فرزانه، محكم تر از گذشته برداريم. هر قدم و هر راي چراغي است كه چهل چراغ انقلاب را فروزنده تر خواهد كرد. بياييم آن عزم مومنانه ديروز را به حركت آگاهانه امروز پيوند زنيم و از اين تقارن، مولودي مبارك را به انتظار بنشينيم.
مردم شريف تهران!
حرف من ساده به پايان مي رسد. فريدون سه پسر داشت...

ايران
ادبيات
جامعه
دهكده جهاني
علم
كاغذ اخبار
ورزش
هنر
صفحه آخر
|  ادبيات  |  ايران  |  جامعه  |  دهكده جهاني  |  علم  |  كاغذ اخبار  |  ورزش  |  هنر  |
|  صفحه آخر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |