شنبه ۹ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۲ - Feb 28, 2004
الِلّسَانُ سَبُع إِنْ خُلِّيَ عَنْهُ عَقَرَ.
زبان درنده اي است، اگر واگذارندش بگزد.
علي ابن ابي طالب (ع) - نهج البلاغه
امروز با حافظ
من لاف عقل مي زنم، اين كار كي كنم
حاشا كه من به موسم گل ترك مي كنم
در كار بانگ بربط و آواز ني كنم
مطرب كجاست تا همه محصول زهد و علم
عرضه جهاني فيلم كوتاه ساماندهي مي شود
براي نخستين بار «پانوراما» (چشم انداز) فيلم كوتاه سينماي ايران با كمك انجمن فيلم كوتاه خانه سينما، در جشنواره هاي خارجي و معتبر برگزار مي شود.
اميرشهاب رضويان رئيس انجمن فيلم كوتاه ايران با اعلام اين خبر به ايسنا گفت: هدف از برگزاري اين چشم اندازها عرضه جهاني سينماي كوتاه ايران از طريق صنف مربوط به آن است. وي اظهار اميدواري كرد كه اين كار جايگزين عرضه خارجي فيلم هاي كوتاه به صورت فردي و توسط خود فيلمسازان شود.
وي تصريح كرد:  عرضه جهاني فيلم ها توسط انجمن فيلم كوتاه به جاي عرضه انفرادي، جايگاه فيلم كوتاه ايران در جهان را تقويت خواهد كرد.
در اين چشم اندازها، قرار است توليدات كوتاه سينماي ايران به نمايش درآيد.
اميرشهاب رضويان در ادامه اين گفتگو همچنين از سازماندهي اين انجمن و عضوگيري آن و تشكيل كميته هاي تخصصي در اين انجمن خبر داد.
رضويان گفت: فعالان حوزه فيلم كوتاه مي توانند روزهاي شنبه از ساعت ده صبح تا پنج بعدازظهر با مراجعه به خانه سينما فرم عضويت در انجمن فيلم كوتاه را دريافت كنند.

پس از سالها انتظار
«نردبان شكسته» زرين كوب منتشر شد
003003.jpg
«نردبان شكسته» كه حاصل بازنويسي بخشي از كتاب به سرقت رفته دكتر عبدالحسين زرين كوب است، پس از سالها به بازار كتاب عرضه شد.
اصغر علمي مدير انتشارات سخن در گفت وگويي با خبرنگار همشهري، ضمن اعلام اين خبر گفت: پس از به سرقت رفتن كتاب «نردبان آسمان» دكتر زرين كوب، از سوي سارقي كه به رغم اصرار آن زنده ياد راضي به بازگرداندن و حتي چاپ كتاب به نام خود نشد، ما به دكتر زرين كوب اصرار كرديم كه بازنويسي اين كتاب را آغاز كند، اما آن زنده ياد گفت كه توان اين كار را ندارد، تا اينكه در نهايت بخشي از دست نوشته هاي دو دفتر اول را پيدا كرد و شروع به باز پيرايي آن كرد كه متاسفانه به دليل بيماري و سفر به آمريكا و درگذشتشان اين پروژه معلق ماند.
وي افزود: سال قبل وقتي در ميان دست نوشته هاي استاد مي گشتيم، اين دو دفتر را پيدا كرديم كه با حسن نيت خانم قمر آريان (همسر دكتر زرين كوب)، كار به خانم فاطمه زندي كه از جمله شاگردان و دستياران طراز اول استاد بودند، سپرده شد و ايشان هم در كاري فشرده و دقيق و با آشنايي كه به شيوه نثر و نگاه استاد داشتند، توانستند كتاب را تنظيم،  تبويب و آماده انتشار كنند.
به گزارش همشهري، بسياري از مولوي شناسان، از جمله عبدالكريم سروش، هميشه  حسرت مفقود شدن و به سرقت رفتن كتاب «نردبان آسمان» را در گفته ها و سخنرانيها بيان مي كردند و اميدوار بودند ،سارقي كه كتاب را حدود ۲۰ سال قبل دزديد، آن را بازگرداند.
«نردبان شكسته»، تفسير و تحليل دو دفتر اول مثنوي معنوي است.

سينماي مهاباد بازگشايي شد
پس  از دو سال  تعطيلي  و وقفه  در اكران  فيلم  در تنها سينماي  مهاباد  اين سينما يكبار ديگر شاهد اكران  يك  فيلم  سينمايي  بود.
در ادامه  تعطيلي  تدريجي  سينماهـا در استان  آذربايجان  غربي  تنها سينماي شهرستان  مهاباد نيز به  دليل  نداشتن  فروش  بليت  و عدم  استقبال  تماشاگران از سال  ۸۱ تاكنون  تعطيل  بود.
رئيس  جمعيت  هلال  احمر شهرستان  مهاباد در گفت وگو با ايرنا افزود: اكران فيلم  در ايـن  سينما موقتي  است  و هنوز مشكلات  مالي  آن حل  نشده  است .
جعفر ذوالفقاري  گفت : مديريت  اين  سينما براي  حمايت  از اصحاب  هنر تصميم گرفته  است  به  برخي  از فيلم ها كه  در منطقه  ساخته  مي شوند اجازه  اكران  دراين  سينما را بدهد.وي  افزود به  رغم  آمادگي  اين  سينما براي  نمايش  فيلم ها تنها در برگزاري همايش ها و جنگ ها مورد استفاده  قرار مي گيرد.
ذوالفقاري  عـدم  استقبال  تماشاگران  را مشكل  عمده  اين  سينما عنوان  كرد وگفت : تا زماني كه  ويديوكلوپ ها بدون  هيچ  ضابطه اي  در حال  افزايش  هستند امكان حل  مشكل  سينماها بسيار كم  است .
سينما تربيت  مهاباد كـه  وابسته  به  جمعيت  هلال  احمر است در سال  ۴۸ دراين  شهرستان  تاسيس  و داراي  ۶۰۰ صندلي  تماشاگر مي باشد.

۵ نمايش مذهبي در ايام سوگواري
همزمان با ماه محرم و ايام سوگواري سالن هاي تئاتر تهران نيز چهره اي محرمي به خود گرفته اند و ميزبان نمايش هاي ويژه اين ايام هستند.
به گزارش ايسنا هفته آينده و بعد از تاسوعا و عاشورا ۵ نمايش مذهبي در تالارهاي نمايش به اجرا درخواهند آمد.
محمد رحمانيان كه سال گذشته نمايش موفق «پل» را در تالار چهارسو اجرا كرده بود، امسال نمايش «اسب» را در تالار اصلي به روي صحنه مي برد كه موضوع آن در رابطه با عصر عاشوراست و بازيگراني چون مهتاب نصيرپور، احمد آقالو و علي عمراني و... در آن به ايفاي نقش مي پردازند.
تالار چهارسو نيز ميزبان نمايش «سراب» به كارگرداني حسين پارسايي است كه همراه با گروه تئاتر «آيين» تجربيات گوناگوني در زمينه تئاتر مذهبي داشته است.
اين نمايش كه بر اساس تكنيك هاي تعزيه اجرا مي شود به روايت ماجراي كربلا از ديدگاه تازه مي پردازد.
تالار مولوي نيز از روز چهارشنبه پذيراي ۲ نمايش «كربلا به روايت آسمان» به كارگرداني  «حميد صانعي» و «مجلس غريب تنهايي» به كارگرداني رحمت اميني است كه به طور همزمان در دو سالن شماره ۱ و ۲ اين تالار به نمايش درمي آيند.
اما تالار انديشه حوزه هنري ميزبان نمايش «خورشيد كاروان» به كارگرداني حسين مسافر آستانه است كه اجراي آن از چهارشنبه گذشته شروع شده است.

نمايشگاه كاريكاتور
نمايشگاهي از آثار سيدامير سقراطي مشتمل بر ۵۰ اثر در خانه كاريكاتور ايران برپا شده است. اين نمايشگاه دربرگيرنده برگزيده آثار هنرمند از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ است.علاقه مندان مي توانند از اين نمايشگاه در سه راه ضرابخانه، خيابان كتابي، خيابان گل نبي خانه كاريكاتور ديدن كنند.

برگزاري نشست رونمايي از فرهنگ فشرده «سخن»
نشست رونمايي از فرهنگ دوجلدي و فشرده سخن، به سرويراستاري دكتر حسن انوري با حضور جمعي از اهل فرهنگ و قلم و هنر صبح ديروز در محل هتل لاله تهران برگزار شد.
به گزارش همشهري در ابتداي اين مراسم علي اصغر علمي مدير انتشارات سخن ضمن اشاره به سختيهاي تهيه و انتشار فرهنگ گفت: انتشارات سخن اميدوار است كه مجموعه فرهنگ سخن را به يك نهاد ديرپا و ماندگار در عرصه فرهنگ ايران تبديل كند.
سپس دكتر حسن انوري ضمن بيان مشكلات حوزه فرهنگ و ادبيات در ايران نكاتي را درباره وضعيت نابسامان ادبيات و تدريس آن در دانشگاه ها بيان كرد و گفت كه در سال آينده و از مجموعه فرهنگ سخن، سه فرهنگ روز، فرهنگ پايه و فرهنگ كودكان منتشر خواهد شد.
پس از آن دكتر غلامعلي حداد عادل، رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي در جايگاه قرار گرفت و ضمن تحسين تلاش مجموعه افرادي كه در انتشار اين فرهنگ همت و كوشش به خرج داده اند گفت: مجموعه فرهنگ سخن، شجره طيبه اي را مي ماند كه هر سال از آن ميوه هاي نيكو و فراواني به ثمر مي نشيند و امسال هم ميوه اش فرهنگ فشرده و دوجلدي سخن است.
پس از آن دكتر محمدابراهيم باستاني پاريزي درباره مشكلات فرهنگ نويسي و نياز به تخصص ويژه در اين زمينه سخن گفت و با ذكر پاره اي از دقايق و ظرايف فرهنگ نويسي، سخنش را به پايان رساند.
فرهنگ فشرده و دوجلدي سخن در نزديك به دو هزار صفحه، يك سال پس از فرهنگ ۸ جلدي سخن از سوي انتشارات سخن به بازار عرضه شد. همشهري گفت و گويي مفصل با دكتر انوري در اين باره انجام داده كه در صفحه ۹ امروز چاپ شده است.

نگارستان
003006.jpg
مريم
۱ - دوچيودي بونينسنا «Duccid Di Buoninsegna»
۲ - تولد: سينا ۱۲۵۵ / وفات: سينا ۱۳۱۹
۳ - سبك نقاش: گوتيك (اين سبك از سال ۱۱۵۰ شروع و تا سال ۱۵۵۰ ادامه داشت. اين سبك بيشتر كشورهاي اروپايي را تحت تاثير قرارداد و پيدايش اصلي اين سبك از پاريس و حومه آن بود. پيروان اين سبك هنر خود را روي نقاشي از طبيعت، موضوع هاي اجتماعي و عادي، گياهان و حيوانات متمركز كرده بودند.)
۴ - زندگينامه نقاش: دوچيو، نقاش پيشرو و الگوي نقاشان «سينا» در قرن سيزدهم و چهاردهم بود. او در آثارش بياني خاص داشت و موضوع نقاشي را مثل «قصه گو» بر بوم نقاشي مي كرد! اولين اثر را به سفارش هيات برادري فلورانس؛ زماني كه در فلورانس بود؛ براي ارسال پيام دوستي به سينا (زادگاهش) كه از سالها پيش در جنگ با فلورانس بود؛ كشيد.
۵ - نام تابلو و مشخصات تابلو: مدونا يا مريم مقدس / ۱۲۸۵ / تمپرا (مخلوط رنگ روغن و تخم مرغ) روي بوم / ۲۹۰*۴۵۰ سانتي متر مريم مقدس و فرزندش را در محراب؛ درحالي كه فرشتگان آنها را با خلوص ستايش مي كنند؛ مي بينيم. دوچيو در اين اثر قوانين رايج نقاشان سينا در قرن سيزدهم را به هم زده؛ چراكه برخلاف آنها كه به خطوط و رنگ توجه خاصي داشتند؛ از رنگ هاي ملايم و خطوط مواج مثل لباس حضرت مريم كه نوعي لطافت را القاء مي كند، استفاده كرده است. علاوه بر آن به ظرفيت بالهاي فرشته ها و خطوط مواج لباس آنها توجه كنيد.
۶ - محل نگهداري تابلو: گالري دگلي اوفزي / فلورانس

بهارستان
اين كشته فتاده به هامون
اين نخل تر كز آتش جان سوز تشنگي
دود از زمين رسانده به گردون
اين ماهي فتاده به درياي خون
كه هست زخم از ستاره بر تنش افزون
حسين توست.
محتشم كاشاني

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
اجابت
چشم هايم را به آسمان دوختم و دست به دعا گشودم. دلي روشن آرزو كردم با سري سبز.
بغض فروخورده سالها، از درونم بيرون ريخت و باران باريد. باران و اشك، طراوت بخشيد و زندگي.
پاهايم در خاك ريشه دوانيد. دستهايم در آسمان جوانه زد و پرندگان، در گودي چشمانم كه رو به آسمان گشوده بود ، لانه كردند: مبادا سر به زير افكنم. من سبز هستم، با دلي روشن، كه به آرزوي خويش رسيده ام امروز.
محسن سعيدالسادات

روزنگار
احضار
محمدعلي شاه روز هشتم اسفند سال ۱۲۸۵، ميرزا علي اصغر خان اتابك اعظم را كه در اروپا به سر مي برد، براي رئيس الوزرايي به تهران احضار كرد. اتابك كه در دوران ناصر الدين شاه و مظفرالدين شاه چندي صدراعظم بود، دولتمردي توانا و پر صلابت شناخته مي شد و محمد علي شاه اميدوار بود با فراخواندن او و سپردن كارها به دستش، آب رفته را به جوي بازگرداند و اقتدار مقام پادشاه را بازسازي كند. همين تلقي باعث شد طرفداران مشروطه و آزاديخواهان نسبت به بازگشت اتابك بيمناك باشند.
ميرزا علي اصغرخان اتابك روز ۳۰ فروردين سال بعد از طريق بندر انزلي وارد كشور شد.
در بدو امر مجاهدين گيلاني از پياده شدن او جلوگيري كردند، اما پس از تماس با نمايندگان مجلس در تهران، به او اجازه دادند پا به خاك وطن بگذارد. اتابك در اواسط ارديبهشت ۱۲۸۶ وزيران خود را به مجلس معرفي كرد. اختلافات ميان گروهي از هواداران مشروطه با اتابك تا نيمه همان سال ادامه يافت و در اين هنگام بود كه عباس آقا تبريزي او را به هنگام خارج شدن از مجلس ترور كرد.
درگذشت احمد شاه
احمد شاه، آخرين پادشاه سلسله قاجار در چنين روزي در سال ۱۳۰۸ در پاريس درگذشت. او به هنگام مرگ ۳۲ ساله بود و به دليل عفونت كليه جان باخت. در تشييع جنازه باشكوه احمد شاه در پاريس، هيچ مقام ايراني شركت نداشت، زيرا او چهار سال پيش از سلطنت خلع شده بود. جنازه او را براي دفن به كربلا انتقال دادند.
rooznegar@hamshahri.org

گشتي در دنياي خبرها
تيغ ماهي در گلو
هانوي: بزرگترين شهر ويتنام با معضل تازه اي مواجه شده است. در پي گسترش بيماري آنفلوانزا مرغي در آسيا، مردم شهر هانوي به ندرت از مرغ استفاده مي كنند و به همين دليل به مصرف ماهي روي آورده اند.نكته جالب اينكه، طي يك هفته ۸۱ شهروند در هانوي بر اثر گيركردن تيغ ماهي در گلويشان به مراكز درماني مراجعه كرده اند در حاليكه پيش از شيوع آنفلوانزا مرغي اين رقم تنها ۴۰ مورد بود. تاكنون ۱۵ نفر در ويتنام بر اثر ابتلا به آنفلوانزا مرغي جان باخته اند.
سفر به ۱۹۲ كشور جهان
پالرمو: يك جوان ۲۳ ساله ايتاليايي مدعي شده به عنوان جوان ترين انسان از ۱۹۲ كشور مستقل جهان بازديد كرده است. وي روز پنجشنبه پس از بازديد از يكصد و نود و دومين كشور جهان سورينام با ۴۰ گذرنامه كه مملو از رواديد كشورهاي جهان بود وارد شهر لندن شد. وي اميدوار است كه پس از رسميت يافتن ركوردش در يك نهاد بين المللي مشغول به كار شود.
محدوديت جديد براي سيگاري ها
سنگاپور: مقامات شهر سنگاپور، محدوديت تازه اي را براي افراد سيگاري ايجاد كرده اند. از اين پس، پليس افراد سيگاري اي را كه فيلتر سيگار خود را روي زمين مي اندازند، متوقف خواهد كرد و به آنان يك قوطي جاسيگاري و يك قبض جريمه ۶۳ پوندي اهدا خواهد كرد.
مرگ پيرترين مرد آمريكا
واشنگتن: پيرترين مرد آمريكا روز پنج شنبه در سن ۱۱۴ سالگي درگذشت. اين مرد صاحب ۹ فرزند، ۲۱ نوه و ۳۷ نتيجه بود. دختر ۷۰ ساله اين پيرمرد، راز عمر طولاني پدرش را زندگي در كنار خانواده مي داند. اين مرد در همان سالي كه چارلي چاپلين به دنيا آمد و برج ايفل ساخته مي شد چشم به جهان گشود.
بزرگترين استخوان دايناسور در اروپا
مادريد: فسيل يك استخوان بسيار بزرگ از يك دايناسور در اسپانيا كشف شده كه بزرگترين فسيل استخوان كشف شده در قاره اروپا به شمار مي آيد.
طول اين فسيل ۷۸/۱ متر است و دانشمندان برآورد مي كنند به استخوان دايناسوري به وزن ۵۰ تن و طول ۳۰ تا ۳۵ متر تعلق داشته باشد.
بليت هاي ارزان در استراليا
سيدني: شركتهاي هواپيمايي استراليا براي رقابت با يكديگر جهت جذب مسافر، اقدام به ارائه بليت با تخفيف هاي ويژه كرده اند كه به همين دليل مسافران جهت خريد اين بليت ها به پايگاه هاي اينترنتي اين شركتها هجوم آورده اند. روز پنجشنبه بيش از سه ميليون كاربر به پايگاه اينترنتي يكي از شركتهاي هواپيمايي استراليا مراجعه كردند و ۳۱ هزار بليت خريداري كردند.رقيب اين شركت نيز طي يك روز ۷۰ هزار بليت فروخته است.
صف هاي تلفن همراه در نيجريه
لاگوس: با آنكه نيجريه با ۱۳۰ ميليون نفر جمعيت، پرجمعيت ترين كشور آفريقا به شمار مي آيد اما از نظر مخابراتي چندان پيشرفته نيست. در حقيقت، انقلاب تلفن همراه در نيجريه از سال ۲۰۰۱ آغاز شد و به همين دليل در حال حاضر ميزان تقاضا براي خطوط تلفن همراه چند برابر ميزان عرضه آن است. ديروز اپراتور سوم تلفن همراه در اين كشور مشغول به كار شد و صف هاي طويلي پشت درهاي اين شركت بوجود آمد. حتي برخي از دفاتر اين شركت براي جلوگيري از هجوم مراجعه كنندگان درهاي ورودي را قفل زده اند.قيمت هر خط تلفن همراه در نيجريه در حدود ۱۵۰ دلار است.
افزايش وزن و سرطان سينه
واشنگتن: افزايش وزن، احتمال ابتلاي زنان به سرطان سينه را افزايش مي دهد.
به گفته دانشمندان، خانم هايي كه پس از سن ۱۸ سالگي، ۱۰ تا ۱۴ كيلوگرم اضافه وزن پيدا مي كنند، ۴۰درصد بيشتر از خانم هايي كه تنها ۲ كيلوگرم چاق مي شوند، مبتلا به سرطان سينه مي شوند. به همين دليل به خانم ها توصيه مي شود همواره در طول زندگي خود، وزنشان را حفظ كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۱۲ و ۱۷ دقيقه
اذان مغرب:ساعت ۱۸ و ۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و۱۲ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۶ دقيقه

گل و گياه
لاله واژگون زرد
003000.jpg
نام علمي: Fritllaria imperialis Lutea
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي بهاره است به بلندي ۵/۱ مترو گستردگي ۳۰-۲۳ سانتي متر، داراي برگهاي نيزه اي شكل كه گلهاي زنگوله اي شكل، آويخته و زرد رنگ آن با براكته هاي برگ مانند كوچك در بهار ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پائيز يا زمستان و تقسيم پاجوش در اواخر تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها
و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
روزنگار
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |