پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۳۲۵ - Mar 4, 2004
پاركينگ هاي طبقاتي ظرفيت ترافيكي تهران را ۳۰ درصد بالا مي برد
شهرداري تهران پاركينگ طبقاتي مي سازد
003195.jpg
گروه شهري: دو پاركينگ طبقاتي وصال و طالقاني طي مراسمي در روز يكشنبه هفته آينده گشايش و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.يك مقام مسئول در شهرداري به خبرنگار ما گفت: با توجه به حجم معابر عمومي و از سويي شمار خودروها كه روز به روز بر تعداد آنها افزوده مي شود، ضرورت دارد در راستاي ساماندهي و كنترل ترافيك، برنامه هاي چندجانبه و همزمان اجرا شود كه ساخت توقفگاه هاي طبقاتي ازجمله آنهاست.خبرنگار ما در گزارش خود مي نويسد: در حال حاضر حدود يك سوم از معابر عمومي به ويژه در هسته مركزي شهر در اختيار ترافيك به اصطلاح مرده است و وقوع اين مقوله مديريت شهر را بر آن مي دارد كه در انديشه مديريت حاشيه معابر عمومي باشد، از اين رو ساخت توقفگاه هاي طبقاتي در دستور كار شهرداري قرار گرفته است.
دكتر بهبهاني در اين باره مي گويد: شهرداري تهران در زمينه ساخت پاركينگ هاي طبقاتي، آماده مشاركت با بخش خصوصي است و به دليل اهميت چنين پاركينگ هايي، آماده ارايه تسهيلات به علاقه مندان به سرمايه گذاري و مشاركت در اين زمينه است.
اين گزارش مي افزايد: بخش عمده اي از ترافيك تهران ناشي از عدم تناسب ميان خودروهاي موجود شهر با شمار پاركينگ ها است، بدين معنا كه به تناسب ميزان توليد خودرو، معبر و توقفگاه براي آن پيش بيني نشده است.
به همين خاطر ساعت اوج ترافيك تهران كه در كشورهاي توسعه يافته حداكثر سه ساعت مي باشد در تهران به بيش از دو برابر افزايش يافته و زمان توقف خودروها در معابر عمومي به نسبت كشورهاي پيشرفته بسيار زياد است، علاوه بر اين بخش عمده اي از حجم معابر شهري به خاطر نبود توقفگاه در اختيار توقف خودروها قرار گرفته است.
بنا به اظهار كارشناسان امور حمل و نقل و ترافيك، احداث پاركينگ هاي طبقاتي در تهران افزون بر كاهش و تعديل ترافيك تهران، ۳۰ درصد به ظرفيت ترافيكي تهران مي افزايد.
مهندس شاهين محمدنژاد، مديركل دفتر محيط زيست وزارت صنايع و معادن در اين باره مي گويد: ساخت پاركينگ هاي چند طبقه به ويژه در مناطق تجاري و برج هاي مسكوني، ترافيك تهران را روان مي كند و موجب گشايش گره هاي كور ترافيكي در شهر مي شود.
وي اظهارداشت: بافت فرسوده شهري در مركز شهر، بيشتر محدوده تجاري اين منطقه را در بر مي گيرد و بايد پاركينگ هاي مناسب خودرو براي خدمات مناسب شهري در اين محدوده طراحي شود.
وي گفت: نبود پاركينگ به اندازه كافي موجب سرگرداني و چرخش بي دليل خودروها در سطح شهر مي شود كه افزايش مصرف سوخت و ميزان انتشار آلاينده ها كمترين پيامد آن است.
وي گفت: امكانات رفاهي، خدمات شهري و عمراني، ازجمله حقوق شهروندي است كه مسئولان و دست اندركاران بايد براي فراهم كردن آن تلاش كنند.
محمدنژاد افزود: براي تامين فضاي مورد نياز در ساخت پاركينگ ها، كارشناسان بايد از تجربه ديگر كشورهاي موفق بهره ببرند و نتايج آن را در مديريت شهري كشور مدنظر داشته باشند.وي ادامه داد: ساخت پاركينگ هاي چند طبقه در تمام دنيا در طبقات اول تا پنجم فروشگاه ها، مناطق تجاري و مسكوني و هتل ها به طور معمول شكل مي گيرد و باعث مي شود بجاي پراكندگي خودروها در خيابان ها، به صورت لكه اي قرار بگيرند.
گزارشگر ما مي نويسد: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران چندي پيش از ساخت ۲۹ توقفگاه طبقاتي خبر داد.بهبهاني ساخت توقفگاه طبقاتي را يكي از وظايف مهم شهرداري به منظور ساماندهي ترافيك شهر ذكر كرد و افزود: كميسيوني متشكل از نماينده املاك، نماينده حقوقي، نماينده سازمان ترافيك، نماينده معاونت فني و عمراني شهرداري، نماينده معاونت شهرسازي و شهرداري منطقه مربوطه به عنوان ميهمان تشكيل شده است كه كار نظارت بر ساخت و اجراي توقفگاه ها را برعهده دارد.
وي تصريح كرد: به كساني كه زمين خود را براي ساخت توقفگاه در اختيار شهرداري قرار دهند و خود نيز در ساخت آن مشاركت كنند امتيازات ويژه اي تعلق مي گيرد.معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران ابراز اميدواري كرد در برنامه اي كوتاه مدت يك تا پنج ساله تعداد توقفگاه هاي طبقاتي به تعداد قابل توجهي برسد.

نگاه
اسرائيل به عراق بنزين صادر مي كند
003192.jpg
افشين سبوكي

ممنوعيت صيد و فروش مار و لاك پشت
اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران در اطلاعيه اي اعلام كرد: باتوجه به نزديكي فصل زاد و ولد گونه هاي مختلف جانوري به ويژه انواع مار و لاك پشت صيد و فروش اين گونه ها ممنوع است.
به گزارش واحد مركزي خبر در اين اطلاعيه آمده است، براساس مصوبه شوراي عالي محيط زيست جريمه نقدي عرضه و حمل و نقل و نگهداري همه  گونه هاي جانوران وحشي علاوه بر جرائم كيفري خواهد بود كه ازجمله جريمه هر عدد لاك پشت ۱۶۰ هزار ريال است و درصورت مشاهده صيد و فروش انواع لاك پشت، مار آبي و انواع صدف ها اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران به شدت با متخلفان برخورد مي كند.

پايگاه ترويج سبز زيستن
گروه شهري: شهرداري منطقه ۱۸ تهران بمنظور توسعه فضاي سبز شهري و ترويج فرهنگ نگهداري درختان و گياهان در شهروندان براي نخستين بار پايگاه سيار با عنوان ترويج سبز زيستن را راه اندازي نمود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۱۸، اين پايگاه ضمن انتشار اطلاعات مربوط به دانش كاشت، پرورش ، نگهداري انواع مختلف درختان و گياهان فصلي و آپارتماني، آموزشهاي لازم را در زمينه سبزيكاري در منزل به شكل عملي به شهروندان در سنين مختلف از كودكي تا كهنسالي ارائه مي دهد.
از مهمترين اهداف ايجاد اين پايگاه، ترويج فرهنگ مشاركت در توسعه، حفظ و احترام به حيات سبز و استفاده از عادات و روشهاي خوب نگريستن و احترام به فضاهاي سبز است.

فعاليت كاروان هاي استقبال از بهار در منطقه ۹
گروه شهري: از سوي شهرداري منطقه ۹ و در آستانه فصل رستاخيز طبيعت، كاروان هاي استقبال از بهار، اقدامات گسترده اي را در سطح منطقه انجام خواهند داد.
مرتضي دادخواه شهردار منطقه ۹ با اشاره به استقرار ورودي هاي غربي شهر تهران و مبدا ورود ميهمانان نوروزي در منطقه ۹ لكه گيري و رفع ناهمواري هاي سطح معابر را ضروري دانست و افزود: اين منطقه در ابلاغ به كليه شركت هاي خدمات رسان، خواستار مرمت و رفع نوارهاي حفاري شده است و مقرر گرديده كه تا هفته دوم سال آتي هيچگونه مجوز حفاري صادر نگردد.
شهردار منطقه ۹ به پاكسازي و نوسازي گاردريل ها، سرپناه ايستگاه اتوبوس، چراغ هاي راهنمايي و رانندگي و تابلوهاي ترافيكي اشاره و از رنگ آميزي جداول معابر و خيابان ها خبر داد.

واگذاري اطراف آزادراه تهران شمال غيرقانوني است
۱۰۰ هزار هكتار جنگل كاري در كشور انجام مي شود
گروه شهري: تا فروردين ماه سال آينده، صد هزار هكتار اراضي كشور جنگل كاري مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، مهندس محمد صمدي رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و  آبخيزداري كشور ضمن اعلام اين مطلب گفت:  با تصويب طرح جامع صيانت از جنگل هاي كشور، وزارت نفت موظف به تامين سوخت مناطق شمالي كشور شد، همچنين وزارت بازرگاني تعرفه واردات چوب را به صفر كاهش داد. افزون بر آن، بانك مركزي تسهيلاتي را براي واردات چوب درنظر گرفته است.
وي با اشاره به روند افزايش جنگل كاري در كشور تصريح كرد: طي سال گذشته بالغ بر ۲۰ هزار هكتار جنگل كاري در شمال كشور انجام شده است.
وي با اشاره به اين كه كار تهيه نقشه پوشش گياهي كشور رو به اتمام است، كل اراضي بياباني و كويري كشور را ۴۳ ميليون هكتار اعلام كرد و گفت: تا پايان سال ۸۱، دو ميليون و صد هكتار از اين اراضي به فضاي سبز تبديل شده و تا پايان سال جاري نيز ۷۰ هزار هكتار ديگر از اين اراضي به فضاي سبز تبديل خواهد شد.
مهندس كاظم نصرتي نصرآبادي معاون سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري نيز با تاكيد بر اين نكته كه واگذاري اراضي اطراف آزادراه تهران - شمال غيرقانوني است، گفت: اصل احداث اين طرح مورد موافقت است، اما خسارت به جنگل را نمي پذيريم.
وي تصريح كرد: مدافعان واگذاري اين اراضي به ماده دو آيين نامه اجرايي اصلاح لايحه قانوني واگذاري و احياي اراضي در حكومت اسلامي، مصوب شوراي انقلاب سال ۵۹ استناد كرده اند درحالي كه براساس همين مصوبه، اراضي واگذار شده بايد به جنگل بازگردد.

بخشي از طرح ۵۰ هزار هكتاري كمربند سبز تهران به بهره برداري مي رسد
گروه شهري: مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران، گفت: توسعه فضاي سبز پايتخت در سال جاري را مديون همكاري بسيار نزديك بسيجيان هستيم.
«علي محمد مختاري» ديروز در يك نشست خبري، افزود: امسال بخش اعظم توسعه جنگل كاري تهران به بسيج واگذار شده و خوشبختانه فعاليت بسيار مطلوبي داشته اند.
وي اظهار داشت: با صحبت شهردار تهران با فرماندهي بسيج سازندگي كشور، از برادران بسيجي كمك خواستيم و بخش قابل توجهي از جنگل كاري را به بسيجيان داديم.
وي گفت: همزمان با آغاز هفته منابع طبيعي ۱۵ تا ۲۱ اسفند بخشي از طرح پنجاه هزار هكتاري كمربند سبز شهر تهران به بهره برداري مي رسد و به زودي بيش از شش هزار هكتار از طرح ملي كمربند سبز تهران كه با مشاركت نيروي مقاومت بسيج جنگل كاري شده است به بهره برداري مي رسد.
وي با بيان اينكه تا ارديبهشت سال آينده شاهد افتتاح بخش ديگري از طرح پنجاه هزار هكتاري كمربند سبز شهر تهران خواهيم بود پيش بيني كرد اين طرح تا چهار سال ديگر به پايان برسد.وي همچنين به اجراي ۲۰۳ طرح محلي، منطقه اي و فرامنطقه اي در سال ۸۲ اشاره كرد و افزود: احداث بوستان يادبود حضرت امام خميني ره، عمليات تبديل زندان قصر به مجموعه فرهنگي ورزشي و فضاي سبز، افتتاح بوستان پليس، احداث قطعه نخست بوستان آزادگان، طراحي مرحله دوم شبكه آب خام فضاي سبز شهر تهران، احداث آكواريوم بزرگ تهران در بوستان گفت وگو، احداث بوستان صالح آباد و ايمن سازي بدنه بزرگراه ها از مهمترين اقدامات سازمان پارك ها و فضاي سبز براي توسعه فضاي سبز در تهران بزرگ است.
مختاري در پايان گفت: همزمان با آغاز هفته منابع طبيعي اين سازمان حدود يك ميليون نهال رايگان در ۱۳۰ ناحيه شهري ميان شهروندان تهراني توزيع مي كند.

دو ايستگاه مترو تا پايان سال به بهره برداري مي رسد
گروه شهري: رئيس كميسيون برنامه و بودجه  شوراي اسلامي شهر تهران با اعلام ورود ۷۰ واگن جديد به خطوط يك و ۲ مترو تا ۱۸ ماه آينده گفت: دو ايستگاه «ملت» و «بهارستان» در ادامه خط ۲ تا پايان امسال به بهره برداري مي رسد.
دكتر نادر شريعتمداري درگفتگوبا ايسنا با اشاره به اقدامات انجام شده براي تكميل ادامه  خط يك مترو ــ از ميرداماد به ميدان تجريش ــ افزود: تكميل اين خط ۸ كيلومتري با ۶ ايستگاه، يك سال زمان نياز دارد.
وي اظهار داشت: همچنين تا پايان سال جاري دو ايستگاه «ملت» و «بهارستان» در ادامه خط ۲ مترو به بهره برداري مي رسد كه ادامه آن از «دردشت» تا «ترمينال شرق» نيز در حال مطالعه و بررسي است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |