چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره - ۳۳۳۱
كنار حوض ماهي قرمز عيد
زنداني با لباس هاي نارنجي
نوستالژي ماهي قرمز آنقدر مهم بوده كه در چند فيلم سينمايي هم آثار آنرا مي توان مشاهده كرد.در بادكنك سفيد، دخترك براي خريد ماهي قرمز آنقدر گريه و زاري مي كند كه حسابي معلوم است براي يك كودك، داشتن يك ماهي قرمز عيد چقدر حياتي است 
004263.jpg
نوستالژي خاطرات كودكي و ماهي قرمز آنقدر پررنگ است كه باعث مي شود براي خريد يكي از اين كوچولوهاي نارنجي ساعت ها در خيابان ها پرسه بزنيم.
مسعود مير
دور سفره هفت سين نشسته ايم و منتظر تعبير حرف هاي پدربزرگيم. پدربزرگ مي گفت وقتي سال تحويل مي شود ماهي هاي قرمز تنگ در آب ثابت مي ايستند. توپ تحويل سال كه شليك مي شد آنقدر خوشحال مي شديم كه ديدن ماهي را در شلوغي روبوسي و عيدي گرفتن فراموش مي كرديم.
هر سال نزديك عيد با پدربزرگ براي سفره هفت سين ماهي مي خريديم و كلي درباره آن صحبت مي كرديم و حالا كه ما بزرگ شده ايم داستان ماهي قرمز هنوز پابرجاست، گرچه پدربزرگ چندسالي است كه ديگر با تنگ ماهي بازي نمي كند و نمي خندد. اين روزها كه براي خريد ماهي قرمز از خانه بيرون مي زني مثل پدربزرگ هنوز نمي داني كه چندسال است ايراني ها سر سفره شان يك جانور زنده مي گذارند.
ماهي قرمز از نژاد ماهي كپور است كه در آب شيرين و در شرايط عجيبي تكثير مي شود. اكثر ماهي هاي قرمز ماده هستند و براي تخم گذاري نيازي به جنس مخالف ندارند و حتي آن چند درصد نر هم براي تكثير به چنين شرايطي دچار هستند.
هركدام از جنس هاي نر يا ماده در سن بلوغشان به صورت دوجنسي درمي آيند و به عبارتي بچه ماهي هاي قرمز از يك ماهي توليد مي شوند. يك استقلال عجيب در جهان آفرينش كه آدم را به فكر وا مي دارد كه پيشينيان ما هم چنين قانوني را مي دانستند و اگر اينگونه است آنرا به عنوان چه سمبلي در روز عيد آريايي ها وارد ماجرا كرده اند. نوستالژي خاطرات كودكي و ماهي قرمز آنقدر پررنگ است كه باعث مي شود براي خريد يكي از اين كوچولوهاي نارنجي ساعت ها در خيابان ها پرسه بزنيم. اين روزها اكثر سوپرماركت ها هم بساط تنگ و تشت و ماهي قرمزشان براه است اما محل اصلي فروش اين ماهي، مولوي و بازار تره بار بزرگ نزديك بهشت زهرا است. در اين اماكن روزانه هزاران هزار ماهي از تانكرهاي بزرگ به وان ها و از وان ها به تشت ها و از تشت ها به دبه هاي پلاستيكي درحال جابه جايي هستند و دنياي عجيبي را به وجود آورده اند. يك تجارت حسابي آنهم با نقطه كور احساسات و آيين هاي ايراني. سفره بدون ماهي قرمز مگر مي شود؟ اينجا قيمت ها با آنچه كه شما در خريدتان مي پردازيد آنقدر متفاوت است كه فكرش را هم نمي شود كرد. در ميدان صحبت ماهي دانه اي ۲۰-۳۰ تومان است تازه باتوجه به اينكه اين ماهي براي تكثير و رشد در استخرهاي خاكي اطراف شهر هزينه اي را هم در برداشته است. اكثر فروشنده هاي كلي معتقدند كه اين كار براي تك فروش ها سود زيادي دارد، نه براي آنها. ولي در هرصورت كار لذتبخشي است كه يك ماه اسفند هم بيشتر درگيرش نيستند. در مغازه هاي داخل شهر ماهي هاي قرمز با قيمت هاي مختلفي به فروش مي رسند. از ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان. معمولاً ماهي هايي كه براق تر و درشت و كشيده تر هستند (نر) گران ترند و البته كمتر گير مي آيند و ماده هاي تپل با شكم هاي چاق تر كمي ارزان ترند.
نوستالژي ماهي قرمز آنقدر مهم بوده كه در چند فيلم سينمايي هم آثار آنرا مي توان مشاهده كرد.
در بادكنك سفيد، دخترك براي خريد ماهي قرمز آنقدر گريه و زاري مي كند كه حسابي معلوم است براي يك كودك، داشتن يك ماهي قرمز عيد چقدر حياتي است و وقتي ديالوگ معروفش را مي گويد كه: «يعني ما پول يك ماهي قرمز را هم نداريم.» حتماً اعصابتان بهم مي ريزد.
در بچه هاي آسمان، ماهي هاي قرمز مانند فرشتگاني تصوير شده اند كه پاهاي خسته دونده نوجوان را طواف مي كنند و حامد شب يلدا وقتي در تنهايي ويرانه هاي سقف را بر سفره كوچك هفت سين اش مي بيند هرطور شده ماهي قرمز را به يك كاسه سفالي كه قرار است چكه هاي سقف را مهار كند، هديه مي كند.
ماهي هاي قرمز سالهاست كه در خانه هايمان مي آيند و عمر كوتاهشان را با ما مي گذرانند و شادي غربي را به ما مي دهند. واقعاً سفره بدون ماهي قرمز مگر مي شود.

فراموش نمي شود
004266.jpg
آن عكس را فراموش نمي كنيم. هماني كه پدر، دو فرزند مرده اش را به دوش گرفته بود تا ببرد دفن شان كند؛ فرزنداني كه در زلزله بم زير آوار رفته بودند.
عطاءالله طاهركناره، عكاس اين تصوير تكان دهنده، همين چند هفته پيش مقام سوم عكس خبري دنيا را از سويWorld press به دست آورد. جايزه چشم طلايي معتبرترين جايزه و بزرگ ترين افتخاري است كه يك عكاس ممكن است در عمرش به دست بياورد.
او چند روز پيش توانست مقام دوم بهترين عكس خبري را هم از سوي يك كالج معتبر آمريكايي كه در زمينه فوتو ژورناليسم فعال است كسب كند.
حالا او يكي از پرافتخارترين عكاس هاي ايراني است و ۲۳ مارس به هلند مي رود تا خودش «چشم طلايي» را از ورلد پرس بگيرد. در ضمن او عكاس خبرگزاري فرانسه و همين طور روزنامه  همشهري است.

ذهن زيبا
مهم نيست چه مي گوييد، مهم اين است كه چگونه مي  گوييد.
پرمود بترا
زماني كه قدرت فرد فزوني مي يابد، متاسفانه بر شعورش افزوده نمي شود. در چنين موقعيتي گوشزد كردن اين مساله به شخص قدرتمند دشوار است.
ساتن
هيچ چيز آسانتر از فريب دادن يك آدم درستكار نيست.
ضرب المثل اسپانيايي
درخشاني و صيقل خوردگي سنگ مرمر باعث نمي شود از استحكامش كم شود.
ضرب المثل آلماني

صبح تا شب
سينما
اين روزها تعداد فيلم هاي خارجي اكران شده روي پرده سينماهاي تهران از هر سال بيشتر است. سال هاي پيش فوقش مي توانستيد يكي دو تا فيلم در سانس آخر چند سينماي معدود پيدا كنيد اما حالا قدرت انتخابتان خيلي بيشتر است، «ترميناتور۳ » فيلم اكشن جاناتان ماستو با بازي استاد شوارتزينگر (فرماندار كاليفرنيا) در ۶ سينما از جمله آفريقا، سپيده و كريستال ۱اكران مي شود. «صاعقه» فيلمي كه گوردون چان ساخته و ستاره اش جكي چان است روي پرده ۴ سينما (فلسطين ۲، شهر تماشا، رودكي و تهران ۲) است، «بالستيك» با بازي آنتونيو باندراس و لوسي ليو را هنوز در دو سينماي كريستال و فرهنگ مي شود ديد. «ترافيك» به كارگرداني استيون سودربرگ در سينما سارا نمايش داده مي شود و بالاخره اينكه فيلم «شهرك پليس» را با بازي رابرت دونيرو و سيلوستر استالونه مي توانيد در سينما سحر تماشا كنيد. در ضمن اينطور كه پيداست، قرار است براي اكران نوروزي فيلم »۱۹»K- هم با بازي هريسون فورد در چند سينما اكران شود.
تلويزيون 
امشب باز هم شب فوتبال است. بعد از تساوي يك يك رئال و بايرن در ورزشگاه المپيك شهر مونيخ، حالا همه چيز به ساعت ۱۵:۲۳ و بازي برگشت موكول شده. يعني ستاره هاي رئال از پس بايرن سخت كوش بر مي آيند؟
امشب مجموعه خانه اي در تاريكي ساعت ۱۵:۲۰ از شكبه ۳ پخش مي شود. امشب شازده عطاءالدوله دوباره مريض مي شود و به دنبال وكيل باشي مي فرستد اما بهادر ميرزا نمي گذارد اين ملاقات صورت بگيرد. عطاءالدوله با ماه تابان گفت وگو مي كند و مي خواهدرازي را با او در ميان بگذارد. بقيه اش را هم اگر دوست داريد توي خود سريال دنبال كنيد.
بوي غريب پاييز (شبكه ۲، ساعت ۲۱) و آتش و شبنم (شبكه ۱، ساعت ۱۵:۲۲) هم سريال هاي ديگر امشب هستند كه البته اگر دست خودمان باشد خيلي هم توصيه شان نمي كنيم.
جواد رسولي

عليرضا شجاع نوري
ثابت كرده كه تهيه كننده خوبي است. اين يكي دو ساله هم فيلم هاي به درد خوري توليد كرده كه استاندارد هاي قابل قبولي دارند، از قبيل فرش باد كه محصول مشكلي بود و با كمك ژاپني ها تهيه شده و «نفس عميق» كه شايد بهترين فيلم اين چند سال سينماي ايران است، حتي فيلمي كه براي بچه ها تهيه كرد، يعني من و نگين دات كام هم آبرومند و جذاب از كار درآمد. شجاع نوري را يكي از بنيان گذاران حضور قدرتمند ايران در جشنواره هاي بين المللي هم مي  دانند. او در كنار اين فعاليت ها، گاهي سراغ بازيگري هم مي رود. نقش او در روز واقعه ياد خيلي ها مانده و حالا هم كه انگار نامزد ايفاي نقش مختار در سريالي است كه داود ميرباقري براساس زندگي اين شخصيت تاريخي مي سازد. از ميرباقري اين روزها سريال معصوميت از دست رفته در حال پخش از شبكه سوم است.

بن افلك
قرار بود تام كروز جديد سينماي آمريكا باشد، اما به هيچ وجه تداوم او را نداشت؛ هرچند كه خيلي جنجال به پا كرد. نامزدي اش با جنيفرلوپز هم كه قرار بود يكي از پرهزينه ترين و عجيب  ترين عروسي هاي تاريخ سينما باشد سرنگرفت. ابتدا تاريخ عروسي را به دليل «توجه بيش از حد رسانه ها به آن» عقب انداختند و حالا هم كه اصلا كل ماجرا زير سوال است. اين دو تا، فيلمي هم بازي كردند به اسم جيلي كه در اغلب سايت هاي اينترنتي و نظرسنجي ها، عنوان يكي از بدترين فيلم هاي سال را كسب كرد و همانطور كه انتظار مي رفت، همه جوايز اصلي مراسم تمشك طلايي (جايزه اي كه به بدترين هاي سال تعلق مي  گيرد) را گرفت. آخرين فيلم به نمايش درآمده افلك به كارگرداني جان وو هم با استقبال چنداني روبه رو نشد. افلك چند سال ديگر ستاره خواهد ماند؟

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
در شهر
درمانگاه
زيبـاشـهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |