سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۳ - Apr 6, 2004
هفته سلامت با محوريت «انسان سالم» آغاز شد
004302.jpg
گروه اجتماعي: هفته سلامت با محوريت «انسان سالم» محور توسعه پايدار از امروز در سراسر كشور آغاز شد.
به گزارش خبرنگار ما «سلامت»، تربيت و امنيت مقوله هاي جداناپذير بهداشت محيط و ساماندهي محيط زيست شهروندان به شمار مي روند كه در هفته سلامت از امروز تا ۲۴ فروردين در قالب برنامه هاي متعدد و فراگير توسط وزارت بهداشت و درمان و مشاركت دانشگاه هاي علوم پزشكي و شهروندان به اجرا درمي آيند.
نخستين بسيج اطلاع رساني پيشگيري از رفتارهاي مخاطره آميز با هدف ارتقاي فرهنگ سلامت و كمك به ارتقاي شاخص هاي سلامتي در جامعه نيز۱۹ تا ۲۵ فروردين ماه جاري در سراسر كشور اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان تامين اجتماعي اين طرح به همت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و با مشاركت نيروي مقاومت بسيج و ۲۰ نهاد دولتي، غيردولتي، اجتماعي و بين المللي از جمله سازمان تامين اجتماعي براي آشناسازي عامه مردم با رفتارهاي مخاطره آميزي از قبيل رفتارها و روابط جنسي غيرايمن، تغذيه نامناسب، عدم تحرك جسماني، اعتياد، مصرف دخانيات، سوانح و كمك به تغيير رفتار افراد داراي رفتار مخاطره آميز و نيز تقويت باورهاي مثبت مردم درباره اين رفتارها اجرا مي شود.
براساس اين گزارش، حضور خانه به خانه در مراكز روستايي و ارائه اطلاعات بصورت شفاهي و توزيع بسته هاي اطلاعاتي، برپايي پايگاه هاي اطلاع رساني در مراكز پر رفت و آمد و اطلاع رساني با استفاده از كليه رسانه ها از جمله راهبردهايي است كه براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده است.
همچنين سازمان تامين اجتماعي با اقدامات مختلفي چون برپايي پايگاه هاي اطلاع رساني در تمامي مراكز درماني ملكي خود در سراسر كشور مشتمل بر بيش از ۳۰۰ مركز درماني و بكارگيري نيروي انساني مورد نياز و امكانات ترابري و نيز مشاركت در تهيه و توزيع بروشورهاي آموزشي تمامي تلاش خود را در جهت اجراي موثر اين طرح بكار بسته است.
سراج الدين وحيدي مهرجردي، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز در گفت و گو با ايسنا در خصوص وضعيت سلامت مردم گفت: مسلم است از نظر دسترسي به امكانات و خدمات سلامتي، جايگاه خوبي را نداريم و ايران در اين زمينه تقريبا در رتبه ۱۰۰ جهان قرار دارد و اين جاي بسي تاسف است.
همچنين معاون سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: سرمايه گذاري در بخش سلامت، اقتصادي ترين سرمايه گذاري در جهان به شمار مي رود ولي متاسفانه در برخي از زمينه ها در كشور اين واقعيت لحاظ نمي شود.
وي اظهار داشت: در كشور ما بر روي صنعت خودروسازي سرمايه گذاري مي شود، در حالي كه به ازاي هر ۱۰ هزار اتومبيل توليدي ۳۴ جان انسان گرفته مي شود و ۷۰۰ نفر نيز زخمي مي شوند و (بدين ترتيب) هيچ ارزشي براي سلامت قائل نيستيم.

در استقبال از هفته سلامت
پزشكي اجتماعي و مرگ خاموش
۱۸ تا ۲۴ فروردين ماه «هفته سلامت» نام گذاري شده است. عوامل بسياري وجود دارد كه سلامتي انسان را تهديد مي كند. در يك دسته بندي كلي اين عوامل را مي توان به فيزيكي، عيني و آشكار و اجتماعي - فرهنگي ، ذهني و پنهان تقسيم كرد. از عوامل فيزيكي و آشكار تهديدكننده سلامت زياد گفته مي شود و معمولا برنامه ريزي دستگاهها و نهادهاي مسئول تامين سلامتي نيز معطوف به اين عوامل است اما از عوامل اجتماعي - فرهنگي و ذهني كه تاثيرات عميق ريشه داري در سلامتي انسان دارند و در كوتاه مدت امكان كنترل، برنامه ريزي و مديريت آنها وجود ندارد و كمتر سخن به ميان مي آيد. اين در حالي است كه اتفاقا اين دسته از عوامل و بسترهاي فرهنگي در جوامعي مثل ما كه از سنت و خرده فرهنگهاي مختلفي برخوردار است نقش به سزايي در سلامت و بيماري افراد دارد.
نخستين مساله از اين نوع نحوه مواجهه با بيماري و تلقي از آن است. برعكس برخي فرهنگها كه برخوردي اغراق گونه و رمانتيك با بيماري دارند و كوچكترين بيماري را بزرگنمايي مي كنند، وجهه غالب فرهنگ ما كم اهميتي و كوچك شماري بيماري است اين نحوه مواجهه و پنهان كردن بيماري، دردهاي كوچك را به مرور به امراض عميق و كشنده و غيره قابل درمان تبديل مي كند. تجويزهاي سرخودي و عدم مراجعه به پزشك نوعي ديگري از اين مشكل است. اين در حالي است كه داشتن پرونده پزشكي و شناسنامه سلامتي و چكاپ ۶ ماهه يا حداقل يك ساله در دنياي امروز يك ضرورت است.
در همين زمينه اقشار مختلف اجتماعي نيز در برخورد با بيماري واكنش هاي متفاوتي از خود نشان مي دهند .مثلا زنان به عنوان نيمي از جامعه به دليل نوع تصورات و انتظارات فرهنگي رايج در مورد بسياري از بيماريهاي خود سكوت مي كنند. تابوهاي اجتماعي ناشي از فرهنگ مرد سالار و شرم و حياي اجتماعي در بسياري از موارد مانع از اظهار بيماري و درد يا رجوع به پزشك از سوي زنان مي شود. نتيجه اين طرز تلقي و رفتار «مرگ خاموش» و تدريجي بسياري از زنان در اثر عميق شدن بيماري است.
مساله فرهنگي شرم و ننگ اكنون در مواجهه با بزرگترين و خطرناكترين بيماري قرن يعني ايدز نيز براي جامعه ما مساله ساز شده است. بسياري از كساني كه مراحل اوليه اين بيماري را طي مي كنند به دليل شرم و ننگ و يا ترس از برچسب و انگ خوردن جرأت برملاكردن بيماري خود يا رجوع به پزشك و مراكز درماني را ندارند و همين مساله سرعت شيوع بيماري در كشورهايي چون ما را دو چندان مي كند.
متاسفانه دستگاهها و نهادهاي فرهنگي و اطلاع رساني چون رسانه ها و مطبوعات نيز كه وظيفه آگاهي بخشي و اطلاع رساني را برعهده دارند با همين بينش و طرز تلقي با اخبار و اطلاعات هشدار دهنده در مورد ايدز برخورد مي كنند و با كم گويي، پنهان كردن يا پاك كردن صورت مساله امكان مصونيت بخشي را از جامعه سلب مي كنند.
تامين سلامت در كنار عوامل فيزيكي امكانات و خدمات بهداشتي و ايمني نيازمند بسترسازي اجتماعي و مواجهه با پيشداوريهاي غلط فرهنگي است و چنانچه اين قبيل بينش ها و نگرشهاي اجتماعي- فرهنگي اصلاح و جرح و تعديل نشود ،وفور امكاناتي چون دارو، درمانگاه، پزشك و... به تنهايي كمتر مي تواند ضريب سلامتي جامعه را افزايش دهد.
مسعود تويسركاني

دفتر سازمان حج و زيارت در شهر كربلا آغاز بكار كرد
مسئول دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در كشور عراق از آغاز به كار رسمي دفتر نمايندگي اين سازمان پس از وقفه كوتاه آن كه بر اثر انفجارهاي عاشورا حادث شد، در شهر مقدس كربلا خبر داد.حسين اكبري ديروز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در كربلاي معلا تمامي مسائل مربوط به زوار ايراني از جمله رسيدگي به مشكلات و راهنمايي آن ها را بر عهده دارد.وي تصريح كرد: تمامي دفاتر و شركت هاي زيارتي ايراني كه براي عقد قرارداد با هتل ها و شركت هاي حمل و نقل كشور عراق فعاليت مي كنند بايد تحت نظر و اشراف اين دفتر ادامه فعاليت دهند.مسئول دفتر سازمان حج و زيارت خاطرنشان كرد كه كنترل قيمت ها، نظارت بر نحوه ارائه خدمات به زائران، كيفيت اسكان،  تغذيه و ديگر مسائل مربوط به مدت اقامت از وظايف اين دفتر است.اكبري همچنين سياست گذاري مربوط به برنامه ريزي كاروان هاي زيارتي را از مهم ترين وظايف اين دفتر و ديگر دفاتر سازمان حج و زيارت در عراق دانست.
دفتر نمايندگي سازمان حج و زيارت در كربلاي معلا در محل هتل «باقر» واقع در تقاطع «باب القبله» حرم مطهر حضرت عباس(ع) و خيابان «جمهوري» قرار دارد.

مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح
جوانان منتظر فروش سربازي نباشند
مدير مشمولان ستاد كل نيروهاي مسلح طرح خريد و فروش خدمت سربازي و معافيت مشمولان ليسانس و بالاتر را منتفي دانست و تاكيد كرد: اين طرح قطعا تصويب نخواهد شد.سردار كمالي در گفت وگو با ايسنا، افزود: در ابتدا قانون جديدي از خريد و فروش سربازي به مجلس پيشنهاد داده شد كه بر اساس آن پس از مشخص شدن ضعف هاي اين طرح موادي از قانون وظيفه عمومي اصلاح شد.
وي گفت: بر اين اساس قانون وظيفه عمومي فعلي مناسب تشخيص داده و قرار شد، تنها برخي از بندهاي آن اصلاح شود.
سردار كمالي با اشاره به اينكه در برخي از موارد اصلاح شده اختلاف نظر وجود دارد، اظهار كرد: يكي از اين موارد بحث فروش سربازي است كه از نظر ما تبعيض آميز بوده و عقلايي نيست؛ لذا جامعه اين امر را نمي پذيرد كه پولداران از برقراري امنيت كشور مستثني شده و افراد محروم و كم درآمد امنيت كشور را براي آنان ايجاد كنند.
وي تصريح كرد: معافيت مشمولان ليسانس و بالاتر نيز امكان پذير نبوده و اين امر مغاير عملكرد پيشرفته وحرفه اي نيروهاي مسلح است، چرا كه نيروهاي مسلح براي پيشرفت به افراد متخصص بيشتري نياز داشته و نبايد از حضور اين افراد محروم شوند.
سردار كمالي با اشاره به اينكه طرح خريد و فروش خدمت سربازي و معافيت مشمولين ليسانس و بالاتر تصويب نخواهد شد، خاطرنشان كرد: طرحي كه با قانون اساسي و تدابير فرمانده كل قوا مغاير باشد، تصويب نمي شود.
سردار كمالي با حمايت از نظر شوراي نگهبان در خصوص مشروط كردن طرح خريد و فروش خدمت سربازي به اعلام نياز و تصميم نيروهاي مسلح گفت: متاسفانه نيروهاي مسلح در طرح مجلس شوراي اسلامي عملا نقشي ندارند كه اين امر مغاير با قانون اساسي است.
وي با اشاره به اينكه احتمال دارد اين طرح از سوي مجلس مسكوت بماند، به خانواده ها تاكيد كرد: جوانان همانند قبل بايد براساس مقررات موجود تصميم گيري كنند چرا كه از نظر نيروهاي مسلح بحث فروش سربازي منتفي است.

توضيح دادستاني تهران در باره احضار۱۴ نماينده مجلس
هيأت  رئيسه  مجلس  در يك  ماه  اخير، برگ  احضاريه  ۱۴ تن  از نمايندگان مجلس  شوراي  اسلامي  را دريافت  كرده  است .
يك  عضو هيأت  رئيسه  مجلس  ديروز به  ايرنا گفت  كه به  جز سه  مورد، تمامي  اين  شكايت ها مربوط به  روزهاي  نزديك به تعطيلات  نوروزي  است .
اين  عضو هيأت  رئيسه  مجلس  خاطرنشان  كرد: اتهام  برخي  از نمايندگان  و يا شاكي  آنها در اين  احضاريه ها مشخص  نشده  و به  همين  دليل  هيأت  رئيسه  مجلس در حال  بررسي  موضوع  و تهيه  گزارش  در مورد آنها است .
وي  تأكيد كرد كه  به  دليل  تكميل  نشدن  گزارش هاي  مربوط به  اين  احضاريه ها، هيأت  رئيسه  تاكنون  آنها را به  نمايندگان  ابلاغ  نكرده  است . روابط عمومي دادستاني عمومي و انقلاب تهران در واكنش به انتشار اين خبر، بيانيه اي منتشر كرد در اين بيانيه با تكذيب خبر احضار نمايندگان به دليل انجام وظيفه نمايندگي آمده است:
هيچ يك از نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي در سال ۱۳۸۳ به دادسرا احضار نشده و اين خبر كذب محض است. اين روابط عمومي با استناد به اطلاعيه سال گذشته دادسرا افزوده است كه علت احضار نمايندگان در سال گذشته نيز نه انجام وظايف نمايندگي بلكه طرح دعواي شخصي بوده است و دلائل شكايات به عنوان مثال جرايمي از قبيل توهين و استعمال الفاظ ركيك و پرتاب جا سيگاري به يكي از مسئولين يا نماينده ديگري به دليل شكايت همسرش و در رابطه با اختلافات خانوادگي و نماينده ديگر به دليل ترك انفاق و ايجاد ضرب و جرح به همسرش به دادسرا احضار شده است.
روابط عمومي  دادسراي  عمومي  و انقلاب  اسلامي خاطرنشان  كرده  است  كه  دادسراي  تهران  به  دليل  وظيفه اي  كه  قانون  اساسي  برعهده اش  نهاده  موظف  است  به  هر شكايتي  كه  دريافت  مي كند، رسيدگي  كند و قانون  نيز براي  هيچ  منصب  و مقامي  مصونيت  در ارتكاب  جرم  قايل  نشده  است  و ما نيز نمي توانيم  بر خلاف  قانون  به  شكاياتي  كه  عليه  نمايندگان  مجلس  مطرح  مي شود، رسيدگي  نكنيم .

جمعيت دانش آموزي كشور به ۱۵ ميليون مي رسد
مديركل دفتر آموزش و پرورش سازمان مديريت و برنامه ريزي پيش بيني كرد كه جمعيت دانش آموزان، مشابه سال ۷۰، در سال ۹۰ به ۱۵ ميليون نفر برسد.
به گزارش ايسنا، وحيد كيارشي در مراسم افتتاحيه كارگاه آموزشي نظام آموزش و پرورش و تجربه هاي جهاني افزود: ارتقاي كيفيت و مهارت حرفه اي و اجراي نظام سنجش، رتبه بندي و شغلي معلمان در دستور كار است.وي افزود: همچنين به منظور افزايش انگيزه معلمان، طرح نظام پرداخت هماهنگ فرهنگيان نيز در دولت تصويب شده و در حال بررسي در مجلس شوراي اسلامي است.كيارشي، مدرسه محوري را يكي از اساسي تري طرحهاي مصوب دولت در برنامه چهارم توسعه عنوان كرد و گفت: مدرسه نقش اساسي در تربيت دانش آموزان دارد؛ لذا بايد افراد با كيفيت اقدام به تربيت آنان كنند كه با توجه به كاهش جمعيت دانش آموزان انتقال افراد با كيفيت اداري وزارت آموزش و پرورش به مدارس يكي ديگر از برنامه هاست.
مديركل دفتر آموزش و پرورش سازمان مديريت و برنامه ريزي تصريح كرد: متاسفانه علي رغم تلاشها در برخي از دروس به ويژه رياضي، علوم و زبان انگليسي ضعيف هستيم كه در ماده ۹۶ برنامه چهارم توسعه براي اصلاح اين دروس تاكيد شده است.

۲۹ نفر در يك تصادف جان باختند
بر اثر تصادف  دو دستگاه  خودرو در جاده  گناباد- تربت  حيدريه  ۵۳ نفر كشته و مجروح  شدند.
فرمانده  نيروي  انتظامي شهرستان  گناباد به ايرنا گفت : اين  حادثه  كه  بامداد ديروز در كيلومتر ۳۵ جاده  گناباد - تربت  حيدريه  بين  يك  دستگاه تريلر سوخت  رسان  و يك  دستگاه اتوبوس  در جنوب  خراسان  رخ  داد ۲۹ نفر كشته  و ۲۸ نفر زخمي برجاگذاشت .
سرهنگ  «علي  حاج محمدي» افزود: هنوز علت  اين  حادثه مشخص  نشده  و كارشناسان مربوطه  مشغول  مطالعه  هستند.
وي  گفت : اتوبوس  شهاب  به  شماره  ۱۱۱۳۹ بيرجند ۸۶ از بيرجند به  سمت  مشهد و تريلر سوخت  رسان  برعكس  در حركت  بوده است .
جاده  گناباد به  سمت  تربت  حيدريه  و گناباد بيرجند علاوه  بر باريك  بودن، ترافيك  سنگين  نيز دارد و هرازگاهي  مردم  شاهد حوادث  بسيار ناگواري  در اين مسيرها هستند.

ثبت نام دوره هاي فراگير دكتراي تخصصي دانشگاه پيام نور ۳۰ فروردين آغاز مي شود
دانشگاه پيام نور روز دوشنبه زمان ثبت نام دوره هاي فراگير دكتراي تخصصي اين دانشگاه را اعلام كرد.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه پيام نور، داوطلبان ثبت نام در دوره هاي فراگير دكتراي تخصصي مي توانند تا پايان وقت اداري ۳۰ فروردين ماه مدارك خود را به اين دانشگاه ارسال كنند.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه پيام نور، كارت ورود به جلسه آزمون در روزهاي دوم و سوم تيرماه سال جاري در سازمان مركزي اين دانشگاه توزيع مي شود.آزمون كتبي دانشگاه پيام نور در رشته هاي مختلف دكتراي تخصصي در روزهاي چهارم و پنجم تيرماه برگزار خواهد شد.

۳۵ هزار زن سرپرست خانوار در نوبت وام اشتغال
۳۵ هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزيستي در نوبت وام اشتغال قرار دارند و اين در حالي است كه با اعتبار محدودي كه طي سالهاي گذشته براي پرداخت وام اشتغال به خانواده هاي تحت پوشش اين سازمان در نظر گرفته شده، بهزيستي سالانه تنها مي تواند تعداد معدودي را تحت پوشش وام اشتغال قرار دهد.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: خوشبختانه با تصويب سازمان مديريت و برنامه ريزي در سال جاري با افزايش ۹۰ درصدي اعتباري بالغ بر ۱۹۱ ميليارد ريال به امر اشتغال مددجويان تحت پوشش سازمان بهزيستي اختصاص يافته كه نزديك به ۹ ميليارد تومان از اين بودجه براي پرداخت وام اشتغال به زنان سرپرست خانوار در نظر گرفته شده است.
دكتر سيد حسن علم الهدايي مبلغ قابل پرداخت وام اشتغال هر زن سرپرست خانوار را تا سقف ۳ ميليون تومان اعلام كرد و افزود: براساس برآوردهاي صورت گرفته با اين مبلغ ۶ هزار و ۴۰۰ زن سرپرست خانوار وام اشتغال دريافت مي كنند اما در صورتي كه سقف مبالغ پرداختي كاهش يابد مسلما به تعداد دريافت كنندگان وام اضافه خواهد شد.
وي اين وام ها را ۵ ساله، بدون بهره و با ۶ ماه توقف در بازپرداخت اعلام كرد و اظهار داشت: پيش بيني شده در صورتي كه سقف مبالغ پرداختي تا ۱ ميليون در نظر گرفته شود، در سال جاري نزديك به ۱۹ هزار خانواده زن سرپرست وام اشتغال دريافت كنند.

رئيس جديد كانون وكلاي دادگستري مركز انتخاب شد
«سيدمحمد جندقي كرماني پور» در اولين نشست هيات مديره جديد كانون وكلاي دادگستري مركز به عنوان رئيس اين كانون انتخاب شد.
به گزارش روابط عمومي كانون وكلاي دادگستري مركز،همچنين محمد فرض پور ماچياني و جهانگير مستوفي به عنوان نايبان رئيس و بهروز يغمايي و جليل زاده خويي به عنوان بازرسان، برگزيده شدند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |