سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۹ - Apr 13, 2004
بخشنامه جديد براي خصوصي سازي و كوچك سازي دولت
نهادها و سازمان ها از گسترش تشكيلات منع شدند
گروه اقتصادي: پس از سال ها گسترش بي برنامه دولت و افزايش تعداد نهادهاي دولتي و كاركنان دولت در ايران، با تغيير جهت گيري اقتصادي دولت، كوچك سازي تشكيلات از اواسط دهه گذشته در دستور كار دولت هاي گوناگون در ايران بوده است ولي عليرغم اين سياست همه ساله حجم دولت روبه گسترش بوده است.
در برنامه سوم هدف كوچك سازي و اصلاح ساختار اداري در دستور كار كشور قرار داشت ولي در سال جاري كه ماه هاي پاياني اين برنامه را پشت سر مي گذاريم اين هدف تحقق نيافت و عليرغم خصوصي سازي شركت هاي دولتي كوچك سازي دولت با كندي و به طور نامحسوس پيش مي رود.
براين اساس و با توجه به اهميت اين موضوع همه ساله در بودجه هاي سالانه هزينه هاي شركت هاي دولتي روبه افزايش است و رشد بودجه شركت هاي دولتي به طور طبيعي مي تواند به افزايش حجم دولت منجر شود و به همين دليل يك اقدام جدي و با پشتوانه قوي براي كنترل رشد بي رويه دولت و اصلاح ساختار آن احساس مي شد.
در روزهاي اخير شوراي عالي اداري در بخشنامه اي سازمان مديريت و برنامه ريزي را موظف كرده است تا با همكاري ديگر دستگاه هاي اجرايي همه موسسه ها و شركت ها و نهادهاي انقلابي را بررسي و زمينه اصلاح ساختار تشكيلات دولت را فراهم سازد.
در اين بخشنامه همه نهادهاي دولتي از گسترش تشكيلات، ايجاد هرگونه موسسه و نهاد منع شده اند و هرگونه تغيير در اندازه دولت موكول به تصويب هيات دولت و مجلس شوراي اسلامي شده است.
در اين بخشنامه همچنين تاكيد شده موسسه هايي كه فاقد مبناي قانوني هستند و خارج از حيطه ماموريت قانوني و اصلي فعاليت مي كنند منحل و نهادهايي كه وظايف حاكميتي و نظارتي دولت را بر دوش دارند ابقا شوند.
در اين بخشنامه بار ديگر تاكيد شده كه نهادهاي مشمول اين بخشنامه موظفند وظايف و فعاليت هاي قابل واگذاري را به بخش خصوصي منتقل كنند و تشكيلات موجود را حذف كند. در اين بخشنامه مسئله ادغام موسسه هاي موازي براي كوچك سازي دولت نيز مورد تاكيد قرار گرفته است.
مفاد اين بخشنامه و مسايل مورد توجه آن بارها و در مصوبه هاي گوناگون در دولت و مجلس مورد تاكيد قرار گرفته است اما هيچگاه به صورت جدي عملي نشده است. يكي از عوامل موثر در عملي شدن اين اهداف بخشي نگري و مقاومت مديران دولتي در برابر اين اصلاحات است كه موجب مي شود در اين زمينه گام هاي موثر برداشته نشود.
با ابلاغ اين بخشنامه جديد از سوي شوراي عالي اداري و پيگيري جدي سازمان مديريت و برنامه ريزي مي توان اميدوار بود كه در اين زمينه تحولي رخ دهد.

فرودگاه امام (ره) هنوز قابل بهره برداري نيست
گروه اقتصادي: در حالي كه فرودگاه امام خميني(ره) سال گذشته و در مراسمي با حضور رئيس جمهور افتتاح شد. ديروز حاج عليفرد رئيس سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرد به دليل برخي مشكلات موجود پروازهاي هوايي از اول ارديبهشت ماه با پروازهاي منظم شركت هواپيمايي امارات متحده عربي به اين فرودگاه عملي مي شود.
وي در تناقضي آشكار در حالي كه برخي خبرها در مورد وجود چهل اشكال در ساخت اين فرودگاه را تكذيب مي كرد از عدم استقرار پايانه بادي، بخش تهيه و تامين غذاي مسافران هواپيما، هتل، عدم استقرار نيروي انتظامي، ماموران گذرنامه و مستقرنشدن بخش خصوصي براي سوخت رساني در اين فرودگاه را از عوامل تاخير آغاز پروازها به اين فرودگاه اعلام كرد.
وي در اظهارات خود عدم افزايش قيمت بليت هواپيما را از جمله دلايل ديگر مشكلات صنعت حمل ونقل هوايي اعلام كرد كه در كاهش استقبال شركت هاي هوايي براي فرود در اين فرودگاه موثر است.
وي اقتصادي نبودن پروازها و عدم امكان تامين هزينه سوخت را از جمله مشكلات شركت ها اعلام كرد.
وي در عين حال يادآور شد كه براساس برنامه ريزي هاي انجام شده تا شش ماه آينده ظرفيت پذيرش مسافر در فرودگاه امام به ۶ ميليون مسافر خواهد رسيد و قرارداد طرح توسعه آن با طرف ترك در روزهاي آينده نهايي مي شود و تا دو سال آينده ظرفيت آن به ۱۵ ميليون مسافر درسال مي رسد.
خريد هواپيما
وي ديروز همچنين از نهايي شدن مذاكرات براي خريد ۵ فروند هواپيماي توپولف ۲۰۴ خبر داد و گفت اين هواپيماها از انواع جديد اين هواپيما است و نسبت به هواپيماهاي قبلي پيشرفته تر است.
به گفته وي اين هواپيماها به ناوگان هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران افزوده مي شود و هزينه خريد آن حدود ۱۵۰ ميليون دلار مي شود كه تحويل آنها ۱۸ ماه پس از نهايي شدن قرارداد آغاز مي شود.
انعقاد قرارداد ۹ ميليارد ريالي
قراردادي به مبلغ ۹ ميليارد و ۳۶۳ ميليون و ۳۰۰ هزار ريال براي برگزاري مراسم افتتاحيه طرح فرودگاه بين  المللي امام خميني (ره) منعقد مي شود.
به گزارش هفته نامه برنامه،  چهارم ارديبهشت ۱۳۸۱ تصميم نماينده ويژه رييس جمهور در خصوص اجرا، تكميل و تسريع در راه اندازي طرح فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) به استناد اصل ۱۲۷ قانون اساسي اتخاذ شده است.
براي برگزاري مراسم افتتاحيه طرح فرودگاه بين المللي امام خميني (ره) قراردادي با شركت مهندسي، خدمات مديريت و آموزشي ايفا چي كار منعقد شد.

نرخ برق خانگي از ۵ تا ۱۵درصد افزايش يافت
با تصويب هيات وزيران ميزان افزايش برق در سال ۸۳ تعيين شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، وزارت نيرو مجاز است در سال ۱۳۸۳ نرخ برق خانگي را تا يكصد و پنجاه كيلووات ساعت در ماه پنج درصد و از يكصد و پنجاه كيلووات ساعت در ماه تا دويست و پنجاه كيلووات ساعت در ماه را هفت درصد افزايش دهد.
بنابراين گزارش، برق بخش صنعت و معدن در سال جاري نه درصد و برق خانگي مازاد بر دويست و پنجاه كيلووات ساعت در ماه و مصارف تجاري و ساير مصارف به طور متوسط پانزده درصد افزايش خواهد يافت.
اين گزارش حاكي است نرخ برق مصارف كشاورزي و آموزشي و نانوايي هاي سنتي در سال ۸۳ افزايش نخواهد داشت .
براساس اين گزارش، هيات وزيران بنا به پيشنهاد وزارت نيرو به استناد بند الف تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۳۸۳ كل كشور اين مصوبه را تصويب كرد.

از دوم ارديبهشت ماه آغاز مي شود
پرداخت وام ۱۲ ميليون توماني خريد مسكن
گروه اقتصادي: بانك مسكن از دوم ارديبهشت ماه سال جاري پرداخت تسهيلات ۱۲ ميليون توماني خريد مسكن را آغاز مي كند.
احمد فرشچيان مدير عامل اين بانك ديروز با اعلام اين خبر افزود:  دارندگان قبلي حساب هاي صندوق پس انداز مسكن و افتتاح كنندگان جديد اين حساب مي توانند پس از گذشت شش ماه از تاريخ افتتاح حساب تا سقف ۶ ميليون تومان و پس از يكسال بيش از ۶ ميليون تومان و حداكثر تا سقف ۱۲ ميليون تومان وام براي خريد، ساخت و تكميل مسكن دريافت كنند.متوسط موجودي سپرده گذاران در هر دوره نبايد از حداقل متوسط موجودي حساب اعلام شده براي سقف تسهيلات كمتر باشد.
فرشچيان با بيان اين مطلب كه پرداخت تسهيلات ۳۵، ۵۰ ، ۶۰ ، ۸۰ ۷۰، ، ۱۰۰ و ۱۲۰ ميليون ريالي صندوق پس انداز مسكن، كماكان براي تكميل و خريد واحدهاي مسكوني نوساز دست اول قابل پرداخت است، گفت: با توجه به ابلاغ دستورالعمل اجرايي اين طرح تمامي سپرده گذاران و متقاضيان استفاده از اين تسهيلات مي توانند از دوم ارديبهشت ماه سال جاري به شعب بانك مسكن در سراسر كشور مراجعه نمايند.
وي در خصوص متوسط موجودي جهت دريافت تسهيلات و همچنين حداقل مدت انتظار براي دريافت تسهيلات مذكور افزود: دارندگان انواع حسابهاي صندوق پس انداز مسكن نزد بانك مسكن قادر مي باشند حداكثر تا ۷ دوره ۶ ماهه از تسهيلات جديد بانك تا سقفهاي مذكور برخوردار شوند.
مديرعامل بانك مسكن افزود: مدت بازپرداخت تسهيلات صندوق پس انداز مسكن با توجه به دوره هاي انتظار از ۱۲ تا ۱۸ سال تعيين شده است.
فرشچيان يكي از ويژگيهاي طرح جديد را اعطاي تسهيلات با سپرده به صورت خريد زمان ذكر كرد و گفت: در صورتي كه دارندگان حسابهاي صندوق پس انداز مسكن متقاضي اخذ تسهيلات با سپرده اي به ميزان بيش از ۶۰ ميليون ريال و تا سقف ۱۲۰ ميليون ريال باشند، مي توانند بدون طي نمودن حداقل مدت انتظار اوليه ۱۲ ماه به شرط طي حداقل شش ماه انتظار از تاريخ افتتاح حساب با روش خاصي از ۱۲۰ ميليون ريال تسهيلات به مدت بازپرداخت ۱۲ سال برخوردار شوند.

گفت وگوي امروز
تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي
گروه اقتصادي: صنعت خودروسازي كشور در چند سال اخير با چالش هايي روبرو بوده است. افزايش قيمت خودرو در سال هاي گذشته و حمايت دولت از خودروسازان، ايجاد شرايط انحصاري براي توليدكنندگان و گلايه مصرف كنندگان درخصوص كيفيت نامناسب و قيمت بالاي اين محصول را در پي داشت.اخيراً كميسيون صنايع و معادن تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي را بررسي كرده و گزارش اين تحقيق و تفحص آماده قرائت در صحن علني مجلس شوراي اسلامي است.
با احمد رهبري عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي گفت و كرده ايم.
***
* تحقيق و تفحص از صنعت خودروسازي در چه مرحله اي است؟
- گزارش اين تحقيق و تفحص خلاصه و نهايي شده و پس از اينكه در كميسيون صنايع مجلس قرائت و تصويب شد در هفته آينده براي هيأت رئيسه مجلس ارسال مي شود و طبق آيين نامه اين گزارش بايد خارج از نوبت قرائت شود.
* چه مسايلي موجب ارائه تحقيق و تفحص شد؟
- پايين بودن كيفيت، بالا بودن قيمت، هرج و مرج در مديريت خودروسازي، انحصار موجود در اين صنعت، شكايات متعدد مردم و تضييع حقوق آنها توسط خودروسازان موجب اين تحقيق و تفحص شد از سوي ديگر علي رغم قول و قرارهايي كه از سال هاي گذشته و مجلس چهارم در كميسيون تحت عنوان سند ملي خودرو مطرح و در آن مديران خودروساز تعهداتي كرده بودند اما هيچ كدام محقق نشد. همچنين مطرح شدن سئوالات متعدد در كميسيون و صحن مجلس در مورد صنعت خودرو كه به نتايج لازم نرسيده بود از ديگر عواملي است كه باعث ارائه طرح تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي شد كه با ۱۵۳ امضاء به هيأت رئيسه تقديم شده بود. در اين طرح مطالعات زيادي صورت گرفته و گزارشهاي متعددي دريافت شده كه اميدواريم با انجام اين تحقيق و تفحص مشكل صنعت خودروسازي برطرف و از انحصار خارج شود و با رقابتي شدن آن مردم در صف قرار نگيرند، قراردادهاي يك طرفه تنظيم نشود و قيمت خودرو داخلي با قيمت هاي جهاني تقريباً نسبت مستقيم پيدا كند.
* چرا زمان ارائه اين تحقيق و تفحص طولاني شد؟
- گزارش هاي ارائه شده بسيار مفصل بود .همچنين اين صنعت نيز بعد از صنعت نساجي بزرگترين صنعت كشور است، اين مسايل موجب طولاني شدن تحقيق و تفحص شد گرچه در اين مدت نيز اين طرح مفيد واقع شده و بسياري از مديريت ها و سياستگذاري ها تغيير كرده همچنين رفته رفته بخش خصوصي وارد عرصه شده و قيمت ها نه تنها بالا نرفت بلكه در بعضي مواقع كاهش نيز يافته و در حال حاضر ثابت است. در اين خصوص دولت نيز همكاري مي كند اما بايد براي تحقق درآمد ۶ هزار و ۴۰۰ ميليارد ريالي كه براي واردات خودرو در بودجه ۸۳ پيش بيني كرده حدود ۲۰ الي ۲۵ هزار دستگاه خودرو وارد شود كه اين واردات تا اندازه اي موجب تعادل در بازار و حتي كاهش ۲۰ درصدي قيمت خودرو خواهد شد.

تأثير بحران عراق بر اقتصاد ايران
گروه اقتصادي: بحران عراق و آثار آن بر اقتصاد ايران از جمله عواملي است كه مي تواند به كندي رشد اقتصادي كشور و عدم تحقق برنامه ها و طرح هاي اجرايي بخش دولتي و خصوصي بويژه در شهرها و مناطق نزديك به مرز ايران و عراق منجر شود.
وجود گروگانگيري هاي پي درپي در روزهاي اخير در عراق و رويدادهاي خونين در شهرهاي اين كشور مي تواند علاوه بر اين به تأخير در اجراي طرح هايي منجر شود كه در آن شركت هاي خارجي و كاركنان آنان مشاركت دارند اخيراً و در تازه ترين رويداد يكي از شركت هاي طرف قرارداد ايران در حوزه نفتي آزادگان از امنيت كاركنان خود در اين منطقه كه در نزديكي مرز ايران و عراق قرار دارد ابراز نگراني كرده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نوشته روزنامه يومي يوري شيمبون يك سخنگوي شركت طرف قرارداد ايران در اين منطقه پس از گروگانگيري چند ژاپني در عراق از امنيت كاركنان اين شركت كه در ايران بسر مي برند ابراز نگراني كرده است.

در ازاي واگذاري چند حوزه نفتي
چين يكي از بزرگترين قراردادهاي خريد گاز را با ايران امضا مي كند
گروه اقتصادي: پس از گذشت بيش يك هفته از اعلام امضاي قرارداد بيست ميليارد دلاري خريد گاز ايران از سوي چين، كه صحت يا سقم آن از سوي مقامهاي وزارت نفت تاييد يا رد نشد، محمد ستاري فر، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي در گفتگو با روزنامه  چايناديلي، از انعقاد يك قرارداد بزرگ خريد گاز بين ايران و چين خبر داده است.
براساس اين گزارش، اين قرارداد كه در زمره بزرگترين قراردادهاي خريد گاز دنيا خواهد بود، در ازاي واگذاري چند حوزه نفتي به شركت «سينوپك» امضا مي شود.
ستاري فر در اين خصوص اعلام كرده است: شركت سينوپك در حال حاضر با شركت ملي گاز و شركت ملي نفت ايران در حال مذاكره است و در صورت امضاي اين قرارداد ۵ ميليون تن گاز از ايران خريداري مي كند. وي با بيان اينكه تمام شركتهاي چيني براي فعاليت در حوزه گاز طبيعي ايران آزاد هستند، افزوده است: اگر چه شركتهاي نفتي چين براي اكتشاف حوزه هاي نفتي ايران دير اقدام كرده اند اما به هر صورت ما از فعاليت آنها استقبال مي كنيم.انعقاد قراردادهايي اينچنيني در شرايطي كه بازارهاي مصرف گاز محدود به نظر مي رسد، امري مثبت است. اين مهم به نوعي تضمين كننده بازار گاز كشور است ، ضمن اينكه اين بازارها با توجه به نياز رو به افزايش كشورهاي آسيايي چون چين با ثبات است . هادي نژاد حسينيان معاون امور بين الملل وزارت نفت در روزهاي پاياني سال سفري به چين داشت و به نظر مي رسد تحركات اخير در روابط انرژي دو كشور محصول رايزني هاي وي باشد.
واكنش وزير نفت به يك خبر
در حالي كه تلاش وزارت نفت براي تبديل كشور به يك صادركننده گاز مايع طبيعي ادامه دارد و هفته جاري هياتي از مقامات وزارت نفت براي مذاكره با طرف هاي هندي به اين كشور سفر مي كنند وزير نفت اعلام كرد كه انتشار برخي اخبار در مورد پيش شرط هند براي امضاي قرارداد واردات گاز طبيعي مايع شده از ايران نادرست است.وي در گفتگو با شانا تاكيد كرده است كه مذاكره براي فروش گاز و توسعه برخي ميدان هاي نفتي همزمان با مسئولان هندي در جريان است.
پيش از اين برخي منابع خبري وابسته به هند اعلام كرده بودند كه هند ضرب الاجل چهار ماهه اي به ايران داده است كه در صورت تمايل ايران به صادرات ۵ ميليون تن گاز طبيعي مايع شده به اين كشور بايد توسعه يكي از ميدان هاي نفتي بزرگ را نيز به اين كشور واگذار كند.
زنگنه تاكيد كرده است كه مذاكرات با طرف هاي هندي در هر دو زمينه ادامه دارد.با تحولات اخير در بازار مصرف جهان كه اكثر كشورهاي صنعتي به واردات گاز به ويژه گاز طبيعي مايع شده روي آورده اند اخيرا توليدكنندگان نفت  نيز درفكر تنوع بخشيدن توليد خود هستند.اكثر كشورهاي صادركننده نفت به ويژه در منطقه خليج فارس به ايجاد صنايع گاز روي آورده اند و بازار پر رقابتي در اين زمينه ايجاد شده است.
ايران در حال حاضر علاوه بر عقد توافق نامه هاي گوناگون براي صادرات گاز به ديگر كشورها در حال نهايي كردن دومين قرارداد صادرات گاز خود با ارمنستان است.

لغو دو مصوبه هيأت دولت
گروه اقتصادي: دو مصوبه هيأت دولت در مورد تعريف شركت هاي دولتي و خصوصي و تغيير كاربري اراضي كشاورزي را ديوان عدالت اداري باطل كرد.
به گزارش ايسنا معاون سازمان بازرسي كل كشور ديروز با اعلام اين خبر تأكيد كرد با ابطال بخشنامه دولت از اين پس شركت هايي كه كمتر از ۵۰ درصد سهام آنان به دولت تعلق داشته باشد نيز از جمله شركت هاي دولتي محسوب مي شود.
همچنين با ابطال مصوبه ديگري تغيير كاربري زمين هاي كشاورزي براي طرح هاي عمراني بدون مجوز كميسيون مركب از نمايندگان وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي، مسكن و شهرسازي، سازمان حفاظت محيط زيست و استانداري ها امكان ندارد.

صادرات نفت روسيه به ايران
روزنامه مسكو تايمز گزارش داد: صادرات نفت از منطقه سانارف روسيه به شمال ايران آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، شركت نفتي روسي - انگليسي «تي ان كي - بي پي» با صادرات ۲۰ هزار تن نفت از استان ساناروف روسيه به بندري در سواحل شمال ايران، كار صادرات نفت به ايران را آغاز كرده است.
يك مقام اين شركت نفتي با اعلام اين خبر افزود: نفت روسيه پس از صادرات به ايران به چهار پالايشگاه در شمال اين كشور حمل خواهد شد.روزنامه روسي مسكو تايمز به جزئيات بيشتري از اين خبر اشاره نكرده است.

يك كنسرسيوم بين المللي ساخت كارخانه هاي توليد اوره و آمونياك در عسلويه را بر عهده گرفت
يك كنسرسيوم بين المللي متشكل از شركت مهندسي «تويو»، شركت «چيودا»، شركت مهندسي و طراحي صنايع پتروشيمي (PIDEC)، يك شركت مهندسي از ايران با همكاري شركت «ميتسوي» موفق به اخذ قراردادي از سوي شركت مديريت و توسعه  صنايع پتروشيمي وابسته به شركت ملي پتروشيمي ايران شدند تا نسبت به احداث يك كارخانه  آمونياك «۲۰۵۰ تي دي» و يك كارخانه  اوره «۳۲۵۰ تي دي» در بندر عسلويه اقدام كنند.

مجتمع پتروشيمي بندر امام به بخش خصوصي واگذار مي شود
مديرعامل شركت پتروشيمي بندر امام گفت: براساس برنامه هاي دولت قرار است اين شركت در آينده به بخش خصوصي واگذار شود كه با فراهم شدن تدريجي زمينه هاي سرمايه گذاري خارجي در ايران، سرمايه گذاران خارجي نيز مي توانند سهام اين شركت را خريداري كنند.
به گزارش روابط عمومي پتروشيمي، عباس شعري مقدم، در آستانه هفتمين همايش بين المللي پتروشيمي، موقعيت بي نظير جغرافيايي و فراهم بودن امكان صادرات محصولات توليدي، برخورداري از كاركنان توانمند و توليد متنوع، سودآوري مستمر طي ۹ سال گذشته، در حال اجرا بودن طرح هاي توسعه اي با صرفه اقتصادي بالا و توليد ارز قابل توجه و مصرف ارز اندك را از مزيتهاي مهم مجتمع پتروشيمي بندر امام خواند.

با افزايش استقبال از بورس درشش ماهه اول فعاليت
ارزش معاملات در بورس فلزات از مرز ۸۷۸۰ ميليارد ريال فراتر رفت
در شش ماهه اول فعاليت بورس فلزات تهران (از ۲۵ شهريور لغايت ۲۷ اسفند ماه ۸۲) ميزان داد و ستد در بورس به ۲ ميليون و ۴۲۶ هزار تن به ارزش ۸ تريليون و ۷۸۰ ميليارد و پانصد و چهارده ميليون ريال رسيد.
به گزارش اداره اطلاع رساني و روابط عمومي بورس فلزات تهران، از كل معاملات انجام شده در شش ماهه فعاليت بورس، ۲ ميليون و ۳۲۸ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۷ تريليون و ۱۸۴ ميليارد و ۸۸۰ ميليون ريال مربوط به فولاد بوده كه به اين ترتيب از نظر حجم و ارزش به ترتيب ۹۶ درصد و ۸۲ درصد كل معاملات را به خود اختصاص داده است.
آلومينيوم نيز با معامله ۵۹ هزار و ۹۰۰ تن به ارزش ۸۱۷ ميليارد و ۹۲۲ ميليون ريال از لحاظ حجم ۲ درصد و از نظر ارزش ۹ درصد كل معاملات را دربر داشته است. مس نيز در جايگاهي مشابه آلومينيوم قرار داشته و با معامله ۳۷ هزار و ۶۰۰ تن به ارزش ۷۷۷ ميليارد و ۷۱۲ ميليون ريال، از نظر حجم و ارزش به ترتيب ۲ درصد و ۹ درصد از كل معاملات بورس را طي دوره مورد گزارش به خود اختصاص داده است.
اين گزارش همچنين مي افزايد: از كل معاملات انجام شده در بورس فلزات تهران طي شش ماهه گذشته۷ تريليون و ۱۰۹ ميليارد و ۴۵۰ ميليون ريال  بصورت «سلف»،  يك تريليون و ۶۷۰ ميليارد و ۵۶۰ ميليون ريال بصورت «نقد» و ۵۰۴ ميليون ريال به صورت «نسيه» داد و ستد شده است.

رئيس انجمن حمايت از برنج كشور:
ركورد توليد برنج سال گذشته شكسته شد
در سال زراعي ۸۲ نزديك به دو ميليون تن برنج در ۶۲۰ هزار هكتار از مزارع كشور توليد شد و ركورد توليد چند سال گذشته را شكست.
جميل عليزاده شايق - رئيس انجمن حمايت از برنج كشور- در گفت و گو با ايسنا اظهار كرد: وضع مطلوب بارندگي ها و اعلام به موقع نرخ خريد تضميني برنج از سوي شوراي اقتصاد مهمترين عوامل توفيق در افزايش توليد برنج در ايران است.
وي افزود: اساسي ترين طرح توسعه، اصلاح و ارقام برنج، تسطيح و يكپارچه سازي اراضي و تجهيز و نوسازي بخش برنج كشور است كه زمينه مكانيزاسيون كردن كشت برنج، كاهش نيروي انساني و در نهايت افزايش بهره وري از برنج را فراهم خواهد كرد.

وابستگي كشور به شركت هاي خارجي در زمينه صنايع نيروگاهي كاهش يافت
معاون اول رئيس جمهور در آيين بهره برداري از بخش ساخت توربين هاي كارخانه هاي شركت مپنا گفت: صنعت برق جايگاه مهمي در توسعه كشورها دارد و به جرأت مي توان گفت: اين صنعت كليدي ترين عامل توسعه است.
به گزارش خبرنگار شانا، دكتر «محمد رضا عارف» در اين مراسم كه روز دوشنبه ۲۴ فروردين ماه جاري پس از بازديد از قسمت هاي مختلف كارخانه انجام شد افزود: پيش از انقلاب همه تجهيزات نيروگاهي از خارج از كشور خريداري مي شد و حتي ساخت و بهره برداري از نيروگاه ها نيز به صورت كليد در دست به دست شركت هاي خارجي انجام مي شد.
عارف خاطر نشان كرد: با تلاش متخصصان هم اكنون شاهديم كه بيش از ۹۰ درصد از قطعات و تجهيزات مورد نياز نيروگاه هاي گازي در داخل كشور ساخته مي شود.
وي گفت: با تلاش هاي صورت گرفته تنها در سال گذشته بيش از ۶ درصد به شاخص هاي توليد تجهيزات نيروگاهي در كشور افزوده شده است.
معاون اول رئيس جمهور با بيان جايگاه مهم صنعت برق در توسعه كشور گفت: اين صنعت نقشي كليدي در توسعه هر بخشي ايفا مي كند.
وي يادآور شد: با تلاش متخصصان در سال ۸۲ ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي كشور به بيش از ۳۳ هزار مگاوات افزايش يافت.
وزير نيرو نيز روز دوشنبه در آيين بهره برداري از كارخانه هاي شركت مپنا گفت: با راه اندازي مجموعه كارخانه هاي مپنا كه در زمينه ساخت تجهيزات نيروگاهي فعاليت مي كنند، وابستگي كشور به شركت هاي خارجي كم خواهد شد.
«حبيب الله بيطرف» افزود: شركت مپنا در سال ۷۱ و با تصويب هيات دولت به منظور استفاده از توان متخصصان داخلي در ساخت نيروگاه هاي برق تاسيس شده است.
وزير نيرو گفت: با راه اندازي كارخانه هاي زير مجموعه شركت مپنا كه در زمينه ساخت تجهيزات نيروگاهي فعاليت مي كنند از وابستگي كشور به شركت هاي خارجي كاسته مي شود.
وي خاطرنشان كرد كه امسال ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي كشور به بيش از ۳۵ هزار مگاوات خواهد رسيد.
بيطرف گفت: با احتساب ميزاني كه امسال به ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي كشور افزوده خواهد شد در مجموع بيش از ۱۳ هزار مگاوات از سال ۷۶ تا آخر سال ۸۳ به ظرفيت نصب شده نيروگاه هاي كشور افزوده مي شود.
وزير نيرو با اشاره به چشم انداز توسعه در اين صنعت تا ۱۰ سال آينده گفت: تا ۱۰ سال آينده بايد ۳۰ هزار مگاوات ظرفيت جديد به ميزان نصب شده كنوني بيافزاييم.
بيطرف خاطرنشان كرد: هم اكنون شاخص  هاي بهره مندي از برق در شهرها صد در صد و در روستا ها حدود ۹۵ درصد است.
وي گفت: با توجه به ميزان اين شاخص ها هم اكنون از ميزان پيش بيني شده در برنامه سوم توسعه كشور جلوتر هستيم.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۲۵۷
۲,۴۰۰
۴,۹۲۵
ماشين  نيرومحركه
۱,۴۷۰
۱۸,۵۸۵
۲۹۱,۹۱۵
زامياد
۲۵۴
۵,۳۳۸
۲۷۵,۸۷۰
بسته بندي پارس
۴۱۰
۸,۶۱۸
۱۶,۶۵۰
ذغالسنگ نگين
۱۸۵
۳,۸۹۴
۱۰۸,۰۱۱
نوردولوله اهواز
۲۵۴
۵,۳۵۲
۸,۰۰۰
قند نقش جهان
۷۱
۱,۴۹۷
۳۱۷,۴۴۵
سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۹۱
۱,۹۲۵
۶۲۰,۰۰۰
تكنوتار
۵۳
۱,۱۳۱
۲۴۵,۴۰۰
پارس الكتريك
۴۹۰
۱۰,۶۰۳
۸,۹۴۲
معادن منگنز ايران
۶۹۷
۱۵,۳۹۸
۱۹۵,۵۰۲
سايپا ديزل
۳۴۹
۸,۲۸۰
۲۵,۶۶۰
كنتورسازي ايران
۳۴۸
۸,۶۵۱
۸۳۸,۹۷۶
فراوري موادمعدني
۹۱
۲,۳۴۲
۲۴,۷۰۹
لاميران
۵۸
۱,۵۲۹
۳۷,۱۰۲
بسته بندي ايران
۲۹۳
۸,۷۷۳
۱۹۱,۹۲۱
بانك كارآفرين
۹۶
۲,۹۲۵
۵۴,۹۸۳
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر
۱۱۶
۳,۵۶۹
۸۱,۴۲۶
نسوز آذر
۵۲
۱,۶۵۴
۳۰۲,۴۶۰
شيشه همدان
۵۴
۱,۸۱۰
۲۴۰,۴۰۴
پلي اكريل ايران
۱۱۰
۳,۷۱۰
۲۵,۰۱۰
نوردالومينيوم
۱۸۸
۶,۷۸۵
۹,۵۷۳,۸۵۷
سرمايه گذاري مسكن
۱۷۴
۶,۴۷۱
۳۸۹,۵۶۲
گروه بهمن (وانت )
۲۷
۱,۰۲۳
۸,۰۷۹
شوكوپارس
۱۴۱
۶,۲۱۹
۷۷۵,۲۴۲
ايران خودروديزل
۴۹
۳,۱۳۵
۴۸,۹۶۶
كف
۱۰۷
۶,۹۹۱
۲۸۴,۰۷۹
بانك اقتصادنوين
۴۴
۳,۰۳۵
۱۹۰,۲۶۰
سرمايه گذاري توس گستر
۳۱۲
۲۴,۴۲۴
۲۱,۹۰۰
نفت بهران
۶
۴۷۷
۳,۹۵۹
حق تقدم سرمايه گذاري توسعه صنعتي
۷۷
۶,۳۵۸
۱۳۷,۶۶۶
سرمايه گذاري رنا
۵۱
۴,۲۷۲
۱۶۵,۴۱۹
سرمايه گذاري ساختمان
۶۳
۷,۰۵۴
۱۶,۴۶۲
دارو كوثر
۲۳
۲,۵۹۲
۱۹,۹۵۰
پاكسان
۵۱
۶,۰۴۲
۱۷۷,۰۱۳
مهركام پارس
۳۸
۴,۹۶۳
۳۵,۵۶۵
ساسان
۸۴
۱۱,۹۷۴
۴۴۷,۰۲۲
باما
۱۸
۲,۶۱۸
۴۰,۱۵۲
مهرام
۱۹
۴,۴۰۹
۱۶۶,۶۷۴
سرمايه گذاري ملي
۳۹
۹,۲۱۱
۸۴,۱۴۷
پتروشيمي خارك
۱۹
۴,۶۵۸
۱۸۱,۲۱۶
سرمايه گذاري صنعت ومعدن
۱۷۶
۴۴,۳۱۷
۳۸,۰۰۵
سيمان شاهرود
۲۶
۸,۹۴۰
۱۵,۹۴۵
پارس دارو
۱۷
۶,۱۳۲
۲۳,۶۵۷
مارگارين
۸۳
۳۰,۰۲۳
۲۱,۳۰۲
گاز لوله
۱۱
۴,۳۹۳
۴۳,۲۶۲
الكتريك خودرو
۶
۲,۶۰۵
۴۱۳,۸۷۱
سرمايه گذاري بوعلي
۱۲
۶,۱۵۳
۱۳,۱۲۹
آلومينيوم پارس
۱۱
۷,۹۸۸
۲۲,۵۶۴
ايران ترانسفو
۲۱
۱۹,۷۳۵
۲۵۰,۷۲۱
سايپا
۱۰-
۶,۵۹۴
۱۶۶,۵۲۴
پتروشيمي اراك
۶-
۲,۶۲۷
۴۷۹,۸۶۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۸-
۳,۰۳۵
۱۴۰,۵۰۹
محورسازان
۸-
۲,۳۰۶
۱۴۵,۶۴۸
سرمايه گذاري سپه
۴۸-
۵,۶۰۸
۲,۷۹۲,۵۳۳
سرمايه گذاري غدير
۷۴-
۷,۸۵۰
۴۱۱,۶۹۸
سرمايه گذاري بانك ملي
۳۸۲-
۳۹,۲۱۲
۹۸,۴۱۳
سيمان تهران
۳۵-
۳,۲۴۱
۱۰۲,۵۹۳
ماشين سازي اراك
۳۹۰-
۳۴,۹۳۸
۲۳۹,۶۲۲
سيمان فارس وخوزستان
۱۳-
۱,۰۳۰
۱۷۲,۴۸۲
پيام
۴۷-
۳,۳۳۳
۱۱۹,۳۲۶
سرمايه گذاري البرز
۱۰۵-
۷,۲۷۳
۲۱۶,۴۹۵
توسعه صنايع بهشهر
۱۲۱-
۶,۶۸۷
۸۹,۵۵۸
صنعتي بهشهر
۳۵۵-
۱۰,۴۱۹
۳۰۰,۰۸۴
چادرملو
۷۹-
۲,۱۸۳
۱۱۹,۱۶۵
سرمايه گذاري نفت
۷۴۶-
۱۹,۳۵۸
۹۰۲,۹۷۳
صنعتي دريايي
۱۷۱-
۳,۲۶۵
۱,۴۶۵,۷۷۳
معادن روي ايران

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۹۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۷۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۷۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۲۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۲۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۲۹۱

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |