سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۹ - Apr 13, 2004
گروگان گيري تازه در عراق
004704.jpg
آتش بس توافق شده ميان اشغالگر و جنگجويان شهر فلوجه عراق كه ابتدا چند ساعته بود تا ديشب تمديد شد تا در سايه آن روند تحولات در اين شهر و شهرهاي ديگر عراق اندكي آرام شود. همچنين در مناطق شيعه نشين كه هواداران مقتدي صدر از چند روز پيش در آن ها عليه آمريكا قيام كرده بودند در پي آتش بس روز يكشنبه، ديروز به صورت نسبي آرام بود.
به گزارش خبرگزاري ها، پليس عراق ديروز بار ديگر كنترل شهر نجف را بدست آورد. به گفته پليس عراق اين اتفاق در پي توافقي روي داد كه ميان نيروهاي ائتلاف و طرفداران صدر بدست آمد. بر اساس اين توافق نيروهاي ائتلاف وارد اين شهر نمي شوندو تنها پليس عراق كنترل امنيتي نجف را بدست خواهد گرفت.
شهر نجف پيش از اين در پي درگيري هاي يك هفته گذشته در كنترل سپاه المهدي (طرفداران صدر) بود.
اما يكي از سخنگويان ائتلاف ديروز به خبرگزاري فرانسه گفت: از وجود چنين توافقي بي اطلاع است و فقط مي تواند تاييد كند كه اوضاع تحت كنترل است.
براساس آخرين آمار منتشر شده در شهر فلوجه در درگيري هاي روزهاي اخير در اين شهر بيش از ۶۰۰ عراقي كشته و ۱۲۵۰ نفر زخمي شدند.
با وجود آرامش در مناطق شيعه نشين و شهر سني نشين فلوجه، بغداد به روال ماههاي اخير ديروز نيز شاهد درگيري بود.
ارتش آمريكا ديروز از كشته شدن سه تفنگدار آمريكايي در درگيري هاي يكشنبه شب در غرب بغداد خبر داد.
ادامه بحران گروگان گيري
بحران گروگان گيري اتباع خارجي در عراق در حالي ادامه دارد كه سه تن از اتباع ژاپني و هفت تبعه چيني همچنان در دست مردان مسلح ناشناس هستند.
روز يكشنبه ۷ تبعه چيني در مركز عراق ربوده شدند.
خبرگزاري شين هوا از نگراني شديد مقام هاي بلند پايه چين خبر داد و نوشت، اين هفت تن غير نظامي بوده اند.
۳ ژاپني  نيز هفته  گذشته  توسط شورشيان  در عراق  به گروگان  گرفته  شدند و به  دنبال  آن شورشيان  عراقي  اعلام  كردند در صورتيكه  نيروهاي  ژاپني  در مدت  ۳ روز خاك  عراق  را ترك  نكنند اين  گروگان ها كشته  خواهند شد.
متعاقب  همين  تهديد شخصي  به  نام  «مزهر دليمي» كه  خود را يك  ميانجيگر عراقي  در خصوص  آزادي  گروگانان  معرفي  كرده  بود اعلام  كرده است  كه  به  منظور آزاد كردن  گروگانان  ژاپني  مذاكراتي  به  همين  منظور با شورشيان  عراقي  آغازشده  است ، و اين  در حالي  است  كه  يك  ديپلمات  ژاپني  اعلام  كرده  است  كه  علي رغم  برخي  ادعاها و اظهارات  در خصوص  پيشرفت  در مذاكرات  مربوط به  آزادي گروگانان  ژاپني    تا كنون  هيچ  نتيجه  رضايت  بخشي  در اين  خصوص  به  دست نيامده  است .
سي ان ان  در ادامه  گزارش  خود همچنين  از آزادي  يك  گروگان  انگليسي  به  نام «گري  تيلي» كه  هفته  گذشته  در شهر «ناصريه» واقع  در جنوب  عراق  توسط شورشيان  ناشناس  به  گروگان  گرفته  شده  بود، خبر داد.
به  گفته  اين  منبع  خبري  اين گروگان  روز يكشنبه  توسط نيروهاي  شورشي  به  نيروهاي  ائتلاف  تحويل  داده  شده  است .
از طرف  ديگر طبق  اخبار رسيده  ۲ كارگر خدماتي  عرب  نيز در عراق  توسط شورشيان  به  گروگان  گرفته  شده اند.
وعده چني به ژاپن
ديك  چني معاون  رئيس  جمهوري  آمريكا ديروز در ديدار با جونيچيروكويزومي  نخست  وزير ژاپن  در توكيو گفت  كه  واشينگتن  تمامي  تلاش  خودش  را براي  آزادي  گروگان هاي  ژاپني  در عراق  خواهد كرد.
معاون  رئيس  جمهوري  آمريكا عصر شنبه  به  منظور ديدار و گفت  وگو با مقامات  ژاپن ، وارد توكيو شد.به  گزارش  خبرگزاري  كيودو، مقامات  رسمي  دولت  ژاپن  در پايان  اين  ديدار اظهار داشتند كه  ديك  چني  از تصميم  دولت  ژاپن  براي  اعزام  نيروهاي  دفاعي  به  عراق  براي  كمك  به  بازسازي اين  كشور قدرداني  كرده است.  مساله  گروگانگيري  سه  تن  از اتباع  ژاپني  و تهديد مجددربايندگان  به  كشتن  آنان  در صورت  باقي  ماندن  نيروهاي  نظامي  ژاپن  در عراق ، در كنار ساير مسايل  اين  كشور در راس  مذاكرات  ديك  چني  با كويزومي  قرارداشت.
كناره گيري موفق الربيعي
العربيه بامداد ديروز خبر داد: موفق الربيعي عضو شواري حكومتي عراق كناره گيري خود را از عضويت اين شورا اعلام كرد.اين شبكه افزود، اين عضو شوراي حكومت انتقالي عراق هنوز دليل استعفاي خود را ذكر نكرده است.اين در حالي است كه «عبدالكريم المحمداوي» عضويت خود را از شوراي حكومتي به تعليق درآورده و چند تن ديگر از اعضاي اين شورا نيز تهديد به خروج از اين شورا كرده اند.
الربيعي اخيرا از سوي پل برمر به عنوان رئيس شوراي امنيت ملي عراق تعيين شده است. يكي از دستياران الربيعي در گفتگو با واحد مركزي خبر ضمن تاكيد خبر استعفاي وي گفت: اين استعفا هيچ رابطه اي با حوادث اخير در عراق ندارد.
نارضايتي شديد آمريكا از شبكه تلويزيوني الجزيره
پخش  تصاوير اجساد سربازان  آمريكايي  در عراق  از شبكه  تلويزيوني  الجزيره  موجب  نارضايتي  شديد امريكا شده  است  .
به  گزارش  بخش  فرانسه  راديو بين المللي  فرانسه  آمريكا شبكه  الجزيره  را به  جانبدارانه  برخورد كردن  با وقايع  عراق  متهم  مي كند.
واشنگتن  معتقد است  شبكه  الجزيره  بيشتر تلاش  مي كند ناتواني  سربازان  آمريكايي  را به  تصويربكشد. شبكه  الجزيره  با نشان  دادن  تصاوير نيروهاي  كشته  شده  آمريكايي  در فلوجه  موقعيت  منحصر به  فردي  را در جدال  رسانه هاي  مختلف  براي  پخش  چنين  تصاويري كسب  كرده  است.شبكه  تلويزيوني  الجزيره  با دفاتر متعدد خبري  خود در سراسر جهان  و همچنين  به  علت  به  تصوير كشيدن  بسياري  از واقعيتهاي  ضد آمريكايي  هم  اكنون  به  يكي  از رسانه هاي  پربيننده  جهان  تبديل  شده  است .
نارضايتي انگليس از نقش خود در عراق
در حاليكه توني بلر نخست وزير انگليس براي سفر به واشنگتن و ديدار با جورج بوش آماده مي شود، پرسش هايي مطرح شده است در اين باره كه آيا نظر انگليس در تصميم گيري هاي مربوط به عراق لحاظ مي شود يا نه.شبكه خبري بي.بي.سي در گزارشي در اين مورد به نقل از «لرد هرد» وزير خارجه پيشين انگليس نوشت، لندن در عواقب كار شريك است و بايد در تصميم گيري ها هم سهيم باشد. او به طور ويژه به تصميمات مربوط به حمله به فلوجه و اقدام عليه مقتدي صدر اشاره كرده و توصيه مي كند كه يك فرستاده ويژه از سوي انگليس به بغداد اعزام شود تا نقش انگليس در تصميم گيريهاي مربوط به عراق را پيگيري كند. بي.بي.سي در ادامه نوشت، تشكيلات موقت ائتلاف حاكم در عراق موسوم به CPA تحت كنترل پل برمر آمريكايي است و انگليس نقش چنداني در آن ندارد. جرمي گرين استاك نماينده ويژه انگليس در عراق اخيرا از CPA كناره گيري كرده و به اين ترتيب نقش و حضور انگليس كمرنگ تر هم شده است. پاتريك نيكسون نماينده انگليس در بصره ديگر مقام بلند پايه انگليس در عراق است.
روزنامه نيويورك تايمز اخيرا به نقل از مقامات انگليسي در لندن نوشت، جرمي گرين استاك به لندن گلايه كرده است كه برمر همه تصميم گيري ها را در كنترل خود دارد و اظهار نظر از سوي آمريكايي ها و ديگران از جمله خود او،  به ميزان حداقل وجود دارد.
اما مقامات دولتي انگليس هرگز به طور علني از تصميمات آمريكايي ها در عراق انتقاد نكرده اند. جك استراو و جف هون وزراي خارجه و دفاع انگليس در گفتگو با بي .بي.سي از انتقاد از عملكرد آمريكا خودداري كردند اما استراو بر ضرورت به كارگيري يك استراتژي سياسي در كنار استراتژي نظامي تاكيد كرده است.

سقوط دو هواپيماي جاسوسي آمريكا در افغانستان
مقامهاي  محلـي  در ولايت  «پكتيا» در جنــوب  شرق  افغــانستان  پيـش  از ظهر ديروز  از سقوط دو فروند هواپيماي  جاسوسي  آمريكا در اين  ولايت  خبر دادند.
اين  منابع  در تماس  با ايرنا افزودند، يكــي  از هواپيماهاي  جاسوسي  صبح ديروز  در نزديكي  يك  ساختمان  دولتي  و دومين  هـواپيما پشــت  ساختمان  اداري والي  پكتيا سقوط كرده  است .نيروهاي  نظامي  در پكتيا مي گويند، اين  هواپيماها از نــوع  شنــــاسايي  وجاسوسي  هستند و از سرنوشت  خلبانان  آنها اطلاعي  در دست  نيست .به  گفته  مقامهاي  محلي  و شاهدان ، هنوز از علت  سقوط اين  هواپيماها اطلاعي در دست  نيست  و مسئولان  آمريكايي  نيز در اين باره  اظهارنظر نكرده اند.
فراخوان حكمتيار
حكمتيار يكي  از جنگ  سالاران  افغان  كه  نيروهاي  آمريكايي  در تعقيب  وي هستند از طرفداران  خود خواست  عليه  نيروهاي  تحت  رهبري  آمريكا قيام كنند.
به  گزارش  آسوشيتدپرس  حكمتيار خواستار قيام  مردمي  در افغانستان  شد و ابراز اميدواري  كرد كشورش  پيش  از عراق  حق  حاكميت  خود را بدست  آورد.

گمانه زني درباره جانشين برمر
به گفته رئيس كميته روابط خارجي سناي آمريكا، هنوز نام فردي كه قرار است پس از تسليم قدرت به عراقي ها جانشين پل برمر شود اعلام نشده است.
به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويتر، ريچارد لوگار، از جمهوري خواهان سنا در پاسخ به اين سئوال كه آيا ممكن است جان نگرو پونته، نماينده آمريكا در سازمان ملل جانشين برمر باشد گفت: اين احتمال وجود دارد اما اطمينان ندارم.
سناتور جوزف بيدن، از دموكرات هاي عضو كميته نيز گفت كه دونالد رامسفلد وزير دفاع دچار يك سوءتفاهم بوده كه گفته اقليت اهل تسنن و اكثريت شيعه در عراق از يكديگر بيزارند و اين بر ملي گرايي آنها غلبه مي كند.

حماس: عقب نشيني اسرائيل از غزه، مقاومت را متوقف نمي كند
004707.jpg
جنبش  مقاومت  اسلامي فلسطين  حماس  تأكيد كرد حتي  در صورت  عقب  نشيني اسرائيل  از نوار غزه  مقاومت  ضد صهيونيستي  ادامه  مي يابد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از بيروت ، اسماعيل  هنيه  از مسئولان  بلندپايه اين  جنبش  با تكذيب  تعهد حماس  به  توقف  مقاومت  پس  از عقب  نشيني  اسرائيل از نوار غزه  گفت :  اين  شايعه  بي  پايه  و اساس  است .
وي  افزود دعوت  به  توقف  مقاومت  در سايه  ادامه  اشغالگري  در واقع  دعوت  به از دست  دادن  مصونيت  ملي  در برابر توفانهاي   آينده  است .
هنيه  گفت  تضميني  براي  عقب نشيني  اسرائيل  از نوار غزه  وجود ندارد و ميزان اين  عقب نشيني  و يا زمان  آن مشخص  نيست  و اسرائيل  در حالي  از اين عقب نشيني  سخن  مي گويد كه  همچنان  به  كشتار فلسطينيان  ادامه  مي دهد.
وي  افزود در صورت  اين  عقب  نشيني  حماس  در اداره  اوضاع  نوار غزه  نقش   ايفا خواهد كرد.
از سوي ديگر نماينده  جنبش  حماس  در لبنان  نيز گفت   اين  جنبش  هرگونه  تعهدات  و تضمين هاي  آمريكارا درخصوص  عقب  نشيني  رژيم  صهيونيستي  از نوار غزه  رد مي كند.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  الجزيره ، اسامه  حمدان  در سخناني  در اردوگاه  عين الحلوه  درجنوب  لبنان  افزود: تاكنون  همه  تعهدات  آمريكا به  سوداسرائيل  بوده  است .
حمدان  گفت :آمريكا نمي تواند با چنين  تعهداتي  ملت  فلسطين  را فريب  دهد.
در همين حال صدها شهرك نشين  منطقه  نقب  در جنوب  فلسطين  اشغالي ، عصر يكشنبه  دراعتراض  به  طرح  «آريل  شارون» نخست  وزير رژيم  صهيونيستي  براي  خروج  ارتش   اين  رژيم  از نوار غزه ، تظاهرات  كردند.
به گزارش  منابع  فلسطيني  از سرزمين  اشغالي ، شهرك نشينان  صهيونيست  با حمل پلاكاردهايي  كه  روي  آن نوشته  بود «ما دنباله رو شارون  نيستيم »، در برابر مزرعه  او در نقب  غربي  راهپيمايي  و طرح  شارون  براي  خروج  از غزه  را محكوم كردند.
شارون  ادعا كرده  است  كه  قصد دارد ۱۷ شهرك  يهودي نشين  در نوار غزه  راجمع آوري  و ساكنان  آن را به  منطقه  نقب  در جنوب  فلسطين  اشغالي  منتقل  كند.
از سوي ديگر اعلام شد شمار فلسطينياني  كه  ديروز در شمال  نوار غزه  به  ضرب  گلوله  نظاميان رژيم  صهيونيستي  به  شهادت  رسيدند به  سه  نفر افزايش  يافت .

پوتين با محدودسازي تظاهرات در روسيه مخالفت كرد
ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  ديروز مخالفت  خود را با اعمال  محدوديتها در برگزاري  اجتماعات  و تظاهرات  اعتراض  آميز در اين  كشور مورد تأكيد قرار داد.
به  گزارش  خبرگزاري  ريانووستي  پوتين  درسخناني  در جلسه  هيأت  وزيران  روسيه گفت : برقراري  چنين  محدوديتهايي  در جامعه  غير سازنده  و زيانبار است .
رئيس  جمهور روسيه  افزود: مشخص  نيست  كه  در شرايط و واقعيت هاي  امروزي  محدود ساختن  آزاديهاي  شهروندان  در برگزاري  تظاهرات  و اجتماعات  به  نفع  چه كسي  است .
پوتين  در ادامه  سخنان  خود تأكيد كرد كه  در اين  ارتباط هيچگونه  محدوديت  غيرضروري  نبايد اعمال  شود.
وي  با توجه  به  حساسيت  مسايلي  كه  جنبه  اساسي  دارند از نمايندگان  دوما خواست  تا با تفكري  بيشتر اينگونه  مسايل  و بويژه  موضوعات  مورد اختلاف  با دولت  را بررسي  كنند.
رئيس  جمهوري  روسيه  براي  جلوگيري  از هرگونه  پيامد منفي  در جامعه  بر ضرورت  خودداري  از شتاب  و عجله  در اتخاذ تصميمات  اساسي  و تصويب  قوانين  تأكيد كرد.
دوماي  روسيه  اخيرا با تصويب  لايحه اي  قانوني  برگزاري  تظاهرات  و هرگونه  اجتماع  اعتراض  آميز در برابر ساختمانهاي  دولتي ، سفارتخانه هاي  خارجي  و بزرگ  راه ها را منع  كرد.

كوتاه از سياست جهان
درخواست شاه اردن از بوش
004698.jpg

عبدالله  دوم  شاه  اردن  يكشنبه  شب  با ارسال  پيامي  براي  جورج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا، خواستار دخالت  وي  در پايان  بخشيدن  به  درگيريها ميان  فلسطينيان  و اسراييل  شد.
خبرگزاري  اردن  گزارش  داد: در پيام  عبدالله  دوم  به  بوش ، ضمن تاييد طرحهاي  رئيس  جمهوري  آمريكا در ايجاد دو كشور فلسطين  و اسراييل  دركنار يكديگر، بر نظارت  اين  كشور در اجراي  صحيح  اين  طرح  كه  از اهداف  نقشه راه  نيز مي باشد، تأكيد گرديد.
شاه  اردن  در مورد عقب  نشيني  يكجانبه  اسراييل  از نوار غزه  اعلام  كرد كه اين  عقب  نشيني  بايد از گامهاي  اوليه  اجراي  نقشه  راه  باشد.
عبدالله  دوم  هفته  جاري  به  منظور بررسي  تحولات  منطقه  بويژه  دو موضوع  عراق  و فلسطين ، رهسپار آمريكا خواهد شد و با جورج  بوش  و ديگر مقامات  بلندپايه  اين  كشور ديدار و گفت  و گو خواهد كرد.
تظاهرات ضدآمريكايي
در سالگرد كودتاي شكست خورده ونزوئلا
004701.jpg

در دومين  سالگرد كودتاي  نظامي در ونزوئلا مردم  اين  كشور با برگزاري راهپيمايي  در پايتخت  و ديگر شهرها ضمن  محكوم  كردن  حمايت  آمريكا از كودتاچيان ، آدمكهاي  بوش  و سران  كودتاي  نظامي را به  آتش  كشيدند.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كاراكاس ، مردم  كاراكاس  از مناطق  مختلف  شهر تا نزديكي  كاخ  ميرافلورس  دفتر كار رئيس  جمهوري  ونزوئلا راهيپمايي  كردند وخاطره  دهها نفر از قربانيان  كودتاي  نظامي را گرامي  داشتند.
قربانيان  كودتاي  نظامي دو سال  پيش  ونزوئلا در نزديكي  كاخ  رياست  جمهوري  بدست  تك  تيراندازان  مورد حمايت  آمريكا هدف  گلوله  قرار گرفته  و كشته  شدند.
در اين  تظاهرات  مردم  با حمل  پلاكاردهايي  جورج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا رابه  عنوان  عامل  حملات  نظامي و كشتار مردم  كشورهاي  افغانستان ، عراق ، كلمبياو ونزوئلا محكوم  كردند.
تظاهرات  مشابهي  نيز در ديگر شهرهاي  ونزوئلا برگزار شد.
مذاكره آمريكا با چين براي ساخت ۴ نيروگاه هسته اي
شبكه  خبري  آسيا آبزرور هنگ  كنگ  گزارش  كرد كه  ديك  چني  معاون رئيس  جمهوري  آمريكا در جريان  سفر هفته  جاري  خود به  چين  درباره  همكاري  واشنگتن  و پكن  در خصوص  فناوري  توليد برق  اتمي با مقام هاي  چين  مذاكره خواهد كرد.
به گزارش ايرنا، اين  شبكه  در گزارش  خود خاطر نشان  كرد كه  توسعه  همكاري هاي دو كشور دراين  زمينه ، مي تواند باعث  ايجاد پنج  هزار شغل  در آمريكا شود.
بنا به  اين  گزارش ، چني  در مدت  اقامت  خود در چين  بامقام هاي  پكن درباره  ساخت  چهار راكتور اتمي هر كدام  به  ارزش  يك  ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار كه  گامي در جهت  كاهش  كسري  تجاري  آمريكا در مقابل  چين  است ، گفت  و گوخواهد كرد.چني  فردا پس  از پايان  ديدار رسمي از ژاپن  وارد چين  خواهدشد و سپس  به  كره  جنوبي  خواهد رفت .
در همين  حال اين  گزارش  حاكي است  كه  چين  قصد داردباتوجه  به  توسعه  اقتصادي سريع  اين  كشور، ظرفيت  توليد برق  اتمي  خود را تا سال  ۲۰۰۵ به  دو برابرافزايش  دهد.
چين  اعلام  كرده است  كه  براي  اين  منظوردر ۱۶ سال  آينده  ۳۲ راكتور يكهزار مگاواتي  ايجاد خواهد كرد.
تكذيب دخالت وزير دفاع روسيه در قتل رهبر سابق چچن
وزارت  دفاع  روسيه  ديروز   دخالت  سرگيي  ايوانف  وزير دفاع  اين  كشوردر قتل  سليم خان  يانداربايف  رهبر سابق  چچن  را رد كرد.
يك  مسئول  بخش  مطبوعاتي  وزارت  دفاع  روسيه  در گفت  و گوبا خبرنگار ايرناضمن  اعلام  اين  مطلب  ادعاي  يك  روزنامه  قطري  در اين  زمينه  را بي اساس  خواند.
روزنامه  قطري  الراي  در شماره  ديروز خود با اشاره  به  شروع  محاكمه  دوعامل  اطلاعاتي  روسي  دستگير شده  در قطر نوشت : وزير دفاع  روسيه  شخصا به  يكي از عوامل  اطلاعاتي  دستور تدارك  مقدمات  قتل  يانداربايف  را داده  بود. الراي  نوشت : بمبي  كه  در خودرو يانداربايف  كار گذاشته  شده  بود از ماده انفجاري  پلاستيد ساخته  شده  و ماهواره  جاسوسي  روسي  از مدتها پيش  به  تعقيب وي  مي پرداخت .
اين  روزنامه  براي  نخستين  بار نام  دستگيرشدگان  روسي  را اعلام  كرده  است . آناتولي  بلاشكوف  و واسيلي  بكچوف  دو تبعه  بازداشت  شده  روز گذشته  در جلسه دادگاه  اتهامهاي  وارده  را رد كردند.
برگزاري كنفرانس اسلام و پديده تروريسم
در عربستان سعودي
كنفرانس  بين المللي  بررسي  ديدگاههاي  اسلام  درباره  تروريسم  از اول  تاسوم  ارديبهشت  ماه  در رياض  پايتخت  عربستان  سعودي  برگزار مي شود.
دكتر احمد بن  محمد الجميعه  مسئول  كميته  اطلاع  رساني اين  كنفرانس  روزدوشنبه  در گفت  وگو با ايرنا افزود: هدف  از برگزاري  اين  كنفرانس  كه  دردانشگاه  امام  محمدبن  سعود رياض  برگزار مي شود، بررسي  ديدگاه  شريعت  اسلامي در مورد حوادث  تروريستي  در سراسر جهان  از جمله  عربستان  است .
وي  با بيان  اين كه  برخي  تروريسم  را يك  پديده  اسلامي ارزيابي  مي كنند، گفت : در اين  كنفرانس  دلايل  محكمي براي  رد اين  نظريه  ارائه  مي شود.
به  گفته  الجميعه ، در اين  كنفرانس  دلايل  اجتماعي ، اقتصادي  و رواني  پديده تروريسم  و راه  حل هاي  آن نيز بررسي  مي شود.
وي  گفت : شماري  از دانشمندان ، متفكران ، صاحبنظران  و روشنفكران  كشورهاي عربي ، اسلامي ، اروپايي  و آمريكايي  در اين  كنفرانس  شركت  خواهند داشت  و بيش از ۸۰ مقاله  و تحقيق  در مورد جنبه هاي  مختلف  پديده  تروريسم  و دعوت  اسلام  به گفت  وگو و تسامح  ارائه  مي شود.
رهبر كره شمالي به چين مي رود
004710.jpg

يك  روزنامه  كره  جنوبي  به  نقل  از منابع  ديپلماتيك  و دولتي  اعلام  كردكيم  جونگ  ايل  رهبر كره  شمالي  در تلاش  براي  رفع  اختلاف  به  شيوه  سنتي به  زودي  راهي  چين  خواهد شد.
به  گزارش  خبرگزاري رويتر، اين روزنامه كره جنوبي به  نقل  از يك  منبع ديپلماتيك  تصريح  كرد، كيم  جونگ  ايل  مايل  است  در اين  سفر با شماري  ازمسئولان  چيني  كه  اواخر اكتبر گذشته  در زمينه  بحران  هسته اي  از پيونگ يانگ  ديدن  كرده اند، ملاقات  و گفتگو كند.
اين  سومين  سفر كيم  جونگ  ايل  به  پكن  از زمان  به  قدرت  رسيدن  وي  پس  ازمرگ  پدرش  كيم  ايل  سونگ  است . رهبر كره  شمالي  ماه  مه  سال ۲۰۰۰ و ژانويه ۲۰۰۱ نيز از چين  ديدن  كرده است .
با وجود بي  نتيجه  ماندن  مذاكرات  شش  جانبه  به  ميزباني چين ، پكن  در تلاش  براي  متقاعد ساختن  كره  شمالي  به  حل  اختلاف  درباره  برنامه  هسته اي ، نقشي  اساسي  ايفا كرده  است .
تلاش سازمان ملل براي ازسرگيري روند خلع سلاح در ليبريا
هيات سازمان ملل در ليبريا اعلام كرد: روند خلع سلاح گروه هاي سابق ليبريايي پانزدهم آوريل (۲۷ فروردين) از سر گرفته مي شود.
به گزارش روزنامه الرياض خلع سلاح سه گروه مسلح ليبريايي براي آينده اين كشور كه ۱۴ سال جنگ داخلي مداوم آنرا نابود كرده است اهميت زيادي دارد.
در همين راستا و براساس توافقنامه فراگير صلح كه طرفداران چارلز تيلور رئيس جمهور سابق ليبريا آنرا امضا كردند اين سه گروه سلاح هاي خود را تحويل نيروي وابسته به سازمان ملل مي دهند.
عمليات خلع سلاح در ليبريا سال ۲۰۰۳ آغاز شد اما به سبب آنكه شبه نظاميان در مقابل خلع سلاح خود خواستار دريافت پول شدند اين عمليات فورا به حال تعليق درآمد.

تحليلگر آمريكايي:
كلينتون و بوش هشدارهاي پيش از ۱۱ سپتامبر را درك نكردند
پروفسور مايكل  هادسون  تحليلگر سياسي  و مدرس  دانشگاه  جرج  تاون  درآمريكا مي گويد به  نظر وي  پيش  از وقوع  حملات  يازده  سپتامبر سرنخ  هاي زيادي  درباره  فعاليتهاي  تروريستي  در ايالات  متحده  وجود داشت  كه  نشان  مي داد وقايعي  در شرف  وقوع  است .
به  گزارش  تلويزيون  بي  بي  سي  ، پروفسور هادسون  درمصاحبه  با اين شبكه افزود دريادداشت  هاي  دولتي  در آمريكا در هفته  هاي  پيش  از وقوع  حملات يازده  سپتامبر گفته  مي شد كه 
بن  لادن  مصمم  است  به  آمريكا ضربه  بزند وهشدارهايي  از اين  قبيل  مطرح  مي شد، حتي  در چند سند و يادداشت  نيز سرفصل هايي  آمده  بود مبني  بر اينكه  بن  لادن  و عواملش  قصد حمله  به  خاك  آمريكارادارند و يا بن  لادن  در تماس  هايش  با عوامل  خود در جهان  از هواپيماربايي  سخن  به  ميان  آورده  است .
حتي  در اين  اسناد به  رمزي  يوسف  كه  در مركز تجارت جهاني  در نيويورك  بمبگذاري  كرده  بود نيز اشاره  شده  بود و همين  پيامها و سرفصل  ها مي توانستند هشدارهاي  خوبي  به  دولت  آمريكا باشند، ليكن  ظاهرا نه  دولت  بوش ، نه  خود بوش  و نه  هيچ  يك  از مقامات  آمريكايي توجهي  به  اين  هشدارها نكردند، در صورتيكه  مي توانست  چنين  نباشد واقداماتي  در اين  رابطه  صورت  بگيرد و احتياطهايي  نيز به اجرا گذاشته  شود.
پروفسورمايكل  هادسون  سپس  به  دوران  پاياني  رياست  جمهوري  بيل  كلينتون  نيزاشاره  كرد و گفت  ظاهرا دولت  كلينتون  نيز گزارشات  اطلاعات  قابل  ملاحظه اي  را درباره  فعاليت  هاي 
بن  لادن  و عوامل  او جمع  آوري  كرده  بود، ليكن  او هم  مانند جانشين  خود توجه  چنداني  به  اين  مسايل  نكرده  و اقدامي عاجل  بكار نگرفته  بود.

مخالفت تركيه با طرح آمريكايي خاورميانه بزرگ
عبدالله گل وزير امور خارجه تركيه گفت: آنكارا طرح آمريكايي موسوم به خاورميانه بزرگ را از اساس قبول ندارد.
به گزارش شبكه تلويزيوني المنار گل پس از ديدار با جان عبيد وزير خارجه لبنان در آنكارا گفت: تحولات عراق بسيار خطرناك است به همين سبب نبايد در زمان تحويل حاكميت به عراقي ها كه ۳۰ ژوئن است تغييري ايجاد شود.
گل افزود: كشورش به تلاش به منظور برقراري صلح در خاورميانه علاقه مند است.
وي گفت: آنكارا حاضر به ايفاي نقش در طرح آمريكايي خاورميانه بزرگ نيست.
از سوي ديگر عبدالله گل اقدام اسرائيل را در ترور شيخ احمد ياسين رهبر معنوي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين، حماس، بسيار خطرناك توصيف كرد.
در همين حال، جمعي  از دانشجويان  و هواداران  احزاب  سياسي  تركيه  ديروز  با برپايي تظاهرات  در شهرهاي  آنكارا و استانبول ، با برگزاري  نشست  آتي  سران  ناتو درتركيه  اعلام  مخالفت  كردند.
نشست  اجلاس  سران  كشورهاي  عضو پيمان  آتلانتيك  شمالي  (ناتو) قرار است  درهشتم  تيرماه  آتي  در استانبول  برگزار شود.
تظاهركنندگان  با اعلام  مخالفت  خود با سياست هاي  همسوي  ناتو با آمريكا، اشغال  عراق  و افغانستان  از سوي  نيروهاي  اشغالگر را محكوم  كردند.
دانشجويان  تظاهرات كننده  در آنكارا با مسدود كردن  خيابان  اصلي  منتهي  به ميدان  مركزي  قزل  آي ، خواهان  پرهيز دولت  آنكارا از برگزاري  نشست  ناتو دراستانبول  شدند.
پليس  آنكارا با عنوان  اين كه  تظاهرات  دانشجويان  غيرقانوني  است  خواهان متفرق  شدن  آنان  شد كه  در نتيجه  ادامه  تظاهرات ، مامورين  امنيتي  ۷۰ تن  ازتظاهركنندگان  را دستگير كردند.

درخواست جبهه نجات اسلامي الجزاير از بوتفليقه
رهبران اصلي جبهه نجات اسلامي الجزاير اميدوارند كه انتخاب مجدد عبدالعزيز بوتفليقه به عنوان رئيس جمهوري موجب شود كه طرح آشتي ملي وي به سرانجام برسد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از الجزيره رهبران جبهه نجات اسلامي الجزاير در بيانيه اي اعلام كردند ما انتظار داريم كه انتخاب مجدد بوتفليقه همه موانع موجود را در راه تحقق صادقانه آشتي ملي كه بوتفليقه مدافع آن است از ميان ببرد.
بوتفليقه كه سياست تفاهم ملي وي از پنج سال پيش زمينه مهار كردن هزاران تن از معارضان اسلامگرا را فراهم كرد اميدوار است اين طرح را در قبال همه الجزايري ها به سرانجام برساند.امضاكنندگان اين بيانيه كه نام عباس مدني فرد شماره دو اين جنبش نيز به چشم مي خورد خواستار برگزاري كنگره ملي آشتي هستند.
به گفته آنان اين كنگره بايد همه طرف هاي دخيل در بحراني كه از سال ۱۹۹۲ آغاز شده است از جمله رهبران سابق جبهه نجات اسلامي را دربرگيرد.
اين بيانيه را با اين همه علي بلحاج فرد شماره دو جبهه نجات اسلامي كه در الجزيره به سر مي برد امضا نكرده است.امضاكنندگان اين بيانيه همچنين اميدوارند كه انتخاب مجدد بوتفليقه زمينه لغو حالت فوق العاده را كه از سال ۱۹۹۲ برقرار است فراهم كند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |