سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۴۹ - Apr 13, 2004
تا پايان امسال آغاز مي شود
بهره برداري از ادامه بزرگراه يادگار امام (ره) حد فاصل خيابانهاي آزادي تا امام خميني
گروه شهري: مجتمع ورزشي جانبازان (قمر بني هاشم) به وسعت ۱۲ هزار متر مربع درخيابان قزوين و با هزينه اي معادل ۳ ميليارد و پانصد ميليون ريال ديروز توسط شهردار تهران افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
اين مجتمع ورزشي برخوردار از يك زمين چمن مصنوعي به وسعت ۲ هزار متر مربع، سالن ورزشي سرپوشيده برخوردار از ۴ قطعه زمين مجزا ويژه بسكتبال، فوتسال، واليبال و سالنهاي ورزشي ديگر از قبيل تيراندازي و بدنسازي است. شهردار تهران در بازديد خود از منطقه ۱۰ شهر تهران خبر از افتتاح دستكم ۳۰ پروژه فرهنگي، ورزشي، عمراني و ترافيكي در سطح اين منطقه داد.
خبرنگار ما مي نويسد: احداث مجتمع فرهنگي، تفريحي، ورزشي گلستان در خيابان كميل، احداث ساختمان ياوران پارك در ۱۰ پارك منطقه به منظور حفظ و حراست پاركها و تامين آسايش شهروندان،  احداث ۱۰ آب نما به منظور تلطيف هوا و زيباسازي بوستانها، احداث برج تجاري اداري آزادي به منظور دسترسي سريع و متمركز شهروندان به نيازهايشان، اصلاح هندسي در ۶ تقاطع آزادي،  آذربايجان، كارون-آذربايجان، طوس- ميمنت ، هاشمي- رودكي، نواب، دامپزشكي و نواب- كلهر،  نصب پل هوايي و بهسازي معابر پياده،  احداث ۵ سقاخانه در محلهاي پر رفت وآمد تعريض خيابان جيحون تا خيابان شهيدان، بازسازي و محوطه سازي امامزاده معصوم (ع) از جمله پروژه هايي است كه با هزينه دستكم ۳ ميليارد تومان مورد افتتاح و بهره برداري قرار گرفته است.
سيد محمود حسيني شهردار منطقه ۱۰ نيز اسامي پروژه هايي كه تا آخر سال ۸۳ در منطقه به پايان رسيده و آماده بهره برداري خواهد بود بدين ترتيب نام برد: فاز دو بزرگراه يادگار امام (ره) حد فاصل دامپزشكي تا خيابان امام خميني (ره) تعريض خيابان امام خميني حد فاصل جيحون تا نواب، بازگشايي انتهاي خيابان مرتضوي حد فاصل مرتضوي - مالك اشتر،  احداث مجموعه مذهبي، فرهنگي، تجاري و پاركينگ امام خميني (ره) در تقاطع امام خميني- نواب، بازار روز خيابان تيموري بالاتر از خيابان قزوين، تعريض خيابان كارون، ادامه تعريض بزرگراه نواب حد فاصل ميدان جمهوري- ميدان توحيد و تعريض خيابان خوش.
وي همچنين از احداث يك پاركينگ ۱۲ طبقه در خيابان آزادي،  همراه با سه طبقه فضاي تجاري، ۷ طبقه فضاي اداري و سه طبقه فضاي ورزشي فرهنگي و تالار پذيرايي با هزينه ۲۰ ميليارد تومان خبر داد .

نگاه
فروش تراكم در بهشت زهرا آزاد شد
فريد مرتضوي
004734.jpg

مديريت جنگل ها و منابع طبيعي، مشاركت مردم را پايين آورده است
ناديده گرفتن نقش مردم در صيانت از جنگلها
004731.jpg
اخيراً به نقل از كاظم نصرتي نصرآبادي معاون جنگل هاي شمال سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري ايران در خبرها آمده بود كه پس از حادثه تجاوز به جنگل هاي شهرستان نور، عده اي مي كوشند تا طرح صيانت از جنگل  هاي شمال را زير سئوال ببرند، در حالي كه اين طرح به طور جدي و كامل در حال اجراست به طوري كه با اجراي آن، قاچاق چوب و تخريب جنگل در مناطق شمالي به ميزان چشمگيري كاهش يافته است.
بهرام احمدي دبير پيشاهنگان سبز و گروه سبز ماسال در اين باره به خبرنگار ما گفت: طرح صيانت از جنگل ها زماني موفق است كه با مشاركت مردمي توام باشد. حال آن كه در شمال كشور، عملكرد پراشتباه مديريت جنگل ها و منابع طبيعي، مشاركت مردم را بسيار پايين آورده است، تا آن جا كه NGO هاي مستقر در شمال، اغلب برنامه هاي اين سازمان از جمله درختكاري در ايام خاص را كه بيشتر جنبه نمايشي دارد تحريم كرده اند. وي گفت: عملكرد سازمان جنگل ها و منابع طبيعي به ويژه برنامه ساماندهي طرح دام و مرتع و خروج دام بدون بررسي هاي لازم و كارشناسانه صورت گرفت كه در نتيجه اين برنامه بار منفي داشته و مشكلات معيشتي براي مردم منطقه به ارمغان آورده است. اين طرح باعث شد تا هزاران نفر كه در شمال كشور به توليد محصولات لبني اشتغال داشتند بيكار شوند و برخي از اين دامداران كه به شهرهاي فومن و رضوانشهر منتقل شده اند براثر بيكاري به خلافكاري رو آورده اند به طوري كه براي شهر هاي يادشده معضلاتي پديد آورده اند و برخي مسئولان نيز به آن اذعان كرده اند. اين برنامه ها سبب واكنش منفي مردم نسبت به طرح ها و اقدامات سازمان جنگل ها و منابع طبيعي شده است.
احمدي افزود: از آن جا كه جنگل هاي شمال به دليل جاذبه هاي توريستي، توليدات لبني و اشتغال زايي آن منحصر بفرد است ضروري است با توجه به بحراني بودن وضعيت جنگل كاري اين منطقه، مديران كارآمد و آشنا به مديريت بحران كه از دانش كافي برخوردار باشند در حوزه هاي جنگل داري و منابع طبيعي به كار گمارده شوند.
اين فعال زيست محيطي ضمن انتقاد از عملكرد شركت هاي بهر ه بردار، خواستار نظارت دقيق و قاطع بر عملكرد اين شركت ها شد و افزود: به رغم آن كه بارها تبعات منفي پاك تراشي و برداشت نواري و انفجارهايي را كه تحت عنوان راهسازي در جنگل ها صورت مي گيرد، در روزنامه ها منعكس كرده ايم اما نتيجه اي نگرفته ايم. وي واگذاري زمين بدون رايزني با نمايندگان ساكنان بومي و NGO ها را از ديگر عوامل تخريب جنگل برشمرد و گفت: طرح احداث شهرك صنعتي در يكي از مناطق شمالي كشور، سبب قطع ۳۰ هزار اصله درخت شد كه برخي از آن ها از گونه هاي كمياب بود. وي افزود: قاچاقچيان نيز اغلب با نفوذ در ادارات به چپاول جنگل و قاچاق چوب اقدام مي كنند و از چنگ قانون مي گريزند.
احمدي  تصريح كرد: با آن كه سازمان هاي جهاني مشاركت مردمي را در برنامه ريزي، طراحي و اجراي برنامه هاي زيست محيطي ضروري مي دانند متاسفانه در ايران هيچ نقشي براي NGO ها قايل نيستند حال آن كه اين تشكل هاي غيروابسته به انحاي مختلف آمادگي خود را بري مشاركت در طرح هاي زيست محيطي اعلام كرده اند با اين همه،  هنوز زمينه مشاركت آنان فراهم نشده است.

نخستين پل هوايي مجهز به پله برقي به بهره برداري رسيد
004737.jpg
نخستين پل هوايي مجهز به سيستم پله برقي ديروز با حضور شهردار تهران در ميدان هفت تير افتتاح شد.
دكتر محمود احمدي نژاد در مراسم بهره برداري از نخستين پل هوايي عابر پياده مجهز به پله برقي، استفاده از فن آوري جديد و افزايش ايمني عابر پياده و بالانگه داشتن سرعت وسايط نقليه را از اهداف اجراي اين پروژه دانست.
وي گفت: توسعه اين سيستم در ساير پلهاي عابر پياده بخصوص در مكانهاي پرتردد يكي از سياستهاي شهرداري تهران است.
شهردار تهران ضمن دعوت از بخش خصوصي جهت مشاركت در اجراي پروژه هاي شهري افزود: سرمايه گذاراني كه تمايل به مشاركت در راه اندازي پلهاي هوايي مجهز به پله برقي دارند مي توانند به معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران مراجعه و در برقي كردن اين پلها سرمايه گذاري كنند.
شهردار تهران از انعقاد پنج قرارداد جهت تجهيز پلهاي هوايي به پله برقي خبر داد و گفت: قرارداد پنج پل هوايي ديگر نيز در حال آماده شدن براي انعقاد است.
دكتر حميد بهبهاني در حاشيه مراسم بهره برداري از نخستين پل عابر پياده مجهز به پله برقي گفت: به زودي پل هاي عابر ميدانهاي انقلاب، ونك، وليعصر(عج)، امام حسين(ع)، شوش، مقابل بيمارستان ميلاد، تقاطع مجيديه و دو نقطه بزرگراه شيخ فضل الله نوري به پله برقي مجهز مي شود.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اضافه كرد: تجهيز اين پل ها به پله برقي بايد تا هشت ماه آينده انجام شود.
بهبهاني هزينه تجهيز هر يك از پل ها به پله برقي را بيش از چهار ميليارد ريال برآورد كرد و گفت: شهرداري تهران براي اين كار هزينه اي نمي كند ولي به مدت چند سال حق بهره برداري تبليغاتي از نماي پل عابر را به شركت نصب كننده پله برقي واگذار مي كند.
براساس اين گزارش نخستين پل هوايي مجهز به سيستم پله برقي داراي ۵/۶۹متر طول، ۲۰/۲ متر عرض، ۳ متر ارتفاع، ۴ دستگاه پله برقي با ظرفيت حمل ۹ هزار نفر در ساعت، سيستم عيب يابي هوشمند، داراي چشم الكترونيكي و صرفه  جويي ۳۰درصدي در مصرف انرژي مي باشد.

قطع آب در غرب تهران
گروه شهري: به دليل اجراي اصلاح شبكه توزيع آب شرب شهري واقع در منطقه شهران، در محدوده شركت آب و فاضلاب منطقه ۳ به مدت ۸ ساعت آب قطع خواهد شد. در محدوده زير از ساعت ۲۲ الي ۶ صبح از روز چهارشنبه ۲۶/۱/۸۳ آب قطع خواهد شد.
از شمال: اتوبان ايرانپارس حدفاصل خيابانهاي شهران و جاده سولقان (خيابان فرخي يزدي)
از جنوب: خيابان شهران، خيابان رضوان، خيابان فرهنگ، ميدان شهرزيبا
از شرق: جاده شهران (ضلع غربي خيابان) و خيابانهاي نيلوفر جنوبي الي رضواناز غرب: جاده سولقان (خيابان فرخي يزدي) حدفاصل اتوبان ايرانپارس (آبشناسان) تا ميدان الغدير. بنا بر اين گزارش تانكرهاي آب در ساعات قطع آب در منطقه مستقر هستند.

خودروهاي شخصي فاقد مجوز مسافركشي ۱۳۰ هزار ريال جريمه مي شوند
خودروهاي شخصي از اول تيرماه امسال حق مسافركشي نداشته و پليس با هر بار مشاهده مي تواند آنها را جريمه كند.مهندس رئوفي دبير شوراي عالي ترافيك در گفت وگو با ايسنا با اشاره به اين كه سازمان تاكسيراني و شهرداري تهران، مسؤول اجراي مصوبه شوراي عالي ترافيك مبني بر شناسايي مسافربرهاي شخصي و اعطاي مجوز جابجايي مسافر به افراد صاحب صلاحيت هستند، افزود: طبق آخرين اطلاعات حدود ۱۰ هزار خودرو شخصي از سوي سازمان تاكسيراني مجوز مسافركشي دريافت كرده اند.
وي خاطرنشان كرد: بر اساس توافق حاصله در جلسه اي كه با حضور شهردار تهران برگزار شد، خودروهاي شخصي تنها تا پايان مهلت اعلام شده فرصت دريافت مجوز دارند.
به گفته دبير شوراي عالي ترافيك، جريمه مسافركشي با وسيله نقليه شخصي فاقد مجوز تاكسيراني، ۱۳۰ هزار ريال است.
وي تعداد خودروهاي شخصي مسافركش در تهران را حدود ۶۰ هزار دستگاه برشمرد و در پايان افزود: صاحبان ۳۰ هزار خودرو شخصي حدود ۸ تا ۱۰ ساعت در يك نوبت و مابقي صاحبان تنها در زمان رفت و برگشت به محل كار خود، مسافر جابجا مي كنند.
به نظر مي رسد با اجراي اين مقررات بتوان ضمن ساماندهي فعالان عرصه حمل و نقل ، ترافيك تا حدودي كنترل شود.

انتصاب در شهرداري تهران
شهردار تهران در حكمي، حسين هادياني را به سمت مديرعامل جديد سازمان مهندسي و عمران شهر تهران منصوب كرد.
دكتراحمدي نژاد با استناد به مفاد سي وششمين صورتجلسه مورخ دوم اسفند ۸۲ شوراي سازمان مهندسي و عمران شهر تهران و باتوجه به دلايل پيشنهادي هيأت مديره براساس ماده ۱۶ اساسنامه اين سازمان وي را به اين سمت منصوب كرد.

نايب رييس كميسيون عمران:
ساخت و سازهاي بي رويه بر اصول شهرسازي تأثيرگذار است
نايب رئيس كميسيون عمران مجلس گفت: «متوليان قانون بايد با توسل به روش هاي درست و قانوني جلوي ساخت و سازهاي بي رويه را بگيرند».
ميرطاهر موسوي، نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با «ايسنا»راجع به تخلفات ساخت و سازها در شهرها اظهار داشت: «كميسيون عمران مجلس در خصوص تخلفات ساخت و ساز هنوز هيچ گزارشي از هيچ ناحيه اي دريافت نكرده است و متأسفانه اخبار موثق و غير موثقي از گوشه و كنار كشور و شهرهاي مختلف از جمله تهران وجود دارد كه نشان مي دهد چنين تخلفاتي وجود داشته و ساخت و ساز به صورت بي رويه انجام مي شود.»
وي افزود: «اين مساله به اصول شهرسازي در شهرها لطمه وارد مي كند. همچنين ساخت و ساز بدون رعايت استانداردهاي ملي و فني مي تواند عواقب و تبعات زيانباري را براي مردم و كشور به بار آورد.»
نايب رئيس كميسيون عمران ادامه داد: «دريافت گزارش از تخلفات ساخت و سازها بر عهده وزارت كشور و وزارت مسكن و شهرسازي است؛ اگر مجلس بخواهد وارداين موضوع شود، به دليل حجيم بودن وقت زيادي بايد صرف اين مساله شود و بايستي در اين راستا وزارتخانه هاي متولي درصدد جلوگيري از اين ساخت و سازها برآيند.»
نماينده تبريز در مورد پيگيري مجلس دراين رابطه اظهار داشت: «پيگيري اجراي وظايف وزارتخانه ها از سوي مجلس مطلب به حقي است، ولي تاكنون به صورت تحقيق و تفحص اين كار صورت نگرفته است.»
وي شهرداري ها، وزارت كشور و وزارت مسكن و شهرسازي را موظف به نظارت بر كنترل و ساخت و سازهاي بي رويه دانست و تصريح كرد: «بايد انگيزه تخلف را كاهش داد و راه هاي ساخت و ساز قانوني را تسهيل كرد تا به روش اصولي، ساخت و سازهاي بي رويه كاهش يابند.»
نايب رئيس كميسيون عمران خاطرنشان كرد: «بايد متوليان امر با توسل به روشهاي قانوني با اين مشكل بطور اساسي برخورد كنند.»
اين در حالي است كه مدير كل بازرسي و امور استانهاي سازمان شهرداريهاي كشور در مصاحبه با ايسنا اعلام كرده است، ساخت و سازهاي غير مجاز مالكين در سال ۸۲ نسبت به سال ۸۱ ، ۹۵درصد كاهش نشان مي دهد.
مهندس مهدي جعفري افزود: سال گذشته مالكين نهادهاي نظامي۱۰ تا ۱۵ درصد ساخت وسازهاي غير مجاز داشتند كه با گزارشهاي ارسال شده به مراجع ذيربط براساس ضوابط و مقررات شهرداريها از تخلفات آنها جلوگيري شده است.
وي بيان كرد: ساخت و سازهاي غير مجاز توسط مالكين شخصي در سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ درصد بوده است كه براساس كميسيون ماده ۱۰۰ با ساخت و ساز غير مجاز آنان برخورد (اخذ جريمه نقدي و گاه تخريب ساختمان) شده است. مدير كل بازرسي و امور استانهاي سازمان شهرداريهاي كشور ميزان تخلفات و ساخت و سازهاي غير مجاز مالكين بخشهاي دولتي را زير ۵ درصد اعلام كرد و گفت: بيشترين ساخت و سازها غير مجاز در تهران طي سال گذشته در مناطق ۲۲، يك و ۲ صورت گرفته است كه همگي توسط مسئولان شهرداري تهران پيگيري و كنترل شده است.

رئيس اداره محيط زيست تهران :
۶۷ واحد آلاينده اخطاريه زيست محيطي گرفتند
رئيس اداره محيط زيست شهر تهران گفت: گشت ويژه محيط زيست، در نيمه دوم اسفند ماه سال گذشته تا ۱۵ فروردين ماه سال جاري با انجام ۱۰۳ بازديد، به ۶۷ واحد آلاينده اخطاريه زيست محيطي داد.
نوري در گفت وگو با (ايسنا)، در تشريح عملكرد گشت ويژه محيط زيست تهران افزود: در اين مدت ۶۹ مورد شكايت از سوي شهروندان تهراني نسبت به صنايع آلاينده واصل شد كه گشت محيط زيست به ۵۹ مورد آن رسيدگي كرد.
وي افزود: بر اين اساس ۶۷ واحد آلاينده در نواحي اسلامشهر، شهرري، دماوند، ورجين و شميرانات شامل ۱۷ مورد ريخته گري، ۱۲ واحد صنايع فلزي، ۸ واحد خدماتي، ۸ واحد كابينت سازي، ۴ مورد صنايع سلولوزي، ۴ واحد صنايع غذايي، ۴ مورد صنايع كاني غيرفلزي، ۳ مورد كشتارگاه، ۲ مورد بيمارستان، ۲ واحد صنايع شيميايي و واحدهاي بازيافت غيرمجاز، شن و ماسه و آسفالت اخطاريه زيست محيطي دريافت كردند.
وي افزود: طي اين ۳۰ روز يك واحد آبكاري آلاينده پلمپ شد.
رئيس اداره محيط زيست شهر تهران تصريح كرد: در اين مدت همچنين آلودگي صوتي ۱۲ واحد مورد بررسي قرار گرفت.نوري با اشاره به ۷ مورد نمونه برداري از پساب صنايع آلاينده همچون ۵ بيمارستان، يك واحد صنايع شوينده و يك واحد صنايع فلزي كه در مدت مذكور انجام شده است، افزود: در صورت مثبت بودن پاسخ آزمايشهاي انجام شده بر روي اين نمونه ها، جرايم زيست محيطي از واحدها دريافت خواهد شد.

اولين گنجينه تنوع زيستي ايران با استانداردهاي ايمني تجهيز شد
موزه تنوع زيستي ايران فردابا حضور رئيس جمهور افتتاح مي شود
براي اولين بار در كشور، استانداردهاي ايمني در گنجينه ملي تنوع زيستي ايران به كار گرفته شد.
دكتر اصغر محمدي فاضل - رئيس موزه تاريخ طبيعي ايران، در گفت و گو با قلم سبز ايران با اعلام اين مطلب گفت: در موزه زيستي ايران، علاوه بر به كارگيري استانداردهاي ساختمان از سيستم اعلام و اطفا و فرار از حريق و سيستم هاي كاهش توسعه آتش استفاده شده است، به طوري كه اگر حريقي به وقوع بپيوندد افكتورهاي نصب شده در سقف حريق را شناسايي كرده و آژير به صدا درمي آيد و ضمن فعال شدن چراغ هاي راهنما براي خروج، درهاي خروج اضطراري به طور اتوماتيك باز مي شوند.
وي افزود: ابزار و مصالح به كار گرفته در ساخت بناي موزه علاوه بر اين كه امكان توسعه حريق را سلب مي كند از ايمني بالايي در برابر زلزله، حريق احتمالي و ... برخوردار است.
موزه تنوع زيستي ايران به عنوان اولين گنجينه ملي تنوع زيستي ايران با بيش از يك هزار گونه گياهي و جانوري از ايران و جهان، روز چهارشنبه با حضور رئيس جمهور در محل پارك طبيعت پرديسان تهران افتتاح مي شود.

برنامه هاي جديد براي روانسازي حركت در خيابانهاي پايتخت
ترافيك تهران با اجراي۳ طرح سامان مي يابد
004740.jpg

گروه اجتماعي: اجراي همزمان سه طرح ترافيكي، تشديد برخورد با ده تخلف شاخص رانندگي، جريمه مسافركش هاي شخصي و آموزش قوانين رانندگي به كودكان در تهران از عزم و اراده جدي مسئولان و مديران شهري براي ساماندهي معضل ترافيك تهران خبر مي دهد.
آموزش قوانين رانندگي به كودكان با نگاهي بلندمدت به موضوع ترافيك جنبه پيشگيرانه دارد و ناظر به بسترسازي فرهنگي و آموزش نسل آينده رانندگان كشور است.
اما دو طرح تشديد برخورد با ده تخلف شاخص و جريمه مسافركش هاي شخصي كمك به روان سازي و حل مشكل ترافيك تهران را در ميان و كوتاه مدت هدف قرار داده اند.
راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ ديروز در اولين روز اجراي طرح تشديد برخورد ۱۰ تخلف شاخص رانندگي در دو نقطه تهران،  در بزرگراه ها جزوه اطلاع رساني و آموزش توزيع كرد.به گزارش خبرنگار ما و با استناد به نظرات رانندگان عبوري از اين بزرگراه ها، ترافيك معبرهايي كه پليس در آن ها حضور يافت و به توزيع بروشور و جزوه هاي آموزشي پرداخت به نسبت روزهاي قبل سنگين تر اما نظم و انضباط و مقررات حاكم بر شهر به نسبت گذشته مشهودتر و تخلفات كمتر بود.
ديروز پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با بهره گيري از ۲۵۰ پرسنل، ۲۰ دستگاه بنز و ۶۰ دستگاه موتورسيكلت به كمك ساير نيروهاي مستقر در دو نقطه خيابان جمهوري و محدوده ميدان ونك آمد تا به صورت آزمايشي تخلفات احتمالي رانندگان در زمينه حركت نكردن در فواصل بين خطوط، عدم تجاوز به سطح گذرگاه  عابران پياده، سرعت و سبقت غيرمجاز،  حركات مارپيچ و نمايشي، عبور از چراغ قرمز، عبور از محل ممنوع، استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگي، عدم بهره گيري از كمربند ايمني توسط سرنشينان خودرو و عدم توقف در محل هاي غيرمجاز را ثبت و با رانندگان خاطي برخورد كند.
خبرنگار ما با شماري از رانندگان تهراني درباره قانون جديد گفتگو كرده است. رضا صالحي راننده خودرو پيكان در خيابان جمهوري در اعتراض به قانون جديد گفت: همه، از اجراي قانون لذت مي بريم و فوايد آن براي همه است اما بايد بستر اجراي تخلف از ميان برداشته شود ،سپس از شهروندان بخواهيم كه پايبند به قانون باشند. وي درباره اين نكته مي گويد: به عنوان مثال يكي از تخلفات در اجراي طرح جديد توقف در محل غيرمجاز است، يعني معناي اين نكته آن است كه پاركينگ و توقفگاه به اندازه كافي در محدوده مجتمع هاي تجاري،اداري، سازمان ها و نهادها وجود داشته باشد تا شهروند بهانه  اي براي تخلف نداشته باشد، ولي وقتي حتي همين سازمان ها و نهادها براي خود پاركينگ ندارند، مشتري و ارباب رجوع مراجعه كننده جاي خود دارد، لذا شهروند ناچار است خودرو را در كنار خيا بان پارك كند.
عباس نظافت در محدوده ميدان ونك نيز به خبرنگار ما گفت: خوشحالم كه پليس تلاش دارد قانون را اجرا كند اما نگرانم كه مثل قانون ها و برنامه هاي قبلي عقيم و ناكارآمد باقي بماند، متاسفانه در كشور، يك قانوني را اراده مي كنند اجرا كنند ولي وقتي مردم به تدريج عادت كردند دوباره طرح را نيمه كاره رها مي كنند.
گفته هاي مردم را با سروان حميد افشارپور يكي از افسران مستقر در ميدان ونك در ميان گذاشتيم . وي در پاسخ گفت: پليس در مرحله اول تلاش دارد به صورت وسيع و گسترده كار آموزش، اطلاع رساني و آگاه سازي را به اجرا درآورد، در اين راه عده اي ناخشنود مي شوند و شماري هم اين اقدام پليس را مي ستايند اما معدل كلي كه از اين شيوه به دست مي آيد رضايت خاطر مردم، اجراي قانون، حاكم شدن نظم و انضباط در شهر و پاسخگويي به تقاضا و خواست نگفته مردم و شهروندان در درازمدت است.
004713.jpg

وي همچنين افزود: تا كي بايد شاهد بي نظمي و هرج و مرج در رفت و آ مد شهري باشيم، تا كي بايد در خدمت به اين مردم مهربان و وظيفه شناس كوتاهي كنيم.
پليس در شرايط جديد بنا دارد با آموزش و آگاه سازي و با زبان اخلاق و بهره مندي از اقتداري كه حكومت به وي داده است نظم و انضباط را در شهر برقرار سازد و ترافيك روان و بهره مندي از شهروندان آرام و قانونمند حداقل پيامد اين نظم و انضباط است.
اين گزارش  حاكي است در مراجعه ديروز پليس به شهروندان و رانندگاني كه قوانين ده گانه را رعايت نمي كردند در مواردي اختلاف نظر و مشاجره پيش آمد كه در نهايت انعطاف پليس از يك سو و همراهي شهروند در اجراي قانون از سوي ديگر منجر به ايجاد حركات زيبايي در تعامل ميان دولت و ملت شد. يك جامعه شناس در باب طرح جديد راهنمايي و رانندگي گفت: از نظر روانشناختي و جامعه شناسي كسي دوست ندارد به عنوان متخلف شناخته شود و در قبال اين تخلف جريمه اي را پرداخت كند اما زندگي در جامعه شهري الزاماتي دارد كه پايبندي به آن زندگي را براي همه آرام و قابل تحمل خواهد كرد.
وي مي افزايد: اگر چه حركت پليس اجبار و نارضايتي هايي را به همراه دارد اما اگر اين اجبار و الزام همراه با آموزش، اطلاع رساني و آگاه سازي باشد در درازمدت تبديل به فرهنگ و عادت خواهد شد.
به گونه اي كه شهروندان بدون حضور پليس رفتارهاي مدني از خود نشان خواهند داد، لذا پليس همراه با اجبار بايد بخش عمده اي از توان خود را با بهره گيري از رسانه ها به آ موزش و اطلاع رساني مردم اختصاص دهد تا در گذر زمان رعايت اين قوانين به فرهنگ رفتاري تبديل شود.
گفتني است طرح جديد راهنمايي و رانندگي در دو نقطه تهران شامل خيابان جمهوري و ميدان ونك در دست اجرا است كه در آينده به تدريج ساير معابر شهري كه نيروي انتظامي اعلام مي كند شامل اين طرح خواهند شد.
كودكان تهراني قوانين راهنمايي
و رانندگي را فرامي گيرند
معاون  امور اجتماعي  بهزيستي  استان  تهران ، از اجـراي  طرح  آموزش  قـوانين راهنمايي  و رانندگي  در تمام  مهد كودكهاي  اين  استان  خبر داد.
«علي عسكر ظاهري» گفت : با تفاهمنامه اي  كه  با راهنمايي  و رانندگي  نيروي انتظامي به امضا رسيده ، ازامسال  تمام  كودكان  استان  تهران  كه  درمهد كودكهاآموزش  مي بينند، قواعد راهنمايي  و رانندگي  را مي آموزند.
وي  ديروز در گفت  و گو با «ايرنا» مركز استان تهران ، اضافه  كرد: آموزشهاي  قوانين  راهنمايي  و رانندگي  يكي  از كارگروههاي «آموزش  مهارتهاي  زندگي» است  كه  در تمام  مهدكودكهاي  استان  اجرا مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |