چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۰
وسيله اي براي رقابت نهادها
خبرگزاري يا سايت اطلا ع رساني؟
علي اكبر قاضي زاده، استاد روزنامه نگاري و ارتباطات نيز معتقد است كه يك خبرگزاري بايد «جامعيت» داشته باشد ولي در نحوه كاراكثر خبرگزاري ها كار حرفه اي صورت نمي گيرد و اغلب خبرها ناقص است
005214.jpg
در كيوسك هاي مطبوعات، روزنامه هاي مختلفي را مي بينيد كه باخبرگزاري ها تغذيه مي شوند. آيا انتخاب عنوان خبرگزاري براي اين سايت ها مناسب است؟
محمد محمد پور
علي اكبر قاضي زاده، استاد روزنامه نگاري و ارتباطات نيز معتقد است كه يك خبرگزاري بايد «جامعيت» داشته باشد ولي در نحوه كاراكثر خبرگزاري ها كار حرفه اي صورت نمي گيرد و اغلب خبرها ناقص است 
بعد از يك حكومت ۶۰ ساله، دوران امپراتوري خبرگزاري جمهوري اسلامي، ايرنا،  به سر آمده است. ايرنا اكنون گرچه هنوز حاكم است، اما رقبايي نيز دارد. رقبايي كم و بيش ناقص الخلقه، اما به هر روي روزي رسان مطبوعات و كم رنگ ساز قدرت بلامنازع تنها خبرگزاري رسمي ايران كه حالا به تكاپو افتاده است تا بهتر خبر توليد كند، بهتر بنويسد و بهتر حضور داشته باشد.
ايرنا هنوز تنها خبرگزاري معتبر كشور است كه همه فاكتورهاي لازم براي آنكه نام خبرگزاري را برخود نهد، داراست. از دفاتر نمايندگي در داخل ايران گرفته تا دفاتري در نقاط مهم جهان، از پرسنل آموزش ديده گرفته تا رابطان گوناگون خبري و... از اين لحاظ شايد فقط واحد مركزي خبر باشد كه مي توان آنرا با ايرنا مقايسه كرد. اين دو خبرگزاري خبرهاي خود را به مشتركان مي فروشند و درآمد حاصل از آنرا براي تامين بخشي از هزينه هاي خود به مصرف مي رسانند.
گرچه ايرنا در دوران كنوني به اين نتيجه رسيده كه فروش خبر ديگر معنايي ندارد و براي بقا در عرصه رقابت بهتر است بخشي از اخبار خود را نه به طريق تلكس كه از طريق عرضه بر روي پايگاه اينترنتي به طور رايگان دراختيار همگان قرار دهد، اما آنرا نيز به صورت محدود و تنها با ارايه اخبار نه چندان داغ و پر اهميت خود انجام مي دهد. شايد اين اقدام به دليل توليد سايت هاي گوناگون خبري باشد كه ازقضا نام خبرگزاري برخود نهاده اند و اخبار توليدي و مصاحبه هاي مختلف خود را رايگان عرضه مي كنند. در اين شرايط، ايرنا نيز حاضر شده است كمي كوتاه بيايد.
ايرنا و واحد مركزي خبر ظرف چند سال اخير خود را محصور در ميان ۱۲ رقيب تخصصي و غيرتخصصي ديدند. سايت هايي كه به شدت علاقه داشتند و دارند نام خبرگزاري برخود نهند، محصول رقابت سازمان هاي دولتي و نيمه دولتي اند كه نياز به تاسيس خبرگزاري را حس كرده اند و آنرا «لازم و ضروري» مي دانند! مروري مختصر بر همه خبرگزاري ها، چه آنها كه خصيصه هاي يك خبرگزاري را دارند و چه آنها كه ندارند و اين نام را بر خود نهاده اند، خالي از لطف نيست.
ايرنا (خبرگزاري جمهوري اسلامي)
www.irna.ir
اين خبرگزاري وابسته به وزارت ارشاد است و بودجه خود را از اين وزاتخانه دريافت مي كند. خبرگزاري ايرنا صاحب چندين نشريه نظير روزنامه هاي ايران، ايران ورزشي، ايران ديلي (انگليسي)، الوفاق (عربي) و ايران سپيد (نابينايان) و ماهنامه ايران آذين است. خبرگزاري ايرنا با راه اندازي دانشكده خبر به تربيت روزنامه نگاران آموزش ديده مي پردازد و همچنين آن دسته از كاركنان خود و ساير مطبوعات و مراكز خبري را كه تحصيلات آكادميك ندارند با سهميه اي خاص در اين دانشكده پذيرش مي كند.
ايرنا دفاتر مختلفي در سراسر كشور و نقاط با اهميت دنيا دارد و خبرهاي اختصاصي از اين نقاط مخابره مي كند. خبرگزاري جمهوري اسلامي تنها خبرگزاري رسمي ايران به شمار مي آيد.
واحد مركزي خبر
www.irib.ir
اين خبرگزاري وابسته به صداوسيما است و بودجه خود را از اين سازمان دريافت مي كند. واحد مركزي خبر علاوه بر ارايه اخبار گوناگون سياسي، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، ورزشي و... اخبار مربوط به راديو، تلويزيون و نيز وضعيت آب و هوا را نيز مخابره مي كند و از اين حيث با خبرگزاري هاي ديگر قابل تمايز است. وظيفه اصلي واحد مركزي خبر تهيه خبرهاي بخش هاي گوناگون خبري صداوسيما است. واحد مركزي خبر، اخبار شهرستان ها و اخبار خارجي خود را از طريق صداوسيماي مراكز استان ها و يا دفاتر خود در خارج از كشور دريافت مي دارد.
ايسنا (خبرگزاري دانشجويان ايران)
www.isna.ir
اين خبرگزاري وابسته به جهاد دانشگاهي وزارت علوم، تحقيقات وفناوري است و داراي دو منطقه خبري خوزستان و كرمانشاه در داخل كشور است. ايسنا دفاتري در خارج از كشور ندارد و در زمينه ارايه اخبار توليدي خارجي چندان موفق نيست. عمده موفقيت اين خبرگزاري به پوشش گسترده رويدادهاي داخلي برمي گردد. ايسنا داراي ۱۶ سرويس اجتماعي، علمي پژوهشي، اقتصاد و نفت،  ارتباطات و اطلاعات،  سياسي، مجلس، فقه و حقوق، تاريخ، ورزشي و... است و امكاناتي براي ارسال خبر به ايسنا توسط سايرين و نيز پيشنهاد سوژه براي پيگيري با آدرس اينترنتيsubjectirna.ir مهيا كرده است. گزارش اشكال در سايت قابل انتقال به بخش فني مركزي آن بوده و اخبار تمامي خبرگزاري هاي داخلي از طريق آن قابل دريافت است.
ايلنا (خبرگزاري كار ايران)
www.ilna.ir
اين خبرگزاري وابسته به خانه كارگر است و مخارج آنرا تشكل هاي كارگري تامين مي كند. تعداد اخبار و اظهارنظرهاي ارسال شده از نهادهاي دولتي در ايلنا، روزانه به ۲۰۰ عدد نيز مي رسد و به ادعاي مديران آن حدود ۶۰ درصد از اخبار اين خبرگزاري توليدي است. خبرگزاري ايلنا نيز سرويس هاي گوناگوني دارد، اما به گستردگي سه خبرگزاري پيشين نيست.
خبرگزاري مهر
www.mehrnews.com
مهر به رغم عمر كوتاه خود توانسته اعتباري براي خود دست و پا كند و سري در ميان سرهاي خبرگزاري هاي گوناگون دربياورد. اين خبرگزاري وابسته به حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي است و بودجه آن از اين طريق تامين مي شود. مهر اخيراً به دليل ارايه اخبار اختصاصي از جلسه شوراي حكام تقديرنامه اي دريافت داشته است كه اين خبرگزاري را در اين زمينه پيشرو اعلام كرده است.
ايپنا (خبرگزاري ورزش ايران)
www.ipna.ir
به عنوان تنها خبرگزاري تخصصي ورزشي گاهي اصول حرفه اي را رعايت نمي كند و موضع گيري هاي صريحي در قبال اتفاقات ورزشي دارد كه عمده آنها به حمايت از باشگاه پاس برمي گردد. ايپنا متعلق به باشگاه فرهنگي ورزشي پاس است و بودجه آنرا نيروي انتظامي تامين مي كند. ايپنا با راه اندازي سيستمISN اخبار را از طريقSMS به مشتركان متقاضي دريافت اخبار ورزشي ارسال مي كند. طيف اصلي مخاطبان اين خبرگزاري روزنامه هاي ورزشي هستند.
خبرگزاري فارس 
www.farsnews.com
اين خبرگزاري ظاهرا مستقل خود را «فرزند ايران» مي داند و بيشتر اخبار سياسي و ادبي را مخابره مي  كند و اهميت كمتري به خبرهاي اجتماعي و اقتصادي  نشان مي دهد. خبرگزاري فارس مدعي است كه آمده تا از ايران امروز براي فردا و فرداها حراست كند. «مرز فعاليت هاي ما را اصول انقلاب اسلامي مصرح در قانون اساسي و منابع ملي روشن مي كند.»
پانا (خبرگزاري كانون دانش آموزي)
www.irpana.com
اين خبرگزاري وابسته به وزارت آموزش و پرورش است و بيشتر به ارسال خبرهاي مرتبط با دانش آموزان مي پردازد. درصفحه اول پايگاه اينترنتي اين خبرگزاري اين بيت شعر به چشم مي خورد. «مقتضاي جان چون اي  دل آگهي است هر كه آگهتر بود جانش قويست.» معرفي نشريات دانش آموزي از جمله مواردي است كه اين خبرگزاري اهميت فراواني به آن مي دهد و تنها خبرگزاريي است كه نام خبرنگار را دركنار تيتر خبرهاي صفحه اصلي با همان فونت مي نويسد. اين خبرگزاري با فرا رسيدن ايام نوروز در اطلاعيه اي آورده بود: «خبرگزاري پانا تا تاريخ ۱۵/۱/۸۳ به علت تعطيلات نوروزي از مخابره اخبار معذور است.» تا به همراه دانش آموزان سراسر كشور به تعطيلات رفته باشد.
شانا ( خبرگزاري نفت و انرژي )
www.shana.ir
اين خبرگزاري وابسته به وزارت نفت است و دغدغه اي براي تامين بودجه خود ندارد! شانا اخبار مرتبط با حوزه نفت و انرژي را مخابره مي كند و يك خبرگزاري تخصصي است. از جمله نكات جالب در اين پايگاه اينترنتي، دسترسي به كليه آگهي هاي استخدام وزارت نفت است كه در گوشه سمت چپ صفحه اول اين خبرگزاري عنوان آن ديده مي شود. شانا آورده كه « دسترسي آسان به اخبار و اطلاعات حوزه وسيع انرژي را حق طبيعي علاقه مندان مي داند» كه طبعا علاقه مندان اين حوزه از اينكه وزارتخانه نفت به فكر علاقه آنها بوده شاكر هستند. شانا در اصول و ارزش هاي حرفه اي خود آورده « همكاري با روابط عمومي ها و پرهيز از ورود به حوزه فعاليت آنها» كه اميدواريم مشكلي بر سر راه اندازي اين خبرگزاري ميان مسوولان روابط عمومي وزارت نفت رخ نداده باشد كه آن و مسوولان ومسوولان سايت را وادار به توضيح چنين مساله اي كرده است!
خبرگزاري ميراث فرهنگي 
www.chn.ir
اين خبرگزاري وابسته به سازمان ميراث فرهنگي وزارت ارشاد است. توجه ويژه مسوولان آن به اخبار اين حوزه بر مي گردد و كليشه صفحه هاي آن با سربازان هخامنشي تزئين شده است. در ستون «خبرگزاري هاي ديگر» اين خبرگزاري تنها سه خبرگزاري ايرنا، واحدمركزي خبر وايسنا «قابل» به حساب آمده  اند و اخبار آنها قابل دريافت است.
خبرگزاري موج
www.mojnews.com
خبرگزاري موج درباره خود اين چنين توضيح داده است «موسسان و هيات مديره بدون وابستگي دولتي با اطلاعات كافي... اولين خبرگزاري خصوصي ايران را تاسيس كرده  اند كه داراي مجموعه اي بين المللي و عملگراست.» عمده اخبار اين خبرگزاري، خبرهايي در حوزه هاي گاز،  انرژي، صنعت و معدن، كشاورزي، تعاون، بازرگاني و ... است كه رويكرد اقتصادي آن را نشان مي دهد. جالب اينكه در بخش هاي خبري اين خبرگزاري انزلي به عنوان دروازه اقتصادي اروپا معرفي شده كه در اين به ذكر اخبار اقتصادي آن شهر پرداخته مي شود.
خبرگزاري قرآني ايران
www.ikna.ir
اين خبرگزاري به مركز فعاليت هاي قرآني دانشجويان كشور كه تحت نظر معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي اداره مي شود، وابسته است. اين خبرگزاري تخصصي تنها به مخابره اخبار قرآني مي پردازد و در آن مي توان به پايان نامه ها، مقاله ها، اشعار و قطعات ادبي، آثار هنري، محصولات قرآني، آرشيو اصوات، مصاحبه ها ونشريات مربوط به اين حوزه دست يافت. مخابره برپايي جشنواره هاي قرآني از جمله فعاليت هاي ديگر اين خبرگزاري است.
شبكه خبر دانشجو
www.snn.ir
اين خبرگزاري وابسته به سازمان بسيج دانشجويي است كه مواضع اين تشكل دانشجويي و بيانيه هاي آن در اين شبكه قابل دريافت است. شبكه خبر دانشجو به مخابره اخبار سياسي، اجتماعي، ورزشي و... مي پردازد و در قسمت نهضت عدالتخواهي، درد دل ها ونامه هاي اعتراض آميز شهروندان را منتشر مي كند.
خبرگزاري جامعه جوانان ايراني
www.syna.irnews
آخرين خبرگزاري افتتاح شده كه وابسته به سازمان ملي جوانان است.
لوگوي خبرگزاري «سينا» طوري طراحي شده كه «ايران» خوانده مي شود اين خبرگزاري مخابره مربوط به جوانان را استراتژي خود تعيين كرده و سرويس«آسيب هاي اجتماعي» يكي از سرويس هاي خبري آن است. استفاده از عكس هاي جذاب مربوط به جوانان در اين سايت مشهود است و گزارش هاي آن از حد مخابره خبرهاي رسمي فراتر رفته و روي سوژه هايي نظير «آسيب شناسي روابط دختر و پسر» و «مدرن هاي سياهپوش در عزاداري ها»، كار شده است.
خبرگزاري يا سايت خبري؟
به عقيده محمدتقي روغني ها، معاون خبرسازمان خبرگزاري جمهوري اسلامي، اين رسانه ها سايت هاي اطلاع رساني هستند كه مايلند نام خبرگزاري براي خود انتخاب كنند. روغني ها مي گويد: «خبرگزاري ها غير از بحث خبررساني بايد امكان توليد خبر را نيز داشته باشند. اكثر اين سايت ها، دفتري در تهران دارند كه خبرهاي تهران را از نهادها دريافت مي كنند يا مصاحبه اي ترتيب مي دهند و آن را روي سايت ارسال مي كنند. اين سايت ها فاقد مراكز ملي، منطقه اي و بين المللي هستند.»
معاون خبر ايرنا، ترجمه خبر ساير خبرگزاري ها را براي يك خبرگزاري چندان درست نمي داند و معتقد است كه يك خبرگزاري بايد بتواند در زمينه اخبار خارجي نيز به توليد خبر بپردازد كه اين مسير نمي شود مگر بادر اختيار داشتن دفاتري در خارج از كشور. از ديد روغني ها غير از ايرنا و ايسنا، به بقيه رسانه ها بايد نام سايت اطلاع رساني اطلاق كرد و رشد بي وقفه آنها را نوعي اپيدمي در وزارتخانه ها دانست. او مي گويد: «اكثر اين سايت ها تبديل به مراكز اطلاع رساني حوزه خود شده اند و آنها را در اولويت قرار مي دهند و تعريفي از كار يك خبرگزاري ندارند.»
از طرفي ديگر، كسري نوري، سردبير روزنامه ايران، شكل گيري خبرگزاري هاي گوناگون را پديده اي بدون مبناي علمي و كارشناسي مي داند. به عقيده او هرازگاهي تب بالا مي گيرد و «يكي از اينها به وجود مي آيد.» او مي گويد: «دقت كنيد كه اين خبرگزاري ها از مبنا و ساختار حرفه اي برخوردار نيستند و به سايت شبيه اند. هر نهادي كه حس مي كرد بايد يك خبرگزاري داشته باشد، صرفا به دليل رقابت آن را راه اندازي كرده است، غافل از اينكه خبرگزاري به نيروهاي آموزش ديده و حرفه اي نيازمند است.»
سردبير ايران ويژگي هاي يك خبرگزاري را اينگونه بر مي شمرد: «استفاده از نيروهاي زبده، برخورداري از توان تكنولوژيك بالا و تجهيزات فني قوي و امكان مخابره خبر در سريع  ترين و كوتاه ترين زمان ممكن. اين سايت ها اكثرا در تهران تاسيس شده اند و ماهيت وجودي آنها زير سوال است. يك خبرگزاري بايد بتواند خبرهاي سراسر كشور و نيز خبرهاي ديگر كشورها را پوشش دهد.»
كسري نوري معتقد است كه يك خبرگزاري بايد بتواند خبرهايي توليد كند كه ساير رسانه ها امكان توليد آن را ندارند، در غير اينصورت چه تفاوتي با ساير رسانه ها خواهند داشت؟ سردبير ايران ايرنا، واحد مركزي خبر و ايسنا را تنها خبرگزاري ايران مي داند و ساير خبرگزاري ها را يك سايت خبري مي داند. او مي گويد: «ايسنا گرچه دفاتري در خارج از كشور ندارد اما با استفاده از دانشجويان نقاط مختلف كشور و خارج از كشور اين ضعف را تا حدودي پوشانده است.»
علي اكبر قاضي زاده، استاد روزنامه نگاري و ارتباطات نيز معتقد است كه يك خبرگزاري بايد «جامعيت» داشته باشد ولي در نحوه كاراكثر خبرگزاري ها كار حرفه اي صورت نمي گيرد و اغلب خبرها ناقص است. او مي گويد: «اين خبرگزاري ها تنها به پر كردن سايت خود مي انديشند و پرسنل بسيار كمي دارند. در آنها افراد حرفه اي بسيار كمي ديده مي شود.»
به نظر مي رسد با وضعيت كنوني، سينا، آخرين خبرگزاري متولد شده نباشد و خبرگزاري هاي ديگري نيز پا به عرصه وجود بگذارند. هيچ كس با راه اندازي سايت براي نهادها و سازمان هاي گوناگون مخالف نيست و پوشش اخبار ارگان ها از اين طريق، حق طبيعي آنهاست. اما اطلاق نام خبرگزاري به اين سايت ها درست همان مشكلي است كه حالا بروز كرده و مفهوم آن را به كلي تغيير داده است. شايد اين «مزاج» كسري نوري روزي به واقعيت بپيوندد كه «تعداد خبرگزاري ها از تعداد روزنامه ها بيشتر شده است!»

وضعيت كيت هاي تشخيصHIV
غربالگري خون، مجاز يا غيرمجاز؟
بر اساس ادعاي دكتر فرزان فر حساسيت كيت هاي توليدي انستيتو پاستور ۱۰۰ درصد است و هيچ نمونهHIV مثبتي اشتباها منفي اعلام نمي شود
005217.jpg
دكتر لاله ميراسكندري 
انستيتو پاستور، نامي قديمي و آشنا است. كمتر ايراني است كه نامي از اين مركز نشنيده باشد و يا حتي براي تزريق يكي از واكسن هايش به آنجا مراجعه نكرده باشد.
انستيتو پاستور ايران در حقيقت قديمي ترين مركز توليدكننده واكسن، سرم و پادزهر خاورميانه است كه در سال ۱۳۰۹ هجري شمسي تاسيس شده است. اين انستيتو سال هاست در زمينه ساخت و تحقيق فعاليت دارد و تنها توليدكننده فرآورده هايي مثل واكسن BCG و سرخجه و كيت هاي تشخيصHIV ، فاسيولا و توكسوپلاسما در ايران است. انستيتو پاستور بخش هاي مختلفي دارد كه يكي از آنها، بخش توليدكيت هاي تشخيصي و پروتئين هاي نوتركيب است. كيت تشخيصHIV (AIDS) از محصولات اين بخش است.
اين كيت ها ۲ كاربرد متفاوت دارند، يكي براي تشخيص آزمايشگاه يعني آزمايش خون كساني كه از طريق پزشك يا داوطلبانه براي آزمايشHIV به آزمايشگاها ارجاع مي شوند و ديگري براي غربالگري خون هاي اهدايي كه خب نيازي به توضيح ندارد: تمام خون هايي كه از اهداكنندگان جمع آوري مي شوند بايد جهت پاك بودن از ويروسHIV ، هپاتيتB و باكتري مولد بيماري سيفيليس آزمايش شوند.
چند روز پيش يكي از خبرگزاري ها به نقل از رئيس سازمان انتقال خون اعلام كرد: « كيت هاي تشخيصيHIV محصول انستيتو پاستور ايران مناسب غربالگري خون نيستند.» كه با توجه به تعدد و قدمت  محصولات انستيتو پاستور استفاده گسترده از محصولات اين مركز در كشور، بهانه اي شد براي پيگيري.
دكتر علي اكبر پورفتح الله رئيس سازمان انتقال خون عقيده دارد كه روش هاي آزمايشگاهي در غربالگري خون و فرآورده هاي خوني با تشخيص طبي متفاوت است و گفت: «در تشخيص طبي اگر اشتباهي در انجام آزمايش صورت گيرد تشخيص بيماري به تعويق خواهد افتاد ولي علايم باليني و ويروسHIV در خون بيمار باقي خواهد ماند. در تشخيص طبي پزشك با مراجعه بعدي بيمار و با توجه به پايداري علايم بيماري، مجددا بيمار را به آزمايشگاه اعزام خواهد كرد بنابراين اگر در آزمايشگاه تشخيص طبي دچار اشتباه شويم فقط تشخيص بيماري به تعويق خواهد افتاد، ولي در غربالگري خون اگر يك نمونه خون دچار اشتباه تشخيص شده و نمونه خون آلوده آزاد شود، حداقل ۳ نفر را مبتلا خواهد كرد.»
در صورتي كه دكتر فرزان  فر مدير اجرايي بخش توسعه فرايندهاي بيوتكنولوژي انستيتو پاستور عقيده دارد تفاوتي بين اين دو روش وجود ندارد. وي افزود: «بر اساس روشELIZA كه در آن آنتي بادي هاي توليد شده در خون بر اثر ويروسHIV اندازه گيري مي شود كيت هايي ساخته ايم كه براي هردو منظور استفاده مي شوند. كيفيت اين كيت ها با ۲ معيار مشخص مي شود، يكي حساسيت(Sensitivity) و ديگري ويژگي.(Specificity) حساسيت به اين معني است كه كيت مورد نظر چه تعداد از موارد مثبت را درست تشخيص مي دهد و به عبارتي حداقل منفي كاذب را ايجاد كند و ويژگي به اين معني است كه هيچ نمونه منفي اشتباها مثبت اعلام نشود، يعني به اصطلاح حداقل مثبت كاذب را ايجاد كند.»
بر اساس ادعاي دكتر فرزان فر حساسيت كيت هاي توليدي انستيتو پاستور ۱۰۰ درصد است و هيچ نمونهHIV مثبتي اشتباها منفي اعلام نمي شود. ولي از آنجايي كه ويژگي اين كيت ها (بنا بر تاييد خود سازمان انتقال خون) ۹/۹۸ درصد است، فقط ممكن است درصد ناچيزي از نمونه هاي منفي، اشتباهات مثبت اعلام شوند كه در اين صورت در بخش غربالگري فقط چند نمونه خون سالم از بين مي رود و درمورد آزمايشات تشخيصي هم در صورت جواب مثبت كاذب، آزمايشات مجدد نتيجه مقطعي را معلوم مي كند و به اين ترتيب مشكلي براي استفاده از اين كيت ها چه در زمينه تشخيص و چه در زمينه غربالگري وجود ندارد. حتي ايشان پا را فراتر گذاشته و مي گويند: «در مورد تشخيص حتي خطر بيشتر است چون اگر شخص آلوده دچار انحرافات اخلاقي باشد و يا معتاد باشد، در صورت تشخيص غلط به سهولت مي تواند از طريق ارتباط جنسي آلوده، تعداد زيادي را مبتلا سازد و يا اگر معتاد باشد از طريق سرنگ آلوده بيماري را منتقل كند.»
البته لازم به ذكر است كه كيت هاي ساخته شده در انستيتو پاستور، در حال حاضر مجوز استفاده در عمليات تشخيص آزمايشگاهي را از وزارت بهداشت و درمان كسب كرده است و هم اكنون مورد استفاده قرار مي گيرد، ولي درمورد استفاده از اين كيت در زمينه غربالگري خون اختلاف نظر وجود دارد.
دكتر پورفتح الله ضمن ذكر اين مطلب كه حتي طبقه بندي سازمان بهداشت جهاني(WHO) براي كيت هاي تشخيصي HIV تاكيد مي كند كه هر كيتي براي غربالگري خون مناسب نيست، افزود: «معيار انستيتوپاستور در اعلام ميزان حساسيت و ويژگي  كيت ها خود در حقيقت آزمايشاتي است كه خود ما  (يعني سازمان انتقال خون) انجام داده ايم.
آزمايش هاي ماهم حداكثر بر روي ۶۰۰ نمونه انجام گرفته است، ولي هيچ جاي دنيا اينطور نيست. ما در اينجا توانايي تعيين كيفيت اين كيت ها را نداريم و به همين علت است كه انستيتو پاستور حتماً بايد براي توليدات خود يكي از استانداردهاي جهاني (از قبيل پل ارليخ يا(CE را كسب كند، تا براي ما مورد تاييد باشد.»
جالب است بدانيد كه متولي تعيين كيفيت محصولاتي از اين دست در ايران آزمايشگاه هاي رفرانس وزارت بهداشت و درمان هستند، ولي از آنجايي كه آزمايشگاه هاي اين وزارت خانه تجهيزات و تخصص لازم جهت اينگونه ارزش گذاري ها را ندارد، تعيين كيفيت اين كيت ها را به سازمان انتقال خون ارجاع داده است. به اين ترتيب سازمان انتقال خون هم ارزشگذار است و هم خريدار كه البته كمي عجيب به نظر مي رسد.
همانطوركه گفتيم كيت هاي تشخيصيHIV ساخت انستيتو پاستور قادر است آنتي بادي توليد شده عليه ويروسHIV را شناسايي و اندازه گيري كند. دكتر پورفتح الله در اين زمينه مي گويد: «امروزه كيت هاي غربالگري خون به سمت نسل چهارم حركت مي كند و در اين نسل، كيت هاي غربالگري قادر به تشخيص آنتي ژن (خود ويروس) نيز هست، درحالي كه كيت هاي ارايه شده توسط انستيتوپاستور فاقد چنين توانايي است و اظهار اميدواري كرد كه در سال هاي آينده با انجام اقدامات اساسي بر روي اين كيت ها، آن را به مرحله اي برسانند كه در غربالگري خون هم قابل استفاده باشد.»
دكتر فرزان فر در پاسخ اين مطلب گفت: «اينكه كيت هاي آنتي ژن را تشخيص نمي دهد به اين معني نيست كه اين كيت ها براي غربالگري مناسب نيستند، كما اينكه كيت هايي كه درحال حاضر در سازمان انتقال خون استفاده مي شوند و متعلق به شركت بيوتست آلمان است، هم فقط آنتي بادي را تشخيص مي دهد. علاوه بر اين كيت هايي كه آنتي ژن را هم تشخيص مي دهند درحال حاضر قيمت بسيار بالايي دارند (هر كيت ۴ دلار) درصورتي كه كيت هايي كه فقط آنتي بادي را تشخيص مي دهند به قيمت هر كيت ۲۰ سنت عرضه مي شوند.»
دكتر پورفتح الله در اين مورد مي گويد: «استفاده از كيت هاي نسل جديد براي ما در ارجحيت قرار دارد و اگر در مناقصه هاي بعدي چنين كيتي با قيمت مناسب دراختيار داشته باشيم حتماً از آن استفاده خواهيم كرد.»
گرچه دكتر فرزان فر تاييديه هاي جهاني را صرفاً يك مدرك مي داند كه تغييري در كيفيت محصول نخواهد داد، اعلام كردكه انستيتوپاستور براي گرفتن استانداردجهاني CE (كه متعلق به اتحاديه اروپاست) اقدام كرده است و در چند ماه آينده آنرا دريافت خواهد كرد. البته سازمان انتقال خون هم همين هدف را دنبال مي كند. رئيس اين سازمان مي گويد: «ما بايد از كيت هايي استفاده كنيم كه يكي از استانداردهاي جهاني معتبر را داشته باشد. ما در قبال مردم مسوول هستيم. كيفيت اين كيت ها بايد توسط مراجع ذي صلاح تاييد شوند و خود سازنده نمي تواند در اين مورد نظر قطعي بدهد.»
به هرحال در عمليات آزمايشگاهي و تشخيصي هيچگاه چيزي به اسم صددرصد وجود ندارد و اگر كيتي توسط تمام مراجع و سازمان هاي استاندارد جهاني هم تاييد شود بازهم اجتناب  از درصدي حتي ناچيز از خطا غيرممكن است، ولي وظيفه تمام توليدكنندگان و ارگان هايي كه به نحوي درگير هستند اطمينان از صحت فرآورده ها در حد تمامي امكانات موجود است.
به هرحال اميدواريم كه اين جنگ و جدل ها ، جنگ زرگري نبوده و حقيقتاً درجهت ارتقاي سطح كيفي محصولات داخلي نتيجه بخش باشد.

افزايش چشمگير مسافرت هاي نوروزي
سالي پر از مسافر
۲ميليون و ۷۷۰هزار و ۶۹۷ مسافر در نوروز امسال به مشهد سفر كرده اند و اين شهر ركورد دار ورود و خروج مسافر در نوروز امسال است
005208.jpg
در برخي از استان  ها مثل استان خراسان در صورتي كه هتل از استاندارد ستاره هاي دريافتي پايين تر بوده، نظارت صورت گرفته و ستاره هاي اضافي از آن گرفته شده است كه اين نظارت و دريافت و بازپس گيري درجه هتل ها از طريق بررسي سرويس خدماتي اين هتل ها انجام شده است 
آزاده بهشتي 
«بسيار سفر بايد تا پخته شود خامي» شايد براي شروع يك گزارش، اين بيت، خيلي تكراري باشد، اما گوياترين شعري است كه با آن مي توان گفت سفرهاي نوروز امسال افزايش يافته و صنعت توريسم رشد قابل توجهي يافته است.
سازماني براي تمام فصول 
اينكه سفرهاي نوروزي در ابتداي سال ۸۳ افزايش يافته است، مساله اي است كه مسوولان سازمان ايرانگردي و جهانگردي به دليل تبليغات و توجه به اين صنعت، انتظار آن را داشتند.
ستاد نظارت بر سفرهاي نوروزي يك ماه پيش از شروع عيد نوروز آغاز به كار كرد، با هماهنگي ستاد مركزي مستقر در تهران، با تمام استان هاي كشور قرار بر اين بود كه بازرسان سازمان ايرانگردي و جهانگردي در ايام نوروز بر فعاليت هتل ها، رستوران ها و مراكز اقامتي و سياحتي شهرها و تفرجگاه ها نظارت داشته باشند.
پيش از آن نيز با راه اندازي تلفن گوياي اين سازمان، برقراري ارتباط مستقيم بين مردم و مسوولان اين سازمان ممكن شد.
در تفاهم نامه اي كه بين سازمان جهانگردي و ايرانگردي و واحد نرخ گذاري قيمت ها صورت گرفت، سعي بر آن شد تا قيمت هتل ها و مراكز اقامتي مسافران از استاندارد مناسبي برخوردار باشد،از اين رو ۲۸۰۰ بازرس در كل كشور آماده رسيدگي به مسافران نوروزي و نظرات و شكايات آنها از هتل ها و مراكز اقامتي بودند.
ماشين هاي در حال حركت در جاده ها از شهري به شهر ديگر كه حامل بازرسان سازمان ايرانگردي و جهانگردي بودند بر كيفيت رستوران هاي درون شهري و برون شهري نظارت كردند و شكايات مردم از طريق تلفن گويا به اين افراد ابلاغ و پس از مراجعه آنها به محل مورد شكايت، شكايت كتبي دريافت و به موضوع رسيدگي شد.
در راستاي همين طرح ۳۱۰ واحد پذيرايي به علت تخلفات، اخطار كتبي گرفتند. اين مساله در جهت رفاه حال مسافران نوروزي و توجه به امر بهداشت در تاسيسات اقامتي و پذيرايي كشور صورت گرفته كه اين اخطارها از طريق ماموران نظارت بر سفرهاي نوروزي در سراسر كشور به صورت تذكر و اخطار كتبي بوده است.
افت شكايات مردم در كل كشور نسبت به سال هاي گذشته و احساس رضايت مندي مردم از نحوه برخورد ماموران نظارت اين سازمان با مراكز اقامتي و پذيرايي كشور اعم از هتل ها، مهمان  پذيرها و مراكز بين راهي، موضوعي است كه رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي بر آن تاكيد مي كند.
تاكنون تعداد ۱۱۲ مورد از بهترين مراكز اقامتي و پذيرايي كشور توسط ستادهاي استاني به خاطر ارايه خدمات مناسب به گردشگران و مسافران مورد تشويق قرار گرفته اند.
با وجود اينكه برخي از هموطنان از افزايش نرخ مراكز اقامتي و پذيرايي، شكايت داشتند اما عبدخدايي، با تاكيد بر عدم افزايش قيمت ها، اظهار داشت: در صورتي كه هموطنان از محل اقامت و پذيرايي خود با افزايش قيمت روبه رو شدند، مي توانند رسيد وجه پرداختي خود را بعد از خاتمه سفر به ستاد مركزي نظارت بر سفرهاي نوروزي ارايه كنند تا جهت رسيدگي اقدام لازم صورت گيرد.
سازمان ايرانگردي و جهانگردي اعلام كرده است در مواردي كه طرح شكايت از جانب مسافران صورت گرفته، پس از مراجعه بازرسان موضوع رسيدگي شده و در مواردي ميزان پرداختي از جانب مسافر به او بازگردانده شده است.
در برخي از استان  ها مثل استان خراسان در صورتي كه هتل از استاندارد ستاره هاي دريافتي پايين تر بوده، نظارت صورت گرفته و ستاره هاي اضافي از آن گرفته شده است كه اين نظارت و دريافت و بازپس گيري درجه هتل ها از طريق بررسي سرويس خدماتي اين هتل ها انجام شده است.
بوق و كرنا
تبليغات به عنوان موضوع غيرقابل انكار در جذب مخاطب است، همان چيزي كه در پيش از آغاز سال جاري سازمان ايرانگردي و جهانگردي بر آن تاكيد كرد.
بروشور، پوستر و بيلبردهاي تبليغاتي اين سازمان از قبل از آغاز نوروز به تبليغ فرهنگ سفر و معرفي جاذبه هاي گردشگري شهرها پرداخت كه اين كار در غالب ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار و حتي ۵۰۰ هزار بروشور و نقشه صورت گرفت. تبليغات تلويزيون در زمينه موضوع سفر و فرهنگ آن نيز غيرقابل انكار است.
از سوي ديگر اين سازمان در زمينه هاي امنيتي به موضوع شهرهاي مرزي مثل كرمانشاه و خوزستان پرداخت و در تيزرهاي تبليغاتي مناطق مرزي به عنوان منطقه هايي امن و مطمئن معرفي شدند.
كارگاه هاي گردشگري با همكاري مراكز استان ها، استانداري، شهرداري و حمل و نقل برنامه هايي را برا ي ستاد، طراحي و اجرا كردند كه در آن مردم به جاذبه هاي گردشگري شهر مورد نظر هدايت مي شدند.
در برخي از استان ها و شهرها علاوه بر توزيع چادر سفر با كمك شهرداري و هلال احمر، بلدراه از طريق شهرداري استان مورد نظر به صورت رايگان يا قيمت پايين در اختيار مسافران قرار مي گرفت تا جاذبه هاي گردشگري آن منطقه را به مسافران نشان دهد.
در اصفهان به عنوان يك شهر تاريخي كه داراي جاذبه هاي تاريخي زيادي است تورهاي داخل شهري براي مسافران در نظر گرفته شده، به طوري كه اتوبوس هايي به صورت رايگان در ميادين اصلي شهر در ساعاتي مشخص قرار مي گرفت و ضمن جابه جايي مسافران به آثار ديدني تاريخي، اطلاعات تاريخي اين گردشگاه ها را نيز در اختيار مسافران و بازديدكنندگان قرار مي دادند.
در زمينه مراكز اقامتي، علاوه بر ثبات قيمت اين مراكز، دو كار عمده از سوي سازمان صورت گرفته، در اولين مرحله خانه ها، ويلاها و مراكز استيجاري ساماندهي شده و كارت عضويت سازمان را دريافت كردند كه از اين طريق بر مسايل خدماتي و بهداشتي و ميزان رفت و آمد مسافر به اين مراكز اقامتي نظارت كامل صورت گرفت كه مراكزي كه داراي كارت عضويت بودند در بروشورهايي كه در ميان مردم توزيع شده، معرفي شدند.
در هماهنگي سازمان ايرانگردي و جهانگردي با آموزش و پرورش، برخي مدارس كه مجهز به سرويس بهداشتي و استحمام بودند به عنوان مراكز اسكان فرهنگيان و كاركنان دولت معرفي شدند.
علاوه بر تمام فعاليت هاي صورت گرفته، موضوع امداد جاده اي از برنامه هاي اين سازمان عقب نماند و در هماهنگي اين سازمان با نيروي انتظامي، مساله امداد به مسافران و ماشين  هاي بين راهي انجام شد و خودروهاي او را با هماهنگي سازمان حمل و نقل و ترافيك جاده اي و مركز اطلاع رساني ناجا، كمك هاي درون جاد ه اي نيز به طور كامل انجام شد.
سازمان ايرانگردي و جهانگردي تاكيد كرده است طرح نظارت بر سفرها، منحصر به سفرهاي نوروزي نخواهد بود و اين طرح به صورت كامل در تمام فصول و طول سال انجام خواهد شد.
مازندران : ۲ ميليون گردشگر
براساس آماري كه سازمان مديريت و برنامه ريزي استان مازندران با همكاري سازمان ايرانگردي و جهانگردي اين استان به روش علمي تهيه كرده است، ۱۳/۹۵ درصد گردشگر با اتومبيل شخصي وارد اين استان شده و در آن اقامت كرده  اند. اين در حالي است كه كمتر از يك درصد با قطار و هواپيما و بقيه افراد با اتوبوس و ميني بوس به اين استان مسافرت كرده اند.
روح الله اسحاقي، رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان مازندران بيان كرد اينكه جمعا ۲ميليون و ۱۸ هزار و ۶۶ نفر گردشگر به استان آمدند، اين آمار شامل مسافراني هستند كه به عنوان گردشگر ازاين استان ديدن كردند.
اين آمار نشان مي دهد در كنار استان هاي خراسان، اصفهان و فارس، استان مازندران به علت برخورداري از حاشيه هاي درياي خزر نه تنها در نوروز كه در بيشتر فصول سال از تردد مسافران خوبي برخوردار است.
از تعدادمسافراني كه به شهرهاي استان مازندران مسافرت كردند، ۱۸ درصد در هتل  هاي استان اقامت كردند و بيش از ۴۲ درصد از افراد نيز به ويلاهاي اسيتجاري مراجعه كرده اند و ۱۲ درصد نيز از چادرهاي شخصي استفاده كرده اند. آمارهاي ارايه شده سازمان ايرانگردي و جهانگردي استان مازندران سال جاري در مقايسه با سال گذشته نشان مي دهد، اقامت مسافران در شهرهاي اين استان ۱۰ درصد رشد داشته است.
نكته جالب توجه در آمار ارايه شده اين سازمان در زمينه ويلاهاي شخصي است كه بر اساس ساماندهي كه اين سازمان به عمل آورده است۰ ۱۸۱ هزار و ۱۹۵ نفر در ويلاهاي شخصي اسكان داشتند كه اين رقم نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهي داشته است.
در زمينه ميزان شكايت صورت گرفته از سوي مردم به بازرسان اين استان مجموعا ۸ واحد به خاطر عدم رعايت مسايل نرخ و نبودن استاندارد تعطيل شدند و ۱۱۶ واحد نيز به دليل كيفيت خوب محل اقامت تشويق شدند و ۱۴۶ واحد تذكر واخطار دريافت كردند.
گفتني است بازرسان اين سازمان از۱۸۱۰ بازار واحدهاي اقامتي بازديد كردند كه اين كار توسط ۲۲ كارشناس سازمان ايرانگردي وجهانگردي استان مازندران انجام شده است.
استان اصفهان: ۲ ميليون گردشگر
در ايام نوروز در مقايسه با سال گذشته تعدادمسافراني كه به استان اصفهان سفر كردند ۳۰ درصد افزايش داشته است.
براساس آمارهايي كه از سوي شهرداري استان اصفهان اعلام شده بيش از ۲ ميليون مسافر و گردشگر در ايام نوروز به اين استان سفر كرده  و از نزديك با جاذبه  هاي ديدني اصفهان آشنا شده اند.
در اين ايام هتل ها و ميهمانپذيرهاي استان بادارا بودن بيش از ۵۵۰۰ تخت با اشغال ۱۰۰ درصد مواجه بودند و اين امر نشان دهنده افزايش تعداد مسافران فراوان نوروزي است. اين در حالي است كه اخبار پراكنده نشان مي دهد قيمت هتل هاي استان اصفهان نسبت ساير استان ها با افزايش روبه رو بوده است.
همچنين در حاشيه زاينده رود چادرهايي براي اسكان مسافران داير شد و براساس هماهنگي بامدارس، دانشگاه ها، خانه  هاي شخصي و حسينيه ها امكان اقامت گردشگران نوروزي در اين مكان فراهم شد.
براساس گزارش هاي ستادنوروزي استان اصفهان، تخلفات صورت گرفته در ايام نوروز به نسبت گذشته بسياركمتر بود و اكثر نارضايتي مسافران در زمينه كافي نبودن مكاني براي اقامت بوده است و از نظر كيفيت خدمات ارايه شده و گران بودن قيمت شكايتي صورت نگرفته است.
مسعود، رئيس سازمان ايرانگردي و جهانگردي معتقداست امسال در مقايسه با سال گذشته فرهنگ گردشگري و حفظ طبيعت و محيط زيست در بين مردم ارتقا يافته است وموجب رعايت تميزي، نظارت وطراوت بيشتر استان اصفهان در اين ايام شده است.
استان چهار محال و بختياري: ۲۷۰ هزار مسافر
تعطيلات نوروز امسال براي استان چهار محال و بختياري پر بار و مفيد بوده است. امسال ۲۷۰ هزار نفر به استان سفر كرده و از جاذبه هاي گردشگري استان بازديد و از زيبايي ها و ديدني  هاي آن بهره مند شدند.
مهندس باقري، رئيس سازمان ايرانگردي وجهانگردي و مسوول ستاد تسهيلات نوروزي اين استان گفت: به منظور اطلاع رساني اسكان و تامين آسايش و امنيت مسافران نوروزي تسهيلات نوروزي امسال با ۵ كميته زير مجموعه وعضويت بالغ بر ۵/۲ اداره، نهاد و دستگاه دولتي به مدت ۲۰ روز در ايام تعطيلات به طور شبانه روزي فعاليت كرد.
ايجاد پايگاه هاي راهنماي مسافران در مبادي ورودي استان و شهرها، برپايي نمايشگاه جاذبه ها و صنايع دستي،  علاوه بر ايجاد شغل براي افراد اين استان، اسكان و هدايت مسافران به مناطق ديدني را فراهم كرد. پايگاه راهنمايي و اطلاع رساني در محل ستاد نيز به طور شبانه روزي، چاپ و توزيع رايگان ده ها هزار نسخه بروشور، راهنما و نقشه را فراهم مي كرد. ضريب اشغال مراكز اقامتي استان در اين ايام نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۳۵ درصد افزايش داشته است. در همين مدت تعداد ۶هزار نفر در مدارسي كه از سوي آموزش و پرورش جهت اسكان در نظر گرفته شده بود اقامت داشتند.
استان همدان: ۵۴۰ هزار مسافر
استان همدان نيز آمار قابل توجهي را نسبت به سال گذشته داشته است. ۵۴۰ هزار مسافر در ايام نوروز وارد اين استان شدند و در تعطيلات ۱۵ روز از مناطق ديدني آن بازديد كردند.
از تعداد ۵۴۰ هزار مسافري كه وارداين استان شدند، ۷۱ هزار نفر در شهرهاي استان همدان مقيم شدند كه آمار اقامت در اين استان نسبت به سال گذشته ۵/۲ برابر افزايش داشته است. اطلاع رساني افزايش ميل به سفر از سوي مردم و توجه سازمان ايرانگردي و جهانگردي با شعار «جهانگردي را ازايرانگردي آغاز كنيم» دلايل عمده رشد چشمگير مسافرت هاي داخلي به شهرهاي مختلف درايام نوروز بوده است.

با پاسپورت يا بدون پاسپورت
كربلا فقط پنجاه هزار تومان
005211.jpg
علي رضا كيواني نژاد
بعد از اعلام نيروهاي آمريكايي مبني بر جلوگيري ورود به عراق با پاسپورت جمعي، حالا صفوف طويلي براي گرفتن پاسپورت جلوي اداره گذرنامه تشكيل مي شود. بيشتر افراد لحظه شماري مي كنند براي دريافت پاسپورت و اجازه ورود به خاك كربلا.
انگار نه انگار كه رسانه هاي تصويري و نوشتاري بارها اعلام كردند كه زائران عتبات عاليه از رفتن به عراق تا اطلاع ثانوي خودداري كنند. جمعيت نسبتا زيادي توي خيابان گذرنامه روبه روي در ورودي اين اداره ايستاده اند. اكثرشان ميانسال هستند و با كاغذ و قلمي در دست مشغول يادداشت برداشتن. تابلوي سبزرنگي نصب شده است، بالاي در. روي آن مدارك لازم جهت صدور پاسپورت نوشته شده است. در كنارش كاغذ سفيدي وجود دارد و روي آن نوشته: براي اطلاعات بيشتر جهت سفر به كربلا به روابط عمومي مراجعه كنيد.
پس از انفجار روز عاشورا و كشته و مجروح شدن زائران ايراني، نيروي انتظامي با هماهنگي وزارت كشور و سازمان حج و زيارت اعلام كرد، تا اطلاع ثانوي سفر به عراق ميسر نيست. چند روزي به همين منوال گذشت. بسياري از مسافران از طريق مرز مهران به صورت قاچاق خود را به عراق و كربلا مي رسانند كه اين نيز باعث نگراني مسوولان شد. در نهايت پس از كش وقوس هاي فراوان، بار ديگر اعزام زائران از سر گرفته شد. بنابراين كاروان ها و شركت هايي كه در اين راه فعاليت دارند، تبليغات خود را از سر گرفتند. كمي پايين تر از اداره گذرنامه، ديوارها با اعلاميه هاي تبليغاتي اين شركت ها پوشيده شده است. فقط يك شماره تلفن و زيرش نوشته: سفر به كربلا.
نه آدرسي نه مشخصات ديگري، همين.
خانم ميانسالي با چادر عربي مشغول نوشتن مدارك است. تسبيح آبي رنگي در دستش گرفته و مدام مي گويد: «اگر اشكالي ندارد بگذاريد من هم بيايم جلو تا بتوانم يادداشت كنم» جمعيت آن قدر زياد نيست كه او نتواند جلو برود. فردي كه جلوتر از او و نزديك تابلو ايستاده، كاغذش را مي گيرد تا مدارك مورد نياز را يادداشت كند. بعد با آرامي مي گويد: «مادر، اگر از من مي شنويد الان به كربلا نرويد، امن نيست. خداي نكرده سفر اول و آخرتان مي شود.» خانم سرش را به نشان عدم رضايت تكان مي دهد. بعد هم مي گويد: «آنهايي كه كشته شدند خونشان رنگين تر از من نبود!»
تبليغ حضوري 
پسر جواني توي صف ايستاده كه نه يادداشت مي كند و نه به تابلو نگاه. چند دقيقه يكبار آرام در گوش مراجعه كنندگان چيزي مي گويد. نزديك تر مي رويم. به همان مرد جوان كه ايستاده مي گويد: «مداركت را كه گرفتي، با پنجاه هزار تومان مي رسانيمتان عراق!»
- چطوري اين كار را مي كنيد؟ براي رفتن به عراق پول بيشتري نياز است؟
وقتي اين حرف ها را زديم گفت كه «شما نگران نباشيد. مداركتان كه كامل شد بياييد تا خودمان ترتيب كار را بدهيم.» هيچ آدرسي ندارد. فقط شماره تلفن مي دهد و حتي كارت تبليغاتي هم ندارد. يكي از مراجعه كنندگان كه انگار براي برادرش فهرست مدارك موردنياز را برمي دارد، مي گويد: «باور نكنيد. اينها نه آدرس دارند و نه شركتي ثبتي. همه مسافرها را مي ريزند پشت كاميون و از جايي رد مي شوند كه جان سالم به در نمي بري. تازه اگر وسط راه خودشان، راه را به رويتان نبندند، خيلي است!»
اما براي رفتن به كربلا ديگر نمي توان از گذرنامه هاي جمعي استفاده كرد. نيروهاي آمريكايي حاكم بر عراق با اعلام اين مطلب تاكيد كردند هر مسافر ايراني و غيرايراني تنها با دردست داشتن گذرنامه فردي مي تواند به عراق برود. پيش از اين هم پليس عراق با مسافراني كه گذرنامه جمعي داشتند برخورد مي كرد. در اين راستا سازمان حج و زيارت به تمام كاروان هايي كه در اين مسير فعاليت مي كنند تاكيد كرد، تنها با هماهنگي نيروهاي انتظامي و سازمان حج و زيارت اقدام به بردن زائران كنند.
هزينه سفر
پسري كه توي صف زير گوش اين و آن مي گفت فقط با پنجاه هزار تومان مي برمت عراق، طور ديگري هم پيشنهاد وسوسه انگيزش را بيان مي كرد. در پاسخ به اين سوال كه اگر مدارك نداشته باشيم چه كار كنيم مي گويد: «بدون مدارك و پاسپورت، رفتن مشكل تر مي شود اما نشد، ندارد. شما اگر خيلي عجله داريد، صبر كنيد تا چند دقيقه ديگر مي گويم چه كار كنيد.» بعد از چند دقيقه هم، اثري از او نبود! تبليغات نصب شده روي ديوار تمام قيمت ها را به شما مي گويد. روي يكي از اين تبليغ ها نوشته: «سفر بدون خطر به كربلا تنها با ۳۰ هزار تومان!» كسي قيمت درست و دقيقي به شما نمي دهد ولي پسري كه با مادرش آمده درباره متوسط قيمت ها مي گويد: «نمي تواني قيمت روشني دربياوري. هر كارواني براي خودش قيمتي درنظر دارد و اين قيمت مصوبه خاصي نيست. مادرم بار اول كه به عراق رفت فقط ۲۵ هزار تومان خرجش شد. البته خرج بليت. ولي اين بار مي گويند كه قيمت ها بالا رفته و از مادرم ۳۵ هزار تومان مي خواهند. حالا خودم هم مي خواهم بروم. نمي دانم چقدر از من مي گيرند؟»
مادرش مي گويد: «هربار كه در كربلا يا جاي ديگري، بمب منفجر مي شود، تقاضا براي زيارت نجف و كربلا بيشتر مي شود.
او درباره مشكلات زائران ايراني در عراق مي گويد: «بعضي از كاروان ها فقط شما را به عراق مي رسانند، همين. هيچ مسووليتي در قبال بازگشت شما ندارند. تعدادي ديگر هستند كه شما را برمي گردانند. كلاً وضع رفاهي در عراق خوب نيست. نه آشاميدني و نه خورد و خوراك. اگر از وضع جسماني مناسبي برخوردار نباشيد، حسابتان با كرام الكاتبين است!»
انگار داشتن يا نداشتن پاسپورت، چندان هم مهم نيست. برخي فقط با همان پسر جوان حرف زدند و راهشان را كج كردند و رفتند. خرج سفر هم آنچنان كه بايد و شايد وي را از رفتن به عراق منصرف نكرد. حتي با علم به اينكه گفته مي شود نيروي انتظامي با مسافران قاچاقي برخورد مي كند، بازهم اين عده براي رفتن اصرار دارند.

آسيب پذيري در برابر ايدز
آمارهاي بيماري ايدز در ايران هر روز افزايش مي يابد. هر روز آمار جديدي ازHIV و ايدز اعلام مي شود.
درايران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گزارش داده است كه تا اول فروردين ماه سال ۸۳ تعداد موارد آلودگي به ويروس اچ آي وي و ايدز از مرز ۶ هزار و ۲۳۷ مورد به ۶ هزار و ۷۴۶ مورد رسيده است.
همچنين درگزارشي كه از سوي وزارت بهداشت اعلام شده آمده است كه ۶ هزار و ۴۱۹ مرد و ۳۲۷ زن آلوده بهHIV و ۱۹۵ مرد و ۱۹ زن در ايران مبتلا به ايدز هستند. برهمين اساس ۷۲۸ مورد فوت ناشي از آلودگي به ايدز و اچ آي وي مربوط به مردان و ۳۰ مورد فوت مربوط به زنان است.

سفر قانوني نداريم
ظاهرا ناآرامي هاي عراق بالاخره راه كربلا را باز هم بر روي مشتاقان ايراني بست. پس از انفجارهاي روز عاشورا با وجود سختگيري ها در مورد اعزام زائران ايراني، باز هم برخي از دفاتر سازمان حج و زيارت زائران ايراني را به كربلا مي فرستادند. اما مسوول دفتر سازمان حج و زيارت ايران دركربلا اخيرا خبر از بازگشت آخرين گروه زائران ايراني از كربلا داد. حسين واعظي گفته: روند اعزام زائران ايراني از طريق دفاتر سازمان حج و زيارت از پنج شنبه گذشته به دليل افزايش ناامني ها در عراق متوقف شده است. به گفته وي، سازمان حج و زيارت تا اطلاع ثانوي از اعزام زائران جديد به عراق خودداري مي كند. با اين حال گزارش ها حكايت از اين دارد كه بسياري از زائران ايراني از راه هاي غير قانوني وبا كاروان هاي غير مجاز وارد عراق مي شوند.

يك خبر
هرجا نشسته ايد، همانجا باشيد كه قرار است شركت هما پنج فروند توپولوف ۲۰۴-۱۰۰ از روسيه خريداري كند.
نكته جالب اين است كه قيمت هر فروند هواپيما ۲۵ تا ۳۰ ميليون دلار پيش بيني شده است. به گفته رئيس سازمان هواپيمايي كشوري، حاج عليفرد، در توافقنامه هايي اين چنين به شرقي يا غربي بودن هواپيما توجه ندارد بلكه كيفيت كالاي خريداري شده مهم است.
با توجه به اين شعار جديد و با توجه به اينكه به گفته استادان جهت گيري دراخبار و نوشتن تحليل در انتهاي خبر اصولاً از اصول روزنامه نگاري به دور است، هيچ حرف ديگري براي گفتن نمي ماند. خبر بايد خبر باشد!

صرفه جويي سوختي در آموزش و پرورش
گويا بحث صرفه جويي سوختي و لزوم حفظ منابع سوختي بالاخره قرار است جدي گرفته شود. آموزش و پرورش منطقه ۱۰ تهران با نصب سيستم مديريت هوشمند انرژي در تاسيسات حرارتي ساختمان مركزي خود ۶ ميليون تومان صرفه جويي سوختي كرد. قلم سبز ايران گزارش داده، نصب سيستم مديريت هوشمند انرژي در تاسيسات حرارتي ساختماني، موجب مي شود حرارت ساختمان با حداكثر راندمان و بيشترين ميزان صرفه جويي در مصرف سوخت تامين شود. بر اين اساس نصب اين سيستم در ساختمان آموزش و پرورش منطقه ۱۰، سالانه از مصرف ۴۲ هزار متر مكعب گاز معادل ۲۶۰ بشكه نفت خام جلوگيري مي كند.

ايتاليايي هاي چاق
دنيا، دنياي تناقض ها و تضادهاست. در گوشه اي از اين كره خاكي عده اي به خاطر فقر و نخوردن رو به موت و گرفتارند و در گوشه اي ديگر پرخوري مردم را به زحمت انداخته است. در حالي كه در جهان بسياري از مردم كشورهاي توسعه نيافته از فقر و كم غذايي رنج مي برند، يك موسسه بين المللي، موسسه اوبيسيني تامك فورس، گزارش داد، يك ميليارد و ۷۰۰ ميليون نفر در دنيا اضافه وزن دارند. از اين ميزان سهم اروپايي ها به ويژه ايتاليايي ها بسيار بالاست. به طوري كه ۲۵ درصد ايتاليايي ها چاق هستند. يعني ۱۶ ميليون نفر از جمعيت ۷۵ ميليون و ۳۰۰ هزار نفري. اين موسسه همچنين گزارش داده كه براي مبارزه با عوارض بيماري  هاي ناشي از چاقي و برنامه هاي كاهش وزن در ايتاليا، هر سال ۲۲ ميليارد يورو هزينه مي شود. همچنين ۱۳۵ ميليون نفر در اروپا اضافه وزن دارند و سالانه ۳۲۰ هزار نفر در دنيا جان خود را در اثر چاقي از دست مي دهند.

۳۲ درصد زنان دبي مالكند
تصور مشاركت اندك زنان عرب در طرح هاي اجتماعي و به تبع آن حضور مالي اندك آنان در بازار چندان هم صحيح نيست. آمار رسمي كه از سوي سازمان اراضي و املاك دبي اعلام شده، نشان مي دهد، ۳/۳۲ درصد از مجموع كل اراضي دبي به بانوان اماراتي تعلق دارد. اين يعني آنكه ۳۸ هزار و ۸۷۵ زن اماراتي مالك زمين هستند. اين در حالي است كه سال گذشته تنها ۱۲ هزار و ۵۵۵ نفر از بانوان دبي مالك زمين بودند و املاك آنان حدود ۱۰ هزار و ۸۲۱ قطعه زمين يعني ۴/۲۱ درصد از كل اراضي دبي بوده است. از اين تعداد تنها ۲ هزار و ۶۹۵ زن بين ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند. يعني هنوز هم زنان جوان دبي بهره چنداني از ثروت اين جزيره ندارند. در كنار اين آمار بد نيست نگاهي هم به كل مالكان غيراماراتي در دبي بيندازيد. تعداد كل مالكان زمين در دبي كه از اتباع كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس هستند، به يك هزار و ۸۵ نفر مي رسد.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |