چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۰
تغيير چهره ساختمان بانك صادرات
يادگار چهارشنبه سوري
چه كسي اين نما را براي بانك صادرات شعبه رودكي طراحي كرده؟ اگر يكي از اهالي محل شما را تا مقابل بانك برساند، بدون احتياج به توضيح اضافي بلايي را كه سر نماي ساختمان آمده درك مي  كنيد. ظاهري كه از ساختمان مي بينيد يادگاري شب چهارشنبه سوري است
چه برداشتي از اين چند كلمه داريد: «با صاد ات شعبه ودكي». دچار توهم نشويد. قصد نداريم از اين پس براي شما يك مسابقه هوش همراه باجوايز ارزنده ترتيب بدهيم. البته اگر شما بتوانيد اين كلمه  ها را مرتب كنيد و به نتيجه برسيد قطعا آدم باهوشي هستيد اما هدف ما از نوشتن اين كلمه هاي درهم، برهم و ناقص سنجش ضريب هوشي شما نيست.
دو تا حرف«ر» ، يك «ن»، يك «ك» و دو تا هم نقطه به اين كلمه ها اضافه كنيد تا « بانك صادرات شعبه رودكي» قابل خواندن شود. حسن كشف رمز آن چند كلمه اي كه اول مطلب خوانديد حداقل اين است كه وقتي در خيابان رودكي، سراسيمه دنبال يك شعبه بانك صادرات مي گرديد تا از برگشت خوردن چك هايتان جلوگيري كنيد، دچار ياس نمي شويد!
اين شعبه ويژه در بهترين مكان موجود در خيابان رودكي - شعبه از يك طرف در خيابان شكوفه و از طرف ديگر در خيابان رودكي قرار دارد- شرايطي دارد كه مشاهده اش حداقل براي افراد تازه وارد به محل دشوار است.
بايد دستتان را بگيرند و ببرند داخل شعبه تا باوركنيد كه به مقصد مورد نظر- شعبه اي از بانك صادرات - رسيده  ايد. نماي ساختمان هيچ نشاني از بانك ندارد. ماجراي عنوان بانك را كه برايتان اول مطلب نوشتيم: «با صاد ات.» «شعبه» تنها كلمه سالم در نماي بيروني ساختمان است البته وقتي مقابل شعبه هم كلمه ناقص « ودكي» به جاي «رودكي» نوشته شده باشد، همان كلمه كامل شعبه هم بي  اهميت مي شود. عنوان انگليسي ساختمان هم عملا كاربردي براي مردم ندارد. در اين قسمت هم حروف « >A و « >T حذف شده است و شما « >SADER را مي خوانيد. حتي آرام آشناي بانك صادرات هم وقتي ناقص باشد كمكي به شما براي كشف شعبه رودكي بانك صادرات نمي كند.
چه كسي اين نما را براي بانك صادرات شعبه رودكي طراحي كرده؟ اگر يكي از اهالي محل شما را تا مقابل بانك برساند، بدون احتياج به توضيح اضافي بلايي را كه سر نماي ساختمان آمده درك مي  كنيد. ظاهري كه از ساختمان مي بينيد يادگاري شب چهارشنبه سوري است. بانك صادرات شعبه رودكي در يك شب، بيش از ۵۰ انفجار را روي ديوارش تحمل كرده است. روي نماي ساختمان رنگ سفيد را - رنگ اصلي نما- به زحمت تشخيص مي دهيد. جاي سفيدي را گرد سياه انفجار و با رگه هاي نارنجي اكليل و سرنج - مواد اصلي نارنجك هاي دست ساز - گرفته است. البته اين حمله ها باعث شدند تا كيفيت شيشه هاي بانك سنجيده شود. تقريبا تمام شيشه هاي طبقه  دوم بانك مورد هجوم قرار گرفته اند. سياهي انفجار روي آنها باقي است اما هيچ شيشه اي ترك برنداشته است. نكته ديگراز مورد حمله به ساختمان و نمايي كه براي آنان ساخته شده جلب توجه رهگذران است. چند دقيقه كه مقابل بانك انتظار بكشيد با چشم هاي خودتان مي بينيد كه اين نما چقدر باعث انبساط خاطر مردم مي شود! اينكه چرا فكري براي بازسازي نماي ساختمان نمي شود، سوالي است كه ما به دلايل مختلف دنبال پاسخش نمي گرديم. ما مي توانيم برايتان بنويسيم كه تنها حركت انجام شده بعد از تغيير چهره بانك نصب يك آگهي تبليغاتي مقابل ساختمان است تا كمتر در چشم  باشد. فكر مي  كنيد اين آگهي چه پيامي براي مردم دارد؟ كلاس موسيقي، كنكور، تقويتي، زبان، كامپيوتر، هنرهاي تجسمي ، هنرهاي دستي و... بين نماي ساختمان و آگهي «خانه فرهنگ بوستان» چه وجه تشابهي مي بينيد؟!

استقبال عجيب از علي و دني
بليت هاي نيم بها و هول هليم
ايرج باباحاجي 
005298.jpg

تمام ماجراي فيلم سينمايي «علي و دني» در سينماهاي نمايش دهنده با بليت هاي نيم بهاي اهدايي تهيه كنندگان اين فيلم شروع شد. بليت  هاي نيم بها در مدارس شهر تهران به دانش آموزان داده شد تا با ارايه آن به سينماهاي نمايش دهنده بتوانند براي ۳ نفر با تخفيف ۵۰ درصد بليت خريداري كنند و چه فرصتي بهتر از اين براي خانواده هاي تهراني كه با حداقل هزينه بتوانند ۳ الي ۶ نفر - يعني تمام افراد خانواده- را به سينما ببرند. اين سياستي بود كه باعث شد تمام خانواده هاي بليت دار به سمت سينماها هجوم آورند وصف هاي طولاني در مقابل گيشه سينماهاي نمايش دهنده تشكيل شود. هجوم مردم به فيلم ارزان قيمت علي و دني در بعضي جاها تا مرز درگيري و شلوغي پيش رفت. يكي از اين سينماهاي نمايش دهنده سينماي قديمي جي در محله ۳۰ متري جي بود. سينمايي كه بعد از بازسازي و تعميرات داراي ۳ سالن نمايش شد و با شروع سال نو در يكي از سالن هايش علي و دني را به نمايش گذاشتند. در دو سالن ديگر اين سينما هم فيلم هاي بوتيك و كما اكران شد. اما حكايت فيلم علي و دني. پرويز حاج حسن، مدير اين سينما مي گويد: «علي و دني را از تاريخ ۲۹/۱۲/۸۲ به نمايش گذاشتيم. در ايام اوليه عيد خبري نبود. اما از ۴ يا ۵ فروردين بود كه استقبال مردم شروع شد و روز به روز شدت پيدا كرد. ما حتي در روزهاي گذشته مجبور شديم سانس هاي فوق العاده تا ساعت ۱۲ شب براي نمايش فيلم بگذاريم.» حمله به سالن هايي كه علي و دني را نمايش مي دادند در روزهاي اخير به اوج رسيد. اعتبار كارت هاي نيم بها تا روز ۲۱ فروردين بود و طبق عادت مردم به استفاده از آخرين فرصت ها گيشه ها بار ديگر رونق گرفتند. مردم مي خواستند قبل از باطل شدن بليت هايشان بتوانند به صورت دسته جمعي فيلم را ببينند. «حاج حسن» اولين كسي است كه ارزش بليت نيم بها را درك كرده است: «استقبال عالي بود. بليت هاي نيم بها اين حسن را دارند كه مردم بيايند و فيلم ببينند. باور كنيد كف فروش اين فيلم با اين كارت ها بالا رفت و حتي بعضي از سينماها كه اين سياست كارت ها را قبول نكرده بودند بعدا با ديدن اين وضعيت پشيمان شدند. اگر مسوولان سينمايي همه فيلم ها را با اين روش ارايه دهند به فروش فيلم ها كمك مي شود و تقريبا نوعي تضمين براي فروش به وجود مي آيد. البته ذائقه مردم هم مهم است.
005301.jpg

الان در همين سينما جي مردم از تمام مناطق ۹، ۱۸، ۱۹، ۱۱، ۱۰ و ۱۷ يا حتي مركز شهر آمده اندواين فيلم را ديده اند. ديروز اينجا به قدري شلوغ شده بود كه ما تقاضا كرديم فيلم بوتيك را از نمايش برداريم و سالن آن را هم به علي و دني اختصاص بدهيم ولي متاسفانه قبول نكردند. به هرحال بايد فكر اين روزها را هم كرد.»
روي پرده سينما جي، دو فيلم بوتيك و كما مظلومانه كنار علي و دني نشسته اند. ظاهراً در حوالي سينما جي، كسي براي محمدرضا گلزار سرودست نمي شكند. از اين گذشته اينكه دو فيلم از يك هنرپيشه همزمان اكران شود سياست خوبي به نظر نمي رسد. با اين حال در رقابت بين كما و بوتيك، فيلم اول حداقل در سينما جي برنده است.
مدير سينما جي مي گويد: «كما باتوجه به بليت تمام بهايش با علي و دني پيش آمده ولي از بوتيك در اين منطقه استقبالي نشد. به هرحال اقشاري كه در اين محلات ساكن هستند فيلم هاي سنگين و هنري را نمي پسندند و تمايل آنها بيشتر به فيلم كمدي است.» ... بيرون از سينماي جي مردم براي ورود به سالن و تماشاي علي و دني لحظه شماري مي كنند. چند نفر هم فكر كرده اند اين بليت هاي نيم بها كارت دعوت مجاني است و به صورت دسته جمعي آمده اند و با مسوول گيشه درگير شده اند. به هرحال علي و دني اين روزها شهر را شلوغ كرده است. هنرپيشه هايي كه به هواي جشنواره فيلم كودك و نوجوان هركدام از گوشه اي به اصفهان آمده اند و به همراه اكبر عبدي ماجراهايي را به وجود  آوردند شايد هرگز تصور نمي كردند كارشان پرفروش باشد. اگر بليت نيم بها داريد نگران نباشيد اعتبار آن تا ۳۰ فروردين تمديد شده و مي توانيد براي ديدن اين فيلم به سينماهاي نمايش دهنده مراجعه كنيد البته مواظب آستين ها و يقه خود باشيد!

چاي خوردن در گورستان
به زودي گورستان ها هم تبديل به فضاهاي سبز و جذاب مي شوند تا بتوانيد همراه خانواده تان آنجا برويد و اوقات خوش را بگذرانيد. اين وعده رسول خادم قهرمان سابق كشتي و عضو شوراي شهر تهران است. ماجرا از اين قرار است كه بعد از شكايت هايي كه تعدادي از تهراني ها در بعضي محلات داشته اند شوراي شهر مي خواهد براي سامان دهي و بهسازي گورستان هاي قديمي تهران اقدام كند. اين البته اقدام سابقه داري است و در خيلي از كشورهاي دنيا اجرا شده است گورستان «مانتين ويو» در ونكوور كانادا يك نمونه ازاين قضيه است در اين شهر طرح جامعي براي احياي گورستان هاي قديمي تدوين كرده اند كه نشان دهنده اهميتي است كه آنها به هويت تاريخي و فرهنگي كشورشان مي دهند. در تهران گورستان هاي قديمي وضعيت مناسبي ندارند. نه تنها هيچ گردش و تفريحي در آن نمي شود كرد، روز به روز وضعيت آنها وخيم تر هم مي شود. بيشتر آنها محل انباشته شدن زباله يا تجمع آدم هاي بزهكار شده اند و دليل شكايت شهروندان هم همين بوده است پيشنهاد اصلي اين است كه اين گورستان هاي قديمي با الحاق زمين هاي باير اطراف آنها و همينطور درخت كاري هاي جديد، تبديل به بوستان هاي سرسبز باچشم انداز زيبا شوند.
رسول خادم معتقد است از آنجا كه گورستان هاي قديمي بخشي از هويت تاريخي شهرها محسوب مي شوند و تخريب آنها بخشي ازتاريخ گذشته نسل هاي ساكن در شهر را نابود مي كند، مي توان با برنامه ريزي درست و بهسازي اين فضاها محيطي جذاب براي شهروندان احيا كرد. امروز، بعضي از اين گورستان هاي قديمي مثل ابن بابويه، ظهيرالدوله و گورستان ارامنه به فضاهايي چشم گير و جذاب تبديل شده اند اما بقيه آنها كه دربخش هاي مختلف شهر تهران پراكنده اند و تعدادشان بيشتر از ۴۰ تا است شرايط مناسبي ندارند با اجراي اين طرح شوراي شهر، از اين به بعد مي توانيم بعد از ظهرهايمان رادر قبرستان بگذرانيم چاي بخوريم و از زندگي لذت ببريم.

مادريد در تسخير كتابهاي ايران!
رايزني  فرهنگي  جمهوري  اسلامي ايران  در مادريد بيش  از يكصد جلد كتاب  نويسندگان  ايراني  را به  كتابخانه  اسلامي پايتخت  اسپانيا اهدا كرد.
اين  كتابها به  زبان  عربي  و اسپانيايي  و در زمينه  اسلام  شناسي ، تشيع  وايران  به  نگارش  درآمده  است .
كتاب  «الميزان  في  تفسير القرآن » در ۲۰ جلد، نوشته  علامه  محمدحسين طباطبايي ، «البيع » اثر امام  خميني (ره )، «الاسلام  و الايران » تاليف  شهيدمرتضي مطهري ، «تعاون الدين  و العلم » نوشته  محمدتقي  جعفري ، «الذريعه  الي  تصانيف الشيعه » اثر آقابزرگ  تهراني  و «المعرفه  بلغه الفطره » تاليف  شهيد دكتر محمدحسين  بهشتي  از آثار اهدايي  به  زبان  عربي  به  كتابخانه  اسلامي مادريد است .
«نهج البلاغه »، «ايران  و اسپانيا در گفتگوي  تمدن  ها»، «حقوق  بشر دراسلام »، «عيسي  در اسلام »، «رئيس  جمهور خاتمي و ديدگاههايش »، «ديدگاه  تربيتي اسلام »، «اسلام  و نظم  نوين  جهاني » و «شيعه  در اسلام » نيز از جمله  كتاب هاي اهدايي  به  زبان  اسپانيايي  است .
محمدباقر كريميان  رايزن  فرهنگي  جمهوري  اسلامي ايران  در مادريد روزدوشنبه  هنگام  اهداي  اين  كتابها از مسئولان  كتابخانه  اسلامي مادريد خواست  تايك  بخش  ويژه  ايران  شناسي  نيز در اين  كتابخانه  راه اندازي  كنند. ايران  آماده  است  تا در تجهيز اين  بخش ، كتابخانه  مادريد را ياري  دهد.
مار بازار
مي خواهيم دستتان را به ما بدهيد و با هم به نمايشگاهي برويم. چه نمايشگاهي؟ نمايشگاهي به نام مار. سمي و غيرسمي، زنده و غيرزنده!
باغ و عمارت رحيم آباد بيرجند از دوشنبه پذيراي مشتاقان مار سمي و غيررسمي، زنده و غيرزنده است. افعي داوودي، مار آتشي، افعي پلنگي، شترمار شيرازي، افعي قفقازي، مارگورخري، افعي شاخدار و مار آبي، اسم و فاميل برجسته ترين حاضران اين نمايشگاه است.
هلي كوپتر امداد
صد ميليون تومان هزينه شده تا هركس در آبادان غش كرد يا خون از دماغش آمد، بلافاصله و با يك پرواز سريع به مراكز درماني منتقل شود. اين خبر ويژه با تيتر «آژانس هوايي آبادان، جهت انتقال سريع بيماران به مراكز درماني راه اندازي شد»، روي تلكس ايرنا آمده بود.
وام آخر
البته جاي اين خبر در صفحه در شهر است،اما به دليل آن چه كه آن را ذوق زدگي مي نامند، اين خبر را كه احتمالاً در ساير روزنامه ها چاپ شده، دوباره برايتان مي نويسيم. سقف اعطايي وام مسكن به ۱۲ ميليون تومان افزايش يافت.
مي توانيد در اولين فرصت، به اولين بانك مراجعه و براي دريافت وام اقدام كنيد. يادتان نرود در اين مدت «منزل» براي پسنديدن يك باب آپارتمان حتماً راهي نقاط شمالي تهران شده باشد!
نكته: براي اطلاعات بيشتر به شعب اين بانك مراجعه كنيد.
اعتراض 
هنوز هيچي نشده صداي همه درآمده. آن از جنجال اولش و اين هم از جنجال بعدي. جواد دباغ مدير نشر صراط مي گويد: «برخي ناشران فضاي صد متري دارند، اما برخي ديگر حتي نصف اين فضا را ندارند.»
شهري بنويس، جايزه ببر!
روزنامه نگاران ما به جز از صبح تا شب و از شب تا صبح نوشتن كارهاي ديگري هم دارند. يكي از اين كارها شركت در جشنواره مطبوعات است سال گذشته جشنواره مطبوعات در حوزه شهري هم شروع به كار كرد. جشنوار ه اي كه با استقبال خوبي مواجه شد و بيش از ۱۲۰۰ اثر به دفتر جشنواره ارسال شد. البته بيش از ۲۰۰اثر به دليل مرتبط نبودن با جشنواره از جشنواره خارج شده اند آثار برتر نخستين جشنواره مطبوعاتي درحوزه شهري، ۹ارديبهشت ماه همزمان با سالروز آغاز به كار شوراهاي اسلامي شهر و روستا معرفي مي شوند. شهرداري، شوراي اسلامي شهر تهران و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار كنندگان اين جشنواره هستند.

صبح تا شب
جواد رسولي 
سينما
براي تماشاي فيلم خارجي امروز سه انتخاب داريد. اول فيلم شهر ساحلي ساخته مايكل كاتن جونز است كه انگار ستادمبارزه با مواد مخدر آمريكا سفارش ساختنش را داده، چون داستاني دارد درباره فاصله بين نسل ها و آثار ويرانگر استفاده از موادمخدر، به عبارتي يك فيلم آموزشي تمام عيار. رابرت دونيرو و فرانسيس مك دورمند در فيلم بازي كرده اند. شهر تماشا، رودكي، فرهنگ۱ و ايران، فيلم را نمايش مي دهند.
فيلم ديگر «۱۹K- دام مرگ»، است به كارگرداني كاترين بيگلو، همسر سابق جيمز كامرون، ستاره اين فيلم هريسون فورد است كه اينبار در نقش يك روس ظاهر شده، داستان بر اساس يك ماجراي واقعي درباره يك زير دريايي  اتمي روسي است كه در اوج ماجراهاي جنگ سرد، با اينكه خطر مرگ در اثر انفجار هسته اي همه كاركنانش را تهديد مي كند، حاضر به كمك گرفتن از آمريكايي ها نمي شود. اين فيلم در سينما فرهنگ ۲نمايش داده مي شود. آخرين گزينه براي فيلم ديدن هم «ارباب و فرمانده:انتهاي دنيا» درسالن كوچك حوزه هنري است.
كتاب
«صادق هدايت داستان نويس» نام مجموعه اي است از داستان هاي كوتاه صادق هدايت كه آنها را جعفر مدرس صادقي، داستان نويس معاصر، انتخاب كرده است مدرس صادقي درمقاله اي كه اول كتاب آورده درباره هدايت و آثارش به تفصيل حرف زده و سعي كرده دور از حاشيه هاي زندگي هدايت، به او به عنوان كسي كه نگاهي حرفه اي به نويسندگي داشته نزديك شود. ۱۶ داستاني را هم كه در اين كتاب انتخاب كرده با همين ديدگاه بوده داستان هايي مثل: داش آكل، زني كه مردش را گم كرد، مادلن، آينه شكسته، عروسك پشت پرده، سگ ولگرد، كاتيا و ... اين كتاب را نشر مركز در ۲۴۵ صفحه منتشر كرده و قيمت اش ۱۵۰۰ تومان است.
نمايشگاه
اگر دانشجوي دندانپزشكي هستيد، يا دندانپزشك ايد يا هر چيز ديگري كه به نحوي با دندانپزشكي ارتباط دارد،حتما مي دانيد كه از امروز بيست ويكمين نمايشگاه بين المللي مواد ومحصولات دندانپزشكي همراه با دهمين كنگره بين المللي انجمن دندانپزشكي ايران آغاز مي شود. اين نمايشگاه درمحل دايمي نمايشگا ه هاي تهران كارش را شروع مي كند.
اولين نمايشگاه بهاره شهر كتاب در شعبه مركزي آن توي خيابان حافظ همچنان برقرار است. پايه كتاب هاي خارجي جديد اگر هستيد سري به اين جا بزنيد.
فرهنگسرا
واحد آموزش فرهنگسراي جوان دارد دوره بهاري كلاس هاي آموزشي اين فرهنگسرا را شروع مي كند. كلاس هاي كامپيوتر، هنرهاي تجسمي، تقويتي، زبان انگليسي، قرآن وهنرهاي دستي وخانگي نمونه هايي از اين دوره ها هستند وبعداز پايان هر دوره به هنرجوها مدرك هم داده مي شود. ثبت نام كلاس هاي آموزشي در فرهنگسراي مختلف شهر انجام مي شود بسته به اينكه محله تان كجاست و به كدام يكي نزديك تر هستيد مي توانيد در اين برنامه ها شركت كنيد.
امروز در فرهنگسراي سالمند ساعت ۱۸تا۲۰ كانون نجوم تشكيل مي شود. درنگارخانه آبي اين فرهنگسرا هم مي توانيد از نمايشگاه نقاشي هاي استاد حسين اعظمي حصار (كه نقاشي هاي كاخ صائب القرانيه نياوران را او كشيده) ديدن كنيد. ۵۰نقاشي با تكنيك رنگ روغن در اين نمايشگاه ارايه شده اند. در ضمن اگر به سفال و سفالگري علاقه داريد، اين فرهنگسرا در ترم جديدش دوره هاي آموزش سفالگري با چرخ راه انداخته كه مي  توانيد در آن ثبت نام كنيد.
درنگارخانه شفق فرهنگسراي دانشجو هم يك نمايشگاه نقاشي بر پاست. دراين نمايشگاه آثار علي مشهدي الاصل به نمايش درآمده اند. اين آثار شامل ۸۰ تابلو با تكنيك) MIX تركيب مواد) و باموضوع آزاد و به سبك انتزاعي كار شده اند.
تلويزيون
امشب اولين قسمت از مجموعه تلويزيوني آواز مه ساعت ۱۰:۲۳ از شبكه اول پخش مي شود. داستان مربوط مي شود به سفر شاعري به نام ايليا به روستاي محل زادگاهش. اين شاعر در ضمن يك مجروح شيميايي هم هست. حضور او در روستا باعث اتفاقاتي مي شود. خسرو شكيبايي نقش اين شاعر رابازي مي كند، حسين پناهي و ثريا قاسمي هم جزو بازيگران مجموعه هستند. امشب قسمت پانزدهم سريال بوي غريب پاييز و قسمت سيزدهم خانه اي در تاريكي را هم مي توانيد تماشا كنيد. نقطه چين مثل هميشه ساعت ۳۰:۲۲ پخش مي شود و شبكه تهران هم ساعت ۲۱ مجموعه تكراري اما ديدني هشدار براي كبري۱۱ را پخش مي كنند.

سالاد بارونا
وقتي نام« بارونا» رامي شنويد ذهنتان را به خارج از مرزهاي ايران پرواز ندهيد. اين نام بزرگترين اركستر موسيقي پاپ ايران است. براي آشنايي با اين اركستر بايد تا ۱۲ارديبهشت صبر كنيد. «بارونا» روز ۱۲ارديبهشت با ۱۲۰ نوازنده در سالن ميلاد روي صحنه مي رود. نكته مهم درمورد بارونا اين است كه اعضاي اركستر را هنرمنداني تشكيل داده اند كه درحرفه خود سرشناس هستند اما تاكنون به دليل بازار بد موسيقي ترجيح داده اند در خانه كار كنند. امير ارجمند، سرپرست گروه در مورد قطعه هاي اولين كنسرت مي گويد: ۳قطعه ۶ و۸۴، قطعه بي كلام ، ۶ قطعه به صورت ديسكو، ۲ قطعه بلوز، ۳قطعه جاز، ۵قطعه پاپ، ۳قطعه مدرن و ۴ قطعه كلاسيك در اولين كنسرت ما اجرا مي شود. نكته: با احترام به گروه چيره دست بارونا ذكر اين جمله الزاما به نظر ميرسد كه در دنياي موسيقي به چنين كنسرتي «سالاد» گفته مي شود!

خانه مادربزرگ
محبوبيت «ارباب حلقه ها» اينبار به خانه مادربزرگ كشيده شد. تعدادي از مقامات محلي «وست ميرلندز» پيشنهاد كردند خانه مادربزرگ تالكين - نويسنده ارباب حلقه ها- كه دوراني را در آن گذرانده بود به موزه تبديل شود. البته پشت اين حركت فرهنگي يك هدف بزرگ هم نهفته است. شهرت ارباب حلقه ها بدون شك افراد زيادي را از نقاط مختلف جهان به خانه مادربزرگ تالكين مي كشاند. «چارلز روني» يكي از مقامات محلي وست ميرلندز مي گويد: «اميدوارم با همكاري و سرمايه گذاري هواداران تالكين اين كار انجام شود و ضمن بزرگداشتي باشكوه از نويسنده ارباب حلقه ها، زمينه جذب توريست براي وست ميرلندز هم فراهم شود.» و بالاخره مثل هميشه يك جمله تاريخي از زبان يكي از بانيان اين كار: «اجراي اين طرح، اداي دين هواداران تالكين به شهري است كه او بسيار دوست اش داشت.»

نمايشگاه نشر الكترونيك
گرچه نمايشگاه كتاب ماجرايي زجرآور داشت اما حالا كه قرار است اين نمايشگاه از ۱۴ تا ۲۴ ارديبهشت برپا شود، خبرهاي خوب ديگري هم به گوش مي رسد. قرار است همزمان با هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب، پنجمين نمايشگاه نشر الكترونيك هم در محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار شود. شناسايي توانمندي ها و پتانسيل كاري افراد فعال در بخش نشر الكترونيك، برگزاري نشست هاي تخصصي، بررسي مشكلات اين حوزه و برپايي كارگاه هاي تخصصي جهت آشنا شدن مردم با فعاليت هاي انجام شده در اين حوزه از مهم ترين اهداف پنجمين نمايشگاه نشر الكترونيك است. يك نكته مهم: ثبت نام از افراد فعال در حوزه نشر الكترونيك از امروز توسط خانه كتاب آغاز مي شود. عجله كنيد.

ذهن زيبا
وقتي سرمار قطع شود، بقيه بدنش فقط يك طناب است.
ضرب المثل آفريقايي
اگربتوانيد پنج يا شش بار «نه» را تحمل كنيد، آن وقت قادريد ثروتمند شويد و مي توانيد زندگي ديگران راتغيير دهيد. ولي افراد غالبا نمي دانند چگونه از پس حتي سه جواب نه بربيايند.
آنتوني رابينز
كشتي ها در لنگرگاه ايمني بيشتري دارند اما كشتي را براي ماندن در بندر نساخته اند.
پرمودبترا
آيا كسي در جهان آنقدر عاقل است كه از تجربه هاي ديگران پند گيرد؟
فرنسواماري آروند

تهرانشهر
ايرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
سفر و طبيعت
طهرانشهر
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |