پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۶
اين جوان ها كار مي خواهند ، خانه پدر و مادر برايشان كوچك است
بهمني كه روز به روز بزرگتر مي شود
شهر به تصرف جوانان درآمده.همه جا هستند.
كار مي خواهند و ديگر حوصله ماندن در خانه پدر و مادري را ندارند. آنها شغل مي خواهند تا خانواده تشكيل داده و راه مستقل خود را بروند. آنها حق طبيعي زندگي مشترك را مي خواهند.
خانواده ها توانايي پرداخت هزينه هاي آنها را ندارند. حضور بلندمدت و خارج از قاعده فرزندان بر دشواري هاي مالي خانوارها افزوده و اختلا فات و درگيري هاي زيادي را به وجود آورده.
باور كنيم در مورد بيكاري جوانان بيش از حد مماشات كرده ايم. بيش از ۳۱ درصد جوانان ايران بيكار هستند. به هوش باشيم. تبعات اين امر بسيار پيچيده تر از آن است كه تصور مي كنيم.
002796.jpg
احتمالا ً طرح مسأله نياز به آمار چنداني ندارد. كافي است به اطراف خويش بنگريم تا دريابيم اين شهر چگونه توسط لشگر جوان ها تسخير شده و ميانسالا ن و سالمندان به گمشده هايي شبيه شده اند.
ايران صاحب جوان ترين جمعيت جهان با ميانگين سني ۲۱ تا ۲۲ سال است و هر چند نرخ رشد جمعيت كشور كاهش يافته و از ۸/۲ درصد به حدود يك درصد رسيده، اما آمارها نشان مي دهند تا سال ۱۳۸۳ كماكان به تعداد ۱۸ ساله هاي ايران اضافه خواهد شد و در سال هاي بعدي نيز قدر مطلق آن پايين نخواهد آمد.
هر خانواده اي با چندين جوان جوياي تخصص و كار روبرو است و مقوله زندگي >دشواري آغاز زندگي مشترك< را لمس مي كند. اين معضلي همگاني است. اين خانواده ها در دايره بسته اي به بند آمده اند و جوانانشان را در حلقه هاي زير گرفتار مي بينند:
ارائه امكانات تحصيلي مناسب و آماده كردن آنها براي قبولي در دانشگاه.
تهيه سرمايه مناسبي براي آنهايي كه پا به دانشگاه نمي گذارند و در صدد انجام كارهاي آزاد و تجاري هستند.
تهيه خانه و مسكن كه بايد زمينه ازدواج فرزندان آنها را مهيا كند.
حضور ديرپاي فرزندان در خانه.
اما از آنجا كه اكثر خانواده ها توانايي رويارويي با اين مسائل را ندارند و در چنبره فقر اقتصادي گرفتار آمده اند عملا ً هزاران جوان جوياي كار و زندگي مستقل در جامعه موج مي زنند كه نه خودشان مي دانند به كدام سو بروند و نه خانواده هايشان ابزار نشان دادن افق روشني به آنها را دارند.
در اين روند با توجه به افزايش تعداد جوانان ۱۸ سال به بالا  لزوم ايجاد ساليانه حداقل ۷۰۰ هزار شغل ضروري نشان مي دهد، در حالي كه نرخ رسمي بيكاري ۷/۱۴ درصد اعلا م شده اما همه مي دانند ميزان بيكاري بسيار بيش از اين سقف است.
تعداد افرادي كه در سال ۱۳۷۸ از صندوق بيمه بيكاري مستمري دريافت مي كردند ۶۸ هزار نفر بود كه اين رقم در سال گذشته به ۱۳۰ هزار نفر رسيد. يعني تعداد بيكارهاي كشور طي چهار سال دو برابر شده!
پيش از اين در برنامه سوم توسعه نرخ بيكاري تا پايان سال ۱۳۸۳، ۲/۱۰ درصد پيش بيني شده بود كه طبعاً تناسبي با شرايط موجود ندارد.
همين ديروز بود كه مسؤولا ن از اهداف والا ي برنامه سوم حرف زدند. همين ديروز بود كه از دورنماي اقتصادي كه جوانان در آن نقش عمده اي داشتند جمله ها به زبان آمد. اما چه شد؟ آن طرح ها به كجا رسيدند؟ ماه ها و سال ها گذشتند و مقوله اشتغال و تحصيل درآمد جوانان به بن بست رسيد.
آمارهاي هشداردهنده افسردگي 
يكي از جرم شناسان در اين زمينه هشدار داده، مي گويد: ناتواني جوانان ما در حل دشواري هاي بسيار پيچيده اقتصادي خويش باعث شده اكثر آنها برابر مشكلا ت ساده زندگي هم دچار افسردگي شوند و اعتماد به نفس خود را از كف بدهند. او موارد زير را دلا يل اصلي اين امر مي داند:
بيكاري مفرط 
تورم فزاينده 
عدم موفقيت در كنكور
درگيري هاي خانوادگي 
همه اين موارد با مسائل اقتصادي پيوند مستقيم دارند ولي زمينه هاي روانشناسي را هم در بر مي گيرند. تحقيقات «سازمان ملي جوانان» نشان مي دهند ۴۷ درصد جوانان استان هاي مختلف كشور در برخورد با هر گونه دشواري، اعتماد به نفس خود را از دست مي دهند. بنابراين از يك سو با لشگري از جوانان طالب كار و زندگي مستقل روبرو هستيم و از سوي ديگر حدود نيمي از اين جوانان توانايي ذهني رويارويي با مشكلا ت زندگي را ندارند. يعني اگر مسايل مالي هم ساماني يابند باز هم مسايل زيادي در اين زمينه خودنمايي مي كند.
پيش بيني تعداد جمعيت ۱۸ ساله 
زن 
مرد
جمع 
سال 
۹۲۴
۹۵۵
۱۸۷۹
۱۳۸۳
۸۷۳
۸۹۲
۱۷۶۵
۱۳۸۴
۸۵۳
۸۹۰
۱۷۴۳
۱۳۸۵

واحد: هزار نفر

ديدگاه جوانان
۲۴ ساله هستم و نمي دانم چه كنم. كارهاي فني پرشماري را آموخته ام  ولي شهر انباشته از آدم هاي فني است.
ليسانس بازرگاني ام را گرفته ام و حالا  پس از اتمام خدمت نظام وظيفه براي يافتن كار به هر دري مي زنم به بن بست مي خورم. آيا نبايد براي يك جوان دانشگاه رفته كاري در اين مرز و بوم باشد؟
دختر ۲۱ ساله اي هستم كه تايپ را به خوبي آموخته ام. من براي كمك به خانواده ام ناچار به يافتن كار هستم اما براي يافتن كار به هر اداره اي مي روم با ده ها جوان ديگر مثل خودم روبرو مي شوم.
۲۶ ساله هستم و هنوز در خانه والدينم كه شرايط مالي خوبي هم ندارند، زندگي مي كنم. همه كار كرده ام، شاگردي، پادويي، فروشندگي و  نامه بري، ولي همه مراكزي كه در خدمت آنها بوده ام به بهانه اي تعطيل شده اند.

ديدگاه والدين
چرا بايد پسر با استعداد و تحصيل كرده ام كه با هزار خون دل ليسانس زبان گرفته بيكار بماند؟ چرا نمي توانيم قدر او را بدانيم؟
روزي روزگاري بچه ها بزرگ مي شدند و پس از مدتي عصاي دست پدر و مادرشان بودند. اما حالا  چي؟ گويي تا ابد بايد خرج و مخارجشان حتي پس از ازدواج را هم بپردازيم.
عصياني كه از سوي فرزندانم و همينطور جوانان شهر مي بينم برتافته از ناتواني آنها در حل مسايل معيشتي خويش است.آنها مي فهمند پدران و مادرانشان را در زمينه هاي مالي تحت فشار قرار داده اند و طعم تلخ حاشيه نشيني و ناديده گرفته شدن را مي چشند.

عكس روز
افزايش كار جدي!
002832.jpg
در سال هاي اخير كاربري موتورسيكلت به شكل غيرقابل باوري تغيير كرده است.
چرا كه در سال هاي گذشته موتور وسيله اي بود براي جابه جايي حداكثر ۳ نفر، ولي امروز برخي افراد كه تخصص شگرفي در استفاده بهينه از وسايل دارندامكانات اين وسيله نقليه دو چرخ را تا حد وانت بار افزايش داده اند.
بعيد به نظر مي رسد باري كه اين آقا با موتور خود آن را حمل مي كند در صندوق عقب يك خودروي سواري جا شود.

كنترل ميزان مصرف انرژي
اولين قدم، چسباندن برچسب
مهمتر از آن نعمت گاز است كه مي تواند شيوه زيستي يك خانواده را دگرگون كند و آنها را به سوي بهروزي سوق دهد. استفاده از گاز مي تواند در درازمدت نيز هزينه هاي خانواده را به شدت كاهش دهد.
002835.jpg
گزارش 
ميزان مصرف انرژي در كشور بسيار زياد است. در حقيقت تعداد زيادي از مردم به درستي نمي دانند چطور چراغ شب هايشان را روشن كنند و بدون اينكه ناچار شوند هزينه زيادي بابت مصرف انرژي - خصوصاً برق - بپردازند، از وجود آن متمتع مي شوند. در اين بين كوتاهي تنها متوجه مردم نيست، به هر حال شركت هاي توليدي و كارخانجات توليدكننده لوازم برقي هم كه برچسب ميزان استفاده از انرژي را بر كالا يشان نمي چسبانند، مقصرند. از اين رو كارشناسان وارد عرصه شده اند و مي خواهند برچسب بچسبانند.اما اين پروژه بزرگ ابتدا روي لا مپ ها اجرا مي شود.
لا مپ هاي الكتريكي از مهر ماه امسال شناسنامه معيار مصرف انرژي مي گيرند.
يك كارشناس سازمان بهره وري انرژي گفت: تدوين معيار مصرف انرژي در لا مپ هاي الكتريكي چندي پيش در جلسه اي به رياست مهندس چيت چيان معاون وزير نيرو در امور انرژي به تصويب رسيد.
بهنام حق جو اضافه كرد: براساس اين تصميم تمام كارخانجات توليد كننده لا مپ الكتريكي موظف شدند از مهر ماه روي توليدات خود برچسب مصرف انرژي مصرف كنند.
به گفته وي، در اين جلسه مقرر شد، توليدكنندگان لا مپ هاي الكتريكي حتي براي تبليغ محصولا ت خود در رسانه هاي همگاني از برچسب مصرف انرژي استفاده كنند.
وي اضافه كرد: با تصويب و اجراي اين معيار استاندارد كه بخشي از آن در واقع به بررسي ميزان اختلا ف مصرف انرژي در لا مپ هاي كم مصرف و رشته اي مي پردازد، ميزان كل انرژي صرفه جويي شده در سال با فرض يك ساعت روشن بودن لا مپ در روز برابر با ۴/۱۱۱۷ گيگاوات ساعت است.
به گفته اين كارشناس سازمان بهره وري انرژي،  كارخانجات با استفاده از اين برچسب رتبه استاندارد خود را افزايش مي دهند.
حق جو افزود: >نصب برچسب مصرف انرژي در لا مپ ها علا وه بر اينكه موجب مي شود مصرف كنندگان ميزان مصرف لا مپ هاي مصرفي خود را بدانند از سويي ديگر آنان را براي خريد لا مپ هاي كم مصرف تشويق مي كند.
از طرف ديگر اين حربه كارايي كارخانجات را افزايش مي دهد زيرا ديگران سعي مي كنند محصولا تي با عملكرد بهتر و مصرف انرژي كمتر روانه بازار كنند البته اگر برچسب تقلبي روي اجناس شان نچسبانند، اميدواريم.< اما اين تنها حربه مسؤولا ن براي بهينه سازي مصرف انرژي نيست. بالا خره تمام زندگي كه در لا مپ خلا صه نمي شود. مهمتر از آن نعمت گاز است كه مي تواند شيوه زيستي يك خانواده را دگرگون كند و آنها را به سوي بهروزي سوق دهد. استفاده از گاز مي تواند در درازمدت نيز هزينه هاي خانواده را به شدت كاهش دهد.
حالا  با قرار گرفتن خانوارهاي تحت پوشش خدمات گاز رساني، تعداد خانوارهاي برخوردار از سوخت گاز تا پايان سال جاري به ۹ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر مي رسد.
رئيس برنامه ريزي شركت ملي گاز ايران درباره برنامه هاي سال جاري اين شركت گفت: تا پايان سال جاري تعداد خانوارهاي تحت پوشش گاز از ۹ ميليون و ۳۰۰ هزار به ۹ ميليون و ۷۰۰ هزار افزايش مي يابد كه بدين ترتيب بيش از ۴۳ ميليون و ۷۰۰ هزار نفر از نعمت گاز طبيعي برخوردار مي شوند.
رمضاني اضافه كرد: با انجام اين طرح ها، سهم گاز در سبد مصرف سوخت هاي فسيلي از ۲/۵۶ به سطح  ۶/۵۹ درصد در سال ۸۳ مي رسد.
وي درباره اهداف شركت ملي گاز در بخش انتقال گفت: در سال جاري خطوط انتقال گاز فشار قوي از ۱۸ هزار و ۴۰۰ كيلومتر به ۲۰ هزار و ۴۰۰ كيلومتر افزايش مي يابد وغير از اين بايد ۶ ايستگاه جديد تقويت فشار نيز احداث شود كه تعداد ايستگاه هاي تقويت فشار تا پايان سال به ۳۴ عدد مي رسد.
به گفته وي ظرفيت پالا يش گاز طبيعي كشور نيز با انجام طرح هايي همچون فاز ۴، ۹، ۵ و ۱۰ پارس جنوبي و پالا يشگاه هاي بيد بلند ۲، پارسيان و ايلا م در سال هاي آينده افزايش مي يابد كه اين رقم تا پايان امسال به ۳۵۸ ميليون متر مكعب در روز مي رسد.
وي تصريح كرد: با انجام اين طرح ها تا پايان سال جاري تعداد شهرهاي برخوردار از گاز در كشور از ۴۹۰ به ۵۴۰ شهر و در روستاها هم از ۱۲۰۰ به ۱۴۰۰ عدد روستا مي رسد.
بدين ترتيب در سال جاري به ۱۵۰ شهر جديد و ۴۰۰ روستاي جديد گازرساني مي شود.
وي با اشاره به پذيرش مشتركين جديد گفت: تا پايان امسال با پذيرش يك ميليون و ۶۰۰ هزار مشترك جديد تعداد مشتركين شركت ملي گاز ايران به ۸ ميليون و ۱۰۰ هزار عدد مي رسد.
وي در پايان گفت: اين شركت در سال جاري ۶۰۰ هزار انشعاب جديد را نيز واگذار خواهد كرد كه تعداد انشعابات تا پايان سال به ۵ ميليون و ۳۰۰ هزار عدد مي رسد.

خبر روز
اختصاص ۵۱۰ ميليارد ريال براي بيمه خدمات درماني خانواده هاي تحت پوشش
معاون بهداشت و درمان كميته امداد اعلا م كرد: در سال جاري جهت بيمه درماني خانواده هاي تحت حمايت كميته امداد ۵۱۰ ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده است.
تصديق مقدم با بيان اين مطلب گفت: هم اكنون بيش از ۴ ميليون نفر تحت پوشش بيمه خدمات درماني اين نهاد قرار دارند كه خدمات متنوعي در اين بخش به آنها ارائه مي شود.
وي با اشاره به اجراي طرح پزشك خانواده از سوي كميته امداد در سال هاي گذشته افزود: تأمين امكانات بيمه خدمات درماني اقشار آسيب پذير، صيانت از سلا مت و حقوق بيمه شده، فراهم آوردن زمينه هدايت و راهنمايي بيمه شدگان، اعمال نظارت مستمر بر بهداشت خانواده و پيشگيري قبل از درمان و اجراي بستري مناسب براي ترويج فرهنگ استفاده بهينه از خدمات درماني و دارويي كشور از مزاياي اجراي اين طرح است.
وي خاطرنشان كرد: براساس اين طرح تاكنون با ۱۴ هزار پزشك عمومي و متخصص و مركز درماني جهت ارائه خدمات به بيمه شدگان قرارداد بسته شده است.
معاون بهداشت و درمان كميته امداد تأكيد كرد: به منظور آموزش هاي بهداشتي تاكنون ۲۰۰ هزار جزوه آموزشي براي دانشآموزان، زوج هاي جوان، سلا مت كودكان، ايدز، هپاتيت و سيگار در بين خانواده هاي تحت پوشش توزيع شده است.
اميد مي رود با به كار بستن اين تمهيدات احوال خانواده هاي تحت پوش كميته امداد اندكي بهتر شود و نيك تر بتوانند با مصايب روزگار كنار بيايند.

صداي مصرف كننده
آسيب هاي قطعي برق
طي هفته هاي اخير چند بار برق نقاط مختلف تهران قطع شد كه اين امر گذشته از ايجاد مشكلا ت در ادارات منجر به خراب شدن وسايل خانگي نيز مي شود. بنابراين مسؤولا ن بايد خسارت آسيب ديدن وسايل برقي را به مردم پرداخت كنند.زهرا عليخاني
لزوم افزايش اتوبوس هاي گازسوز
وجود اتوبوس هايي كه با سوخت گاز طبيعي كار مي كنند گذشته از كاهش آلودگي هوا به امر سلا متي افراد جامعه بويژه بيماران تنفسي و نيز سالخوردگان كمك مي كند. بنابراين افزايش تعداد اين گونه اتوبوس ها كمك شاياني به اين امر مي كند. م. رنجبر
ميزان وام ازدواج را افزايش دهيد
به دليل تعداد بالا ي جوانان بويژه كساني كه در سن ازدواج هستند و مشكلا ت اقتصادي دارند ميزان وام ازدواج و افزايش آن كمك بسيار بزرگي در جهت ياري رساندن به اين قشر از جامعه است. كيومرث خرسندي
مراكز ورزشي در جنوب شهر كم است
به دليل تمركز جمعيتي بالا يي كه در مناطق مركز و جنوب شهر تهران است و نيز نزديكي فصل گرما توجه به گسترش مراكز ورزشي بيش از پيش مي تواند در سرگرمي دانشآموزان و جوانان مؤثر واقع شود. رضا قرباني
نه راه پس، نه راه پيش 
آزمون دانشگاه پيام نور، مقطع كارشناسي ارشد ۲۵ تير ماه برگزار مي شود. اين در حالي است كه در دفترچه ها كلا س هاي متفرقه تأييد نمي شود و كلا س هاي خود دانشگاه هم هنوز برگزار نشده. براي اشخاصي مانند بنده كه نياز به رفع اشكال دارند چه راهي پيشنهاد مي كنيد؟جعفرپور - تهران 
و باز هم تلفن هاي همراه 
قيمت موبايل در حدي است كه هر گونه كوتاهي در خدمات غيرقابل توجيه است. در حوالي شهريار به هيچ وجه آنتن دهي مناسبي نداريم.
عبدي - شهريار
جاده هاي پر دست انداز
بنده ساكن فاز يك شهرك انديشه هستم. وضع اسفبار جاده تهران - شهريار مرا بر آن داشت كه از مسؤولا ن بپرسم در قرن بيست و يكم جاده هايي كه در حد قرون وسطي هم نيست چه توضيحي دارد؟نكوهي 
درخواست احداث فضاي سبز
باتوجه به حجم زياد رفت وآمد مسافرين و وسايل نقليه در پارك سوار آزادي، از شهرداري منطقه ۹ خواهشمنديم كه جهت رفاه حال مردم نسبت به احداث و راه اندازي فضاي سبز در اين مجموعه كه مكان آن نيز حاضر و جنب دفتر واحد اتوبوسراني است، اقدام كنند.
در ضمن نسبت به نصب چندين عدد شير آب  خوري جهت نوشيدن و شست وشوي مسافرين نيز اقدام لا زم به عمل آيد.بابك مزامي 
كلر زياد آب آشاميدني آزاردهنده است 
مدتي است آب آشاميدني، خيابان شهيد سلطاني واقع در منطقه مهرآباد جنوبي به دليل كلر زياد موجود در آب، كيفيت مطلوبي ندارد و مصرف كنندگان را آزار مي دهد. چرا مسؤولين بهداشت به اين مسائل توجه نمي كنند. صفايي 
كيوسك روزنامه فروشي نداريم
در محله شهرك دريا واقع در تهرانسر زندگي مي كنم. در اين محله يك كيوسك روزنامه فروشي وجود ندارد به طوري كه براي تهيه يك نسخه روزنامه ناچاريم مسافت زيادي را طي كنيم. نمي دانم از چه كسي بايد كيوسك روزنامه فروشي تقاضا كنيم.
يكي از اهالي محل 
درخواست از شهرداري منطقه ۹
پل زيرگذر در جاده قديم كرج نزديك به فرودگاه مهرآباد هر روز باعث ايجاد ترافيك زيادي مي شود. با وجود اينكه گهگاهي پليس راهنمايي وجود دارد اما ترافيك سنگين همچنان وجود دارد. از اداره راهنمايي و رانندگي خواهشمندم به اين مورد رسيدگي كنند.
يك راننده

نامه
خانم ها، آقايان، آتش بس كنيد!
مدتي است كه خوانندگان همشهري هرازچند گاهي شاهد جر وبحث هاي نوشتاري خانم ها و آقايان در اين ستون هستند.
بنده نيز در اين مدت با دقت فراوان به مطالعه اين نامه ها پرداختم و در همين جا اعلا م مي كنم كه عزيزان، خانم ها، آقايان، آتش بس كنيد!
باور كنيد كه مسائل بسيار مهم تري براي گفت وگو و تبادل نظر وجود دارند. از موضع دور از منطق پايين بياييد و به زندگي تان بپردازيد. از هواي دودآلود تهران (براي اهالي تهران) لذت ببريد و با عرق جبين براي معاش، تلا ش كنيد.
اين بحث هاي فمينيستي و مردسالا ري، سالهاي جواني شما را تباه مي سازند و وقتي پشيمان مي شويد كه سالها در زير بيرق ديگران سينه زده ايد و از اصل خود وامانده ايد.
عزيزان، به جاي اين كه در اين امور حاشيه اي به كندوكاوهاي احساساتي و فاقد منطق بپردازيد به مطالعه وجود خود بپردازيد و هرگاه خود را و فلسفه وجودي جنسيت خودتان را كاملا ً درك كرديد در مورد جنس مخالف خود، وظايف، حقوق و راه و رسم زندگي وي اعمال نظر كنيد.
اميدوارم اين نامه پاسخي باشد به كليه افرادي كه نادانسته از حيطه صحيح زندگي خارج شده اند و پيروزي را در لجبازي هاي كودكانه و دهان كجي هاي بي منطق و حاضر جوابي هاي بي فايده خود مي دانند.
شما كه اين چنين گستاخانه شخصيت يكديگر را به زير سؤال مي بريد و براي يكديگر تعيين تكليف مي كنيد به جاي اين ادا و اصولها، به يكديگر آن گونه بنگريد كه به خويشتن.
باور كنيد در جامعه ما آنقدر مسائل مختلف دامنگير شما مي شود كه ديگر فرصتي براي اين موشكافي هاي هزل گونه باقي نمي ماند. به كار خود بپردازيد و سربه سر بكديگر نگذاريد كه عاقبت آن خوردن سر مباركتان به سنگ است. آنهم چه سنگي!
شما كه حتي جرا‡ت نداريد نام خود را بنويسيد چطور دم از احقاق حقوق خود مي زنيد؟ اميدوارم با اين نامه، پرونده جنگ و جدل هاي اناث و ذكور براي هميشه در اين صفحه مختومه شود. همشهري شما: شادي مشتاقي

پشت دخل بازارچه
گوش اگر گوش تو و ناله اگر ناله من 
آنچه البته به جايي نرسد فرياد است!
عليرضا قاسمي
و از قضا امروز قرعه رقم خورد كه هم صحبت مظلوم ترين قشر جامعه >مصرف كننده< باشم. دست به زير چانه، در انتظار شنيدن صدايي لرزان >مانند همه صداهاي قبلي< بودم كه از خدمات پس از فروش، قطع برق و آب و خيابان هاي پرچاله و ... بگويد.نيم نگاهي نيز به ماحصل ديروز دوستان همكارم داشتم كه صداي زنگ تلفن خلوتم را به هم زد.
- سلا م، بفرماييد
- الو سلا م، بازارچه همشهري؟
- درخدمتيم 
- صداي منو مي شنويد
كمي بلندتر پاسخ مي دهم 
- بله، بفرماييد.
- آقا واقعاً صداي منو مي شنويد؟
- بله...
- يعني باور كنم؟
- اين هم يه مدل شوخيه يا اين كه ...
با صداي لرزاني كه قبلا ً وعده داده بودم، مي گويد: به خدا حال  شوخي كردن باقي نمونده، اذيت هم كه بلد نيستم نه من و نه امثال من.حق دارم كه باور نكنم، آخر تويه اين دور وزمونه صداي مصرف كننده رو هيچ كس نمي شنوه...
بيش از هفت ماه است كه با شعار مصرف كننده كارمان را آغاز كرديم و پرجرا‡ت مي گويم كه روشن ترين نقطه كار ما همين صداهاي شماست.گراني هاي سال ۸۳ كه به نوعي مكمل عيدي ۱۰۰ هزار توماني كارمندان و وعده هاي عمل نشده سال گذشته است، به جايي رسيده كه بيشتر از هشتاد درصد تماسهاي سال جديد را اعتراضات شما به اين وضعيت اختصاص داد و مردم از خير بيان مشكلا ت ماشين لباسشويي، گاز و يخچال و اتومبيل و خدمات فراوان - و البته كاملا ً رايگان - پس از فروش آنها گذشته اند!!
چه شد كه قيمت مرغ همچون زبان آفتاب  پرست به سمت اسكناس جديد حمله كرد ولي برخلا ف آن هرگز بازنگشت. البته مرغداران گرافيك فوق العاده اسكناس هاي دو هزار توماني را عامل اغفال مرغهاي نديدبديد دانستند.بنزين بيش از بيست درصد گران شد و مسافركش ها در كمال ادب و در جهت احترام به سياست هاي تورمي دولت كرايه ها را تا ۳۰ درصد افزايش دادند. كارگري كه آخرين روز سال با جيب هاي پر از پول ( كه فقط سالي يك بار پيش ميآيد) شكم خالي اش را به جلو داده و براي تاكسي ها دست تكان مي داد تا اسفند بعدي بايد در دانشكده اتوبوس هاي شركت واحد، واحد فشار زندگي را بگذراند.قيمت تلفن ۵ درصد و قيمت برق ۵ تا ۱۵ درصد افزايش خواهد يافت. قبوض آب بها علي الحساب است، مذاكره براي افزايش قيمت نان ادامه دارد هرچند كه گفته اند نان حتماً گران خواهد شد چرا؟ به دو دليل، اول اين كه سال گذشته افزايش نداشته و دوم اين كه از هم رديفان عقب نماند. اين موارد و دهها مورد ديگر نشان مي دهد كه سالي پربركت با دورنمايي روشن در انتظار ماست. البته همه حق دارند و آن كه نه حق دارد و نه كسي صدايش را مي شنود مصرف كننده است. شنيدن ما هم كه دردي دوا نكرد كه اگر غير از اين بود حداقل قيمت ها ثابت مي ماند، ارزان شدن پيش كش. آنان كه مي توانند نشنيده بگيرند، وقتي مي شنوند، حتماً مي توانند نخوانده فرض كنند، وقتي كه مي خوانند.

تحريريه
تلفن تحريريه : ۷-۶۹۵۵۲۵۴
فاكس : ۶۹۵۳۳۵۹
E-mail:@hamshahri-bazar.com

گوناگون
بازارچه خوراك
بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو
|  بازارچه خوراك  |  بازارچه آرايش ، بهداشت و شست و شو  |   گوناگون  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |