پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۵۶
چه كساني فدا مي شوند
ارزاني بي علت
چرا و چگونه و به چه شكل تخفيف هاي جدي به مردم داده مي شود؟
فعاليت شركت مزبور كه در ظاهر قضيه تصور خدمت به جامعه را به وجود مي آورد موجب شد كه خدمات دندانپزشكي با پايين ترين كيفيت  ارايه شود
005643.jpg
مشاغل خدماتي مثل خدمات پزشكي اصولا به كيفيت و عملكرد فردي و تكنولوژيك بستگي دارد و در صورت بالا بودن هر دو اين عوامل طبيعي است كه هزينه پرداخت شده بابت اين خدمات بالا برود. حال اگر هر كدام از اين سه عامل يعني درآمد، ابزار و عملكرد فردي دچار اشكال شود كيفيت كار افت كرده و مشكلات عديده اي براي دريافت كننده اين خدمت و فرد انجام دهنده پيش مي آورد.
حرفه پزشكي و زيرشاخه هاي آن يكي از بارزترين و شاخص ترين وجوه فعاليت هاي خدماتي را تشكيل مي دهد كه وابستگي تام و تمامي به فرد و ابزار دارد. يك پزشك كاملا متخصص و خبره بدون فرضا آنتي بيوتيك هيچ كاري از پيش نمي برد و برعكس يك فرد ناوارد و ناآگاه با بهترين امكانات درماني هم نمي تواند كسي را درمان كند. حال يك جنبه بسيار مهم فردي در ارايه و انجام خدمات مناسب، بحث بسيار بسيار مهم انگيزه كاري است. همين انگيزه هم از جنبه هاي خاصي قابل بررسي است. اگر كسي حرفه خود را دوست نداشته باشد نمي تواند كاري با كيفيت مطلوب ارايه كند و يا اگر به لحاظ مالي به درستي تامين نشود طبعا وضع به همين منوال پيش خواهد رفت. كاهش انگيزه، عملكرد فردي را دچار مشكل مي كند و ناتواني فرد و برهم خوردن كيفيت كار، همه چيز را زير سوال مي برد. طبعا بحث در مورد حرفه پزشكي و زيرشاخه هاي آن با توجه به حياتي بودن اين خدمات ابعادي مضاعف پيدا مي كند.
مشكلات مربوط به حرفه پزشكي به طور اخص بارها و بارها مورد بحث قرار گرفته، اما حرف ما درباره حرفه پرخرج و به زعم عموم پردرآمد دندانپزشكي است.
دندانپزشكي حرفه پرخرجي است اين درست؛ اما در عين حال حرفه بسيار پرزحمت و بي نهايت پراسترسي است. استرس حرفه دندانپزشكي بعد از مربيگري فوتبال در رده دوم پراسترس ترين مشاغل دنيا قرار مي گيرد و علت آن هم دقت ميلي متري و حتي دهم ميلي متري رايج در دندانپزشكي است. جدا از اين استرس وحشتناك،  لوازم و ابزار و مواد مصرفي دندانپزشكي هم بسيار گرانقيمت هستند. جدا از تمام استرس هاي مرتبط با بيمار بحث خطر انتقال ايدز و هپاتيت از بيمار به دندانپزشك هم وجود دارد و اين هم بر استرس هاي قبلي مي افزايد. بنابر همين دلايل دندانپزشكي گرانقيمت مي شود. دندانپزشك به دليل تمام هزينه هاي مذكور به اضافه خدمات زيبايي رايج دندانپزشكي ناچار است بابت خدمات كاري خود دستمزدي دريافت كند كه متاسفانه به دليل عدم اطلاع رساني صحيح به نظر زياد و غيرمنطقي مي آيد و همين مي شود كه حتي يك انجمن من درآوردي صرفا به دليل قيمت بسيار پايين كارهاي ضعيف خود، حرفه دندانپزشكي را زير سوال مي برد و كيفيت كاري دندانپزشكان را پايين و قيمت ها را ناعادلانه فرض مي كند.
حال فرض كنيد در اين شرايط، بسياري از دندانپزشكان جوان و تازه فارغ التحصيل وجود دارند كه به خاطر مشكلات عديده توزيع ناصحيح نيروي انساني در خطر بيكاري كامل قرار مي گيرند. هزينه تاسيس مطب بسيار بالا و بوروكراسي آن واقعا ترسناك است و... در نتيجه اين دندانپزشكان به ناچار به كار در درمانگاه هاي خصوصي يا دولتي روي مي آورند. درمانگاه به طوركلي به لحاظ هزينه كمي پايين تر از مطب هاي خصوصي است، مضاف بر اينكه به دليل شبانه روزي بودن بيماران بيشتري به دليل ساعات كاري بهتر به اين درمانگاه ها مراجعه مي كنند. در ظاهر قضيه اشكالي نيست ولي مشكل از سهم درماني دندانپزشك شروع مي شود. عرف توافق درمانگاه و دندانپزشك ۴۰ الي ۴۵ درصد از هر درمان است كه سهم دندانپزشك خواهد بود. به رغم اين، عمده دندانپزشكان به خاطر همين سهم نه چندان قابل قبول از كار در درمانگاه ها راضي نيستند و اگر مطب شخصي نداشته باشند ناچارند در چند درمانگاه كار كنند ولي به نظر مي رسد بيماران چندان مشكلي ندارند.
اما اخيرا شاهد ظهور يك درمانگاه نيمه خصوصي به نام .... هستيم كه با تبليغات بسيار وسيع، در حد تبليغات تلويزيوني به بحث روز محافل دندانپزشكي بدل شده است. اين درمانگاه با وسايل به ظاهر پيشرفته و شيك خود و قراردادهاي كلان با تقريبا تمام نهادها و شركت هاي دولتي و خصوصي و حتي رفتن به در خانه مردم، تخفيف هايي باورنكردني براي بيماران قايل مي شود در حالي كه تعرفه هاي درماني چندان تفاوتي با مطب هاي خصوصي ندارند. اين تخفيف ها بنابر شنيده ها از ۷۰ تا ۹۰ درصد كل هزينه درماني را شامل مي شود. به همين دليل هجوم باورنكردني بيماران به اين درمانگاه چند شعبه اي را شاهد هستيم ولي يك مشكل بسيار بزرگ كل اين جريان را زير سوال مي برد و آن هم سهم دندانپزشك است. از كل هزينه درماني فقط ۱۸ درصد، سهم دندانپزشك است يعني از يك درمان ۱۰ هزار توماني از بيمار هزار و۸۰۰ تومان به دندانپزشك مي رسد. اين درحالي است كه از همان ۱۰ هزار تومان از بيمار ۲ هزار تومان دريافت شده و حالا خدا مي داند اين درمانگاه و گردانندگان آن از كجا دخل و خرج مي كنند.
در اين ميان توجه به صحبت هاي آقاي دكتر اميرحسين كامبوزيا هم جالب توجه است. دكتر كامبوزيا متخصص جراحي دهان و فك و صورت و معاون فني سازمان نظام پزشكي است و صحبت هاي او از مصاحبه اي چاپ شده در شماره ۳ خبرنامه تعاوني انجمن دندانپزشكي ايران نقل مي شود. دكتر كامبوزيا مي گويد: «اين درمانگاه از ما (نظام پزشكي) تاييديه ندارد. به رغم اينكه از اين «شركت» دعوت كرده ايم تا مراجعه كنند و درباره كار خود توضيحاتي داشته باشند، مراجعه نكرده و لذا ما اطلاعات زيادي از آنها نداريم. اما در زمينه فعاليت اين شركت به مشكلاتي برخورديم و آن اينكه فعاليت شركت مزبور كه در ظاهر قضيه تصور خدمت به جامعه را به وجود مي آورد موجب شد كه خدمات دندانپزشكي با پايين ترين كيفيت ارايه شود.»
دكتر كامبوزيا متذكر مي شود: «در نظام پزشكي، پزشكان قضاي ما هستند نه افراد غيرپزشك. اگر قصور يا تخلفي صورت بگيرد اگرچه در درمانگاه هاي دولتي، خصوصي يا همين ... باشد نظام پزشكي با دندانپزشك برخورد مي كند. قانون به پزشك اجازه نمي دهد كه خدمت رايگان ارايه دهد و قصور و تخلف كند.»
صحبت هاي جناب آقاي دكتر كامبوزيا البته بسيار تند و تيز بود تا جايي كه به ناچار قسمت عمده اي از آنها را نقل نكرديم. توصيه مي كنيم صحبت هاي كامل آقاي دكتر كامبوزيا را در خبرنامه تعاوني انجمن دندانپزشكان ايران مطالعه كنيد تا حق مطلب به طور كامل ادا شود.

كلا ف عروقي دردناك
علايم همراه اين بيماري شرايطي را ايجاد كرده كه در نوشته هاي قديمي نيز ثبت شده و اسناد آن به زمان بابليان، مصري ها، يوناني ها، هندوها و فرهنگ عبري برمي گردد
آيا ميدانيد كه:
- هموروئيد (بواسير) يكي از شايعترين ناخوشي هايي است كه شناخته شده است.
- بيش از نيمي از مردم پس از سن۳۰ سالگي به آن مبتلا مي شوند.
- ميليون ها انسان از اين بيماري رنج مي برند.
- معمولا افراد براي مدت هاي طولاني قبل از شروع درمان آن را اظهار نمي كنند.
- امروزه روشهاي درماني وجود دارد كه مي تواند هموروئيد را با كمترين درد درمان كرد.
يكي از بيماري هايي كه انسان را به خصوص از زماني كه در وضعيت ايستاده قرار گرفته به ستوه آورده هموروئيد است. علايم همراه اين بيماري شرايطي را ايجاد كرده كه در نوشته هاي قديمي نيز ثبت شده و اسناد آن به زمان بابليان، مصري ها، يوناني ها، هندوها و فرهنگ عبري برمي گردد. در كتاب مذهبي مسيحيان (انجيل) مردماني را كه مبتلا به هموروئيد بوده اند ذكر كرده است. يك مطلب قطعي است كه اين بيماران آن قدر درد داشتند كه فرياد آنها تا آسمان بلند بوده است. از آنجا كه هموروئيد در يك منطقه خصوصي فرد رخ مي دهد بيماران معمولا تمام مشكلات مربوط به اين منطقه و يا نواحي نزديك به مقعد را به هموروئيد نسبت مي دهند.
هموروئيد چيست؟
هموروئيد يك كلاف عروقي است كه از نظر آناتوميك در ناحيه مقعد و در قسمت آخر راست روده در سه جهت قرار گرفته است. اكثرا تا زماني كه شرايط ثانويه از قبيل يبوست و اسهال مكرر و عوامل ديگر ايجاد نشود علايم آن ظاهر نمي شود و به دو شكل داخلي و خارجي قرار گرفته اند.
هموروئيد خارجي نزديك لبه مقعد ايجاد شده و از پوست ناحيه مقعد پوشانيده شده است كه به دليل داشتن گيرنده هاي پوستي حساس به درد مي تواند در صورت تشكيل لخته در هموروئيد خارجي به صورت يك توده متورم، سفت و دردناك در ناحيه مقعد بروز كند و در صورتي كه اين لخته پاره شود مي تواند منجر به خونريزي شود.
هموروئيد داخلي در داخل مقعد و معمولا در انتهاي راست روده ايجاد مي شود كه مخاط پوشاننده آن از جنس مخاط روده بوده و حساس به درد نيست و در صورتي كه حجم آن به قدري بزرگ شود كه به قسمت خارج مقعد راه يابد و يا زخمي شود مي تواند منجر به درد شده و گاهي اوقات آنقدر بزرگ شده و بيرون مي زند كه حتي با دست نيز به داخل نرفته كه در اين شرايط نياز به مداخله جراحي است.
علل هموروئيد چيست؟
علت واقعي هموروئيد، مشخص نيست. برخي عقيده دارند كه چون انسان ها در وضعيت ايستاده قرار دارند لذا فشار به ناحيه وريدهاي راست روده بيشتر است. زيرا در حيوانات كه چهار دست و پا راه مي روند اين بيماري مشاهده نشده است.
از فاكتورهاي موثر در بروز هموروئيد افزايش سن، يبوست مزمن و يا اسهال، حاملگي، جنبه هاي ارثي، استفاده بيش از حد از ملينها، زور زدن موقع اجابت مزاج و صرف وقت زياد هنگام اجابت مزاج است كه باعث كشيدگي و فشار به نسوج حمايت كننده و وريدهاي ناحيه شده و منجر به گشاد شدن وريدها و نهايتا منجر به نازك شدن ديواره عروق و خونريزي مي شود و اگر فشار زيادتر شود و همچنان ادامه يابد بالشتك هاي عروقي از مقعد بيرون مي زنند كه در موقع اجابت مزاج باعث درد و خونريزي مي شود.
صحبت هاي زيادي درباره علت پيدايش هموروئيد مي شود كه بسياري از آنان ارزش علمي ندارد. پيدايش و شدت علايم به رانندگي طولاني مدت، نشستن روي صندلي يا نيمكت سرد، خوردن غذاهاي تند و كارهاي بدني سخت بستگي ندارد ولي به ندرت ممكن است موارد فوق عامل بيماري هاي ناحيه مقعد باشند.
علايم هموروئيد چيست؟
شايعترين علامت هموروئيد خونريزي است كه معمولا بدون درد بوده و با اجابت مزاج همراه است. خون معمولا پس از دفع مدفوع سفت و يا زور زدن بيش از حد معمول به صورت خون روشن كه روي كاسه توالت مي چكد مشاهده مي شود. دومين علامت شايع بيرون زدن زائده اي است كه هنگام شست وشوي مقعد به دست مي خورد كه گاهي خود به خود به داخل مقعد رفته و گاهي براي جااندازي نياز به دستكاري است و گاهي نيز با دستكاري جا نمي رود و بيرون باقي مي ماند. هرگاه هموروئيد با درد همراه باشد بايستي به هموروئيد خارجي و يا هموروئيد داخلي كه زخمي شده و يا هموروئيد عارضه دار فكر كرد و هرچه سريعتر با پزشك متخصص كولوركتال مشورت شود.
آيا همه هموروئيدها نياز به جراحي دارند؟ خير
معمولا هموروئيد داخلي را به چهار مرحله و يا چهار درجه تقسيم بندي مي كنند. هموروئيد درجه اول زماني است كه بيمار خونريزي روشن واضح دارد وليكن توده اي بيرون نمي زند كه معمولا با درمان هاي مراقبتي و دارويي درمان مي شوند. هموروئيد درجه دوم زماني است كه فرد خونريزي روشن داشته وليكن توده اي از مقعد خارج مي شود و خود به خود جا مي رود كه معمولا در ابتدا با درمان دارويي و در صورتي كه پاسخ مناسبي نداد مي توان با روش هاي سرپايي از قبيل رابرباند و يا جراحي درمان كرد.
هموروئيد درجه سوم زماني است كه خونريزي روشن به همراه بيرون زدگي توده وجود دارد كه اين توده پس از اجابت مزاج خود به خود جا نمي رود و فرد بايستي با دست آن را به داخل مقعد براند كه اكثر اين موارد نياز به جراحي خواهند داشت.
هموروئيد درجه چهارم زماني است كه خونريزي و بيرون زدگي دايمي دارند و توده مذكور با دست جا نمي رود كه حتما نياز به جااندازي و يا عمل جراحي توسط جراح دارد.
آيا علايم هموروئيد با بيماري هاي ديگر نيز شباهت هايي دارد؟ بله 
با مشاهده هر نوع خونريزي روشن و يا تيره بايستي بيمار توسط پزشك معاينه و اقدامات تشخيصي لازم انجام شود، زيرا گاهي سرطان هاي كولون و ركتوم و يا دستگاه گوارش با خونريزي روشن بروز مي كنند و يا در بسياري از بيماري هاي خوش خيم ديگر كه نياز به درمان دارند همين علايم مشاهده مي شود. گاهي اوقات درد همراه مي تواند به دليل فيشر (شقاق مقعد) باشد و بسياري از بيماري هاي ديگر از قبيل فيستولها و آبسه ها و كوليت ها مي توانند علايم مشترك داشته باشند كه لازم است مورد ارزيابي قرار گيرند.
چه درمان هايي به غير از جراحي وجود دارد؟
اصولا براي برطرف كردن علايم هموروئيد چندين روش عمده وجود دارد: اول، درمان مراقبتي و دارويي  بوده كه عبارت است از:
الف) رژيم غذايي پرفيبر (مصرف كاهو، سبزيجات، غلات، ميوه جات فراوان، آلو، انجير و نان سبوس دار و...
ب) اصلاح عادت اجابت مزاج: بسياري از بيماران به دليل مشكلات كاري به برنامه اجابت مزاج مرتب اهميتي نمي دهند و اين منجر به يبوست و سفت شدن مدفوع مي شود لذا يك برنامه صحيح اجابت مزاج كه معمولا توصيه مي شود ۲۰ دقيقه پس از صرف غذا كه بهتر است فرد پس از صبحانه  اجابت مزاج داشته باشد.
ج) استفاده از ملين ها كه بهتر است در ابتدا از ملين هاي حجمي مثل دانه اسفرزه (پسي ليوم) و سپس ملين هاي ديگر از قبيل هيدروكسيد منيزيوم و... كه معمولا توسط پزشك تجويز مي شود.
د) استفاده از پمادهاي مخصوص جهت از بين بردن درد و التهاب موضعي طبق نظر پزشك 
ه) استفاده از لگن آب گرم كه معمولا روزانه حداقل ۲بار و هر بار به مدت ۱۵ دقيقه توصيه مي شود. دوم درمان هاي سرپايي است كه بسياري از روش هاي درماني سرپايي از قبيل الكتروكوتر، كرايوسرجري، اولتروئيد و اسكلروتراپي و نهايتا بستن با حلقه كشي (رابرباند) توصيه مي شود. تمامي روشهاي سرپايي محدوديت هايي دارند كه طبق نظر بسياري از مقالات و تجربيات پزشكان بهترين آن در مورد هموروئيدهاي داخلي بستن با حلقه كشي است. زيرا اين روش نيازي به بي حسي و بي هوشي ندارد بيمار هيچگونه ناراحتي هنگام عمل ندارد و بسيار راحت و حتي در مطب به طور سرپايي قابل انجام بوده و اخيرا از دستگاه هاي جديدي كه از وسايل يكبار مصرف و بسيار آسان و نسبتا ارزان است، استفاده مي شود و هزينه هاي بيمارستان و بستري و هزينه هاي جراحي و... را بسيار كاهش مي دهد و حتي درد پس از عمل و عوارض جراحي را نداشته و بيمار بلافاصله مي تواند به سر كار خود بازگردد. لازم به ذكر است كه محدوديت هاي روش هاي درمان سرپايي در مورد هموروئيدهاي خارجي و هموروئيدهاي درجه چهارم و هموروئيدهايي كه دچار عارضه شده اند است.
ج) روش جراحي باز كه در اين روش معمولا پاكه هموروئيدي يا بالشتك هموروئيدي برداشته مي شود و عروق آن بسته و زخم نيز بخيه مي شود كه بايستي، بيمار را در بيمارستان بستري كرده و در اتاق عمل انجام شود.
دكتر سيدمحسن توليت كاشاني

خورد و خوراك
حقايقي شگفت آور درباره آب
005646.jpg
اگر از دانشمندان پرسيده شود بهترين عنصري كه تاكنون كشف شده تا حلال مواد ديگر باشد، چيست؛ جملگي خواهند گفت كه آب بزرگ ترين حلال در ميان مايعات است.
آب ماده اي است روان و بسيار مفيد كه سبب حيات، سرزندگي و شادابي انسان، حيوان و گياهان مي شود. استفاده علمي و آسان آن به صورت درمان كننده بيماري ها معمولا به صورت آب درماني است.
آب تنها عنصر سودمندي است كه براي نوشيدن و آب درماني ناراحت كننده نيست، زيرا به سرعت جذب شده و از سويي هم دماي بدن را - بدون پايين آوردن درجه حرارت كلي آن- كاهش مي دهد.
از طرفي اين عنصر حياتي مي تواند در بدن، انرژي ذخيره كرده و از حالت مايع به بخار و جامد تبديل شود كه هر سه گونه آن مفيد است.
آب فراوان ترين ماده مركب در طبيعت است كه تركيبي از دو عنصر هيدروژن در حدود ۹۰ درصد و اكسيژن بالاي ۱۰ درصد است.
آب ماده سيالي است كه به راحتي مي تواند روي پوست بدن را در هنگام استحمام بپوشاند و در اندام داخلي نيز اثرات خوبي دارد. اگر با حوله خيس تمام پوست بدن را ماساژ دهيم، اين يك روش خوددرماني و شگفت آور با آب است. با اين روش آب روي پوست اثر خوبي گذاشته و دماي زيادي را خارج مي كند، بدون اينكه سبب تغيير درجه گرماي بدن شده يا اثري روي دماي داخلي و طبيعي بدن بگذارد.
در پايان بايد گفت كه آب خالص بدون اينكه چيزي به آن افزوده شود، گوارا و سودمند است. همچنين آب يك دوست نيروزا در زندگي براي تندرستي و زيبايي به شمار مي رود.
برگرفته از كتاب آب درماني لئون وچتو
ترجمه مسعود روحي

بازتاب
يك گزارش، دو اصلاح
روز ۳۰ بهمن سال گذشته يك گزارش با عنوان « ۱۰ميليون يونيت فاقد ايمني» در ايرانشهر چاپ شد. چند روز بعد يك جوابيه به دستمان رسيد كه روز ۲۱ اسفند همان سال چاپ كرديم؛ اتفاقا آن جوابيه توضيح درباره گفته هاي آقاي مجيد عطايي بود.
امروز جوابيه ديگري را وصول كرديم كه به تاريخ ۳/۱۲/۸۳ نوشته شده است و در مورد سمت ايشان است.
منتظر جوابيه هاي بعدي باشيم.

سردبير محترم روزنامه همشهري 
سلام عليكم 
احتراما در خصوص مطلب مندرج در ضميمه شماره ۳۳۱۳ مورخ ۳۰/۱۱/۸۲ با عنوان «۱۰ ميليون يونيت فاقد ايمني» به استحضار مي رساند: سمت آقاي مجيد عطايي مشاور اطلاع رساني معاونت غذا و دارو است كه اشتباها در آن گزارش مدير روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ذكر شده است، خواهشمند است دستور فرماييد نسبت به چاپ اصلاحيه فوق اقدام لازم معمول دارند.
هوشمند سفيدي 
مشاور وزير و مديركل روابط عمومي

بيماري هاي غيرواگير
سرپرست معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي ايران اعتقاد دارد كه در حال حاضر بيماري هاي واگيردار ديگر مساله سلامت جامعه ما نيستند؛ بلكه بيماري هاي غيرواگير مشكل اساسي بهداشت كشورمان است.
به گفته دكتر ناصح، از جمله بيماري هاي غيرواگير كه بالاترين آمار را به خود اختصاص داده مي توان به بيماري هاي قلبي و عروقي به دليل رژيم غذايي نامناسب، سوانح و حوادث رانندگي اشاره كرد و اين در حالي است كه بسياري افراد به علت سوء تغذيه درگير بيماري هاي گوناگون هستند.با توجه به اينكه روز جهاني بهداشت ۸۳ با عنوان «جاده ايمن بدون تصادف» نامگذاري شده اين مفهوم را دربردارد چنانچه بخواهيم تصادفاتي كه اتفاق افتاده و سلامتي مردم را به مخاطره مي اندازد مهار كنيم، بايد جاده ها ايمن بوده و بخش هاي مرتبط اعتبارات مورد نياز را فراهم كنند.

خطر خمير مرغ
مهندس كاظمي يكي از كارشناسان بهداشت موادغذايي ضمن تاييد خبر ورود محموله هايي از خمير مرغ به كشور براي استفاده از سوسيس و كالباس اعلام كرد كه دو سال پيش مقدار محدودي خميرمرغ از كشور فرانسه وارد شده بود كه به علت همزماني آن با موضوع گوشت هاي آلوده از سوي سازمان دامپزشكي دستور معدوم كردن آن صادر شد.
خمير مرغ بخشي از مرغ است كه از گوشت آن نمي توان به طور كامل استفاده كرد. همچنين به علت اينكه خميرمرغ مانند گوشت چرخ كرده سريع الفساد است، بيشتر كارخانجات براي افزايش طول عمر محصول خود مواد افزودني و آنتي بيوتيك به آن اضافه مي كنند.

دندا نپزشكان و اختلالات عضلاني
حدود ۴۳ درصد از دندانپزشكان شاغل ايراني از درد ستون فقرات رنج مي برند كه ۳۶ درصد آنان به علت درد مجبور به كاهش تعداد ويزيت بيماران خود شده اند.
بر اساس يافته هاي پايان نامه اي كه توسط رقيه حاجي ديزجي تدوين شده، ۷/۸۵ درصد زنان دندانپزشك شاغل تبريزي از مشكلات عضلاني و اسكلتي وابسته به شغل رنج مي برند. يافته هاي اين پايان نامه كه با بررسي ميزان شيوع عوارض شغلي، اسكلتي و عضلاني در بين دندانپزشكان شهر تبريز حاصل شده، حاكي از ميزان بالاي صدمات عضلاني و اسكلتي در دندانپزشكان است .ارايه آموزش هاي كافي در دوره دانشجويي مبني بر رعايت يك حالت نيمه نشسته و نيمه ايستاده حين كار، پرهيز از كار در بالاي سطح شانه، انتخاب صندلي مناسب و پرهيز از برداشتن وسايل در وضعيت چرخيده نيز از راهكارهايي هستند كه مي توانند در كاهش بروز اين مشكلات موثر باشند.

حمايت از توليدات دندانپزشكي
ظرف يك ماه آينده، دولت از توليدات مرغوب مواد و تجهيزات دندانپزشكي كه مورد تاييد انجمن دندانپزشكي ايران باشد، حمايت تعرفه اي مي كند و اين حمايت تعرفه اي در قالب افزايش حقوق ورودي كالاهاي وارداتي است.به گفته محمد شريعتمداري، صنعت تجهيزات دندانپزشكي در بسياري از اقلام ۷۰ درصد نياز داخلي را تامين مي كند. كميته رسيدگي به شكايات انجمن دندانپزشكي و هيات مديره انجمن توليدكنندگان تجهيزات و صنايع دندانپزشكي، همكاري هايي را با هدف افزايش تعرفه برخي اقلام دندانپزشكي كه نياز به حمايت بيشتري دارند، انجام داده است كه حاصل اين اقدام در قالب حمايت هاي تعرفه اي از ماه آينده اجرا مي شود. يكي از عمده ترين مشكلات توليدكنندگان تجهيزات پزشكي و دندانپزشكي، ورود اجناس با كيفيت و تعرفه پايين به بازار بوده كه اين امر توليدات تجهيزات پزشكي و دندانپزشكي را تهديد مي كرده است.

تخم مرغ هاي انگليسي
كشف نشانه هايي از داروهاي زيانبار شيميايي در تعدادي از تخم مرغ هاي توليد شده در انگليس به نگراني مردم اين كشور درباره سالم بودن مواد غذايي دامن زده است.
آزمايش هاي انجام شده توسط كارشناسان «انجمن خاك» انگليس، نشان داد كه در برخي از تخم مرغ هاي توليدي اين كشور رگه هايي از ماده شيميايي «آنتي بيوتيك لاسولوليد» وجود دارد كه مصرف اين ماده مي تواند براي افراد داراي مشكلات قلبي خطرناك باشد.مرغداران انگليس مدعي هستند با تغييراتي كه به تازگي در ساخت اين داروي شيميايي صورت گرفته، امكان انتقال اين ماده از تخم مرغ به تخم مرغ به حداقل ممكن كاهش يافته است.

كودكان ايراني و سوءتغذيه مزمن
۸۰۰ هزار كودك ايراني از سوء تغذيه مزمن رنج مي برند.
تعيين الگوي زندگي، تحرك بيشتر و تغذيه مناسب بهترين شيوه پيشگيري از بيماري ها و يكي از راه هاي طول عمر بوده كه با اصلاح سبد غذايي خانوار ميسر مي شود.
بر اساس آمار، ۲۰ درصد جمعيت كشور قادر به تغذيه با كيفيت مطلوب نيستند و اين در حالي است كه ۴۰ درصد ديگر به دليل مصرف بيش از حد موادغذايي به عوارضي مثل اضافه وزن، فشارخون، ديابت و ساير بيماري ها مبتلا هستند.
خداييش خودتان قضاوت كنيد؛ راست گفته اند كه كم بخور، هميشه بخور!

درمانگاه
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
عكاس خانه
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  درمانگاه  |  زيبـاشـهر  |  عكاس خانه  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |