پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۶ - Apr 22, 2004
سياسي
Front Page

مذاكرات خرازي در اروپا
005253.jpg
كمال خرازي وزير امورخارجه ايران در ادامه سفر اروپايي خود، پس از ديدار از ايتاليا، بلژيك و ايرلند ديروز راهي پاريس شد تا با ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه و ديگر مقام هاي اين كشور ديدار كند. خرازي پس از ديداري كوتاه از فرانسه به انگليس مي رود.
محور اصلي مذاكرات خرازي در اين سفر پيگيري سياست اعتمادسازي جمهوري اسلامي با اروپايي ها و تبادل نظر درباره بحران هاي عراق و فلسطين است.
وزير خارجه ايران در ديدار با همتايان ايتاليايي، بلژيكي و ايرلندي خود در روزهاي دوشنبه و سه شنبه درباره اين موضوعات مذاكره كرد و تعهدات اتحاديه اروپا را در قبال ايران به آنان گوشزد كرد. وي با تاكيد بر اينكه ايران به تعهدات خود در زمينه مسائل هسته اي عمل كرده است از اروپايي ها خواست آنان نيز به تعهد خود عمل كنند. اشاره خرازي در اين بخش از سخنانش به بيانيه تهران بود كه ايران و سه كشور اروپايي (انگليس، فرانسه، آلمان) پاييز گذشته امضا كردند. ايران در آن بيانيه به اروپايي ها اطلاع داد كه به صورت داوطلبانه غني سازي اورانيوم را به طور موقت به حال تعليق درمي آورد. وزير خارجه ايران بعدها در اين باره گفت ايران صرفا به منظور اعتمادسازي با آژانس بين المللي انرژي اتمي و اتحاديه اروپا اين پيشنهاد را مطرح كرده است و هرگاه تشخيص دهد اين سياست به بار نشسته است، غني سازي اورانيوم را از سر مي گيرد.
خرازي در ديدار اخير خود با اروپايي ها علاوه بر اين موضوع درباره بحران عراق و مساله فلسطين و اشتباهات آمريكا در اين دو حوزه گفت وگو كرد و بر اين نكته پاي فشرد كه مادام كه آمريكا از حمايت اسرائيل دست نكشد بحران فلسطين حل نمي شود و تا رهبران واشنگتن به اشغال عراق پايان ندهند، بحران عراق ادامه خواهد يافت.
آخرين مرحله سفر خرازي يعني ديدار از فرانسه و انگليس از مراحل اوليه اين سفر مهم تر است. زيرا انگليس به علت هم پيماني اش با آمريكا در جنگ عراق و فرانسه به علت مخالفت جدي با اين جنگ در تحولات كنوني خاورميانه تاثيرگذارتر از ديگر كشورهاي اروپايي هستند.

كارشناس هسته اي اسرائيل پس از آزادي از زندان اعلام كرد:
سياست  مقام هاي تل آويو موجب نفرت جامعه جهاني از اسرائيل شده است
005262.jpg
مردخاي فانونو، كارشناس اتمي رژيم صهيونيستي پس از گذراندن دوره محكوميت ۱۸ ساله خود ديروز از زندان اين رژيم آزاد شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از بيروت، مردخاي كه قبلا در نيروگاه هسته اي ديمونا در جنوب فلسطين كار مي كرد در سال ۱۹۸۶ در سفر به ايتاليا بدست ماموران سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي موساد ربوده و به فلسطين اشغالي برگردانده شد. وي سپس در دادگاه رژيم صهيونيستي به اتهام افشاي برخي اسرار هسته اي اين رژيم محاكمه و به ۱۸ سال زندان محكوم شد.
مسئولان رژيم صهيونيستي اعلام كرده اند كه فانونو پس از خروج از زندان زير نظر خواهد بود و حق خروج از فلسطين اشغالي را ندارد.رژيم صهيونيستي در توجيه اين امر مدعي است كه فانونو همچنان از اسرار تأسيسات هسته اي اين رژيم آگاه است و قصد دارد به افشاگري بيشتر در اين زمينه دست بزند.
در همين حال مردخاي وانونو، گفت: من نسبت به آنچه انجام دادم افتخار مي كنم. به گزارش تلويزيون سي ان ان، وي ديروز پس از آزادي از زندان «شيكما» در «عسقلان» واقع در جنوب مناطق اسرائيلي، با نژادپرست خواندن اسرائيل افزود: دولت يهود نيازي به سلاح اتمي ندارد.
وانونو پس از انتشار مقاله اي در نشريه «ساندي تايمز» چاپ لندن كه در آن اسرار نيروگاه «ديمونا» را فاش كرد، بوسيله سازمان جاسوسي اسرائيل «موساد» در سال ۱۹۸۶ ميلادي ربوده و به مناطق اسرائيلي منتقل شد.وي به عنوان كارشناس مسائل هسته اي «ديمونا» پس از ورود به انگليس گفته بود كه اسرائيل بين ۱۰۰ تا ۲۰۰ كلاهك هسته اي دارد.
فانونو همچنين گفت: سياست مقام هاي تل آويو در فلسطين و منطقه خاورميانه موجب نفرت جامعه جهاني از اسرائيل شده است.
روزنامه اسرائيلي «هاآرتص» روز سه شنبه به نقل از فانونو نوشت: هر فردي كه مدتي در اسرائيل بسر ببرد و شاهد عمليات ارتش اين رژيم ضد مردم فلسطين باشد به شدت از صهيونيست ها و سياست مقام هاي تل آويو متنفر مي شود.اين روزنامه افزود: كارشناس سابق نيروگاه اتمي اسرائيل «ديمونا» كه در اصل يك يهودي مغربي تبار است اعتقاد دارد كه بايد كشور مستقل فلسطين تشكيل شود.خبرنگار «ايرنا» هم به نقل از منابع فلسطيني گزارش داد: فانونو پس از آزادي از زندان عسقلان در سرزمين اشغالي ۱۹۴۸ ميلادي، در جمع خبرنگاران، رژيم صهيونيستي را به اعمال شكنجه روحي و جسمي بر او در دوران محكوميت زندان متهم كرد.
فانونو افزود: به مبارزه خود عليه برنامه هاي هسته اي اين رژيم ادامه خواهد داد.
وي گفت: آزادي واقعي زماني است كه ديگر در اسرائيل نباشد و تنها در چنين شرايطي مي تواند به زندگي طبيعي و عادي خود ادامه دهد.
فانونو خاطرنشان كرد: رفتارهاي ضد انساني اسرائيل او را وادار كرد تا از آيين يهود دست بكشد و به مسيحيت بگرود.به دنبال انتشار خبر آزادي فانونو از زندان، صهيونيست هاي افراطي با تجمع در نزديكي محوطه زندان عسقلان شعارهايي عليه او سر دادند و فانونو را خائن خواندند.

حمله انتحاري به مركز امنيتي پايتخت عربستان دهها كشته و زخمي برجاگذاشت
005259.jpg
در حمله انتحاري ديروز بعد از ظهر به ساختمان مركز امنيت عمومي شهر رياض، پايتخت عربستان سعودي ۱۰ نفر از جمله عامل بمب گذار كشته و بيش از ۲۵ نفر زخمي شدند.
به گزارش ايرنا يك  مقام  امنيتي  عربستان  اعلام  كرد جسد عامل  حمله  انتحاري  روز چهارشنبه  در مركز رياض  كشف  شد.
اين  مقام  امنيتي  كه  نام  خود را اعلام  نكرد به  خبرنگاران  در محل  حادثه  گفت  كه  علت  انفجار در مركز امنيتي  رياض  انفجار يك  دستگاه  خودروي  بمب گذاري  شده  بود.وي  ادعا كرد در جريان  اين  حادثه  عامل  بمب گذاري  كشته  و ۲۵ نفر ديگر زخمي  شدند كه  به  بيمارستان  منتقل  گرديدند.در محل  وقوع  حادثه  يك  حفره  تقريبا دو متري  ايجاد شده  كه  احتمالا محل  انفجار خودروي  بمب گذاري  شده  باشد.
در همين  حال  به  گفته  برخي  منابع  خبري  تعدادي  از مجروحان  منتقل  شده  به  بيمارستان  بر اثر شدت  جراحات  وارده  جان  خود را از دست  دادند.
ناظران  امور عربستان  معتقدند كه  گروه هاي  مسلح  مخالف  اين  كشور راهبرد خود براي  مقابله  با دولت  اين  كشور را تغيير داده اند.
ناظران  گفتند در حالي  كه  قبلا گروه هاي  مسلح  تنها منافع  غربي ها را در عربستان  مورد حمله  قرار مي دادند اينك  جهت  حملات  خود را متوجه  نيروهاي  امنيتي  عربستان  كرده اند.
از روز گذشته  در عربستان  كنفرانسي  با عنوان  موضع  اسلام  در مقابل  تروريسم  تشكيل  شده  كه  امير عبدالله  وليعهد عربستان  در مراسم  افتتاح  آن يك  بارديگر بر عزم  دولت  سعودي  براي  مقابله  با تروريسم  تأكيد كرد.
همچنين  طي  درگيريهايي  كه  هفته  گذشته  در رياض  و اطراف  اين  شهر به  وقوع  پيوست  دست كم  ۱۱ نيروي  امنيتي  سعودي  كشته  و زخمي  شدند.
نيروهاي  امنيتي  عربستان  طي  يك  هفته  اخير ۵ خودروي  بمب گذاري  شده  در اطراف  رياض  كشف  كردند و ۸ نفر را در ارتباط با حوادث  تروريستي  هفته  اخير دستگير كردند.
در همين  حال  روز گذشته  دو نفر از نيروهاي  امنيتي  عربستان  در شهر بريده  (مركز) از سوي  افراد مسلح  ناشناس  مورد حمله  قرار گرفتند و به  شدت  زخمي  شدند.
از سوي ديگر دولت عربستان اعلام كرد در پي يك پيام هشدار، ۵ بمب در رياض خنثي شد. به گزارش شبكه تلويزيوني سي.ان.ان، دولت عربستان افزود: در اين پيام درباره وجود ۶ بمب در مناطق مختلف رياض هشدار داده شده بود و در نهايت ششمين بمب منفجر شد.

نيروگاه هسته اي «ديمونا» اسرائيل خاورميانه را تهديد مي كند
005256.jpg
نيروگاه  هسته اي  رژيم  صهيونيستي  موسوم  به  «ديمونا» در صحراي  نقب  در جنوب فلسطين  اشغالي  واقع  در منطقه اي  حساس  ميان  مصر، اردن  و اسراييل  تهديد جدي براي  آينده  خاورميانه  بشمار مي رود.
به گزارش ايرنا از بيروت گزارش هاي  پژوهشي  حاكيست  كه  اسراييل  اين  نيروگاه  را درسال  ۱۹۶۳ ميلادي  باهمكاري  فرانسه  و كمك  مالي  آمريكا تاسيس  كرد و در مدت  زماني  كه  از تاسيس آن  مي گذرد، كارشناسان  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي  از آن  بازديد نكرده اند.
اين  نيروگاه  متشكل  از ۹ ساختمان  است  و در هر يك  از اين  ساختمان ها، نوع معيني  از مواد و انرژي  هسته اي  تهيه  و توليد مي شود.
براساس  تحقيقات  انجام  شده ، عمر مفيد نيروگاه  ديمونا پايان  يافته  است  ودرآينده  نزديك  پخش  اشعه  ازديواره هاي  آن  به  فاجعه انساني  درمنطقه  خاورميانه منجر خواهد شد.
اين  نيروگاه  دراين  مدت ، مواد لازم  هسته اي  براي  تجهيز رژيم  صهيونيستي  به سلاح  اتمي  را فراهم  و اين  رژيم  رابه  بيش  از ۱۰۰ كلاهك  هسته اي  مجهز كرده  است .
«مردخاي  فانونو» كارشناس  هسته اي  اسراييل ، نخستين  كارشناسي  است  كه  اسرار واخبار نيروگاه  ديمونا را فاش  كرد.

كوتاه از سياست ايران
هشدار آيات عظام فاضل لنكراني و صافي گلپايگاني و مكارم شيرازي به اشغالگران عراق
حضرات آيات فاضل لنكراني و صافي گلپايگاني با صدور دو بيانيه  جداگانه، ضمن محكوم كردن عمل اشغالگران عراق در محاصره شهر نجف هشدار دادند كه جريحه دار كردن احساسات ديني مردم مسلمان اين كشور عواقب سوئي براي اشغالگران در پي خواهد داشت.
در بخشي از بيانيه آيت الله فاضل لنكراني آمده است: آمريكا بداند شهر مقدس نجف پايتخت همه شيعيان جهان است و چنانچه اشغالگران به محاصره خود پايان ندهند با همه شيعيان مواجه خواهند شد و حوزه هاي مقدسه علميه در همه مناطق جهان به ويژه حوزه مقدسه قم و مراجع معظم در صورت لزوم از آخرين حربه خود استفاده مي كنند و جهان تشيع را يكسره براي مقابله با دشمن برمي انگيزانند.در بخشي از بيانيه آيت الله صافي گلپايگاني نيز آمده است: اگر اشغالگران بر سر عقل نيايند و حرمت استقلال و هويت فرهنگ و دين مردم عراق را نگه ندارند منطقه بلكه جهان گرفتار جنگ و خونريزي جديد و صحنه هاي غمبار ديگري خواهد شد. وي در ادامه يادآور شده است: بديهي است كه عراق بدون رعايت رهنمودهاي مراجع عاليقدر نجف اشرف مخصوصا حضرت آيت الله سيستاني دامت بركاته تحت نظام و پويايي قرار نخواهد گرفت.
آيت الله مكارم شيرازي نيز در بيانيه خود با خطرناك توصيف كردن محاصره شهر مقدس نجف اشرف گفت: آمريكايي ها بايد بدانند در صورت هرگونه تعرض و حمله به اين شهر مقدس با پاسخ كوبنده شيعيان سراسر جهان روبه رو خواهند شد.
آيت الله مكارم شيرازي تنها راه رهايي آمريكا از گرداب عراق را تخليه سريع و بي قيد و شرط عراق و سپردن امور به دست مردم غيور اين كشور براي تشكيل حكومت مردمي دانست.
سرنوشت نامعلوم دهها زائر ايراني در عراق
به گزارش خبرگزاري مهر، از سرنوشت بعضي از افراد بيش از ۹ ماه است كه هيچ خبري در دست نيست. اين گزارش حاكيست به دليل سفر غيرمجاز برخي زائران به عتبات عاليات و عدم ثبت دقيق اسامي افراد خارج شده از كشور، آمار دقيقي از مفقودين و اسراي ايراني در عراق در دست نيست، اما تاكنون با توجه به پيگيريهاي بعضي از خانواده ها و همچنين اعلام بعضي مراجع رسمي اسامي ۲۲ نفر از آنها منتشر شده است اما به نظر مي رسد تعداد واقعي اين افراد پس از پيگيريهاي خانواده هاي مفقودين جديد بيش از اين رقم برسد.
مراسم بيست و پنجمين سالگرد شهادت سپهبد قره ني
مراسم بيست و پنجمين سالگرد شهادت، سپهبد محمد قره ني امروز بر سر مزار آن شهيد بزرگوار در قم برگزار مي شود.
روابط عمومي كل ارتش جمهوري اسلامي ايران ديروز اعلام كرد كه اين مراسم در صحن مطهر حضرت معصومه (س) و با حضور جمعي از مسئولان عالي ارتش و نيز نيروهاي نظامي و انتظامي استان قم و مسئولان محلي و خانواده  آن شهيد سرافراز، برگزار مي شود.
درخواست بسيج دانشجويي از روساي سه قوه
بسيج دانشجويي دانشگاه و علوم پزشكي تهران از رييسان سه قوه براي حضور در جمع دانشجويان و ارايه گزارش عملكرد قوه مجريه، مقننه و قضاييه دعوت به عمل آورد.به گزارش شوراي مركزي دانشجويي دانشگاه و علوم پزشكي تهران، اين دعوت در راستاي نامگذاري سال۱۳۸۳ به عنوان سال پاسخگويي سه قوه از سوي مقام معظم رهبري صورت گرفته است.
استقبال ايران از پيوستن ۱۰ كشور جديد به اتحاديه اروپا
سفير ايران در بروكسل، پايتخت بلژيك، روز سه شنبه گفت: پيوستن ۱۰ كشور ديگر به اتحاديه اروپا تاثير مثبتي بر روابط بين ايران و اين اتحاديه خواهد داشت.ابوالقاسم دلفي در مصاحبه با ايرنا، گفت: ما روابط بسيار خوبي با اين ۱۰ كشوري كه قرار است به اتحاديه اروپا بپيوندند داريم و بر اين باوريم كه عضويت اين كشورها به همكاري گسترده تر ما و اين اتحاديه منجر خواهد شد.
بررسي بحران عراق در اجلاس همسايگان
نمايندگان مجلس شش كشور همسايه عراق - جمهوري اسلامي ايران، عربستان سعودي، اردن، تركيه، كويت و سوريه - در يك نشست دوروزه در امان پايتخت اردن روند اشغال عراق را مورد بررسي قرار مي دهند.

خاتمي:
حمله به نجف يعني خودكشي
رئيس جمهور درباره حمله احتمالي اشغالگران آمريكايي به نجف گفت :حمله به نجف يعني خودكشي نيروهاي اشغالگر و بسيج همه احساسات دنياي تشيع برضد آمريكايي ها.
به گزارش واحد مركزي خبر خاتمي عصر ديروز پس از پايان جلسه هيات دولت با بيان اين مطلب افزود: فكر نمي كنم اشغالگران آمريكايي اين بي فكري را در دستور كار قرار دهند و خود را با اين طوفان مواجه كنند.

ديدار سفيركره شمالي با عارف
كيم  چانگ  ريانگ  سفيرجمهوري  دمكراتيك  خلق  كره  عصر ديروز با محمدرضا عارف  معاون  اول  رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  ديدار و گفت وگو كرد.به  گزارش  دفتر امور رسانه هاي  نهاد رياست  جمهوري ، عارف  در اين  ديدار روابط سياسي  دو كشور پس  از پيروزي  انقلاب  را رو به  تكامل  توصيف  كرد و گفت : روابط دو كشور اكنون  در سطح  عالي  برقرار است .وي  با نزديك  دانستن  ديدگاه هاي  دو كشور درباره  مسايل  منطقه اي  و بين المللي  و با اشاره  به  اوضاع  منطقه اي  و تهديدهاي  مشترك  بر همكاري  و رايزني  بيشتر دو كشور تأكيد كرد.
كيم  چانگ  ريانگ  نيز در اين  ديدار با اشاره  به  عزم  و اراده  مسئولان  كشور متبوعش  در گسترش  روابط با جمهوري اسلامي ايران ، گفت : ادامه  همكاري  دو كشور در جهت  حفظ صلح  و ثبات  منطقه  و جهان  ادامه  مي يابد.

مشاور مقام معظم رهبري:
برخورد انفعالي در برابر تهديدات موجب شكست است
حجت الاسلام والمسلمين اكبر ناطق نوري مشاور مقام معظم رهبري و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: مساله فلسطين هنوز هم مساله اول جهان اسلام است و اين مساله همچنان زنده است.
به گزارش خبرگزاري مهر، وي در مراسم عزاداري دهه آخر ماه صفر درباره مساله فلسطين و اهميت توجه به بخش هايي از سخنان استاد شهيد مطهري مبني بر اين كه مساله  فلسطين مساله  خاورميانه، مسلمين و تمام جهان است، گفت: آيت الله مطهري معتقد بود كه مردم فلسطين در خط مقدم جبهه براي من و تو مي جنگند و اگر اسرائيل بتواند مانع وجود و حضور فلسطينيان را بردارد، گام بعدي او تحقق فكر شيطاني حكومت از نيل تا فرات و حتي حكومت جهان صهيونيست خواهد بود. اين تفكر شيطاني امروز نيز وجود دارد.
وي درباره رابطه  مساله  فلسطين با منافع ملي كشور و نظام، موقعيت جغرافيايي و ژئوپولتيكي سرزمين فلسطين را يادآور شد و با بيان اين كه اين سرزمين، زادگاه تمدن هاي مهم ديني و قبله ي اول مسلمانان و خاستگاه تمدن اسلامي است، افزود: اين سرزمين نقطه ي تلاقي آسيا، اروپا و آفريقاست و نيز نقش مهم و موثري بر كنترل خاورميانه به عنوان يكي از بزرگ ترين منابع نفتي جهان دارد كه اگر اين منطقه به تصرف جهانخواران درآيد به راحتي مقدمه  تحقق حكومت جهاني صهيونيست ها را فراهم و آنها را به آبهاي گرم خليج فارس مسلط مي كند.
به اعتقاد وي، طرح مسايلي از قبيل حمايت ايران از تروريسم و دارا بودن سلاح هاي اتمي از سوي آمريكا بحث هايي انحرافي است تا كسي نپرسد كه چرا اسرائيل همين سلاح ها را در اختيار دارد.
رئيس دوره ي پنجم مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سفر خود به اتريش در زمان عهده دار بودن رياست مجلس شوراي اسلامي و طرح مسايلي از قبيل حقوق بشر و حقوق زن در ايران و مساله ي سلمان رشدي از سوي سفير اتريش تصريح كرد: يكي از مشكلات برخي از مسئولان ما اين است كه مرعوب اين كشورها مي شوند و در نتيجه حركت آنها نيز تندتر مي شود.
ناطق نوري، برخورد انفعالي در برابر تهديدات را موجب شكست دانست و تأكيد كرد: اگر مرعوب شويم شكست مي خوريم.
وي با تأكيد بر اين كه طرح مسايلي مثل وجود سلاح هاي هسته اي در ايران و عدم رعايت حقوق بشر در اين كشور ريشه  صهيونيستي دارد تصريح كرد: آمريكايي ها عوامل صهيونيست هايي هستند كه آمريكا را مي چرخانند.
ناطق  نوري معتقد است كه ما از آن رو به حمايت از تروريسم متهم مي شويم كه از حزب الله لبنان و مردم فلسطين، حماس، جنبش جهاد اسلامي و مردم مظلومي كه از خانه هاشان رانده و آواره شده اند حمايت مي كنيم.
عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز افزود: آيا آنها كه رهبران حماس را ترور مي كنند تروريست نيستند و ما كه از مردم مظلوم، اسلام، مسلمانان و خودمان دفاع مي كنيم حامي تروريسم هستيم؟
وي با يادآوري بخشي از سخنان شيخ احمد ياسين مبني بر ضرورت مقاومت و جهاد به عنوان تنها گزينه  پيش رو و لزوم اجتناب از تسليم شدن در برابر دشمن اظهار داشت: ما شاهد هستيم كه فلسطينيان روز به روز شجاع تر و مقاوم  تر مي شوند و برعكس اسرائيلي ها روز به روز ترسوتر و بزدل تر مي شوند.

براي گفت وگو با مقامات ارشد لبنان
كروبي به بيروت رفت
مهدي  كروبي  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ايران  ديروز در صدر هيات پارلماني  از دمشق  وارد فرودگاه  بيروت  شد و مورد استقبال  نبيه  بري  همتاي لبناني  خود قرار گرفت .
به گزارش ايرنا از دمشق، كروبي  در سفر رسمي سه  روزه  خود با اميل  لحود رئيس  جمهوري ، بري  رئيس مجلس  ملي  و رفيق  حريري  نخست  وزير لبنان  ديدار و درباره  روابط دو جانبه ، رويدادهاي  فلسطين  و عراق  و تحولات  منطقه اي  گفت  وگو مي كند.
رئيسان  مجالس  ايران  و لبنان  ديشب همچنين در هتل  بالم  بيچ  بيروت  تفاهمنامه  همكاري  پارلماني  ميان  دو كشور را امضا كردند.
رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي امروز از منطقه  جنوب  لبنان ديدن  و درآيين  گشايش  مركز توسعه  كشاورزي  وابسته  به  جهاد كشاورزي  به  نام مركز ابوذر غفاري  شركت  خواهد كرد.
وي  دراين  سفر همچنين  با آزادگان  لبناني ، نمايندگان  پارلمان هاي  مدافع آرمان  فلسطين ، هيات  جنبش  امل ، نايب  رئيس  مجلس  اعلاي  اسلامي شيعه ، هيات  تجمع علماي  مسلمين  لبنان  و ايراني هاي  مقيم  اين  كشور ديدار خواهد كرد. در سومين  روز از سفر رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ژان  عبيد وزير امور خارجه لبنان  با آقاي  كروبي  ديدار و ساعت  ۱۰ صبح  روز جمعه  رئيس  مجلس  با شركت  درنشست  خبري  نتايج  سفرش  را تشريح  مي كند.
علي اكبر محتشمي پور، جواد اطاعت ، محمدعلي  كوزه گر، جعفرگلباز، طلايي  نيك ، اميني  و شكوري  از جمله  ۱۵ نماينده  مجلس  هستند كه  كروبي  را در سفر به لبنان  همراهي  مي كنند.
رئيس  قوه  مقننه  ايران  بعداز ظهر روز جمعه  بيروت  را به  مقصد تهران  ترك خواهد كرد. رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي روز دوشنبه  در پاسخ  به  دعوت  محمودالابرش  رئيس مجلس  ملي  سوريه  وارد دمشق  شد. كروبي در اين سفر سه روزه به سوريه با بشاراسد رئيس جمهور و الابرش همتاي سوري خود ديدار و گفت و گو كرد.

وزير كشور:
تا پايان كار دولت مي مانيم
وزير كشور درباره جابه جايي ها و تغييرات در كابينه گفت: اگرچه من از معترضان به جريان انتخابات مجلس هفتم بودم و معتقدم كه اين انتخابات در شأن نظام نبود، اما مصمم هستم تا در حد مقدورات به وظيفه خود عمل كنم و همه فرمانداران و استانداران تا پايان دولت خاتمي باقي مي مانند.
به گزارش ايسنا موسوي لاري كه در شيراز سخنراني مي كرد با تأكيد بر اين كه مجموعه دولت با قوت و قدرت كار خود را ادامه مي دهد، تصريح كرد: بايد فضاي كاري اطمينان بخش و اميدواركننده اي به آينده ايجاد كنيم و تا زماني كه با نگرش مردم گرايي در كنار مردم باشيم مي توان باخدمت و درستكاري و شفافيت مشكلات را برطرف كرد.وزير كشور خاطرنشان كرد: در سال جاري - كه سال پايان دولت خاتمي است - بايد هم كارها را با شتاب بيشتر از گذشته انجام داد و هم با آمادگي كامل براي تأمين نظر مقام معظم رهبري تلاش كرد.

يارانه احزاب پرداخت نشده است
رييس كميته اطلاع رساني خانه احزاب ايران اعلام كرد كه تاكنون يارانه احزاب به هيچ حزب و تشكل سياسي پرداخت نشده است.
ابوالقاسم رئوفيان ديروز در گفت وگو با ايرنا گفت: مسئولين وزارت كشور اعلام كرده بودند كه تا پايان فروردين ماه اين يارانه توزيع خواهد شد.وي با اشاره به اين كه يارانه احزاب بايد تا پايان اسفندماه سال گذشته توزيع مي شد، افزود: به رغم مكاتبات خانه احزاب با كميسيون ماده ۱۰ قانون احزاب و معرفي نماينده اي در اين كميسيون، يارانه در تاريخ مقرر پرداخت نشد.

تعليق تحريم هاي آمريكا عليه ايران تمديد شد
شوراي ايران و آمريكا روز سه شنبه با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد دولت آمريكا تعليق تحريم هاي خود عليه ايران را تمديد كرد.
به گزارش ايرنا از واشنگتن اين تحريم ها در دسامبر سال گذشته به منظور كمك به زلزله زدگان بم براي مدت ۹۰ روز به حال تعليق درآمد و قرار بود ۲۵ مارس (۶ فروردين) از سر گرفته شود.برنت اسكوكرافت مشاور اسبق امنيت ملي آمريكا كه خواستار نزديكي اين كشور به ايران است در ژانويه گذشته پيش بيني كرده بود كه واشنگتن اين تعليق را تمديد مي كند.به گفته كارشناسان، آمريكا بعلت مشكلات خود در عراق تلاش مي كند تا با همسايگان اين كشور روابط بهتري برقرار كند.
در همين حال كالين پاول وزير خارجه آمريكا براي دومين بار طي چند روز اخير گفت: ايران سعي دارد نقش مفيدي براي آرام كردن شرايط در عراق بازي كند.
به گزارش ايرنا كالين پاول در مصاحبه با تلويزيون آسوشيتدپرس افزود: فكر مي كنم ايرانيان نگران بي ثباتي ناشي از طرفداري از جمعيت شيعيان در جنوب عراق هستند.
وي افزود: ولي بايد اضافه كنم كه ايران در روزها و هفته هاي اخير تلاش دارد نقشي ياري كننده در آرام كردن شرايط داشته باشد.
او روز پنجشنبه گذشته نيز اظهارات مشابهي در اين زمينه بيان كرده بود.
وزير خارجه آمريكا همچنين اظهار داشت: ملاقات روز سه شنبه او در واشنگتن با فرانكو فراتيني، وزير خارجه ايتاليا الزاما به معناي بحث درباره محتواي مذاكرات دوشنبه فراتيني با كمال خرازي نيست.وزيران خارجه ايران و ايتاليا روز دوشنبه در رم ملاقات و پيرامون روابط دو جانبه، اوضاع عراق اشغالي و فعاليت هاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي گفت وگو كردند.

نشست فوق العاده سازمان كنفرانس اسلامي امروز برگزار مي شود
وزير امور خارجه  مالزي  گفت  كه  انتظار مي رود نشست  فوق العاده  سازمان  كنفرانس  اسلامي  كه  امروز در «پوتراجايا » برگزار مي شود درباره  فلسطين  بيانيه اي  صادر كند.
«سيد حميد البار» ديروز   در جمع  خبرنگاران  گفت : ما هم  اكنون  در حال  تهيه  پيش  نويس  بيانيه  هستيم .
وي  افزود كه  علاوه  بر بيانيه  فلسطين  كه  از اسرائيل  خواهد خواست  تا به  قوانين  بين المللي  احترام  بگذارد موضوع  غرب  آسيا و صدور بيانيه اي  درباره  اوضاع  عراق  نيز در دستور كار نشست  است .
البار تأكيد كرد كه  مالزي  معتقد است  نقشه  راه  بايد به  مسير صحيح  خود بازگردد و اسرائيل  حق  ندارد بصورت  يك  جانبه  پيشنهاد جديدي  را در اين باره  ارايه  دهد.
سازمان  ملل ، اتحاديه  اروپا، روسيه  و آمريكا نقشه  راه  را براي  حل  اختلافات  ميان  اسرائيل  و فلسطين  ارايه  كرده اند اما رژيم  صهيونيستي  به  بهانه هاي  گوناگون  از اجراي  آن شانه  خالي  كرده  است .
البار تأكيد كرد كه  ترورهاي  سياسي  و نقشه هاي  تازه  نمي تواند كمكي  به  حل  مشكلات  بين  اسرائيل  و فلسطين  كند.
انتظار مي رود كه  در نشست  امروز  مالزي  نمايندگان  ۲۰ كشور عضو سازمان  كنفرانس  اسلامي  شركت  كنند.
تاكنون  وزيران  امور خارجه  ۱۰ كشور شركت  خود را در اين  نشست  فوق العاده  تاييد كرده اند.
«عبدالعلي  خوشرو» معاون  وزير امور خارجه  كشورمان  نيز در اين  نشست  شركت  مي كند.

كشف بمب در نزديكي مقر رياست دولت افغانستان
كشف يك بمب كنترل از راه دور در نزديكي مقر رياست دولت و وزارت دفاع افغانستان نيروهاي ايساف را به اين محل كشاند.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل نيروهاي ايساف عصر ديروز يك بمب نسبتا قوي را كه حاملان آن قصد داشتند در نزديكي مقر رياست دولت انتقالي و وزارت دفاع افغانستان منفجر كنند، كشف كردند.
ژنرال محمد بين رضايي مدير تعقيب رياست جنايي وزارت كشور افغانستان اعلام كرد: نيروهاي ايساف يك نفر از عاملان اين اقدام را دستگير كردند.
به گفته آنان فرد ديگري كه در اين ماجرا دست داشت موفق به فرار شده.

تحليل وال استريت ژورنال درباره اشتباهات آمريكا در عراق
روزنامه  وال استريت  ژورنال  چاپ  آمريكا روز دوشنبه  نوشت : تصميم  و برنامه هاي  اوليه  آمريكا در عراق  بعد از شروع  جنگ  منجر به  بروز مشكلات  كنوني  در رابطه  با شورشيان  عراق  شده  است .
به گزارش ايرنا اين  روزنامه  افزود: پس  از اشغال  عراق  از سوي  آمريكا، گروه هاي  سارق  عراقي  به  غارت  هر چيزي  كه  به  آن دسترسي  داشتند پرداختند.
آمريكا درمقابل اين  جرايم  عكس  العملي  نشان  نداد و فرماندهان  نظامي  با اعلام  اينكه  نيروي  كافي  براي  كنترل  اين  غارتگري ها را ندارند، به  ندرت  اقدامي  در جلوگيري  از اين  غارتگري  صورت  دادند.به  نوشته  اين  روزنامه ، بسياري  از مردم  عراق  نيز با مشاهده  اين  وضعيت  به  اين  نتيجه  رسيدند كه  آمريكا اين  جرايم  و غارتگري  را حمايت  مي كند.
به  گفته  ناظران  سياسي  اكنون  به  وضوح  مشخص  است  كه  اين  تصميم  آمريكا منجر به  بروز مشكلاتي  شده  كه  در هفته هاي  اخير به  صورت  درگيريهاي  خشونت  آميز در عراق  خود را نشان  داده  ضمن  اينكه  روند بازسازي  عراق  را مشكل  كرده  است .
وال  استريت  ژورنال  نوشت : ارزيابي  غلط دولت  بوش  از شرايط داخلي  و تصميمهاي  آمريكا در مورد ارتش  عراق  باعث  بروز مشكلاتي  كه  اكنون  نيروهاي  آمريكا در رابطه  با مردم  شهر فلوجه  و طرفداران  مقتدا صدر با آن روبرو هستند، شده  است .
اين  روزنامه  افزود: مشكلات  كنوني  آمريكا در عراق  عمدتا ريشه  در يك  فرض  و برداشت  غلط دولت  بوش  از ميزان  ثبات  عراق  بعد از دوره  جنگ  دارد.
وال  استريت  ژورنال  نوشت : مشكل  تاسيس  يك  شبكه  رسانه اي  در عراق  نيز تلاش آمريكا در جلب  نظر مردم  عراق  را تضعيف  كرد.
كوتاهي  آمريكا در پيدا كردن  انبارهاي  تسليحاتي  عراق  و مهروموم  كردن  آنها منجر به  دسترسي  شورشيان  به  سلاحهاي  عراق  شد.همچنين  تصميم  زودرس  برمر در منحل  كردن  ارتش  عراق  و طولاني  شدن  تصميم گيريها در تشكيل  نيروهاي  امنيتي  عراق ، آمريكا را براي  مقابله  با شورشها دست  تنها گذاشت .به  نوشته  وال  استريت  ژورنال ، مقامهاي  آمريكايي  به  غلط تصور مي كردند كه  براي  تشكيل  دولت  انتقالي  عراق  از حمايت  رهبر پرنفوذ شيعيان  عراق  برخوردار خواهند بود.
اما مخالفت آيت الله  سيستاني  با برنامه  آمريكا نه  تنها منجر به  تغيير برنامه  مزبور شد بلكه  فرصت  مناسبي  براي  مقتدا صدر، ايجاد شد تا فرصت  مانور پيداكند.
مقامهاي  آمريكا بر اين  باور بودند كه  نفرت  مردم  عراق  از صدام  موجب  خواهد شد كه  گروه هاي  مختلف  عراقي  اختلاف  نظر تاريخي  خود را كنارگذاشته  و از اقدام  آمريكا در آزادسازي  عراق  حمايت  كنند. اما اين  انتظار برآورده  نشد و از زمان  شروع  برنامه  تاسيس  دولت  انتقالي  تنش  و اختلاف  نظرها ميان  رهبران  سياسي  عراق  (كه  موافق  سياست  آمريكا بودند و از طرف  آمريكا هم  حمايت  مي شدند، اما فاقد حمايت  مردم  عراق  بودند) مشكلات عديده اي  براي  پيشبرد اين  برنامه  به  وجود آورد.
وال  استريت  ژورنال  ناديده  گرفتن  سازمان  مقتدي صدر و ميزان  قدرت  پيروان  وي  را يكي  ديگر از اشتباهات  آمريكا در عراق  دانست  و نوشت : واشنگتن  وي  را چندان  مهم  ندانسته  و از شركت  دادن  وي  در صحنه  سياسي  كشور خودداري  كرد.
از طرف  ديگر دولت  آمريكا در عراق  هيچ  اقدامي  در نزديك  شدن  به  سيستاني  كه  پرنفوذترين  رهبر شيعيان  عراق  است  نيز صورت  نداد.وال  استريت  ژورنال  درپايان  نوشت : خدمات  روحانيون  در بحراني ترين  زمان  به  مردم  عراق  منجر به  اعتماد و جلب  نظر مردم  نسبت  به  روحانيون  از جمله  صدرشده  است .

رئيس و اعضاي دادگاه محاكمه صدام تعيين شدند
سخنگوي  رسمي حزب  كنگره  ملي  عراق  به  رهبري  احمد چلبي  ديروز اعلام  كرد كه  رئيس  و اعضاي  دادگاه  ويژه  محاكمه  صدام  و ديگر سران  رژيم  وي  منصوب  شدند.
به گزارش ايرنا، انتفاض  قنبر درجمع  خبرنگاران  در بغداد، بدون  اشاره  به اين كه  اين  افرادتوسط چه  كسي  منصوب  شده اند، افزود: سالم  چلبي  به  عنوان  رئيس  دادگاه  دركنار هفت  قاضي  و پنج  دادستان اين  مسئوليت  را بر عهده  خواهند داشت . سالم  چلبي  برادر رهبر حزب  كنگره  ملي  عراق  است .
انتفاض  قنبر افزود: ساختمان  محل  محاكمه  تعيين  و هزينه  آن تخصيص  يافته است  اما هيچگونه  توضيحي  دراين باره  ارائه  نداد.
صدام  در ۱۳ دسامبر سال  گذشته  به  دست  نيروهاي  آمريكايي  در عراق  دستگيرشد و اكنون  در جاي  نامعلومي نگهداري  مي شود.
ديگر سران  رژيم  بعث  نيز در بازداشتگاهي  واقع  درمنطقه  فرودگاه  بين المللي بغداد كه  مقر اصلي  نيروهاي  آمريكايي  در آنجا قرار دارد، بسر مي برند.
هرچند كه  برخي  شايعات  حاكي  از انتقال  صدام  به  يك  پايگاه  نظامي آمريكايي در قطر است  اما مسئولان  آمريكايي  همواره  اين  شايعات  را تكذيب  و تأكيدمي كنند كه  صدام  در عراق  است  و در يك  دادگاه  عراقي  محاكمه  خواهد شد.
پل  برمر حاكم  آمريكايي  عراق  چندي  پيش  در فرماني  اجازه  داد كه  قاضياني با تابعيت  غير عراقي  در محاكمه  صدام  و ديگرسران  رژيم  سابق  عراق  شركت  كنندكه اين  فرمان  باادعاي  آمريكا مبني  براين كه  محاكمه  صدام  ۱۰۰ درصد به  دست عراقي ها انجام  خواهد شد، تناقض  دارد.

ديدار شاهزاده تايلند با خاتمي
ماها چاكري، شاهزاده تايلند ديروز با سيد محمد خاتمي، رييس جمهور ديدار كرد.
به گزارش ايسنا، رييس جمهور در اين ديدار با اشاره به جايگاه تايلند و توسعه و پيشرفت اين كشور در جنوب شرقي آسيا و نيز موقعيت ويژه كشورمان در خاورميانه، ارتباط تهران - بانكوك را به نفع دو كشور و آسيا ارزيابي كرد.
رييس جمهور به فراهم شدن بسترهاي لازم براي حضور زنان ايراني در عرصه حيات اجتماعي اشاره كرد و آن را از دستاوردهاي مهم انقلاب اسلامي خواند.
شاهزاده تايلند كه از ديروز و به دعوت رسمي خانم ابتكار به ايران سفر كرده است در اين ديدار به ديدارش با صادقي، همسر رييس جمهور و ابتكار، رييس سازمان حفاظت محيط زيست اشاره كرد و گفت: گسترش همكاري هاي فرهنگي و تلاش براي حفظ منافع طبيعي محور اين ديدارها بوده است.

سفير آلمان در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد
لوح يادبود جانبازان شيميايي در مقابل سفارت آلمان نصب مي شود
يك عضوشوراي شهر تهران گفت: لوح يادبود جانبازان شيميايي، مقابل سفارت آلمان در ايران نصب مي شود.
واعظي آشتياني، عضو هيأت رييسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با ايسنا افزود: طرح اين لوح به گونه اي خواهد بود كه هر انسان بشردوست با مشاهده آن تحت تأثير قرار  گيرد.
وي با اشاره به اين كه دنيا هنوز خشونت آلمان ها را در جنگ جهاني دوم از ياد نبرده است، اظهار داشت: اين كشور همچنان به واسطه در اختيار گذاشتن مواد شيميايي در زمان جنگ تحميلي عراق عليه ايران، مورد لعن و نفرين ملت ماست.
خزانه دار شوراي اسلامي شهر تهران تصريح كرد: اين كشور، با توجه به سوابقش و نيز  آمريكا، صلاحيت دفاع از حقوق بشر را ندارند، چرا كه حقوق بشري كه دستمايه جنايتكاران باشد، در بين جهانيان اعتباري نخواهد داشت.وي با بيان اينكه شوراي شهر و شهرداري تهران از جانبازان شيميايي حمايت خواهند كرد، گفت: در دفاع از مظلوميت اين قشر از هيچ كوششي دريغ نمي كنيم.
واعظي  آشتياني افزود: ديكتاتورهاي ديروز، امروز دايه بهتر از مادر شده و ادعاي دفاع از حقوق بشر دارند؛ در حالي كه در كشورهايي همچون افغانستان، فلسطين، عراق و بوسني و هرزگوين، هزاران انسان بي گناه به جرم عدالت خواهي به گونه اي به خاك و خون كشيده مي شوند كه گويي انسان نيستند و تعدادي جنايتكار جزو بشر محسوب مي شوند.
با وجود اعتراض و مخالفت وزارت امور خارجه  آلمان، از لوح مربوط به كشته شدگان رستوران ميكونوس در برلين پرده برداري شد.
به گزارش ايسنا، شبكه  خبري «بي.بي.سي» در اين خصوص نوشت كه از اين لوح در روز سه شنبه در ناحيه شارلوتون برگ، در شهر برلين آلمان پرده برداري شده است.
شهردار ناحيه شارلوتون برگ در مراسم پرده برداري از اين لوح گفت كه فشارهاي سياسي زيادي براي جلوگيري از ايجاد اين برنامه وجود داشته است، اما وي زير بار اين فشارها نرفته است.
بر اساس گزارش ياد شده، نصب اين لوح پس از تأخيرهاي طولاني انجام مي شود، اين تأخيرها تا حدي ناشي از تهديدهاي سفارت ايران در آلمان و شهردار تهران براي انجام عملي متقابل داير بر افتتاح لوحي به ياد قربانيان حملات شيميايي جنگ ايران و عراق كه شركت هاي آلماني تامين وارسال كننده آن مواد شيميايي به عراق را مقصر مي شناسد، بود.
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان در باره  نصب اين لوح كه در آن عبارات بي اساسي درباره نقش ادعايي ايران در آن درج شده، هشدار داده بود: نصب لوح در برلين را سازنده نمي دانيم. عواملي كه مخالف توسعه  روابط ما هستند، به اين موضوع پرداخته اند و اقدام شهرداري برلين غيرسازنده و نامناسب است.
دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران تصميم شهردار برلين مبني بر نصب لوحي حاوي عبارات بي اساسي عليه جمهوري اسلامي ايران را اقدامي توهين آميز عنوان كرده و با ارسال نامه اي به همتاي آلماني اش در پايتخت اين كشور يادآور شده بود كه شهرداري برلين از دست يازيدن به اقدامات توهين آميز عليه جمهوري اسلامي ايران بپرهيزد.
احمدي نژاد خطاب به همتاي آلماني خود تصريح كرده بود كه شهرداري تهران از جانب مجروحان شيميايي و خانواده هاي آنان براي معرفي دولت هايي كه رژيم صدام را به سلاح هاي شيميايي مسلح كردند و به ويژه دولت آلمان به عنوان حامي و تدارك كننده رژيم سابق عراق، تحت فشار قرار دارد.
دولت آلمان تنها متن نهايي لوح را با دخالت دفتر صدراعظم اين كشور و سناتور داخلي برلين تغيير داد.
در متن اوليه اين لوح، نام وزارتخانه اي در جمهوري اسلامي ايران را كه ادعا شده مسؤول اين انفجار است ذكر شده بود كه در متن نهايي بازهم اصل موضوع تغييري نكرده و تنها نام وزارتخانه حذف شده است.
در پي انفجاري در رستوران ميكونوس در برلين در سال ۱۹۹۲ دادگاهي صوري در آلمان تشكيل شد كه در آن طي حكمي بي اساس كه بر اساس ادعاهاي فردي مجعول، مشهور به شاهد C صادر شد، برخي از مسؤولان وقت ايران متهم شدند.
سفير آلمان به وزارت خارجه احضار شد
در پي نصب لوح يادبودي در مقابل رستوران ميكونوس در برلين كه در آن اتهاماتي به جمهوري اسلامي ايران وارد شده است، سفير آلمان در تهران ديروز به وزارت امور خارجه  كشورمان احضار شد.
به گزارش ايسنا، علي آهني، معاون اروپا و آمريكاي وزارت امور خارجه در اين ملاقات، مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران به اين امر را به پاول فون مالتسان، سفير آلمان ابلاغ و خواستار ارايه  توضيح در اين خصوص شد.
دكتر آهني ضمن رد هرگونه دخالت جمهوري اسلامي ايران در حادثه  ميكونوس از اينكه شوراي محلي منطقه  شارلاتنبورگ برلين تحت تاثير تبليغات سوء و تلاش هاي مخرب عوامل مخالف تحكيم روابط ايران و آلمان دست به چنين اقدامي زده، اظهار تاسف كرد و آن را غيرقابل قبول و مخالف روح حاكم بر مناسبات بين دو كشور دانست.
فون مالتسان، سفير آلمان در تهران نيز در پاسخ، ضمن ابراز تاسف دولت كشورش از اين اقدام اشتباه، اظهارداشت: اين لوح بنا بر تصميم مقامات محلي يكي از مناطق برلين تهيه و نصب شده و دولت آلمان هيچ نقشي در آن نداشته است و اميدواريم اين اقدام تاسف بار، همكاري ها و روابط مهم دو كشور را تحت الشعاع قرار ندهد.
وي تاكيد كرد كه مراتب اعتراض جمهوري اسلامي ايران را سريعا به اطلاع دولت متبوع خويش خواهد رساند.

نخستين اظهار نظر رئيس جمهور در باره تغييرات در هيأت دولت
ترميم كابينه براي ايجاد هماهنگي انجام مي شود
ستاري فر به خواست خود از سازمان مديريت و برنامه ريزي مي رود
حمله به نجف يعني خودكشي اشغالگران
گروه اقتصادي: سرانجام پس از دو هفته سيد محمد خاتمي رئيس جمهور ديروز پس از نشست هيات وزيران سكوت خود را شكست و در اولين موضع گيري ضمن حمايت از اقدام خود در ترميم كابينه گفت: فقط براي ايجاد هماهنگي بيشتر ميان دو دستگاه اصلي كه پشتوانه اقتصادي و اداري كشور هستند اين تغيير و تحول انجام مي گيرد.
به گزارش ايسنا رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه محمد ستاري فر با علاقه خود از سازمان مديريت و برنامه ريزي مي رود و كس ديگري جاي او خواهد آمد، گفت: بر خلاف انتقاد ديگران - كه البته حق آنهاست - در بيانشان نسبت به ضعف دولت، من دولت را ضعيف نمي دانم و معتقدم با همه  شرايط و امكانات موجود، كارهاي خوبي به خصوص در عرصه  اصلاحات اقتصادي انجام شده است.
وي ادامه داد: هيچ وزيري را در كابينه به خاطر ضعف آن تغيير نداده ام و تفكر برخي مبني بر اين كه افرادي كه كنار رفته اند ضعيف بوده و يا كساني كه مي آورم قو ي تر هستند،  درست نمي دانم.
خاتمي از مظاهري و ستاري فر به عنوان نزديك ترين و عزيزترين دوستان خود ياد كرد و با بيان اين كه طرح ساماندهي اقتصادي طرح مظاهري بوده و در سال دوم استقرار دوره  اول آن را تدوين كرده  است، ساعت هاي متمادي بحث با صاحب نظران و كمك هاي ستاري فر و مظاهري را در اين زمينه يادآور شد و خاطرنشان كرد: چارچوب هاي طرح ساماندهي در برنامه  چهارم اقتصادي نيز آمده است و ما آن راه را ادامه مي دهيم و نتايجش را نيز گرفته ايم. امروز اگر حساب ذخيره  ارزي، اصلاح قانون ماليات ها، مساله  خصوصي سازي، مساله  سرمايه گذاري، مساله  سرمايه گذاري خارجي و ساير امور ديگر وجود دارد، ناشي از همين تغييرات و اصلاحات انجام شده است و ان شاء الله تداوم پيدا خواهد كرد و ما از اين اصول دست برنمي داريم.
خاتمي با بيان اين كه از مظاهري و ستاري فر در آينده و در سطوح ديگر استفاده خواهد كرد، عملكرد آن ها را به طور مجزا موفق دانست و از فعاليت هاي انجام شده در عرصه  وزارت اقتصاد و دارايي به عنوان فعاليت هايي مناسب ياد كرد و از جمله آن ها كانون ماليات ها را يادآور شده و افزود: كانون ماليات ها از يك طرف ماليات بر دستگاه هاي توليدي را از ۵۰ درصد به ۲۵ تا ۲۶ درصد پايين آورد و ماليات حقوق بگيران را از ۸۰ـ۷۰ تومان حداقل حقوق به ۱۴۰ تا ۱۵۰ تومان بالا برد. در حوزه  سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز در زمينه  بودجه ريزي و برنامه ريزي فعاليت هاي مهمي انجام شد كه به عنوان يك افتخار براي آقاي ستاري فر و بنده باقي خواهد ماند و آن طرح توازن منطقه اي است.
وي در ادامه با يادآوري آثار و بركات مورد توجه قرار گرفتن هشت استان محروم و برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي آنها تاكيد كرد كه هيچ گله اي از دوستانم ندارم.
خاتمي درباره تغييرات صورت گرفته در كابينه گفت: اين امر باج دادن به اين جناح و يا آن جناح نيست، حتي وقتي اوضاع به صورت ديگري بود، به لطف خداوند به هيچ كس باج ندادم. اين  جا نيز باج نمي دهم.
رييس جمهور اظهاراتي مبني بر اين كه تغييرات صورت گرفته در كابينه دهن كجي به مجلس هفتم است را سخن بسيار نادرستي دانست و با تاكيد بر اين كه « با كسي دهن كجي ندارم و به كسي باج نمي دهم» ادامه داد: من بايد يك سال و دو، سه ماه ديگر اين مملكت را به عنوان رييس جمهور اداره كنم و آنچه برايم اهميت دارد هماهنگي است.
وي با بيان اين كه دولت در زمان باقي مانده نمي تواند خيلي كار تازه اي انجام دهد، به تصويب برنامه  سوم از سوي دولت خود اشاره كرد و گفت كه تصميم دارد در مدت باقي   مانده از دولت خود در چارچوب برنامه  سوم و اصلاحات صورت گرفته در اين برنامه حركت كند.
وي افزود: چه در مجلس ششم و چه در مجلس هفتم، نمي توانيم برنامه اي كه چهار سال آن را انجام داده ايم، رها كنيم. بنابراين بنده با مجلس هفتم در اين چارچوب همكاري مي كنم، همان طور كه با مجلس ششم در اين چارچوب همكاري كرده ام.
رييس جمهور در ادامه تغييرات كابينه در مورد ستاري فر و مظاهري را مورد اشاره قرار داد و تاكيد كرد: مهم اين بود كه اين دو دستگاه مهم كه پشتوانه  حركت اقتصادي، اجتماعي،  فرهنگي كشورند آن جايي كه  بايد به هم برسند، هماهنگي نداشتند. اين مساله دو سال بررسي شد، حتي سال گذشته به يك منشور مكتوب رسيديم كه بنده نوشتم و دوستان هم تاييد كردند، متاسفانه به دليل روش هاي سليقه اي يا هر عنوان ديگري چفت شدن اين دو دستگاه با يكديگر كه خيلي هم مساله ي مهمي بود، صورت نگرفت.
رييس جمهور در ادامه  سخنانش با بيان اين كه چفت شدن دو دستگاه با همديگر مساله مهمي بود، گرچه هر كدام از آنها به طور مجزا خوب كار كرده بودند، گفت: من اين توفيق را نداشتم كه اين تفاهم و هماهنگي را ايجاد كنم و نتيجه  كار را در پايان سالي كه بهترين وضعيت اقتصادي در كشور بود ما بود، ديديم.
خاتمي با بيان اين مطلب كه مساله حقوق و مزاياي كارمندان به شدت وي را نگران كرده بود، تاكيد كرد: فقط براي ايجاد هماهنگي بيشتر ميان دو دستگاه اصلي كه پشتوانه  اقتصادي و اداره  كشور هستند، اين تغيير و تحول انجام مي گيرد.
وي مجددا از مظاهري و ستاري فر به عنوان دوستان و صاحب نظران صديق و صميمي خود در دولت ياد كرد و گفت: هر دو آقايان بارها پيشنهاد كرده اند كه اين وضع ادامه پيدا نمي كند و من اصرار مي كردم كه با هم كار كنيد. گاهي مي گفتند يكي برود، گاهي مي گفتند هر دو بروند اما هر دو دوستان ما هستند. اين تصميم گرفته شد تا براي يك سال و دو سه ماه باقيمانده، بتوانيم بدون ناهماهنگي در درون دولت اين كار را انجام دهيم. طبعا برادر عزيز من آقاي ستاري فر هم به علاقه  خودشان از سازمان مديريت و برنامه ريزي كنار مي روند و كس ديگري مي آيد.
رييس جمهور ادامه داد: با آقاي مظاهري لااقل در يكسال و نيم گذشته چندين دفعه در اين زمينه صحبت كرديم و ايشان هم در جريان بود، به خصوص در هفته ي اخير كه هم تلفني و هم حضوري مفصل با هم صحبت كرديم. اگر گفته شده ايشان در جريان نبوده، لابد گفته خودش نبوده است، بعضي ها اين گونه حدس زده اند. هيچ اختلافي هم نيست.

۱۶۸ كشته و مجروح در انفجارهاي بصره
دور جديد نا امني در منطقه از بصره تا رياض
حمله انتحاري به مركز امنيتي رياض ۱۰ كشته و ۲۵ مجروح به جا گذاشت
005247.jpg

در يك تحول دراماتيكي در خاورميانه دامنه درگيري و كشتار از عراق و فلسطين فراتر رفت تا به رياض پايتخت يكي از امن ترين كشورهاي منطقه در ۳۰ سال گذشته برسد. گرچه نيروهاي امنيتي عربستان مدعي شدند كه چندين اتومبيل بمب گذاري شده را كشف كرده و برخي از طراحان و مجريان اين بمب گذاري ها را دستگير كرده اند و عليرغم اينكه دولت آمريكا از پيش نسبت به وقوع انفجار در اين كشور هشدار داده بود با اينحال مقر فرماندهي نيروي انتظامي عربستان در رياض هدف يك انفجار عظيم قرار گرفت كه حداقل ۱۰ كشته و ده ها زخمي برجاي گذاشت. شدت انفجار به حدي بود كه شيشه اكثر منازل واقع در خيابان الوشم رياض را شكست.
در يك انفجار مشابه كه در سال گذشته در رياض صورت گرفت ۵۰ نفر كشته شدند. نكته قابل توجه در سير انجام عمليات در رياض هدف قرار گرفتن اماكن دولتي به ويژه ساختمانهاي امنيتي و انتظامي است. كه مي تواند به مثابه يك پيام مهم از سوي عوامل اين گونه انفجارها خطاب به دولت عربستان سعودي تلقي شود.
نام عربستان سعودي فقط با انفجار در رياض همراه نبود بلكه محله السعوديه در بصره صحنه چندين انفجار بود كه مراكز پليس عراق را هدف قرار داده بود. در اين مجموعه انفجارها حداقل ۷۵ تن كشته و صدها تن زخمي شدند. جمعي از كودكان كه در دو ميني بوس در محله السعوديه بصره در حركت بودند نيز قرباني اين انفجارها شدند. همزمان با انفجارهاي بصره انفجار ديگري در محل دانشكده پليس عراق در شهر زبير واقع در جنوب غرب بصره صورت گرفت و علاوه بر كشته شدن ۳ عراقي ۴ سرباز انگليسي را مجروح كرد.
در همين حال يك بيانيه نظامي نيروهاي آمريكايي در عراق از آغاز مجدد درگيريها در شهر فلوجه خبر داد. به گفته اين بيانيه در اين درگيري ها حداقل ۹ عراقي كشته و ۳ تفنگدار دريايي آمريكا زخمي شدند. درگيريهاي شهر فلوجه چند ساعت پس از اظهارات رامسفلد وزير دفاع آمريكا از سر گرفته شد كه گفته بود در شهري كه بيش از ۳۰۰ هزار نفر زندگي مي كنند آتش بس براي هميشه پايدار نخواهد ماند. از سوي ديگر علماي سني مذهب شهر فلوجه كه در بغداد گرد هم آمده اند، از نيروهاي عراقي خواستند كه سلاح خود را بر زمين نگذارند و از قاتلان مردم عراق در فلوجه انتقام بگيرند. كشف جنازه يك بازرگان دانماركي كه پيش از اين به گروگان گرفته شده بود روز پرحادثه اي را در عراق رقم زد. شهر كركوك نيز صحنه درگيريهاي گسترده ميان نيروهاي امنيتي عراق و نيروهاي اشغالگر با مبارزان عراقي بود در اين درگيريها كه نيروهاي آمريكايي از هليكوپتر نيز استفاده كردند بيش از ۲۰ عراقي و يك سرباز آمريكايي زخمي شدند. سقوط يك هليكوپتر آمريكايي در نزديكي شهر بعقوبه يكي ديگر از دستاوردهاي درگيريهاي روز گذشته بود.
در اين ميان كانون اصلي بحران در خاورميانه يعني فلسطين همچنان در غليان است.
سرير هاي قدس شاخه نظامي سازمان جهاد اسلامي اعلام كرد كه در انتقام خون شهيد رنتيسي در بيت حانون در شمال غزه دست به انجام عمليات زد و طي آن دو سرباز اسرائيلي را به قتل رساند. گردانهاي شهيد ابوعلي مصطفي شاخه نظامي جبهه خلق براي آزادي فلسطين نيز مسئوليت انفجار يك بمب دست ساز در شرق بيت لاهيا در غزه را به عهده گرفت كه يك نفربر اسرائيلي را منهدم و يك سرباز اسرائيلي را كشت. اما درج كشتار فلسطينيان از سوي شارون پايان نيافته و وي مدعي شد كه ليست سران فلسطيني كه بايد ترور شوند را به تصويب كابينه رسانده است. در همين حال نيروهايش در كرانه باختري و غزه به كشتار مردم بي دفاع ادامه دادند. بنا به گزارش منابع بيمارستاني در غزه در اين عمليات ۵ نفر از فلسطينيان به شهادت رسيدند. در عين حال ۴ فلسطيني هم در كرانه باختري زخمي شدند.
جزئيات انفجارهاي بصره و رياض در صفحه ۲۳ از نظرتان مي گذرد.
در اثر انفجارهاي همزمان سه خودروي بمبگذاري شده در بصره، بيش از ۶۸ تن كشته و ۱۰۰ نفر مجروح شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، اين انفجارها حمله انتحاري بوده است و اكثر قربانيان آن عراقي بوده اند. ۲۸ كودك در ميان مجروحان اين انفجارها بودند. اكثر كشته شدگان را نيز كودكان تشكيل مي دهند اين كودكان در ميني بوسي در راه مدرسه بودند كه در سرراه اين انفجارها قرار گرفتند.
مقامات انگليسي ديروز گفتند گزارشي درباره وجود نيروهاي نظامي خارجي در ميان قربانيان اين انفجارها بدست نيامده است.
شهردار شهر بصره شبكه القاعده را به دست داشتن در اين انفجارها متهم كرد. اين انفجارها در شهر بصره كه در ناآرامي هاي يك ماه گذشته در مركز و جنوب در عراق، روزهاي آرامي را مي گذراند، وحشت ايجاد كرده است.
درگيري در فلوجه
نيروهاي آمريكايي و مبارزان عراقي ديروز به رغم آتش بس موقت در شهر ناآرام فلوجه اقدام به شليك گلوله، خمپاره و نارنجك كردند.
خبرگزاري رويتر از فلوجه به نقل از شاهدان عيني گزارش داد، اين درگيري ها صبح ديروز در منطقه «جولان» شروع شد و سه ساعت ادامه داشت. شاهدان عيني همچنين از پرواز هواپيماهاي نظامي آمريكا بر فراز اين منطقه خبر دادند. اين درگيري چند ساعت پس از آن شروع شد كه «دونالد رامسفلد» وزير دفاع آمريكا اعلام كرد آتش بس در اين شهر ناآرام عراق مدت زمان زيادي ادامه نخواهد داشت. در درگيري هاي ديروز ۶ غير نظامي كشته و ۱۰ نفر مجروح شدند.
طرح پنتاگون براي اعزام نيروهاي جديد به عراق
روزنامه  نيويورك  تايمز نوشت ، وزارت  دفاع  آمريكا بزودي  نيروهاي  تازه نفس  به  عراق  اعزام  مي كند.
به  نوشته  شماره  ديروز روزنامه  نيويورك  تايمز، از آنجائيكه  آمريكا تصميم  گرفته  است  ۱۳۵ هزار نيرو يا حتي  بيشتر از اين  تعداد رادرعراق  نگاه  دارد، پنتاگون  طرح  اعزام  سريع  نيروي  تازه  نفس  را به  عراق  تدوين  كرده  است .
به  نوشته  اين  روزنامه ، پنتاگون  برنامه  سازماندهي  نيروهاي  خود را در عراق  براي  تابستان  و پاييز آماده  كرده  است . علت اين  امر نيز احتمال  نبود نيروهاي  جديد خارجي  و مشكلات  غيرمنتظره  در روند آموزش  نيروهاي  عراقي  است .
جورج  بوش  رئيس  جمهوري  آمريكا و مشاوران  سياسي اش  اميدوار بوده اند تا پيش  از انتخابات  رياست  جمهوري  اين  كشور درماه  نوامبر تعداد نيروهاي  آمريكايي  در عراق  كاهش  يابد اما به نظر مي رسد چنين  چيزي  غيرممكن  باشد.به  نوشته  نيويورك  تايمز، در حالي  كه  فرماندهان  آمريكايي  در عراق  تقاضاي  نيرو نكرده اند اما طرح  پنتاگون  كه  دونالد رامسفلد و مشاورانش  آن را تشريح  كرده اند حاكي  است  اقدام  اخير پنتاگون  در به  تعويق  انداختن  زمان  بازگشت  ۲۵ هزار سرباز آمريكايي  موقتي  نخواهد بود.
به  نوشته  اين  روزنامه ، تا همين  اواخر كاخ  سفيد و پنتاگون  ادعا مي  كردند تابستان  امسال  با ورود نيروهاي  حافظ صلح  بين المللي  به  عراق  تعداد نيروهاي  آمريكايي  دراين  كشور كاهش  خواهد يافت  اما   ژنرال  ريچارد مايرز رئيس  ستاد مشترك  ارتش  آمريكا گفت  ممكن  است  تجهيز و آموزش  نيروهاي  خارجي  در عراق  تا پايان  امسال  طول  بكشد.
جلسه استماع در سنا
مقام هاي  وزارت  دفاع  آمريكا روز سه  شنبه  به  كنگره  اين  كشور اطمينان  دادند كه  انتقال  قدرت  در عراق  محدوديتي  براي  اقدامات  نيروهاي  ائتلاف  ايجادنخواهد كرد.
پل  ولفوويتز معاون  وزير دفاع  آمريكا در جلسه  استماع  سنا گفت : قدرت  حاكميت  عراق  محدود است.   زيرا مطابق  قطعنامه  ۱۵۱۱ سازمان  ملل  نيروهاي  ائتلاف  بايد تا هنگام  تصويب  قانون  اساسي  و انتخاب  يك  حكومت  جديد در اين  كشور باقي  بمانند  و امنيت  و ثبات  لازم  را برقرار كنند.
ژنرال  ريچارد مايرز رئيس  ستاد ارتش  آمريكا نيز كه  در اين  جلسه  حضورداشت  گفت : نيروهاي  آمريكا اختيارات  لازم  براي  برقراري  امنيت  در عراق  را خواهند داشت .اما سناتور جمهوريخواه  جان  وارنر نسبت  به  تناقض  ميان  منافع  حكومت  بعدي  عراق  و ارتش  آمريكا ابراز نگراني  كرد. وي  افزود: تحولات  اخير در فلوجه  نشان  داد كه  اختلافات  متعددي  مي تواند بين  مقام هاي  عراقي  و نيروهاي  آمريكا بر سر عمليات  نظامي  بروز كند.
سناتور وارنر گفت : در عمليات  نظامي  عنصر زمان  اهميت  زيادي  داشته  و بايد بسرعت  وارد عمل  شد و نمي توان  در هر موردي  بررسي  و مطالعات  عميقي انجام  داد.ولفوويتز در پاسخ  گفت : استفاده  از زور در عراق  نه  يك  مساله  حقوقي  بلكه  سياسي  است . وي  افزود: استفاده  از زور در هر كشوري  هميشه  داراي  عواقب  و جنجال هاي  سياسي  است.
ولفوويتز گفت : بايد براي  بحث  و مذاكره  همواره  آماده  بود اما نهايتا بايد از اقتدار موجود بهره  برد.ارتش  آمريكا قرار است  در ۳۰ ژوئن  رسما اداره  عراق  را به  يك  حكومت  موقت  در اين  كشور منتقل  كند.
بوش اشتباه مي كند
005250.jpg

يك  ديپلمات  بازنشسته  آمريكايي  در مقاله اي  در شماره  روز سه شنبه  روزنامه «كريسشن  ساينس  مانيتور» ضمن  تاييد اهداف  ايالات  متحده  در عراق ، طرز برخورد واشنگتن  با مردم  عراق  را نادرست  دانست  و خواستار اعمال  حداكثر خويشتنداري  از سوي  مقامهاي  آمريكايي  شد.
«ديويد نيوسام » سفير بازنشسته  آمريكا كه  در سال هاي  ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۵ به  عنوان  مأمور روابط عمومي  در سفارت  آمريكا در عراق  خدمت  كرده  نوشت : رئيس جمهور بوش  اصرار دارد كه  اغتشاشات  جاري  در عراق  كار «عده اي  معدود» و«گروه هاي  خشونت  گرا» است .
اگر چنين  باشد، كنترل  آن بايد نسبتا ساده  بوده  و اقدام  آمريكا بايد موجب  افزايش  حمايت  مردم  عراق  شده  باشد. ولي  به  نظر مي رسد كه  چنين  نيست .
ساير تحولات
* فرمانده ارشد نظامي انگليس وجود اختلاف رويه با نظاميان آمريكايي در عراق را تاييد كرد. به گزارش ايرنا از لندن ژنرال «سر مايك جكسون» فرمانده ستاد ارتش انگليس سه شنبه شب با حضور در كميته دفاعي مجلس اعيان افشا كرد كه پافشاري آمريكايي ها بر اعمال شيوه هاي متفاوت اداره سربازان موجب بروز شكاف بين فرماندهان انگليسي و آمريكايي در عراق شده است.
* پايگاه نظاميان آمريكا واقع در غرب شهر نجف اشرف،  شامگاه سه شنبه هدف پنج فروند موشك خمپاره قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ايرنا، اين حمله توسط تشكيلات شبه نظامي «جيش المهدي» وابسته به مقتدي صدر انجام گرفت.
هنوز از شمار تلفات و مجروحان احتمالي اين حمله مسلحانه گزارشي در دست نيست.
* «شيخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثاني» نايب اول رئيس هيات وزيران و وزير خارجه قطر گفت: دوحه خواستار برنامه زمان بندي آمريكا براي خروج نيروهاي ائتلاف از عراق و نيز تحويل حاكميت به ملت عراق است.
* كالين پاول وزير خارجه آمريكا از نيروهاي ائتلاف خواست به حضور خود در عراق ادامه دهند.
پاول كه در واشنگتن روز سه شنبه با خبرنگاران سخن مي گفت اظهار داشت كه طي روزهاي گذشته با رهبران ۱۳ كشور عضو نيروي ائتلاف سخن گفته و نسبت به ادامه حمايت قوي آنها اطمينان حاصل كرده است.
* روزنامه «كردستان نو» ارگان رسمي اتحاديه ميهني از شناسايي و دستگيري اعضاي يك باند تروريستي وابسته به گروه «انصار الاسلام» در سليمانيه خبر داد. اين نشريه در شماره ديروز به نقل از يك مسئول آسايش (امنيت) سليمانيه، تعداد اعضاي اين باند را ۱۱ نفر اعلام كرد.
* «ريكاردو سانچز» فرمانده نيروهاي آمريكايي در عراق به حدود ۲۵۰۰ سرباز خود دستور داد فاصله خود از شهر نجف را بيشتر كنند.
به گفته الجزيره، علت اين دستور، پرهيز از خونريزي در اين شهر يا تخريب مرقدهاي مقدس شيعيان در شهر نجف اعلام شده است.
سانچز در پايان گفت: ابتكار عمل هايي براي حل مشكلات موجود با هواداران مقتدي  صدر در جريان است. وي در عين حال تاكيد كرد، «صدر» همچنان هدف نيروهاي آمريكايي است و در هر جا يافته شود به قتل خواهد رسيد.
* «ياسوئو فوكودا» دبير و سخنگوي ارشد دولت ژاپن ديروز در خصوص تصميم اخير اسپانيا، هندوراس و دومينيكن براي خروج نيروهايش از عراق گفت كه اين موضوع به تصميم هاي مستقلانه هر كشور برمي گردد.
به گزارش ايرنا از توكيو، وي كه سخنانش از تلويزيون سراسري ژاپن (ان. اچ. كي ) پخش مي شد، گفت: در حالي كه برخي از كشورها گسيل و استقرار نيرو در عراق را مورد بازنگري قرار داده اند،  بسياري از كشورها نيز اعلام كرده اند كه استقرار نيروهاي آنها در عراق ادامه خواهد يافت.
سخنگوي ارشد دولت ژاپن افزود: تنها به دليل تصميم چند كشور، اين برداشت نادرست خواهد بود كه بگوييم روند خروج نيروهاي كشورهاي جهان از عراق تشديد شده است.
* شبكه تلويزيوني « العالم» ديروز از حمله خمپاره اي به پايگاه نيروهاي اشغالگر در شهر ناصريه خبر داد.
شبكه مزبور كه اين خبر را در اخبار زيرنويس مخابره كرد، توضيح بيشتري درباره جزئيات اين حمله و تلفات احتمالي آن نداد.
در همين حال يك عضو شوراي محلي شهر فلوجه خبر سقوط دو بالگرد آمريكايي در اين منطقه را تاييد كرد.
* «فرانكو فيني» معاون نخست وزير ايتاليا با اعلام اينكه مذاكرات براي آزاد سازي سه گروگان اين كشور در عراق به مراحل حساسي رسيده از احتمال رهايي زودهنگام آنان خبر داد. به گزارش مطبوعات ايتاليا، فيني به جزييات اين مذاكرات كه گفته مي شود به صورت محرمانه و با يكي از روحانيون سني عراق جريان دارد اشاره اي نكرد.
* سر اسقف كليساي انگليكن در يك سخنراني بي سابقه و تند عليه سياستهاي دولت كارگري توني بلر اعلام كرد: جنگ عراق و تبعات آن اعتماد ملي انگليسي ها به نظام سياسي كشورشان را از ميان برده است.
به گزارش ايرنا از لندن دكتر «روآن ويليامز» كه روز سه شنبه در يك مراسم مخصوص موعظه در كليساي «سنت بنت» در دانشگاه كمبريج سخن مي گفت، اظهار داشت: سلامت سياسي جامعه انگليس بر اثر ادعاهاي خلاف حكومت به خصوص يافت نشدن سلاحهاي كشتار جمعي در عراق به مخاطره جدي افتاده است.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |