پنجشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۶ - Apr 22, 2004
برنامه هاي وزير پيشنهادي جديد امور اقتصادي و دارايي
گروه اقتصادي: صفدر حسيني، وزير پيشنهادي سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري براي تصدي وزارت امور اقتصادي و دارايي، مهمترين برنامه خود را در صورت كسب راي اعتماد مجلس، ايجاد تعامل با ساير نهادهاي سياستگذار اقتصادي كشور اعلام كرد.
حسيني كه كارنامه نه چندان موفقي را در وزارت كار و امور اجتماعي به همراه دارد، ديروز در گفت و گو با ايرنا، مجموعه وسيع و گسترده اي از اقدامات و فعاليتهاي اقتصادي داخلي و خارجي را به عنوان برنامه هاي خود در وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد و افزود: تنظيم سياستهاي اقتصادي اعم از مالي، پولي، اعتباري و ارزي كشور، ايجاد هماهنگي در امور مالي، تنظيم برنامه هاي همكاري اقتصادي و سرمايه گذاري هاي مشترك و جذب سرمايه خارجي از ديگر برنامه ها است.
وزير پيشنهادي خاتمي تلاش براي تحقق رشد اقتصادي پيوسته و باثبات، تداوم اصلاحات ساختاري اقتصادي براي تحرك و رشد اقتصادي، حفظ قدرت خريد مردم و تقويت ارزش پول ملي، تقويت بخشهاي خصوصي و تعاوني به عنوان محرك رشد اقتصادي و تلاش براي دستيابي به اقتصادي متنوع و متكي بر دانش و آگاهي، سرمايه انساني و فن آوريهاي نوين را از جمله سياستها و برنامه هاي اقتصادي خود اعلام كرد.
در مجموعه برنامه هاي اعلامي حسيني، اقداماتي همچون تلاش براي تحقق عدالت اجتماعي و توزيع درآمدها از طريق سياستهاي مالياتي و جبراني، تلاش براي حفظ شأن و تقويت اعتبار مالي كشور در مجامع مالي و بومي بين المللي و كوشش براي رقابتي كردن فضاي فعاليتهاي اقتصادي نيز به چشم مي خورد.
با توجه به گستردگي برنامه هاي وزير جديد اقتصادي و دارايي كه اقدام و برنامه اساسي ديگري را نيز بايد به آن افزود، بنظر مي رسد اقتصاد كشور بر خلاف آنچه نشان مي دهد مخروبه اي بيش نيست و آقاي حسيني به عنوان ناجي در فرصتي يكساله قصد بازسازي آن را دارد.

سرما بيش از ۶۰۰ ميليارد تومان خسارت به باغات كشور وارد كرد
معاون  امور باغباني  وزير جهاد كشاورزي  گفت : سرماي  فروردين  ماه  تاكنون ۶ تريليون  و ۱۲۰ ميليارد ريال  خسارت  به  بخش  باغباني  كشور وارد كرده  است .
محمدعلي  طهماسبي  ديروز در گفت  و گو با ايرنا، افزود: در اثر اين  سرمازدگي ، ۵۷۰ هزار هكتار از باغ هاي  كشور بين  ۱۰ تا ۱۰۰ درصدخسارت  ديده اند. به  گفته  وي  سرمازدگي ، باغ هاي  ۲۹ استان  كشور را تحت  تاثير قرار داده  وخسارات  فراواني  به  محصولات  هسته دار نظير بادام ، گوجه ، آلو، زردآلو و دانه دارهايي  نظير سيب ، گلابي  و انگور و محصولاتي  مانند پسته  و گردو وارد كرده است .

با احداث طرح انتقال و فراورش نفت خام كشورهاي حوزه خزر
توان صادرات نفت خام كشور افزايش مي يابد
005178.jpg
گروه اقتصادي: احداث تاسيسات مرحله نخست طرح انتقال نفت كشورهاي حوزه درياي خزر از طريق ايران در چارچوب طرح تحويل نفت معوض در خليج فارس كه از مرداد ماه سال گذشته با ظرفيت ۱۲۵ هزار بشكه خاتمه يافته است در ماه جاري با حضور سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري به طور رسمي افتتاح مي شود.
رضا كسايي زاده مديرعامل شركت ملي مهندسي و ساختمان نفت ايران ديروز در جمع خبرنگاران تاكيد كرد كه براي احداث تاسيسات مورد نياز اين طرح كه ظرفيت آن تا ۵۰۰ هزار بشكه در روز قابل افزايش است ۲۶۹ ميليارد تومان از منابع داخلي شركت ملي پالايش و بخش فرآورده هاي نفتي و سرمايه گذاري خارجي هزينه شده است.
وي افزود: بازپرداخت هزينه سرمايه گذاري خارجي اين طرح از طريق درآمد معاوضه نفت كه در مقابل هر تن براساس نوع نفت تحويلي ۱۱ تا ۱۶ دلار متغير است طبق طرح توجيهي اوليه در مدت چهار سال بازپرداخت مي شود.
بازپرداخت اين سرمايه گذاري از بهمن سال ۸۱ آغاز شده و در مدت ۱۵ ماه گذشته هر ماه معادل ۳ تا ۵/۳ ميليون دلار به كنسرسيوم خارجي پرداخت شده كه تاكنون حدود ۴۵ ميليون دلار پرداخت شده است.وي تاكيد كرد كه در مرحله دوم اين طرح ظرفيت انتقال و فراورش نفت به ۳۷۰ هزار بشكه و در مرحله سوم به ۵۰۰ هزار بشكه افزايش مي يابد.
از كل عمليات طرح كه از سال ۷۹ آغاز شده است ۵۴ درصد سهم توليد كنندگان داخلي و ۴۶ درصد خارجي بوده است.وي تاكيد كرد :در حال حاضر به دليل اقتصادي بودن اين طرح كشورهاي تركمنستان، قزاقستان و روسيه در آن مشاركت دارند و متوسط كل نفت تحويلي اين كشورها ۱۲۵ هزار بشكه در روز است و به دليل وجود بازار مصرف در ايران اين طرح براي دو طرف سودآور است.
وي خاطرنشان كرد: شركت ملي نفتكش ايران و يك شركت روسي براي كاهش هزينه انتقال نفت اقدام به تاسيس شركت مشتركي براي حمل نفت با كشتي هاي ۶۰ هزار تني كرده اند كه هزينه انتقال را تا ۵۰ درصد كاهش خواهد داد.
براساس اين طرح شش كشتي ۶۰ هزار تني خريداري مي شود كه سه كشتي بوسيله كشتي سازي صدرا و سه كشتي از سوي شركت هاي روسي ساخته خواهد شد.
وي تاكيد كرد كه اجراي اين طرح و افزايش ظرفيت آن توان مانور صادرات نفت كشورمان را در بازار نفت افزايش خواهد داد چرا كه اكثر كشورها مايل هستند تا ارزش نقدي معادل نفت تحويلي خود را دريافت كنند.

بورس ايده در ايران راه اندازي شد
005184.jpg
براي تسهيل در ارائه طرح نخبگان و دسترسي آسان سرمايه گذاران طرح ها، بورس ايده با ۱۰۳ طرح انتخابي فعاليت خود را آغاز كرد.
قوانين پيچيده ثبت طرح ها موجب شده تا دست اندركاران اين طرح براي اولين بار طرح هاي به ثبت نرسيده را با هزينه اي كم گرد هم آورده و در دسترس سرمايه گذاران و علاقه مندان قرار دهند.در فعاليت بورس ايده ۹ طرح از ۱۰۳ طرح ارائه شده به ميز مذاكره رسيد.
حسين پور مدير بورس ايده درخصوص اجراي اين طرح گفت: بورس ايده در سه نوع مشاركتي، انتقال و خدمات آموزشي ارائه مي شود كه از طرح هاي مشاركتي بيشترين استقبال به عمل آمده است.بورس ايده از اول ارديبهشت ماه در محل دائمي نمايشگاه بين المللي اصفهان دائر شد و امروز به كار خود پايان مي دهد.
همزمان با اين بورس، نمايشگاه و جشنواره كارآفريني شيخ بهايي نيز با هدف ترويج فرهنگ كارآفريني و ارائه دستاوردهاي پژوهشگران و كشاندن آن به عرصه اقتصاد، در اصفهان آغاز به كار كرد.
در اين جشنواره كارآفرينان و افرادي كه به دستاوردهاي علمي نوين در كشور دست يافته اند فعاليتهاي خود را براي مبادله اطلاعات و سرمايه گذاري در معرض ديد عموم قرار داده اند.

تأكيد رئيس جمهوري ارمنستان بر خريد گاز از ايران
005181.jpg
گروه اقتصادي: در حالي كه مقامهاي انرژي ايران و ارمنستان در حال فراهم كردن مقدمات امضاي قرارداد انتقال گاز هستند، رئيس جمهور ارمنستان، ايران را تنها انتخاب اين كشور براي خريد گاز دانسته و هر گزينه ديگر را براي ارمنستان مشكل آفرين ارزيابي كرده است.
رابرت كوچاريان اين مواضع را در واكنش به برخي اظهارنظرها مبني بر تامين گاز مصرفي اين كشور از كشورهاي ديگر از جمله روسيه و تركمنستان در پيش گرفته است.
به گزارش اينترفاكس، وي با اشاره به اينكه مذاكره براي احداث اين خط لوله هم اكنون ادامه دارد افزود: ارمنستان در قبال واردات گاز به ايران برق صادر مي كند.
قرارداد نهايي احداث اين خط لوله در ماه جاري در سفر وزير نفت ايران به ايروان به امضاء مقامهاي دو كشور مي رسد. پيش از اين روسيه حمايت خود را براي احداث اين خط لوله اعلام كرده بود. بحث و مذاكره دو كشور براي احداث اين خط لوله از سال ۱۹۹۲ آغاز شده كه بعلت عدم تفاهم دو كشور بر سر قيمت گاز و تضمين بازپرداخت آن، امضاي آن تاكنون به تعويق افتاده است. به نظر مي رسد توافق دو كشور بر سر صادرات برق به ايران در ازاي گاز اين مشكل را حل كرده است.
در صورت نهايي شدن قرارداد، ارمنستان دومين بازار گاز صادراتي ايران پس از تركيه خواهد بود. اين خط لوله ۱۴۰ كيلومتري با هزينه اي معادل ۱۲۰ ميليون دلار تا سال ۲۰۰۶ ساخته مي شود.

نيروگاه سد مسجدسليمان و نيروگاه دوم سد شهيد عباسپور افتتاح مي شود
گروه اقتصادي: هفته آينده با حضور حجت الاسلام كروبي رييس مجلس، مهندس بيطرف وزير نيرو و جمعي از مسوولين محلي نيروگاه سد مسجد سليمان و نيروگاه دوم سد شهيد عباسپور به بهره برداري مي رسد.
به گزارش سايت خبري وزارت نيرو بهره برداري از مرحله اول طرح احداث نيروگاه مسجد سليمان به ظرفيت يك هزار مگاوات هفته آينده آغاز مي شود. در مرحله اول نيروگاه مسجدسليمان پيمانكاران و مشاوران داخلي توانستند ۹۵ درصد تجهيزات هيدرو مكانيكال و ۸۵ درصد تجهيزات پيچيده الكترومكانيكال را در داخل كشور بسازند. نيروگاه آبي مسجدسليمان در ۱۶۶ كيلومتري اهواز و در كنار سدي به همين نام بر روي رودخانه كارون قرار دارد. همچنين با احداث نيروگاه دوم سد شهيدعباسپور هزار مگاوات به قدرت پيك سراسري كشور افزوده خواهد شد و ميزان انرژي توليدي از سد شهيد عباسپور از ۳۷۰۰ گيگاوات ساعت به ۴ هزار گيگاوات ساعت در سال افزايش خواهد يافت. اين نيروگاه علاوه بر تاثير اقتصادي قابل توجه نقش ارزنده اي در پايداري سيستم برق كشور دارد.
نيروگاه دوم سد شهيد عباسپور در استان خوزستان در ۲۰۰ كيلومتري اهواز و از نوع زيرزميني بوده و هزينه پيش بيني شده براي اجراي طرح ۱۶۵۰ ميليارد ريال مي باشد كه از اين مقدار تاكنون در بخش ارزي ۲۲۸ ميليارد ريال و در بخش ريالي ۱۰۰۷ ميليارد ريال هزينه شده است. اين طرح تاكنون بيش از ۹۷ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.

گفت وگوي امروز
تحقيق و تفحص از عملكرد دستگاه هاي عضو شوراي عالي اشتغال
گروه اقتصادي: ايجاد اشتغال و كاهش نرخ بيكاري از دغدغه هاي اصلي سياستگذاران اقتصادي كشور در طول برنامه هاي توسعه بوده است و در برنامه سوم نيز دولت تسهيلاتي را براي ايجاد اشتغال ارائه كرده است. اين كه تسهيلات مذكور چقدر در ايجاد اشتغال مؤثر و عملكرد دستگاههاي عضو شوراي عالي اشتغال چگونه بوده، باعث ارائه طرح تحقيق و تفحص از عملكرد دستگاههاي مذكور در مجلس شوراي اسلامي شده است. با رضا طلايي نيك رئيس هيأت تحقيق و تفحص از عملكرد دستگاههاي عضو شوراي عالي اشتغال گفت وگو كرده ايم.
***
* تحقيق و تفحص از دستگاههاي عضو شوراي عالي اشتغال در چه مرحله اي است؟
- تحقيق و تفحص از عملكرد دستگاههاي متولي اشتغال از سال گذشته در مجلس آغاز شده است. با توجه به اينكه بيش از ۱۳ وزارتخانه و سازمان در شوراي عالي اشتغال عضويت دارند و براي تحقيق و تفحص از عملكرد دولت درباره اشتغال علاوه بر اين ۱۳ وزارتخانه و سازمان بايد به ساير دستگاهها نيز پرداخته شود، لذا گستردگي موضوع و همچنين مواجه شدن با تحولات سياسي و پارلماني در نيمه دوم سال گذشته و دستور كارهايي مانند بودجه سال ۸۳ و برنامه چهارم توسعه موجب كندي حركت هيأت تحقيق و تفحص شد و جمع بندي نهايي از بررسي هاي انجام شده هنوز صورت نگرفته است اما از اكثر دستگاهها و وزارتخانه ها گزارش هاي لازم دريافت و مرحله اول بررسي كارشناسي از گزارش عملكرد اين دستگاهها انجام شده كه نيازمند انجام كارهاي ديگري مانند نمونه گيري هاي ميداني و تجزيه و تحليل نهايي در خصوص عملكرد كلي دولت و شوراي عالي اشتغال هستيم.
* آيا اين تحقيق و تفحص در مدت باقي مانده از فعاليت مجلس ششم مطرح خواهد شد؟
- اگر دستور كارهاي وقت گير مانند برنامه چهارم در مجلس مطرح نمي شد احتمال اينكه تاكنون گزارش نهايي اين تحقيق و تفحص در صحن علني مجلس قرائت شود وجود داشت اما با توجه به تعطيل شدن كميسيون ها و ورود هيأت ها به موضوع بررسي برنامه چهارم با كمبود فرصت براي نهايي شدن اين گزارش مواجه هستيم كه با صلاحديد و تصويب مجلس ششم امكان تكميل تحقيق و ارايه آن در مجلس هفتم وجود خواهد داشت.
* چه مسايلي باعث شكل گيري تحقيق و تفحص از دستگاههاي عضو شوراي عالي اشتغال شد؟
- با تحقيقاتي كه در خصوص برخي از سازمان ها و دستگاهها صورت گرفته مشخص شد كه مثلا در مورد طرح ضربتي اشتغال تنها حدود ۵۰ درصد اعتبارات تخصيص يافته به فرصت هاي شغلي تبديل شده است و بقيه اين اعتبارات منجر به ايجاد فرصت شغلي نشده است .مواردي از اين قبيل به اضافه چگونگي جذب وجوه اداره شده و ايجاد فرصت هاي شغلي در بخش هاي كشاورزي، صنعت، خدمات و همچنين خدمات اشتغال در ابعاد گوناگون و نحوه نظارت و حمايت دولت از بخش خصوصي براي توسعه اشتغال از محورهايي بوده كه باعث شكل گيري تحقيق و تفحص از عملكرد دستگاههاي عضو شوراي عالي اشتغال شده است.
* سياستگذاري و نقش نظارتي دولت در زمينه ايجاد اشتغال چقدر مؤثر بوده است؟
- اهداف برنامه سوم توسعه براي ايجاد اشتغال به طور كامل محقق نشده است. به عبارت ديگر ميزان اشتغال واقعي ايجاد شده از هدفهاي برنامه سوم كمتر است كه علاوه بر اين عدم تحقق، بيكاري مجدد به علت بروز بحران در برخي از واحدهاي صنعتي و توليدي نيز آمار بيكاران را افزايش داده است. روند موجود نمي تواند پاسخگوي بحران بيكاري باشد و سرعت و كيفيت عملكردها متناسب با ساماندهي بازار كار نبوده و براي غلبه بر بحران و كاهش نرخ بيكاري بايد بسيج ملي توأم با مديريت كارآمد و استفاده مطلوب از همه فرصت ها و منابع انجام شود.
اين سياست ها گرچه تأثير مثبت داشته اما متناسب با تحقق كامل اهداف اين برنامه و كاهش مناسب نرخ بيكاري نبوده است.
* سياست هاي اشتغالزايي در برنامه چهارم توسعه تا چه حد در كاهش بيكاري و افزايش اشتغال موفق خواهد بود؟
ـ متأسفانه در برنامه چهارم شاخص هاي كمي ايجاد اشتغال شفاف نيست و سياست ها و تكاليف، عمدتا جنبه كيفي داشته و از شاخص ها و معيارهاي كمي براي برنامه چهارم توسعه كمتر استفاده شده است. اين برنامه بدون وجود شاخص هاي مطلوب كمي امكان نظارت و شاخص مند كردن فعاليت هاي اجرايي و توسعه را محدود خواهد كرد. برنامه چهارم با نقص هاي جدي مواجه است كه يكي از اين نقايص عدم شفافيت در شاخص هاي بخشي و غيركلان و تكاليف دستگاهها در تحقق اهداف كلان اين برنامه است.

سود بازرگاني واردات كالا در ۳ بندر كاهش يافت
درصد معافيت  سود بازرگاني  براي  واردات  كالا از بنادر خرمشهر، آبادان  وبوشهر كاهش  يافت .
معاون  امور گمركي  سازمان  گمرك ، ديروز در اين  خصوص  به  ايرنا، گفت : براساس  مقررات  واردات  كشور درصد معافيت  سود بازرگاني  در گمركات  بنادر خرمشهر و آبادان  از ۳۰ به  ۲۰ درصد و در بندر بوشهر از ۲۰ به ۱۵ درصد كاهش  يافت .
اعمال  تخفيف  در سود بازرگاني  واردات  كالا از بنادر خرمشهر، آبادان  و بوشهر از حدود هفت  سال  پيش  با هدف  جذب  بازرگانان  و تجار براي  بازگرداندن رونق  تجاري  به  اين  بنادر صورت  گرفته  است .

در هفت شهر بزرگ كشور اجرا مي شود
معافيت مالياتي در صورت انتقال صنايع
گروه اقتصادي: معاون امور توليد وزارت صنايع و معادن اعلام كرد: صاحبان واحدهاي صنعتي هفت شهر بزرگ كشور درصورت تمايل به انتقال واحدهايشان به شهرك هاي صنعتي مصوب، از زمان انتقال به مدت پنج سال از پرداخت ماليات معاف مي شوند.
به گزارش روابط عمومي وزارت صنايع و معادن، احمد دوست حسيني ديروز در گردهمايي روساي سازمان صنايع و معادن استان ها گفت: كارخانه هاي واقع در شعاع ۱۲۰ كيلومتري تهران و حوزه استحفاظي شهرهاي مشهد ، تبريز، اهواز، اراك ، شيراز و اصفهان كه تاسيسات خود را كلا به شهرك هاي صنعتي مصوب انتقال دهندمشمول معافيت مذكور هستند.وي افزود: صاحبان واحدهاي يادشده همچنين مي توانند با انتقال واحدهايشان به شهرك هاي صنعتي مصوب، كاربري عرصه واحد صنعتي خود را به تجاري، اداري و مسكوني تغيير دهند.
دوست حسيني ادامه داد: براساس ماده ۱۶ قانون تنظيم بخشي از مقررات تسهيل نوسازي صنايع كشور، ورود ماشين آلات و تجهيزات توليدي، قطعات يدكي و مواد اوليه و واسطه اي واحدهاي صنعتي و معدني و ابزارآلات صنعتي به صورت بدون انتقال ارز و بدون الزام به گشايش اعتبار، مجاز است. ولي باتوجه به افزايش ميزان و سقف حواله هاي ارزي تا يكصد هزار دلار و سقف زماني يوزانس از ۶ ماه به يكسال از سوي بانك مركزي قاعدتا نيازي به واردات به صورت بدون انتقال ارز نيست و ميزان آن پيش بيني مي شود كه كاهش يابد.
معاون امور توليد وزارت صنايع و معادن گفت: واحدهاي صنعتي مي توانند در سال جاري تا مبلغ ۱۰۰ هزار دلار، مواد اوليه و قطعات موردنياز خود را از طريق حواله هاي ارزي تامين كنند درحالي كه اين رقم پيش از اين ۱۰ هزار دلار بود.وي افزود: همچنين مدت زمان يوزانس (خريد نسيه) براي خريد مواد اوليه صنعتي از شش ماه به يك سال افزايش يافته است.

برخي فشارها مانع قرائت گزارش چاي در مجلس شد
نماينده لاهيجان و سياهكل در مجلس شوراي اسلامي گفت: برخي فشارها مانع از قرائت گزارش تحقيق و تفحص چاي در صحن مجلس شوراي اسلامي شد.
«ايرج نديمي» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: اين فشارها ناشي از عوامل دروني مجلس شوراي اسلامي است و تعامل هيأت تحقيق و تفحص با كميسيون اقتصادي منجر به اين امر شده است.
اين گزارش قرار بود پس از تصويب كميسيون اقتصادي قبل از سال جديد براي قرائت به هيأت رئيسه مجلس ارجاع شود كه به دليل اشكالات وارده اعضاي كميسيون خواستار تلخيص آن شده اند.
«نديمي» گفت: قرائت اين گزارش در صحن مجلس مي توانست در رابطه با قانون برنامه چهارم و روشن شدن تكليف طرح اصلاح ساختار چاي به عنوان يك طرح شكست خورده، مفيد باشد.
وي اضافه كرد: در اين گزارش به مسائل چاي طي سال هاي ۷۲ تا ۸۲ در بخش هاي مديريت، بازرگاني، كشاورزي، صنعت، مشكلات چايكاران، مزارع، آبياري، صنايع تبديلي، تجارت، قاچاق در مرزهاي عراق، افغانستان و امارات از طريق مراجع رسمي و غيررسمي و نقاط ضعفي كه در گمرك، سازمان چاي و بازرگاني وجود دارد، توجه شده است.
عضو كميسيون مجلس گفت: بي انگيزگي چايكاران، نوع برخورد دستگاههاي مديريتي، اجرايي، گمرك، انتظامي و نظامي و عواملي كه مانع عرضه چاي مناسب مي شوند در اين گزارش بررسي شده است.
«نديمي» با اشاره به اينكه امسال براي خريد چاي مشكل مالي نداريم گفت: حتي اگر كارخانه داران برگ سبز چاي را نخرند دولت مي تواند واردكنندگان چاي را ملزم كند كه پرداخت وجه چاي را در هر شكل تضمين و تعهد كنند.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: در مقوله چاي بايد به تعامل سه عامل كشاورز، صنعت و تجارت چاي توجه شود و با ايجاد كارخانجات بسته بندي، اسانس زني و نوشابه چاي، ديگر چاي دورريز نخواهيم داشت.

چگونگي پرداخت يك هزار ميليارد ريال جايزه صادراتي در سال جاري اعلام شد
يك هزار ميليارد ريال جايزه صادراتي، با هدف بسترسازي براي تحقق راهبرد جهش صادراتي، به پرداخت جوايز و مشوق هاي صادراتي در سال جاري اختصاص يافته است.
به گزارش روابط عمومي وزارت بازرگاني، اين جوايز و مشوق هاي صادراتي، متناسب با سهم صادرات كالاها و خدمات در سبد صادرات غيرنفتي كشور، ارزش افزوده، مزيت رقابتي، رعايت استانداردهاي كيفيت، رعايت استانداردهاي زيست محيطي و توسعه تجارت الكترونيك اختصاص مي يابد.
همچنين پرداخت يارانه هاي غيرمستقيم براي كاهش هزينه هاي صادراتي و هزينه هاي ناشي از سود تسهيلات بانكي و هزينه هاي بيمه، تبليغات و بازاريابي محصولات و خدمات صادراتي، كمك به توسعه صادرات خدمات فني و مهندسي كشور، توسعه زيرساخت هاي صادراتي كشور، گسترش خدمات اطلاع رساني، تهيه و توزيع انواع نرم افزارهاي تجاري و اجراي طرح هاي پژوهش و توسعه در توسعه ملي و منطقه اي به منظور خلق مزيت هاي رقابتي جديد در عرصه صادرات، از ديگر مواردي است كه در پرداخت جوايز و مشوق هاي صادراتي موردتوجه قرار مي گيرد.

افزايش وام مسكن تحركي در بازار راكد مسكن ايجاد نمي كند
نايب  رئيس  سازمان  نظام  مهندسي  ساختمان  استان  تهران  گفت : افزايش  وام  مسكن تا سقف  ۱۲۰ ميليون  ريال ، تحرك  خاص  و جدي  در بازار راكد مسكن  ايجادنمي كند.
چندي  پيش ، مدير عامل  بانك  مسكن  از افزايش  سقف  تسهيلات  اعطايي  اين  بانك براي  خريد مسكن  در سراسر كشور تا ۱۲۰ ميليون  ريال  خبر داد.
متقاضيان  استفاده  از اين  تسهيلات  مي توانند از روز چهارشنبه  دوم  ارديبهشت ماه  سال  جاري  به  شعب  بانك  مسكن  مراجعه  كنند.
منوچهر شيباني  اصل  ديروز   در گفت  وگو با ايرنا، با اشاره  به  ركود حاكم  بر بخش  مسكن ، اظهار داشت : اين افزايش  وام  تاثير چنداني  در رونق  بخشيدن  به  اين  بازار راكد نخواهد داشت .
وي  گفت : اين  افزايش  وام  بخش  قابل  توجهي  از قيمت يك  واحد مسكوني  به خصوص  در تهران  را تامين  نكرده  و تنها ممكن  است  تحرك  كمي در سطح  زيربناهاي خاص  ايجاد كند.

تفكر خصوصي بايد بر بازار بيمه كشور حاكم شود
گروه اقتصادي: رئيس كل بيمه مركزي ايران در ديدار از يكي از شركت  هاي بيمه خصوصي برضرورت حاكميت تفكر خصوصي بر بازار بيمه كشور تاكيد كرد و خواستار ارائه طرح هاي بيمه اي نو و خدمات خوب به مشتريان شد.
دكتر عبدالناصر همتي در اين ديدار به آمادگي بيمه مركزي براي پذيرش طرح هاي جديد شركت هاي بيمه خصوصي و حمايت از ساختار كارآمد بيمه هاي خصوصي تاكيد كرد و گفت: شركت بيمه خصوصي جز نيروي كارآمد چيز ديگري ندارد و انتظار بيمه مركزي از اين شركت ها اين است كه تخلفي در آنها صورت نگيرد و نگراني در اين زمينه وجود نداشته باشد.

مشاركت بخش تعاون در نوسازي ناوگان حمل و نقل كشور
بخش تعاون كشور به ويژه اتحاديه تعاوني هاي حمل و نقل با مطالعه و بررسي ظرفيت ها و پژوهش در ميزان عمر اتومبيل هاي فعال در جاده هاي بين شهري و درون شهري، در بازسازي، نوسازي و بهينه سازي ناوگان حمل و نقل كشور با وزارت راه و ترابري و سازمان پايانه هاي كشور همكاري و مشاركت مي كنند.
محمد شريعتمداري وزير بازرگاني در ديدار اعضاي هيأت مديره و دبير كل اتاق تعاون كشور با اشاره به حمايت هاي مقام معظم رهبري و توجه ويژه مسئولان اجرايي در برنامه چهارم توسعه به بخش تعاون، آمادگي مركز پژوهش هاي وزارت بازرگاني را براي همكاري با اتاق تعاون اعلام و خاطرنشان كرد: از طريق اين همكاري شايد بتوانيم راه هاي عدم دسترسي بخش تعاون به جايگاه پيش بيني شده در قانون اساسي را بيابيم.
وزير بازرگاني در اين ديدار همچنين تلاش اتاق تعاون كشور در توسعه تجارت با كشورهاي آفريقايي، عراق، افغانستان و آسياي مركزي را ضروري توصيف كرد و از بخش تعاون با محوريت اتاق تعاون خواست بسترهاي همكاري و توسعه روابط در اين بخش را با برپايي نمايشگاه هاي تخصصي و اعزام هيأت هاي بازاريابي به منظور گسترش صادرات غيرنفتي تقويت كنند.

عربستان سعودي هر گونه توافق پشت پرده براي كاهش قيمت نفت را تكذيب كرد
گروه اقتصادي: مقامات عربستان سعودي هر گونه توافق محرمانه با دولت جورج دبليو بوش رئيس جمهور فعلي و نامزد انتخابات آينده آمريكا از حزب جمهوريخواه را تكذيب كرد.
به گزارش خبرگزاري ها اخيرا باب وودوارد روزنامه نگار آمريكايي در كتاب تازه خود ادعا كرده بود كه مقامات آمريكايي و عربستان سعودي توافق هايي كرده اند كه عربستان سعودي با استفاده از نفوذ خود در بازار نفت و سازمان كشورهاي صادر كننده نفت اوپك، پيش از فرا رسيدن انتخابات رياست جمهوري آمريكا و در اقدام براي حمايت از نامزد جمهوريخواهان به كاهش قيمت نفت در بازارهاي جهاني كمك كند.
افزايش بهاي نفت در بازارهاي جهاني و رشد روزافزون قيمت بنزين در آمريكا همزمان با انتخابات آمريكا موجب نارضايتي شهروندان آمريكايي شده .رقيبان جورج بوش در انتخابات از جمله جان كري نماينده حزب دمكرات با تاكيد بر اين امر و ناكارآمدي سياست هاي انرژي دولت بوش قصد دارند تا آراي بيشتري جذب كنند.
قيمت بنزين در آمريكا در ماه هاي اخير در اكثر ايالت هاي آمريكا از مرز دو دلار براي هر گالن فراتر رفته است.برخي تحليلگران اقتصادي بر اين باورند كه دولت بوش براي تامين هزينه جنگ در عراق به رشد قيمت هاي نفت دامن مي زند و قصد دارد تا از طريق رونق بخشيدن به اين بازار هزينه سنگين جنگ در عراق را تامين كند.
اين در حالي است كه در پيش بودن انتخابات رياست جمهوري اين سياست را به يك مشكل اصلي براي جلب آراي آمريكائيان بدل كرده است.

نخستين اظهار نظر رئيس جمهور در باره تغييرات در هيأت دولت
ترميم كابينه براي ايجاد هماهنگي انجام مي شود
ستاري فر به خواست خود از سازمان مديريت و برنامه ريزي مي رود
حمله به نجف يعني خودكشي اشغالگران
گروه اقتصادي: سرانجام پس از دو هفته سيد محمد خاتمي رئيس جمهور ديروز پس از نشست هيات وزيران سكوت خود را شكست و در اولين موضع گيري ضمن حمايت از اقدام خود در ترميم كابينه گفت: فقط براي ايجاد هماهنگي بيشتر ميان دو دستگاه اصلي كه پشتوانه اقتصادي و اداري كشور هستند اين تغيير و تحول انجام مي گيرد.
به گزارش ايسنا رئيس جمهور با تاكيد بر اينكه محمد ستاري فر با علاقه خود از سازمان مديريت و برنامه ريزي مي رود و كس ديگري جاي او خواهد آمد، گفت: بر خلاف انتقاد ديگران - كه البته حق آنهاست - در بيانشان نسبت به ضعف دولت، من دولت را ضعيف نمي دانم و معتقدم با همه  شرايط و امكانات موجود، كارهاي خوبي به خصوص در عرصه  اصلاحات اقتصادي انجام شده است.
وي ادامه داد: هيچ وزيري را در كابينه به خاطر ضعف آن تغيير نداده ام و تفكر برخي مبني بر اين كه افرادي كه كنار رفته اند ضعيف بوده و يا كساني كه مي آورم قو ي تر هستند،  درست نمي دانم.
خاتمي از مظاهري و ستاري فر به عنوان نزديك ترين و عزيزترين دوستان خود ياد كرد و با بيان اين كه طرح ساماندهي اقتصادي طرح مظاهري بوده و در سال دوم استقرار دوره  اول آن را تدوين كرده  است، ساعت هاي متمادي بحث با صاحب نظران و كمك هاي ستاري فر و مظاهري را در اين زمينه يادآور شد و خاطرنشان كرد: چارچوب هاي طرح ساماندهي در برنامه  چهارم اقتصادي نيز آمده است و ما آن راه را ادامه مي دهيم و نتايجش را نيز گرفته ايم. امروز اگر حساب ذخيره  ارزي، اصلاح قانون ماليات ها، مساله  خصوصي سازي، مساله  سرمايه گذاري، مساله  سرمايه گذاري خارجي و ساير امور ديگر وجود دارد، ناشي از همين تغييرات و اصلاحات انجام شده است و ان شاء الله تداوم پيدا خواهد كرد و ما از اين اصول دست برنمي داريم.
خاتمي با بيان اين كه از مظاهري و ستاري فر در آينده و در سطوح ديگر استفاده خواهد كرد، عملكرد آن ها را به طور مجزا موفق دانست و از فعاليت هاي انجام شده در عرصه  وزارت اقتصاد و دارايي به عنوان فعاليت هايي مناسب ياد كرد و از جمله آن ها كانون ماليات ها را يادآور شده و افزود: كانون ماليات ها از يك طرف ماليات بر دستگاه هاي توليدي را از ۵۰ درصد به ۲۵ تا ۲۶ درصد پايين آورد و ماليات حقوق بگيران را از ۸۰ـ۷۰ تومان حداقل حقوق به ۱۴۰ تا ۱۵۰ تومان بالا برد. در حوزه  سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز در زمينه  بودجه ريزي و برنامه ريزي فعاليت هاي مهمي انجام شد كه به عنوان يك افتخار براي آقاي ستاري فر و بنده باقي خواهد ماند و آن طرح توازن منطقه اي است.
وي در ادامه با يادآوري آثار و بركات مورد توجه قرار گرفتن هشت استان محروم و برنامه ريزي هاي صورت گرفته براي آنها تاكيد كرد كه هيچ گله اي از دوستانم ندارم.
خاتمي درباره تغييرات صورت گرفته در كابينه گفت: اين امر باج دادن به اين جناح و يا آن جناح نيست، حتي وقتي اوضاع به صورت ديگري بود، به لطف خداوند به هيچ كس باج ندادم. اين  جا نيز باج نمي دهم.
رييس جمهور اظهاراتي مبني بر اين كه تغييرات صورت گرفته در كابينه دهن كجي به مجلس هفتم است را سخن بسيار نادرستي دانست و با تاكيد بر اين كه « با كسي دهن كجي ندارم و به كسي باج نمي دهم» ادامه داد: من بايد يك سال و دو، سه ماه ديگر اين مملكت را به عنوان رييس جمهور اداره كنم و آنچه برايم اهميت دارد هماهنگي است.
وي با بيان اين كه دولت در زمان باقي مانده نمي تواند خيلي كار تازه اي انجام دهد، به تصويب برنامه  سوم از سوي دولت خود اشاره كرد و گفت كه تصميم دارد در مدت باقي   مانده از دولت خود در چارچوب برنامه  سوم و اصلاحات صورت گرفته در اين برنامه حركت كند.
وي افزود: چه در مجلس ششم و چه در مجلس هفتم، نمي توانيم برنامه اي كه چهار سال آن را انجام داده ايم، رها كنيم. بنابراين بنده با مجلس هفتم در اين چارچوب همكاري مي كنم، همان طور كه با مجلس ششم در اين چارچوب همكاري كرده ام.
رييس جمهور در ادامه تغييرات كابينه در مورد ستاري فر و مظاهري را مورد اشاره قرار داد و تاكيد كرد: مهم اين بود كه اين دو دستگاه مهم كه پشتوانه  حركت اقتصادي، اجتماعي،  فرهنگي كشورند آن جايي كه  بايد به هم برسند، هماهنگي نداشتند. اين مساله دو سال بررسي شد، حتي سال گذشته به يك منشور مكتوب رسيديم كه بنده نوشتم و دوستان هم تاييد كردند، متاسفانه به دليل روش هاي سليقه اي يا هر عنوان ديگري چفت شدن اين دو دستگاه با يكديگر كه خيلي هم مساله ي مهمي بود، صورت نگرفت.
رييس جمهور در ادامه  سخنانش با بيان اين كه چفت شدن دو دستگاه با همديگر مساله مهمي بود، گرچه هر كدام از آنها به طور مجزا خوب كار كرده بودند، گفت: من اين توفيق را نداشتم كه اين تفاهم و هماهنگي را ايجاد كنم و نتيجه  كار را در پايان سالي كه بهترين وضعيت اقتصادي در كشور بود ما بود، ديديم.
خاتمي با بيان اين مطلب كه مساله حقوق و مزاياي كارمندان به شدت وي را نگران كرده بود، تاكيد كرد: فقط براي ايجاد هماهنگي بيشتر ميان دو دستگاه اصلي كه پشتوانه  اقتصادي و اداره  كشور هستند، اين تغيير و تحول انجام مي گيرد.
وي مجددا از مظاهري و ستاري فر به عنوان دوستان و صاحب نظران صديق و صميمي خود در دولت ياد كرد و گفت: هر دو آقايان بارها پيشنهاد كرده اند كه اين وضع ادامه پيدا نمي كند و من اصرار مي كردم كه با هم كار كنيد. گاهي مي گفتند يكي برود، گاهي مي گفتند هر دو بروند اما هر دو دوستان ما هستند. اين تصميم گرفته شد تا براي يك سال و دو سه ماه باقيمانده، بتوانيم بدون ناهماهنگي در درون دولت اين كار را انجام دهيم. طبعا برادر عزيز من آقاي ستاري فر هم به علاقه  خودشان از سازمان مديريت و برنامه ريزي كنار مي روند و كس ديگري مي آيد.
رييس جمهور ادامه داد: با آقاي مظاهري لااقل در يكسال و نيم گذشته چندين دفعه در اين زمينه صحبت كرديم و ايشان هم در جريان بود، به خصوص در هفته ي اخير كه هم تلفني و هم حضوري مفصل با هم صحبت كرديم. اگر گفته شده ايشان در جريان نبوده، لابد گفته خودش نبوده است، بعضي ها اين گونه حدس زده اند. هيچ اختلافي هم نيست.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
تعدادسهام معامله شده
نام شركت
۵۴
۵۹۶
۵۰۰,۰۰۰
حق تقدم معادن بافق
۱,۶۵۱
۳۴,۶۸۰
۲۶,۵۶۶
گاز لوله
۱۰۶
۲,۲۲۸
۹,۱۷۵
تكنوتار
۱۵۴
۳,۲۳۷
۱۲۳,۷۹۴
سر.توس گستر
۲۷۰
۵,۶۷۷
۸,۰۰۰
پارس سرام
۸۸
۱,۸۵۴
۱۴۲,۵۸۹
شيشه همدان
۲۱۳
۴,۵۰۲
۴۰۱,۴۸۷
نوردآلومينيوم
۵۰
۱,۰۷۷
۱۴,۳۸۸
شوكوپارس
۳۲۹
۷,۰۹۶
۱,۰۳۸,۸۵۲
پتروشيمي اراك
۲۷۲
۶,۴۶۰
۲۵,۹۱۷
الومينيوم پارس
۲۰۵
۴,۹۶۲
۸۲۶,۸۰۳
سر. ساختمان
۱۰۷
۳,۰۰۶
۴۷,۷۲۲
بهپاك
۱۶۸
۵,۱۲۸
۵۳,۵۰۳
صنعتي سپاهان
۵۷
۱,۷۵۷
۵۸,۵۸۲
ايران تاير
۷۴
۲,۴۸۹
۱۲,۴۶۶
ماشين .نيرومحركه
۵۴۴
۱۹,۵۵۹
۲۰۸,۵۱۱
زامياد
۱۶۷
۷,۰۹۳
۲,۹۳۹,۲۶۴
سر. مسكن
۹۴
۴,۱۳۰
۲۹,۸۴۱
سر. پارس توشه
۴۱۳
۲۲,۲۲۴
۳۰,۳۵۴
خدمات انفورماتيك
۱۰۱
۵,۷۲۷
۹۲,۱۸۵
كالسيمين
۴۳
۲,۵۶۸
۹,۴۰۴
لاميران
۱۴۱
۹,۱۷۹
۲۴,۳۱۷
ذغالسنگ نگين
۱۲۲
۸,۱۱۷
۴۹,۶۶۰
ايران ترانسفو
۳۴۵
۲۵,۳۴۲
۱۹,۹۴۴
نفت بهران
۲۹
۲,۲۲۳
۴۴,۲۴۷
سر. نفت
۴۹
۳,۸۴۶
۲۱,۱۳۶
نسوز آذر
۷۱
۵,۶۸۷
۴۸,۶۵۰
بسته بندي پارس
۳۵
۲,۸۱۲
۳۱,۵۸۱
روغن نباتي پارس
۴۱
۳,۳۹۵
۲۸۹,۱۸۲
سر. البرز
۲۴
۲,۲۰۲
۹,۵۵۹
ساختمان اصفهان
۴۷
۴,۴۶۳
۲۸۶,۷۷۶
سر. ملي
۱۲
۱,۵۴۶
۲۴,۶۴۱
بسته بندي ايران
۵۵
۹,۴۸۰
۱۵۲,۰۲۵
پتروشيمي خارك
۱۱
۲,۲۷۰
۶۵,۹۸۰
سر.سامان گستراصفهان
۱۱
۲,۲۸۱
۸۸۸,۱۲۵
سر. سپه
۱۳
۲,۸۲۵
۵۴,۱۷۸
سر. پتروشيمي
۳۳
۱۰,۴۱۴
۷,۰۸۸
پتروشيمي آبادان
۸
۲,۹۳۰
۷۸,۵۹۵
محورسازان
۶
۲,۴۰۲
۲۰,۲۵۸
سر. صنعت بيمه
۵
۲,۰۴۸
۵,۰۱۰
شيميايي سينا
۶
۲,۶۱۷
۲۵۷,۵۱۷
سر.بوعلي
۶
۲,۷۰۶
۱۴,۲۵۰
كاشي تكسرام
۴
۱,۸۸۵
۱۴,۸۴۰
آبسال
۴
۱,۸۹۴
۱۳۶,۷۵۷
پلي اكريل ايران
۷
۳,۸۳۷
۱۷,۵۸۶
تجهيز نيروي زنگان
۷
۶,۰۱۳
۳۶۱,۸۱۴
ايران خودروديزل
۴
۶,۱۴۲
۲۱,۶۲۳
مارگارين
۱۵
۳۴,۰۰۹
۱۹,۴۲۳
سيمان شرق
۱
۲,۶۵۵
۹,۶۳۶
پاكسان
۱
۲۲,۵۸۵
۱,۹۸۹,۴۹۸
پتروشيمي اصفهان
۱-
۶,۲۴۵
۲۴۸,۱۱۳
دارو اسوه
۱-
۵,۸۲۴
۲,۶۰۰,۱۱۰
لوله وماشين سازي
۲-
۶,۹۶۲
۲۳۴,۲۱۰
بانك اقتصادنوين
۲۷-
۷,۸۲۵
۳۸۱,۴۱۸
سر. بانك ملي
۱۳-
۳,۱۶۰
۴۰۰,۴۰۶
سر .گروه صنايع بهشهر
۵۱-
۱۲,۲۱۱
۱۹۴,۳۷۳
تراكتورسازي
۸۲-
۱۹,۰۴۸
۲۶۴,۶۴۱
سايپا
۳۱-
۷,۱۳۸
۲,۷۲۳,۱۷۲
ايران خودرو
۴۵-
۹,۱۹۱
۲۰۰,۳۶۴
سر. معادن وفلزات
۳۳-
۶,۳۹۵
۲۱۴,۸۱۵
گروه بهمن (وانت )
۲۰۵-
۳۴,۵۴۹
۲۱۸,۸۷۵
سيمان فارس وخوزستان
۵۸-
۸,۵۱۶
۱۴۹,۴۷۲
بانك كارآفرين
۲۷-
۳,۱۲۴
۱۰۴,۶۴۱
ماشين سازي اراك
۱۱۲-
۱۰,۵۹۹
۳۹۵,۱۵۵
چادرملو
۱۱۰-
۷,۰۴۳
۳۶۵,۵۳۹
توسعه صنايع بهشهر
۵۰-
۲,۲۹۱
۸۱,۳۳۴
رينگ سازي مشهد
۳۷-
۱,۶۲۱
۷۳۳,۷۰۶
سر. توسعه صنعتي
۲۹۳-
۱۱,۹۶۷
۱۲۶,۳۴۹
فولادكاويان
۵۱۱-
۱۹,۶۷۲
۳۳۹,۹۰۴
صنعتي دريايي

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۶۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۷۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۵۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۵۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۱۲۱

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |