جمعه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۷
index
سوپر اسپورت و ارزان
003249.jpg
عميد نمازي خواه
همان طور كه قبلاً هم گفته شده است، امسال اكثر شركت هاي بزرگ خودروسازي به جاي ارايه توليدات جديد، محصولات قبلي خود را كه پتانسيل به روز شدن و پيشرفته شدن را داشته اند، به روز كرده و به بازار ارايه كرده اند. به همين خاطر اگر ليست محصولات جديد شركت هاي خودروسازي دنيا را مشاهده كنيد نام محصولات قديمي را به اضافه يك رقم «۲۰۰۴» خواهيد ديد. در اين ميان البته شركت هايي هم بوده اند كه محصولات جديدي را به بازار عرضه كرد ه اند: يكي از اين شركت ها كه محصول جديد خود را از «مدل مفهومي» (concept) به يك مدل كاربردي تبديل كرده و در نمايشگاه هاي اوايل سال نو ميلادي در اروپا و آمريكاي شمالي ارايه كرده است Chevrolet است. شورولي (تلفظ صحيح اين كلمه كه در فارسي به شورلت رايج شده است) يا همان Chevy محبوب آمريكايي ها، يك اسپورت ديگر را عرضه داشته است كه با مدل مفهومي اوليه آن فرق چنداني هم ندارد. اين شركت كه زير نظر GM، (جنرال موتورز) فعاليت مي كند در ارايه ماشين هاي اسپورت سابقه طولاني دارد و همه پس از شنيدن نام آن به ياد مدل افسانه اي كروت Corvette مي افتند كه اتفاقاً اين ماشين هم در سال جديد پس از اعمال تغييراتي به صورت
Cherolet Corvette 2004 به بازار عرضه شده است. اما محصول جديد «شوي»،  «SSR » نام دارد. SSR از Super Sport Roudster به معناي «روداستر سوپراسپورت»  گرفته شده است. اين ماشين ابتدا در سال ۲۰۰۰ ميلادي در نمايشگاه اتومبيل ديترويت Detroit Auto Show به صورت مفهومي به نمايش درآمد. در آن سال استقبال مردم از اين ماشين به حدي بود كه جنرال موتورز تصميم گرفت اين مدل را حتماً به بازار ارايه كند. پس از اعمال اصلاحاتي در آن كه بر پايه نظريات كارشناسان و پيشنهادهاي مردم بود، GM تصميم گرفت اين ماشين را در تابستان سال ۲۰۰۲ ميلادي عرضه كند، اما به دليل بروز برخي مشكلات اين ماشين در اواخر سال ۲۰۰۳ ميلادي به بازار معرفي شد، البته نه به عنوان ماشين آن سال،  كه به عنوان ماشين سال ۲۰۰۴. اولين نمايش آن همگان را متعجب ساخت. همه فكر مي كردند اين ماشين عكس روي جلد يكي از مجلات ماشين هاي مفهومي است كه بزرگ شده است. البته اين عكس قيمت بالايي دارد، قيمتي معادل ۹۹۵/۶۹ دلار. اين ماشين تقريباً  گرانقيمت فقط به رنگ زرد عرضه مي شود و از آن جا كه به صورت مفهومي بوده از طراحي خارق العاده اي برخوردار است. اما علاوه بر آن دو ويژگي بارز ديگري هم دارد كه آن را متمايز مي كنند، اولي در مورد چرخ هاست. چرخ هاي آلومينيمي SSR بسيار بزرگ هستند. چرخ هاي جلو ۸ * ۱۹ اينچ و چرخ هاي عقب
۱۰ * ۲۰ اينچ هستند. تايرها هم P225/45 در جلو و P295/40 در عقب هستند. اما دومين ويژگي كمي جالب تر است. اين ويژگي به سقف كروك آن مربوط مي شود كه كاملاً  جمع و بسته مي شود. اين سقف توسط ASC كه يك شركت معتبر در طراحي و ساخت اينگونه سقف ها در ميشيگان Michigan ايالات متحده است، طراحي شده است. اين سقف توسط يك دكمه كه در داشبورد قرار دارد باز و بسته مي شود. باز و بسته شدن آن به گونه اي است كه در ۲۰ ثانيه بسته مي شود و براي بازشدن به ۲۴ ثانيه نياز است.
پلت فرمي كه در اين ماشين به كار رفته از همان نوعي است كه در مدل اس يو وي (  SUV)، GM Trablazer /Envoy استفاده شده است. البته با اين تفاوت كه براي استفاده از SSR ۳۲ سانتي متر كوتاه تر شده است. به رغم طول نسبتاً  بلند اين پلت فرم در كابين ماشين فقط دو صندلي وجود دارد و فضاي زياد عقبي براي جاگيري سقف متحرك در نظر گرفته شده است. عملكرد اين «سوپر اسپورت» بسيار عالي است. موتور تمام آلومينيم آن كه هشت سيلندر است و ۳/۵ ليتر گنجايش دارد. ۳۰۰ اسب بخار نيرو و ۳۳۱ پوند فوت گشتاور توليد مي كند. اين درحالي است كه مصرف سوخت آن از نوع بنزين معمولي بوده و بسيار مناسب و كم است. البته در قياس ماشين هاي همنوع چندان متفاوت نيست اما به دليل وجود باك ۹۶ ليتري كمتر نياز به پركردن آن است.
تنها سيستم جعبه دنده در اين ماشين چهار سرعته اتوماتيك است كه البته وجود يك جعبه دنده دستي در اين نوع ماشين ها مناسب تر است. باتوجه به موتور حجيم اين ماشين هنگامي كه سقف آن بالاي ماشين باشد هيچ گونه صداي خارجي به داخل نفوذ نمي كند. بعضي از طراحي هاي داخلي از نوع كليشه هاي شورلت هستند اما در مجموع طراحي داخلي در اين ماشين جالب و منحصربه فرد است. صندلي هاي چرمي اسپورت به گونه اي طراحي شده اند كه راحتي را به سرنشينان القا كنند و در حركت هاي شديد و انحرافات، سرنشينان را در خود ثابت نگه دارند.
راندن اين ماشين كمي جالب است. اين ماشين به هيچ وجه كند نيست اما تيزي ماشيني نظير Mazda Miata را ندارد، دليل آن هم وزن ۲۱۵۹ كيلوگرمي (۴۷۶۰ پوند) ماشين است. SSR صفر تا ۶۰ مايل را در مدت زماني كمتر از هشت ثانيه طي مي كند. رانندگان حرفه اي كه با اين ماشين رانندگي كرده اند همگي به اين نكته اشاره كرده اند كه رانندگي با SSR همانند رانندگي با روداسترهاي دهه ۱۹۶۰ است كه يك موتور ۴۰۰ اسب بخاري در زيركاپوت آنها خوابيده بود؛ البته SSR ۴۰۰ اسب بخار توان ندارد اما از سيستم ها و ساسپنسيون Suspension پيشرفته بهره مي برد امكانات رفاهي اين ماشين واقعاً عالي هستند. سقف كروك برقي، شيشه هاي برقي، سيستم تهويه دو منظوره (سرمايش و گرمايش)، كنترل كروز (حركت هاي مستقيم)، استريوي CD، كيسه هاي هواي جلو و كنار، صندلي هاي چرمي و چراغ هاي مه شكن و.... قسمتي از امكانات اين خودرو هستند.
003240.jpg
003252.jpg

يكي از مهم ترين نكاتي كه در مورد SSR مي توان به آن اشاره كرد كمياب بودن آن است. اين ماشين به تعداد كم توليد مي شود و دليل آن اين است كه GM انتظار فروش چنداني از اين ماشين ندارد بلكه مي خواهد اين ماشين، تصوري از ماشين هاي بعدي GM را در اذهان مردم ايجاد كند تا در آينده مردم با محصولات بعدي GM احساس غريبي نكنند. البته طراحي اين ماشين تماماً برپايه مدل هاي دهه ۱۹۴۰ تا اواخر ۱۹۵۰ است. اين جا سؤالي كه پيش مي آيد اين است كه علاقه مندان اين ماشين جوانان آن سال ها يعني افراد ۶۰ تا ۷۰ ساله اكنون خواهند بود، يا جواناني كه امروزه عاشق Corrette هستند.
هنگام بررسي مياتا اكس ۵ چيزي كه حتي از قيمت بسيار پايين آن بيشتر شما را متعجب مي كند وجود كاراكترهاي تايپ قبلي مياتا بدون كوچكترين تغيير است. پس از آن كه اين مياتاي جديد با قدرت خروجي بيشتر معرفي شد سيستم انتقال سنگين تر، رانندگي سخت تر و احساس سنگي بيشتر چيزهايي بود كه از مياتاي جديد انتظار مي رفت اما اين روداستر جديد مزدا هيچ كدام از اين كاراكترها را ندارد.
از هنگامي كه اين ماشين در سال ۱۹۸۹ براي اولين بار معرفي شد، هميشه برخلاف اسم و كاراكتر كوچكش جزو بزرگ ها بوده است و چندين سال در تاپ تن هر سال اسمي از Miata به چشم مي خورد تا اين كه در سال ۱۹۹۸ مدل جديد با چراغ هاي ثابت جلو ارايه شد و دوباره همه را مجذوب خود كرد. اين ماشين هرگز جزو ماشين هاي پرقدرت به شمار نمي رفت اما هميشه سبك و فرز و مهم تر از اينها بسيار سرگرم كننده بوده است و براي اين كه به صحت حرف هاي گفته شده در مورد اين ماشين پي ببريد بهتر است بدانيد كه تا سال گذشته فقط در آمريكا ۳۱۱ هزار و ۶۶۶ عدد از اين ماشين به فروش رفته بود. اما دليلي كه شما را به خريد يكي از مدل هاي جديد مياتا راغب مي كند اين آمار جالب نيست بلكه بوستري است كه در ماشين تعبيه شده است كه از نوع IHI است و به مزداي ما كمك مي كند كه به قدرتي معادل ۱۷۸ اسب بخار دست يابد كه اين ميزان ۳۶ اسب بخار بيشتر از مدل قبلي است. اين مدل توربو جديد خط قرمزي بر روي ۶۵۰۰ دور در دقيقه دارد كه ۵۰۰ دور كمتر از مدل استاندارد آن است. اما نسبت به مدل استاندارد ديرتر به خط قرمز مي رسد. اين مدل جديد مياتا مي تواند صفر تا ۶۰ مايل را، ۴/۱ ثانيه كمتر از مدل هاي پيشين بپيمايد كه اين ميزان افزايش شتاب براي دو مدل كه بدون واسطه پس از چندسال فاصله عرضه شده اند هنوز هم غيرقابل باور است. مياتا اكس ۵ بر پايه مدل SL مزدا طراحي و ساخته شده است و به وسيله يك جعبه دنده شش سرعته طرز عمل اين جعبه دنده بسيار راحت و نرم است و كلاً نرمي و راحتي كار با جعبه دنده از ويژگي هاي بارز و هميشگي مزدا است. در ماشين هايي كه تقويت مي شوند و به اصطلاح turbo هستند سريع تغيير دادن دنده هميشه يكي از مشكلات مهم بوده است اما در مياتا دنده به سريع ترين وجه ممكن كه يك انسان مي تواند، عوض مي شوند اما از آن جا كه مياتا اكس ۵ هم توربو است، پايين آوردن دور موتور و دنده با كمي مشكل مواجه مي شود. با اين كه اين ماشين توربو است سروصداي كمي ايجاد مي كند كه اين هم از ويژگي هاي بارز آنست برخلاف Mazda Protegژ كه كيت توربوي آن را Callaway نصب
003237.jpg
003255.jpg
كرده است، كيت توربوي مياتا توسط خود كارخانه مزدا تهيه و نصب شده است و براي اين كه مزدا ديگر سيستم ها را هم با اين كيت تقويت كننده هماهنگ كنند يك سيستم كلاج تقويت شده جديد را هم به مياتا اضافه كرده است. نصب اين كيت توربو توسط مزدا بسيار دقيق و حرفه اي انجام شده است به گونه اي كه صداي كمي كه بدان اشاره شد نتيجه دقت بيش از حد در نصب كيت بوده است. بدنه مياتا هم به همان اندازه از دقت و حرفه اي گري برخوردار است و به همين دليل كمتر ايرادي در آن ديده مي شود. مياتا از ضربه گيرها و جذب كننده هاي شوك خاصي بهره مي برد كه حركت غيرضروري بدنه ماشين هنگام عبور از ناهمواري ها را به خوبي جذب مي كند. كيفيت رانندگي اين ماشين بسيار عالي است و نمي توان ايراد چنداني بدان وارد دانست اما مشكلي كه هنگام رانندگي شديداً  سرنشينان را مي آزارد صداي نسبتاً  زياد ناشي از تايرهاي ۱۷ اينچي Toyo Proxes R28 است. به خصوص وقتي كه بدانيد سقف كروك اين ماشين چندان آكواستيك نيست و در ساخت آن چندان از مواد و متريال جاذب صدا استفاده نشده است. البته از آن جا كه مياتا يك ماشين اسپورت به شمار مي رود اين ميزان صدا چندان هم زياد نيست. البته براي حل اين مشكل هم تدبيري انديشيده شده است و آن نصب يك سيستم استريوي ۲۲۵ واتي است كه صداي آن به وسيله اسپيكرهاي اضافي كه در كنار پنجره هاي جلو نصب شده است حتي از اطراف و نزديك به تايرها مي تواند شما را از موسيقي دلخواهتان بهره مند سازد. اما بهترين قسمتي كه مي توان در مورد آن سخن گفت، قيمت اين ماشين است با مقادير زيادي از امكانات استاندارد از قبيل شيشه هاي برقي،  يك CD چنجر و... مزدا مياتا فقط و فقط ۲۶۰۲۰ دلار قيمت دارد. مدل استاندارد LS آن با پوشش چرم داخلي، اما بدون جعبه دنده ۶ سرعته و كيت توربو فقط و فقط ۸۲۷ دلار ارزان تر يعني ۲۵۱۹۳ دلار قيمت دارد و اين در حالي است كه تمامي مدل هاي توربو داراي خدمات گسترده و طولاني مدت كيت توربو هستند. «اگر مياتا را با BMW Z4 مقايسه كنيم تقريباً  عملكرد يكساني دارند در حالي كه BMW Z4 هزاران دلار گران تر است.» پس يا بايد ديوانه باشيم يا خيلي پولدار كه يك BMW Z4 بخريم. البته اكثر كساني كه BMW Z4 خريداري مي كنند از نوع «ديوانه هاي پولدار»  هستند.
حتي طراحي داخلي هم به صورت درجه يكي از نو ساخته شده است. از نوآوري هاي انجام شده در مياتا مي توان به نشانگرهاي سفيد سرعت، دور موتور و...، صندلي هاي چرمي، كنسول نقره اي وسط، كاور دسته دنده و... اشاره كرد. از ديگر ويژگي هاي بارز اين ماشين خارق العاده مي توان به چرخ هاي زيبا و خوش فرم آن اشاره كرد كه به ماشين شخصيتي مسابقه اي مي دهند. به جرات مي توان گفت با توجه به قيمت،  هيچ روداستر و ماشين اسپورتي در دنيا قادر به رقابت با اين ماشين نيست، اما تنها موردي كه شايد مياتا نسبت به رقيبان در آن ضعف داشته باشد ميزان توليد سالانه است. مياتا در هر سال فقط ۴۰۰ مارك مي تواند داشته باشد!
از لحاظ اقتصاد سوختي هم مانند ديگر ماشين هاي ژاپني، مياتا عملكرد خوبي دارد به گونه اي كه در شهر و آزادراه به ترتيب ۲۰ گالن در مايل و ۲۶ گالن در مايل مصرف مي كند. بيشينه سرعت اين روداستر دوست داشتني ۱۲۷ مايل در ساعت است و مي تواند صفر تا ۶۰ مايل را در ۷/۶ ثانيه بپيمايد. طول، پهنا و عرض اين روداستر به ترتيب ۷/۱۵۵، ۱/۶۶ و ۴۸ اينچ و داراي وزني معادل ۲۵۴۰ پوند است. درصد توزيع وزن در جلو و عقب ۸/۵۲ به ۲/۴۷ درصد و گنجايش باك آن ۷/۱۲ گالن است.

خبر
۹۵ هزار دلاربراي جوش آوردن
خانمي پس از دو سال دادگاهي سرانجام توانست ۹۵ هزار دلار از شركت بي.ام. و (B.M.W) دريافت كند. خانم فلورنس وي (Florance Wee)، ۴۴ ساله در ماه مي سال ۲۰۰۲ يك ماشين از سري ۷ شركت بي.ام.و خريد. بعد از مدتي كار با ماشين متوجه شد كه خودرو جوش مي آورد. حتي با مراجعه به نمايندگي  شركت بي.ام.او و نيز اين مشكل حل نشد و خانم وي به دادگاه شكايت كرد و بعد از دو سال جنگ و نزاع دادگاهي در ماه فوريه امسال توانست در دادگاهي به قضاوت قاضي جوديث پراكاش (Judith Prakash) به حق خود بلكه به نظر ما ايرانيان به بيشتر از حق خود برسد. زيرا ما ايرانيان جوش آوردن ماشين را يك امر بسيار عادي مي دانيم و از كنار اين مشكل در روزهاي گرم تابستاني به راحتي مي گذريم.
وكيل خانم وي آقاي لسلي فوآ (Leslie Phua) مي گويد: ما بايد بدانيم كه اگر كسي حتي يك ليمو!! از ميوه فروشي بخرد در صورت خرابي آن ميوه فروشي بايد خسارتش را جبران كند.
در ماه ژوئن سال ۱۹۹۹ نيز شركت بي.ام.و در مقابل خانواده اي كه از خودروي خود راضي نبودند مجبور شد ۱۱۳ هزار دلار خسارت بپردازد. حال لحظه اي فكر كنيد كه
شركت هاي ايراني هم در مقابل هر ماشيني كه جوش مي آورد تنها ده هزار دلار پرداخت كند اولاً خريدار آن سريعاً با ده هزار دلار يك خودرو ديگر مي خرد، دوماً ده هزار دلار براي خريد دو خودرو داخلي كافيست تا از يكي از آنها استفاده كند و ديگري را به دليل جوش آوردن به شركت بدهد و دوباره خسارت بگيرد و اين قاعده را مي تواند ادامه دهد تا ميلياردر شود.
003243.jpg

ماشين پليس خاورميانه
شركت بي.ام.و (B.M.W) در كنار تمامي محصولاتش كه از تنوع فراواني برخوردار است به تازگي دست به ساخت ماشيني به نام مپلكس (MEPLEX) زده كه طراحي آن براي پليس هاي خاورميانه است. مپلكس مخفف (Middle East Police Law Enforcement Exibition) است كه به مفهوم ماشين پليس خاورميانه است كه به راحتي داخل آن ديده نمي شود. البته اين يك ترجمه تحت اللفظي است. اين ماشين براي مقابله با سخت ترين حملات تروريست ها و انجام بهتر عمليات پليسي ساخته شده است. شركت بي.ام.و قبل از مپلكس هم مدل هايي با نام ssoi و X5 براي اهداف نظامي و پليسي طراحي كرده بود ولي مپلكس يك نمونه بي نظير است. مپلكس در مقابل تمامي گلوله ها حتي با كاليبرهاي بالاتر از ۴۴ ميلي متر نيز به راحتي مقاومت نشان مي دهد. بدنه آن چند لايه است و از آلياژ خاصي كه بسيار مستحكم است ساخته شده و تمامي شيشه هاي آن ضد گلوله و دودي هستند تا هيچ كس داخل آن را نتواند ببيند.
براي حفاظت سرنشينان درمقابل كوچكترين خطرات ديگر سرنشينان احتياج به پياده شدن و يا پايين آوردن شيشه براي سؤال يا نگاه كردن و بازديد ندارند زيرا در اطراف مپلكس چندين دوربين و بلندگو تعبيه شده است. موتوري بسيار قوي دارد كه كمك مي كند تا مپلكس همراه با سرعت زياد، قدرت بالايي هم داشته باشد. اين موتور هشت سيلندر، ۴/۴ ليتر حجم دارد و مي تواند در شرايط مختلف آب و هوايي و انواع زمين هاي صاف و كوهستاني با تواني در حدود ۳۲۰ اسب بخار به سرعت هاي بالاي ۲۵۰ كيلومتر در ساعت برسد. اولين سفارش دهنده مپلكس آكادمي پليس دبي است.

كار جديد فيات
همانگونه كه مي دانيد شركت فيات در سال هاي اخير به علت مشكلات اقتصادي نتوانسته بود مكان خوبي در بازارهاي جهان پيدا كند ولي امسال در هفتادوچهارمين نمايشگاه بين المللي خودرو كه هر ساله در شهر ژنو برگزار مي شود با به نمايش گذاشتن يك ماشين همه پسند و زيبا به نام تريپيونو (Tripiuno) باعث شگفتي همگان شد. تريپيونو يك ماشين مفهومي است كه مسئولان فيات قول ساخته شدن آن را در سال آينده داده اند و اميدوارند كه بتوانند با فروش اين ماشين تحولي در ساختار اقتصادي شركت فيات به وجود آورند. اين خودرو به قدري جذاب بود كه لقب هنر بر روي چرخ (art on wheels) را از سوي شبكه بي بي سي (BBC) به خود گرفت.
اين مدل ما را به ياد فيات نووو ۵۰۰ (Nouvo500) سال ۱۹۵۷ مي اندازد درصورتي كه تمامي نواقص آن برطرف شده است. تريپيونو رقبايي چون بيتل از شركت فولكس واگن و ميني كوپر از شركت B.M.W دارد كه مسئولان شركت فيات با صراحت اعتقاد دارند كه تريپيونو يك سر وگردن از رقباي خود بالاتر است.

تذكر براي كمربندهاي ايمني در آمريكا
سازمان ترافيك و امنيت آزادراههاي آمريكا به شركت هاي GM «جنرال موتورز»، شورولت و الدزموبيل (Oldsmobile) در مورد كنترل بهتر كيفيت كمربندهاي ايمني خودروهايشان تذكر داد. با اين كه طبق آمار به دست آمده در هريك ميليون ماشين تنها ۹۰ دستگاه از آنها شايد چنين مشكلي داشته باشند كه در موقع تصادف يا ترمزهاي شديد قفل كمربندهايشان به خوبي عمل نكند ولي حتي با چنين آماري هم سازمان ترافيك و امنيت آزادراههاي آمريكا راضي نيست.

قاتل سگ
جواد نصرتي
هوندا اس تي ۱۳۰۰
Honda ST 1300
ST 1300 جايگزين موفق مدل ST 1100 است. اين موتورسيكلت با وزني معادل ۲۷۶ كيلوگرم يكي از مدل هاي نسبتاً سنگين هونداست كه به دليل طراحي ويژه اش به راننده اين احساس را مي دهد كه اين موتور تقريباً ۴۰ كيلوگرم سبك تر از وزن اصلي آن است. اين طراحي بيش از اين در Honda Goldwing نيز ديده شده است. البته نبايد از بدنه آلومينيمي پيشرفته آن در القاي اين حس چشم پوشي كرد. اين بدنه نسبت به بدنه ST 1100، ۱۵ كيلوگرم سبك تر است ولي فرق عمده بين اين دو شفت هاي تعادلي است كه در بدنه ST1300 تعبيه شده اند. اين شفت ها باعث حركت نرم تر موتور مي شوند.
003258.jpg
از ديگر فوايد اين شفت ها حفظ موتور در خط مستقيم است به گونه اي كه در پس هر پيچ موتور دوباره در همان خط سير قبلي قرار مي گيرد ST1300 خود در دو تيپ عرضه مي شود. تيپ استاندارد و تيپ دولوكس. تفاوت ميان مدل استاندارد و دولوكس در ترمز ABS و صفحه نمايش الكتريكي دولوكس است.
موتور ST1300 ، چهار سيلندر۹۰ درجه است كه گنجايش معادل ۱۲۶۰ سي سي دارد و از نوع انژكتوري است. باك سوخت اين موتور كه ۲۹ ليتر گنجايش دارد در جلو و زير زين تعبيه شده است تا حجم كمتري اشغال كند. ظاهراً در ساخت ST1300 از موتور BMW R1150RT نيز الگوبرداري شده است. موتوري كه رقيب مستقيم و سرسخت ST1300 به شمار مي رود.
در مدل استاندارد دو محفظه جدا شونده ۳۵ ليتري در دو طرف موتور وجود دارد و زين مي تواند در سه وضعيت مختلف (۳۰ ميلي متر به بالا و پايين و ۲۵ميلي متر به جلو و عقب) قرار گيرد و يك برجستگي بزرگ در طراحي عقب موتور در نظر گرفته شده است تا شوك ضربات احتمالي عقبي را كاهش دهد. در مدل دولوكس هم همان طور كه گفته شد يك صفحه نمايش الكتريكي وجود دارد از تجهيزات و امكانات اضافي كه مي توان بر روي اين موتور نصب كرد، جعبه عقبي ۴۵ ليتري و راديو و CD چنجر است.
003246.jpg

هتل هاي آمريكايي مي باخ مي خرند
چندين هتل بسيار گرانقيمت در آمريكا قصد خريداري بنز مي باخ (Maybach) را دارند. همانطور كه مي دانيد مي باخ را مي توان سمبل طراحي كلاسيك شركت مرسدس بنز دانست زيرا تمامي اصول مهندسي و زيبايي در آن به چشم مي خورند و مي توان به صراحت گفت كه اين ماشين هيچ نقصي ندارد.
اين هتل هاي آمريكايي مي خواهند با خريد اين ماشين لوكس مشتريان بيشتري براي خود جلب كنند. طبق آماري كه از مشتريان هتل هاي آمريكايي گرفته شده است آنها براي آسودگي بيشتر در رفت و آمد، همگي ماشين هاي شركت مرسدس بنز را انتخاب كرده اند و در اين ميان مدل مي باخ را زيباترين و راحت ترين خودروي بنز مي شناسند. البته بايد بدانيم كه خودروي مي باخ را تنها كساني مي توانند سوار شوند كه ۳۸۵ هزار دلار پول براي خريد ماشين دارند. در غير اين صورت با چند روز اقامت در يكي از هتل هاي گرانقيمت آمريكا نيز مي توانند از مزاياي ماشين لوكسي چون مي باخ بهره ببرند. اين هتل ها به خودي خود بسيار پرزرق و برق و تجملاتي هستند، ديگر ببينيد مي باخ بايد چه ماشيني باشد كه اين هتل ها مجذوبش هستند.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۰۳:۱۳ ـ
اذان مغرب: ساعت ۰۴:۲۰
اذان صبح فردا: ساعت ۴۷:۴

ماشين
هفته
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |  ديدار  |
|  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |