شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۵۸
نگاهي به پديده مهاجرت دائمي دختران دانشجو به شهرهاي بزرگ
مهاجرت زنانه
000393.jpg
مريم پاپي
سپيده ۲۲ ساله، سرش توي كار خودش است، فقط با چند نفر دوست شده، دختر خوش لباسي است، مؤدب هم هست، اما نسبت به محيط اطرافش توجه چنداني نشان نمي دهد. اوايل بچه هاي كلاس، اين را به حساب بي تربيتي اش مي گذاشتند اما اگر روبه روي سپيده بايستي مي بيني كه چشمانش در هاله اي محو شده اند، چشم هايي پر از فكر و خيال، پر از دغدغه هايي كه برايش مهم تر از شيطنت هاي كلاس درس هستند، سپيده از صبح تا شام مي دود؛ دانشگاه، سركار و بعد هم كارهاي خانه. صورتش خسته است، مثل صورت اكثر دخترهاي شهرستاني كلاس.
دانشجوي شهرستاني اصطلاحاً به دانشجوياني كه از شهرها و روستاهاي كوچك به شهرهاي بزرگ مي آيند اطلاق مي شود. اين دانشجويان الزاماً در دانشگاههاي تهران مشغول به تحصيل نيستند، شهرهاي اصفهان، مشهد، شيراز و تبريز هم صورت هاي خسته اي دارند كه با جواني شان در تضاد است.
مهاجرت وقتي زنانه مي شود ويژگي هاي متفاوتي به خود مي گيرد، ماهيت موضوع همان است؛ ورود از يك روستا يا شهر كوچك به شهرهاي بزرگتر. اما اغلب مهاجرت  هاي مردانه در پي به دست آوردن شغلي مناسب صورت مي گيرند و اكثر مهاجرت هاي زنانه به شهرهاي بزرگ معمولاً آنقدر جاذبه دارند كه اين مهاجران موقتي را رها نمي كنند، نه مرداني را كه به بهانه كار و فرستادن پول براي خانواده شان به تهران آمده اند و نه دختران و پسراني را كه به خاطر ادامه تحصيل به اين شهرها مي آيند.
از ديدگاه جامعه شناسي، مهاجرت هايي كه داخل مرزهاي يك كشور صورت مي گيرند به دو دسته مهاجرت هاي فصلي و مهاجرت هاي دائمي تقسيم مي شوند. بسياري از مهاجرت هاي فصلي كه با انگيزه يافتن كار صورت مي گيرند تبديل به مهاجرت هاي دائمي مي شوند.
... وقتي اسمم را در روزنامه، جزو اسامي قبول شدگان تهران ديدم، خوشحالي همراه با نوعي اضطراب و غم به سراغم آمد، مي دانستم كه ديگر شهرم، خانواده ام و دوستانم اين گونه به من تعلق ندارند، وقتي چمدانم را مي بستم همه جا را خوب نگاه كردم تا در ذهنم ثبت شود،... فكرم درست بود، حتي وقتي براي نخستين بار در تعطيلات ميان دو ترم برگشتم تا به خانواده ام سر بزنم، ديگر آن آدم قبل نبودم، حتي اگر همه چيز شهرم ثابت مي ماند، باز هم نمي توانستم ارتباط گذشته را با شهر و آدم ها برقرار كنم، چون نگاه خودم تغيير كرده بود.
دكتر امان قرايي مقدم، جامعه شناس، جدايي دختران دانشجو از محل زندگي قبلي شان را در قالب اين جملات بيان مي كند: «براي دختران فشار و ناراحتي روحي زيادي به وجود مي آيد، دلتنگي دارند، غم دارند و حتي ممكن است در شهر خودشان عاشق شده باشند. ما در دانشگاه هر سال شاهد هستيم كه ورودي هاي جديد روز ثبت نام به همراه پدرها و مادرهايشان مي آيند و گاهي گريه هم مي كنند ولي بعد از مدتي طرز فكرشان تغيير مي كند و پس از گذراندن دوره چهارساله دانشگاه، ديگر آن آدم سابق نيستند، هرچند مشكلات روحي و رواني برايشان به وجود مي آيد ولي آنها را براي زندگي آماده مي كند و به اصطلاح زن زندگي مي شوند.»
اين جامعه شناس ادامه مي دهد: «يك بار آمدن در خيابان هاي تهران، دنياي جديدي را به روي بچه هاي شهرستاني باز مي كند كه پيش از آن در مخيله شان هم نمي گنجيد و همين نخستين ديدار، طرز فكرشان را عوض مي كند و به همان ميزان كه ممكن است آنها را به راههاي خلاف بكشاند، شخصيت آنان را نيز مي سازد و پخته تر مي كند.»
ترم هاي اول اگر به كلاس هاي دانشگاه نگاه كني، قيافه هاي متفاوتي را مي بيني كه مي تواني تشخيص بدهي اهل اينجا نيستند، اما اين تازه واردان بعد از گذشت چند ترم، حتي لباس پوشيدنشان هم مثل ساير بچه ها مي شود و ديگر تشخيص آنها از ساير بچه ها مشكل است.
... اوايل مي ترسيدم به جمع بچه هاي كلاس نزديك شوم، لباس پوشيدنشان، حرف زندنشان و حتي طرز خنديدنشان جور ديگري بود، به همين دليل تا چند ماه فقط به اطرافم نگاه مي كردم و ديگران را زير نظر مي گرفتم، گاهي اوقات هم از من دليل سكوتم را مي پرسيدند ولي نمي توانستم بگويم، تا اينكه اعتماد به نفس لازم براي ورود به جمع آنها را پيدا كردم، با اين حال همچنان دوستان نزديكم مثل خودم، بچه شهرستاني هستند.
دانشجويان شهرستاني براي استحاله در فرهنگ شهرهاي بزرگ مجبور به ايجاد تغييراتي در ظاهر و رفتار خود هستند. حتي نگرش آنها نيز بعد از مدتي تغيير مي كند. اين تغييرات اگرچه در پسران دانشجو نيز اتفاق مي افتد اما دختران بايد ساختارهاي سنتي بيشتري را فرو بريزند تا رفتارهاي جديد را جايگزين آنها كنند. براي دختران هر تغيير در آغاز مشكل و حتي با احساس نادرستي همراه است. از سوي ديگر براي خانواده هاي شهرستاني نيز پذيرش تغييرات دختران مشكل تر از پسران است، حتي گاهي خانواده ها دختران خود را از راه دور نيز با روزي چند بار تلفن زدن كنترل مي كنند. اما اين تغييرات، تفاوت هايي نيستند كه بتوان جلوي ظهور آنها را گرفت و در بسياري از موارد نيز منفي نيستند.
دكتر قرايي مقدم با اشاره به اين كه دانشجوياني كه از خانواده هايشان دور مي شوند در همه جاي دنيا با چنين مسائلي دست به گريبان هستند، مي گويد: «ورود به شهرهاي بزرگ بر دختران شهرستاني تأثيرات روحي شديدي مي گذارد و ممكن است آنها را دچار دپرسيون هاي عميق كند، دختري كه تا به حال در تختخواب خود مي خوابيده، حالا بايد با چند دانشجوي ديگر همسازي كند و زندگي اش را با آنها در يك اتاق بگذراند.»
يك روان شناس نيز در اين خصوص مي گويد: «دختران شهرستاني كه براي ادامه تحصيل به شهرهاي بزرگ مي روند در همه حال نوعي اضطراب به همراه دارند و همين عامل موجب مي شود دختراني كه با رتبه هاي بالا راهي دانشگاه شده اند دچار افت تحصيل شديدي شوند.
هنگامي كه آمار ورود دختران به دانشگاه از پسران پيشي گرفت، عده اي محدوديت هاي خانوادگي و اجتماعي را دليل گرايش بيشتر دختران به دانشگاه عنوان كردند. اين نظريه، ادامه تحصيل دختران در يك شهر ديگر را به نحوي كه چندان قانع كننده نيست، چنين تفسير مي كند كه دختران براي كسب آزادي، مكاني دور از خانواده را برمي گزينند اما قرائي مقدم ضمن رد اين ايده، اظهار مي دارد: «زندگي در شهرهاي بزرگ براي دختران راحت نيست كه به خاطر آزادي بيشتر آن را انتخاب كنند. تحقيقات نشان مي دهد كه اصولاً دختران دانشجو نسبت به پسران دانشجو قشر اجتماعي بالاتري دارند. به همين دليل نمي توان گفت براي فرار از خانواده به دانشگاههاي شهرهاي بزرگ مي آيند، بلكه اعتبار اين دانشگاهها و يافتن شغلي مناسب پس از فارغ التحصيل شدن در دانشگاههاي معتبر است كه خانواده را به اين تصميم مي رساند.»
ميهمانان هميشگي
دانشجوياني كه با اين مشكلات وارد شهرهاي بزرگ مي شوند، ميهمان چند ساله اين شهرها نيستند، اكثر آنها پس از اتمام تحصيلاتشان نيز به شهرهاي خود باز نمي گردند. در اين مرحله انتخاب، دختران باز هم با مشكلات بيشتري نسبت به پسران مواجه مي شوند. به همين دليل برخي از آنها حداكثر تلاش خود را به كار مي برند تا كار ثابتي در شهرهاي بزرگ به دست آورند و در صورت سخت گيري بيشتر خانواده ها، حتي ازدواج مي كنند تا بتوانند ادامه زندگي خود را در شهر دلخواهشان بگذرانند. پژوهشي كه دكتر قرايي مقدم در خصوص عوامل جذب فارغ التحصيلان دانشگاهها به تهران و شهرهاي بزرگ ديگر، با بررسي ۱۰۵ هزار و ۴۷۳ نفر در گروه هاي علوم پزشكي، علوم اجتماعي، علوم تربيتي، علوم انساني، علوم پايه، كشاورزي، فني مهندسي و هنر انجام داده است، به نتايجي دست يافته كه براي ماندن در شهرهاي بزرگ به دختران دانشجو نيز حق مي دهد.
اين جامعه شناس دلايل عمده جذب فارغ التحصيلان را در محورهاي زير خلاصه كرده است: «بازار كار و اشتغال- امكانات اجتماعي، فرهنگي، مذهبي و گذران ايام فراغت- فزوني امكانات اشتغال در شهرهاي بزرگ- مراكز صنعتي و سازمان هاي مراكز فني و حرفه اي- تمركز سازمان هاي اداري، مالي و حقوقي- سازمان هاي خدماتي و رفاهي- سازمان هاي آموزشي و تحقيقاتي- دانشگاهها و مراكز آموزش عالي- تلويزيون، سينما و مراكز تفريحي- سازمان هاي مخابراتي و ارتباطي- مراكز تجاري، اقتصادي و بانكي- جمعيت زياد و افزايش درآمد جامعه شهري- توسعه و گسترش شهرها- پايتخت و مراكز استان ها بودن- بالا بودن سطح درآمد با كار مساوي در شهرهاي بزرگ نسبت به شهرستان ها- كمبود كار متناسب با تخصص در شهرهاي كوچك و امكان يافتن كار فرعي با كسب درآمد بيشتر.»
وي مي افزايد: «اين عوامل موجب مي شوند نيروي كار تحصيلكرده به شهرها مهاجرت كنند، كم كم جا پاي خود را سفت كرده و به صورت مهاجر دائمي درآيند.»
مسأله ديگري كه دانشجويان شهرستاني را تهديد مي كند و موجب مي شود نگاه جامعه نسبت به آنها متفاوت باشد، آسيب هاي اجتماعي است كه در كمين آنها نشسته . دوري از خانواده  و ناشناس بودن مهمترين دلايلي است كه تهديد اين آسيب ها را جدي تر مي كند. قرايي مقدم در اين خصوص مي گويد: «احتمال آسيب هايي نظير اعتياد به سيگار، مواد مخدر، دوستان ناباب و... در دانشجويان شهرستاني بخصوص دختران مي تواند بيشترباشد چون تقريباً آزاد هستند و كنترل خانواده را ندارند.»
وي مي افزايد: «به طور كلي زندگي در شهري كه فرد اهل آن است احتمال ارتكاب جرم را پايين مي آورد. مثلاً در شهرستان يزد كه كمترين آسيب هاي اجتماعي را نسبت به ساير شهرها دارد، چندي پيش يك پسر دانشجوي تهراني خودكشي كرد، يعني آسيب از طريق دانشجويان و آن هم دانشگاه آزاد وارد اين شهر شده است.»
مهاجرت دختران دانشجو برخلاف بسياري ديگر از مهاجرت ها پديده اي منفي تلقي نمي شود، بلكه در كنار آسيب هاي اجتماعي،  جنبه هاي مثبتي نيز به همراه دارد. چون دانشجوياني كه به شهرهاي بزرگ مي آيند اغلب، افراد بااستعدادي هستند و با يافتن زمينه مناسب، به شخصيتي قوي و توانا تبديل مي شوند.
به اين ترتيب مي توان براي زنان مهاجر شهرهاي بزرگ دسته بندي جدا از مردان قايل شد: زناني كه به دنبال خانواده خود به اين شهرها مي آيند و دختراني كه براي ادامه تحصيل راهي شهرهاي بزرگ مي شوند.

با دانشگاهها
دهكده المپيك؛ شهر خوابگاه هاي دانشگاه علامه
000396.jpg

دانشگاه علامه طباطبايي به عنوان تنها دانشگاه تخصصي علوم اجتماعي و انساني در كشور از سال ها قبل به منظور تجميع دانشكده ها و خوابگاه هاي پراكنده خود در سطح شهر تصميم گرفت با در اختيار گرفتن زميني، بخش هاي دانشگاه را در يك مكان متمركز كند.
خوابگاه ها و دانشكده هاي اين دانشگاه هم اكنون در مناطق مختلف تهران پراكنده اند كه در نهايت پس از جست وجوي فراوان در دهكده المپيك، زميني به مساحت ۵۰ هكتار تأمين شده است.
توافق اين كار هم اكنون صورت گرفته و دانشگاه علامه طباطبايي ملزم شده است با فروش ساختمان هاي خود طرح جامع دانشگاه علامه طباطبايي را در دهكده المپيك اجرا كند.
دكتر حبيبي، رئيس دانشگاه علامه طباطبايي درباره روند انجام اين كار گفت: قبل از انقلاب حدود ۵۰ هكتار زمين واقع در دهكده المپيك در اختيار مدرسه عالي ورزش قرار گرفته بود و تا قبل از انقلاب چند ساختمان ساخته شد و با وقوع انقلاب اسلامي مابقي كار متوقف شد.
وي تصريح كرد: بعد از انقلاب مؤسسات آموزشي مستقل در مجتمعاتي ادغام شدند مثلاً مؤسساتي كه در حوزه فني و مهندسي بودند، مجتمع فني و مهندسي را تشكيل دادند كه بعدها نيز به دانشگاه خواجه نصيرالدين طوسي تبديل شد.
مراكزي كه در حوزه علوم انساني و علوم اجتماعي فعال بودند در دو مجتمع اداري و بازرگاني و مجتمع ادبيات و علوم انساني ادغام شدند كه اين دو مجتمع در سال ۶۳ ادغام شدند و دانشگاه علامه طباطبايي را تشكيل دادند.
دكتر حبيبي افزود: با وقوع جنگ، ساختمان هايي كه در مدرسه عالي ورزش براي خوابگاه دانشجويي ساخته شده بود و به مجتمع ادبيات و علوم انساني يعني دانشگاه علامه واگذار شده بود در اختيار جنگ زده ها قرار گرفت و زمين هاي اطراف آن را نيز منابع طبيعي با آن كه قبل از انقلاب به مدرسه عالي ورزش واگذار شده بود، مجدداً تصاحب كرد.
شرايط پذيرش بدون آزمون دوره دكترا در دانشگاه تهران
شرايط ثبت نام و پذيرش بدون آزمون دانشجو در مقطع دكتراي دانشگاه تهران اعلام شد.
دكتر سيد جلال زرگر، سرپرست دفتر استعدادهاي درخشان دانشگاه تهران در  اين  باره گفت ثبت نام دوره هاي بدون آزمون مقطع دكتراي دانشگاه تهران ويژه دانشجويان ممتاز مقطع كارشناسي ارشد از دوم لغايت ۱۶ ارديبهشت ماه سال جاري انجام مي شود. وي مشمولين اين دوره را برگزيدگان ممتاز آزمون سراسري كارشناشي ارشد در هر رشته آموزشي با معرفي سازمان سنجش، دانشجوياني كه شرايط ممتاز بودن را مطابق مواد ۱ و ۱۳ آيين نامه تسهيلات آموزش ويژه دانشجويان ممتاز تا پايان دوره تحصيلي قبلي خود حفظ كرده اند، برگزيدگان المپيادهاي علمي دانشجويي كشور (رتبه اول تا سوم هر رشته) به معرفي سازمان سنجش و دانشجويان دوره كارشناسي ارشد داراي حداقل دو مقاله در مجلات معتبر علمي پژوهشي برشمرد.
دكتر زرگر در ادامه داشتن يكي از شرايط فوق را براي پذيرش متقاضيان كافي دانست و در خصوص شرايط اختصاصي متقاضيان براي پذيرش بدون كنكور مقطع دكتري، گفت: متقاضي بايد در شروع دوره دكتري از كارشناسي ارشد فارغ التحصيل شده باشد و همچنين رشته تحصيلي مورد تقاضا براي دوره دكتري بايد با رشته تحصيلي دوره كارشناسي ارشد متقاضي يكي باشد.
معدل كل دروس دوره كارشناسي ارشد متقاضي حداقل ۱۷ بوده و پايان نامه وي با درجه عالي ارزشيابي شده باشد، متقاضي داراي حداقل دو مقاله در مجلات معتبر علمي- پژوهشي باشد كه البته يك مقاله چاپ شده و يك مقاله داراي پذيرش قطعي براي چاپ نيز قابل قبول است و همچنين متقاضي حداكثر ۳۰ سال سن بايد داشته باشد.
000402.jpg

وي با بيان اينكه پذيرش دانشجويان ممتاز واجد شرايط در دوره دكتري بدون شركت در آزمون، حداكثر ۲۰ درصد مازاد بر ظرفيت اسمي پذيرش گروه هاي آموزشي است، اظهار كرد: در صورتي كه براي يك رشته چند داوطلب (خارج از ظرفيت ۲۰ درصدي دانشكده) واجد شرايط اختصاصي و عمومي دانشگاه باشند، دانشكده و گروه مي توانند با اعمال مكانيزمي مانند ارزشيابي مدارك، انجام مصاحبه و يا احتمالاً برگزاري آزمون، ۲۰ درصد مازاد بر ظرفيت خود را پذيرش كنند.
دكتر زرگر ارائه اصل آخرين مدرك تحصيلي و تحويل دو برگ كپي آن، ارائه اصل شناسنامه و تحويل دو برگ كپي آن، گواهي دانشجوي ممتاز بودن در دوره كارشناسي ارشد حسب مورد از دانشگاه محل تحصيل در ارتباط با مقادير شرايط عمومي پذيرش، ارائه اصل آخرين كارنامه تحصيلي و تحويل دو برگ كپي آن، يك نسخه از مقالات چاپ شده در مجلات معتبر علمي پژوهشي و گواهي پذيرش قطعي چاپ از جمله مدارك مورد نياز براي پذيرش در اين دوره عنوان كرد.وي با اعلام اينكه به مداركي كه از طريق پستي يا اشخاص غيرذينفع و يا خارج از مدت تعيين شده، واصل گردد ترتيب اثر داده نخواهد شد، تأكيد كرد:  متقاضيان بايد در مهلت مقرر از ۲ تا ۱۶ ارديبهشت ماه درخواست كتبي خود را شخصاً به دفتر استعدادهاي درخشان دانشگاه تهران ارائه نموده و همچنين نسبت به تكميل فرم تقاضاي پذيرش و تحويل مدارك مربوطه اقدام نمايند.
بازسازي كوي دانشگاه به جاي ۳۰ سال در ۴۵ روز
كوي دانشگاه تهران، شناخته شده ترين خوابگاه ايران و مشهورترين محل سكونت دانشجويان ايراني توسط شهرداري تهران بازسازي شد.
كوي دانشگاه تهران كه محل زندگي ، درس و مطالعه حدود ۱۰ هزار دانشجو از سراسر كشور است ظرف مدتي حدود ۴۵ روز از سوي شهرداري تهران ترميم و بازسازي شد.
بازسازي خوابگاه كوي دانشگاه درحالي صورت گرفت كه حدود ۳۰ سال صحبت از بازسازي و ترميم كوي بود.
در اقدام شهرداري تهران دست كم دو هزار اتاق كوي دانشگاه مفروش و رنگ آميزي شد، دو سالن ورزش جديد احداث و سه مجموعه ورزشي قبلي اين مجموعه نيز نوسازي و مجهز به انواع تجهيزات بدن سازي و سالن هاي ورزش هاي توپي، كشتي و صخره نوردي شد.
همچنين پنج سالن آمفي تئاتر و تئاتر و سينما در اين مجموعه نوسازي و انواع سيستم هاي نورپردازي و سكوهاي متحرك ويژه تماشاگران و سيستم پخش و تصوير ويديوئي و پرده هاي برقي و مخملي برقرار شد.
خوابگاه كوي دانشگاه از اين پس مي تواند محل خاطره هاي لذت بخشي باشد كه با ۳۰ سال تاخير همراه بود.
۱۶ سال بلاتكليفي پذيرفته شدگان آزمون تكنسين پروتز دندان
رئيس  هيات  مديره  انجمن  دندانسازان  تجربي  گفت : با گذشت  ۱۶ سال  ازبرگزاري  آزمون  تكنسين  پروتز دندان  در دانشگاه  شهيد بهشتي ، وزارت  بهداست ،درمان  و آموزش  پزشكي  قبول شدگان  را با بلاتكليفي  و سرگرداني  رها كرده  است .
به گزارش روابط عمومي انجمن  دندانسازان  تجربي  به  نقل  از «هادي  گلپايگاني » از ميان  حدود دو هزارشركت كننده  آزمون  در استان  تهران  حتي  براي يك نفر گواهينامه  قبولي  تكنسين تجربي  لابراتوار صادر نشده  است .
وي  اضافه  كرد شوراي  آموزش  دندانپزشكي  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش پزشكي  اخيرا با اذعان  به  پاسخگو نبودن  آموزش  فعلي  رشته  پروتزهاي  دندان براي  نيازها و توانايي هاي  فارغ  التحصيلان  به  كسب  تجربه  تأكيد كرده است .
گلپايگاني  گفت : اين  شورا در ارتباط با جلوگيري  از آموزش  دانشگاهي  دندانسازان  تجربي  داراي  مجوز و صاحب  موافقت  اصولي  دانشگاه  علمي - كاربردي  در سالهاي  ۱۳۷۶ - ۱۳۷۷ بايستي  پاسخگو باشد.
نتايج يك پژوهش سال آخري ها را برق مي گيرد...
000399.jpg

كانون مشاوره پيوند دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي تهران اعلام كرد: بيشترين درصد ازدواج دانشجويان در هر مقطع (كارداني- كارشناسي و دكتري) در سال هاي آخر تعطيل است.
بررسي وضعيت اقتصادي- اجتماعي دانشجويان متاهل دانشگاه علوم پزشكي تهران كه به همت كانون مشاوره پيوند دانشجويي در بين ۵۳۰ دانشجوي متاهل صورت گرفته نشان مي دهد: دانشجويان متاهل در دانشكده پزشكي ۲/۳۲ درصد و كمترين تعداد مربوط به دانشكده ابوريحان با ۸/۳ درصد است.
درصد دانشجويان متاهل در اين دانشگاه به طور ميانگين ۸/۷ درصد بوده است كه بيشترين درصد ازدواج دانشجويي در دانشكده توانبخشي ۷/۱۳ درصد و كمترين آن در دانشكده پزشكي ۳/۵ درصد بوده است.
از بين كل دانشجويان متاهل ۶/۴۵ درصد تهراني؛ ۵۳ درصد شهرستاني و ۴/۱ درصد خارجي هستند و ميانگين سن ازدواج در پسران ۷/ ۲۴ سالگي و در دختران ۴/۲۱ سالگي بوده است كه اين ميانگين در سال هاي اخير تفاوت چنداني نداشته است.
۴/۲۱ درصد دانشجويان قبل از ورود به دانشگاه، ازدواج كرده اند و بعد از ورود به دانشگاه نيز بيشترين درصد ازدواج مربوط به ترم هاي چهارم و ششم (۸/۲۰ درصد) است.
از بين دانشجويان متاهل ۸/۳۰ درصد داراي فرزند بوده اند كه ۷/۵۰ درصد آن ها فرزندانشان را خود و يا همسرشان نگهداري مي كنند كه ۵۶ درصد آنها از نحوه نگهداري خود كاملاً راضي و ۸/۳۵ درصد تا حدودي راضي بوده اند.
بررسي به عمل آمده نشان مي دهد ۱/۷۴ درصد از دانشجويان متاهل جهت امرار معاش متكي به درآمد خود، همسرشان يا هر دو بوده و فقط ۲/۱ درصد از وام تحصيلي به عنوان منبع درآمد استفاده مي كنند و ۷/۲۴ درصد از دانشجويان علاوه بر درآمد خود و همسرانشان از كمك خانواده با ساير منابع جهت امرار معاش بهره مي گيرند.
در ادامه اين تحقيق آمده ۷/۲۹ درصد ميزان درآمدشان را كافي ندانسته و ۲۶ درصد ميزان درآمد ماهيانه را كافي و ۲/۴۴ درصد اين درآمد را تا حدودي كافي مي دانستند.

دانشجو-۳
دانشجو-۲
دانشجو-۴
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |