شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۵۸
گفت وگو با دكتر سيدعلي اكبر صفوي در باره سازوكار اولين دانشگاه اينترنتي ايران
ورود به دانشگاه از پنجره هاي وب
اشاره:دانشگاه اينترنتي يا مجازي كه امروزه تقريباً در همه دانشگاه هاي مطرح و با سابقه دنيا جاي خود را باز كرده مي رود تا اولين تجربه را از يكي از معتبرترين دانشگاه هاي كشور آغاز كند.
سطح كيفي آموزش در اولين دانشگاه اينترنتي ايران، ساز و كار علمي و اداري اين دانشگاه، ميزان كارآمدي فارغ التحصيلان اين دانشگاه و ... پرسش هايي هستند كه با دكتر سيدعلي اكبر صفوي مشاور رئيس دانشگاه شيراز و مسئول راه اندازي آموزش هاي مجازي اين دانشگاه در ميان مي گذاريم.
000405.jpg
* دانشگاه مجازي چه نوع دانشگاهي است؟
- منظور از دانشگاه مجازي، آموزش الكترونيكي و يادگيري الكترونيكيe- learning ، دانشگاهي است كه در آن خدمات آموزشي براي يادگيري داوطلب از طريق شبكه كامپيوتري و در محيط چند رسانه اي ارائه مي شود. ارتباط بين دانشجو و استاد و اينگونه دسترسي ها عمدتاً بر روي شبكه كامپيوتري صورت گيرد و اين ماهيت آموزش مجازي است، روش هاي مختلفي در اين زمينه وجود دارد، وقتي براي توضيح يك درس ساده از يك Powerpointدر محيط كامپيوتري استفاده مي شود يك كار الكترونيكي انجام شده است، اما اينها مقدمات هستند. وقتي از آموزش الكترونيكي يا دانشگاه مجازي صحبت مي كنيم، منظور اين است كه دانشجو بتواند به تقريباً همه اجزاي يك آموزش جامع يا آموزش دانشگاهي از طريق شبكه كامپيوتري دسترسي داشته باشد و كارهاي خود را در آن محيط انجام دهد. متأسفانه تبليغات بسيار اشتباهي در كشور در اين زمينه انجام مي شود.از سوي برخي دانشگاه ها و يا مؤسسات آموزشي اعلام شده كه دانشگاه مجازي و غيره راه اندازي كرده اند در حالي كه اين كار را انجام نداده اند.
* ساز وكار اين دانشگاه را تشريح كنيد؟
- اين كار اساساً به چند بعد تقسيم مي شود. در يك بعد به يك نرم افزار نيازمنديم. نرم افزاري كه دانشجو بتواند وارد محيط آن شود انتخاب واحد كند، استادها و دروس مختلف را ببيند و ثبت نام كند. يعني تمام كارهاي خدمات آموزشي دانشگاه را بتواند از طريق آن محيط نرم افزاري انجام دهد.
در بعد ديگر نياز به سخت افزار هست. مثل سرور و يا مجموعه سرورهايي كه بتوان نرم افزار مربوطه را روي آن نصب كرد و امكان اين كه تعداد زيادي كاربر كه در عين حال تقاضاهاي مختلف و متنوعي دارند، همزمان به آن وصل شوند و بتوانند در محيط سخت افزاري كار كنند. اينها مجموعه نرم افزاري و سخت افزاري اصلي است. در بعد ديگر نياز به شبكه كامپيوتري است كه قادر باشد ارتباط بين مجموعه نرم افزاري و سخت افزاري (سرورها) را با نقاط مختلف برقرار كند. حتماً يك شبكه كامپيوتري مناسب و پرسرعت لازم است كه بتواند اين ارتباط را برقرار كند. همه اينها ابزارهاي اوليه اي هستند كه براي راه اندازي دانشگاه مجازي مورد نياز است.
* محتواي آموزشي در اين دانشگاه چطور طراحي شده؟ و براي تهيه آن چه مسائلي مد نظر بوده است؟
- براي تهيه محتوايي آموزشي بايد استانداردهاي آموزشي را رعايت كرد و به طور منطقي و علمي محتواي آموزشي را در محيط نرم افزاري قرار داد. محتواي آموزشي اشكال گوناگوني دارد و در ساده ترين حالت عين متن كتاب و جزوه استاد را دقيقاً تايپ كرده و در صفحاتي قرار مي دهند تا وقتي دانشجو درسي را انتخاب كرد، وارد آن صفحات شود و متن را بخواند. حالت كامل تر اين است كه از عواملي كه صفحه را جذاب ترمي كند ، استفاده شود.
در حالت ديگر همراه متن ساده نوشته شده، صوت هم باشد. در اين سيستم در كامل ترين حالت از محيط چند رسانه اي بيشتر استفاده مي شود. مثلاً فرض كنيد يك منحني و يا شكل هايي كه در آن محيط قرار است تشريح گردد از ابتدا مثل عكس داخل كتاب نباشد بلكه همزمان كه دانشجو به آن درس مي رسد، شكل نيز همراه توضيح ترسيم شود. عين اين كه استاد در كلاس درس و پاي تخته آن شكل يا منحني را مي كشد و حتي زيباتر از آن و آنجا كه لازم باشد شكل به طور سه بعدي رسم مي شود. به دانشجو نيز اجازه داده مي شود تا در صورت تمايل برخي از پارامترهاي اين منحني يا شكل را تغيير دهد و اثرات آن را همان لحظه ببيند.
* پرهزينه ترين بخش در راه اندازي آموزش مجازي كدام است؟
- توليد محتواي آموزشي يكي از پرهزينه ترين بخش هاي سرمايه گذاري براي راه اندازي آموزش مجازي است. به نحوي كه اگر بخواهيم عدد و رقم در اين زمينه بدهيم چنانچه براي خريد نرم افزار و سخت افزار اين مجموعه مثلاً ۱۵۰ ميليون تومان سرمايه گذاري لازم باشد براي توليد محتواي درسي فقط يك رشته بيش از ۳۰۰-۲۰۰ ميليون تومان سرمايه نياز است، تجسم كنيد وقتي رشته هاي زيادي راه اندازي شود به چه سرمايه كلاني نياز است.
* مزيت محيط هاي ديجيتالي چيست؟
يكي از مزيت ها و زيبايي هاي اين محيط نسبت به درس معمول استاد اين است كه خيلي از اوقات ممكن است جزوه استاد براي مدت طولاني ثابت بماند، اما در محيط ديجيتالي چون محتوي در اينترنت قرار مي گيرد و همه آن را مي بينند، استاد حساس تر مي شود كه دائماً آن را به روز كند و در آن تغييرات ايجاد كند. البته اساس درس تغييري ندارد بلكه ۱۰ تا ۱۵ درصد مطالب تغيير مي كند و به صورت مستمر به روز مي شود. توضيح اين كه در آموزش مجازي وظيفه دادن خط اينترنت و... با سرويس دهنده نيست. در اين نوع آموزش فرض اين است كه سايت با امكانات مناسبي تهيه شود و داوطلبان با در اختيار داشتن خط تلفن يا خط اينترنت و از طريق سايت هاي اينترنتي كه خودشان تهيه مي كنند از اين سرويس ها استفاده مي كنند.
در دانشگاه حضوري درس توسط استاد يك بار گفته مي شود و بعد دانشجو خودش بايد دنبال مطلب برود. اما در آموزش مجازي وقتي درس در محيط اينترنت طرح مي شود دانشجو مي تواند هر چند بار كه بخواهد مطلب را براي خودش تكرار كند. نحوه انتقال مطلب با استفاده از ابزار چند رسانه اي از كيفيت بسيار بالايي برخوردار است. براي افراد شاغل و كساني كه نمي توانند در دانشگاه هاي حضوري تحصيل كنند، دانشگاه مجازي يك فرصت بسيار مناسب است. دانشجو در هر نقطه كشور كه به خط اينترنت دسترسي داشته باشد، مي تواند از آموزش عالي بهره ببرد بدون اينكه نياز به كوچ كردن و حضور فيزيكي باشد.
* با توجه به اين كه نخستين تجربه شما بود، چگونه عمل كرديد؟
- در مرحله اول ما سعي كرديم از تسهيلات بيشتري استفاده كنيم. براي شبكه اينترنت و اينترانتي كه اين مجموعه ها را به هم وصل كند از شبكه دانشگاه شيراز كه يكي از شبكه هاي وسيع اين شهر با استفاده از كابل نوري است و شبكه سازمان صدا و سيما كه استانهاي بزرگ را به هم وصل مي كند، استفاده كرديم و اين امكان فراهم شد كه دانشجو بدون اين كه بخواهد مستقيماً از كانال هاي اينترنتي ويژه وارد شود مي تواند با اتصال به اين شبكه با سرعت بالاتر و هزينه كمتر از خدمات مربوطه بهره ببرد. در مرحله دوم سرورهاي ارائه دهنده خدمات را در نقاط مختلف قرار مي دهيم تا اتصال  به آنها به سهولت امكان پذير باشد. مثلاً در حال حاضر اين سرورها در تهران و شيراز مستقر هستند و افرادي كه در تهران هستند نياز به استفاده از خط اينترنت و تحمل هزينه زياد براي بهره گيري از آموزش مجازي ندارند و به راحتي مي توانند با اتصال به سرور محلي از اين امكانات بهره  گيرند. امكان افزايش سرورها در نقاط مختلف وجود دارد و بسته به تعداد متقاضي است. به اين ترتيب هزينه هاي اينترنتي فوق العاده كاهش و سرعت دسترسي به اطلاعات افزايش مي يابد و اين ابتكار عمل موجب موفقيت طرح بوده است. قوانين مربوط به آموزش مجازي هم تدوين شده كه پس از تأييد وزارت علوم به مرحله اجرا درمي آيد.
* به قوانين و نظامنامه دانشگاه مجازي اشاره كرديد كمي در اين باره توضيح دهيد؟
- يكي از ظرافت هايي كه بايد مورد توجه قرار بگيرد قوانين تحصيل از طريق اينترنت است. آيا قوانين مثل حالت حضوري است؟ تعداد واحدهاي تحصيلي همان است كه در حالت حضوري مي گيرند يا نه؟ و... كه طبيعتاً اين طوري نيست و استانداردهاي جهاني هم اين را مي گويد.
مجبور شديم نظامنامه آموزشي را خودمان تدوين و به وزارت علوم پيشنهاد دهيم كه مورد استقبال قرار گرفت. مسايل مربوط به انتخاب واحد، حذف و اضافه و ضوابط مختلفي كه در آموزش حضوري معمول وجود دارد با يك مقداري انعطاف پذيري و با استفاده از تجارب جهاني، در اين نظامنامه گنجانده شده است.
* سطح كيفي آموزش چگونه است؟
- براي دانشجويان آزمون هايي در نظر گرفته شده و دانشجويان از طريق ايميل مي توانند با استاد در ارتباط باشند.
در ساعت خاصي و به صورت چت روم كلاس  مجازي تشكيل مي شود.
استاد دريك نقطه نشسته و دانشجويان از نقاط مختلف فيزيكي، همه با هم از طريق كامپيوتر وارد اين كلاس درس مجازي مي شوند و روي تابلويي كه در اختيار دارند، استاد توضيح مي دهد، مي نويسد و دانشجويان مي بينند و بر عكس. در واقع يك كلاس مجازي هم به صورت زنده تشكيل مي شود. سطح آموزش از كيفيت مناسب و بالايي برخوردار است.
نكته ديگر اين كه تجربه جهاني نشان داده كه فرهنگ صد درصد مجازي هنوز جا نيفتاده است لذا ما كلاس هاي رفع اشكال حضوري با انعطاف پذيري پيشتر و البته به صورت كاملاً اختياري در نظر گرفته ايم. در عين حال دانشجو مي تواند از طريق شبكه با دانشگاه در ارتباط باشد.
در آموزش مجازي استاد ابتدا اصول و كليات درس را يكبار مي نويسد و سپس از سوي استاد ناظر مورد بررسي قرار مي گيرد و بعد روي شبكه مربوطه قرار مي گيرد. در اين حالت استاد دقت و حساسيت بيشتري به خرج مي دهد وسعي مي كند به بهترين نحو ممكن عمل مي كند. در صورتي كه در شيوه حضوري اين چنين نيست.
* درباره ظرفيت و نحوه پذيرش دانشجو بگوييد؟
- پذيرش دانشجو در اين دانشگاه خارج از سيستم كنكور است. متقاضي دو درس را مي گيرد و در صورت موفقيت و پاس كردن آن درس ها رسماً  دانشجو مي شود.
اساس پذيرش دانشجو، سيستم دوره هاي فراگير است مانند آنچه در دانشگاه پيام نور در سالهاي گذشته تجربه شده است. يعني داوطلبان با شرط حداقل معدلي كه تعيين شده مي آيند. مثلاً در نخستين دوره دانشگاه مجازي كه دوره كارشناسي ناپيوسته بود، بايستي معدل دوره كارداني داوطلب ۱۴ مي شد و دو درس مي گرفت كه در صورت قبولي كسب حداقل نمره ۱۴ در اين دو درس عملاً  به عنوان دانشجو پذيرفته مي شد. در واقع داوطلب با قبولي در دروس نشان مي دهد كه توانايي علمي براي طي دوره را دارد. البته چون استقبال شد، از طريق سازمان سنجش و كنكور سراسري ۳۰ نفر پذيرش خواهيم داشت. براي كساني كه از طريق كنكور سراسري وارد شوند ديگر شرط معدل و قبولي در دو درس ملاك نخواهد بود.
در حال حاضر ظرفيت براي پذيرش دانشجو محدود است و حدود يكصد تا يكصد و پنجاه نفر در مرحله اول پذيرش داريم. اما هر سال سه نوبت پذيرش خواهيم داشت و براساس تعداد داوطلبان به راحتي مي توانيم ظرفيت پذيرش دانشجو را گسترش دهيم.
* در چه رشته و دوره اي دانشجو پذيرفته ايد و يا خواهيد پذيرفت؟
- دوره كارشناسي ناپيوسته كنترل ابزار دقيق نخستين دوره اي بود كه دانشجو پذيرفتيم (از مقطع كارداني به كارشناسي).
تا دو ماه آينده و در صورت تصويب نهايي رشته ها در چند رشته ديگر از سطوح ديپلم به ليسانس و كارشناسي ارشد دانشجو خواهيم پذيرفت.
* شهريه شما چطور است؟
- با توجه به سرمايه گذاري هاي انجام شده كه دولت علي رغم اعتبارات زياد طرح تكفا، نقش و سهمي در اين زمينه نداشته، براي دوره فوق ديپلم به ليسانس و براي مدت دو سال و نيم حدود ۳/۳ ميليون تومان، براي دوره فوق ليسانس حدود ۴ ميليون تومان، براي ليسانس كه طبيعتاً  با توجه به رشته تحصيلي متفاوت خواهد بود، پيش بيني حدود ۵ تا ۶ ميليون است كه به تدريج و در طول ترم هاي تحصيلي دريافت مي شود. طراحي ما سه ترم تحصيلي در سال است كه دانشجو مي  تواند در اين سه ترم واحد بگيرد و هزينه هاي آن را نيز پرداخت كند.
* فكر نمي كنيد اين ارقام قدري زياد باشد؟
- در حال حاضر هزينه ها نسبت به برخي دانشگاههاي غيرانتفاعي بالاتر است اما كيفيت آموزشي بالاتر و انعطاف پذيري آن بيشتر است. در اين مورد به نكته اي اشاره مي كنم. وقتي دانشجويان به دوبي مي روند و آمريكا آنجا شعبه آموزش عالي داير مي كند و بعدها با ترفندي از استادان ايراني استفاده مي كند، مي بينيد كه اكثر (حدود ۸۰ درصد) دانشجويانش ايراني هستند و در سال ۱۰ هزار دلار شهريه مي دهند. البته اينها غير از هزينه هاي زندگي و مسائل فرهنگي و مسأله دوري از خانواده و غيره است. پس رقم ۳ يا ۴ هزار دلار براي كل دوره زياد نيست. در حال حاضر، دانشگاه هاي خودمان كه در مناطق آزاد تجاري شعبه داير كرده اند براي هر ترم تحصيلي ۳۵۰۰ يورو شهريه مي گيرند!
* درباره مدرك تحصيلي و اعتبار آن توضيح دهيد.
- مجوز وزارت علوم را به عنوان اولين دانشگاه مجازي كشور دريافت كرديم و مدرك تحصيلي اين دانشگاه كاملاً  مورد تأييد وزارت علوم است.
مثل ساير مدارك تحصيلي دانشگاه شيراز اعتبار دارد و دانشگاه شيراز آن را صادر مي كند و تفاوتي با دوره هاي حضوري معمول ندارد.
* آزمون هاي پايان ترم چگونه برگزار مي شود؟
- در آموزش مجازي ارزيابي و امتحان براي اطمينان بيشتر در حال حاضر به صورت حضوري انجام مي شود. يعني امتحانات پايان هر ترم در محل هايي كه اعلام مي گردد با حضور همه دانشجويان برگزار مي شود. زيرا هنوز اطمينان كافي به امتحان دادن از طريق مجازي به وجود نيامده است.

جاده مرگ در كمين دانشجويان گناباد
000408.jpg
در ميان جاده هاي پرخطر كشور جاده هاي گناباد شايد يكي از خطرناك ترين و ترسناك ترين جاده هاي كشور است.
اين جاده پر پيچ و خم و خطرناك در مسير گناباد- مشهد كه در ميان مردم منطقه به «جاده مرگ»مشهور شده است در چند ماه گذشته حدود ۲۷۱ كشته و زخمي بر جاي گذاشته و در خونين ترين حادثه سال در بامداد هفدهم فروردين سال جاري ۳۰ تن را به كام مرگ فرستاده است.
اما در جوار اين جاده، سايت آموزشي دانشكده علوم پزشكي گناباد قرار دارد و هر ماه حدود ۴۳ هزار نفر از دانشجويان، استادان و كاركنان دانشكده علوم پزشكي گناباد براي رفتن به سايت آموزشي دانشگاه در حال تردد هستند. اين در حالي است كه سايت آموزشي دانشكده در يكي از فرعي هاي اين جاده قرار گرفته و امكان حادثه را بيشتر كرده است.
جاده اي تاريك كه هر لحظه امكان يك حادثه تلخ در آن مي رود.
دانشكده علوم پزشكي گناباد داراي پنج خوابگاه براي دانشجويان روزانه و دو خوابگاه براي دانشجويان شبانه به صورت خودگردان است و بيشتر دانشجويان اين دانشكده (حدود ۸۰ درصد) را تحت پوشش قرار داده است.
اما مهم ترين دغدغه مسئولان و دانشجويان دانشكده علوم پزشكي گناباد وضعيت رفت و آمد دانشجويان به سايت آموزشي دانشكده است كه به لحاظ مجاورت با جاده وحشتناك گناباد همواره انتظار يك حادثه خطرناك خانواده بزرگ دانشكده را رنج مي دهد.
دكتر عبدالجواد خواجوي معاون آموزشي و پژوهشي دانشكده علوم پزشكي گناباد براي رفع اين مشكل از خريد فاكتور براي ايجاد روشنايي جاده ورودي دانشكده خبر مي دهد و مي گويد: متأسفانه علي رغم نصب اين فاكتور توسط اداره راه، هنوز اداره برق براي راه اندازي اين فاكتور و به عبارتي برق دار كردن آن اقدامي صورت نداده است.
دكتر خواجوي در عين حال براي رفع هر چه سريع تر اين مشكل از شوراي شهر و شهرداري منطقه مي خواهد تا نسبت به تكميل و متصل كردن بلوار دانشكده به بلوار وحدت اقدام كنند.
وي ادامه مي دهد: دانشكده علوم پزشكي گناباد پيشتاز در عرصه پژوهش در بين دانشگاههاي تيپ ۳ كشور است و وجود پايگاه تحقيقاتي جمعيتي، گامي مهم در جهت ارتقاء پژوهش در اين دانشكده به شمار مي رود.
اما «جاده مرگ» سال هاي طولاني است كه يكي از مشكلات هميشگي دانشجويان دانشكده علوم پزشكي گناباد بوده است. به همين خاطر سرانجام در يك تصميم گروهي و مشورت هاي متعدد دانشجويان اين دانشكده تصميم گرفتند، مشكل خود را با رئيس جمهوري در ميان بگذارند. از اين رو در نامه اي به سيد محمد خاتمي خواستار رسيدگي به وضعيت جاده «مرگ» شدند.
در اين نامه كه به امضاي شمار زيادي از دانشجويان رسيده، آمده است: سخن ما به طور خاص در مورد محور گناباد- مشهد است جاده اي كه اگر آن را جاده مرگ و وحشت مي ناميم. حرف گزافي نگفته ايم جاده اي كه از خونين ترين جاده هاي كشور است و همه ساله جان بسياري از همشهريان و هم استاني ها خراسان را مي گيرد و جاده اي كه ۳۰ سال از ساخت آن مي گذرد، اما هيچ اقدامي در جهت تعريض آن صورت نمي گيرد.
دانشجويان دانشگاههاي گناباد در اين نامه ادامه مي دهند: واقعاً سرمايه اي مهمتر و اساسي تر از نيروي انساني در كشور وجود ندارد ولي متأسفانه به اين مهم آنطور كه بايد و شايد توجه نمي شود و به قول معاون وزير بهداشت، سفر نوروزي در جاده هاي ايران خطرناك تر از رفتن به جبهه است.
در اين نامه از رئيس جمهور خواسته شده است با توجه به در نظر گرفتن رديف بودجه اي خاص براي دوبانده شدن محور گناباد- مشهد هر چه سريعتر به اين امر جامه عمل پوشانده شود و مسئولان در اين زمينه كوتاهي نكنند، زيرا كوتاهي در حفظ جان انسان ها موجب خسران الهي مي شود.

ستون شما
افزايش دانشجو با كدام امكانات؟
وزارت علوم در برنامه چهارم توسعه در پي آن است كه تعداد دانشجويان را باز هم افزايش دهد. مي گويند جامعه اي كه مي خواهد رو به توسعه حركت كند بايد دانشگاه هاي آن كشور هم رو به توسعه علمي بروند و اين مستلزم برنامه ريزي صحيح است كه در آن بتوانيم با ورودي بيشتر، خروجي هاي بيشتري هم داشته باشيم. حال سؤال اينجاست كه اگر قرار باشد دانشجوي بيشتري گرفته شود آيا فكري هم براي تأمين امكانات مورد نياز اين دانشجو كرده اند يا خير؟ يا اين كه تنها تعداد پذيرش افزايش مي يابد و امكانات همان خواهد ماند.
با توجه به كمبودهايي چون فضاي كم آموزشي در دانشگاه ها محدوديت سالن هاي كتابخانه اي، به روز نبودن كتب مرجع دانشگاهي و تجهيز نبودن آزمايشگاه ها و سايت هاي كامپيوتري و كمبود استاد خوب به ويژه در رشته هاي كاربردي و... آيا افزايش تعداد دانشجويان به معناي افزايش خيل فارغ التحصيلان بيكار و مدعي مدركي كه عمدتاً فاقد تخصص لازم هستند نيست؟
توسعه يك كشور و توسعه علمي جامعه قبل از آن كه نياز به تعداد بي شماري فارغ التحصيل داشته باشد، نيازمند متخصص است. ما در حال حاضر نياز به مغزهاي متفكر و خوب داريم كه بتوانند اقتصاد و صنعت كشور را بچرخانند. دانشجويي كه فقط براساس چشم و هم چشمي به دانشگاه آمده و البته تقصيري هم ندارد، فردا چطور مي تواند مدعي چرخاندن چرخ هاي اقتصادي مملكت باشد؟
سردبير صداي دانشجو
تفاوت دانشگاه ها
فوق ديپلم برق (الكترونيك) دانشگاه آزاد هستم. به واسطه علاقه شخصي به رشته مديريت بازرگاني، در آزمون سراسري شركت كردم و در دانشگاه پيام نور واحد شهريار پذيرفته شدم. در حال حاضر كه در اين واحد تحصيل مي كنم تازه متوجه تفاوت هاي دانشگاه پيام نور با ساير دانشگاه ها منجمله آزاد شده ام.
از نظر بار علمي اين واحد خيلي ضعيف است و از دانشجويان جواني كه تازه فارغ التحصيل شده اند به عنوان استاد استفاده مي كنند. اين واحد با داشتن سه هزار دانشجو فقط دو سهميه وام دانشجويي و يا يك سهميه حج دارد.
دانشجوي رشته مديريت بازرگاني
پيام نور شهريار
وقتي دانشگاه منحل مي شود!
دانشگاه آزاد اسلامي واحد سوادكوه منحل شد. محل اين دانشگاه كه در جنگل هاي سوادكوه واقع شده براي ساخت پست برق به شركت برق واگذار شده است. البته قبل از احداث اين دانشگاه در مورد زمين آن اختلاف نظر وجود داشت.
به هرحال به دانشجويان اين دانشگاه اعلام شده كه از ترم آينده در اين واحد كلاس تشكيل نمي شود و دانشجويان بايد به منطقه يك دانشگاه آزاد يعني استان فارس بروند. اين در حالي است كه قبلاً از سوي مسئولان امر اعلام شده بود مجهزترين خوابگاه دانشجويي خاورميانه در سوادكوه ايجاد خواهد شد. كدام را قبول كنيم، انحلال يا ايجاد مجهزترين خوابگاه؟
دانشجوي رشته مواد غذايي- سوادكوه
تا دير نشده كاري كنيد
قرار بود امتحان دستياري پزشكان عمومي نيمه بهمن ماه سال گذشته برگزار شود كه شايع شد سؤالات لو رفته اما وزارتخانه آن شايعه را تكذيب و اعلام كرد به خاطر زلزله بم اين آزمون با يك ماه تأخير برگزار خواهد شد. به هرحال چهاردهم اسفند ۱۳۸۲ اين آزمون برگزار شد. در حال حاضر اين شايعه كه برخي افراد در اين آزمون امتيازات غيرقابل باوري آورده اند به شدت قوت گرفته در حالي كه اگر اين موضوع صحت داشته باشد خطر بزرگي آينده پزشكي و سلامت جامعه را تهديد مي كند. آيا يك متقلب بايد متخصص شود يا نه؟ بالاخره پزشكان درسخوان براي همه شناخته شده هستند و رتبه هايشان در علوم پايه، كنكور سراسري و امتحان پري انترني مشخص است و نبايد حق ملت ضايع شود. مردم بايد وقتي پيش يك متخصص مي روند، اطمينان كامل به صلاحيت علمي او داشته باشند. مردم چگونه مي توانند به كسي كه با تقلب وارد جامعه پزشكي مي شود، اعتماد كنند؟ اين بازي با سلامت جامعه و آينده بنيه پزشكي كشور است. من يك مدرس دانشگاه هستم، شنيدم شخصي رتبه حدود ۵۶۰ آورده، در حالي كه اين اصلاً عملي نيست. رتبه هر كس بالاتر از ۴۵۰ شده باشد بايد به دقت بررسي شود و رتبه او در امتحانات و رتبه هاي دانشگاهي مورد بازبيني قرار گيرد.
طبق محاسبات خود داوطلبان براساس پاسخنامه برخي رتبه هاي بالايي را مي گيرند و هنوز كه نتايج اعلام نشده، مسئولان وزارت بهداشت بايد با دقت زياد داوطلبان اصلح را انتخاب كنند و تا دير نشده كاري كنند.
مدرس دانشگاه
تحصن دانشجويان پيام نور به افزايش شهريه ۱۵ درصدي
دانشجويان دانشگاه پيام نور مشهد، در اعتراض به افزايش شهريه ۱۵ درصدي خود در سال تحصيلي آينده تحصن كردند.
اعتراض به افزايش ۱۵ درصدي شهريه دانشگاه هاي پيام نور در سال تحصيلي (۸۴-۸۳) ، اعتراض به عدم تخصيص اعتبار هزينه مشخص جهت امور فرهنگي و آينده ورزشي و اعتراض به عدم ارايه مدرك فارغ التحصيلي در موعد مقرر از مهم ترين اهداف اين تحصن بود.
در اين تحصن كه در محوطه دانشگاه پيام نور مشهد برگزار شد، دانشجويان با شعارهايي همچون «از ماست كه بر ماست» و «دانشجو فردا به صحنه مي آيد» اعتراض خود را بيان كردند.

با دانشگاهها
نارضايتي ۷۹ درصد دانشجويان دختر دانشگاه اروميه از وضعيت خوابگاه ها
۷۹ درصد دانشجويان دختر ساكن خوابگاه دانشگاه اروميه معتقدند تعداد نفرات داخل هر اتاق بيشتر از حد استاندارد و مطلوب است.
نتايج يك نظرسنجي كه توسط اداره امور دانشجويان دانشگاه اروميه از دانشجويان دختر ساكن خوابگاه دانشگاه انجام گرفته است نشان مي دهد كه تنها ۲۱ درصد دانشجويان از تعداد نفرات فعلي در هر اتاق رضايت دارند و ۷۶ درصد آن ها معتقدند كه تعداد نفرات بايد كاهش يابد.
اين نظرسنجي نشان مي دهد ۹۵ درصد دانشجويان مايل هستند در اتاق هاي ۴ نفري ساكن باشند و ۴ درصد با ۵ نفري بودن اتاق ها موافق هستند.
دراين نظرسنجي تنها ۹ درصد سوال شوندگان خيلي زياد از فضاي تعلق گرفته به اتاق راضي هستند و ۱۵ درصد زياد، ۵۴ درصد به ميزان متوسط و ۲۲ درصد به مقدار كم با اين مقدار فضا موافق هستند.
همچنين ۴۵ درصد دانشجويان از خدماتي كه در خوابگاه ارائه مي شود راضي هستند و ۶۰ درصد آنها وضع سرويس هاي بهداشتي خوابگاه را مثبت ارزيابي كرده اند.
۸۲ درصد آن ها محيط و غذاي سالن مطالعه خوابگاه را نامطلوب و ۲۷ درصد دانشجويان ياري رساني سرپرستان خوابگاه را در حد خيلي زياد دانسته اند.
۷۶ درصد دانشجويان معتقدند امكانات موجود در خوابگاه از قبيل ميز، تخت و كتابخانه نسبت به خوابگاه هاي ديگر راضي كننده نيست و تنها ۲۴ درصد آنها از امكانات موجود رضايت دارند.
سهميه ۵۰ درصدي پذيرش جنسيتي دانشجو در صورت ابلاغ وزير بهداشت اعمال مي شود
سهميه ۵۰ درصدي پذيرش جنسيتي دانشجو در رشته هاي علوم پزشكي، در صورت ابلاغ وزير بهداشت از امسال در آزمونهاي سراسري و تخصصي اين وزارتخانه اعمال مي شود.
دكتر عبدالله كريمي، معاون آموزشي وزارت بهداشت،  درمان و آموزش پزشكي با اعلام اين خبر، گفت: اعمال سهميه ۵۰ درصدي پذيرش دانشجو در رشته هاي علوم پزشكي، سال گذشته از سوي رئيس جمهور مسكوت ماند و نظر نهايي به كار كارشناسي بيشتر در اين خصوص موكول شد.
وي افزود: اگرچه پيش از اين وزارت بهداشت با كار كارشناسي به اين نتيجه رسيده بود، ولي پس از بررسي و كار كارشناسي مجدد، شوراي عالي برنامه ريزي علوم پزشكي، اعمال سهميه ۵۰ درصدي پذيرش دانشجويان دختر در رشته هاي پزشكي را تاييد كرده است. به گفته وي، اگرچه اعمال سهميه ۵۰ درصدي از طريق وزارت بهداشت قانونا صحيح است، ولي باز بايد منتظر نظر مجلس شوراي اسلامي بود.
درددل هاي يك مدرس حق التدريس دانشگاه اي كه به اينجا وارد مي شوي...
از سال ۷۸ تا حال به عنوان مدرس حق التدريس در چهار دانشگاه كشور مشغول تدريس هستم. در گزارش هفته پيش «دانشجو» از وضعيت استادان و مشكلات آنها نوشته بوديد. مطلب بسيار متين و خوبي بود. اما بد نيست در مطالبتان قدري هم از وضعيت استادان حق التدريس بنويسيد.
استادان حق التدريس با حداقل مبلغ اختصاص داده شده براي دروس نظري و عملي مشغول تدريس هستند و در عين حال از حداقل امكاناتي كه دولت حتي براي كارگران كارگاه ها در نظر مي گيرد هم محروم مي باشند. مدرسان حق التدريس در دانشگاه با چند سال سابقه كار، متأسفانه مشمول بيمه نيستند. مزايايي مثل عيدي و كمك هزينه هاي ديگر، هيچيك به استادان حق التدريس تعلق نمي گيرد و در حال حاضر اين قشر با وضعيت بلاتكليفي محض روبه رو هستند.
براي استاد حق التدريسي امنيت شغلي معنايي ندارد. يك ترم شما را مي خواهند، ترم ديگر دعوت به همكاري نمي شويد و هيچ مرجعي هم براي پاسخگويي وجود ندارد. هستند استادان جوان بسياري كه از محبوبت لازم نزد دانشجويان هم برخوردارند، اما دانشگاه چشمش را به روي آنها مي بندد.
به هر حال مدرسين حق التدريس به مراتب در درجاتي پايين تر از اعضاي هيأت علمي قرار دارند. يك مدرس حق التدريس كلا براي هر يك ساعت درس نظري، ۳۱۵۰ تومان و براي دروس علمي ۲۷۵۰ تومان دريافت مي كند كه از اين مبلغ درصدي بابت ماليات كم مي شود.
همين حق الزحمه اندك هم در پايان هر ترم تحصيلي و نه ماهيانه آن هم با ۴ يا ۵ ماه تأخير پرداخت مي شود، حال آن كه هزينه هاي همه ما به صورت ماهانه انجام مي گيرد.
و مطلب بسيار مهم ديگر اين كه هر دانشگاهي براي مدرس حق التدريس خود يك قيمت و نرخ خاص دارد.
مشكل بعدي بي مسئوليتي وزارت علوم در قبال جذب مدرسان حق التدريس است. از دو سال پيش تاكنون مدارك ما را گرفته انداما هنوز در بلاتكليفي به سر مي برم و كسي پاسخگو نيست. بنده به عنوان يك مدرس با ۲۷۵ دانشجو در يك ترم، نمي توانم يك پيكان بردارم و بي توجه به جايگاه اجتماعي خود، به مسافركشي تن دهم،شأن اجتماعي من اجازه اين كار را نمي دهد ولي آيا وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در قبال امثال من احساس تعهد مي كند؟

دانشجو-۴
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۵
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |