شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - - شماره ۳۳۵۸
هلسينكي پنجمين دانشگاه تحقيقاتي اروپا
000411.jpg
شبنم جعفرزاده
يكي از قديمي ترين و بزرگترين دانشگاه هاي اروپا، دانشگاه هلسينكي فنلاند است. اين دانشگاه در سال ۱۶۴۰ تأسيس شده و به نام پايتخت پيشين فنلاند (Turka) ناميده مي شد اما پس از انتقال پايتخت به هلسينكي اين دانشگاه نيز در سال ۱۸۲۶ به اين شهر منتقل شد و تا سال ۱۹۱۹ تنها دانشگاه كشور فنلاند باقي ماند. دانشگاه هلسينكي در ارتقاي فرهنگ ملت فنلاند در قرن ۱۹ نقش عمده اي ايفا كرد و پس از استقلال اين كشور در سال ۱۹۱۷ نيز تأثير بسزايي بر زندگي فرهنگي و سياسي جمهوري فنلاند داشت. اين دانشگاه داراي نه دانشكده الهيات، حقوق، پزشكي، علوم انساني، علوم، آموزش، علوم اجتماعي، كشاورزي و جنگلداري و دامپزشكي است كه از ابتداي سال ۲۰۰۴ دو دانشكده علوم زيستي و داروسازي به آنها اضافه شده است. نام دانشكده آموزش نيز به دانشكده علوم رفتاري تغيير يافت. دانشگاه هلسينكي با داشتن بيشترين رشته هاي تحصيلي، رتبه اول را در فنلاند به خود اختصاص داده است و امكانات آموزشي و تحقيقاتي خود را در ۱۲ شهر ديگر اين كشور را ارايه مي دهد.
دانشگاه هلسينكي يكي از برترين دانشگاه هاي تحقيقاتي اروپا به شمار مي رود و تنها دانشگاه كشور فنلاند است كه به عضويت اتحاديه دانشگا ه هاي تحقيقاتي اروپا درآمده و در رتبه پنجم اين اتحاديه قرار دارد. قريب به يك چهارم دانشجويان كشور فنلاند در اين دانشگاه تحصيل مي كنند و تعداد آنان به ۳۸ هزار نفر مي رسد (تا پايان سال ۲۰۰۱) كه حدود دو هزار نفر از آنها را دانشجويان خارجي تشكيل مي دهند. دانشگاه هلسينكي سالانه ۴۲۰۰ فارغ التحصيل دارد كه ۳۵۰ نفر آنها در مقطع دكترا هستند و تقريباً چهل درصد از دانشجويان دوره دكترا در كشور فنلاند از اين دانشگاه فارغ التحصيل مي شوند.
فنلاند كشوري دو زبانه است و زبان هاي رسمي آن فنلاندي و سوئدي است كه به همين خاطر دانشگاه هلسينكي نيز رشته هاي تحصيلي خود را به هر دو زبان ارايه مي دهد و حدود ۵/۶ درصد از دانشجويان آن را سوئدي زبان ها تشكيل مي دهند. البته بسياري از رشته ها نيز به زبان انگليسي تدريس مي شوند و نزديك به ۳۰۰ استاد و محقق خارجي در اين دانشگاه فعاليت دارند.آدرس دانشگاه هلسينكي:
University of Helsinki
p.o.Box 33 (Yliopistonkatu 4)
FIN-00014 University of Helsinki
Finland
tel: +358 9 1911
پذيرش در دانشگاه
آخرين تاريخ درخواست ثبت نام بيشتر دانشكده ها ۳۱ ژانويه است كه دانشجويان خارجي مي توانند براي ثبت نام در همه دانشكده ها اقدام كنند، به اين شرط كه مدرك تحصيلات متوسطه داشته و مجاز به شركت در دانشگاه باشند. با وجود اين كه اولين مقطع تحصيلي اين دانشگاه كارشناسي است اما بيشتر دانشجويان فنلاندي در دوره هاي كارشناسي ارشد شركت مي كنند. در حال حاضر دو روش براي پذيرش در دانشگاه هلسينكي وجود دارد: روش مستقيم كه نيازي به آزمون ورودي ندارد و مشمول دارندگان مدرك كارشناسي مي شود. روش ديگر از طريق آزمون ورودي است كه مستلزم كسب نمره بالا در آزمون بوده و تنها در هلسينكي برگزار مي شود.تمامي مدارك متقاضيان بايد ترجمه رسمي و به زبان هاي فنلاندي، سوئدي، انگليسي، آلماني يا فرانسوي و تمام كپي ها نيز بايد رسماً تأييد شده باشند.
مجوز اقامت و كار
صدور مجوز اقامت و كار براي خارجياني كه قصد اقامت بيش از سه ماه در فنلاند را دارند، ضروري است و بايد دليل ورود آنها به اين كشور كاملاً مشخص شود. اين مجوز پس از پذيرفته شدن در دانشگاه و در صورت داشتن منبع مطمئن مالي به دانشجويان داده خواهد شد. پيش از دريافت اين مجوز، دانشجويان بايد يك حساب بانكي ۵ هزار يورويي به نام خود گشوده و هر سال آن را تجديد نمايند.
دانشجويان همچنين مي توانند بدون داشتن مجوز كاري، به كارهاي پاره وقت در طول ترم و تمام وقت در طول تعطيلات بپردازند. البته انجام كار بدون مجوز مشروط به ۲۰ ساعت كار پاره وقت در هفته است و افرادي كه مايل به انجام كار در ساعات بيشتري هستند بايد درخواست مجوز كار خود از اداره پليس منطقه خود دريافت كنند.
سيستم آموزشي دانشگاه هلسينكي
در اين دانشگاه سال تحصيلي شامل دو ترم پاييز و بهار است. ترم پاييز از اول آگوست تا آخر دسامبر و ترم بهار از ابتداي ژانويه تا آخر جولاي ادامه دارد. دانشجويان علاوه بر اين دو ترم، مي توانند در ترم تابستان نيز شركت كنند. دوره اصلي تحصيلي دانشگاه هلسينكي، كارشناسي ارشد (maisteri) است و طول مدت آن ۵ سال بوده و معمولاً متشكل از ۱۶۰ واحد درسي است. البته به استثناي رشته هاي روانشناسي كه ۱۸۰ واحد، داروسازي ۲۰۰ واحد، دندانپزشكي ۲۰۰ واحد، دامپزشكي ۲۲۰ واحد و پزشكي ۲۵۰ واحد هستند.در مقطع پايين تر، دوره كارشناسي (kandidaatti) به مدت سه سال و داراي ۱۲۰ واحد است كه گذراندن آن اجباري نبوده و دانشجويان مي توانند از ابتدا در دوره كارشناسي ارشد شركت كنند.
براي تحصيل در هر رشته اي سه مرحله ابتدايي، متوسط و پيشرفته وجود دارد. دوره كارشناسي شامل پايان       نامه ، يك يا چند رشته فرعي و يادگيري زبان است. در دوره كارشناسي ارشد نيز دانشجويان ملزم به گذراندن واحدهاي پيشرفته درسي، تكميل پايان نامه ارشد (كه خود ۲۰ واحد است) و اتمام دوره كارشناسي هستند. همه دانشجويان بايد دوره هاي زبان و ارتباطات را بگذرانند كه شامل زبان ملي، زبان دوم رسمي و يك يا دو زبان خارجي است. دانشجويان خارجي كه دوره كارشناسي را گذرانده اند، مي توانند واحدهاي گذرانده خود را براي شركت در دوره كارشناسي ارشد دانشگاه هلسينكي معادل سازي كنند. اين دانشگاه همچنين در دوره تحصيلات تكميلي دو مقطع ليسانس (Licentiate) و دكترا به مدت چهار سال را دارد. پس از اين مرحله نيز دوره تخصص در رشته هاي پزشكي وجود دارد.
كتابخانه ها و شبكه اطلاعاتي
دانشگاه هلسينكي داراي چهار كتابخانه به علاوه شش كتابخانه در دانشكده هاي مختلف است. اكثر مراجعان به اين كتابخانه ها دانشجويان كارشناسي هستند كه علاوه بر امانت كتاب مي توانند از سالن مطالعه و اينترنت نيز استفاده كنند. مجموعه كتابخانه هاي اين دانشگاه، معادل يك سوم كل مجموعه كتابخانه هاي دانشگاه هاي فنلاند است.
شبكه اطلاعاتي دانشگاه هلسينكي داراي هفت بخش كامپيوتر با بيش از چهارصد دستگاه كامپيوتر است و برخي از آنها در روزهاي تعطيل و شب ها نيز باز هستند. علاوه بر اين بخش ها، هر دانشكده اي اتاق كامپيوتر جدا نيز دارد و به تمامي دانشجويان در بدو ورود به اين دانشگاه، يك آدرس پست الكترونيكي و شناسه كاربري داده مي شود.
هزينه و اقامت
از آن جايي كه هزينه آموزش عالي توسط دولت تأمين مي شود، دانشجويان هيچ شهريه اي براي تحصيل در اين دانشگاه نمي پردازند. تنها هزينه اي كه براي همه دانشجويان به جز دوره دكترا، اجباري است، حق عضويت سالانه اتحاديه دانشجويان است كه در سال تحصيلي ۲۰۰۴-۲۰۰۳ ، ۶۲ يورو بوده و شامل كمك هزينه  درماني و تخفيف در برخي موارد مي شود. البته شركت در برنامه هاي آموزشي خارج از دوره تحصيلي، ملزم به پرداخت شهريه است ولي براي درخواست ثبت نام و آزمون ورودي هزينه اي وجود ندارد. دانشگاه هلسينكي همچنين هيچ كمك هزينه اي براي دانشجويان خارجي ارائه نمي دهد.
حداقل مخارج ماهانه يك دانشجو در هلسينكي ۵۰۰ تا ۶۰۰ يورو است و شامل اقامت، رفت و آمد و غذاست. هزينه كتب درسي بستگي به رشته تحصيلي دارد كه البته نيازي به خريد همه كتاب هاي درسي نيست زيرا كتابخانه ها بسيار جامع بوده و استفاده از آنها در اكثر موارد هزينه اي دربرندارد.امكانات اقامت اين دانشگاه بسيار محدود است و تنها دانشكده هاي كشاورزي و پزشكي امكان اسكان برخي از دانشجويان را دارند.
آموزش زبان
زبان تدريس در دانشگاه هلسينكي فنلاندي و سوئدي است كه زبان فنلاندي زبان اصلي بوده و البته برخي از برنامه ها، سخنراني ها و سمينارها به زبان انگليسي برگزار مي شوند. متقاضياني كه هيچ گونه آشنايي با زبان هاي فنلاندي يا سوئدي ندارند، بايد حداقل نمره تافل انگليسي آنها ۵۸۰-۵۵۰ باشد كه بنا به نوع شاخه تحصيلي متغير است. اين دانشگاه هيچ دوره مقدماتي انگليسي براي متقاضيان ارائه نمي دهد و شرايط ياد شده شامل حال متقاضياني كه زبان اصلي آنها انگليسي است، نخواهد شد.متقاضيان مقيم فنلاند نيز بايد در آزمون يكي از زبان هاي انگليسي، سوئدي و فنلاندي به عنوان زبان خارجي تخصصي خود شركت كنند.
دانشگاه هلسينكي دوره هاي زبان سوئدي و فنلاندي براي دانشجويان خارجي برگزار مي كند كه زبان فنلاندي در دانشكده مربوطه و زبان سوئدي در مركز آموزش زبان ارائه مي شود. دوره هاي زبان فنلاندي براي دانشجويان خارجي شامل چهار دوره است و تمام مهارت هاي زباني را دربرمي گيرد. همچنين دانشجويان مي توانند پس از گذراندن اين دوره ها، در دوره فرهنگ و زبان فنلاند (FLC) شركت كنند كه داراي بخش هاي آموزش زباني، تغييرات ساختاري و كاربرد زبان فنلاندي، ادبيات فنلاند و فرهنگ و تاريخ فنلاند است. براي پذيرش در اين دوره ، دانشجويان بايد حداقل نمره ۲ يا ۳ در دوره آموزش زبان فنلاندي كسب كرده باشند، البته افرادي كه در كشور خود در رشته زبان فنلاندي تحصيل كرده اند، نيز مجاز به شركت در دوره FLC هستند.
اين دانشگاه در دوره هاي زبان و ادبيات سوئد دو مرحله ۱۰ واحدي با شاخه هاي زير دارد: زبان سوئدي براي خارجي ها، كه در مركز زبان دانشگاه ارائه مي شود و دوره هاي زبان، ادبيات و فرهنگ سوئد كه در دانشكده زبان و ادبيات اسكانديناوي برگزار مي شود.مركز آموزش زبان دانشگاه هلسينكي كه با داشتن سالانه بيش از ده هزار دانشجو، بزرگترين مركز آموزشي زبان در فنلاند است، در سال ۱۹۷۷ تأسيس شده است و حدود ۱۲۰ استاد دارد كه در دوره هاي مختلف آن از ابتدايي تا پيشرفته تدريس مي كنند.
مدرسه تابستاني هلسينكي
براي تحصيل در دوره هاي تابستاني دانشگاه هلسينكي بايد به آدرس زير مراجعه كرد:
Helsinki Summer School
P.O.Box 59
FIN-00014 University of Helsinki
Finland
Tel: +358 9 191 23661
Fax: +358 9 191 22291
Email: Summer- School@helsinki.fi

۲۲ هزار دانشجو در دانشگاه ۸۶ ساله «وگنينگن» هلند
000414.jpg
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
دانشگاه وگنينگن هلند (wageningen ur) زwageningen university of Netherlands« دانشگاهي است با قدمت ۸۶ سال! اين دانشگاه در سال ۱۹۱۸ تأسيس شد و در دهه هاي اخير به يكي از معتبرترين دانشگاهها و مراكز تحقيقاتي در زمينه علوم گياهي (گياه شناسي و پرورش گياهان)، علوم جانوري (دامپزشكي، پرورش و نگهداري حيوانات)، مهندسي محيط زيست و علوم مرتبط به حفظ و نگهداري محيط زيست، تكنولوژي كشاورزي و علوم و صنايع غذايي، و علوم اجتماعي تبديل شده است. اين دانشگاه شامل پنج دانشكده و هفتاد و شش دپارتمان علمي است. به علاوه تعداد دانشجويان اين مركز علمي ۲۲ هزار نفر است كه تعدادي دانشجوي بومي و تعداد دانشجوي غيربومي اند.
براي آگاهي بيشتر مراجعه كنيد به آدرس هاي زير كه شامل آدرس: شماره تلفن، دورنگار «مديريت دانشگاه» و «روابط عمومي دانشگاه وگنينگن» است.
(Head office) :مديريت دانشگاه
P.o.box 9101,6700 hb wageningen,the netherlands. :آدرس پستي
info@wur.nl :پست الكترونيكي
http://www.wur.nl/:صفحه الكترونيكي
دانشگاه وگنينگن (روابط عمومي)
info@wur.nl :پست الكترونيكي
۳۱۳۱۷۴۸۹۱۱۱+:تلفن
۳۱۳۱۷۴۸۳۹۹۹+:دورنگار
۳۱۳۱۷۴۷۷۴۷۷+:تلفن
۳۱۳۱۷۴۸۴۸۸۴+:دورنگار
مراحل تحصيل دانشگاه
در اين دانشگاه دانشجويان امكان ادامه تحصيل و يا تحصيل در رشته هاي علوم گياهي (شامل: گياه شناسي: پرورش گياهان دارويي، گل هاي زينتي، توليدات گياهي و...)، علوم جانوري، كشاورزي، علوم و صنايع غذايي (شامل: بخش كنترل كيفيت، بهداشت، مديريت، طراحي و ساخت دستگاه ها و...)، محيط زيست، علوم اجتماعي را دارند. در اين مركز دانشگاهي، دانشجويان مراحل تحصيل را به ترتيب زير طي مي كنند:
۱- آموزش هاي عمومي و پايه و كسب مدرك »Ir« (آموزش عمومي و پايه)
۲- تحصيلات بين المللي يا مدرك بين المللي شامل، MSCءMBA ۳- تحصيلات تكميلي با كسب مدرك PHLO و يا WSM در بازرگاني
بررسي دانشكده ها و دپارتمان هاي علمي دانشگاه وگنينگن
در بخش نخست توضيح داديم كه اين دانشگاه (دانشگاه وگنينگن هلند)، پنج دانشكده و هفتاد و شش دپارتمان علمي دارد. حال به تفكيك به بررسي اين دانشكده ها و دپارتمان ها يا بخش هاي مختلف علمي آن مي پردازيم:
* دانشكده تكنولوژي كشاورزي علوم و صنايع غذايي
(Agro technology and food science.u)
اين دانشكده، شامل «پانزده» دپارتمان علمي است كه بعضي از دپارتمان هاي علمي آن، «كرسي اختصاصي» در دانشكده داشته و از جهت اعتبار، مقام اول را دارا هستند. تعدادي از اين دپارتمان هاي علمي عبارتند از:
۱- دپارتمان مهندسي كشاورزي و فيزيك با سه زير مجموعه شامل: گروه تكنولوژي زراعي (FTE)، گروه كنترل و طراحي (SCO) و گروه تكنولوژي خاك (مرمت، بررسي كيفي و كنترل تخريب و...) (SOT). هر سه بخش «كرسي علمي اختصاصي» دارند.
۲- دپارتمان آزمايشگاه بيوشيمي (BIC)
۳- دپارتمان آزمايشگاه بيوفيزيك (BIP)
۴- دپارتمان علمي كنترل توليد و تكنولوژي توليد (CTP)
۵- دپارتمان علمي تكنولوژي محيط زيست (CIP)
۶- دپارتمان علمي شيمي (FCH)
۷- دپارتمان علمي مهندسي صنايع غذايي و مهندسي بيوپروسس (PRE) و... بسياري دپارتمان هاي علمي ديگر.
اما، اساتيد و محققين اين دانشكده (تكنولوژي كشاورزي، علوم و صنايع غذايي)، هدف اصلي خود را در چهار بخش بيان مي كنند:
* كنترل فرآيندها: با استفاده از سيستم هاي كامپيوتري و سيستم هاي هوشمند و تسلط به علوم جديد در فرآيندهاي كشاورزي و صنايع غذايي، بازدهي توليد افزايش مي يابد.
* تسلط به روشهاي اندازه گيري دقيق در توليد: با افزايش اين توانايي، كيفيت و كميت توليد در كشاورزي و صنايع غذايي بهبود چشمگيري مي يابد.
* دستيابي به بهترين روش هاي پرورش گلخانه اي (فضاي بسته): با تسلط به اين علم و امكان توليد مصنوعي يا همان گلخانه اي، پيشرفتهاي مهمي در توليد حاصل مي شود. ركن اساسي، تطابق آب و هواي اقليمي با گلخانه هاي مصنوعي است.
* تسلط به علم خاك شناسي: با آگاهي از ساختار خاك، به عنوان بستر توليدات كشاورزي، كيفيت توليد به سطح بالايي خواهد رسيد. براي آگاهي بيشتر از امكانات دانشكده تكنولوژي كشاورزي، علوم و صنايع غذايي مي توانيد به آدرس، تلفن و دورنگار دو بخش مهم اين دانشكده مراجعه كنيد:
«بخش تحقيقات دانشكده»
p.o.box 17,6700 aa wageningen, the nether lands :آدرس پستي
info.agrotechnology and food @ wur.nl :پست الكترونيكي
http://www.agrotechnology and food.wur.nl/ :صفحه الكترونيكي
۳۱۳۱۷۴۷۵۰۲۴+:تلفن
۳۱۳۱۷۴۷۵۳۴۷+:دورنگار
«دپارتمان دانشكده»
p.o.box 8129,6700 ev wageningen,the Netherland:آدرس پستي
http://www.ftns.wau.nl/ :صفحه الكترونيكي
۳۱۳۱۷۴۸۲۳۰۶+ :تلفن
* دانشكده علوم جانوري
Animal Sciences.u

اين دانشكده، شامل هشت دپارتمان علمي است. در اين دانشكده، محققين و اساتيد مجرب دامپزشكي، مهندسي علوم دامي و... به تربيت دانشجويان و تحقيق و پژوهش مي پردازند. از دپارتمان هاي علمي اين دانشكده كه تعدادي از آنها «كرسي اختصاصي علمي» دارند، مي توان به دپارتمان هاي زير اشاره كرد:
۱- دپارتمان علمي نگهداري، حفظ و روانشناسي حيوانات شامل سه بخش: گروه بررسي فيزيولوژي حيوانات (ADP) با كرسي علمي اختصاصي، گروه كنترل و نظارت بر قوانين حقوقي حيوانات (ETH) با كرسي علمي اختصاصي و گروه علمي بررسي و كنترل بيماري هاي مشترك انسان و دام و بيماريهاي اپيدمي (QVE) با كرسي علمي اختصاصي.
۲- دپارتمان علمي ژنتيك و تولد جانوران (ABG)
۳- دپارتمان علمي تغذيه حيوانات (ANU)
۴- دپارتمان علمي علوم نگهداري حيوانات در باغ وحش (EZO)
۵- دپارتمان علمي نگهداري و پرورش آبزيان (FCE) و... اشاره كرد.
محققين و دامپزشكان مجرب اين دانشكده (دانشكده علوم جانوري)، تحقيقات خود را در چهار بخش خلاصه مي كنند:
۱- بررسي فيزيولوژي حيوانات، نگهداري و كنترل بيماري هاي حيوانات، كنترل تغذيه، توليدمثل و... تحت نظر دامپزشكان مجرب
۲- اجراء، ترويج، نظارت و كنترل قوانين حقوقي حيوانات در مزرعه ها توسط مزرعه داران و مراكز صنعتي كه شامل نظارت بر كشتار حيوانات، رفتار با حيوانات و توجه و تأمين نيازهاي رواني حيوانات.
۳- كنترل بيماري هاي مشترك انسان و حيوان و نظارت بر مراقبتهاي بهداشتي
۴- بررسي ساختارهاي ژنتيكي حيوانات به منظور كنترل بيماريها و تولد موجوداتي سالم و بدون نقص ژنتيكي
براي اطلاعات بيشتر و آگاهي از عملكرد دانشكده علوم جانوري مي توانيد به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:
«بخش تحقيقات دانشكده»
p.o.box 147,8200 ac lelyslad,the Netherlands :آدرس پستي
info.asg@ wur.nl :پست الكترونيكي
http://www.asg.wur.nl/ :صفحه الكترونيكي
۳۱۳۲۰۲۹۳۲۵۰+:تلفن
۳۱۳۲۰۲۹۳۲۲۰+:دورنگار
«دپارتمان علمي دانشكده»
p.o.box 338, 6700 ah wageninge,the Netherlands :آدرس پستي
http://www.zod.wau.nl :صفحه الكترونيكي
۳۱۳۱۷۴۸۳۹۵۲+ :تلفن
۳۱۳۱۷۴۸۳۹۶۲+ :دورنگار
دانشكده علوم زيست محيطي (Enviromental Sciences.u)
دانشكده علوم زيست محيطي، با هدف كنترل و بهبود شرايط زيست محيطي و ترويج فرهنگ و علوم حفاظت از محيط زيست، فعاليت مي كند. اساتيد و محققين اين مركز؛ دانشجويان خود را در رشته هايي چون مهندسي محيط زيست؛ خاك شناسي؛ علوم زيست محيطي شامل كنترل آلودگي، حفاظت از گياهان، آب ها و... تربيت مي كنند. اين دانشكده شامل «سيزده» دپارتمان علمي است. بعضي از اين دپارتمان ها؛ «كرسي اختصاصي علمي»  هستند.
براي اطلاع بيشتر مراجعه كنيد به آدرس هاي زير:
«مديريت دپارتمان »
p.o box 47,6700 AA wageningen, the Netherlands :آدرس پستي
postkamer @ alterra. Wur.nl :پست الكترونيكي
http://www.alterra.wur.nl/ :صفحه الكترونيكي
۳۱۳۱۷۴۷۴۷۰۰+:تلفن
۳۱۳۱۷۴۱۹+:دورنگار
دانشكده علوم گياهي
(Plant Sciences.u)

اين دانشكده؛ يكي ديگر از دانشكده هاي دانشگاه وگنينگن است. اين دانشكده داراي «هجده» دپارتمان علمي است. براي مثال دپارتمان هاي:
۱- دپارتمان بيوانفورماتيك
۲- دپارتمان تحقيقات بيوسيستماتيك (BIS)
۳- دپارتمان تحقيقات روي گياهان غله اي و آفات آنها (CWE)
۴- دپارتمان علمي پرورش و توليد گياهان (PBR)
۵- دپارتمان علمي سلول شناسي گياهان (PCB)
۶- دپارتمان فيتوپاتولوژي (PHP) و... بسياري ديگر.
براي كسب اطلاعات بيشتر به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:
«بخش تحقيقات دانشكده»
p.o.box 167,6700 AD wageningen, the Netherlands:آدرس پستي
http://www.ppo.wur.ni/ :صفحه الكترونيكي
۳۱۳۱۷۴۷۸۳۰۰+:تلفن
۳۱۳۱۷۴۷۸۳۰۱+:دورنگار
«مركز بين المللي تحقيقات علوم گياهي»
p.o.box 16, 6700 AA wageningen, the Netherlands: آدرس پستي
http://www.plant.wur.ni/: :صفحه الكترونيكي
۳۱۳۱۷۴۷۷۰۰۱+ :تلفن
۳۱۳۱۷۴۱۸۰۹۴: دورنگار
«دپارتمان علوم گياهي»
p.o.box 16 ,6700 AA wageningen, the Netherlands: آدرس پستي
http://www.dpw.wau.ni/: :صفحه الكترونيكي
۳۱۳۱۷۴۷۷۰۰۱+ :تلفن
۳۱۳۱۷۴۱۸۰۹۴+:دورنگار
بخش تحقيقات دانشگاه وگنينگن
تحقيق و پژوهش؛ جايگاهي ويژه در اين دانشگاه دارد. به طوري كه تعداد زيادي مراكز تحقيقاتي، گروه هاي مجرب تحقيق و پژوهش و مراكز آموزشي وابسته دارد. تعدادي از اين مراكز تحقيقاتي در داخل و بعضي نيز در خارج از كشور «هلند» قرار دارند. اين مراكز بازوهاي فعال اين دانشگاه در تحقيق و پژوهش اند. اين مراكز تحقيقاتي خارج از هلند؛ در كشورهاي همجوار هلند؛ مخصوصاً «آلمان» قرار دارند. از اين مراكز مي توان به مراكز زير اشاره كرد:
مركز بين المللي تحقيقات علوم كشاورزي (IAC)؛ كه براي اطلاعات بيشتر مي توانيد به:
http://www.iac.wr.ni :صفحه الكترونيكي
info.iac @ wur.ni :پست الكترونيكي
۳۱۳۱۷۴۹۵۴۹۵+ :تلفن
۳۱۳۱۷۴۹۵۳۹۵+:دورنگار
۲- مركز تحقيقات قضايي »CIDC«؛ براي آگاهي بيشتر مراجعه كنيد به:
http://www.cid- lelystad.ni/ :صفحه الكترونيكي
۳۱۳۲۰۲۳۸۸۰۰+ :تلفن
۳۱۳۲۰۲۳۸۶۶۸+ :دورنگار
كتابخانه دانشگاه وگنينگن
كتابخانه دانشگاه؛ بسيار غني بوده و از اين رو مركز مطالعاتي مناسبي براي دانشجويان و حتي افراد عادي است .از بخش هاي مختلف كتابخانه مي توان به اين بخش ها اشاره كرد:
۱- كلكسيون اختصاصي كتاب هاي علمي
۲- بخش ISRIC (بخش تحقيقاتي- اطلاعاتي خاك شناسي) كه جديد ترين كتاب ها در اين زمينه در اين بخش موجود است. نكته مهم تر اينكه در اول مارس ۲۰۰۴، تعداد زيادي كتاب جديد به اين خزانه افزوده شده است.
۳- بخش عكس كتابخانه؛ شامل ۹۱ هزار قطعه عكس ازنقاط مختلف هلند
4- user survey 2004؛ در سال ۲۰۰۳؛ كتابخانه اين دانشگاه تنها كتابخانه كشور هلند بود كه به سيستم زLibqualز (سيستم پيشرفته آمريكايي جستجو براي استفاده كنندگان) مجهز بود. در سال جديد؛ علاوه بر زبان هلندي و آلماني، جستجوگر مجهز به زبان انگليسي نيز شده است.
براي آگاهي بيشتر از خدمات كتابخانه دانشگاه مي توانيد به آدرس زير مراجعه كنيد: helpdesk. Library @ wur.ni

سايت هاي مفيد
www.erc.msstate.edu
فرنوش مرتضوي
ERC ، مؤسسه علوم كامپيوتري و مهندسي دانشگاه ايالتي مي سي سي پي، ائتلاف مراكز و گروه هايي است كه با هدف ايجاد پيشرفت در عرصه دانش، پژوهش و خدمات گرد هم آمده اند. سطح فعاليت اين مؤسسه معطوف به دانشگاه، ايالت و در نهايت كشور آمريكا است. اين مؤسسه متشكل از پنج مركز مستقل است كه در زمينه علوم مختلف مهندسي با مهارت هاي كامپيوتري فعاليت مي كنند. مركز تحقيقات زمين، طراحي و شبيه سازي كامپيوتري، برنامه نويسي، علوم كامپيوتر و سيستم خودرو پنج مركز تحقيقاتي اين مؤسسه هستند.
www.lrdc.pitt.edu
مركز تحقيق و توسعه فراگيري (LRDC)، از مراكز دانشگاه پتزبرگ آمريكا، بيش از چهار دهه است كه روي جنبه هاي مختلف توسعه تعليم و تربيت پژوهش مي كند. در صفحه اصلي سايت آخرين اخبار اين تحقيقات موجود است. همچنين بخش نشريات، افراد، خدمات، وب سايت پروژه ها و كنفرانس ها در همين صفحه معرفي شده است.
www.general.monash.edu.au/murc
مركز تحقيقات تصادف دانشگاه موناس، سازماني است كه با هدف ايجاد جاده ايمن و جلوگيري از تلفات و جراحات ناشي از تصادف در استراليا فعاليت مي كند. در صفحه اصلي مقالاتي با موضوعات محبوب و مورد علاقه افراد قرار دارد.
www.ssrc.org
شوراي پژوهش علوم اجتماعي (SSRC) كه با ۸۰ سال سابقه در نيويورك فعاليت مي كند، پروژه هايي را با موضوعات مهم انجام مي دهند و كيفيت پژوهش هاي علمي را ارتقا مي بخشد. اين شورا همچنين به حمايت و پرورش پژوهشگران جوان مي پردازد. اخبار شورا، برنامه ها، ابتكارات و... در اين صفحه وجود دارد.
www.oup.co.uk/jnls
oup در جهان به عنوان يكي از پيشتازترين ناشران ژورنال ها شناخته شده است. در اين آدرس فهرست هاي متعددي از نشريات online دانشگاه Oxford انگليس موجود است كه به راحتي قابل جستجو است.
مركز بين المللي تحقيقات هسته اي بروخاون
NNDC يا مركز بين المللي تحقيقات هسته اي بروخان (مشترك بين آمريكا و كانادا) توسط «مركز انرژي هسته اي يا دپارتمان انرژي هسته اي آمريكا»، به منظور ارتقاء سطح كيفي «علوم هسته اي» و «فيزيك هسته اي» تأسيس شد. اين مركز تحقيقاتي، مشترك بين آمريكا و كانادا بوده و هر دو كشور، فعاليت هاي مهم هسته اي خود را در اين مركز متمركز كرده اند. در اين مركز پژوهش هاي گسترده اي بر روي يافته هاي جديد انرژي هسته اي، فيزيك هسته اي، ساختارهاي اتمي (هسته اي)، عملكرد فتون هاي هسته اي و... انجام مي شود.براي اطلاع بيشتر از عملكرد، فعاليت ها و پژوهش هاي NNDC، مراجعه كنيد به:
صفحه الكترونيكي:
http://www.nndc.bnl.gov/

يافته هاي يك پايان نامه دانشگاهي
چرا آموزش الكترونيكي در آموزش عالي ناموفق است؟
بر اساس نتايج يك پايان نامه، مسايل و موانع فرهنگي و مسايل و موانع فناوري، مي توانند پياده سازي يادگيري الكترونيكي را در مقطع آموزش عالي ايران با عدم موفقيت مواجه نمايند.
مهدي صدري ارحامي در پايان نامه كارشناسي ارشد مديريت صنعتي خود با عنوان «آموزش مجازي در ايران، مسايل و راهكارها، با تأكيد بر آموزش عالي» آورده است: مسايلي همچون مقابله و مخالفت افراد ذينفع از روش هاي سنتي آموزش، عدم انتقال فرهنگ دانشگاهي از طريق يادگيري الكترونيكي، مسايل و مشكلات خاص اجرا در دفعات نخست، نحوه خاص تأليف طرح درس در يادگيري الكترونيكي و لزوم ساخت يافتگي آن، مشكلات خاص بسترهاي مخابراتي ايران، ضرورت وجود امكانات مناسب براي نرم افزار ارايه كننده خدمات، مسايل و هزينه هاي سخت افزارهاي مناسب ارايه كننده، مي توانند پياده سازي يادگيري الكترونيكي در مقطع آموزش عالي ايران را با عدم موفقيت مواجه كند.
بر اين اساس، مسايل و موانع فرهنگي و مسايل و موانع فناوري مي توانند پياده سازي يادگيري الكترونيكي را در مقطع آموزش عالي ايران با عدم موفقيت مواجه سازند.
در بخش ديگري از اين پايان نامه كه در سال ۱۳۸۲ با راهنمايي دكتر كامران فيضي در دانشكده حسابداري و مديريت دانشگاه علامه طباطبايي تدوين شده، آمده است: يادگيري الكترونيكي كه در واقع جلوه استفاده از فناوري اطلاعات براي آموزش و يادگيري است از اواخر سال ۱۹۹۴ تحت وب ارايه شد و به سرعت خود را به عنوان موتور محركه عصر آگاهي و روش موفق آموزش و يادگيري در قرن بيست و يكم معرفي نمود.
زندگي در دوران موج سوم ايجاب مي كند كه انسان از سطح بالايي از دانش و فناوري، برخوردار باشد و در سرتاسر عمر نيز مرتباً مهارت ها و اطلاعات جديدي كسب نمايد.
ارضاي اين نياز جز با استفاده از يادگيري الكترونيكي امكان پذير نبوده و به دليل وجود بازاري به عظمت مردم تمام كره زمين و سود آوري بالاي مورد انتظار از اين روش، شركت هاي كوچك و بزرگ دنيا رو به توسعه آن آوردند و پژوهشگران زيادي نيز سعي در شناسايي ابعاد يادگيري الكترونيكي و بهبود روش ها و سيستم ها و حل مشكلات و موانع پيش روي آن پرداختند.
مولف در خاتمه اين پايان نامه مي افزايد: جهت حل مسايل و موانع، لزوم برنامه ريزي استراتژيك و بلندمدت و اجراي مديريت تغيير ضروري است و در مورد راهكارهاي عملياتي نيز بايد با توجه به استراتژي اتخاذ شده و اجراي مديريت تعارض، راهكارهاي مناسب وضعيت را براي حل مسايل و موانع به كار گرفت.

دانشجو-۵
دانشجو-۲
دانشجو-۳
دانشجو-۴
|  دانشجو-۲  |  دانشجو-۳  |  دانشجو-۴  |  دانشجو-۵  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |