شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۸ - Apr 24, 2004
شهري
Front Page

«فرهنگ سازي» راهي براي كاهش معضل برچسب هاي تبليغاتي است
عضو هيأت  رئيسه  شوراي  اسلامي شهر تهران ، گفت : با فرهنگ سازي  مي توان  تاحد قابل  توجهي  درريشه  كن  كردن  معضل  نصب  برچسب هاي  تبليغاتي  روي  در و ديوار شهر به  توفيقاتي  دست  يافت .
«مسعود زريبافان » ديروز در گفتگو با ايرنا تأكيد كرد: با انجام  امور فرهنگي  مي توان  تا ۹۰ درصد از مشكلات  موجودرا كاهش  داد.
وي  خاطر نشان  كرد كه  شهرداري  بايد اطلاع  رساني  در اين  خصوص  را قوت  بخشد، چرا كه  آگاه سازي  مردم  نقش  موثري  در كاهش  اين  مشكل  خواهد داشت .
وي  با اشاره  به  اينكه  شهرداري  اماكني  را براي  نصب  تراكت ها و برچسب هاي تبليغاتي  تعبيه  كرده ،افزود: متاسفانه  با وجود اين ، شركت هاي  تبليغاتي  هنوزاين  تراكت ها را بر روي  در و ديوار و ديگر اماكن  شهري  نصب  مي كنند.
عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  نقش  مطبوعات  و رسانه هاي  جمعي  در اين  خصوص  رامهم  ارزيابي  كرد و گفت : رسانه ها مي توانند با اطلاع  رساني  در حل  اين  مشكل نقش  بسزايي  داشته  باشند.
زريبافان ، استفاده  از جريمه  و برخوردهاي  ديگر را آخرين  راهكار لازم  براي حل  اين  معضل  دانست  و يادآور شد: در صورت  تداوم  تخلف  اين  گونه  موسسه ها وشركت هاي  تبليغاتي  بايد با آنان  برخورد كرد.
اين  مقام  مسئول  در شوراي  اسلامي شهر تهران  اظهار داشت : نصب  اين  تراكت  هابر روي  در و ديوار، چهره  شهر را زشت  و ناپسند كرده  است .
وي ، همچنين  بر ضرورت  به  روز كردن  قانون  شهرداري ها براي  كاهش  اين  معضل شهري  ايجاد شده  تأكيد كرد.

جشنواره عكاسي ديجيتال طبيعت با موضوع تنوع زيستي
اولين مسابقه عكاسي ديجيتال طبيعت با همكاري سازمان حفاظت محيط زيست به مناسبت روز جهاني تنوع زيستي برگزار مي شود.
به گزارش قلم سبز ايران، سازمان حفاظت محيط زيست با اعلام يك فراخوان ملي براي شركت در اين جشنواره مهلت ارسال آثار را حداكثر اول خردادماه سال جاري عنوان كرد.
علاقه مندان مي توانند عكس هاي خود را با موضوعات تنوع زيستي و آب، تنوع زيستي و بهداشت، تنوع زيستي و غذا و موضوعات آزاد بر روي CD به صورت تك عكس و يا مجموعه ارسال كنند.

شهردار تهران اعلام كرد:
تخفيف تصاعدي عوارض، براي تجميع سازان
005298.jpg
گروه شهري: بافت هاي فرسوده خيابان هاي نظام آباد، سبلان، شهيد نامجو، حشمتيه و مجيديه جنوبي به سرعت اصلاح و بازسازي خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما - دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران در جريان ملاقات پنجشنبه گذشته از منطقه ۷ ضمن اعلام اين مطلب به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در ارتباط با تجميع املاك و رفع مشكل ريزدانه بودن عرصه ها خصوصاً در بافت هاي فرسوده اشاره كرده و گفت: چنانچه مالكين اين املاك با مشاركت يكديگر، اقدام به تجميع پلاك هاي كوچك و تبديل آن به پلاك هاي بزرگتر كنند به نسبت تعداد پلاك ها از تخفيف عوارض تصاعدي برخوردار خواهند بود.
وي همچنين از اجراي طرح هاي بزرگ ترافيكي در منطقه ۷ خبر داد كه از جمله آنها بازگشايي بزرگراه امام علي(ع) است كه قسمتي از خيابان شهيد مدني را به خود اختصاص داده و از خيابان فتاحي منش به دماوند مي رسد و دوم بازگشايي ادامه بزرگراه شهيد صياد شيرازي از تقاطع سبلان تا ميدان سپاه است.وي ادامه داد علاوه بر اين طرح بزرگ تعريض ۱۱ خيابان اصلي منطقه ۷ به نام هاي انقلاب، دماوند، مطهري، بهشتي، قدوسي، مفتح، سبلان جنوبي، خواجه نصير طوسي، شيخ صفي، بهار شيراز، كاج، آهنچي و پارك را به منظور روان سازي ترافيك اين منطقه در دست اقدام داريم.
شهردار تهران از كساني كه املاكشان بر سر راه تعريض اين خيابان ها قرار دارد خواست در فرصت تعيين شده (پايان ارديبهشت ماه) با مراجعه به شهرداري منطقه ۷ بر سر واگذاري اين املاك و در عوض دريافت تسهيلات تشويقي با اداره املاك به توافق برسند.وي همچنين از يك پروژه ترافيكي بزرگ ديگر يعني اتصال خيابان استاد مطهري به بزرگراه مدرس خبر داد و گفت: در باند جنوبي خيابان مطهري يك راهگشت (لوپ) احداث خواهد شد تا كساني كه از سمت جنوب وارد مدرس مي شوند هنگام انحراف به چپ دچار مشكل و گرفتار گره ترافيكي نشوند. شهردار تهران گفت: تا پايان خردادماه امسال كل زندان قصر را تحويل گرفته و به جاي آن عمليات احداث يك مجموعه فرهنگي، فضاي سبز و موزه آغاز خواهد شد.
به گفته احمدي نژاد، پيشنهادهايي از سوي كارشناسان به شهرداري تهران شد كه عبارت بود از تملك املاك و اراضي اطراف زندان قصر و به دنبال آن كسب سود فراوان ناشي از ارزش افزوده اين املاك بعد از انتقال زندان، ولي ما مخالفت كرديم چرا كه معتقديم حالا كه چنين رشدي در منطقه حاصل شده به جبران همه مشكلاتي كه اهالي اين منطقه به جهت همجواري با زندان قصر سالها متحمل شده اند از اين ارزش افزوده خودشان برخوردار شوند.وي افزود: امسال شوراي شهر ۱۴ ميليارد تومان براي پياده روسازي و مناسب سازي اماكن عمومي جهت تسهيل عبور و مرور معلولين در شهر به شهرداري اختصاص داده كه با طراحي هاي صورت گرفته در نظر داريم بخش عمده اي از اين نقيصه را در شهر تهران جبران كنيم.
وي تعريف صحيح از سياست را از ديدگاه صاحبنظران و انديشمندان تدبير امور جامعه، پاسخگويي به نيازها و رفع مشكلات مردم دانست و از آنچه به اسم سياست در قالب قدرت طلبي، زياده خواهي، تخريب ديگران، درگيري و توطئه رخ مي نمايد به  عنوان عقب ماندگي و دغلكاري نام برد.
شهردار تهران ادامه داد كه ما نگاهمان را بايد نسبت به مديريت شهري تغيير دهيم و آن را محدود به يك سلسله اقدامات خاص فيزيكي و مادي نكرده و به امنيت رواني شهروندان نيز بپردازيم ، چرا كه در هر حال عمده امور شهر بايد تحت نظر يك مديريت واحد و يك فرماندهي باشد.

دو هزار دستگاه اتوبوس وارد ناوگان اتوبوسراني تهران مي شود
سرپرست  شركت  واحداتوبوسراني  تهران  و حومه  از ورود بيش  دو هزار دستگاه  اتوبوس  جديد به  ناوگان  اتوبوسراني  تهران  تا پايان  امسال ، خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، «مهدي  هاشمي » افزود: در سال  گذشته  هزار و ۲۰۰ دستگاه  اتوبوس  وارد شبكه  حمل  و نقل  عمومي  تهران  شد كه  نقش  بسزايي  در كاهش  ترافيك  شهري  داشت . وي  با اشاره  به  اينكه  در سال  جاري  نرخ  بليت  اتوبوس  در ۴۵ خط  سرويس دهي  اين  شركت  يكصد ريال  كاهش  يافته  است ، ا ظهار داشت : تا پايان  امسال  در ۲۷۰ خط  شركت  واحد اتوبوسراني  براي  هر سفر شهري  فقط  يك  بليت  ۲۰۰ ريالي  دريافت  خواهد شد.
به  گفته  وي ، با توجه  به  اينكه  ظرفيت  كارخانه هاي  داخلي  محدود بوده  و ارتقاي  كيفيت  آنها موجب  افزايش  قيمت  است ، شهرداري  تهران  در حال  رايزني  براي  دريافت  مجوز ورود اتوبوس هاي  خارجي  است  كه  اميدواريم    در آينده اي  نزديك  اين  امر محقق  شود.

شهردار منطقه ۱۵: تعامل دستگاه ها براي حل مشكلات محله اوراقچي ها ضروري است
شهردار منطقه  ۱۵ تهران  تصريح  كرد: تعامل  تمامي  دستگاه ها براي  حل  مشكلات  محله  اوراقچي ها در اين  منطقه  ضروري  است .
سيد «محمود نصري» ديروز در گفت وگو با ايرنا    اظهار داشت : اين  محله  نزديك  به  نيم  قرن  است  كه  فعاليت  اقتصادي  دارد و براي حل  مشكلات  ناشي  از آن  بايد تمامي  دستگاهها همكاري  كنند.
«محله  اوراقچي ها» در جنوب  تهران  و در تقاطع  خيابان  فداييان  اسلام  و شوش قرار داشته  و به  دلايلي ، مشكلات  فرهنگي  و اجتماعي  خاصي  را پديد آورده  است .بسياري  ازشهروندان  ساكن  در اين  منطقه ، رضايت  چنداني  از وضعيت  اين محله  نداشته  و بارها ساماندهي  آن  را از مسئولان  خواستار شده  اند.
شهردار منطقه  ۱۵ تهران  با بيان  اينكه  «اوراقچي ها» مشكل  تمام  شهر است ، گفت : اين  محله  كه  به  نام  گورستان  خودروها شهرت  دارد، روزانه  تعداد بسياري  از شهروندان  را به  خود مي بيند كه  به  دلايل  مختلف  به  آنجا مراجعه  مي كنند.وي  اظهار داشت : از اين  رو بايد تمامي  دستگاهها براي  حل  مشكلات  حاشيه اي  اين نقطه  از تهران  همكاري  كنند تا اين  محله  از وضعيت  موجود خارج  شود.به  گفته  نصري ، انتقال  اين  محله  كه  گورستان  خودروهاي  تهران است  كاري نشدني  است  و ساماندهي  آن  نياز به  تدابير مسئولان  و همكاري  آنها دارد.وي  با بيان  اينكه  شهرداري  دراين باره به  تنهايي  نمي تواند كاري  از پيش  ببرد، تأكيدكرد: بايد دستگاه هاي  مسئول  كارهاي  مطالعاتي  را براي  ساماندهي  و سالم سازي اين  محله  انجام  داده  تا شهرداري  با همكاري  مردم  و كسبه  محله  مشكلات  را برطرف  كند.شهردار منطقه  ۱۵ تهران  خاطرنشان  كرد: حل  مشكلات  موجود نيازمند ابزارهايي است  كه  در شرايط موجود اين  ابزارها فراهم  نيست .

مهندس چمران اعلام كرد
گزارش شوراي شهر به مردم
مهندس چمران: ما پانزده نفر عضو با اين ايده كه مشكلات تهران را تنها با وحدت و يكدلي مي توان حل كرد وارد شورا شديم و طي يك سال گذشته تلاش كرديم كه شورا از حالت خدمتگزاري خالصانه و واقعي به مردم خارج نشود
005304.jpg
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: مشكلات تهران جز با استراتژي كلان و برنامه ريزي راهبردي حل نمي شود.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران با تشريح عملكرد يكساله شوراي شهر تهران و در پاسخ به سئوالي درباره ميزان رضايتمندي مردم و اعضاي شورا از كارنامه يكساله شوراي شهر تهران اظهار داشت: تشريح وقايع يكساله شهر تهران و اينكه شوراي شهر دوم تهران چه كرد و چه مي توانست انجام دهد چندان هم ساده نيست، ولي در هر حال شوراي دوم كارش را در شرايطي سخت و دشوار آغاز كرد.
وي افزود: جنبه هاي روحي و رواني كه در مردم از عملكرد شوراي قبلي به وجود آمده بود كار ما را در اين دوره سخت تر كرد و به دليل عدم اعتماد و باور عمومي از كار شورا، شهروندان تهراني با ديده ترديد به ما نگاه مي كردند و معتقد بودند كه اعضاي جديد نيز دست به گريبان مسايل سياسي و جناحي خواهند شد.
خدمتگزاري، رمز موفقيت شورا
چمران با بيان اينكه شوراي شهر جناحي نيست و به دنبال اعتقادات مذهبي و مكتبي خودش است گفت: ما پانزده نفر عضو با اين ايده كه مشكلات تهران را تنها با وحدت و يكدلي مي توان حل كرد وارد شورا شديم و طي يكسال گذشته تلاش كرديم كه شورا از حالت خدمتگزاري خالصانه و واقعي به مردم خارج نشود و در سال هاي باقيمانده پيش رو نيز همين استراتژي را دنبال خواهيم كرد زيرا رمز موفقيت در خدمتگزاري واقعي و به دور از جنجال هاي سياسي نهفته است.
استراتژي شورا، برنامه ريزي بلندمدت
رئيس شوراي شهر در پاسخ به سئوال ديگري درباره معضلات تهران گفت: مشكلات موجود در تهران نتيجه نبود برنامه ريزي هاي كلان راهبردي و نداشتن استراتژي منسجم است كه طي ساليان سال معضلات و مشكلات تهران را به معضلات لاينحل تبديل كرده است و براي حل آنها نمي توان برنامه ريزي كوتاه مدت كرد زيرا اين مشكلات در كوتاه مدت به وجود نيامده است.وي افزود: يكي از برنامه هاي ما در شوراي شهر تدوين يك استراتژي و برنامه جامع و كلان راهبردي است. افق ديد ما در شورا محدود به چهار سال دوره فعاليت نمي شود، از اين رو سعي داريم برنامه ها را به گونه اي ريشه اي تنظيم و تدوين كنيم تا افرادي كه در دوره هاي بعد وارد شورا مي شوند همان برنامه ريزي ها را دنبال كنند. تهران ابر شهري است كه بايد به عنوان مركز تمدن بزرگ اسلامي در دنيا مطرح شود و بماند. پس براي ماندگاري بايد برنامه ها و افكار ماندگار اجرا شود.
استقبال شوراي شهر از نظرات كارشناسي
چمران با تاكيد بر لزوم استفاده از ديدگاههاي كارشناسانه گفت: به طور يقين در دنياي كنوني كه علم با سرعت بسيار زيادي در حال گذار است ما نمي توانيم به دور از ديدگاههاي كارشناسانه و به صورت سليقه اي برنامه ريزي كنيم. متاسفانه در تهران طرح ها و برنامه هايي كه اجرا شده به صورت سليقه اي بوده است، البته حضور كارشناسان در اين گونه طرح ها و ايده هاي اجرا شده را نفي نمي كنيم ولي آنچه را كه آنها نيز خواسته اند عمل نشده است و اغلب تصميم گيران نهايي با تصميمات آني و مقطعي سليقه خودشان را اجرا كرده اند.
تلاش شوراي شهر براي تحقق
مديريت واحد شهري
چمران همچنين با تاكيد بر لزوم هماهنگي سازمان ها براي حل مشكلات گفت: يكي از ضمانت هاي اجرايي برنامه هاي شورا، همكاري و هماهنگي سازمانها و نهادهاي تصميم گير در تهران است كه اين تنها در مديريت واحد شهري نهفته است و متاسفانه در تهران سازمان ها و نهادهاي اجرايي خودشان هم تصميم مي گيرند و هم اجرا مي كنند كه اين همان آفت سليقه اي عمل كردن است.وي افزود: نبود مديريت واحد شهري همان گره كور مشكلات شهر تهران است و شهري به وسعت تهران فاقد يك مديريت يكپارچه و هماهنگ است و اين معضل با همكاري و هماهنگي سازمان ها و نهادها رفع مي شود.
چمران گفت: خوشبختانه فضاي حاكم در شوراي شهر به گونه اي است كه دستگاهها مي توانند در اينجا به تعامل و همفكري برسند. تحقق مديريت واحد شهري يكي از آرزوهاي كساني بود كه قانون شوراها را تدوين كردند و تلاش ما بر اين است كه اين آرزو را محقق كنيم.
تاسيس بانك شهرداري
رئيس شوراي شهر در ادامه تشريح برنامه هاي شورا گفت: يكي ديگر از برنامه هاي ما تلاش براي تاسيس بانك شهرداري است و انتظار داريم بانكها، وزارت اقتصاد و دارايي براي اجرايي شدن اين برنامه  ما را ياري كنند.وي همچنين افزود: شهرداري براي اجرايي شدن طرح هاي عمراني خود نياز به بودجه اي كلان و سرمايه هاي بخش خصوصي و خارجي دارد و تاسيس اين بانك براي اجرايي شدن اين طرح بسيار موثر است.
چمران با اشاره به مشكلات مالي شهرداري از وزارتخانه ها و سازمان هاي بدهكار به شهرداري خواست بدهي خود را به شهرداري جهت حل مشكلات موجود پرداخت كنند.
نصب لوح يادبود جانبازان شيميايي
چمران همچنين از نصب دو لوح يادبود جانبازان شيميايي در تهران خبر داد و گفت: اين دو لوح يادبود در خيابان فردوسي و در مقابل آسايشگاه جانبازان شيميايي به صورت موقت نصب خواهد شد.به گفته وي اين لوح ها براي نشان دادن جنايات كشورهاي سازنده سلاح هاي شيميايي از جمله آلمان است كه در جنگ تحميلي اين گونه سلاح ها را در اختيار دولت عراق قرار دادند.
دوري شوراي شهر از تنش
وي در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر اينكه شوراي شهر سياستي محافظه كارانه را در پيش گرفته است و يكي از نشانه هاي آن يكدست بودن و جنجالي نبودن شورا است گفت: ما اين ادعا را قبول نداريم. اگر به مصوبات شورا نگاه كنيد مي بينيد كه خيلي انقلابي تر از شوراي قبلي عمل كرده ايم. براي نمونه يكي از برخورد شورا در ارتباط با بافت هاي فرسوده است. بحث جنجالي و ايجاد تنش با مباحث منطقي و اصولي متفاوت است.وي افزود: اگر منظور منتقدين اين است كه چرا ما دعوا نمي كنيم بايد بگوئيم كه ما اهل دعوا نيستيم زيرا مسايل شهري با دعوا حل نمي شود. مسايل شهري مسايل علمي است كه بايد با علم و منطق آنها را حل كرد. اگر تراكم تشويقي داده مي شود به خاطر استدلال هاي قوي و منطقي و علمي نهفته در آن است، اگر اين را محافظه كاري مي دانند درست نيست.
وي افزود: يكي ديگر از تصميماتي كه نشان مي دهد ما سياست محافظه كارانه نداريم تصويب لايحه خروج مشاغل غيرضروري در تهران است كه اگر مي خواهند در تهران حضور داشته باشند بايد ۳۵ برابر عوارض عادي، عوارض بپردازند. از اين رو، ايستادگي ما روي اين تصميم به اين معنا نيست كه جنجال برانگيز هستيم، بلكه اين تصميم براساس تصميم خود دولت بود كه قرار است ۲۵۰ هزار شغل غيرضروري از تهران خارج شود و ما با تصويب اين لايحه در شوراي شهر، اين تصميم دولت را كه به فراموشي سپرده شده بود عملياتي كرديم.
چمران گفت: يكي ديگر از مصوبات شورا، گرفتن عوارض محلي از املاك رها شده در شهر تهران است و اين تصميمات به اصلاح وضع شهر كمك مي كند.وي گفت: شورا در يك سال گذشته در مقايسه با دور قبل خوب عمل كرد ولي تا حد ايده آل فاصله بسياري دارد.

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    خارجي    |    سياسي    |    شهري    |    ورزش    |
|   ورزش جهان    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |