شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۸ - Apr 24, 2004
ترميم كابينه،لايحه پولشويي و برنامه چهارم در دستور كار
هفته پر كار نمايندگان در پايان دوره ششم مجلس
گروه اقتصادي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي فردا برنامه وزيران پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي و كار و امور اجتماعي را براي راي اعتماد بررسي مي كنند و پس از رسيدگي به لايحه جرم پولشويي، لايحه برنامه چهارم در صحن علني مجلس مطرح مي شود.
در صورت پايان بررسي لايحه پولشويي و راي اعتماد به وزراي پيشنهادي از روز دوشنبه نمايندگان مجلس در سه نوبت به بررسي لايحه برنامه چهارم خواهند پرداخت.
از جمله مسايل بحث انگيز در لايحه برنامه چهارم ادغام وزارتخانه هاي نيرو و نفت با سازمان انرژي اتمي و ادغام وزارت كار و امور اجتماعي و تعاون است.
دكتر محمدباقر نوبخت حقيقي عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس و مخبر كميسيون تلفيق كه لايحه برنامه چهارم را در دست بررسي داشته است اعلام كرد كه براساس مصوبه اين كميسيون، سه وزارتخانه جديد تشكيل مي شود.
علاوه بر وزارت انرژي و وزارت كار و تعاون، قرار است با ادغام سازمان هاي حفاظت محيط زيست و منابع طبيعي نيز وزارت منابع طبيعي و محيط زيست تشكيل شود.
با انتشار خبر اين مصوبه وزير نفت از اظهارنظر در اين باره خودداري كرد ولي اكبر تركان معاون برنامه ريزي وزارت نفت تاكيد كرد كه اين طرح با شكست روبرو مي شود و كارشناسي نيست.معاون حقوقي وزير نيرو نيز اين ادغام ها را غيركارشناسي خواند.
مسئولان وزارت كار نيز در اين باره از موضع گيري مشخص پرهيز كردند ولي معاون اشتغال وزارت تعاون تصميم كميسيون تلفيق را مغاير با سياست هاي كلي نظام و برنامه  چهارم دانست و گفت: دولت و وزارت تعاون مخالف ادغام هستند.
رئيس جمهور در مجلس
سيدمحمدخاتمي رئيس جمهوري قرار است براي معرفي وزراي جديد فردا در مجلس شوراي اسلامي حاضر شود و طبق آئين نامه داخلي مجلس مي تواند به مدت يك ساعت درباره برنامه ها و صلاحيت وزراي پيشنهادي به نمايندگان مجلس توضيح دهد.
پس از انتشار گزارش هاي ترميم كابينه و تغيير طهماسب مظاهري و جايگزيني صفدر حسيني به عنوان وزير اقتصادي و دارايي، رئيس جمهوري در نخستين اظهار نظر صريح خود در اين باره بر ضرورت اين تغيير براي هماهنگي بيشتر در دولت و كاهش اختلاف ميان وزير اقتصادي و دارايي و رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي تاكيد كرد و افزود كه جانشين ستاري فر نيز معرفي خواهد شد.
معاون پارلماني رئيس جمهوري اعلام كرده است كه جانشين رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي هنوز مشخص نشده است.
با توجه به واكنش هاي چند روز اخير به تغيير وزير اقتصادي و دارايي انتظار مي رود كه رئيس جمهوري در جلسه فرداي مجلس شوراي اسلامي توضيحات مبسوط و روشني درباره اين تغييرات و هدف آن ارائه كند.

كوتاه از سياست ايران
ايران انفجار در رياض را محكوم كرد
حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، انفجار اخير در رياض را محكوم كرد.به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، آصفي همچنين توسل به زور و خشونت كه جان افراد بي گناه را به مخاطره مي اندازد، غير قابل قبول و مردود دانست.سخنگوي وزارت امور خارجه با ابراز تسليت به دولت رياض و خانواده هاي قربانيان اين حادثه تروريستي، با آنان ابراز همدردي كرد.
احمد توكلي :
هيچ تصميمي درخصوص رياست مجلس گرفته نشده است
رئيس كار گروه مشورتي انتخاب  هيأت رئيسه هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي گفت: منتخبان هفتم در كار گروه مشورتي هيأت رئيسه، تاكنون هيچ تصميمي براي رياست مجلس نگرفته اند. احمد توكلي در گفت وگو با خبرگزاري فارس، خاطرنشان كرد: طبق آئين نامه داخلي مجلس، انتخاب رئيس مجلس براي يكسال است اما در جلسات منتخبان مجلس هفتم و همچنين در كار گروه مشورتي براي انتخاب اعضاي هيات رئيسه مجلس، تاكنون تصميمي راجع به اين امر اتخاذ نشده است.
معاون بين الملل قوه قضائيه:
دفاع آمريكا از ترور رهبران فلسطيني يك فضاحت بزرگ است
معاون بين الملل قوه قضائيه در سخنراني پيش از خطبه هاي نماز جمعه ديروز تهران دفاع آمريكا از سياست جديد رژيم صهيونيستي در ترور رهبران فلسطيني را يك فضاحت بزرگ خواند.به گزارش ايرنا جواد لاريجاني در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به پروژه جهان گشايي ادامه داد: آمريكا و رژيم صهيونيستي با اجراي پروژه جداسازي در فلسطين در واقع به دنبال تحقق طرحي هستند كه بوش آنرا خاورميانه توسعه يافته عنوان كرده است.
مخالفت روسيه با اتهام حمايت ايران از تروريسم
وياچسلاو تروبنيكف معاون وزير امور خارجه روسيه ديروز مخالفت كشورش را با متهم ساختن جمهوري اسلامي ايران و سوريه به حمايت از تروريسم بوسيله آمريكا مورد تأكيد قرار داد.به گزارش ايرنا وي در گفت وگو با خبرگزاري اينترفكس با اشاره به اتهامات آمريكا عليه ايران گفت: ما بار ديگر اعلام مي كنيم كه هيچگونه دليلي براي دست داشتن ايران در حمايت از تروريسم بين المللي وجود ندارد.
حسين مرعشي رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي شود
آخرين خبرهاي رسيده از ترميم كابينه حاكي است حسين مرعشي نماينده كرمان در مجلس ششم، معاون رييس جمهور و رئيس سازمان جديد ميراث فرهنگي و گردشگري خواهد شد.يك منبع آگاه در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اينكه انتصاب حسين مرعشي به عنوان رييس سازمان جديد ميراث فرهنگي و گردشگري قطعي شده است، گفت: حكم نامبرده ظرف چند روز آينده ابلاغ خواهد شد.
اين درحالي است كه پيشتر محمدعلي ابطحي، صادق خرازي، سيدمحمد بهشتي و عبد خدايي به عنوان نامزدهاي احتمالي تصدي اين سازمان معرفي شده بودند.

حمله به اتوبوس نظاميان عالي رتبه  ارتش تركيه
روز پنج شنبه بمبي در مسير اتوبوس حامل نظاميان عالي رتبه ارتش تركيه در استانبول منفجر شد.
به گزارش واحد مركزي خبر از آنكارا اين بمب بر سر راه اتوبوس حامل نظاميان تركيه منفجر شد كه  بر اثر آن به  ۳ خودروي  نظامي  ارتش  تركيه  خساراتي  وارد شد.
بر اساس  اين  گزارش  ، مسافران  اين  اتوبوس  ۴۵ نظامي عاليرتبه  تركيه  از واحد نظامي ۶۶ زرهي  مستقر در استانبول  بودند كه  به  منطقه  زيتون  بورنو منتقل  مي شدند.به  گفته  منابع  خبري  در اين  حادثه  به  كسي  از جمله  نظاميان  داخل  اتوبوس  نظامي آسيبي  نرسيده  است .
به  گفته  منابع  خبري  در تركيه  اين  بمب  كنترل  از راه  دور در زير پل  و كنار حفاظ جاده  كار گذاشته  شده  بود.
هنوز كسي  مسئوليت  اين  انفجار را به عهده  نگرفته  است .
براساس  آخرين  گزارشها نيروهاي  اداره  مبارزه  با ترور پليس  استانبول  در محل  حادثه  مستقر شده اند و در حال  بررسي  اين  حادثه  هستند.

محسن آرمين: اگر با ضعف و اشتباه عمل نمي كرديم ‎/ شرايط ديگري داشتيم
محسن آرمين ،نماينده مستعفي مجلس شوراي اسلامي ،  در گفت وگو با ايسنا از عمل شوراي نگهبان در جريان رد صلاحيت ها به عنوان عاملي مؤثر در تقويت حيات سياسي اصلاح طلبان نام مي برد.
وي به ايسنا گفت: در عين حال بايد اعتراف كنيم كه در حال حاضر با اين تجربه اصلاحات اگر كار در مجلس ششم را شروع مي كرديم، انتخاب هايمان بر راهكارهاي ديگري استوار بود.آرمين در ادامه اظهار داشت در صورتي كه اصلاح طلبان دولت و مجلس با ضعف و اشتباه عمل نمي كردند، شرايط امروز آنها متفاوت بود.

وزير خارجه: نگاه اروپا به جمهوري اسلامي ايران در حال تغيير است
كمال خرازي وزير امور خارجه در پايان سفر اروپايي خود از شكل گيري يك نوع آگاهي جديد نسبت به نقش سازنده و سهم جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاورميانه در ميان دولت هاي اروپايي خبر داد. وي به ايرنا گفت: بر اساس اين آگاهي نگاه اروپا به جمهوري اسلامي ايران در حال تغيير است.
خرازي كه در بخش نخست سفر خود با مقام هاي ارشد ايتاليا، بلژيك و ايرلند ديدار و گفت وگو كرده بود، در ملاقات با رئيس جمهور فرانسه، نخست وزير و وزير خارجه انگليس درخصوص همكاريهاي ايران با آژانس بين المللي انرژي هسته اي، بحران عراق، مسائل فلسطين و موضوعات منطقه اي و بين المللي گفت وگو كرد.
به گزارش ايرنا در ديدار خرازي با رئيس جمهوري فرانسه كه چهارشنبه در پاريس صورت گرفت، ژاك شيراك با عالي توصيف كردن روابط تهران و پاريس گفت: ايران همكار مهم و عامل تعادل در منطقه است.
ژاك  شيراك  با اظهار نگراني  و بدبيني  نسبت  به  اوضاع  عراق  گفت : من ديدگاههاي  جمهوري  اسلامي ايران  و مواضع  آن را در اين  خصوص  تاييد مي كنم  چرا كه  آن را در جهت  منافع  كشورهاي  جهان  و منطقه  مي دانم .
رئيس جمهوري  فرانسه  درخصوص  بحران  فلسطين  واسراييل  افزود: پاريس  علاقمندبه  كمك  به  مردم  فلسطين  است  و بر محترم  شمردن  حقوق  آنان  تأكيد دارد.
سيد كمال  خرازي  وزير امور خارجه  ايران  نيز در اين  ديدار با ارزيابي  مثبت  از روابط دو جانبه  گفت : مواضع  ايران  و فرانسه  در خصوص  بحران  عراق  به  يكديگر نزديك است  و بايد تلاش  كرد تا حاكميت  هرچه  سريعتر به  مردم  عراق  منتقل  شده  و اشغالگران  از آن كشور خارج  شوند.وي  به  همكاريهاي  ايران  با آژانس  انرژي  اتمي اشاره  كرد و بر ضرورت  پايبندي  كشورهاي  اروپايي  به  توافقات  انجام  شده  و گسترش  همكاريها با اروپا در اين خصوص تأكيد كرد.وزير خارجه  جمهوري  اسلامي ايران  همچنين پنجشنبه  گذشته با نخست  وزير انگليس  در لندن  ديدار و گفت وگو كرد.
كمال  خرازي  در ديدار با «توني  بلر» آخرين  تحولات  مربوط به  عراق ، سرزمينهاي  اشغالي  و مساله  برنامه هاي  هسته اي  صلح  آميز ايران  را مورد بحث و تبادل  نظر قرار داد.
در اين ديدار وزير امور خارجه    نيز بر ضرورت  انتقال  قدرت  در عراق  به  شكل  مطلوب  به  مردم  آن كشور تأكيد كرد.
خرازي  همچنين  بر ضرورت  عمل  كردن  كشورهاي  اروپايي  بويژه  انگليس  به تعهدات  خود درمورد كمك  به  جمهوري  اسلامي ايران  درزمينه  فعاليتهاي  صلح آميز هسته اي  تأكيد كرد. خرازي در پايان مذاكراتش با توني بلر و جك استراو در يك كنفرانس خبري شركت و  در پايان سفر اروپايي اش در گفت وگو با ايرنا ادعاهاي  جديد رئيس  جمهوري  آمريكا درمورد اراده  كشورمان  براي  توليد جنگ  افزارهاي  هسته اي  را اتهامي  واهي  خواند و گفت: آمريكايي ها يك  اتهام  وارد مي كنند و بعد از روي  همان  اتهام  بي اساس  خودشان  هم  نتيجه گيري  مي كنند.
حميدرضا آصفي ، سخنگوي  وزارت  امور خارجه  جمهوري  اسلامي  ايران در ارتباط با اين سفر  گفت  :با توجه  به  اجلاس  آتي  شوراي  حكام ، يكي  از موضوعات  محوري  در گفت  و گوهاي  دكتر خرازي ، تشريح  فعاليتهاي  هسته اي  صلح آميز ايران  و انتظارات  به  حق  تهران  با توجه  به  پايبنديش  به  تعهدات  خود بود.سخنگوي  وزارت  امور خارجه  ايران ، فضاي  حاكم  بر گفت  و گوهاي  اروپايي  خرازي  را بسيار مثبت ، دوستانه  و با درك  كامل  از مواضع  جمهوري  اسلامي  ايران  ارزيابي  كرد.
سخنگوي  وزارت  امور خارجه  ايران  با بيان  اين  نكته  كه  روابط تهران  با كشورهاي  اروپايي  در ماه هاي  گذشته  شاهد پيشرفتهاي  بسيار چشمگيري  بوده  است ، گفت : انتظار مي رود كه  با انجام  اين  سفر، روابط از شتاب  بيشتري  برخوردار شود.
آصفي  تصريح  كرد: گسترش  روابط جمهوري  اسلامي  ايران  با كشورهاي  اروپايي  ورونق  آن به  گونه اي  بوده  كه  موجب  ناخرسندي  محافل  آمريكايي  شده  است  به  نحوي  كه  ايراد اتهاماتي  مانند آنچه  كه  جورج  بوش  به  دروغ  به  ايران  نسبت  داده  و يا خبرسازي  مانند گزارش  تحريف  شده اي  كه  نيويورك تايمز از ملاقات  دكتر خرازي  با شيراك  منتشر كرد را در اين  روزها شاهد بوديم .به نوشته نيويورك تايمز ژاك شيراك، رييس جمهور فرانسه، از ايران به علت قصور در پيروي كامل از بازرسي هاي بين المللي، از مراكز هسته اي آن انتقاد كرد و گفت: ايران روح توافقنامه اي را كه بين اين كشور با فرانسه، آلمان و انگليس در زمينه كنترل برنامه هاي هسته اي آن امضا شده، نقض كرده است.
به گزارش سايت خبري بازتاب، نيويورك تايمز به نقل از مقامات عالي رتبه فرانسوي، نوشت شيراك در ملاقاتي ۴۵ دقيقه اي با كمال خرازي، وزير خارجه ايران در كاخ اليزه، به تهران هشدار داد، چنانچه آژانس بازرسان تسليحاتي سازمان ملل، تا پيش از اجلاس ماه ژوئن، درخواست هاي اين آژانس را برآورده نسازد، اين خطر وجود دارد كه از حسن نيت بين المللي در اين زمينه كاسته شود.

رئيس جمهور فردا وزراي جديد را به مجلس معرفي مي كند
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي  در جلسه  فردا كه  با حضور سيدمحمد خاتمي  رئيس  جمهوري  تشكيل  خواهد شد، درباره  راي  اعتماد به  وزيران  پيشنهادي  براي  تصدي  وزارتخانه هاي  امور اقتصادي  و دارايي  و كار و امور اجتماعي  تصميم  خواهند گرفت .
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، قراراست  رئيس  جمهوري  در اين  جلسه ، توضيحات  مبسوطي  درباره  ضرورت  ترميم  كابينه  و كنارگذاشتن  طهماسب  مظاهري  از هيات  دولت  به  نمايندگان  ارائه  دهد.
سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  روز يكشنبه ، سي  ام  فروردين ماه ، سيد صفدر حسيني  را براي  تصدي  وزارت  امور اقتصادي  و دارايي  و سيدناصر خالقي  را براي  تصدي  وزارت  كار و امور اجتماعي  به  مجلس  شوراي  اسلامي معرفي  كرد.صفدر حسيني ، در صورت  كسب  راي  اعتماد از مجلس ، جايگزين  طهماسب  مظاهري مي شود و ناصر خالقي  نيز كه  هم  اكنون  عضو هيات  رئيسه  مجلس  است ، كرسي وزارت  كار و امور اجتماعي  را تصاحب  خواهد كرد.

وزير كشور: امنيت لازم براي تقسيم استان خراسان تأمين مي شود
وزير كشور گفت: امنيت لازم براي تقسيم استان خراسان با همكاري همه ستادها و رسانه هاي عمومي تأمين مي شود.
موسوي لاري به ايسنا گفت: مردم خراسان متوجه شده اند كه خواسته هاي خود را از راه قانوني دنبال كنند و آنهايي كه عامل تنش بودند نيز متوجه شدند كه با تنش آفريني مشكلي حل نمي شود. قرار است استان خراسان به استان هايي با مركزيت هاي بيرجند، بجنورد و مشهد تقسيم شود.

دبير شوراي نگهبان در مراسم نماز جمعه مقاومت مردم عراق در برابر اشغالگران را ستود
دبير شوراي نگهبان در مراسم نماز جمعه مقاومت مردم عراق در برابر اشغالگران را ستود
تهران - خبرگزاري جمهوري اسلامي : آيت الله  احمد جنتي ، دبيرشوراي  نگهبان  در بخشي  از خطبه  دوم  نماز جمعه  تهران ، انتخابات  مرحله  اول  مجلس  هفتم  را فتحي  براي  اسلام  و نظام  و تيري  به  قلب  دشمنان ارزيابي  كرد و گفت :پس  ازاين  انتخابات ، دشمنان  نااميد شدند و عقب  نشستند.
امام  جمعه  موقت  تهران  روند برگزاري مرحله  دوم انتخابات  مجلس  هفتم  را تشريح  كرد و گفت : در اين مرحله ، انتخابات سبك تراست  و در ۴۰ حوزه  انتخابيه  برگزار مي شود. منتخبان  اين  مرحله ، باراي  اكثريت  نسبي  به  مجلس  راه  خواهند يافت .
خطيب  جمعه  تهران  دربخش ديگري  از همين  خطبه ، ترور سران  حماس  را محكوم كرد و گفت : دنيا نسبت  به  اين  ترورها، ابراز تنفرمي كند، بدون  اينكه كوچكترين  اقدامي  عملي  انجام  دهد.
وي  خواستارقطع  روابط سياسي  و اقتصادي  كشورها با رژيم  صهيونيستي  و واكنشهاي  جدي  تر در قبال  ترور رهبران  حماس  شد.
دبيرشوراي  نگهبان  همچنين  مقاومت  مردم  عراق  دربرابر اشغالگران  و مواضع  مدبرانه ، عاقلانه  و شجاعانه  آيت الله  سيستاني كه  به  عقب نشينهاي  اشغالگران  منجر شده  است  را ستود.
خطيب  جمعه  تهران  فرارسيدن  سالروز شهادت  امام  حسن  عسكري (ع ) و شهيدمرتضي  مطهري  را تسليت  گفت  و روز معلم  و كارگر را گرامي داشت .

آيت الله هاشمي شاهرودي:
قوه قضائيه ايران ركورددار پرونده هاي قضايي به نسبت جمعيت است
رئيس  قوه  قضاييه  با بيان  اينكه  سالانه  بين  چهار تا پنج  ميليون  پرونده وارد محاكم  قضايي  كشور مي شود، تأكيد كرد كه  اين  حجم  بالاي  پرونده  با توجه به  نسبت  جمعيت  كشور، در جهان  بي سابقه  است .
به گزارش ايرنا آيت الله  هاشمي شاهرودي روز پنجشنبه  در حاشيه  ديدار هفتگي  خودبا مردم ، همچنين  يكي  از علت هاي  مهم  اين  مسئله  را عدم  احياي  نهادهاي  شبه قضايي  نظير شوراهاي  حل  اختلاف  در كشور ذكر كرد.هاشمي شاهرودي  اثرات  فعاليت  شوراهاي  حل  اختلاف  را در كشور مطلوب  عنوان كرد و افزود: در نقاطي  كه  اين  شوراها فعاليت  گسترده  داشته  و داراي  مديريت خوب  بوده  اند، نتايج  مطلوبي  را هم  از نظر كاهش  ۵۰ درصدي  تعداد پرونده ها و هم  آثار رواني  و اجتماعي  خوب  به  دليل  حل  اختلافات  درپي  داشته  است .

كروبي:
افزايش نقش سازمان ملل و انتخابات آزاد تنها راه حل مشكل عراق است
مهدي  كروبي  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ديروز ژان  عبيد وزير امور خارجه  اين  كشور را در محل  اقامت  خود در بيروت  به  حضور پذيرفت  و با وي  به  گفت  و گو نشست .
به گزارش ايرنا كروبي  در اين  ديدار با اشاره  به  اوضاع  وخيم  عراق  گفت: مشكل  عراق  بايد از طريق  افزايش  نقش  سازمان  ملل و كمك  كشورهاي  جهان  براي  انجام  انتخابات  آزاد و تعيين  سرنوشت  مردم  اين كشور به  دست  خود و واگذاري  قدرت  به  آنان  انجام  پذيرد.وزير امور خارجه لبنان نيز در اين ديدار با انتقاد از موضع  جانبدارانه  آمريكا در حمايت  از اسراييل  گفت : مسائل  خاورميانه  يكجانبه  بررسي  مي شود، براي  نمونه  در حالي  كه  واشنگتن مي داند اسراييل  سلاح  كشتار جمعي  دارد از اين  موضوع  چشم  پوشي مي كند  اما فشارهاي خود را بر روي  برنامه هاي  صلح  آميز هسته اي  ايران  تشديد مي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |