شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۵۸
گفت وگو با آلفردو دي استفانو
خاطرات رئيس
005469.jpg
اشكان نعمت پور
«آلفردو دي  استفانو»ي بزرگ را يكي از ماندگارترين چهره هاي فوتبال جهان و اسطوره ديرين رئال مادريد مي شناسند. كلكسيون لبالب از جام هاي رنگارنگ دي استفانو، نشان از تلألوي او در قالب قوهاي سپيد دارد، افتخاراتي كه «پيكان طلايي» سانتياگو برنابئو را به شاخص ترين چهره نبردهاي باشگاهي در اروپا تبديل كرده است.
* وقتي كه مسابقات قهرماني اروپا آغاز شد. بازيكنان آن را چگونه ارزيابي مي كردند؟
- گمان مي كرديم چيزي شبيه «جام لاتين» شود، شايد هم كمي بهتر، اما خيال نمي كرديم تفاوت چنداني با آن داشته باشد. سير صعودي اين رقابت ها، گسترده تر شدن دامنه اش و بزرگتر شدن آن و تبديل شدن اش به آنچه امروزه برگزار مي شود، غيرقابل پيش بيني بود كه اينك مايه مباهات فوتبال است.
* رئال مادريد از همان آغاز نقش كليدي در اين بازي ها داشت. ركورد پنج قهرماني پياپي در اروپا دست نيافتني به نظر مي رسد. چگونه چنين ركوردي را بر جاي گذاشتيد؟
- پيچيده بود و دشوار، خيلي دشوار. به همه چيز،به همه عوامل نياز داشتيد تا به چنين مقصودي نائل آييد. به هر روي به محض اين كه يك جام را به دست مي آوري، دلت براي به چنگ آوردن جام بعدي پر مي كشد.
* از اولين جام قهرماني اروپا سخن بگوييم كه سال ۵۶-۱۹۵۵ را خاطره انگيز كرد، رئال در دور اول كار چندان مشكلي در پيش نداشت. در جنوا، سروت را با دو گل شكست داد و بعد در خانه، در چامارتين پنج بر صفر ميهمانش را به زانو درآورد.
- خب، سروت از بهترين هاي اروپا نبود، اما اين بدان معنا نبود كه ما نمي بايستي براي پيروزي تلاش كنيم. در جنوا تا دقيقه هشتاد و نهم براي رسيدن به گل تقلا كرديم و گل دوم را هم در دقيقه آخر زديم.
* ... و در بازي برگشت تو دو گل زدي تا سرانجام در اروپا هم دروازه حريفان را گشوده باشي.
- بله، ما آن ديدار را به سادگي برديم. همه چيز بر وفق مرادمان به نظر مي رسيد.
* بعد مصايب شروع شدند. به رغم برتري چهار بر صفر مقابل پارتيزان در خانه، در بازي برگشت سه بر صفر شكست خورديد. رئال در آستانه تجربه اولين ناكامي اش بود.
- در بلگراد شرايط نامنتظره اي پيش رويمان ترسيم شد. بايد در يخ و برف بازي مي كرديم، تازه گل زود هنگام ميلوتينوويچ اوضاع را بدتر كرد، فشار وحشتناك بر ما وارد مي شد اما تا آخر جنگيديم.
* براي انتخاب سخت ترين مسابقه آن سالها، روي كداميك انگشت  مي گذاري؟
- فينال سوم [۵۸-۱۹۵۷]، روزي كه جام قهرماني را از چنگ ميلان در آورديم. آنها بازيكناني مثل مالديني، برگا ماشي، راديس، وانووا،ليدهولم، شيافينو، گريلو و كاكياروني داشتند... چه تيمي!  تا وقت اضافه، تا زماني گل قهرماني را به ثمر رسانديم، هرگز نتوانستيم از ميلاني ها پيشي بگيريم و دست آخر جنتو، واپسين گل را زد.شيافينو گل اول را در دقيقه شصت و نه زد، من در دقيقه هفتاد و پنج گل تساوي را زدم، گريلو در هفتاد و هشت ميلان را دوباره پيش انداخت و رئال يك دقيقه بعد نتيجه را برابر كرد؛ سه گل در چهار دقيقه! واقعاً سخت ترين آزمون تمام آن روزها بود.
* گلاسكو، سال شصت. بازي نهايي برابر اينتراخت فرانكفورت را يكي از مهيج ترين و حيرت آورترين مسابقات تاريخ قهرماني اروپا مي دانند.
- ده گل در يك فينال كه هفت تا به نام ما و سه گل هم براي ژرمن ها ثبت شد، چه نمايش غيرمنتظره و خارق العاده اي بود. البته معمولاً همه اين مسابقه را به خاطر تعداد گل هايش به ياد مي آورند، اما فكر مي كنم بهترين بازي، رويارويي با ميلان در بروكسل بود، نبردي باورنكردني.
* كداميك از دسته هاي رئال مادريد در پنج فصل اول بازي هاي اروپايي، از همه قدرتمندتر بود؟
- ما تيمي داشتيم كه مي دانست چه مي خواهد: پيروزي. و مي دانستيم چگونه به اين هدف برسيم. مجموعه ما چه در دفاع و چه در حمله به خوبي سازماندهي شده بود كه هر چه مي خواست در زمين به اجرا در مي آورد. ما هيچ گاه به ركوردها نمي انديشيديم و تنها مي خواستيم به عناوين بيشتري برسيم.
* برخي مي گويند تنها بازي هاي اندك تر و رقابت كمتر ميان تيم ها باعث شد رئال چنين افتخاري را بر پيشاني تاريخ حك كند، كاري كه اين روزها ناممكن است.
- نه، چنين چيزي چندان صحت ندارد. اگر قرار بر قياس باشد، آن روزها مسابقات به خاطر سيستم حذفي اش سخت تر دنبال مي شد. حالا اگر دو بازي را هم واگذار كنيد كماكان مي توانيد در كورس رقابت ها به جدال ادامه دهيد اما در روزگار ما، اگر در يك دور مي باختيد، كارتان تمام بود، هيچ بخت ديگري براي جبران نداشتيد.اكنون مسابقات و حريفان بيشتري رويارويتان مي ايستند، اما در عين حال تيم هاي ضعيف تر زيادي لابه لاي شان وجود دارند. به هر جهت رئال مادريدي كه پنج جام اروپايي به دست آورد، يكي از بزرگ ترين تيم هاي اروپا بود اما كامل نبود، تيم كامل وجود ندارد. وراي تمام اينها، كساني كه خيال مي  كنند ما بي هيچ تلاشي، تنها به واسطه  برتري برابر تيم هاي ضعيف به چنين افتخاراتي رسيده ايم، در اشتباهند. اگر ما به جام هاي زرين زيادي رسيديم تنها به واسطه تلاش زيادمان بود.
* ريورپلات و بعد رئال مادريد؛ در اين دو جا استعداد تو شكوفا شد. كدام يك را بيشتر دوست مي داشتي؟
- هر يك برتري هاي خودشان را داشتند. در رئال ما تاريخ ساز شديم اما در ريور، ماهيت فوتبال را لمس مي كردي، سرشت فوتبال با ذات ريور در هم تنيده شده بود.
* وقتي گروهي تفاوتهاي فوتبال در روزگار دور با امروزه را مي سنجند، برتري بازيكنان دهه پنجاه را در فضاي زياد پيشارويشان عنوان مي كنند و اين كه چندان تحت فشار قرار نمي گرفته اند.
- خب، اين نشان مي دهد اين دست افراد بازي هاي آن دوره را نديده اند.
* ... و امروزه جو حاكم بر فوتبال را چگونه مي سنجي؟
- شايد هر آنچه پيرامون فوتبال مي گذرد به خاطر اين است كه حالا به يك ورزش فراحرفه اي تبديل شده كه فقط جنبه هاي منفي ندارد. به هر حال آنچه زياد رشد كرده حاشيه هايي است كه فوتبال را احاطه كرده. براي نمونه در زمان من رسانه ها هر آنچه در دسترس شان بود را به چنگ مي آوردند، اما حالا آنها همه جا سرك مي كشند. با اين وجود شخصيت بازيكنان به هيچ وجه دگرگون نشده. بعضي ها سخت تلاش مي كنند و اهميت زيادي به حاشيه ها نمي دهند و برخي هم درست وجه مقابل اين گروه مي شوند، اما اين چيزي است كه همواره در فوتبال بوده است.

خبرها و نگاه ها
سوريه شايسته ميزباني بسكتبال غرب آسيا نبود
005475.jpg
مدير عامل باشگاه صنام گفت: علاوه بر ما ساير تيم هاي شركت كننده و حتي شخص دبير كل كنفدراسيون غرب آسيا بر اين مطلب اذعان داشتند كه سوريه به هيچ وجه شايستگي ميزباني رقابت هاي قهرماني بسكتبال مردان غرب آسيا را ندارد.
محمدرضا داورزني، ضمن تأكيد بر بالا بودن سطح بسكتبال ايران نسبت به سوريه اظهار داشت: شكست تيم بسكتبال الوحده سوريه، آن هم در خانه خود با انبوه تماشاگران مشتاق سوري كار بسيار مشكلي است كه خود گوياي برتري بسكتبال ايران نسبت به ساير كشورهاي رقيب است.
وي افزود: متاسفانه دو تيم الوحده سوريه و ساجس لبنان،  دقايق پاياني بازي خود را به گونه اي به پايان رساندند كه حتي تماشاگران داخل سالن نيز عليه دو تيم عربي شعار مي دادند.
مدير عامل باشگاه صنام با بيان اين كه حتي كميته فني مسابقات غرب آسيا، اعتراض تيم صنام مبني بر تباني دو تيم عربي، الوحده سوريه و ساجس لبنان را پذيرفته است، اظهار داشت: ما به صورت جدي پيگير اعتراض رسمي خود هستيم، حتي پس از بازگشت از سوريه در اولين اقدام با مسئولين فدراسيون در نشستي، اين امر بررسي شد.
داورزني افزود: ما حتي بازيكنان خارجي خود را تا حصول كامل نتيجه  اعتراض خود در اردو نگه داشته ايم تا در صورت راهيابي به مسابقات جام باشگاه هاي آسيا در دبي با تركيبي قدرتمند در اين رقابت ها حاضر شويم.
وي ادامه داد: من از تمامي بازيكنان و كادر فني تيم بسكتبال صنام رضايت كامل دارم چرا كه آنها به هيچ وجه كم فروشي نكردند.
مدير عامل باشگاه صنام همچنين با اشاره به اينكه به دليل حضور در منطقه غرب آسيا و همگروهي با تيم هاي قدرتمند عربي هيچ راهي به جز تقويت توان فني تيم هاي خود نداريم، به خبرنگار ايسنا گفت: به دليل پايين بودن سطح بسكتبال كشورهاي آسياي ميانه، ما نمي توانيم در اين منطقه حضور داشته باشيم، چرا كه كشورهاي اين منطقه هيچ حرفي براي گفتن ندارند،  از همين رو به شخصه معتقدم كه براي مقابله با كشورهاي غرب آسيا بايد توان فني و جسماني بازيكنان خود را بالا ببريم تا با استفاده از اين فاكتور مانع از تباني كشورهاي عربي براي حذف تيم هاي ايراني بشويم.داورزني در ارزيابي از وضعيت فعلي تيم واليبال صنام براي حضور در رقابت هاي جام باشگاه هاي آسيا گفت: تيم ما تا كنون تمرينات بسيار خوبي را پشت سر گذاشته است و در تلاشيم تا با قرار گرفتن در سكوي نخست اين رقابت ها به مسابقات جهاني راه پيدا كنيم.وي افزود: فكر مي كنم كه دو تيم واليبال صنام و پيكان، فيناليست هاي مسابقات جام باشگاه هاي آسيا باشند، از همين رو و با توجه به نتايج حاصله، سعي خواهيم كرد تا در رشته واليبال بيش از پيش سرمايه گذاري كنيم.

سايه روشن ورزش
قرارداد مادام العمر براي كارلوس
معراج مژده - به دنبال انتشار برنامه هاي آينده انريكه سوبرينو كانديداي احراز پست رياست باشگاه رئال مادريد، مقامات باشگاه چلسي نيز دست به اقداماتي هشدارگونه زدند.پس از اينكه انريكه سوبرينو كانديداي رياست باشگاه رئال مادريد مواضع خود را نسبت به فروش ديويد بكهام ستاره انگليسي قوهاي سپيد، روشن كرد، به روبرتو كارلوس ملي پوش برزيلي اين تيم نيز اعلام كرد كه چلسي تمايل دارد تا با وي نسبت به فروش كارلوس در فصل نقل و انتقالات تابستاني وارد مذاكره نشود.سوبرينو در گفت و گويي با خبرنگاران اظهار داشت: «شايعاتي در مورد توافق كاري كارلوس با باشگاه ديگري بر سر زبان ها است. واقعيت اين است كه من در صحت يا عدم درستي اين خبر هيچ اطلاعي ندارم. اما از يك چيز مطمئن هستم و آن اين است كه اين گلزن برزيلي به دنبال يك قرارداد مادام العمر است و ما نيز اين امتياز را به او نخواهيم داد.»
مژده براي تاتنهام
مدير باشگاه تاتنهام به هواداران اين تيم مژده داد از ابتداي فصل آينده مربي بزرگي را در رأس امور تيم خواهند ديد.در حالي كه نتايج ضعيف تاتنهام مخالفت عده اي از هوداران با ديويد پليت را به همراه داشته است، كه وي پيرامون سرمربي آينده اين تيم گفت: «مي توانم ادعا كنم چند تن از مربيان بزرگ اروپا خواهان آمدن به تاتنهام هستند. ما نيز احساسي برخورد نكرده ايم و در حال بررسي شرايط هستيم اما فصل آينده به طور حتم يك مربي بزرگ سكان هدايت را برعهده خواهد داشت.»
اين در حالي است كه طي چند وقت اخير شايعات زيادي پيرامون پيوستن يكي از چند مربي مطرح اروپا همچون جيوواني تراپاتوني از تيم ملي ايتاليا، خوزه مورينو ازپرتغال و رادوميرآنتيچ مربي اسبق تيمهاي بارسلونا و سلتاويگو به اين تيم به گوش رسيده است.
005472.jpg

چلسي به دنبال جذب ديويد بكهام است
مسئولين باشگاه چلسي اظهار داشتند: «باوجود اينكه به شدت تمايل دارند تا ديويد بكهام ستاره ملي پوش انگليسي تيم رئال مادريد را دراختيار بگيرند، اما به هيچ وجه حاضر نيستند مبلغي بيش از ده ميليون پوند به او بپردازند.در اين مطلب كه كسي علاقمند است تا بكهام را به جمع مردان آبي پوش استمفورد بريج اضافه كند، جاي هيچ بحث و گفت و گويي نيست، اما اگر رئالي ها فكر مي كنند كه بابت او پيشنهاد بهتر و چشمگيرتري را دريافت خواهند كرد، سخت در اشتباهند.به آنها پيشنهاد مي كنم تا در مورد حساب و كتاب هايشان تجديدنظر كنند.» وي همچنين در ادامه افزود: «حتي اگر ده ميليون پوند هم بپردازيد، زماني كه مبلغ دستمزد و مراحل اداري ديگر را به آن اضافه كنيد در پايان عددي نزديك به ۴۰ ميليون پوند را صرف خريد تنها يك بازيكن كرده ايد.»آبراموويچ مالك روسي باشگاه چلسي معتقد است كه حتي مي تواند با همين مبلغ ۱۰ ميليون پوند اين اسطوره انگليسي را از آن خود كند. وي قصد دارد ۱۲ هزار پوند دستمزد هفتگي بكهام را به اين عدد اضافه نمايد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |