يكشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۹ - Apr 25, 2004
پيامد تزريق داروي مسموم بيهوشي ادامه دارد
چهارمين مرگ مشكوك در بيمارستان ايرانمهر تهران
وزارت بهداشت تا سه روز ديگر گزارش اپيدميولوژيك فوت اين بيماران را اعلام مي كند
گروه اجتماعي: فوت چهارمين نفر از بيماران بستري در بيمارستان ايرانمهر تهران ابهام و ترديد در مورد نظارت بر بيمارستانهاي كشور را تشديد كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري چهارمين متوفي از مجموع ۱۳ بيماري كه به علت تزريق داروي بيهوشي دچار عوارض ريوي شده اند، جواني ۳۲ ساله به نام مجيد قاسمي است كه روز چهارشنبه گذشته ساعت ۴۵/۹ دقيقه فوت كرد. بنابراين گزارش ديروز پيكر مرحوم مجيد قاسمي با حضور جمع وسيعي از اعضاي خانواده و بستگان و دوستان با غم و اندوه فراوان در بهشت زهراي تهران آرميد.
يكي از بستگان مرحوم مجيد قاسمي به خبرنگار همشهري گفت: بيماران بستري دچار عارضه مذكور در بيمارستان بر خلاف اظهارات برخي منابع در مطبوعات، ۱۳ نفر بودند نه ۱۱ نفر.
وي افزود: تزريق داروي بيهوشي براي انجام عمل روز ۱۴ فروردين انجام شد و اولين بيمار كه يك زن بود روز ۲۰ فروردين فوت كرد.
بنابراين گزارش فوت اولين بيمار موجب حضور و تجمع خانواده وي در محيط بيمارستان و اعتراض به مسئولين بيمارستان شد در نتيجه مسئولين اعم از رئيس و دكتر بيهوشي از اين تاريخ به بعد بيمارستان را ترك و كمتر حضور علني در محيط بيمارستان داشتند.
عضو خانواده مرحوم مجيد قاسمي به همشهري گفت: به دنبال فوت اولين بيمار اتاق عمل بيمارستان پلمب شد و در محيط بيمارستان شايع شده بود كه داروي بيهوشي مصرف شده غيراستاندارد بود و تاريخ انقضاي آن مشخص نبوده است.
عضو خانواده مرحوم قاسمي گفت: روز جمعه در بهشت زهرا شايع شده بود بيمار پنجم نيز كه از وجود يك غده رنج مي برد فوت كرده است اما از صحت و سقم اين خبر اطلاعي در دست نيست.
بررسي پرونده مرگ مشكوك بيماران دربيمارستان ايرانمهر
مشاور بهداشت  و مديركل  روابط عمومي  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش پزشكي  گفت  كه  پرونده  مرگ  مشكوك  دو تن  از بيماران  بيمارستان  ايرانمهر ازسوي  كارشناسان  در حال  بررسي  است .
هوشمند سفيدي  ديروز به ايرنا، گفت: در پاسخ  به  انتقادهايي  از وزارت  بهداشت  درباره  نبود نظارت  و بازديدهاي  دوره اي  بيمارستان ها،   بيمارستان  ايرانمهر بيستم  فروردين  ماه  امسال  مورد بازديد كارشناسان  قرار گرفته  بود.
سفيدي  اضافه  كرد كه  به  منظور نظارت  بيشتر بيمارستان هاي  كشور، اين  مراكز به  دانشگاه هاي  مختلف  واگذار مي شود و بيمارستان  ايرانمهر نيز تحت پوشش  دانشگاه  شهيد بهشتي  است  و از سوي  اين  مركز نيز بازديدهاي  دوره اي  انجام  مي شود.
گزارش علت مرگ تا ۳ روز ديگر اعلام مي شود
از سوي ديگر معاون سلامت وزارت بهداشت با اشاره به مرگ چند تن از بيماران بيمارستان ايرانمهر درپي استفاده از داروهاي بيهوشي به منظور عمل جراحي اعلام كرد:  گزارش اپيدميلوژيك مرگ اين بيماران تا ۳ روز ديگر اعلام مي شود.
دكتر محمد اسماعيل اكبري در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، اظهارداشت:  در جريان استفاده نامناسب از داروهاي بيهوشي قبل از جراحي در بيمارستان ايرانمهر تهران حال ۱۱ نفر وخيم شد و ۲ نفر از اين افراد فوت كردند.
وي با بيان اين كه تعداد مرگ بيماران در اين بيمارستان هم اكنون به ۴ نفر رسيده است، خاطرنشان كرد: اما علت مرگ ۲ بيمار جديد را نمي دانيم و پزشكان درحال بررسي پرونده اين بيماران هستند.
وي با بيان اين كه تك تك پرونده هاي اين بيماران تحت بررسي است، اظهارداشت: تمامي مقامات علمي كشور و بيمارستان ايرانمهر با تشكيل تيمي مشترك گردهم آمده اند تا طي ۳ روز نتايج را جمع بندي كنند.
وي خاطرنشان كرد: يكي از موارد مرگ در اين بيمارستان به پزشكي قانوني ارايه شده كه تاكنون گزارش آنها اعلام نشده است.
معاون سلامت وزارت بهداشت با بيان اين كه بيمارستان ايرانمهر فعلا حق پذيرش بيمار و انجام عمل جراحي ندارد، تصريح كرد: بعد از مشخص شدن علت مرگ بيماران در اين بيمارستان و تعيين وضعيت بيمارستان، آنها مي توانند پذيرش بيمار داشته باشند.
دكتر اكبري تاكيد كرد: ما منتظر گزارش آزمايشگاه و پزشكي قانوني هستيم.
وي همچنين گفت: قرار شده تا همه مرگ ها در اين بيمارستان از ۱۴ تا ۳۰ فروردين مورد بررسي دقيق قرار گيرد.دكتر اكبري اظهار اميدواري كرد پيش داروي هاي بي مورد باعث آلودگي فضاي درماني كشور نشود.

با پايان ماه هاي محرم و صفر
جشن هاي ازدواج در كشور رونق گرفت
005337.jpg
گروه اجتماعي: با پايان ماه هاي محرم و صفر، گرايش جوانان به ازدواج و تشكيل زندگي زناشويي افزايش يافته و آئين ازدواج هاي دانشجويي رونق گرفته است.
به گزارش خبرنگار ما و با استناد به آمار موجود در حالي ازدواج ها در جامعه مسلمانان به ويژه شيعيان بعد از ماه محرم و صفر رونق مي گيرد كه گفته مي شود ۱۵ تا ۲۰ درصد دختران در دهه ۸۰ شانسي براي ازدواج ندارند، از سوي ديگر شوراي شهر در مصوبه اي به شهرداري تهران اجازه داده است كه به زوج هاي جوان تا سقف يك ميليون تومان وام ازدواج پرداخت  شود.
كارشناسان بر اين باورند كه برپايي ازدواج هاي دانشجويي اگرچه يك ضرورت و نياز جدي براي گروه هاي جوان از جمله دانشجويان است اما اولويت نخست و حياتي براي آنها نيست، آنها اعتقاد دارند آنچه پيش از ازدواج ذهن و فكر جوانان به ويژه دانشجويان را به خود مشغول مي دارد، اشتغال و تلاش براي دستيابي به يك شغل است.
دانشجويان شركت كننده در برنامه هاي ازدواج دانشجويي نيز تا حدي بر اين گفته صحه مي گذارند.
دكتر محمود رجبي مي گويد: برپايه چنين مراسمي آثار مثبت براي گروه هاي سني جوان در پي دارد اما به نظر مي رسد دانشجويان بيش و پيش از آنكه به پيامدهاي فرهنگي برپايي چنين مراسمي توجه كنند به بهره مندي از امتيازات اقتصادي آن مي انديشند.
زهرا احراري يكي ديگر از دانشجويان شركت كننده در طرح ازدواج دانشجويي مي گويد: هدف از برپايي چنين ازدواج هايي در ميان دانشجويان به عنوان اقشار فرهيخته و هوشمند جامعه، تبليغ و ترويج فرهنگ ساده زيستي، رهايي از سنت هاي غلط چشم و هم چشمي و حركت به سوي جامعه اي متعالي و عاري از آسيب هاي اجتماعي است.
وي همچنين مي گويد: بايد مسئولان ازدواج هاي دانشجويي در برپايي چندين ساله اين آئين بررسي و مطالعه كنند كه تا چه حد اين سنت حسنه و ارزشمند توانسته است در لايه هاي مختلف جامعه نفوذ كند، اگر پيامدهاي مثبت و گرايش همگاني در برپايي چنين آئين هايي رونق گرفته است، بايد در گسترش و همگاني كردن آن در ميان دانشجويان با اهرم هاي تشويقي تلاش كنيم و اگر هم پيامدي غير از اين داشته است راه هاي عدم توفيق را بيابيم.
محمدعلي وكيلي رئيس ستاد ازدواج دانشجويي در اين باره مي گويد: به رغم اينكه آمارهاي بدست آمده در كشور نشان دهنده كاهش نرخ ازدواج و بالارفتن سن ازدواج است، برپايي ازدواج هاي دانشجويي سن ازدواج را در كشور كاهش داده و به مطلوب ترين سن يعني ۲۳ سال رسانده است، اين در حالي است كه ميانگين سن ازدواج در كشور بالاي ۲۷ سال است.
وكيلي ازدواج دانشجويي را حركت فرهنگي مطابق با ميل و فطرت انسان ها و در عين حال روشي مدرن مي داند و مي گويد: اين گونه ازدواج ها باعث صرفه جويي در اقتصاد خانواده شده است گرچه عده اي سعي دارند اين كار فرهنگي را ناديده بگيرند.
احد محمد خاني يكي از كارشناسان اقتصادي نيز بر اين باور است اگر همپاي فعاليتهاي فرهنگي كه براي تروج ازدواج صورت مي گيرد، تدبيري هم براي وضعيت معيشتي و تدارك برنامه ازدواج جوانان صورت گيرد، به طور قطع و يقين آثار و پيامدهاي آن به تدريج در ميان جوانان و ديگر قشرهاي جامعه نهادينه خواهد شد.
وي همچنين مي گويد: اقدام تازه شهرداري تهران در اعطاي وام ازدواج به زوج هاي تهراني ضمن آنكه بخشي از مشكلات اقتصادي زوج ها را از ميان برمي دارد، درس خوبي براي شبكه بانكي كشور است كه براي پرداخت وام به زوج ها، آنها را در بروكراسي اداري گرفتار نكنند و راه هاي تسريع در پرداخت وام ازدواج را بيابد.

خانه آيت الله طالقاني اثر ملي شد
بخشدار طالقان از توابع شهرستان ساوجبلاغ گفت: منزل مرحوم آيت الله «سيدمحمود طالقاني» در روستاي «گليرد» بخش طالقان به عنوان اثر ملي به ثبت رسيد.
منزل آيت الله طالقاني به صورت گلي و داراي سه اتاق، ايوان و يك حياط كوچك است.
«عباس طبرزدي» روز شنبه در گفتگو با ايرنا افزود: اين اثر به دليل برخورداري از ويژگيهاي تاريخي، سياسي، مذهبي و فرهنگي در فهرست آثار ملي قرار گرفته است.

سانحه رانندگي در اتوبان تهران - قم پنج قرباني گرفت
در تصـادف  هشت  دستگاه  وسائط نقليه  با يكديگر در اتـوبان  قم  - تهران  پنـج نفر جان  خود را از دست  دادند.
فرمانده  پليس  راه  انتظامي  استان  قم  ديروز   در گفت  وگو با ايرنا افزود: اين  حادثه  شب  گذشته  در كيلومتر ۳۵ اتوبان  قم ـ تهران  رخ  داد و ۱۵ نفـر كه مجروح  شده  بودند به  مراكز درماني  منتقل  شدند.
سرهنگ  حسن  فخاريان  افزود: در اين  حادثه  هشت  دستگاه  وسيله  نقليه  از جمله  پيكان ، پرايد، وانت  نيسان  و اتوبوس  مسافربري  با يكديگر برخورد كردند.
وي  يادآور شد: سه  نفر از كشتـه شدگان  كه از سرنشينان  پيكان  بودند و راننده  و كمك  راننده  اتوبوس  در دم  جان  باختند.
فخاريان  يادآور شد: بارندگي  و تخطي از سرعت  مطمئنه  زمينه  بروز اين  حادثه  شده  است .

بشقاب پرنده يا بانوي زيباي منظومه شمسي
اواخر فروردين ماه، خبرگزاري ها از مشاهده شيء ناشناس در آسمان شهرهاي شمالي كشور خبر دادند و بلافاصله رسانه ها تصويري از اين شيء را به نمايش گذاشتند.
اواخر فروردين ماه در فاصله كمتر از يك هفته گزارش هايي مبني بر رؤيت يك شيء ناشناس در آسمان شهرهاي شمال كشور از اردبيل و مشكين شهر تا گنبدكاووس، تبريز، اراك، اشنويه، سنندج، گرگان و... رسيد و پس از مدتي موج جديدي از شايعات مربوط به مشاهده بشقاب پرنده ها در داخل و خارج كشور آغاز شد.
باتوجه به غير موثق بودن گزارش ها و سابقه مشاهده چنين پديده هايي در آسمان شهرهاي شمال كشور كه با بررسي محققان نجوم كشور منشأ جوي و ژئوفيزيكي آنها مشخص شده بود، متخصصان علمي كشور نظريه هايي دادند تا از ترويج شايعات و نگراني هاي بي مورد در جامعه جلوگيري كند.به گزارش ايسنا معاونت عمليات نيروي هوايي ارتش كه مسئول حفاظت از فضاي كشور است در اين زمينه اعلام كرد كه شيء ناشناس در رادارهاي نيروي هوايي ثبت نشده است و جاي نگراني وجود ندارد. جمعي از متخصصان و استادان دانشگاه ها نيز در گفت وگو با ايسنا با رد شايعه وجود بشقاب پرنده ها، شيء ناشناس را به پديده هاي نجومي از قبيل سياره زهره، درخشش هاي ايريديوم، شهاب سنگ هاي در حال سقوط، بقاياي طوفان هاي خورشيدي و يا ماهواره ها و بالون هاي هواشناسي نسبت دادند.
نكته قابل توجه در اين ميان سكوت نهادهاي علمي نجوم از جمله انجمن نجوم ايران بود. انجمن نجوم ايران با صدور اطلاعيه اي مي توانست از خدشه دار شدن جايگاه علمي خود جلوگيري كند و همچنين با آگاهي دادن به مردم به تمامي شايعات پايان دهد.
پوريا ناظمي مي گويد: از بين گزارش هاي منتشر شده، تنها در گزارش اول از مشاهده دو شيء ناشناس سخن گفته شده كه براساس آن اشياء، تلألويي با رنگ هاي مختلف داشته و حركاتي نامشخص در آسمان انجام مي دادند.باتوجه به اين كه هيچ داده مشخصي در اين گزارش ناقص ارائه نشده است نمي توان درمورد آن اظهارنظر كرد ولي در بقيه موارد پاسخ قاطع وجود دارد.
ناظمي افزود: باتوجه به رويت اين پديده در شب هاي متوالي نمي توان آن را به شهاب سنگ ها نسبت داد و احتمال نقش توفان هاي خورشيدي ۸ آوريل كه ساكنان آلاسكا نيز به زحمت آن را رصد كرده اند، منتفي شد.وي با استناد به گزارش هاي واصله گفت: در اين گزارش ها از رويت شيء گفته شده كه طيف هايي از نورهاي قرمز، آبي و سبز از آن ساطع مي شده است و در ساعت ۳۰/۲۰ در تبريز مشاهده شده است. اين شيء داراي دو بازوي نوراني در طرفين بوده و با سرعت بسيار كمي از شرق به غرب در حركت بوده است. همچنين كارشناسان نيروهاي مسلح و دانشمندان نجوم درحال تحقيق درباره اشياء ناشناس و نوراني هستند.
سردار سرتيپ خلبان اميرحيات مقدم جانشين فرماندهي نيروي هوايي سپاه پاسداران در اين باره اظهارداشت: آخرين نظريه دانشمندان درمورد اشياي نوراني كه در آ سمان كشور اخيرا مشاهده شده است، بدين ترتيب است كه اين اشياء منشأ زمين شناختي دارد.
وي افزود: ازنظر نظامي اين موضوع براي ما روشن نيست و وجود اشياء نوراني در آسمان كشور براي ما مبهم است و اميدواريم در آينده نزديك مسئولان تحقيقات بيشتري در اين زمينه انجام داده و آن را به اطلاع مردم برسانند.

مسئوليت شوراي پژوهش هاي علمي كشور به وزارت علوم واگذار شد
پس از سالها بلاتكليفي سرانجام با حكم مستقيم رئيس جمهوري، شوراي پژوهش هاي علمي كشور به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري منتقل شد.
دكتر رضا منصوري معاون پژوهشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگويي با خبرنگار همشهري ضمن اعلام اين مطلب با اشاره به اينكه شوراي پژوهش هاي علمي كشور به عنوان مهمترين نهاد متولي امر تحقيقات در كشور طي حدود سه سال گذشته در بلاتكليفي به سر مي برده است اظهار داشت: با اين تصميم تكليف شورا روشن شد و از همين امروز جلسات كاري و اجرايي آن در حوزه معاونت پژوهشي وزارتخانه آغاز خواهد شد.
وي گفت: انتقال شوراي پژوهش هاي علمي كشور مستقل از لايحه تغيير ساختار بوده و بدون ارتباط به تصويب يا عدم تصويب اين لايحه، مسئوليت مستقيم آن به وزارت علوم واگذار شده است.
دكتر منصوري همچنين افزود: اين شورا به رياست عاليه شخص رئيس جمهور تشكيل شده و توليت امور تحقيقاتي را در كشور عهده دار خواهد بود.
معاون پژوهشي وزارت علوم با اشاره به اينكه طي دو سه سال اخير شوراي تحقيقات و فناوري عهده دار بخشي از وظايف و مسئوليت هاي شوراي پژوهش هاي علمي كشور بوده است گفت: در شوراي تحقيقات بدون ايجاد تداخل در وظايف شوراي پژوهش ها تجربه خوبي در زمينه انسجام دستگاه ها و ارگان هاي كشور براي انجام امور پژوهشي آنها داشتيم و بنا داريم تا همين تجربه را در شوراي پژوهش هاي علمي كشور نيز ادامه دهيم.
دكتر منصوري از اين تصميم رئيس جمهور به عنوان اقدامي مثبت در تقويت تحقيقات در كشور ياد كرد و گفت: دوره گذار و انتقال شوراي پژوهش هاي علمي كشور به وزارتخانه حدود ۵ تا ۶ ماه به طول خواهد انجاميد و سپس شوراي پژوهش هاي علمي كشور با قدرت قانوني بيشتري نسبت به گذشته به متولي پژوهش كشور تبديل خواهد شد.

دوره هاي واكسيناسيون كودكان تغيير مي كند
گروه اجتماعي: همايش سالانه انجمن پزشكان كودكان ايران همزمان با بيست و پنجمين بزرگداشت استاد دكتر محمدقريب صبح ديروز آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر پزشكيان وزير بهداشت،درمان و آموزش پزشكي طي سخناني در مراسم افتتاحيه اين همايش اظهارداشت: با تلاش مسئولين و پزشكان كودكان طي سال هاي اخير، بيماري هاي واگيردار تحت كنترل درآمده است، پس از ۳ سال باعث افتخار ماست كه بگوييم، فلج اطفال ديگر در كشور وجود ندارد و امسال ۳۶ ميليون در كشور واكسينه شدند كه در دنيا بي نظير است.
در حاشيه اين همايش، دكتر سيداحمد سيادتي رييس اين همايش به خبرنگار همشهري گفت:  انجمن پزشكان كودكان ايران يكي از قديمي ترين انجمن هاست كه از سال ۱۳۳۵ توسط دكتر قريب تاسيس شد. در اين انجمن بسياري از متخصصين با ارايه كارهايي تحقيقاتي در زمينه بيماري هاي كودكان به فعاليت مشغول هستند.
وي در ارتباط با بيماري هاي كودكان كه در حال حاضر موردتوجه و بررسي پزشكان است گفت: بيماري «كاوازاكي» يكي از شايعترين علت هاي عارضه قلبي اكتسابي بعد از تب رماتيسمي در كودكان است كه كودكان زير ۵ سال را تهديد مي كند و علائم آن تب طولاني، قرمزي چشم، برجستگي هاي روي زبان، تورم گردن و دست و پا و دانه هايي روي بدن است و خطر عمده اين بيماري به علت گرفتگي در عروق قلب باعث انفاركتوس در كودكان مي شود كه اين عارضه با رسيدگي
به موقع و استفاده از داروهاي مناسب به ۲ درصد كاهش مي يابد.
وي همچنين گفت: تمركز سال آينده برنامه انجمن پزشكان كودكان بر روي حوادث و تصادفات به عنوان شايعترين عامل مرگ و مير كودكان پس از بيماري هاست كه عمدتا ناشي از بي توجهي، عدم مراقبت و وجود اتفاقاتي است كه كودكان را دچار حادثه مي كند.
وي وضعيت مبارزه با بيماري هاي كودكان را در ايران مطلوب دانست و گفت: با برنامه هاي پيش بيني شده و مبارزه با بيماري هاي اسهالي و تنفسي و واكسيناسيون كه ۹۵-۹۶ درصد كودكان انجام داده اند و غذاهاي تكميلي و استفاده از شير مادر مي توان گفت كه مرگ ومير كودكان بسيار كم شده و اميدواريم با تمركز بر روي جلوگيري از حوادث بتوانيم اين آمار را به حداقل برسانيم.دكتر سيادتي همچنين درمورد واكسيناسيون كودكان اعلام كرد: از سال ۱۳۸۳ روند واكسيناسيون تغيير كرده و در ۲-۴-۶ و ۱۲ ماهگي انجام مي گيرد. به دليل اينكه فرصتي باشد تا كودكان بتوانند زودتر واكسينه شوند.

اهم برنامه هاي هفته جوان اعلام شد
گروه اجتماعي: برنامه هاي بزرگداشت هفته جوان (۵ الي ۱۰ ارديبهشت ماه جاري) اعلام شد.به گزارش خبرنگار همشهري، عبادي رئيس سازمان ملي جوانان در يك نشست مطبوعاتي ضمن اعلام اين خبر افزود: در اين هفته نخستين گزارش ملي جوانان از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ به هيأت وزيران ارائه مي شود كه شامل: روند تحولات جمعيتي كشور، حقوق جوانان، آموزش، ازدواج، طلاق، آسيب هاي اجتماعي، مهاجرت، بهداشت، مسكن، اشتغال، اوقات فراغت و ورزش است.وي گفت: راه اندازي فاز اول شبكه ملي اطلاع رساني جوانان و ايجاد سايت هاي خبري، علمي، ورزشي، موسيقي، خريد سربازي و مسايل ديني از ديگر برنامه هاي اين هفته است و كليه جوانان مي توانند به آدرس: www. Javanan.ir به اين شبكه وصل شوند.
عبادي، اجراي مرحله اول كارت ملي جوان را يكي ديگر از برنامه هاي هفته جوان ذكر كرد و درخصوص توانمنديهاي اين كارت گفت: برخورداري از تسهيلات ويژه در قالب  تخفيف و تقسيط و همچنين قابليت پرداختهاي ريالي و استفاده اعتباري صاحبان كارت از امتيازات كارت ملي جوان است.

كنترل بيماريها به صورت روزانه در بم انجام مي شود
رئيس مركز بهداشت شهرستان بم گفت: گزارش بروز بيماريها روزانه از مناطق ۱۴ گانه شهر بم و بروات جمع آوري و در پايان هر روز تجزيه و تحليل مي شوند.
دكتر «رضا عباسي» به خبرنگار ايرنا گفت: تاكنون هيچ موردي از اپيدمي بيماريها كه تهديدكننده جان انسانها باشد در اين مناطق مشاهده و گزارش نشده است.
وي نظام كنترل بيماريها را از وضعيت ظاهري شهر بم متمايز دانست و گفت: اين مركز نيز نسبت به چگونگي بهداشت محيط از جمله جمع آوري زباله و دفع فاضلاب كه مرتبط با ساير دستگاه هاست انتقاد دارد.

با پيام رئيس جمهوري
نخستين همايش بين المللي نقش زبان در گفتگوي تمدنها در اصفهان گشايش يافت
نخستين همايش بين المللي «نقش زبان در گفت وگوي تمدنها» روز شنبه با پيام سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي ايران در تالار دكتر شريعتي دانشگاه اصفهان آغاز به كار كرد.
در اين پيام كه توسط «محمد بروجردي» رئيس مركز بين المللي گفت وگوي تمدنها قرائت شد، آقاي سيد محمد خاتمي ضمن برشمردن اهميت زبان در گفت وگوي بين تمدن ها تأكيد كرد: نظريه «گفت وگوي تمدن ها» كه در دنياي پرتلاطم بشر خسته از جنگ و گريز، گوش هاي شنواي فراواني يافت و ايران اسلامي ما را به طلايه داري اين ارزش بشري و جهاني مفتخر ساخت، بر پايه زبان قوام مي يابد تا فرهنگ هاي مختلف و تمدن هاي متنوع را به تحقق تفاهمي قابل اعتماد و اصيل نويد بخشد.
رئيس جمهوري در پيام خود افزود:
۹۸ درصد كشورهاي جهان نظريه گفت وگوي تمدنها را مورد توجه قرار داده و در دانشگاهها و مؤسسات علمي و فرهنگي خود نسبت به آن اهتمام ورزيده اند.
در ادامه اين مراسم، دبير همايش بين المللي نقش زبان در گفت وگوي تمدنها طي سخناني تبيين ويژگي ها و خصوصيات زبان به عنوان مهم ترين ابزار گفت وگو را از اهداف اين همايش دانست.
«دكتر محمد خاقاني» افزود: گفت وگوي تمدنها قبل از اينكه با پيام سياسي همراه باشد، يك گفت وگو است و زبان خاص خود را مي طلبد و بايد هر زبان زنده بتواند به آن وسيله با ساير زبانها گفت وگو كند.خاقاني اضافه كرد: دومين همايش نقش زبان در گفت وگوي تمدنها سال آينده در دانشگاه «محمد بي عبدالله» در مراكش برگزار خواهد شد.
نخستين همايش بين المللي نقش زبان در گفت وگوي تمدنها امروز (يكشنبه) با صدور بيانيه اي به كار خود پايان مي دهد.

مرحله دوم المپيادهاي علمي كشور هشتم ارديبهشت آغاز مي شود
مرحله دوم المپياد علمي كشور در رشته هاي رياضي، كامپيوتر، فيزيك، زيست شناسي، شيمي و ادبي سه شنبه هشتم ارديبهشت ماه جاري آغاز مي شود.به گزارش ايسنا باشگاه دانش پژوهان جوان با همكاري سازمان هاي آموزش و پرورش استانها، آزمون مرحله دوم اين المپيادها را برگزار مي كند.
اين مرحله به صورت نيمه متمركز در مراكز استانها و دو حوزه خارج از كشور فقط در رشته ادبي برگزار مي شود.براساس اين گزارش، المپياد رياضي در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه ۸ و ۹ ارديبهشت، المپيادهاي ادبي و شيمي روز پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت، المپياد كامپيوتر در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه ۱۵ و ۱۶ ارديبهشت، المپيادهاي فيزيك و زيست شناسي صبح روز پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ماه سال جاري برگزار مي شود.
دانش آموزان شركت كننده در اين مرحله بايد معرفي نامه عكس دار ممهور به مهر مدرسه محل تحصيل و تصوير كارنامه تحصيلي (دانش آموزان سال اول كارنامه قبولي سال سوم راهنمايي، دانش آموزان سال دوم كارنامه قبولي سال اول و دانش آموزان سال سوم كارنامه قبولي سال دوم) ممهور به مهر و امضاي مدرسه را به همراه داشته باشند.

بازتاب
ياددهي و يادگيري
به گفته معاون مهارتي و نظري آموزش و پرورش، كتاب مهارت هاي زندگي با چهار ركن آموختن، دانستن، زيستن و همزيستي مسالمت آميز در مدارس تدريس مي شود.
به باور معلمان، بهتر است قبل از تدريس كتاب مهارت هاي زندگي، مسئولان آموزش و پرورش بياموزند قبل از آموختن به ديگران، آموزه هاي قبلي را در حيطه كار با معلمان و نيروهاي زحمتكش وزارت آموزش و پرورش به كار گيرند. دانستن اين نكته كه حقوق فعلي معلمان نمي تواند زندگي دشوار آنان را بچرخاند شايد در وهله بعدي بتواند زيستن با سلامت رواني را براي فرهنگيان به ارمغان آورد.
بي گمان اگر مسئولان آموزش و پرورش سه ركن اساسي آموختن از آموزه هاي قبلي، دانستن از داده هاي فعلي و زيستن و مدارا با شرايط مشقت بار فرهنگيان را به كار گيرند، به خودي خود همزيستي مسالمت آميز بين فرهنگيان پايين دست و مسئولان بالادست آموزش و پرورش شكل خواهد گرفت. بنابراين قبل از آنكه مهارت هاي زندگي را به ديگران ياد دهيم خود از ديگران ياد بگيريم.
محمد اميري

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |