دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۰ - Apr 26, 2004
بيمارستان ايرانمهر و وزارت بهداشت يكديگر را مقصر مي دانند
005421.jpg
گروه اجتماعي: با وجود آنكه نتيجه آزمايش پزشكي قانوني براي بررسي علت فوت بيماران به گفته معاون وزير بهداشت دو روز ديگر زمان مي برد اما بستگان متوفيان بر اين باورند كه علت مرگ در چنبره زمان به تدريج به فراموشي سپرده خواهد شد، اين در حالي است كه بيمارستان ايرانمهر نيز علت مرگ بيماران را مواد بيهوشي غيراستاندارد اعلام كرده است.
به گزارش خبرنگار ما صبح ديروز اطراف بيمارستان ايرانمهر و محوطه داخلي آن از معترضاني كه بر اين باورند سهل انگاري پزشكان و مديريت بيمارستان موجب مرگ بستگان آنها شده است پر تعداد بود. عده اي از اين افراد پيش از اين خشم و اعتراض خود را با شكستن شيشه هاي بيمارستان و اعتراض به پرسنلي كه در بيمارستان حضور داشتند ابراز كرده بودند.
شماري ديگر از شهروندان تهراني و شهرستاني نگران سرنوشت بيماران بستري به محوطه بيمارستان هجوم برده و در حالي كه هيچ كس به آنها پاسخگو نبود، سراغ حال و روز بيماران خود را مي گرفتند.
فرناز قيدي كه برادرش مجيد قيدي (كه ديروز سهواً قاسمي ذكر شده بود) را از دست داده است به خبرنگار ما گفت: ۴۵ هزار تومان براي تكه برداري از جسد برادرم پول به پزشك قانوني پرداخته ايم و در حالي كه معاون وزير بهداشت اعلام كرده تا دو روز ديگر نتيجه مشخص مي شود، نتيجه آزمايش را به ۴۵ روز ديگر موكول كرده اند.وي مي افزايد: به رغم آنكه به بيمارستان اعلام كرديم برادرم به داروي بيهوشي حساسيت دارد و ممكن است مشكلاتي براي او پيش بيايد، ولي پزشكان برادرم را بيهوش كردند و او ۱۷ روز پس از جراحي به هوش نيامد و جان باخت.
بيمار ديگري در محوطه بيمارستان گفت: پس از عمل جراحي تپش قلبم زياد شده و تمام بدنم تبخال زده است، در شگفتم جراحي يك غده كوچك چرا به اينجا منتهي شد. آمده ام تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانم، ولي كسي در بيمارستان نيست و تلفن هاي بيمارستان هم جوابگو نيستند.
يكي ديگر از همراهان بيماران با نااميدي به خبرنگار همشهري مي گويد: ما كه اميد نداريم براي درد ما مرهمي پيدا شود، چرا كه هميشه در اين گونه مواقع چندروزي بازار خبر آن داغ است و مسئولان وعده و وعيد برخورد با متخلفان را مي دهند ولي پس از چند روز همه چيز فروكش مي كند.
اعضاي هيأت مديره بيمارستان ايرانمهر عصر ديروز در يك كنفرانس خبري برخورد معاونت سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي را در زمينه ممنوعيت بيمارستان در پذيرش بيماران يك تصميم غيرعلمي خواندند.
دكتر حميد رحمت مدير بيمارستان ايرانمهر در تشريح روند اتفاقات رخ داده گفت: پس از استفاده از يك نوع داروي بيهوشي در بيمارستان در روزهاي ۱۳ ، ۱۴ ، ۱۵ و ۱۶ فروردين يازده نفر از بيماران پس از حدود ۴۸ ساعت از عمل واكنش هايي نشان دادند كه از جمله اين علائم شوك بود.وي افزود: از اين يازده بيمار ۹ نفر آنها پس از درمان قطعي با سلامت كامل بيمارستان را ترك كردند و دو نفر آنها به نامهاي مجيد قيدي و رضازاده فوت كردند. دكتر رحمت گفت: پس از اينكه يازده بيمار به دارو واكنش نشان دادند مراتب سريعا به وزارت بهداشت براي بررسي اعلام شد.
مدير بيمارستان ايرانمهر افزود: البته هنوز اينكه اين دارو باعث مرگ دو نفر شده است مشخص نيست و پزشك قانوني بايد در اين زمينه اعلام نظر كند اما اينكه اين دارو در بيماران ايجاد واكنش مي كند نظر ما است، با اين حال كادر دانشگاه شهيد بهشتي به صورت گروهي مشغول بررسي اين امر هستند.
دكتر پوركلباسي از اعضاي هيأت مديره بيمارستان ايرانمهر نيز در اين جلسه گفت:  پس از اين اتفاق ما بررسي كرديم و ديديم چنين اتفاقي در سال ۱۹۹۵ در چند بيمارستان ايالات متحده مشاهده شده است و پس از بررسي مشخص شد چون اين دارو در برابر ميكروب مقاومت ندارد باعث ايجاد اين مسأله مي شود و توصيه شده است از اين دارو استفاده نشود.
وي افزود: در حال حاضر دو نوع از اين دارو در جهان توليد مي شود. يكي دارويي كه با اضافه شدن ماده اي در برابر ميكروب مقاوم است و ديگري نوعي از آن كه مقاومت ندارد و در حال حاضر اين نوع دارو وارد كشور مي شود.
وي افزود: البته اين به آن معنا نيست كه ما در پزشكي عقب هستيم اما همچون بسياري از داروها كه پس از مدتي مصرف آنها قطع مي شود اداره نظارت دارويي بايد در اين مورد تصميم بگيرد و اين مستلزم بررسي بيشتر و دقيق تر اين موضوع است.
مدير بيمارستان ايرانمهر در پاسخ خبرنگار ما در مورد اينكه آيا دارو از مراجع رسمي خريداري شده است گفت: ما كليه داروها را از دو شركت نور و پيك دارو كه مورد وثوق وزارت بهداشت است خريداري مي كنيم و تاريخ مصرف اين دارو نيز در كامپيوتر ثبت شده است.
يكي از اعضاي هيأت مديره نيز در پاسخ به اين سئوال كه گفته مي شود تعداد بيشتري در بيمارستان مرده اند گفت: پس از اينكه اين يازده نفر به دارو واكنش نشان داده اند ديگر از اين دارو استفاده نشد و هنوز نيز معلوم نيست اين دو نفر به دليل مصرف دارو فوت كرده باشند زيرا يك بيمار سن بالايي داشته و بيمار ديگر نيز بيمار ديابتي بوده كه كليه هاي پيوندي داشته و به دليل ديابت يك پايش قطع شده بود، تيروئيد كم كار داشته است كه پس از بررسي پزشك قانوني دليل مرگ مشخص مي شود.
هر چند اعضاي هيأت مديره ورئيس بيمارستان در قبال مرگ مشكوك چهار بيمار در بيمارستان ايرانمهر از خود سلب مسئوليت كرده اند اما افرادي كه بستگان خود را در اين بيمارستان از دست داده اند،نوك پيكان تهاجم و اعتراض خود را به سوي مسئولان و پزشكان اين بيمارستان نشانه رفته اند.
بانو قورچيان مي گويد: من دختر مادري هستم كه براي عمل جراحي مينسك زانو، مادرم را در پانزدهم فروردين در بيمارستان ايرانمهر بستري كرديم، پس از عمل جراحي كه بيهوشي عمومي هم داشت، زماني كه مادرم را به اتاق منتقل كردند، تب بسيار بالايي به همراه استفراغ هاي مداوم و فشار خون داشت، مادرم ساعت ۷ صبح روز بعد كه به هوش آمد هيچ بهبودي در حال وي حاصل نشد و زماني كه دكتر معالج ايشان براي ديدن مادرم مراجعه كردند، با وجود حال بد مادرم ايشان را از بيمارستان مرخص كردند.
وي مي افزايد: اگرچه بنده و خانواده هاي داغديده شكايت خود را با توجه به عدم همكاري بيمارستان به مقامات مربوط برده ايم اما نمي توان اين ماجرا را در پوشيده و بي سرو صدا گذاشت.
تلاش بنده اين است كه با اطلاع اين خبر هولناك به مقامات مملكتي، هشداري به آن دسته از پزشكاني باشد كه با فراموش كردن سوگندشان در راه جمع كردن منفعت دنيوي با جان عزيزان مردم بازي مي كنند.

حل مشكلات نقل و انتقال و شماره گذاري خودروهاي جديد
005409.jpg
گروه اجتماعي: نقل و انتقال خودروهاي با پلاك جديد در دفاتر اسناد رسمي بلامانع است.به گزارش روابط عمومي كانون سردفتران و دفترياران نايب رئيس كانون با بيان مطلب فوق گفت: با توجه به قوانين موجود، تنظيم سند رسمي براي نقل و انتقال خودروهاي داراي پلاك جديد قابل انجام است و متعاملين مي توانند براساس مقررات و ضوابط اقدام كنند.
احمدعلي سيروس  با اشاره به موضوع مالكيت پلاكهاي جديد و تكليف مالكين آنها در زمان نقل و انتقال خودرو گفت: با توجه به توافقنامه تنظيمي ميان معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مالكين پلاكهاي جديد به هنگام فروش خودرو، پس از انجام اقدامات لازم در دفاتر اسناد رسمي بايد به همراه خريدار با مراجعه به مراكز راهنمايي و رانندگي پلاك خودرو را تعويض كنند.
وي دشواري ها و اشكالات احتمالي براي تعويض پلاك به هنگام نقل و انتقال خودروهاي داراي پلاك جديد را يادآور شد و گفت: راهنمايي و رانندگي متولي صدور و تعويض پلاك هاي جديد است و بدين منظور به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و كانون سردفتران و دفترياران پيشنهاد شده است كه دفاتر اسناد رسمي براي انجام امور مربوط به نقل و انتقال خودرو در مراكز شماره گذاري مستقر شوند كه اين موضوع مورد موافقت قرار گرفته است.نايب رئيس كانون سردفتران و دفترياران افزود: با توجه به تعداد دفاتر اسناد رسمي فعال در كشور كه به حدود ۲۸۰۰ دفترخانه مي رسد، راهنمايي و رانندگي متعهد شده است كه براي استقرار دفاتر اسناد رسمي در مراكز شماره گذاري امكانات لازم را فراهم كند تا براساس ساز و كار مورد توافق، نقل و انتقال رسمي خودروهاي جديد در مراكز يادشده انجام شود.
حل مشكل شماره گذاري خودروها
از سوي ديگر سردار سيد جعفر هاشمي جانشين معاونت راهنمايي و رانندگي ناجا نيز در زمينه مشكلات پيش آمده در مورد شماره گذاري خودروهاي جديد گفت: پلاك خودرو بيشتر از نياز راهنمايي و رانندگي توليد شده است و از رانندگاني كه با پلاك موقت حركت مي كنند تقاضا مي شود براي دريافت پلاك اصلي ماشين خود به مراكز دريافت خودرو مراجعه كنند.

۹۰ درصد آواربرداري بزرگترين منطقه بم بزودي پايان مي يابد
مديركل  بنياد مسكن  استان  تهران  گفت : تا پايان  ارديبهشت  ماه  جاري ، بيش از ۹۰ درصد كار آواربرداري  بزرگترين  منطقه  زلزله زده  بم  پايان  مي يابد.عزيزالله  مهديان  ديروز در گفت وگو با ايرنا با مثبت  ارزيابي  كردن  عملكرد استان  تهران  در امر بازسازي  بم  افزود: در اين  راستا تاكنون  دو هزار و ۲۰۰ واحد آواربرداري  شده  كه  گامي به  جلو بشمار مي رود.وي  گفت : عمليات  آواربرداري  در منطقه  زلزله زده  بم  با حضور مالكان  واحدهاي  ويران  شده  صورت  مي گيرد و آنچه  باقي  مانده  است ، متعلق  به  ۱۰ درصد ازمالكاني  است  كه  هم  اينك  در منطقه  حضور ندارند.
آغاز احداث ۱۳ واحد آموزشي در بم
گزارش ديگري حاكي است عمليات  ساخت  ۱۳ واحد آموزشي  به  همت  جمعي  از افراد نيكوكار كرماني  و مؤسسات  غيردولتي  ديروز در شهرستان  زلزله زده  بم  آغاز شد.رئيس  اداره  آموزش  و پرورش  بم  گفت : براي  ساخت  اين  مدارس  ۵۰ ميليارد ريال اعتبار پيش بيني  شده  است .

كوتاه از فرهنگ و اجتماع
* مديرعامل  سازمان  تامين اجتماعي  گفت : تاسال  گذشته  ۶۳درصد جمعيت  كشورزير پوشش  سازمانهاي  بيمه  اجتماعي  قرار گرفتند.
* دومين  همايش  بين المللي  علوم  هسته اي  كشور با شركت  متخصصان  داخلي  و ۱۶كشور خارجي  و با معرفي  آخرين  دستاوردهاي  علوم  هسته اي  در شيراز برگزارمي شود.
وحيد احمدي ، معاون  پژوهشي  سازمان  انرژي  اتمي ، با اعلام  اين  مطلب  گفت:  در اين  همايش  كه  با همكاري دانشگاه  شيراز و با حمايت  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي برگزار مي شود، متخصصان  علوم  هسته اي  و بخش هاي  مرتبط با آن با ارائه  دستاوردهاي  علمي  خود، امكان  همفكري  و تبادل  اطلاعات  را خواهند يافت .
* نخستين همايش هم انديشي ملي جوانان با عنوان «جوانان، امروز و اميد» روز هشتم ارديبهشت در محل دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران گشايش خواهد يافت.
* اولين جشنواره علمي بهداشت و خانواده آذرماه توسط جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي ايران و با همكاري توليدكنندگان محصولات بهداشتي، در تهران برگزار مي شود.
* آيين  بزرگداشت  محمدعلي  جمالزاده نويسنده  و داستان نويس  معروف  كشورمان ، سوم  خرداد ماه  سال  جاري  در دانشكده  ادبيات  و علوم  انساني  دانشگاه  تهران  برگزار مي شود.
* معاون  پيشگيري  بهزيستي  استان  تهران  از تدوين  طرح  شاخص هاي  پراكندگي  و فراواني  مراكز مشاوره  ژنتيك  در كشور خبر داد.
* انجمن صنفي روزنامه نگاران ايران به مناسبت سالگرد توقيف ۲۳ روزنامه و نشريه در بيانيه اي با انتقاد از توقيف موقت طولاني و بدون محاكمه مطبوعات از مراجع رسمي كشور، به ويژه مسئولان قضايي مي خواهد اقدام مقتضي را در جهت رسيدگي عادلانه به پرونده مطبوعات توقيف شده و ادامه كار آنها فراهم نموده و به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات به آزادي روزنامه نگاران زنداني مبادرت ورزند.
* لشكر ملخها با حمله  به  بسياري  از مزارع  ولايات  شمالي  وشرقي  كابل  پايتخت افغانستان ، اكثر محصولات  كشاورزان  در اين  مناطق  را در خطـــر نـابودي  قرارداده اند.
* نتايج يك تحقيق ملي انجام شده بر روي بيش از ۳۲ هزار زن و مرد ايراني نشان مي دهد حداقل ۶ و حداكثر ۲۰ درصد ايرانيان از دردهاي مزمن رنج مي برند كه در اين ميان سهم زنان بيش از مردان است.
* در نخستين گردهمايي انجمن روابط عمومي ايران در سال جاري كه در روز چهارشنبه ۹ ارديبهشت ماه، ساعت ۱۷ در مجتمع فرهنگي شقايق برپا مي شود، دكتر علي هاشمي مشاور رئيس جمهور و دبيركل ستاد مبارزه با موادمخدر پيرامون نقش روابط عمومي ها در كاهش اعتياد سخنراني مي كند. مجتمع فرهنگي شقايق در خيابان ولي عصر، بالاتر از مسجد بلال، واقع شده است.

امتحانات دانشجويان دانشگاه پيام نور بم ارديبهشت برگزار مي شود
معاون  آموزشي  دانشگاه  پيام  نور بم  اعلام  كرد: امتحانات  عقب  افتاده  اين دانشگاه  نهم  ارديبهشت  ماه  امسال  براي  كليه  رشته هاي  دانشگاهي  برگزار مي شود. وي  مدت  زمان  برگزاري  اين  امتحانات  را حدود ۱۰ روز اعلام  كرد. محمد صامت  روز يكشنبه  در گفت  و گو با ايرنا علت  عقب افتادن  امتحانات  دانشجويان  اين  دانشگاه را  نامساعد بودن  شرايط روحي  و رواني دانشجويان  اين  منطقه  عنوان  كرد. او افزود: برخي  از دانشجويان  اين  دانشگاه  در جريان  زلزله  بم  تعدادي از اقوام  و بستگان  نزديك  خود را از دست  داده  بودند.

كتابخانه هاي عمومي كشور غيردولتي مي شوند
دبير هيأت  امناي  كتابخانه هاي  عمومي كشور گفت : كتابخانه هاي  عمومي كشوربر اساس  قانون  جديد ابلاغي  از سوي  رئيس  جمهوري ، غيردولتي  مي شوند.
به  گزارش  ايرنا «محمد حسين  ملك  احمدي» در جمع  خبرنگاران  افزود: آيين نامه   اين  قانون  در ۲۲ فروردين  سال  جاري توسط رياست  جمهوري  به  دستگاه هاي  اجرايي  ابلاغ  و پيش  نويس  آن هفته  آينده تقديم  دولت  مي شود.
وي  با تأكيد براينكه  غيردولتي  شدن  كتابخانه هاي  كشور موجب  ارتقاي جايگاه  كتابخانه ها مي شود، افزود: اين  قانون  به  معناي  خصوصي  شدن  نيست .ملك احمدي  اظهار داشت : براساس  اين  قانون  كتابخانه ها از سيستم  دولتي خارج  شده  و با مشاركت  مردمي بصورت  هيأت  امنايي  اداره  مي شوند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |