سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۱ - Apr 27, 2004
مجلس ، مرگ هاي مشكوك در بيمارستان ايرانمهر را بررسي مي كند
گروه اجتماعي: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: وزير بهداشت و درمان به سئوالات نمايندگان در خصوص مرگ تعدادي از بيماران در بيمارستان ايرانمهر و برخي حوادث مشابه در سيستم درماني پاسخ مي دهد.
سليم مرعشي گفت: اينگونه حوادث در سيستم درماني موجب نگراني مردم شده است لذا به طور قطع كميسيون بهداشت و درمان مجلس با دعوت از وزير بهداشت در جهت روشن شدن حقايق ،تحقيقات لازم را صورت خواهد داد.وي افزود: به طور قطع وزير بهداشت جهت پاسخگويي به سئوالات نمايندگان به مجلس فراخوانده مي شود و اعضاي كميسيون به راحتي از كنار اين مساله نخواهند گذشت.
اين در حالي است كه دستگاه قضايي نيز وارد ماجرا شده است و در حال تحقيق بر روي پرونده مرگ مشكوك بيماراني است كه گفته مي شود به دليل استفاده از داروي بيهوشي غيراستاندارد جان باخته اند.
در همين زمينه بازپرسي شعبه اول دادسراي جرايم پزشكي به ايسناگفت: تحقيقاتي از عوامل بيروني، مديريت وعوامل بيمارستان ايرانمهر به عمل آمده و پرونده بيماراني كه فوت كرده اند نيز در دست بررسي است.
بازپرس قائدي پس از اتمام جلسه اي كه در مورد بررسي موضوع مرگ دو تن از بيماران بيمارستان ايرانمهر انجام شد، با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: چند موضوع از جمله داروهاي مصرف شده و عوامل ديگري كه ذكرش در اين جا لازم نيست، به عنوان علل فوت، در حال بررسي است. قطعا زماني كه به نتيجه برسيم آن را به مردم اعلام مي كنيم.وي اظهار داشت: «مرگ و ميرها» موضوعي است كه در بيمارستان ها وجود دارد اما روي اين موضوع كه در حال بررسي است، حساس شده ايم كه ببينيم آيا عوامل بيروني يا دارو و يا ساير عوامل بر آن تاثير داشته اند يا خير.
بازپرس قائدي ادامه داد: تا زماني كه موضوع روشن نشده نمي توان هيچ كس را محكوم كرد و يا گفت كه فلان دارو يا شخص ايرادي داشته است؛ بنابراين وقتي تحقيقات به پايان رسيد دقيقا مشخص خواهد شد كه چه موضوعي در فوت اين افراد موثر بوده و يا اين كه موضوع عام بوده و مشكلي نداشته است.
وي در پاسخ به اين كه «در راستاي درج خبر استفاده از داروي بيهوشي درجه دو هندي در برخي روزنامه ها ، آيا شما شركت هاي وارداتي را هم خواسته ايد؟» گفت: اين موضوعات هنوز بررسي نشده. قطعا پس از پايان بررسي ها نتيجه به مردم اعلام مي شود.
قائدي درباره  زمان اعلام نتايج نيزاظهار داشت: نمي توان هيچ زماني را براي تحقيقات مشخص كرد و نمي توان طي چند روز گفت كه علت امر چيست.
اين در حالي است كه اداره نظارت وزارت بهداشت و بيمارستان ايرانمهر شركت هاي واردكننده دارونيز به عنوان يكي از متهمان اين پرونده از سوي افكار عمومي مطرح هستند.
از سوي ديگر رئيس سازمان نظام پزشكي كشور اعلام كرد: تاكنون شكايتي در مورد اتفاقات بيمارستان ايرانمهر به سازمان نظام پزشكي نرسيده است.
دكتر محمدرضا ظفرقندي به خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: همراه بيماران در صورتي كه شكايتي دارند بايد شكايت خود را همانطوري كه وزير بهداشت نيز تاكيد داشتند به نظام پزشكي بدهند.
ظفرقندي گفت: جنازه ها به پزشكي قانوني منتقل شده اند كه بعد از بررسي علت مرگ پرونده آ نها به نظام پزشكي ارجاع خواهد شد و پس از اين مراحل مي توان در مورد اتفاقات اخير اظهارنظر كرد.
از سوي ديگر كميته بررسي موضوع نيز كماكان در حال بررسي است و اعلام شد، نتايج كميته بررسي علمي علت مرگ دو تن از بيماران بيمارستان ايرانمهر فردا اعلام مي شود.
يكي از مسئولان معاونت دارو و درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اعلام اين خبر گفت: اين كميته با حضور جمعي از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، اعضاي هيات مديره، متخصصين و مسئولان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي يكشنبه در معاونت دارو و درمان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي تشكيل و دوشنبه نيز در بيمارستان ايرانمهر جلسه اي تشكيل شد.
وي گفت: چهارشنبه نتايج نهايي و علت مرگ ۲ بيمار بستري در بيمارستان ايرانمهر اعلام خواهد شد.

۱۲ هزار دانش آموز ايراني به حج عمره مشرف مي شوند
رئيس سازمان دانش آموزي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: ۱۲ هزار دانش آموز دختر و پسر مقاطع راهنمايي و متوسطه تيرماه سال جاري به حج عمره مشرف مي شوند.
محمدمهدي شاه حسيني روز دوشنبه به ايرنا گفت: اين دانش آموزان در طول اقامت دو هفته اي خود در عربستان سعودي ضمن زيارت حرمين شريفين و اماكن متبركه، از موزه ها و مكان هاي تفريحي و فرهنگي اين كشور نيز ديدن خواهند كرد.
وي گفت: سفر اين گروه از دانش آموزان با هماهنگي سازمان حج و زيارت و سازمان پيشاهنگي عربستان سعودي انجام مي گيرد.
شاه حسيني گفت: عضويت در سازمان دانش آموزي و فعال بودن در امور فرهنگي و هنري انجمن هاي اين سازمان از شرايط انتخاب دانش آموزان براي اين سفر زيارتي و سياحتي بوده است.
تقاضا براي واگذاري عمره
و عتبات عاليات به بخش خصوصي
از سوي ديگر رجبعلي خسروآبادي، گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي، پيش از اين ديدگاه خود در مورد خصوصي سازي در بخش عمره و عتبات عاليات را به دولت اعلام كرده است، بنابراين سازمان حج و زيارت در اين دو بخش بايد نقش نظارتي و كنترلي داشته باشد. مدير كل دفتر فرهنگ و هنر سازمان مديريت و برنامه ريزي، در گفت و گو با ايسنا اظهار داشت: دولت بايد پس از فراهم آوردن مقدمات و تمهيدات لازم از جمله مديريت راهبردي، هدايت شاخص و قانونمند و ... بخش هاي عمره و عتبات عاليات را به بخش خصوصي واگذار كند. وي افزود: طبيعت دنيا به سمت خصوصي سازي در حال حركت است و ما هم بخشي از اين طبيعت هستيم و نمي توانيم جداي از اين حركت منطقي پيش رويم، پس لازم است كه قدم در اين راه بگذاريم.

خدمات نقل وانتقال خودروهاي جديد هفته آينده آغاز مي شود
جانشين معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي اعلام كرد خدمات نقل و انتقال خودروهاي پلاك جديد، از هفته آينده در سراسر كشور آغاز مي شود.
سردار «سيد جعفر هاشمي» ديروز در گفت و گو با خبرنگاران گفت: كار نقل و انتقال خودروهاي پلاك جديد در تهران، در جاده خاوران، خيابان آزادي (مخصوص) و جاده قديم كرج، از هفته آينده شروع مي شود. وي افزود: در هر يك از اين مراكز، ۱۰ واحد عملياتي كار نقل و انتقال را انجام مي دهند كه ظرفيت افزايش تا ۲۰ واحد عملياتي را دارند.
جانشين معاون راهنمايي و رانندگي گفت : مراكزي هم براي نقل و انتقال خودروها در مراكز استانها و شهرستانها در نظر گرفته شده است. وي افزود: اين مراكز فقط نسبت به نقل و انتقال خودروهايي كه پلاك جديد دريافت كرده اند،  اقدام مي كنند.
سردار هاشمي، گفت: در اين مراكز بعد از بررسي اصالت خودرو و مدارك، نسبت به صدور شناسنامه خودرو اقدام و در مرحله بعد اسناد مالكيت در دفاتر اسناد رسمي مستقر در اين مراكز به ثبت مي رسد. جانشين معاون راهنمايي و رانندگي با تشريح چگونگي اختصاص پلاك جديد به خودروها گفت: سازندگان خودرو اطلاعات مربوط به خودرو و خريدار را از طريق سيستم «وب» به راهنمايي و رانندگي ارسال و بلافاصله شماره خودرو از طريق رايانه، اختصاص مي يابد.
وي از افرادي كه در پايان سال گذشته اقدام به خريد خودرو با پلاك موقت كرده اند، خواست هر چه سريعتر، با مراجعه به نمايندگي ها،  نسبت به دريافت پلاك جديد اقدام كنند.
وي خريد و فروش خودروها با پلاك جديد را به صورت قولنامه اي تخلف دانست و گفت كه تبعات حقوقي در سيستم جديد متوجه فردي است كه پلاك به نام وي صادر شده است.

سن بازنشستگي كارگران كاهش نيافته است
بدون ابلاغ آيين نامه اجرايي و بدون پيش بيني منابع مالي لازم و تخصيص آن از سوي دولت، سازمان تأمين اجتماعي مجاز نيست نسبت به اجراي ماده ۱۰ قانون تنظيم بخشي از مقررات تسهيل نوسازي صنايع اقدام نمايد. بازنشستگي با ۲۵ سال سابقه صرفاً براي كارگاه هاي داراي شرايط خاص كه مشمول قانون نوسازي صنايع مي باشند آن هم به شرط جايگزيني يك نفر نيروي جديد به طور دائمي و نيز پرداخت مابه التفاوت متعلقه از سوي كارفرما و دولت مي باشد.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، آنچه كه طي روزهاي اخير به اشتباه در مورد بازنشستگي كارگران با ۲۵ سال سابقه كار اعلام مي شود، صحت نداشته بلكه اشاره به بخشي از مفاد ماده ۱۰ قانون تنظيم مقررات نوسازي صنايع است كه هنوز آيين نامه اجرايي آن به دستگاه هاي ذيربط ابلاغ نشده و متأسفانه متن كامل ماده مزبور نيز عنوان نگرديده است.
براساس ماده ۱۰ قانون تنظيم بخشي از مقررات تسهيل نوسازي صنايع، به كارفرمايان واحدهاي صنعتي و توليدي داراي پروانه بهره برداري مشمول قانون نوسازي صنايع اجازه داده شده است، تا پايان برنامه سوم توسعه، به ازاي هر نفر اشتغال جديد، يك نفر از كاركنان باسابقه پرداخت حق بيمه بيش از ۲۵ سال را با پرداخت ۵۰ درصد مابه التفاوت كسورات سنتوات باقيمانده تا زمان بازنشستگي قانوني، پيش از موعد بازنشسته كنند. در اين ماده از قانون يادشده همچنين پيش بيني شده است ۵۰ درصد ديگر مابه التفاوت كسورات نيز در قالب بودجه هاي سالانه از سوي دولت، تأمين و به سازمان تأمين اجتماعي پرداخت شود.

بازتاب
نجات يافتگان!
حادثه غمبار بيمارستان ايرانمهر از آن منظر قابل تعمق و مطالعه است كه تمامي پاسخگويان اين حادثه پزشكي، نه تنها در پي بازكاوي ماجرا و ارائه پاسخ متقن نيستند بلكه همه به نوعي تلاش دارند از مسئوليت پذيري جان شهروندان فوت شده خود را مبرا كنند. البته ما در تكاپوي آن نيستيم كه براساس اين واقعه وضعيت بهداشت و درمان شهروندان ايراني را مورد مداقه قرار دهيم چون به اين باور رسيده ايم كه اغلب مديران در طول اين سال ها نه تنها خود را موظف به پاسخگويي پرسش كنندگان نمي دانند بلكه از ساده ترين وظايف نهادي خود نيز طفره مي روند. بازنگري اظهارات اخير مسئولان وزارت بهداشت و درمان و مسئولان بيمارستان ايرانمهر براي شهروندان ايراني شنيدني است:
* داروي پروپرفول كشت داده شد كه در آن ميكروب انتروباكتر رشد پيدا كرده و اين مسئله دليل بر سمي بودن اين داروست. (يكي از پزشكان بيمارستان ايرانمهر)
* مسئولان بيمارستان ايرانمهر پنهان كاري كرده اند. (بازپرس ويژه قتل)
* داروي بيهوشي پروپرفول در اين مدت بارها بين بيش از ۶۰ بيمارستان كشور توزيع شده و تاكنون موردي از آلودگي آن گزارش نشده است. (معاون غذا و داروي وزارت بهداشت)
* وزارت بهداشت خيلي دير در جريان حادثه بيمارستان ايرانمهر قرار گرفت. (معاون سلامت وزارت بهداشت)
* مسئولان وزارت بهداشت درصدد خطاكار جلوه دادن پزشك بيهوشي اين بيمارستان هستند درحالي كه در چند بيمارستان ديگر، از جمله دي و مهراد نيز همين عوارض در بيماران رخ داده است. (پزشك بيمارستان ايرانمهر)
* در تمام مراكز درماني نمايندگي دانشگاه علوم پزشكي حضور دارد. بنابراين تمام مراكز درماني تحت كنترل و نظارت وزارت بهداشت به فعاليت مي پردازند (معاون سلامت وزارت بهداشت).
كسي انتظار ندارد ضد و نقيض گويي چنين آشكار مسئولان بهداشتي و درماني موجب بروز حادثه اي در سطح وزارت بهداشت و درمان شودمگر مرگ چندين شهروند ايراني در حوادث مختلف جاده اي نيشابور و گناباد توانست خمي بر ابروي وزير راه و ترابري بياندازد، به هر حال خطاي پزشكي هم مي تواند موجب مرگ چندين نفر ديگر شود مگر خون اينها رنگين تر از خون پرسش كنندگان نيشابوري، گنابادي و... است. خوشبختانه دراين ماجرا داروي بيهوشي مقصر است و هيچ شاهدي هم وجود ندارد كه عليه آن اقامه دعوا كند. به قول مديرعامل بيمارستان ايرانمهر با تمامي اين اتفاقات ۹ نفر از مرگ نجات يافتند! محمد اميري

۸۰ درصد جوانان كشور پايبند به ارزش  هاي ديني هستند
تحقيقات سازمان ملي جوانان نشان مي دهد احساس ايراني بودن و هويت ديني و ملي در ميان ۸۳ درصد جوانان استان هاي مختلف كشور وجود دارد.
يك جامعه شناس در گفت وگو با خبرگزاري مهر با اشاره به اينكه ارزش هاي ديني و ملي براي جوانان كشور پذيرفته شده است افزود: در جامعه كنوني درصد بسياري از جوانان اهميت خاصي براي ارزش هاي ديني و ملي خود قائل هستند و هرگز حاضر به زير پا گذاشتن چنين ارزش هايي نيستند.
دكتر غلامرضا عليزاده ادامه داد: با وجود اينكه ممكن است برخي جوانان از وضعيت خود وعدم رسيدگي لازم به آنان در جامعه ناراضي باشند اما حس پايبندي به ارزش هاي ديني و ملي در وجود تعداد كثيري از آنان وجود دارد و نارضايتي آنان از عملكرد و بها ندادن مسئولان به آنان منجر به كنار گذاشتن ارزش هاي وجودي آنان نمي شود.
وي يكي از راهكارهاي موثر در ارتقاي هويت ديني و ملي جوانان را توجه بيشتر مسئولان به استفاده از نيروي جوان در برنامه ريزي كشور دانست و گفت: توجه مسئولان و دولت در بكارگيري از نيروي جوان و استفاده از نظر و عقيده آنان در سياستگذاري در امور مملكت مي تواند تا حد بسياري پايبندي به هويت ملي و ديني را در جوانان گسترش دهد.از سوي ديگر معاون سازماندهي و ارتباطات سازمان ملي جوانان گفت: براساس نظرسنجي انجام شده ۷۰ درصد جوانان معتقدند كه مسئولان به فكر آنها نيستند.
فريدون عليزاده خليلي افزود: باتوجه به نظرسنجي انجام شده از سوي سازمان ملي جوانان منزلت اجتماعي واقعي و ايجاد شغل و امنيت شغلي به عنوان ۲ چالش عمده عنوان شده و در آن ۷۰ درصد جوانان بين ۱۵ تا ۲۹ سال شركت كننده اعلام كرده اند كه مسئولان به فكر جوانان نيستند.

اثر ۵ هزار ساله شغال تپه تا نابودي ، چند ماه فاصله دارد
آثار و اشياي تاريخي باقي مانده از هزاره سوم پيش از ميلاد در محوطه هاي تاريخي شغال تپه و تپه سفالين ورامين كه از محوطه هاي حفاظت شده ميراث فرهنگ كشور محسوب مي شوند، همچنان به دليل مستقر نشدن نيروي انتظامي در اين منطقه به تاراج مي روند.
به گزارش خبرنگار همشهري محوطه تاريخي شغال تپه و تپه سفالين در منطقه پيشوا در ورامين به بهانه راه سازي از سوي شهرداري منطقه چندي است در معرض تخريب و حفاري غيرمجاز قرار گرفته است. به گفته مدير حفاظت فيزيكي ميراث فرهنگي در صورت ادامه اين روند تمام آثار باقي مانده از تمدن كهن اين محدوده تا شش ماه آينده غارت خواهد شد.
«رحمت الله رئوف» افزود: «حفاري غيرمجاز در تپه سفالين و شغال تپه همچنان ادامه دارد و به رغم مسئوليت قانوني نيروي انتظامي براي حفظ آثار تاريخي، تاكنون نيروهاي نگهباني در اين دو محوطه مستقر نشده اند و اين امر موجب شده روند حفاري هاي غيرمجاز با سرعت بيشتري ادامه پيدا كند.»
به گفته اين مقام مسئول «هيچ مجوزي براي راهسازي در محوطه هاي تاريخي شغال تپه و تپه سفالين از سوي سازمان ميراث فرهنگي كشور صادر نشده است».اين در حالي است كه پيش از اين دكتر «محمدرضا عارف» با ابلاغ دستوري صريح به تمام ارگان ها و سازمان ها خواستار كسب مجوز از سوي ميراث فرهنگي براي اجراي تمام پروژه هاي عمراني در سطح كشور شده بود.
در همين حال «ناصر پازوكي» مدير كل اداره ميراث فرهنگي استان تهران در اين باره گفت: «اعتراض سازمان ميراث فرهنگي نسبت به عملكرد شهرداري در اين محوطه هاي تاريخي به قوه قضائيه ارجاع شده است و هم اكنون اين پرونده در مراجع قضايي با جديت دنبال مي شود.»
در اين حال «رمضاني» معاون شهرداري پيشوا در ورامين در گفت و گو با خبرنگار ما اقدام براي تخريب محوطه تاريخي تپه سفالين و شغال تپه را رد كرد و افزود: «شهرداري تنها در اين محدوده قصد تعريض يك خيابان ده متري را دارد و عمليات عمراني مرتبط با اين پروژه در محوطه هايي انجام شده كه هيچ نشانه اي از بناهاي تاريخي در آن وجود نداشته است و تصور نمي شد كه سايت باستان شناسي و تاريخي در اين محدوده وجود داشته باشد.»
وي همچنين تصريح كرد كه هم اكنون اقدامات عمراني براي تعريض و ايجاد خيابان در اين محدوده متوقف شده است.

۱۲ ارديبهشت پزشكان نمونه كشور معرفي مي شوند
005475.jpg
۱۲ ارديبهشت همزمان با مراسم افتتاحيه پانزدهمين كنگره بين المللي جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران پزشكان نمونه كشور معرفي مي شوند.
بنابراين گزارش دكتر فريدون دواچي استاد رشته روماتولوژي - رئيس مركز تحقيقات روماتولوژي بيمارستان شريعتي و رئيس انجمن روماتولوژي، دكتر ايرج ناظري استاد بيماريهاي قلبي و همچنين دكتر محمدرضا مسجدي مسئول بخش تحقيقات بيماري سل سازمان ملل متحد در خاورميانه از جمله كانديداهاي پزشكان نمونه كشور هستند.

سازمان نظام روانشناسي و مشاوره آغاز به كار كرد
سازمان نظام روانشناسي و مشاوره جمهوري اسلامي ايران فعاليت خود را با رياست دكتر غلامعلي افروز و با حكم رئيس جمهوري اسلامي ايران آغاز كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان نظام روانشناسي و مشاوره اين سازمان به منظور تلاش براي ارتقاء سطح دانش و روانشناسي و مشاوره، حمايت از حقوق مراجعان به روانشناسان و مشاوران، تعيين حدود صلاحيت هاي تخصصي و صدور شماره  نظام و پروانه كار براي اعضاء سازمان، تهيه دستورالعمل هاي اجرايي لازم در چارچوب مواد قانوني، نظارت بر كيفيت كار تخصصي و رسيدگي به تخلفات تخصصي روانشناسان و مشاوران آغاز به كار كرد.

جشنواره دانشجويي فرهنگ استان ها برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: سومين جشنواره دانشجويي فرهنگ استانها از سيزدهم تا بيستم ارديبهشت ماه با حضور چهار هزار دانشجو از سراسر كشور در كوي دانشگاه تهران برگزار مي شود.به گزارش خبرنگار همشهري دكتر محمد حسين اميد، معاون دانشجويي - فرهنگي دانشگاه تهران صبح ديروز در نشستي با خبرنگاران به تشريح اهداف و عملكرد اين جشنواره پرداخت. وي با بيان اين مطلب كه امسال جشنواره با حضور ۴۰۰۰ دانشجو از ۲۸ استان كشور برگزار مي شود همكاري اين تعداد دانشجو با گرايش هاي متفاوت از اقوام مختلف و با ايده هاي مختلف فرهنگي و سياسي را امري منحصر بفرد و بي نظير خواند.
وي افزود: نمايندگان استانها، فرهنگ و خرده فرهنگ ها، توانمنديها، مفاخر و آداب و رسوم استان خود را در فضايي بالغ بر ۷۰۰۰ متر مربع عرضه مي كنند و ۲۴۰ برنامه جنبي نيز، اعم از موسيقي سنتي اقوام مختلف، نمايش هاي هنري و كنفرانس ها همزمان در ۹ سالن كوي دانشگاه تهران برگزار مي شود.دكتر اميد با بيان اين مطلب كه در حالت عادي اجراي چنين جشنواره اي ميلياردها ريال هزينه در بر دارد، برگزاري آن را حاصل زحمات دانشجويان سراسر كشور و بدون هيچ چشمداشتي با هزينه اي حدود ۷۰ تا ۸۰ ميليون تومان عنوان كرد. وي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي را به عنوان حاميان مالي اين جشنواره معرفي كرد.

تكذيب خبر حمله راهزنان به كشتي مسافري نگين
مديرعامل  شركت  كشتيراني  «والفجر» طي  نمابري  به  ايرناخبر مربوط به  حمله  راهزنان  به  كشتي  مسافري  نگين  در اروندرود را، تكذيب كرد.
«حسين  اشجعي » در اين  نمابر، خبر متوقف  شدن  كشتي  مذكور توسط راهزنان عراقي  و به سرقت  رفتن  اشيا و وجه  نقد مسافران  ايراني  را تكديب  كرده است .
وي  در اين  نمابر گفته است : در آن روز او و اعضاي  هيأت  مديره  كشتي والفجر مسافر كشتي  بوده اند و بدون  هيچ  گونه  مشكلي  وارد خرمشهر شده اند.
به  گفته  وي ، در طول  ۱۲ سال  فعاليت  شركت  والفجر در مسير كويت  - خرمشهر حادثه اي  مبني  بر حمله  راهزنان  به  وقوع  نپيوسته  است .هفته پيش بخشدار اروندكنار در گفتگو با خبرنگار ايرنا اعلام  كرده  بود: يك  كشتي  مسافري  ايراني  به نام  «نگين » در دهانه  آبراه  مرزي  اروندرود هدف  حمله  راهزنان  عراقي  قرار گرفت  و خسارات  سنگيني به  آن وارد شد.
اين خبر در تاريخ دوم ارديبهشت در صفحه ۳ چاپ شده بود.

رئيس انجمن فيزيك ايران:
شيء نوراني ناشناس، سياره زهره است
عملكرد رسانه هاي كشور درباره شيء نوراني نامطلوب بود و انجمن هاي علمي نيز در اين خصوص بسيار كند عمل كرده اند
استاد كيهان شناسي دانشگاه صنعتي شريف، تاكيد كرد: براساس بررسي هاي انجام شده، شيء نوراني ناشناس گزارش شده در هفته هاي اخير، چيزي جز سياره زهره نيست.
دكتر رضا منصوري، معاون پژوهشي وزير علوم، تحقيقات و فناوري و رئيس انجمن فيزيك ايران در گفت وگو با ايسنا گفت: طبق بررسي هاي همكاران ما، تصاوير منتشره شيء ناشناس هفته هاي اخير كه با دوربين هاي «هندي كم» تهيه شده، مربوط به سياره زهره است كه به دليل مه آلود بودن هوا با شيء در حال حركت اشتباه گرفته شده است.
وي خاطرنشان كرد: عمده پديده هايي كه از آنها به عنوان اشياء ناشناس ياد مي شود، پديده هاي جوي هستند كه از تغييرات آب و هوايي يا برخي پديده هاي زمين شناختي مربوط به زلزله ناشي مي شوند.
منصوري افزود: پديده هاي نوري با منشأ زمين شناختي كه در سال هاي اخير كشف شده و به نور زلزله نيز موسومند، صفحاتي نوراني هستند كه در اثر به دام افتادن يونهاي آزاد شده از زمين در جو تشكيل مي شوند.
  اين صفحات كه در جهت گراديان مغناطيسي زمين حركت مي كنند، گاهي در اثر تغيير ميدان مغناطيسي در نقاط مختلف، حالت رفت و برگشتي پيدا مي كنند.
رئيس انجمن فيزيك ايران خاطرنشان كرد: منشأ ديگر پديده هاي موسوم به شيء ناشناس قطعات در حال سقوط ماهواره ها هستند كه در هنگام عبور از جو به صورت شيء نوراني ديده مي شوند.
دكتر منصوري با تاكيد بر اين كه عدم دخالت پديده هاي جوي در موارد گزارش شده اخير، كاملا مشخص بوده و تصاوير نمايش داده شده مربوط به سياره زهره است، عملكرد رسانه ها در اين جريان را نامطلوب توصيف كرد و اظهارداشت: متاسفانه ميزان دقت رسانه ها در زمينه هاي علمي، مطلوب جامعه علمي نيست.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |