سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۱ - Apr 27, 2004
جانبازان شيميايي امروز ميهمان شوراي شهر تهران هستند
لوح يادمان جانبازان شيميايي پرده برداري مي شود
گروه شهري: لوح يادبود جانبازان شيميايي جنگ تحميلي به زودي طي مراسمي با حضور مديران شهري و مقامات لشكري و كشوري و شماري از ايثارگران در مقابل سفارت آلمان در تهران نصب و پرده برداري مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، در پي اقدام موهن شهرداري منطقه «شارلاتنبورگ» برلين مبني بر بكار بردن عبارات بي اساس و توهين آميز عليه ايران در لوحي به مناسبت حادثه رستوران ميكونوس، دولتمردان كشورمان و نيز مديريت شهرداري تهران، مقرر شد چند لوح يادبود جانبازان شيميايي در نقاط مختلف تهران از جمله مقابل سفارت آلمان در تهران نصب شود.
در پي اين تصميم، قرار است شماري از جانبازان جنگ تحميلي در جلسه علني امروز شوراي شهر تهران حضور يافته و از تصميم و اقدام مديران شهر تهران حمايت و تقدير به عمل آورند.
گفتني است، چندي پيش مهندس مهدي چمران- رئيس شوراي شهر تهران از نصب دو لوح يادبود در خيابان فردوسي و در مقابل آسايشگاه جانبازان شيميايي خبر داد.
به گفته وي، اين لوح جنايات كشورهايي كه سلاح هاي شيميايي مي سازند را نشان  مي دهد.
چمران تأكيد كرد: آلمان يكي از مهمترين كشورهاي تأمين كننده سلاح هاي شيميايي رژيم منفور صدام بوده است.
وي افزود: مردم و تمامي دولتمردان ايراني، آلمان را شريك جرم صدام مي دانند و به هيچ عنوان جنايات اين كشور در جنگ جهاني دوم را نيز از ياد نمي برند.
گفتني است، نصب لوح يادبود حادثه سال ۱۹۹۲ رستوران ميكونوس با عكس العمل تند مسئولين شهر تهران و نهادهاي سياسي ايران مواجه شد.

نگاه ‎/ افشين سبوكي
درپي افشا شدن برنامه هاي هسته اي اسرائيل
005502.jpg

معتمدي آذر:
طرح ساماندهي افراد بي خانمان عملياتي شده است
عضو شوراي اسلامي شهر تهران گفت: طرح ساماندهي افراد بي خانمان كه در جلسات سال گذشته كميسيون هاي فرهنگي مراكز استانها مصوب شده بود، در حال عملياتي شدن است.
مهنوش معتمدي آذر با اعلام اين مطلب در گفتگو با خبرگزاري «مهر» افزود: خوشبختانه اين موضوع در شهرهايي همچون شيراز، كرمان، تهران و... به طور جدي دنبال و اقدامات مطلوبي نيز صورت گرفته است.
وي گفت: در واقع سازمان بهزيستي در اين طرح متولي اصلي محسوب مي شود و شوراي شهر به عنوان هماهنگ كننده و حلقه واسطه عمل مي كند.
وي با اشاره به اينكه مراكز نگهداري از افراد بي خانمان وظيفه ساماندهي افراد را به صورت موقت بر عهده دارند، افزود: حداكثر زمان نگهداري اين افراد ۲۰ روز است و قرنطينه افراد بي خانمان در اين مراكز تنها كاري است كه صورت مي گيرد و بايد در مدت محدودي افراد بي خانمان از طريق مراجع قضايي شناسايي تا نسبت به واگذاري آنها به دستگاههاي ذيربط اقدام شود.

مهندس خسرو دانشجو عضو كميسيون شهرسازي شوراي شهر تهران مطرح كرد:
تسهيلات بانكي و مشاركت شهروندان؛ عوامل اصلي نوسازي بافت هاي فرسوده
005505.jpg
فروريختن ساختمان قديمي ۳ طبقه بانك صادرات در خيابان سعدي كه متاسفانه به كشته شدن يك تن و زخمي شدن عده ديگري از شهروندان منجر شد، بار ديگر استحكام بناهاي تهران را نه در برابر زلزله كه در برابر اتفاقاتي بسيار جزئي تر به چالش كشيد.
گرچه ايمني و استحكام به عنوان اصلي ترين مشخصه يك ساختمان به شمار مي رود ولي اين مهم در كشور ما مانند بسياري از موضوعات ديگر مورد بي مهري و بي توجهي قرارگرفته و هنوز هم برخي ساختمان ها با ظاهري فريبنده در جاي جاي شهر خودنمايي مي كنند تا روزي با اتفاقي كوچك برسر ساكنان خود آوار شوند.
مهندس خسرو دانشجو عضو كميسيون شهرسازي و معاون گروههاي نظارت شوراي شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ما بروز اين گونه حوادث در تهران را باتوجه به فرسوده بودن حدود ۷۰ درصد ساختمان هاي تهران به دليل احداث آنها قبل از تصويب و اعمال آيين نامه ۲۸۰۰ عادي مي داند و مي گويد: اغلب ساختمان هاي موجود در تهران قبل از تصويب آيين نامه ۲۸۰۰ (مقررات مربوط به ايمني ساختمان) ساخته شده و متاسفانه اين امر باعث شده است تا هرازگاهي شاهد بروز اين گونه اتفاقات در سطح شهر باشيم.
وي چاره كار را در نوسازي بافت هاي فرسوده مي داند و معتقد است شرايط بايد به گونه اي تسهيل شود كه بناهايي كه فاقد استحكام لازم و قابل اعتماد است، تخريب و به جاي آنها ساختمان هاي ايمن و محكم ساخته شود.
دانشجو با اشاره به بحث مقاوم سازي ساختمان هاي قديمي مي گويد: مقاوم سازي بناهايي كه از ابتدا شالوده آ نها درست نبوده و براساس استانداردهاي علمي بنا نشده امري دشوار و بعيد است و بايد با ايجاد تسهيلات، شرايط لازم براي نوسازي آنها فراهم شود. به گفته وي، شوراي شهر تاكنون با تصويب طرح ها و لوايح تشويقي، نوسازي بافت هاي فرسوده را موردتوجه قرار داده و در اين راستا تخفيف هايي را در زمينه عوارض ساختماني و اضافه بناي تشويقي براي صاحبان اين گونه املاك قائل شده است تاتخريب و نوسازي براي آنها صرفه اقتصادي داشته باشد.
دانشجو لازمه فراگيرشدن نوسازي بافت هاي فرسوده در تهران را دخيل كردن مستقيم مردم در زمينه ساخت و ساز مي داند و مي گويد: بعيد است كه صرفا با امكانات دولتي و يا بودجه شهرداري بتوان اين كار را به انجام رساند بلكه بايد با فراهم كردن تسهيلات تشويقي مردم را به طور مستقيم در اين امر درگير كرد.وي مي افزايد: در اين رابطه انتظار داريم مسئولين اقتصادي درخصوص اعطاي وام به اين گونه بناها با ديده تسهيل در امر نوسازي بافت هاي فرسوده نگاه كنند و تسهيلاتي را براي مردم قائل شوند.

مترو تهران - مهرشهر امسال راه اندازي مي شود
مديرعامل شركت قطار شهري (مترو) تهران گفت: تا پايان سال جاري، ايستگاه قطار شهري در مهرشهر كرج راه اندازي مي شود.«محسن هاشمي» افزود: با بهره برداري از اين ايستگاه، ساكنان منطقه مي توانند از خدمات مترو در مسير تهران - مهرشهر استفاده كنند.وي، طول مسير جديد را ۱۰ كيلومتر ذكر و خاطرنشان كرد كه ۸۰ درصد از مراحل كار به پايان رسيده و براي انجام آن ۵۰ ميليون دلار هزينه شده است.به گفته مديرعامل مترو، ۵۰ درصد از هزينه هاي طرح قطار شهري كرج از محل اعتبارات ملي، ۳۰ درصد از بودجه شهرداري تهران و ۲۰ درصد از محل اعتبارات شهرداري كرج تامين مي شود.

مقاوم سازي پلهاي هوايي تهران
مدير عامل سازمان مشاور فني، مهندسي و عمراني شهرداري تهران از اجراي طرح مقاوم سازي پلهاي هوايي تهران خبر داد.
رئيسي گفت: هم اكنون مطالعات مقاوم سازي ۱۱۰ پل هوايي تهران در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است.
وي گفت: عمليات اجرايي مقاوم سازي پلهاي هوايي شهر تهران تا پايان امسال آغاز خواهد شد.

باغات بومي و بوستان هاي شرق تهران شناسنامه دار مي شوند
معاون خدمات شهري شهرداري منطقه ۸ تهران گفت: تمامي بوستان ها و باغات اين منطقه شناسنامه دار مي شوند.
«غلامحسين تابش فر» ديروز افزود: اين اقدام در راستاي ايجاد يك بانك اطلاعات جامع و ارائه خدمات شهري متناسب با آن در منطقه صورت مي گيرد.
وي گفت: شناسنامه هاي مذكور حاوي تمامي اطلاعات مربوط به درختكاري، رس كاري، تعمير و نگهداري و ديگر مسائل مربوط به بوستان و باغات منطقه است.
اين مسئول، سرانه فضاي سبز منطقه هشت را ۲/۴ مترمربع ذكر و افزود: اين ميزان در سال گذشته ۷/۳ مترمربع بوده كه در طول ۹ ماه گذشته ۵۰ درصد رشد داشته است.
وي تصريح كرد: همچنين، ميادين حاشيه اي منطقه و مياديني كه در موقعيت ترافيكي قرار ندارند به زودي براي استفاده مردم به بوستان تبديل مي شوند.
«تابش فر» آموزش نگهداري گل و گياه در سطح دبيرستانهاي منطقه را از برنامه هاي شهرداري اين منطقه خواند و گفت: در اين طرح كه با استفاده از كلينيك گل و گياه منطقه صورت مي گيرد، آموزش هاي لازم در خصوص نگهداري گل و گياه خانگي به آينده سازان نوجوان ارائه خواهد شد.
وي اشاره به بازسازي ناوگان حمل و نقل زباله منطقه افزود: ۳۸ دستگاه به اين ناوگان اضافه شده كه ۱۳ دستگاه آن ميچكاست. وي اظهار داشت: مردم منطقه مي توانند با تفكيك زباله هاي خشك و تر از يكديگر و تحويل آن به عوامل شهرداري از سيستم تشويقي دريافت «بن كتاب» بهره مند شوند.

استانداردسازي معابر عمومي
به منظور مناسب سازي محيط هاي شهري و اماكن عمومي، تسهيل در عبور و مرور معلولين جسمي بخشي از معابر عمومي شمال تهران با صرف هزينه اي بالغ بر ۸۰۰ ميليون ريال در سال ۸۲ استانداردسازي شد.پياده روسازي و ايجاد رمپ در تقاطع هاي چمران - تابناك، صفا - روشنايي، زينعلي - پورابتهاج و وليعصر ابتداي خيابان توتونچي، ميدان ياسر و تعبيه پاركينگ اختصاصي معلولين در خيابان ميلاني و پاركينگ طبقاتي در ابتداي خيابان شهيد باهنر و پاركينگ همت در ميدان تجريش از جمله مكانهايي است كه تاكنون استانداردسازي شده است.براساس همين گزارش مناسب سازي ۱۰۰ مكان براي تردد معلولان با هزينه اي بالغ بر ۵۰۰ ميليون ريال در دستور كار حوزه حمل و نقل و ترافيك منطقه يك قرار گرفته و از ارديبهشت ماه سال جاري اجرا مي شود.

ميزان فضاي سبز منطقه ۲۰ تهران، دوبرابر حد استاندارد شد
گروه شهري: شهردار منطقه ۲۰ تهران ديروز اعلام كرد ميزان فضاي سبز جنوب تهران، ۲ برابر استانداردهاي جهاني است.
نادر كرمي گفت: مساحت فضاي سبز منطقه ۲۰ مجموعا ۲۸۰۰ هكتار جنگلكاري و ۵۰۰ هكتار فضاي سبز شهري مي باشد و تعداد بوستان هاي شهري از ۱۷ بوستان در سال ۷۸ به تعداد ۱۰۲ بوستان محلي، ناحيه اي و منطقه اي در سال جاري افزايش يافته است.
از سوي ديگر، با به كارگيري سيستم هاي لوله كشي ماهانه بيش از صد ميليون تومان در هزينه آبياري فضاي سبز اين منطقه صرفه جويي شده است و سرانه فضاي سبز براي هر شهروند منطقه ۲۰ با ميزان ۳۴ مترمربع دو برابر متوسط شهر تهران است.
شهردار منطقه ۲۰ در ادامه از ورود آب هاي سطحي شهر تهران به عنوان يكي از معضلات اين منطقه هشدار داد و با اشاره به اينكه در شرايط فعلي با لايروبي مستمر و فعاليت شبانه روزي كانال هاي منطقه نگهداري مي شود، ميزان اعتبار لازم براي ساماندهي كانال ها را ۲۰ ميليارد ريال برآورد كرد.
وي اجراي ۵۰ پروژه عمراني، خدماتي، ترافيكي و فضاي سبز را با هزينه ۱۱۱ ميليارد ريال از مهمترين اقدامات شهرداري منطقه ۲۰ در سال ۸۲ برشمرد.

حذف ميدان آزادي از چرخه ترافيكي
شهردار منطقه ۹ تهران اعلام كرد: با اجراي طرحي جديد، ميدان آزادي از چرخه ترافيكي حذف و از آن تنها به عنوان «نماد ملي پايتخت» استفاده خواهد شد.
«مرتضي دادخواه» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: مطالعات مقدماتي اين طرح آغاز شده و تا يك ماه ديگر طرح مذكور اجرايي مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |