پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۳ - Apr 29, 2004
بودجه پيشگيري از اعتياد در مدارس تهران دو برابر شد
005601.jpg
دانش آموزان مناطق ۴ ، ۸ ، ۱۵ ، ۱۶ ، ۱۸ و ۱۹ شهر تهران بيشتر از ساير مناطق در معرض خطر هستند
بودجه پيشگيري از اعتياد در مدارس شهر تهران كه براي سال تحصيلي ۸۲-۸۳ رقمي معادل ۱۰۵ ميليون تومان تعيين شده بود براي سال تحصيلي آينده به دوبرابر افزايش يافت.
مصطفي سفال منش، مدير تربيت بدني و تندرستي آموزش و پرورش شهر تهران و مسئول پيشگيري از اعتياد مدارس تهران، با اعلام اين خبر در گفت وگو با خبرنگار همشهري گفت: برنامه هاي پيشگيري در سه محور اعتياد، ايدز و خشونت در مدارس راهنمايي و دبيرستان شهر تهران در قالب طرح هاي مختلفي چون طرح مروجين سلامت و طرح مهارت هاي زندگي و آموزش كاركنان و اوليا اجرا مي شود.
وي گفت: بررسي  هاي انجام شده نشان مي دهد كه در ميان مناطق آموزشي شهر تهران دانش آموزان مناطق ۴ ، ۸، ۱۵ ، ۱۶ ، ۱۸ و ۱۹ تهران به لحاظ ابتلا به مشكلاتي چون اعتياد به دخانيات در معرض خطر بيشتري قرار دارند و به همين منظور بناداريم تا با همكاري دبيرستانهاي دخترانه و پسرانه اين مناطق در قالب طرح مطالعاتي، فرم هايي را تا پايان ارديبهشت ماه جاري در اختيار آنها بگذاريم و ميزان شيوع اعتياد به دخانيات را دراين مدارس سنجيده و ميزان پيشرفت و نتايج طرح مروجين سلامت را بررسي كنيم.
وي با اشاره به اينكه هيچ آمار دقيقي از ميزان اعتياد دانش آموزان به سيگار در آموزش و پرورش موجود نيست، گفت: آموزش و پرورش در طرح پيشگيري از اعتياد، رتبه اول را نسبت به ساير ارگانها كسب كرده است.وي با اشاره به گزارشهاي رسيده درخصوص مصرف قرص هاي شادي آور و انرژي زا در ميان دانش آموزان گفت: خانواده ها مي بايست نسبت به آثار مضر اين داروها هشيار بوده و در زمينه آگاهي بخشي به فرزندان خود با ارتباطي صميمانه و عاطفي به پيشگيري از مصرف آنها موثر باشند.

بازتاب
حركت مشكوك تشويش اذهان
روزنامه نگاران نمايندگان افكار عمومي هستند. اين جمله را شايد بسياري شنيده باشند اما هر زمان كه اين نمايندگان افكار عمومي در ايفاي وظايف حرفه اي خود در تضاد با منافع، سازمان، شخص، نهاد، ارگان يا طبقه اي قرار گيرند تبديل به ژورناليسم هايي مي شوند كه مشغول حركات مشكوك به قصد تشويش اذهان عمومي هستند. آخرين نمونه اين حالت مرگ عده اي از بيماران بيمارستان ايرانمهر به دليل استفاده از نوعي داروي بيهوشي است كه مطبوعات با درج اخبار آن پيگير كشف حقيقت هستند.اما:
۱- روابط عمومي وزارت بهداشت در اطلاعيه اي زير سئوال بردن واردكنندگان دارو را حركتي مشكوك خواند و اعلام كرده است درج اخباردر اين زمينه قابل پيگرد است.
۲- مديران بيمارستان ايرانمهر مطبوعاتي شدن خبر فوت بيماران اين بيمارستان را حركتي مشكوك خواندند و اعلام كرده اند اقدام قضايي خواهند كرد.
۳- جامعه پزشكان زيرسئوال رفتن حرفه پزشكي را حركتي مشكوك اعلام كرده اند و خواستار پيگيري حقوق آن هسنتد.
۴- مرگ بيماران نه تنها حركت مشكوكي نيست بلكه اتفاقي است عادي كه همه جاي دنيا امكان وقوع دارد!!!
آريا فرهادي

فردا روز كارگر
پيوند كارگران و آزادگان
كارگران اگرچه حلقه نخست توليد و زايش سرمايه و رونق و رفاه و در ابعاد اقتصادي نماد رويش اند، اما از اين سو اگر مورد بي مهري قرار گيرند، از اعاده حقوق مسلم و تعريف شده محروم شوند، در ابعاد اجتماعي و سياسي نماد ريزش اند.
كارگران به مانند سربازان خط مقدم جبهه اند كه هجوم جانانه، تلاش نجيبانه و فعاليت آبرومندانه آنها در گرو حمايت بي منت فرماندهاني است كه از اتاق فرمان، حكم مي رانند و مي توانند با مديريت بهينه، ميدان فعاليت كارگران را وسعت بخشيده و اميد و بهره وري را به اردوي آنها هديه كنند.
يازده ارديبهشت روز جهاني كارگر در شرايطي آغاز مي شود كه وزارت كار ميهمان آزاده اي است كه اگر به روزهاي اسارت، شكنجه و درد غربت بينديشد، بدون ترديد فارغ از خط و ربط سياسي و به دور از هياهوي آزاردهنده جناحي، مي تواند درد و رنج كارگران را ميزباني كند. در اين يكسال باقي مانده از دوره صدارت به توسعه، تعميق و تقويت تشكل ها با رويكرد صنفي، اقتصادي و رفاهي تلاش كند. كارگاه ها، شركتها و سازمان ها را به تحقق اصل ۴۳ ، ۱۹ و ۲۰ قانون اساسي مبني برمنع بهره كشي اجباري از ديگران ملزم سازد، جلوي فرار كارفرمايان خصوصي را از بيمه هاي اجتماعي، شرايط سخت كار، نبود امنيت شغلي و دستمزد اندك كارگران بگيرد و از استثمار و بهره كشي كارگران در قالب قراردادهاي موقت كار پيشگيري كند.
وزير جديد كار بايد بداند كه قانون كار اصل پذيرفته شده و قابل احترام براي دولت و جامعه كارگري است، نيك تر اينكه به جاي اصرار بر قانون انعطاف ناپذير كار، به فرياد كارگراني برسد كه در قالب قراردادهاي موقت در برخي از شركتها، سازمانها و ادارات هنوز حقوق اسفند آنها را كارفرمايان پرداخت نكرده اند و هر زمان در برابر پرسش كارگران براي مطالبه حقوق قرار مي گيرند از ركود و رخوت حاكم بر بازار اشتغال سوءاستفاده كرده و آنها را به اخراج تهديد مي كنند.
وزير كار و امور اجتماعي جديد مي تواند در مدت باقي مانده از صدارت با مرور دوران اسارت و بررسي خواست ها و تقاضاي محروم ترين و در عين حال كارآمدترين قشر اجتماعي، پيوندي مبارك و ميمون ميان كارگران و آزادگان را رقم زند. اميد كه اين پيوند به سردرگمي، ناامني شغلي، محروميت از حقوق و مزاياي قانوني كارگران و تخلف كارفرمايان استثمارگر پايان دهد. عباس اسدي

حقوق معلمان افزايش مي يابد
وزير آموزش و پرورش گفت: حقوق معلمان ليسانس به بالاتر امسال با طرح «ارتقاي شغلي»، افزايش مي يابد.
«مرتضي حاجي» ديروز پس از جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران در تهران، گفت: در مساله ارتقاي شغلي براساس مدرك تحصيلي بالاتر، سابقه تدريس بيشتر و موارد ديگر تصميم گيري مي شود،  يعني درمورد كساني كه سابقه كاري بيشتر، تحصيلات بالاتر يا كارهاي نوآورانه دارند، اين ارتقاي شغلي انجام مي گيرد.
وي افزود: مقدمات اين كار انجام شده و به زودي با تشكيل هيات هاي مديره اين كار انجام مي گيرد.حاجي اظهارداشت: قانون ارتقاي شغلي در بودجه امسال تصويب شد، آيين نامه آن نيز تصويب شده و ضوابط ارزشيابي را بايد شوراي حقوق و دستمزد تا ۱۰ روز تنظيم كند.وي اضافه كرد: كار عملياتي براي افراد مشمول اين طرح تا آ خر ارديبهشت آغاز شود.
وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اين پرسش كه آيا هماهنگي بيشتر بين سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت اقتصاد و دارايي باعث پرداخت حقوق و معوقه معلمان مي شود؟ گفت: حقوق كاركنان دولت ازجمله معلمان هميشه پرداخت مي شود و گاهي در مواردي باعث تاخير مي شود كه علت آن نيز گاهي كمبود نقدينگي و تاخير در تخصيص اعتبارات است.

داروهاي بيهوشي بيمارستان ايرانمهر از يك شركت معتبر آلماني خريداري شده است
دبير انجمن داروسازان ايران اعلام كرد: بر خلاف تمام ادعاها، داروهاي بيهوشي بيمارستان ايرانمهر غيرمعتبر نبودند و از يك شركت معتبر آلماني خريداري شده بودند.
سيد جمال سعيد واقفي دبير انجمن داروسازان ايران،  در گفت و گو با ايلنا گفت: تا اين لحظه هر چه در خصوص حادثه بيمارستان ايرانمهر گفته شد براساس حدس خود اشخاص بوده و هنوز نتايج قطعي اعلام نشده است.وي افزود: عده اي مدعي هستند كه داروهاي مذكور، جزء داروهاي تك نسخه اي بوده است اما اين داروها به صورت كاملا قانوني وارد كشور شده است.
به گفته واقفي داروهاي مذكور به چند بيمارستان ديگر نيز فروخته شده بود، اما گزارشي مبني بر بروز مشكل در آن بيمارستان ها مشاهده نشده است.وي تصريح كرد: تا زماني كه سازمان پزشكي قانوني نتايج بررسي هاي خود را اعلام نكند نمي توانيم پاسخ قانع كننده اي ارائه دهيم.
قصاص قبل از جنايت
از سوي ديگر يكي از پزشكان بيمارستان ايرانمهر گفت: مسئولان وزارت بهداشت با تعطيلي بيمارستان ايرانمهر بدون سند و مدرك قصاص قبل از جنايت كردند و اكنون در اعلام نتايج آزمايشات، امروز و فردا مي كنند و فقط هر روز از مسئولان بيمارستان پرونده مي خواهند.
يكي از پزشكان در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر افزود: اگر مسئولان وزارت بهداشت دليل محكمه پسند دارند در مطبوعات منتشر كنند، ما هم پاي آن مي ايستيم منتها به شرطي كه دليل و مدرك ارائه كنند.
وي افزود: بايد اعلام كنند كه اگر قصور از ما بوده اين قصور چه بوده است و اين را چگونه پيدا كردند وگرنه به هر شخصي مي توان به راحتي اتهام زد.
اين پزشك بيمارستان ايرانمهر كه نخواست نامش فاش شود درباره اطلاع مسئولان بيمارستان ايرانمهر درباره روند تحقيقات گفت: ما هيچ اطلاعي از روند تحقيقات نداريم و فقط متاسفيم كه تصميم عجولانه گرفته شده و اين كارها فقط افكار عمومي را متشنج مي كند و كار ديگري انجام نمي شود.

برنامه هاي روز جهاني مبارزه با دخانيات اعلام شد
برنامه هاي سازمان بهداشت جهاني در روز جهاني مبارزه با دخانيات سي و يكم ماه مي مصادف با ۱۱ خرداد اعلام شد.
به گزارش ايلنا، به نقل از سازمان بهداشت جهاني، روز سي و يكم ماه مي كه روز جهاني مبارزه با دخانيات ناميده شده است، در هر سال با مراسم و اقدامات خاصي برگزار مي شود.
سازمان بهداشت جهاني در مراسم سالانه خود تصميم دارد، مردم را از خطرات استعمال دخانيات آگاه سازد، كمپاني هايي كه در زمينه دخانيات فعاليت مي كنند را مشخص مي كند، آنچه سازمان بهداشت جهاني براي مبارزه با اپيدمي دخانيات مي تواند انجام دهد را بررسي كند؛ آنچه مردم سراسر جهان مي توانند براي بدست آوردن يكي از اصلي ترين حقوق يعني سلامت انجام دهند را مشخص كند.
«سلامت، زندگي سالم و محافظت نسل جديد در برابر آسيب هاي دخانيات» از مهمترين اهداف برنامه هاي اين روز است.

اختصاص ۳۲۰۰ ميليارد تومان به هزينه هاي درمان تأمين اجتماعي
مديرعامل سازمان تامين اجتماعي گفت: امسال سه هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان براي هزينه هاي درماني افراد تحت پوشش اختصاص يافته است.
به گزارش ايسنا، دكتر شريف زادگان روز چهارشنبه در مراسم تجليل از كارگران نمونه با اشاره به تحول در عرصه كارآفريني افزود: كارگران از اوايل انقلاب تاكنون از نظر دانش و مهارت پيشرفت چشمگيري داشتند كه بر اين اساس در آينده نزديك كارگران توانمندي در عرصه كشور خواهيم داشت كه صنعت ما را دچار تحول خواهند كرد.
وي با اشاره به فعاليتهاي سازمان تامين اجتماعي تصريح كرد: ۲۶ ميليون نفر تحت پوشش اين سازمان قرار دارند كه سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ ميليارد تومان و امسال نيز سه هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان به هزينه هاي درماني افراد تحت پوشش اختصاص يافته است.وي با بيان اينكه دولتها از بدو تشكيل سازمان تامين اجتماعي در ايران به اين سازمان كمك كمي كرده اند، افزود: طي سالهاي اخير مطالبات سازمان پرداخت شده، اما نيازمند كمك بيشتري از سوي دولت هستيم.
گفتني است در پايان اين مراسم از ۱۰ كارگر نمونه با لوح تقدير و هدايا توسط مديرعامل سازمان تامين اجتماعي قدرداني شد.

حقوق تأمين اجتماعي زنان شاغل رعايت نمي شود
دكتر «اكرم عباسي»، عضو گروه زنان سازمان بين المللي كار گفت: در اجراي اصل ۲۸ قانون اساسي كه طبق آن دولت موظف است تامين اجتماعي را براي يكايك افراد تامين كند، تفسيرها و موانع بسياري وجود دارد كه باعث عدم تساوي حقوق زنان شاغل با مردان شده است.
به گزارش روابط عمومي دانشگاه علمي- كاربردي خانه كارگر، وي در حاشيه مراسم تجليل از زنان كارگر همچنين از سازمان تامين اجتماعي به خاطر عدم پرداخت مستمري به وراث زنان بيمه شده اي كه فوت كرده اند، انتقاد كرد.
عباسي گفت: سازمان تامين اجتماعي حق بيمه زنان شاغل را هر ماه وصول مي كند، اما معلوم نيست بر چه مبنايي از پرداخت مستمري به وراث آنها خودداري مي شود.

رايجترين سن قرباني شدن در جهان ۱۹-۱۶ است
پيمايش هاي جرم شناختي نشان داده اند كه مردان بيش از زنان قرباني جرايم مي شوند.
به گزارش ايسنا، اين امر به گونه اي است كه احتمال مواجهه مردان با آزارهاي شديد و جرايم، ۵/۲ برابر است.از سويي ديگر، نرخ قربانيان جرم در ميان افراد مسن كمتر است.اطلاعات موجود نشان مي دهد كه ۱۶ تا ۱۹ سال رايج ترين سن قرباني شدن در جهان است. به گونه اي كه از هر هزار فرد جوان، معمولا ۹۱ نفر در جهان قرباني جرم مي شوند.

نگراني انجمن نجوم ايران از نحوه انتشار خبر مشاهده شيء نوراني
انجمن  نجوم  ايران  با انتشار بيانيه اي  از نحوه  انتشار اخبار مربوط به  مشاهده  اشياء نوراني  ناشناخته  در آسمان  شهرهاي  مختلف  ايران ، ابراز نگراني كرد.
انجمن  نجوم ايران  روز چهارشنبه  در بيانيه اي  اعلام  كرد: تقريبا تمامي  گزارش هاي  مربوط به  اين  جسم  نوراني  و تمامي  تصاوير پخش  شده  از شبكه هاي  مختلف  سيما مربوط به  سياره  درخشان  زهره  است  كه  با دوربين  غير حرفه اي  (هندي  كم ) تصويربرداري  شده ، در نتيجه  تصوير آن ناواضح  و بر اثر حركت  دست  فيلمبردار متحرك  و در حال  تغيير رنگ  است .
اين  بيانيه  مي افزايد: سياره  زهره  در حال  حاضر از حالت  تربيع  خارج  شده  و به  شكل  هلال  درمي آيد در نتيجه  تصوير آن كشيده  است  و بر اثر وجود غبار واثر جو به  ويژه  در نزديكي  افق  تصوير آن لرزان  و در حال  تغيير رنگ  ديده  مي شود.«تنها چند گزارش  انگشت شمار و نا دقيق  كه  توسط افراد غير حرفه اي  داده شده  مربوط به  اجسام  نوراني  ديگر است  كه  بيشتر آنها نيز مربوط به  ستاره ها وسيارات  ديگر بوده  است  كه  تعيين  ماهيت  اين  موارد باقيمانده  نياز به  اطلاعات دقيق  تري  دارد اما به  هر حال  با احتمال  بسيار زياد پديده هاي  طبيعي  هستند.»
روز جهاني نجوم
همه ساله روز تعطيل يكي از هفته هاي پاياني فروردين و يا اوايل ارديبهشت باتوجه وضعيت ماه،  به عنوان روز جهاني نجوم تعيين مي شود كه امسال انجمن نجوم ايران روز ۱۱ ارديبهشت را به عنوان روز جهاني نجوم برگزيده است.
چندي پيش انجمن نجوم آماتوري ايران كه مستقل از انجمن نجوم ايران فعاليت مي كند، روز ۵ ارديبهشت را به عنوان روز جهاني نجوم تعيين كرده و برنامه هاي ويژه اين روز خود از قبيل رصد عمومي در پارك هاي شهر تهران را نيز اعلام كرده بود.هدف از برگزاري روز نجوم ترويج نجوم در ميان اقشار مختلف جامعه و معرفي فعاليت هاي نجوم آماتوري است.
ازجمله برنامه هايي كه در اين روز اجرا مي شود مي توان به سخنراني هاي عمومي، نمايش اسلايد، رصدهاي عمومي، كارگاه هاي آموزشي، بازديد از مراكز نجومي و مسابقات نجومي اشاره كرد.
شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران كه روز ۱۱ ارديبهشت را روز نجوم برگزيده، از تمامي گروه ها و مراكز نجومي دعوت كرد با تدارك برنامه هاي عمومي، در برگزاري اين روز مشاركت كنند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |