پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۳ - Apr 29, 2004
اولين اظهارات وزير جديد امور اقتصادي و دارايي:
سياست هاي مظاهري را با رويكرد عملياتي ادامه مي دهم
گروه اقتصادي: سيد صفدر حسيني كه در روزهاي اخير و درپي بالاگرفتن بحث ترميم كابينه به شدت موردتوجه رسانه ها و محافل اقتصادي و كارشناسي قرار گرفته بود، در اولين گفت وگو با خبرنگاران به عنوان وزير امور اقتصادي و دارايي اعلام كرد: سياست هاي مظاهري را با رويكرد عملياتي ادامه خواهم داد.
حسيني ديروز پس از جلسه هيأت دولت در حالي كه به شدت از سوي خبرنگاران مورد سئوال قرار گرفته بود، افزود: ما براي يك سال آينده سياست هاي اقتصادي سال پاياني برنامه سوم را دنبال خواهيم كرد و اسناد مربوط به برنامه چهارم توسعه را با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و ساير دستگاه هاي ذي ربط آن آماده مي كنيم.
وي با اشاره به اينكه مساله گراني به شكل فوق العاده در جلسه بعدي دولت مورد بررسي قرار مي گيرد، اضافه كرد: رييس جمهور براساس گزارش هايي كه درمورد گراني ها دريافت كرده بود، اين مساله را وي در جلسه دولت مطرح كرد و قرار شد وزارت بازرگاني گزارشي را در اين خصوص ارائه كنند.
وزير جديد امور اقتصادي و دارايي از تصويب لايحه استفاده از مشاوران رسمي مالياتي خبر داد و با تصويب اين لايحه در حقيقت جامعه مشاوران رسمي مالياتي تشكيل مي شود كه براساس آن بنگاه هاي اقتصادي مي توانند از خدمات اين مشاوران به عنوان يك نهاد مدني در حوزه امور مالياتي استفاده كنند كه تصميم مهمي در راستاي بحث اصلاح ساختارهاي اقتصادي كشور است.

يادداشت
الگوي فريدمني
فريدمن اقتصادداني كه توانست جايزه نوبل را نصيب خود كند، در كتاب «آزادي و انتخاب» با انتقاد شديد از پرداخت يارانه دولت به كالاهاي مصرفي پيشنهاد مي دهد كه اگر يارانه ها به صورت مستقيم به مردم پرداخت شود، سود آن هم نصيب مردم خواهد شد و هم دولتمردان.
وي رابطه دولت و مردم را به چهار بخش تقسيم مي كند، در اين تقسيم بندي يارانه پرداختي دولت به كالا و خدمات به مثابه خرج كردن دولت از جيب مردم و براي مردم تعبير شده است. وي معتقد است اين بدترين حالت پرداخت يارانه هااست زيرا در اين صورت اين دولت است كه انتخاب مي كند يارانه بايد به كدام كالاها تخصيص يابد، لذا حق انتخاب از مردم گرفته مي شود.
او بهترين حالت را قراردادن پول در جيب مردم مي داند كه به اين وسيله هركس با پولي كه در جيبش قراردارد براي خود انتخاب خواهد كرد.گويا اين «الگوي فريدمني» براي پرداخت يارانه ها موردتوجه نويسندگان برنامه چهارم قرار گرفته است والبته با تصويب دوروز گذشته مجلس،نمايندگان نيز از آن استقبال كرده اند.
اينكه مثلا قيمت بنزين ۳۰۰ تومان شده و مابه التفاوت آن به صورت ماهانه پرداخت شود شايد به مذاق خيلي ها خوش آيد، اما به شرط و شروطي كه اولين نكته جالب، اعتماد مردم  باشد.دولت مي تواند با پرداخت ماهانه يارانه سوخت چند ماه زودتر از اجراي قانون اولين گام را براي اعتمادسازي بردارد.
اگر مصرف روزانه بنزين در كشور ۶۰ ميليون ليتر باشد و دولت با واقعي كردن بنزين فرضا ۲۰۰ تومان براي هر ليتر بنزين يارانه مستقيم پرداخت كند با يك حساب ساده مشخص مي شود كه هر فرد در يك كشور ۶۰ ميليوني ماهانه ۶ هزار تومان يارانه خواهد گرفت كه اين ميزان براي يك خانواده پنج نفره ۴۰ هزار تومان خواهد شد.
بنابراين هرچند اين اقدام داراي اثرات سوئي چون افزايش تورم است اما در بين گزينه هاي مطرح براي هدفمندكردن يارانه ها به نظر انتخاب بدي نباشد.
مهمترين نكته در اجراي اين سياست، چگونگي اجرا و تدوين آ يين نامه هايي براي عملي شدن آن است.

آغاز همايش حمل و نقل ريلي
هفتمين همايش حمل و نقل ريلي از ديروز به مدت دو روز در دانشگاه صنعتي شريف آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرگزاري موج، هفتمين همايش حمل و نقل ريلي با حضور رئيس انجمن حمل و نقل ريلي، مدير عامل راه آهن، مدير عامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه و رئيس بخش مسافري سريع السير اتحاديه بين المللي راه آهنها برگزار شد.
دكتر شفاهي دبير همايش حمل و نقل ريلي گفت: گرايش به حمل و نقل ريلي در رابطه بين المللي افزايش يافته است و مصارف سوخت كشور، سازگاري با محيط زيست، قابليت انبوه كالا و مسافر از مزيت هاي حمل و نقل ريلي است.

وزير بازرگاني:
قيمت سيمان با واردات كنترل مي شود
وزير بازرگاني  اعلام  كرد مشكل  گراني  قيمت  سيمان  در كوتاه  مدت  با واردات  و در ميان  مدت  با بهره برداري  از واحدهاي  جديد توليد سيمان برطرف  مي شود.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر وزير بازرگاني  در جمع خبرنگاران  گفت  :با واردات  حدود ۵/۱ ميليون  تن  سيمان  در سال  جاري  از افزايش  بي  رويه  قيمت  اين  محصول  در بازار داخلي ، جلوگيري  خواهد شد.
وي  افزود: حدود ۴۵۰ هزار تن  سيمان  وارد كشور شده  و واردات  بقيه  نيز دردست  اقدام  است.
 وزير بازرگاني  با اشاره  به  افزايش  ۱۱ درصدي  مصرف  سيمان  در سال  گفت :نبود تعادل  در عرضه  و تقاضا ، علت  اصلي  افزايش  قيمت  سيمان  است
  شريعتمداري  گفت : بايد هر سال  حدود ۳ ميليون  تن  ظرفيت  جديد توليد سيمان  به  بهره برداري  برسد تا عرضه  و تقاضاي اين  محصول  متعادل  شود.
وي  با بيان  اينكه  در ۳۰ سال  گذشته  حدود ۳۰ ميليون  تن  ظرفيت  براي توليد سيمان  ايجاد شده  است ، گفت : خوشبختانه  در ۱۸ ماه  گذشته  هم  حدود ۳۰ ميليون  تن  تقاضاي  جديد براي  راه اندازي  كارخانه هاي  سيمان  ايجاد شده كه  براي  ۲۲ ميليون  تن  آن گشايش  اعتبار اسنادي  شده  است.
شريعتمداري  با اشاره  به  اينكه  در آينده  نزديك  بايد براي  صادرات  سيمان برنامه ريزي  كنيم ، گفت:  در حال  حاضر مصرف  سيمان  در كشور ۵/۳۱ ميليون  تن برآورد مي شود.

در مراسمي با حضور رييس جمهور
بزرگترين طرح همكاري انرژي ايران با كشورهاي حاشيه درياي خزر امروز به بهره برداري مي رسد
گروه اقتصادي: مرحله دوم طرح معاوضه نفت از كشورهاي حاشيه درياي خزر امروز با افتتاح خط لوله نفت نكا - ري به بهره برداري مي رسد.
در اين مرحله امكان انتقال روزانه ۱۷۰ هزار بشكه نفت از كشورهاي حاشيه درياي خزر به پالايشگاه هاي شمالي ايران فراهم مي شود. اين طرح بزرگترين طرح همكاري انرژي ايران با همسايگان شمالي است.معاون  وزير نفت  در امور نفت  و گاز درياي  خزر گفت : با برقراري  ارتباط و همكاري  تنگاتنگ  بين  صنايع  نفت  و گاز درياي  خزر و خليج  فارس ، ايران  كه  از بنيانگذاران  اوپك  و اكو مي باشد، پل  ارتباطي  و اتصال  اين  دو حوزه  نفتي  مهم  در آينده  خواهد شد.
مهندس  حمدالله  محمدنژاد ديروز در گفت وگو با ايرنا  افزود: بااشاره  به  اينكه  طرح خط لوله نكا - ري امروز به  طور رسمي با حضور رياست  جمهوري  افتتاح  و بهره برداري  مي شود، خاطرنشان  كرد: اين  طرح  از چند بخش  شامل  پايانه  بندر نفتي  نكا، تاسيسات  ذخيره سازي  و امتزاج  نفت خام هاي  مختلف  حوزه  درياي  خزر، تلمبه  خانه ها، احداث  ۳۱۲ كيلومتر خط لوله ۳۰ و ۳۲ اينچ  و تاسيسات  مورد نياز براي  انتقال  نفت  خام  مخلوط شده  در بندرنكا به  پالايشگاه هاي  تهران  و تبريز تشكيل  شده  است .
به  گفته  وي ، در پالايشگاه هاي  تهران  و تبريز تغييرات  و اصلاحات  فني  بسياري  طراحي  و اجرا شده  تا بتوان  نفت  خام  مخلوط حوزه  درياي  خزر كه  به  «نفت  خام  مخلوط نكا» شهرت  يافته ، تصفيه  كرد.

شركت چيني «پترو چاينا» در پي خريد گاز از ايران است
خبرگزاري رويترز گزارش داد: شركت نفت و گاز «پترو چاينا» در پي ابراز تمايل دو شركت چيني «سينويك» و «زنگ رونگ» به خريد گاز از ايران خواستار خريد گاز مايع طبيعي از اين كشور شد.به گزارش خبرگزاري فارس، شركت «پترو چاينا» طرح ساخت يك ترمينال گاز مايع طبيعي را در ايالت شانگهاي چين دارد و پيش بيني مي شود، قرارداد فروش گاز ايران به اين شركت چيني در جريان همايش صادرات گاز ايران در اين هفته امضاء شده است. اين در حالي است كه سخنگوي شركت پترو چاينا از امضاي اين قرارداد با ايران اظهار بي اطلاعي كرد.

گفت وگوي امروز
خصوصي سازي دستگاه هاي دولتي
گروه اقتصادي: با آغاز برنامه نخست توسعه اقتصادي خصوصي سازي و كاهش حجم دولت مورد توجه برنامه ريزان و سياستگذاران اقتصادي كشور قرار گرفت و در طول برنامه هاي دوم و سوم و در تدوين برنامه چهارم نيز اين سياست مورد اهتمام قرار گرفته است.
كارنامه سياست هاي خصوصي سازي و اقدامات انجام شده در اين راستا چندان روشن نبوده و همواره با انتقاداتي روبرو شده است.
با دكتر علي رشيدي اقتصاددان و عضو منتخب هيأت نمايندگان اتاق ايران گفت وگو كرده ايم.
***
* فرايند خصوصي سازي در كشور تا چه حد موفق بوده است؟
- قصد و غرضي براي انجام خصوصي سازي وجود نداشته، ندارد و نخواهد داشت. با توجه به تجربيات، كتابها و مقالات موجود دنيا در ايران امكان اجرايي واقعي براي خصوصي سازي وجود ندارد و هيچ بخش از اقدامات انجام شده براي خصوصي سازي واقعي، صادقانه و خالصانه با فراهم سازي شرايط زيربنايي براي تحقق اين امر نبوده است.
در ايران فعلاً هيچ يك از مقدمات امكانات اجرايي ندارد و ساختار قدرت و دولت، اقتصاد خارج از دولت و زيرزميني و بانك هايي كه انحصارگر هستند همچنين وجود نهادها، ستادها و بنيادها و تمام وزارتخانه ها با امكانات و بودجه هاي فراوان و وجود بي بند و باري هاي اقتصادي ديگر جايي براي فعاليت بخش خصوصي واقعي به نحوي كه در دنيا با شفافيت، رقابت و... فعاليت مي كند، باقي نگذاشته است.در اين مسير كار اصولي صورت نگرفته و فقط برخي از سازمانهاي دولتي به سازمانهاي شبه دولتي واگذار شده است و اينكار خصوصي سازي نبوده است.
خصوصي سازي در دنيا به معني واگذاري مطلق امور دولتي در يك شرايط رقابتي به بهترين كنندگان كار در شرايط رقابتي بين المللي است نه اين كه فعلاً براي فرار از فشارها انجام كاري را به عده اي ديگر واگذار كنيم و اين ربطي به خصوصي سازي ندارد.
هم اكنون شرايط بنيادي كاركرد اقتصاد خصوصي در ايران وجود ندارد.
* مشكل اصلي ناكارآمدي سياست خصوصي سازي در ايران چيست؟
- ساختار دولت، وجود انحصارها، اقتصاد موازي و مراكز تصميم گير متعدد و هزاران عامل ديگر به عنوان مانعي در راه وجود يا اعمال خصوصي سازي در اقتصاد ايران محسوب مي شود.
* برخي معتقدند مشكل خصوصي سازي ضعف بخش خصوصي كشور است، نظر شما چيست؟
- ضعف بخش خصوصي به دليل اين است كه تسلط دولت، ستادها، نهادها و بنيادها و همين طور اقتصاد زيرزميني و قاچاق مانع از رشد و توسعه اين بخش شده و جايي براي اظهار وجود بخش خصوصي در فعاليت هاي عمده اقتصادي و صنعتي باقي نمي ماند. در حال حاضر عده اي به نام بخش خصوصي فعاليت مي كنند كه به دولت وابسته هستند و چيزي به نام بخش خصوصي مستقل و واقعي در بخش صنعت شايد حدود ۳ درصد باشد و در بخش كشاورزي و حمل و نقل نيز فعاليت هاي اندكي توسط بخش خصوصي صورت مي گيرد.
براي شكل گيري رشد و گسترش بخش خصوصي كارآمد وجود مجلس سالم و رقابتي كه متكي بر كار كارشناسي باشد و از افرادي تشكيل شده باشد كه شايستگي حضور در مجلس را داشته باشند همينطور وجود افراد شايسته در دولت كه در شرايط رقابتي و بر مبناي شايسته سالاري انتخاب شده باشند، ضروري است. بنابراين نهادهاي قانونگذار و تصميم گير بايد معتقد به وجود اقتصادي رقابتي در مقياس جهاني باشند كه لزوماً بايد خصوصي بوده و حداكثر سهم دولت در اقتصاد ۱۵ الي ۲۰ درصد باشد نه اينكه دولت ۷۰ درصد سهم فعاليت در اقتصاد كشور را به خود اختصاص دهد.

صدور خدمات فني و مهندسي در سال ۸۲ دو برابر شد
گروه اقتصادي: صادرات خدمات فني و مهندسي در دوازده ماهه سال ۸۲ افزايش چشمگيري داشته است.
صادرات خدمات فني و مهندسي در سال گذشته نسبت به سال ۸۱ معادل ۱۰۰ % افزايش يافته و هم اكنون آمار صادرات، از مرز ۵۳۰۰۰۰۰۰۰ دلار فراتر رفته است.
روابط عمومي و امور بين الملل مركزتوسعه صادرات ايران اعلام كرد:دستيابي به چنين رشدي با پشتوانه كمكهاي پيش بيني شده ايران براي بازسازي افغانستان انجام شده و عمدتا حاصل تحركات و پيگيري هاي مستمر و مجدانه مركز توسعه صادرات ايران در مذاكره با سازمانهاي مربوطه در جهت اخذ مناقصات بين المللي بوده است كه منجر به عقد قرارداد جهت اجراي پروژه هاي خدمات فني و مهندسي، توسط شركتهاي ايراني شده است.

«نقطه تجاري ايران» در كيش راه اندازي شد
«نقطه  تجاري  ايران » با هدف  اجراي  طرح  راه اندازي  و اتصال  نقاط تجاري  استانها به  شبكه ، در منطقه  آزاد كيش  به  بهره  برداري  رسيد.
به گزارش  روابط عمومي و امور بين الملل  سازمان  منطقه  آزاد  اين  دفتر، نياز بازرگانان  به  اطلاعات  را تأمين  مي كند.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۰۴۸
۶,۷۷۵
كالسيمين
۸۴
۱,۷۶۴
بسته بندي البرز
۱۴۲
۲,۹۸۲
تكنو تار
۱۶۲
۳,۴۰۳
سرمايه گذاري البرز
۲۴۲
۵,۰۸۴
سرمايه گذاري بازنشستگي
۱۴۵
۳,۰۴۷
مهرام
۶۰۴
۱۲,۶۹۰
پتروشيمي آبادان
۷۵
۱,۵۷۸
فارسيت دورود
۳۸۶
۸,۱۳۰
صنايع شيميايي
۹۸
۲,۰۶۵
سرمايه گذاري ملت
۱۵۴
۳,۲۵۳
درين كاشان
۸۵
۱,۸۰۰
سرمايه گذاري آذربايجان
۱۶۰
۳,۳۹۷
سپنتا
۷۸
۱,۷۰۲
فيبرايران
۲۴۵
۵,۸۶۳
نورد آلومينيم
۱۷۲
۴,۷۳۲
كمباين ايران
۳۸
۱,۱۵۲
شوكو پارس
۳۱۰
۹,۶۰۷
باما
۵۲
۱,۸۰۰
شيشه همدان
۸۳
۳,۷۶۹
نيروترانس
۶۷
۳,۰۷۴
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۸۴
۸,۶۳۷
ايران ترانسفو
۱۴۰
۶,۸۱۱
ايران خودرو
۶۳
۳,۱۳۷
آبگينه
۸۴
۴,۳۹۰
پارس توشه
۴۹
۲,۶۹۹
سرمايه گذاري صنعت نفت
۴۰
۲,۲۰۲
شيمي دارويي داروپخش
۲۳۶
۱۳,۵۴۴
آلومتك
۱۱۱
۶,۹۰۴
توسعه صنايع بهشهر
۳۱
۱,۹۵۰
گلتاش
۵۲
۳,۳۴۹
ماشين سازي اراك
۶۰
۴,۱۰۱
پارس خودرو
۸۳
۶,۹۳۲
سرمايه گذاري مسكن
۳۹۳
۳۳,۶۷۷
سيمان اردبيل
۶۷
۵,۹۲۷
ايران خودرو ديزل
۶۷
۶,۶۱۴
لنت ترمز
۲۰
۲,۳۷۹
سامان گستراصفهان
۴۵
۵,۹۷۳
ساسان
۴۰
۶,۲۷۸
گروه بهمن
۱۴
۲,۷۹۳
ساختمان اصفهان
۱۱
۲,۷۳۵
لاميران
۴
۱,۰۷۲
صنعتي پيام
۶۲
۱۸,۴۰۳
زامياد
۱۹
۷,۴۱۸
طيف سايپا
۷
۳,۵۲۳
توكا فولاد
۱۶
۹,۸۳۰
پتروشيمي خارك
۱۸
۱۱,۴۹۱
فولاد كاويان
۲
۱,۳۰۷
صنعتي بوتان
۱۰
۷,۱۹۴
لبنيات پاك
۲
۱,۶۲۸
لاستيك البرز
۴
۳,۵۱۰
تولي پرس
۴
۳,۷۹۴
سرمايه گذاري توس گستر
۲
۴,۶۶۵
صنعت و معدن
۱
۳,۰۰۴
جوشكاب يزد
۱
۵,۰۲۰
شهد ايران
۱
۱۰,۰۳۱
معادن منگنزايران
۱-
۸,۴۲۳
پارس دارو
۱-
۵,۴۲۱
كاشي حافظ
۲۰-
۵۷,۶۹۵
سيمان بهبهان
۱-
۳,۱۲۰
صنعتي آما
۱-
۲,۴۶۸
نيرومحركه
۱-
۲,۵۳۱
ايرانيت
۱-
۲,۴۸۶
سرمايه گذاري بيمه
۲-
۵,۴۰۳
بهنوش
۵-
۹,۳۳۲
داروسازي اكسير
۱-
۱,۸۹۸
پلي اكريل
۷-
۹,۱۰۷
معادن و فلزات

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۶۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۹۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۵۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۱۹۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |