پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۶۳
وردربرمن قهرمان بوندس ليگا مي شود؟
پايان سلطه ده ساله بايرن
005910.jpg
حسن حيدري- تيم وردربرمن در آستانه پايان دادن به انتظار ۱۰ ساله هواداران اين تيم است تا بتواند به سلطه بايرن مونيخ در كسب عنوان قهرماني بوندس ليگا خاتمه دهد. برمني ها آخرين بار در فصل (۱۹۹۳- ۱۹۹۲) به اين عنوان دست يافتند. از آن سال به بعد اين تيم تنها يك بار به مقام دوم رسيد و در ساير سال ها از مكان ششم نتوانست بيشتر پيشروي كند.
وردربرمن فصل پيش به مقام ششم دست يافت. در فاصله۴ هفته به پايان اين بازي ها سبزهاي برمن با ۶۸ امتياز در صدر جدول قرار دارند.
اين تيم در ۴ بازي آينده خود با هامبورگ، بايرن مونيخ ،لوركوزن و رشتوك ديدار مي كند و عليرغم فاصله ۶ امتيازي اش نسبت به بايرن مونيخ هنوز چشم به روزهاي پاياني دارد.
وردربرمن شنبه به مصاف تيم  هامبورگ مي رود. اين دو تيم از سال ۱۹۹۹ تاكنون ۹ بار به مصاف يكديگر رفتند كه در ۴ بازي برمني ها به پيروزي رسيدند و در ۳ بازي نيز هامبورگ به برتري نائل شده و يك بازي نيز كه ديدار رفت دو تيم در اين فصل به شمار مي رود با تساوي يك بر يك به پايان رسيد. هامبورگ آخرين بار در سال ۲۰۰۲ تيم برمن را در خانه اش مغلوب كرده بود.
شاف، سرمربي وردربرمن در مورد بازي مقابل هامبورگ گفت: اين تيم همواره از جمله تيم هاي خطرناك بوندس ليگا به حساب مي آيد و ما بايد برابر اين تيم به پيروزي برسيم.
شاف در مورد شانس قهرماني برمن گفت: ما هنوز ۴ بازي در پيش داريم و قضاوت در اين مورد دشوار است. سخت ترين بازي ما هفته آينده برابر بايرن مونيخ خواهد بود كه تا حدود زيادي وضعيت قهرماني را روشن مي كند.
وردربرمن با آيلتون برزيلي كه اكنون با ۳۳ گل در صدر گلزنان اين ليگ قراردارد توانايي زيادي براي مغلوب كردن هامبورگ دارد، البته از مهدوي كيا هافبك ايراني  هامبورگ نيز نمي توان به سادگي گذشت كه او نيز مي تواند «كاراكتر» هامبورگ را در اين بازي حفظ نمايد. وردربرمن در طول اين فصل تنها يك بار در خانه شكست خورده است.
بايرن اميدوار شد
بعد از شكست بايرن مقابل دورتموند همگان تصور مي كردند كه ديگر بايرن شانسي براي قهرماني ندارد اما هفته پيش همه چيز تغيير كرد .با توقف وردربرمن برابر بوخوم و پيروزي مونيخي ها برابر همشهري اش روزنه هاي اميد براي قهرماني بايرن همچنان باقي مانده است.
بايرن مونيخ در ۱۶ سال گذشته تاكنون ۸ بار مقام قهرماني بوندس ليگا را از آن خود كرده، بدترين دوران بايرن به سال ۱۹۹۲ برمي گردد كه اين تيم به مكان دهم بوندس ليگا قناعت كرد. باوارياها شنبه در كلن به مصاف تيم فوتبال اين شهر مي روند. در بازي رفت كلن در المپيك مونيخ بايرن را با نتيجه يك بر يك متوقف كرد.
كلن در آستانه سقوط به دسته دوم قرار دارد و بعيد به نظر مي رسد برابر بايرن  تاب مقاومت داشته باشد. اين تيم در كارنامه خود تنها ۲ پيروزي را به دست آورده است. از سوي ديگر بايرن در ۱۵ بازي خارج از خانه خود ۶ بار به پيروزي دست يافته است.
از سال ۱۹۹۷ تاكنون بايرن و كلن ۹ بار با يكديگر ديدار كردند كه بايرن در ۶ بازي به پيروزي رسيده است و كلن تنها يك بار در سال ۱۹۹۸ با دو گل حريف را مغلوب نمود. آخرين پيروزي بايرن نيز در خانه كلن به سال ۲۰۰۰ برمي گردد كه دو بر يك به برتري دست يافت.
005913.jpg

بايرن بعد از ايستگاه كلن بايد به مصاف وردربرمن، اشتوتگارت و فرايبورگ برود انجام دو بازي با تيم هاي اول و سوم جدول راه بايرن را براي رسيدن به بالاي جدول دشوار مي كند. بايرن در اين بازي با مكاي و پيزارو در خط حمله در صدد آن هستند تا تفاضل گل بايرن را در اين بازي بهبود بخشند.
در ساير بازي هاي شنبه مونيخ ۱۸۶۰ ميزبان بايرلوركوزن است. لوركوزن در تلاش براي كسب يكي از سهميه هاي ليگ قهرمانان اروپا در فصل بعد بايد فاتح اين ديدار باشد حريف اين تيم در منطقه خطر گام برمي دارد و اكنون با ۳۰ امتياز در مكان شانزدهم جدول ايستاده است. اوگن تالر سرمربي لوركوزن معتقد است: اگر چه ما نتوانستيم از شانس هاي قهرماني اين فصل باشيم اما برنامه اصلي ما براي كسب يكي از دو سهميه ليگ قهرمانان است كه اميدوارم بتوانم اين موقعيت را براي تيم بوجود آورم.
در وست فالن تيم بروسيا دورتموند با هانزا روشتوك ديدار مي كند. در هفته سي ويكم ديدار تيم هاي كايزرسلاترن و بروسيا مونشن گلادباخ دو تيم انتهاي جدولي از حساسيت بالاي برخوردار است. فرايبورگ نيز با هانوور بازي مي كند. رقابت هاي بوندس ليگا يكشنبه نيز با دو بازي دنبال مي شود.
اشتوتگارت تيم سوم جدول بوندس ليگا يكشنبه ميزبان تيم بوخوم است. اين تيم در حال حاضر با ۶۰ امتياز در مكان سوم جدول فاصله زيادي با لوركوزن ۵۵ امتيازي دارد.
جدال كوراني و هاشميان دوگلزن برتر بوندس ليگا در اين ديدار زيبايي هاي اين رقابت را چند برابر مي كند. هاشميان تاكنون دو بار نيز به اشتوتگارت در سال هاي گذشته گل زده است.
از سال ۱۹۹۷ تاكنون اشتوتگارت در ۴ بازي به پيروزي رسيد و بوخوم تنها يك بار در سال ۲۰۰۳ با نتيجه سه بريك بر حريف غلبه كرد. اشتوتگارت نيز آخرين بار در سال ۲۰۰۲ در خانه با نتيجه سه بر دو بوخوم را مغلوب كرد.
بوخوم در حال حاضر با ۴۹ امتياز در مكان پنجم قرار دارد. در بازي ديگر امروز شالكه ميزبان هرتابرلين است.

عضو هيات رئيسه فدراسيون واليبال
واليبال ايران بايد به اروپا فكر كند
005904.jpg
عضو هيات رئيسه فدراسيون واليبال گفت: رشد واليبال در ايران در گرو ارتباط بيشتر با كشورهاي اروپايي است.
«علي زرين گل» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران گفت: واليبال ايران در طول سالهاي اخير رشد محسوسي داشته است ولي براي آنكه بتوانيم درجمع تيم هاي برتر جهان قرار گيريم، نياز به افزايش ارتباط با كشورهاي اروپايي داريم.
زرين گل، نقش رسانه هاي همگاني را در امر گسترش واليبال در ايران مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت: اين رسانه هاي همگاني هستند كه علاقه مندان به ورزش را از اخبار و رويدادهاي مختلف آگاه مي سازند.
وي با اشاره به برگزاري پانزدهمين دوره مسابقات واليبال قهرماني باشگاه هاي آسيا در تهران اظهارداشت: ميزباني رقابت هاي گوناگون قاره اي و جهاني نيز در توسعه اين رشته ورزشي در كشور نقش بسزايي دارد.
عضو هيات رئيسه فدراسيون واليبال درادامه اظهارداشت: كنفدراسيون واليبال آسيا از فعاليت هايي كه در طول چند سال اخير در واليبال ايران صورت گرفته است، به خوبي آگاه است از همين رو با ديدي مثبت پيشنهادهاي فدراسيون واليبال ايران براي ميزباني رقابت هاي مختلف را مي پذيرد.
زرين گل از اين مسابقات به عنوان پيكارهاي تداركاتي براي تيم ملي واليبال ايران پيش از شركت در رقابت هاي مقدماتي بازي هاي المپيك ۲۰۰۴ آتن در ژاپن ياد كرد و اظهار داشت: تمامي ملي پوشان واليبال ايران در دو تيم صنام و پيكان كه در اين مسابقات حضور دارند، عضويت دارند و حضور در اين مسابقات سبب مي شود كه آنان از آمادگي كامل براي عضويت در تيم ملي برخوردار شوند.
وي تشويق باشگاهها به تيم  داري در استان ها را عامل ديگري براي رشد واليبال در كشور عنوان كرد و اظهار داشت: در صورتي كه باشگاه ها در استان ها به ويژه استان محروم كردستان سرمايه گذاري كنند بي شك اين رشته ورزشي از رشد بيشتري برخوردار خواهد شد.
عضو هيات رئيسه فدراسيون واليبال در پايان گفت: افزايش امكانات و تاسيسات ورزشي در استان ها نيز از ديگر عوامل رشد اين رشته ورزشي است.

سايه روشن ورزش
رئيس كميته داوران فوتبال پرتغال در جمع متهمان
معراج مژده - رئيس  كميته  داوران  هم  به  جمع  متهمان  پرونده  گسترده  فساد در داوري مسابقات  فوتبال  باشگاه هاي  پرتغال  اضافه  و ۲۱ مورد اتهام  برايش  تائيد شد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از ليسبون ، خوزه  آنتونيو پينتو دوسوسا از جمله  متهمان  پرونده  فساد در داوري  در مسابقات  باشگاه هاي  پرتغال  است  كه  سه شنبه  گذشته  همراه  با پانزده  تن  ديگر از مقامات  مسئول  فدراسيون  در ارتباط با اين  پرونده  دستگير شد.
دوسوسا با پرداخت  وثيقه  موقتا تا تشكيل  دادگاه  آزاد است  اما تحت كنترل  و مراقبت  شديد پليس  قرار دارد.
جرم اين  مقام  مسئول ، فعاليتهاي  غير قانوني ، جعل  اسناد و سوء استفاده از منصب  و موقعيت  تعريف  شده  است .
در جمع  دستگيرشدگان ، «والنتيم  لوريرو» رئيس  ليگ  فوتبال  هم  ديــــده مي  شود كه  بعد از سه  شب  بازداشت  موقت  با پرداخت  وجه الضمان  تا تشكيل  دادگاه آزاد است .
پليس  پرتغال  بعد از سه  سال  كار تحقيقاتي  بر روي  اوضاع  موجود فوتبال كشور به  خصوص  موضوع  حساس  داوري  كه  مشكوك  تشخيص  داده  شده  ، سه شنبه  گذشته  شانزده  تن  از مقامات  مسئول  در فدراسيون  را كه  داوران  هم  در ميان  آنها ديده  مي شوند، بازداشت  كرد.
جرم  دستگيرشدگان ، فساد مالي  و رشوه  خواري ، سوء استفاده  از پست ، جعل  اسناد و فساد ورزشي  پنهان  و آشكار تعريف  شده  است .
يك  تن  ديگر از اعضاي  كميته  داوران  فدراسيون  هم  به  نام  تاوارز كاستا در ميان  دستگيرشدگان  است .
اين  رسوايي  در حالي  مطرح  مي شود كه  پرتغال  تا دو ماه  ديگر ميزبان  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپاست .
005901.jpg

حمايت اسپانيا از نامزدي مراكش براي جام جهاني ۲۰۱۰
«خوزه  لوئيز زاپاته رو» نخست وزير جديد اسپانيا، حمايت  دولتش  را از نامزدي  مراكش  براي  ميزباني  مسابقات  فوتبال  جام جهاني  ۲۰۱۰ كه  براي  اولين  بار در قاره  آفريقا برگزار مي شود، اعلام  كرد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از كازابلانكا، زاپاته رو كه  براي  ديداري  رسمي  در مراكش  بسر مي برد در جمع  خبرنگاران  در شهر كازابلانكا گفت  كه  انتخاب  اسپانيا براي  ميزباني  مسابقات  فوتبال  جام  جهاني  ۲۰۱۰ مراكش  خواهد بود و مراكش  مي تواند به  حمايت  اسپانيا براي  رسيدن  به  اين  هدفش  اميدوار باشد.
مسابقات  فوتبال  جام  جهاني  ۲۰۱۰ براي  اولين  بار در قاره  آفريقا برگزار مي شود و پنج  كشور مراكش ، ليبي ، تونس ، مصر و آفريقاي  جنوبي  نامزد ميزباني  هستند.
كشور ميزبان  در ۱۵ مه (۲۶ ارديبهشت ) در مقر فدراسيون  بين المللي  فوتبال  «فيفا» در زوريخ  سوييس  انتخاب  مي شود.
كميته اي  ۲۴نفره  از اعضاء فيفا از شش  كنفدراسيون  مختلف ، كشور ميزبان  را انتخاب مي كنند.
005907.jpg

ورود غير مجاز خبرنگاران به اولد ترافورد
در ديدار  تيم هاي  فوتبال  منچستر يونايتد و ليورپول ، دو خبرنگار بانفوذ به  محدوده  اداري  و غير مجاز ورزشگاه  به  خوبي  ثابت  كردند كه  تمام  ادعاهاي  مسئولان  برگزاري  مسابقات  در مورد كنترل  دقيق  امنيت  ورزشگاه  كذب  محض  است .
پليس  به  دليل  اينكه  نسبت  به  آرامش  و امنيت  ديدار شنبه شب  تيم هاي  منچستر يونايتد و ليورپول  احساس  خطر مي كرد، خطر امنيتي  مسابقه  را با ضريب  بالا تشخيص  داده  بود و به  همين  علت  اعلام كرده  بود كه  تمهيدات  بسيار سختي  براي  حفظ آرامش  مسابقه  كه  در ورزشگاه  اولد ترافورد برگزار شد، انديشيده  است .
اما دو خبرنگار هفته  نامه  «دپيپل » براي  آنكه  صحت  و يا كذب  ادعاي  مسئولان  برگزاري  مسابقات  را تائيد كنند، با معرفي  خود با اسامي  جعلي  در ميان  صف  كاركنان  ورزشگاه  قرار گرفته  و بدون  بازرسي  توانستند به  داخل  ورزشگاه  و محل  استقرار مربيان  و بازيكنان  نفوذ كنند.
به  دنبال  اين  ماجرا، روزنامه  دپيپل  در شماره  امروز، يكشنبه ، خود اين  خبر را درج  كرده  و نوشت  كه  همه  ادعاهاي  مسئولان  برگزاري  مسابقات  در مورد تأمين  امنيت  ورزشگاه  يك  شوخي  بيش  نيست  و اگر قرار باشد اتفاقي  بيافتد اين  كار بسيار ساده  است .
دپيپل  به  مقامات  پليس  و فوتبال  هشدار داده  است  كه  با توجه  به  ماجراي  پيش  آمده ، براي  مسابقات  آينده  موضوع  امنيت  را جدي تر گرفته  و قبل  از اينكه  فاجعه اي  رخ  دهد، آن را پيشگيري  كند.روزنامه  «سان » در شماره  هفته  گذشته  خود خبر داده  بود كه ورزشگاه  اولد ترافورد متعلق  به  باشگاه  منچستر يونايتد مي تواند هدف  حملات  انفجاري  انتحاري  قرار بگيرد.
پليس  انگليس  اخيرا ده  تن  را به  ظن  قصد انجام  عمليات  تروريستي  در شهرهاي  منچستر، يوركشاير جنوبي ، استرافوردشاير و وست  ميدلندز دستگيركرد.
انگليس  پيش  بيني  مي كند كه  بعد از حادثه  انفجار قطار مادريد در ۱۱مارس ، لندن  دومين  هدف  حملات  باشد.صرف  نظر از اين  پيش  بيني ها، باشگاه  منچستر يونايتد اعلام  كرده  كه  تابه  حال  هيچ  پيام  تهديدآميزي  دريافت  نكرده  است .

خبرها و نگاه ها
پليس ۱۵كشور در جام ملتهاي اروپا
مأموران  پليس  پانزده  كشور شركت كننده  در مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا همراه  با تيم هاي  كشورهايشان  در اين  مسابقات  حضور خواهند داشت  و پليس  پرتغال  را در حفظ نظم  و آرامش  اين  رخداد ورزشي  ياري  خواهند رساند.
رئيس  كميته  هماهنگي  حفظ امنيت  مسابقات  فوتبال  جام  ملتهاي  اروپا در مقر شوراي  اروپا در استراسبورگ  فرانسه  اين  خبر را داد.هيأت هاي  پليس  كشورهاي  خارجي  در ايام  برگزاري  مسابقات  فوتبال  جام ملتهاي  اروپا همكاري  كامل  با مركز پليس  پرتغال  مستقر در ليسبون  خواهندداشت . نيروهاي  پليس  محافظ هواداران  تيم  كشورهاي  متبوع  را در تردد در سرتاسر خاك  كشور پرتغال  همراهي  خواهند كرد.
005898.jpg

تاريخ برگزاري مسابقات جهاني فوتسال در تايوان تاييد شد
بنابر اعلام  فدراسيون  بين المللي  فوتبال ، فيفا، پنجمين  دوره  رقابت هاي  جام  جهاني  فوتسال  از ۱ تا ۱۵ آذرماه  (۲۱ نوامبر تا ۵ دسامبر) در تايوان  برگزار مي شود.
به  گزارش  سايت  اينترنتي  فيفا، در پنجمين  دوره  رقابت هاي  جهاني  فوتسال كه  براي  دومين  بار در قاره  آسيا برگزار مي شود، ۱۶ تيم  از پنج  قاره  جهان براي  قهرماني  رقابت  مي كنند.علاوه  بر تيم  تايوان  كه  ميزبان  مسابقات  جهاني  است ، قاره  آسيا سه  سهميه  ديگر دارد كه  چهره  اين  سه  تيم  فردا يكشنبه  در مسابقات  قهرمانــي  آسيا كه  هم اكنون  در ماكائو در حال  برگزاري  است ، مشخص  خواهد شد.
حضور تيم هاي  فوتسال  آرژانتين ، پاراگوئه ، پرتغال ، ايتاليا، جمهوري  چك ، اوكراين ، برزيل  و اسپانيا مدافع  عنوان  قهرماني  جهان  در رقابت هاي  تايوان  قطعي  شده  است .تيم  ملي  فوتسال  برزيل  در سه  دوره  پياپي  طي  سالهاي  ۱۹۸۹ هلند، ۱۹۹۲هنگ  كنگ  و ۱۹۹۶ اسپانيا جام  قهرماني  جهان  را بالاي  سر برده  اما در سال ۲۰۰۰ در گواتمالا سكوي  نخست  را به  اسپانيا واگذار كرد.
دو نماينده  از منطقه  آمريكاي  شمالي ، مركزي  و حوزه  درياي  كارائيب  اوايل  ماه  اوت  در كاستاريكا شناخته  خواهند شد و تنها نماينده  قاره  آفريقا در مسابقاتي  به  ميزباني  مصر در ماه  ژوئن  معرفي  مي شود.از قاره  اقيانوسيه  نيز يك  تيم  به  مسابقات  جهاني  تايوان  راه  خواهد يافت .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |