دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۶۷
ستاره قهرمان
006039.jpg
معراج مژده: قهرماني تيم آرسنال در ليگ برتر و شكست ناپذيري اين تيم در فصل جاري فوتبال باشگاه هاي انگليس را بايد مرهون چهار چهره فرانسوي اين تيم دانست.
بسياري از كارشناسان و علاقه مندان به فوتبال آرسن ونگر سرمربي تيم آرسنال و روبرتو پيرس، پاتريك ويه را و تيري هانري را دليل اصلي قهرماني اين تيم در ليگ برتر انگليس مي دانند. اگر در ليگ برتر فوتبال انگليس دهه هشتاد را مجموعاً دهه قدرت نمايي انفيلد نشينان ليورپول و دهه نود را در كل متعلق به اولدترافورد و منچستر يونايتد بدانيم، از ابتداي قرن بيست و يكم به استثناي چند لغزش، بي گمان اكثر افتخارها در فوتبال جزيره متعلق به آرسنالي هاي مستقر در هايبري است. زماني كه در نيمه سال ۱۹۹۶ ونگر كه در آن هنگام سرمربي ناگويا گرامپوس ژاپن بود جانشين بروس ريوك در آرسنال شد و كمتر كسي تصور مي كرد كه اين فرانسوي بتواند يك بار ديگر توپچي هاي شمال لندن را به دوران اوج دهه هاي ۶۰ و ۷۰ بازگرداند. با اين همه ونگر در مدت كوتاهي توانست در سال ۱۹۹۸ آرسنال را در هر دو رقابت ليگ برتر و جام حذفي قهرمان انگليس كند. اين افتخاري بود كه پس از سه سال دوم شدن پس از منچستر، چهار سال بعد در سال ۲۰۰۲ نيز براي آرسنال تكرار شد. در طول هشت سالي كه از حضور ونگر در آرسنال مي گذرد، وي نشان داد كه علاوه بر مهارت در رهبري تيم، در زمينه اشراف بر بازار نقل و انتقالات مهارت خاصي هم دارد. فروش نيكلاس آنلكا، مارك اورمارس و امانوئل پتي به تيم هاي اسپانيايي مجموعاً به قيمت ۴۳ ميليون پوند براي آرسنالي ها كه داراي مشكلات جدي مالي بودند كار بسيار پسنديده اي بود. در زمان فروش اين ۳ بازيكن همه از ونگر انتقاد كردند كه وي با اين كار سرمايه هاي فوتبال هايبري را نابود مي كند،  ولي گذشت زمان نشان داد كه ونگر با ديد باز و آينده نگري دقيق اين عمل را انجام داد. درست در همين زمان بود كه ويه را و پيرس را به ترتيب به قيمت ۵/۳ و ۶ ميليون پوند خريد. اين در حالي است كه اين دو فرانسوي در حال حاضر بسيار گرانتر از گذشته شده اند و با قيمت بيش از ده برابر هم مشتري دارند. هانري كه درخشش خود را با موناكو آغاز كرده بود، پس از يك كابوس ده ماهه در يوونتوس در سال ۲۰۰۰ به ازاي ۵/۱۰ ميليون پوند در جهت جايگزيني به جاي آنلكا به آرسنال پيوست. در شرايطي كه تا آن زمان هانري بيشتر در پست مياني بازي مي كرد، به تشخيص ونگر در خط حمله توپچي ها به كار گرفته شد و در همان فصل در اولين حضورش ۱۷ گل زد.
او در پايان فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۲ توانست ۳۲ گل بزند و همزمان از سوي اتحاديه بازيكنان حرفه  اي و اتحاديه ورزشي نويسان انگليس به عنوان بازيكن برتر سال انتخاب شد و حالا هم زمزمه تيم چلسي براي به خدمت گرفتن هانري به گوش مي رسد.تيم چلسي در پيشنهاد اخير خود براي هانري ۴۰ ميليون پوند در نظر گرفته است. اگر تاكنون به لطف سه يار فرانسوي آرسنال، اين تيم به پيروزي هاي مكرري دست يافته، در طول بازي هاي باقي مانده از ليگ برتر هدف شاگردان ونگر حفظ ركورد شكست ناپذيري خود در اين رقابت هاست و در اين راه به نظر مي رسد مسئوليت ويه را به مراتب سنگين تر از پيرس و هانري است. بايد ديد كه بهترين بازيكن جزيره تيري هانري در ديدارهاي باقي مانده چه مي كند؟!

تباني ؟!
مدعي العموم وارد مي شود
006045.jpg
گروه ورزشي: دبير كميته انضباطي فدراسيون فوتبال در خصوص جريانات اخير فوتبال كشور و بحث «تباني» گفت: مطابق با آيين نامه هاي موجود، اين حق براي كميته انضباطي وجود دارد كه در صورت عدم دريافت گزارش مبني بر وجود تخلف در جريان مسابقات، رأسا و به عنوان مدعي العموم وارد عمل شود و شرايط رسيدگي را نسبت به موضوع فراهم كند.
حسين عبداللهي در گفتگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد:  بحث هاي اخير عنوان شده از سوي باشگاه هاي فوتبال كشور در خصوص تباني در اين ديدار در دستور كار جلسه كميته انضباطي قرار گرفته و به زودي تصميم گيري خواهيم كرد.
وي تصريح كرد: البته مسابقات ليگ برتر تقريبا تمام شده است و لذا بايد توشه اندوزي براي ليگ آينده داشته باشيم تا ديگر طرح چنين مواردي را شاهد نباشيم، در مجموع و در صورت صلاحديد،  اطلاعيه اي را رسما صادر خواهيم كرد.
دبير كميته انضباطي فدراسيون فوتبال در ادامه، خاطرنشان كرد: البته تاكنون هيچ گزارشي درباره تباني در مسابقات به فدراسيون فوتبال ارسال نشده و نمي توان بدون ادله و مدرك در اين باره طرح دعوا كرد. البته از اين جهت كه هدف ما سالم سازي محيط ورزشي است فدراسيون به عنوان متولي فوتبال حق دارد تا اقدامات لازم را انجام دهد.
مدير عامل باشگاه استقلال اهواز:
در پادگان بازي نمي كنيم
باشگاه پاس اگر ادعاي اين را دارد كه به مسايل حاشيه اي و جوسازيهاي موجود توجهي ندارد بايد شرايط بازي جوانمردانه را در روز دوشنبه فراهم آورد وگرنه اين حركات آنها بازيكنان ما را تحريك كرده و موجب مي شود تا ما ورزشگاه دستگردي را براي آنها تبديل به جهنم كنيم.
علي شفيعي زاده مدير عامل باشگاه استقلال اهواز در گفت وگو با خبرنگار «مهر» با بيان مطلب فوق افزود: ما در بازي با استقلال نشان داديم كه به فوتبال شرافتمندانه اعتقاد داريم و به آن عمل مي كنيم و در بازي با پاس نيز اينگونه عمل خواهيم كرد و از حق خود در اين مسابقه به خوبي دفاع خواهيم كرد.
وي ادامه داد: ما تجربه خوبي از بازي در ورزشگاه دستگردي نداريم و در سال گذشته آنها براي ما حاشيه سازي كردند كه در نهايت كار به درگيري انجاميد. اما اينبار توصيه ما به آنها اين است كه ما تنها در شرايطي بازي خواهيم كرد كه از ما در پادگان پذيرايي نكنند و تحت فشار نباشيم وگرنه شرايط عوض خواهد شد.
مدير عامل استقلال اهواز در مورد تغيير محل برگزاري بازي اين تيم با پاس تصريح كرد: همانطور كه بازي استقلال و پرسپوليس با پاس در ورزشگاه آزادي برگزار مي شود، بازي حساس ما هم مي تواند در ورزشگاهي غير از دستگردي برگزار شود تا هواداران بيشتري بتوانند به تشويق تيم ما بپردازند.
به هرحال اين وظيفه فدراسيون است كه در اين زمينه به آيين نامه ها عمل كند. ما حق داريم كه يك سوم ورزشگاه را از نظر هوادار در اختيار داشته باشيم، حال اگر پاسي ها بخواهند از اين كار ممانعت كرده و با سربازان خود ورزشگاه را پر كنند و آنجا را به صورت پادگان دربياورند، قطعا ما هم عكس العمل نشان خواهيم داد.

خبرها و نگاه ها
فابين بارتز در مارسي مي ماند
006036.jpg

گروه ورزشي:   «فابين  بارتز» دروازه بان  فرانسوي  كه  از ۳۰ ژوئن( ۹ تير) به  عنـــوان  بازيكن  آزاد شناخته  مي شود ،تصميم  دارد براي  دو سال  تا ۲۰۰۶ با بـــاشگاه  المپيك  مارسي  قرارداد امضا كند. باشگاه  المپيك  مارسي  سه شنبه  شب  با بيان  اين  خبر اعلام  كرد كه  بارتز بزودي  اين  تصميمش  را در بيانيه اي  اعلام خواهد كرد. بارتز تا ۳۰ ژوئن  امسال  در عضويت  باشگاه  منچستر يونايتد انگليس  است  اما از اكتبر گذشته  به  صورت  يار قرضي  به  باشگاه  المپيك  مارسي  رفت . منچستر يونايتد در پايان  ماه  مارس  قرارداد بارتز را زودتر از موعد سررسيد آن  فسخ  و اين بازيكن  را آزاد اعلام  كرد. در حقيقت  اعتبار واقعي قرارداد بارتز با منچستر يونايتد تا ۳۰ ژوئن  ۲۰۰۶ بود.
در اين  ارتباط،«خوزه  آنيگو» مربي  المپيك  مارسي  از حضور بارتز در تيمش  اظهار رضايت  كرده  و او را دروازه باني  بزرگ  كه  در همه  ديدارهاي  مهم  وحساس  حضورش  حائز اهميت  است  ، برشمرده  بود. وي  علاقه مندي  اش  را براي  در اختيار داشتن  بارتز براي  فصل  آينده  عنوان  كرده  بود.
آنيگو عنوان  كرده  بود كه  تمايل  هر دو طرف  براي  حضور بارتز در باشگاه  دوطرفه  است  و بارتز هم  خود علاقه مند به  حضور در اين  باشگاه  و در جمع  بازيكنان  تيم  است . از سويي  ديگر، بارتز ۳۲ ساله  در مصاحبه  با دو هفته نامه  «فرانس  فوتبال » گفته  بود كه  دوست  دارد بازيگري  را كنار بگذارد و آرزومنداست  در المپيك  مارسي  با فوتبال  خداحافظي  كند.
بارتز گفته  بود: من  سيزده  سال  كار در فوتبال  حرفه اي  را پشت  سر دارم  و امروز مي خواهم  از ثمره  آن  لذت  ببرم .
بارتز از حضور در باشگاه  المپيك  مارسي  اظهار مسرت  و رضايت  كرده  بود.
«بكن  باوئر»: ايران جزو بهترين هاي آسياست
«فرانس  بكن  باوئر» نايب  رييس  فدراسيون  فوتبال  آلمان  با اشاره  به  بازي  دوستانه  تيم  ملي  كشورش با تيم  ايران  كه  روز ۹ اكتبر ( ۱۸ مهر) در تهران  انجام  خواهد شد، گفت : من  فكر نمي كنم  كه  تيم  ملي  فوتبال  آلمان  بازي  آساني  با تيم  ايران  داشته  باشد.
«بكن  باوئر» افزود: من تيم  ملي  فوتبال  ايران  را به  خوبي  نمي شناسم  و مسابقات  آن  را طي  سال هاي  گذشته  نديده ام  اما ايران  هميشه  جزء بهترين  تيم هاي  فوتبال  در آسيا بوده است .
«بكن  باوئر» كه  رييس  كميته  سازماندهي  جام  جهاني  فوتبال  ۲۰۰۶ ميلادي  در آلمان  نيز هست ، گفت : بازي  دوستانه  آلمان  و ايران  يك  آزمايش  براي  تيم  ملي  فوتبال  آلمان  خواهد بود تا جايگاه  خود را در تهران  نيز نشان  دهد.
رئيس  باشگاه  بايرن  مونيخ  افزود: گرچه  من  قدرت  و توانايي  تيم  ملي  ايران  را نمي شناسم  اما اين  مسابقه  ساده اي  براي  ما نخواهد بود.
پيش  بيني  مي شود كه  حدود ۱۰۰ هزار بليت  براي  بازي  دوستانه  تيم هاي  ملي فوتبال  آلمان  و ايران  به  فروش  برسد كه  درصدي  از درآمد اين  مسابقه  قراراست  به  قربانيان  زمين  لرزه  بم  اعطاء گردد.
اين  بازي  قرار است  روز شنبه  ۱۸ مهر ساعت  ۳۰ : ۱۹ دقيقه  به  وقت  تهران  برگزار شود.
تيم هاي  آلمان  و ايران  صرفاً يك  بار در ۲۵ ژوئن  سال  ۱۹۹۸ ميلادي  در مسابقات  جام  جهاني  فرانسه  با يكديگر ديدار كردند كه  اين  ديدار با نتيجه ۲ بر صفر به  سود تيم  آلمان  خاتمه  يافت .
حرف هاي فيگو درباره
006042.jpg

مربي پرتغال
«لوييس  فيگو» هافبك  باشگاه  رئال  مادريد اسپانيا به  هواداران  تيم  ملي فوتبال  پرتغال  توصيه  كرد هرگونه  قضاوت  در مورد عملكرد «لوييــــز فيليپه اسكولاري » سرمربي  برزيلي  تيم  ملي  فوتبال  اين  كشور را به  بعد از خاتمـــــه  رقابت هاي  جام  ملت هاي  اروپا موكول  كنند.
تيم  پرتغال  از هنگامي  كه  اسكولاري  هدايت  آن  را بر عهده  گرفته ، شش  ديدار تداركاتي  انجام  داده  كه  در هيچ  يك  نتيجه  مطلوبي  بدست  نياورده  است .
اين  تيم  در آخرين  ديدار دوستانه  خود به  مصاف  تيم  ملي  فوتبال  ايتاليا رفت  اما با قبول  شكست  ۲ بر ۱ ، همراه  با فريادهاي  اعتراض  و تمسخر هواداران  به  رختكن  رفت .
به  اعتقاد فيگو «مردم  بايد براي  تحليل  و بررسي  نتايج  عملكرد تيم  تحت  مربيگري  اسكولاري  تا پايان  رقابت هاي  جام  ملت هاي  اروپا صبر كنند.» وي  تصريح  كرد: نتايجي  كه  قبل  از شروع  مسابقات  اصلي  بدست  مي آيد نبايد ملاك  قضاوت  قرار گيرد همانطور كه  در جام  جهاني  اتفاق  افتاد.
به  گفته  هافبك  ملي پوش  باشگاه  رئال  مادريد «بازيكنان  و كادر فني  تيم ملي  پرتغال  هم  دوست  دارند نتايج  خوبي  بگيرند اما بهتر است  نتايج  ضعيف گرفته شده را چندان ملاك قرار نداده و به تدريج نقاط ضعف خود را بر طرف سازند.»
تيم  ملي  فوتبال  پرتغال ، در ديدار افتتاحيه  رقابت هاي  جام  ملت هاي  اروپا روز ۱۲ ژوئن  ( ۲۳ خردادماه ) مقابل  يونان  به  ميدان  مي رود.
رقابت فشرده  براي ميزباني
006033.jpg

جام جهاني ۲۰۱۰
«سپ بلاتر» رئيس  فدراسيون  بين المللي  فوتبال  «فيفا» پيش  بيني  مي كند كه رقابت  نامزدهاي  ميزباني  مسابقات  جام  جهاني  ۲۰۱۰ از همان  شدت  و حدتي  كه انتخاب  ميزبان  دوره  ماقبل  يعني  ۲۰۰۶ داشت ، برخوردار خواهد بود.
بلاتر كه  در آفريقاي  جنوبي  بسر مي برد، در يك  كنفرانس  خبري  با اين  پيش بيني  اظهـار اميدواري  كرد كه  رقابت  تنگاتنگ  نامزدها در انتخابات  تعيين  ميزبان  به  حدي نباشد كه  فيفا راسا مجبور به  تعيين  ميزبان  شود .
رئيس  فيفا به همراه  تني  چند از مقامات  ارشد فيفا براي  شركت  در جشنهاي  دهمين  سالگرد آزاد شدن  آفريقاي  جنوبي  از يوغ  رژيم  نژادپرست  آپارتايد كه مصادف  شده  است  با سالگرد دومين  دوره  رياست  جمهوري  «تابو امبكي» رئيس جمهوري  به  اين  كشور دعوت  شده اند. بلاتر در ملاقات  خصوصي اش  با تابو امبكي  ، ضمن  برشمردن  بخت  بالايي  براي افريقاي  جنوبي  براي  ميزباني  ، در عين  حال  متذكر شد كه  نظر شخصي  نسبت  به هيچ  يك  از نامزدها ندارد.
در كنفرانس  خبري  در ژوهانسبورگ  ، از رئيس  فيفا سؤال  شد كه  آيا تا اين  مرحله  از رقابت  هيچ  موردي  از تقلب  يا تطميع  ديده  شده  است  يا خير، بلاتر پاسخ  روشني  نداد و تنها به  اين  نكته  اشاره  كرد: فيفا تا اين تاريخ  هيچ  شكايتي  در اين  زمينه  دريافت  نكرده  و تا زماني  كه  خلاف  سلامت رقابت  ثابت  نشود، نيازي  به  تحقيق  براي  كشف  جرم  ديده  نمي شود.
نماينده  كشور افريقاي  جنوبي  در انتخابات  ، «نلسون  ماندلا» شخصيت  برجسته عالم  سياست  اين  كشور خواهد بود . انتخابات  در تاريخ  ۱۵ مه  (۲۶ ارديبهشت) ، در مقر فيفا در زوريخ  انجام  خواهد شد . افريقاي  جنوبي  در صحنه  ورزش  اخيراً با بد اقبالي  مواجه  شد و در دوره  اخير مسابقات  جام  ملتهاي  افريقا كه  فوريه  گذشته  در تونس  انجام  شد، در همان  دور اول  مسابقات  حذف  شد. مراكش  هم  كه  براي  چهارمين  بار خود را نامزد مي كند، از بخت  نسبتاً بالايي  برخوردار است.مصر ديگر نامزد مسابقات  هم  تلاش  زيادي  كرده  تا نظر مساعد راي دهندگان  را جلب  كند. و اما دو نامزد ديگر يعني  تونس  و ليبي  ، به  دليل اينكه  بخت  زيادي  براي  خود در اين  رقابت  متصور نبودند، قصد ميزباني  مشترك را داشتند كه  پيشنهادشان  را فيفا رد كرد .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |