پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۷۰
يازدهمين حضور طي شانزده دوره
ايران در مهد تكواندوي جهان
006297.jpg
علي شاكري: تيم ملي تكواندو ايران اواخر ماه جاري عازم شانزدهمين دوره مسابقات قهرماني آسيا و اقيانوسيه مي شود. نزديكي اين پيكارها با بازي هاي المپيك آتن باعث شده تا تيم ايران از وجود هادي ساعي و يوسف كرمي (انتخاب شده هاي المپيكي) خود نتواند استفاده كند. تيم ايران نخستين بار در سال ۱۹۷۸ هنگ كنگ و در دوره سوم اين پيكارها حضور پيدا كرد كه ۲ نقره و پنج مدال برنز ره آورد تيم اعزامي بود. تيم ايران با وجود غيبت در دوره هاي اول و دوم اين مسابقات در سه دوره ديگر اين پيكارها هم به سال هاي ۱۹۸۰ ، ۱۹۸۲ ، ۱۹۸۴ غايب بود. حضور فعال ايران از دوره هفتم و مسابقات سال ۱۹۸۶ داروين استراليا آغاز شد. از آن پس ديگر تيم ايران هميشه يكپاي ثابت اين پيكارها به شمار مي رود. اوج قدرت نمايي ايران به دوره هاي دوازدهم و پانزدهم اين مسابقات بر مي گردد كه تيم ايران در رقابتي تنگاتنگ با كره جنوبي فاتح هميشگي اين پيكارها به مقام نيابت قهرماني رسيد.
پيكارها در ۶ وزن
برخلاف مسابقات دوره پيش كه پيكارها در ۸ وزن انجام شد، اين بار تيم ها در ۶ وزن با هم رقابت خواهند كرد. با نگاهي گذرا به اسامي تكواندوكاران اعزامي بايد گفت: اين تيم با تيمي كه سال ۲۰۰۲ با يك طلا، ۲ نقره و ۳ برنز به مقام نايب قهرماني قاره دست يافت، نه تنها كم تجربه نيستند بلكه در برخي از جهات ميدان ديده تر هم هستند. در مسابقات دوره قبل تنها علي تاجيك تجربه حضور در پيكارهاي قاره اي سال هاي ۹۸ ويتنام و ۲۰۰۰ هنگ كنگ را پشتوانه داشت و ساير نفرات نخستين حضورشان را در مسابقات قهرماني آسيا و اقيانوسيه تجربه مي كردند. در حالي كه در تيم اعزامي به جام شانزدهم به جز حيمد سرآباداني واميد غلامزاده بقيه نفرات حداقل يك بار حضور در ميدان قاره اي را تجربه كرده اند.
حداقل انتظار
هدف از قياس نفرات تيم اين دوره با تيم دوره پيش و گوشزد تجربه بيشتر آن بيان حداقل انتظار از تيم اعزامي است. اگر چه انتظار معجزه نداريم كه تيم ايران بتواند به حكومت ۱۵ دوره قهرماني كره اي ها پايان بخشد،  اما انتظار آن داريم كه تيم ايران با اين پتانسيل بتواند موفق به تكرار نايب قهرماني دوره پيش شود. يكي از نقاط قوت تيم اعزامي باز گذاشتن دست سرمربي اين تيم مرتضي كريمي بود كه بتواند نفرات مورد دلخواه خود را گلچين كند. ۶ تكواندوكار زبده كه اكثريت آنها در رقابت هاي باشگاهي كار با او را تجربه كرده و از نظر هماهنگي به نظر نمي رسد كه با مشكلي روبه رو باشند. ميدان شانزدهم در كره فرصت خوبي است تا كريمي در غياب «حسن ذوالقدر» سرمربي كنوني تيم ملي معروف به مهندس تكواندو نشان دهد كه علاوه بر يك مربي تمرين دهنده عالي در كار كوچينگ هم تبحر فوق العاده اي دارد.
آشنايي با تكواندكاران اعزامي
وزن دوم: محمد باقري معتمد: با وزن خالص ۶۴ كيلو قرار است در وزن ۵۸ كيلوگرم به مصاف حريفان قاره اي برود  اما به موفقيت كاپيتان سابق تيم ملي نوجوانان كه فصل گذشته در رقابت هاي ليگ بهترين كارنامه را در وزن سوم (۶۲ كيلو) از خود به جاي گذاشت و حتي از سوي ما هم بهترين بازيكن ليگ نام گرفت، كاملاً اميدواريم. اما نمي دانيم اين تكواندوكار ۱۷ ساله تركه اي با قدي نزديك به ۸۰/۱ متري چگونه مي خواهد ۶ كيلو اضافه وزن بدنش را كاهش دهد؟! نمي دانيم اصلاً در مدت ۳ هفته به آغاز مسابقات چنين امري شدني است يا نه؟! يادمان باشد حتماً اين سؤال مهم را از مرتضي خان كريمي بپرسيم كه چگونه بازيكني كه يك سال تمام در وزن سه بازي كرده و در انتخابي هم در همين وزن مورد آزمايش قرار گرفته در دقيقه ۹۰ سر از وزن پايين تري درآورده؟!
وزن سوم: محمدرضا مهدي زاده: عضو تيم ملي در وزن ۶۲ كيلوگرم همان تكواندوكاري كه با مبارزات جسورانه در رقابت هاي قاره اي ۲۰۰۲ اردن به مدال نقره دست يافت كه آن را در اقدامي خداپسندانه و در حمايت از مردم ستمديده فلسطين تقديم شهداي جنين كرد. مهدي زاده كه پس از بهبودي از يك آسيب ديدگي طويل المدت يكي دو ماهي است وارد شياپچانگ مبارزات شده، به رغم اين كه از شرايط آرماني به دور است اما آنقدر تجربه مسابقات برون مرزي دارد كه گليمش را هر جور شده از آب بيرون بكشد!
وزن چهارم: اميد غلامزاده: به رغم حضور در چندين دوره رقابت هاي جهاني و جام جهاني اميد غلامزاده اولين حضورش را در پيكارهاي قهرماني آسيا - اقيانوسيه تجربه مي كند. در مسابقات انتخابي اميد هيچ نشاني از غلامزاده هميشه سرحال و آماده نداشت اما با توجه به اينكه او قادر است در يك دوره زماني كوتاه خود را به نقطه اوج برساند، مي توان به مدالي خوشرنگ در اين وزن كاملاً اميدوار بود. غلامزاده بر خلاف معتمد، با صعود به يك وزن بالاتر، نماينده وزن ۶۷ كيلوگرم تكواندو كشورمان در آوردگاه قاره اي است.
وزن پنجم: وحيد عبداللهي: عبداللهي هم بعد از اينكه در مسابقات انتخابي در وزن ششم با حريفانش زورآزمايي كرد، در نهايت با سقوط به يك وزن پايين تر، نماينده ۷۲ كيلوگرمي تيم اعزامي مان شد. اين تكواندوكار ۲۶ ساله كرجي كه حالا در غياب بزرگاني همچون هادي ساعي، مهدي بي باك و بهزاد خداداد اين بار به عنوان كاپيتان راهي پيكارهاي قاره اي مي شود. با تجربه ترين عضو تيم اعزامي است كه دو مدال نقره و برنز حاصل تلاش او در رقابت هاي قاره اي در سال ۹۸ و ۲۰۰۰ است.
وزن ششم:حميد سرآباداني: نماينده وزن ۷۸ كيلوگرم تيم ملي بعد از درخشش نصف و نيمه در ليگ سال ۸۲،  بازي هاي درخشاني را در پيكارهاي انتخابي از خود نشان داد. وقتي در مبارزه نهايي گزينشي موفق شد حريف جوانش را ناك اوت كند، هيچ شك و ترديدي باقي نماند، آنكه بايد به وزن پايين تر اسباب كشي كند، وحيد عبداللهي است. سرآباداني اين فرصت را هم داشت كه در تركيب تيم دانشجويان اعزامي به پيكارهاي جهاني يونان جاي بگيرد، اما ظاهراً دارنده مدال برنز بازي هاي يونيور سياد المپيك در سال ۲۰۰۳، پيكارهاي قاره اي را به مسابقات جهاني دانشجويان ترجيح داد!
وزن هشتم:مرتضي رستمي: از اول هم مشخص بود كه در حضور مرتضي رستمي قهرمان سنگين وزن جهان در سال ۲۰۰۳،  هوگو شماره ۸ تيم ملي به كس ديگري نمي رسد. رستمي سابقه حضور در پيكارهاي قاره اي را دارد، اما تفاوت دوره قبل با دوره فعلي بسيار اساسي است،  چرا كه رستمي در سال ۲۰۰۲ براي كسب تجربه رفته بود و در همان بازي نخست برابر حريف عربستاني قافيه را باخت و حذف شد، اما اين بار پشتوانه طلاي جهاني اش ستون استوار تيم ملي است.
تاريخچه و نتايج حضورتيم هاي ملي تكواندو كشورمان در مسابقات قهرماني آسيا - اقيانوسيه
۱- ۱۹۷۴: سئول - كره جنوبي، ۱۰،  كره جنوبي، چين ، كامبوج ، شركت نداشتيم
۲- ۱۹۷۶: ملبورن - استراليا، ۱۰، كره جنوبي، استراليا، فيليپين، شركت نداشتيم
۳- ۱۹۷۸هنگ كنگ، ۱۱،  كره جنوبي، استراليا،  ايران ،  ۲نقره و ۵ برنز
۴- ۱۹۸۰: چين تايپه،  ۹،  كره جنوبي،  چين، اردن،  شركت نداشتيم
۵- ۱۹۸۲: سنگاپور،  ۱۷،  كره جنوبي، چين،  استراليا، شركت نداشتيم
۶- ۱۹۸۴: مانيل - فيليپين،  ۲۵،  كره جنوبي ، فيليپين ، چين  شركت نداشتيم
۷- ۱۹۸۶: داروين - استراليا، ۱۸، كره جنوبي، چين، استراليا چهارم ۱ نقره و ۳ برنز
۸- ۱۹۸۸: كاتماندو- نپال،  ۱۷،  كره جنوبي، چين، فيليپين،  ۱برنز
۹- ۱۹۹۰: چين تايپه، ۱۸، كره جنوبي، چين، فيليپين، چهارم، ۱نقره و ۲ برنز
۱۰- ۱۹۹۲: كوالالامپور- مالزي ، ۲۰،  كره جنوبي،  جمهوري اسلامي ايران، چين، ۱طلا، ۱نقره، ۴برنز
۱۱- ۱۹۹۴: مانيل- فيليپين۲۲،، كره جنوبي، فيليپين، چين عنوان چهارمي با ۲ نقره و ۱ برنز
۱۲- ۱۹۹۶: ملبورن- استراليا، ۲۲، كره جنوبي، ايران، چين ۲طلا، ۴نقره ، ۱برنز
۱۳- ۱۹۹۸: هوشي- ويتنام، ۲۳، كره جنوبي، فيليپين، چين چهارم ۲ نقره و ۱ برنز
۱۴- ۲۰۰۰: هنگ كنگ، چين،  ۳۳، كره جنوبي، فيليپين، چين چهارم ۱ نقره و ۲برنز
۱۵- ۲۰۰۲: امان- اردن، ۲۵،  كره جنوبي، ايران، چين،  ۱ طلا،  ۲نقره و ۴ برنز

شماره ده رويايي پورتو
تقدير دكو در اسپانيا
006282.jpg
فصل پيش در اين زمان، پورتو در تقلاي رسيدن به ديدار نهايي جام يوفا و كسب سه گانه اي باشكوه- در ليگ و جام حذفي پرتغال و اروپا بود. همان زمان هم در پرتغال، خيلي ها موفقيت پورتو را در گرو درخشش يك بازيكن مي دانستند: دكو. هافبك برزيلي الاصل پورتو سالها است كه در پرتغال به عنوان يك ابر ستاره شناخته مي شود.
مهارت ستودني
اگرچه اين روزها دكو پيراهن تيم ملي پرتغال را بر تن مي كند، اما مانند هر برزيلي ديگري، فوتبال در خون او جاري است. پويايي دايم كه باعث مي شود مدافعان رقيب كلافه و سردرگم شوند، تكنيك مثال زدني و در نهايت پاسهاي ويرانگري كه ارسال مي كند، همه او را به مهره اي بي بديل تبديل كرده اند كه فصل پيش نقشي اساسي در قهرماني جام يوفاي پورتو ايفا كرد و امسال هم با تلاشي دوچندان، تيمش را تا آستانه حضور در دو نيمي فينال معتبر اروپايي در خلال تنها دو سال پيش برده.
رسيدن به چنين اعتباري كه كسب مدالهاي زرين گوناگون را پشتوانه خود دارد، در سن بيست و هفت سالگي براي دكو مباهات آميز است: «دشوار است، واقعاً دشوار است كه دو سال ديگر اين چنين باشكوه را تجربه كني. حتي پورتو هم به سختي، با تلاشي طاقت فرسا مي تواند اين نتايج را تكرار كند. «دكو ادامه مي دهد: «دو سال حضور در تيمي بزرگ، در كنار بازيكناني با قابليت هاي فراوان، زير نظر مربي كه در اوج شهرت است، دوران رويايي را برايم رقم زده.»
اما اين رويا و تشويش رسيدن به آن يا بازماندن از تحقق بخشيدن به آمالي كه در طول يك فصل گذشته شكل گرفته اند، هنوز پايان نگرفته و چه بسا كه پرشورتر نيز شده. قرار است پورتو در ريازور به ميدان برود. تساوي بدون گل در بازي رفت نتيجه اي نيست كه تيم پرتغالي بر آن اتكا كند اما جام قهرمانان اين فصل، به خاطر جبران عجيب نتيجه ها در مسابقات برگشت شهرت يافته و پورتو، به مدد دكو مي تواند اين عجايب را تا نيمه نهايي بازيها امتداد دهد. به همين خاطر است كه دكو، اگرچه اصلاً خاوير ايرورتا و تيمش را دست كم نمي گيرد، اما قاطعانه و با اعتماد به نفس فراوان حرف مي زند: «آنها تيم خوبي دارند بنابراين فكر مي كنم همه چيز به نمايش ما در اين مسابقه بستگي خواهد داشت. به هر حال، هيچ ترديدي وجود ندارد كه پورتو بخت زيادي براي رسيدن به بازي پاياني دارد.»
نتايج نامنتظره
از شكست نامنتظره رئال مادريد در موناكو تا پيروزي شوكه كننده چلسي بر آرسنال، مرحله قبلي جام قهرمانان مالامال از نتايج عجيب، بازيهاي زيبا و مسابقات هيجان انگيز بود اما آنچه بيش از همه دكو را به حيرت آورد. باخت چهار بر صفر ميلان برابر لاكرونيا، رقيب فعلي آنها است: «ميلان تمايزات زيادي نسبت به ساير تيم ها دارد و از آن باشگاه هايي نيست كه يكباره اين همه گل بپذيرد. شكست آنها حتي از حذف مادريد هم تعجب آورتر بود. دست كم رئال دروازه موناكو را گشود اما پذيرش چهارگل از جانب ميلان،آن هم چنان گلهايي، نامنتظره بود.»
به هر حال، چنين سخن گفتن از بزرگان اروپا، تمايل دكو را براي پيوستن به باشگاهي پرآوازه نشان مي دهد. تابستان گذشته پورتو پيشنهادي نوزده ميليون يورويي براي خريد بازيساز قهارش را رد كرد اما حالا احتمال ترك پرتغال از جانب او، بسيار زياد شده است: «نمي دانم چه خواهد شد. من مرحله نگراني درباره اين جور مسايل را پشت سر گذاشته ام. اينجا راحتم و خشنود و حتي به اينكه چه اتفاقي خواهد افتاد. فكر نمي كنم.»
درواقع، دكو نه به مسأله انتقالش كه به قهرماني در اروپا، بيش از هر چيز ديگري بها مي دهد. او مي افزايد: «جام قهرمانان مسابقاتي است كه از بازي در آن بيشترين لذت را مي برم. اين رقابتها بالاترين سطحي است كه مي توانيد در عرصه باشگاهي به ستيز بپردازيد وجو حاكم بر آن، كاملاً با ساير بازيها متفاوت است.» دكو در خاتمه مي گويد: «احساسي فوق العاده از رسيدن به اين مرحله به ما دست داده و هر چه بالاتر برويم، اين احساس دلنوازتر خواهد شد.» اگر پورتو در دومين سال متوالي به دومين فينال مهم اروپايي اش برسد، بعيد است كه مورينيو و گروهش به رهبري دكو، در آينده احساسي بهتر از آن را تجربه كنند.

سايه روشن
فروش مورينتس براي خريد بازيكنان جديد
006291.jpg

معراج مژده- گفته مي شود كه مسئولان باشگاه رئال مادريد قصد دارند در پايان فصل جاري فرناندو مورينتس مهاجم ملي پوش اين تيم را كه هم اكنون به عنوان يار قرضي در باشگاه موناكو فرانسه حضور دارد، در فهرست فروش قرار دهند. مسئولان رئال معتقدند، درخشش مورينتس در رقابتهاي فصل جاري پيكارهاي فوتبال باشگاه فرانسه و ليگ قهرمانان اروپا و به ثمر رساندن هشت گل براي موناكو قيمت اين بازيكن را افزايش داده و مي توانند از محل فروش اين مهاجم، بازيكنان جديدي بخرند. مورينتس در اين زمينه اظهار داشت كه اگر مسئولان باشگاه رئال چنين تصميمي گرفته اند چاره اي جز پذيرش آن نيست و علاوه بر اين، من در شرايط كنوني پيشنهادهاي خوبي دارم و ترجيح مي دهم كه در يك باشگاه اسپانيايي به فوتبال خود ادامه دهم. هنوز معلوم نيست كه آيا باشگاه موناكو نيز در فهرست علاقه مندان به عقد قرارداد دائم با مورينتس ۲۸ ساله قرار دارد يا نه؟ همچنين درخشش مورينتس موجب شد تيم رئال با ستاره هاي كهكشاني خود در مرحله يك چهارم نهايي فصل جاري رقابتهاي قهرماني باشگاههاي اروپا مقابل موناكو حذف شود.


مشعل المپيك در دستان «په له» و «رونالدو»
006300.jpg
006285.jpg

 «په له » و «رونالدو» دو بازيكن  بزرگ  تاريخ  ديروز و امروز فوتبال  برزيل ، از جمله  ۴۹ ورزشكار برزيلي  هستند كه  مشعل  بازي هاي  المپيك  آتن  را در طول  سفر اين  مشعل  به  برزيل  در ۱۳ ژوئن  (۲۴ خرداد) حمل  خواهند كرد .
كميته  ملي  المپيك  برزيل روز جمعه  اين  خبر را اعلام  كرد و گفت  كه  مشعل  المپيك  به  مسافت  ۴۵ كيلومتر در برزيل  سفر خواهد كرد و په له  «سلطان  فوتبال » اولين  ورزشكاري  خواهد بود كه   آن  را در كشورش  حمل  خواهد كرد و رونالدو هم  آخرين  ورزشكار حمل كننده  آن  خواهد بود . رونالدو عضو تيم  برزيل  در بازي هاي  المپيك  ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ بود.
په له  موافقت  خود را با اين  حركت  نمايشي  اعلام  كرده  و گفته  است : من  در سن  ۱۶ سالگي  وارد فوتبال  حرفه اي  شدم  و در زمان  من  بازيكنان  حرفه اي  حق  شركت  در بازي هاي  المپيك  را نداشتند . اما امروز در اين  سن  و سال  اين  فرصت  برايم  فراهم  آمده  تا با حمل  مشعل  المپيك  به  نحوي  با جنبش  المپيك  همراه  باشم  . رونالدو هنوز نظرش  را در مورد حمل  مشعل  المپيك  اعلام  نكرده  است  .
طبق  اعلام  كميته  المپيك  برزيل ، از آنجايي  كه  رونالدو در حال  حاضر معروف ترين  ورزشكار برزيل  در جهان  است ، از او براي  شركت  در حمل  مشعل  دعوت  به  عمل  آمده  است  .
در ميان  ساير ورزشكاران  برزيلي  كه  براي  حمل  مشعل  در نظر گرفته  شده اند نام  «روماريو» بازيكن  كهنه  كار تيم  فلوميننز هم  به  چشم  مي خورد. روماريو تاكنون  متجاوز از ۹۰۰ گل  در طول  حضورش  در فوتبال  به  ثمر رسانده  است  .
همچنين  گوستاوو گوگا كوئرتن  بازيكن  تنيس  و صاحب  سه  عنوان  قهرماني  مسابقات  رولان  گروس  فرانسه  هم  از ديگر ورزشكاران  برزيلي  حمل  كننده  مشعل  است .
«ماندلا» هم وارد گود شد
«نلسون  ماندلا» و «دزموند توتو» دو تن  از رهبران  جنبش  ضد آپارتايد (نژادپرستي ) آفريقاي  جنوبي ، در سفر اخير خود به  ترينيداد خواستار اعطاي  ميزباني  رقابت هاي  جام  جهاني  ۲۰۱۰ به  اين  كشور شدند.
رئيس جمهوري  سابق  آفريقاي  جنوبي  در سفر به  ترينيداد، در جمع  گروهي  از كودكان  و خانواده هايشان  كه  فقط براي  ديدن  رهبر اسطوره اي  مبارزات  ضدآپارتايد گرد هم  آمده  بودند، به  سخنراني  پرداخت . وي  كه  به  دليل  كهولت  سن  و مبارزه  با سرطان  پروستات  بسيار نحيف  و تكيده  شده  اظهار داشت : شايد اين  آخرين  سفر من  به  خارج  از مرزهاي  كشورم  باشد.
ماندلا ۸۵ ساله  بعد از تحمل ۲۷ سال  زندان  در راه  مبارزه  با نژادپرستي ، جايزه  صلح  نوبل  را دريافت  كرد و در سال  ۱۹۹۴ در اولين  انتخابات  آزاد به  عنوان  رئيس  جمهوري  آفريقاي  جنوبي  برگزيده  شد. وي  هم  اكنون  مسئوليت  يك  موسسه  كمك  به  قربانيان  ايدز ويژه  كودكان  را برعهده  دارد.
دزموند توتو نيز كه  براي  مدتي  طولاني  در راه  مبارزه  با نژادپرستي مبارزه  كرده  و همانند ماندلا جايزه  صلح  نوبل  را به  خود اختصاص  داده ، رئيس جمهوري  سابق  آفريقاي  جنوبي  را در سفر به  ترينيداد به  منظور حمايت  ازنامزدي  اين  كشور براي  كسب  ميزباني  جام  جهاني ۲۰۱۰ همراهي  مي كند.
آفريقاي  جنوبي  يكي  از چهار كشور متقاضي  ميزباني  جام  جهاني  از قاره  سياه  است  كه  پيش  از اين  ميزباني  جام  جهاني  ۲۰۰۶ را تنها با اختلاف  يك  رأي  به  آلمان  واگذار كرد.
توتو معتقد است : حذف  نژادپرستي  شايد بخش  آسانتر مبارزات  ما بود اما بخش  دشوارتر آن  اين  است  كه  تلاش  كنيم  تك  تك  مردم  كشورمان  از ميوه  آزادي  لذت  ببرند.
وي  كه  در جمع  شماري  از مردم  در يك  كليساي  آنجليكا سخن  مي گفت ، افزود: شما مي توانيد به  كساني  كه  در مورد ميزباني  مسابقات  تصميم  گيرنده  هستند بگوييد هيچ  كشور ديگري  به  جز آفريقاي  جنوبي  نمي تواند ميزبان  واقعي  جام جهاني  باشد.

خبرها و نگاه ها
شرط بكهام براي پوشيدن پيراهن منچستر
006288.jpg

ديويد بكام بازيكن سابق تيم منچستر يونايتد كاپيتان تيم ملي انگليس كه در پايان فصل گذشته از اولد ترافورد به مادريد مهاجرت كرد و عضو تيم رئال مادريد شد، بازگشت خود به تيم سابقش را منتفي نمي داند. بكام مي گويد: اگر الكس فرگوسن سرمربي منچستر يونايتد از سمت خود بر كنار شود به تيم سابق خود باز مي گردد. اعضاي هيأت مديره تيم منچستر يونايتد درباره بازگشت بكام با وي تماس گرفتند و بعد از يك سري گفت وگو و بحث بكام ۲۹ ساله اعلام كرد: تنها در صورت رفتن فرگوسن به اولدترافورد برمي گردم.بكام به علت درگيري با فرگوسن مجبور شد منچستر را ترك كند و به رئال بپيوندد. هر چند كه انتقال بكام از اسپانيا به انگليس بهتر به نظر مي رسد چرا كه وي در اسپانيا و در تيم صاحب نام رئال نتوانست آن بازيكن هميشگي باشد كه در تيم سابق خود بود. البته بكام جز منچستر گزينه هاي ديگري هم دارد ولي مطمئناً بعد از اين در انگليس توپ مي زند.
سخت گيري داوران د جام ملت هاي اروپا


006294.jpg

(يوفا) به داوراني كه مسابقات فوتبال جام ملت هاي اين قاره را قضاوت خواهند كرد، تذكر داد كه حق ندارند در هيچ موردي چشم خود را بر روي تخلفات بازيكنان چه در صورت بروز خشونت و چه بروز تخلف قانوني ببندند و موظفند با شدت عمل هر چه بيشتر با بازيكن متخلف برخورد كنند.دراردوي آموزشي داوران در نظر گرفته شده براي قضاوت در مسابقات فوتبال جام ملت هاي اروپا كه به مدت چهار روز در شمال پرتغال برپا شده است، بر اين مطلب تأكيد شد.طبق اعلام كن ريدن نائب رئيس كميته داوران يوفا، تكل خشن، توهين به داور، وقت كشي و تمارض از جمله موارد نقض قانون و تخلف است كه داوران موظفند با شدت عمل هر چه بيشتر با آن برخورد كنند. ۱۲ داور و ۲۴ كمك داور براي مسابقات فوتبال جام ملت هاي اروپا تعيين شده اند.همچنين طبق اين مقررات، بازيكنان در صورت درآوردن پيراهن خود در پايان بازي كه معمولاً به نشانه ابراز احساسات بابت پيروزي تيم ها انجام مي گيرد،  كارت زرد دريافت خواهند كرد.يوفا اين مقررات را از مدت ها قبل تنظيم كرده و برآن بود تا آن را از اول ژوئيه (۱۱ تير) به مورد اجرا گذارد اما متعاقباً تصميم گرفت كه مسابقات جام ملت هاي اروپا ابتداي اجراي آن باشد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |