يكشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۳ - May 9, 2004
كاظم پور اردبيلي :
ما نگران كاهش قيمت نفت هستيم
گروه اقتصادي: وزير نفت در خصوص افزايش قيمتها معتقد است: اوپك مسئول افزايش قيمت نفت نيست و نبايد سرزنش شود.به گفته زنگنه افزايش قيمت نفت از تنش در خاورميانه و مشكل پالايشگاههاي آمريكا در تامين بنزين كافي ناشي مي شود.وي با تاكيد بر اينكه قيمت ۲۸ دلار براي نفت اوپك مناسب است، بار ديگر تاكيد كرد: بازار نفت در حال حاضر با ۵/۳ ميليون بشكه مازاد عرضه مواجه است.
در دو روز اخير و در پي افزايش قيمت نفت خام و فراتر رفتن از چهل دلار فشار بر اوپك براي افزايش توليد افزايش يافته است.
در اين زمينه حسين كاظم پور اردبيلي عضو هيأت مديره اوپك به همشهري گفت: به طور كلي هر زمان كه شاهد افزايش قيمت نفت براي مصرف كنندگان هستيم فشارهايي براي افزايش توليد يا تقاضاهايي از اوپك براي افزايش سقف توليد آن در محافل اقتصادي و سياسي شنيده مي شود. واقعيت اين است كه در شرايط فعلي عرضه نفت بيش از تقاضاي آن است و ذخاير نفت خامي كه در كشورهاي مصرف كننده وجود دارد شاهدي براين مدعاست و روند افزايشي داشته است. بنابراين آنچه كه موجب افزايش قيمت نفت شده بيشتر مسايل سياسي و تشنج در منطقه به ويژه در عراق و همينطور دورنماي آتي مبهم شرايط فعلي منطقه است. از سوي ديگر مشكلاتي كه در ارتباط با وضعيت پالايشي و مصرف نوع خاصي از بنزين كه سازگار با محيط زيست باشد كمبود اين فراورده را در بازار آمريكا سبب شده و در نتيجه تقاضاي اضافي براي اين نوع خاص بنزين سبب افزايش قيمت نفت شده است. وجود، حضور و ظهور منابع مالي سرگردان نيز در سفته بازي بازار نفت افزايش قيمت هاي نفت را موجب شده و اين مسايل موجب ايجاد شرايطي شده كه تقاضايي از اوپك براي افزايش سقف توليد را به عنوان كوتاهترين و ساده ترين راه حل محتمل الوقوع به ذهن مصرف كنندگان متبادر مي كند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه موضع ايران در قبال افزايش توليد اوپك براي كاهش قيمت نفت چيست؟ گفت: ما بيشتر از اين كه نگران وضعيت فعلي قيمت ها باشيم، نگران كاهش آتي آن هستيم و افزايش ذخاير ممكن است فشارهايي را بر قيمت ها در آينده وارد آورد. در جلسه اوپك در بيروت توجه به وضعيت تقاضا، سطح قيمت ها و وضعيت ذخاير مدنظر ايران قرار دارد و چنانچه وضعيت فعلي ادامه يابد به نظر نمي رسد كه افزايش توليد از جهت عوامل بنيادين بازار توجيه پذير باشد ولي براي پاسخگويي به وضعيت رواني و تبليغاتي در بازار از هم اكنون نمي توان تصميم اوپك را پيش بيني كرد.
در صورت موافقت اعضاي اوپك با افزايش توليد موضع ايران چگونه خواهد بود؟
نمي توانم اين موضع را پيشگويي كنم اما فكر مي كنم بنيادهاي عرضه و تقاضا توجيه گر افزايش توليد در شرايط فعلي است.
وي همچنين در مورد مواضع اخير دولت آمريكا در مورد افزايش قيمت نفت گفت: آمريكا در حال حاضر به افزايش ذخيره نفت خام مي پردازد و ردپاي اين مازاد عرضه را در ذخاير آمريكا مي بينيم. بنابراين در تناقض است كه كشوري در قيمت هاي بالا ذخيره سازي كند و از ذخاير خود برداشت نكند و اگر آمريكا كمبود نفت دارد چرا به ذخاير استراتژيك خود اضافه مي كند و بهتر است كه از اين ذخاير مصرف كند. افزايش قيمت ها در شرايطي براي توليد داخلي ما خوب است و از سوي ديگر براي سرمايه گذاري در جهان براي ايجاد ظرفيت مطلوب مي باشد، علاوه بر اين در شرايط ديگر منجر به افزايش گرفتن ماليات براي دولت آمريكا و نه كمپاني ها مي شود و گرچه مردم آمريكا بهاي بيشتري مي پردازند اما دولت آمريكا نيز ماليات بيشتري مي گيرد.

گفت وگوي امروز
آينده صندوق هاي قرض الحسنه
گروه اقتصادي : مؤسسات پولي و مالي چون صندوق هاي قرض الحسنه و تعاوني هاي اعتباري چندسال است فكر و ذهن سياستگذاران پولي كشور را به خود مشغول كرده است.از يك سو اين مؤسسات برخاسته از نيازهايي است كه شبكه بانكي كشور ناتوان در برآوردن آنها بوده و به همين دليل چندان مايل به تحت نظارت قرار گرفتن نيستند و از سوي ديگر فعاليت هاي غيرقانوني برخي از اين مؤسسات تاكنون محل برخي شاخص هاي اقتصادي از جمله بي انضباطي پولي در كشور بوده است.مجلس شوراي اسلامي هفته گذشته لايحه تنظيم بازارهاي غيرمتشكل پولي را تصويب كرد. تصويب اين لايحه چه تأثيري بر فعاليت صندوق هاي قرض الحسنه خواهد داشت و چه الزامي در تصويب لايحه تنظيم بازارهاي غيرمتشكل پولي است سئوال هايي است كه محمدباقر نوبخت نماينده مجلس و عضو شوراي پول و اعتبار به آنها پاسخ مي دهد.شوراي نگهبان در جلسه اخير درمورد اين لايحه چند اشكال گرفته بود كه مهمترين آن عدم تعريف بانك در اين مصوبه بوده است.
***
* با تصويب لايحه تنظيم بازارهاي غيرمتشكل پولي چه سرنوشتي در انتظار صندوق هاي قرض الحسنه است؟
- من با ديد مثبت به اين لايحه نگاه مي كنم. تنها قرار است كه با تصويب اين لايحه، هر نهادي كه خواستار فعاليت پولي و بانكي است از بانك مركزي مجوز بگيرد و ادامه فعاليت اين نهادها در چارچوب سياست هاي پولي كشور باشد و اين مسأله داراي مزايايي براي اقتصاد كشور است كه اولين و مهمترين آن حركت به سمت هدايت نقدينگي مي باشد. همگان بر اثرات مخرب تأثير افزايش نقدينگي بر اقتصاد كشور آگاه هستند، لذا در چارچوب قانون بايد به سمت هدايت نقدينگي هاي جامعه حركت كرد.
و آنچه تاكنون مدنظر قرار گرفته هدايت نقدينگي از طريق سيستم بانكي بوده كه به هرحال مؤسسات غيردولتي كه فعاليت بانكي دارند نيز بر اين مسأله اثرگذار است. در نتيجه ادامه فعاليت مؤسساتي چون صندوق هاي قرض الحسنه بايد تحت نظارت بانك مركزي باشد.
* آيا با تصويب اين قانون همه قرض الحسنه ها بايد از بانك مركزي درخواست مجوز كنند؟
- طبق اين قانون هر مؤسسه اي كه بخواهد فعاليت بانكي كند بايد مجوز بگيرد. تاكنون نيز مؤسسات قرض الحسنه از نيروي انتظامي مجوز مي گرفتند كه لايحه تنظيم بازارهاي غيرمتشكل پولي اين وظيفه را به بانك مركزي محول كرده است و در حقيقت اقدامي است در جهت تقويت صندوق هاي قرض الحسنه.
* فعاليت مؤسسات پولي غيردولتي را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- به هرحال مؤسسات پولي و اعتباري و صندوق هاي قرض الحسنه زحماتي در رفع مشكلات اقتصادي كشيده اند و نظارت بانك مركزي بر آنها نه تنها اشكال نيست بلكه يك ضرورت است، و اين ضرورت با توجه به برخي وقايع اخير بيشتر به چشم مي آيد. تاكنون برخي مؤسسات پولي و اعتباري ورشكست شد و موجب مال باختگي شهروندان شده است كه خود دليلي براي نظارت بر اين مؤسسات است.
در ضمن با توجه به آغاز قانون پولشويي اين لايحه باعث انضباط بهتر پولي در كشور خواهد شد.

معاون اول رئيس جمهوري:
شاخص هاي پتروشيمي كشور فراتر از اهداف برنامه سوم تحقق يافت
معاون اول رئيس جمهوري گفت: شاخص هاي صنعت پتروشيمي كشور فراتر از اهداف برنامه سوم تحقق يافته است. محمدرضا عارف در مراسم بهره برداري از واحد كريستال ملامين مجتمع پتروشيمي خراسان، افزود: طي هفت سال اخير گامهاي مهمي در صنعت پتروشيمي كشور برداشته شده است. وي اظهار داشت: اين پيشرفت، بخش پتروشيمي را به عنوان بخش موفق صنعت كشور مطرح و زمينه را براي تحقق بهتر برنامه چهارم و پنجم توسعه فراهم كرده است. عارف ابراز اميدواري كرد: تا پايان برنامه پنجم توسعه، ارزش فروش محصولات پتروشيمي كشور به ۲۰ ميليارد دلار برسد. وي گفت: صنعت پتروشيمي كشور در سال ۷۹ به ميزان ۸۳۷ ميليون دلار صادرات داشته و اين ميزان اكنون به دو ميليارد دلار رسيده است كه رشدي بيش از ۶۰ درصد را نشان مي دهد.

هما، سال گذشته هفت ميليون مسافر داشت
شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) سال گذشته با انجام ۹۳ هزار و ۶۲۳ ساعت پرواز بيش از هفت ميليون مسافر را در شبكه پروازي خود جابه جا كرد.
به گزارش روز شنبه روابط عمومي هما، اين شركت در سال ۸۲ در مجموع ۵۲ هزارو ۶۶ پرواز انجام داد كه ۸۱ درصد آن مربوط به پروازهاي داخلي و ۱۹ درصد پروازهاي بين المللي بود.

فولاد مباركه قيمتها را كاهش مي دهد
مديرعامل فولاد مباركه اصفهان گفت: اين واحد از روز دوشنبه مورخ ۲۱/۲/۸۳ در بورس فلزات تهران نسبت به آخرين قيمت عرضه شده در بورس، اقدام به كاهش قيمت  هاي خود در حد ۲۰۰ ريال در هر كيلو مي كند.
همچنين مؤذن زاده رئيس هيأت عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران در ارتباط با واگذاري واحدهاي فولاد مباركه و ذوب آهن اصفهان به بخش خصوصي گفت: اين بحث در مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح است و هنوز در مورد آن تصميم نهايي گرفته نشده است.
مصطفي مؤذن زاده به خبرگزاري فارس گفت: ما اميدواريم اين تصميم مراحل خود را طي كرده و اجازه واگذاري اين دو واحد داده شود.

تلفنهاي همراه از مهرماه واگذار شروع مي شود
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در حاشيه كارگاه فناوري فضايي و جلوگيري از بلاياي طبيعي به خبرنگاران گفت: واگذاري اولين گروه از تلفن همراه از ابتداي مهرماه ۸۳ شروع مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، سيد احمد معتمدي، افزود: قرعه كشي ۶/۵ ميليون تلفن همراه قطعاً در ۲۷ ارديبهشت ماه انجام مي شود. وي افزود: سعي مي شود در قرعه كشي تكليف همه متقاضيان روشن شود كه در چه تاريخي تلفن همراه خود را در سراسر كشور دريافت كنند.
وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: تمام متقاضيان در قرعه كشي شركت داده مي شوند و هيچ محدوديتي براي واگذاري وجود ندارد؛ ولي زمان تحويل فرق مي كند. وي افزود: انتهاي زمان واگذاري تلفنهاي همراه در قرعه كشي مشخص مي شود. معتمدي در مورد ماهواره زهره گفت: دليل تاخير كار ماهواره زهره مشكلات بين المللي در ساخت و پرتاب اين ماهواره است كه با آن مواجه هستيم ؛ ولي مذاكرات خوبي در جريان است كه اين مشكل برطرف شود و به زودي كليات قرارداد آن را اعلام مي كنيم.
وي در خصوص ماهواره مصباح، گفت: ساخت ماهواره مصباح، يك كار تحقيقاتي است كه عمدتا در داخل كشور انجام مي شود و با كشورهاي ديگر هم همكاري داريم ، ولي عمده كار (بالاي ۵۰ درصد) توسط متخصصان ايراني انجام مي شود.

پس از فرود نخستين هواپيما
پروازهاي فرودگاه امام متوقف شد
006123.jpg
گروه اقتصادي: فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) ديروز با فرود يك فروند هواپيماي ايرباس شركت هواپيمايي امارات از مبداء دوبي فعاليت عملي خود را آغاز كرد.
از ديروز همه پروازهاي تهران دوبي و بالعكس به فرودگاه امام انتقال يافت و قرار بود تا همه پروازهاي خارجي نيز به تدريج به اين فرودگاه انتقال داده شود. كمبود برخي امكانات خدماتي در آغاز كار اين فرودگاه مشهود بود.
در اين زمينه قابل توجه است كه گروه هاي حاضر در اين فرودگاه بايد هماهنگ و براساس زمان بندي عمل كنند و يكي از مهمترين مشكلات فعلي اين فرودگاه  ناهماهنگي عملياتي ميان واحدهاي مختلف است.
در هنگام فرود نخستين هواپيماي مسافربري در اين فرودگاه، قطع برق نيز بر اين مشكلات اضافه شد و مسافران اين پرواز با تاخير حدود يك ساعته از باند به پايانه مسافربري انتقال يافتند.
عمليات حمل بار و مسافر و ... در فرودگاه امام بوسيله هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران هما انجام مي شد و شركت تركيه اي كه به گفته مسئولان وزارت راه در مناقصه اين فرودگاه برنده شده ولي هنوز قرارداد آن امضا نشده است تا زمان بررسي مراجع ذيصلاح از اجراي عمليات فرودگاهي منع شده است.
يكي از مهمترين مشكلات فرودگاه امام فقدان امكانات حمل و نقل كافي و مسيرهاي رفت و آمد براي مسافران است. با افزايش تعداد پروازها به اين فرودگاه ضرورت اصلاح اين امر به دليل افزايش تعداد مراجعه كنندگان ضروري تر است.
فرودگاه امام خميني(ره) ديروز پس از فرود هواپيماي شركت هواپيمايي امارات، با ورود خودروهاي نظامي به باند فرودگاه بسته شد و فرود هواپيماي دوم كه به شركت هما تعلق داشت ممكن نشد.
هواپيماي يادشده به دليل عدم امكان فرود در فرودگاه مهرآباد در فرودگاه اصفهان به زمين نشست. براساس اطلاعيه اي كه از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح صادر شد، فرودگاه حضرت امام خميني(ره) تا رفع مشكلات امنيتي و استقرار شركت هاي داخلي تعطيل اعلام مي شود و پروازهاي خارجي كمافي السابق از فرودگاه بين المللي مهرآباد انجام خواهد شد.
در اين اطلاعيه تأكيد شده در حال حاضر كه در مرحله تكميل فرودگاه بين المللي حضرت امام خميني(ره) قرار گرفته ايم متأسفانه مسئولين و دست اندركاران فرودگاه بدون توجه به نكات امنيتي و حفاظتي و مصوبه شوراي عالي امنيت در جهت عدم بكارگيري نيروهاي خارجي در اين مركز حياتي كشور، اقدام به اين حركت ناصواب نموده اند.
006120.jpg

اين در حالي است كه وزير راه و ترابري ديروز اعلام كرده بود، فرودگاه به كار خود ادامه مي دهد مگر اينكه مسلحانه بريزند و فرودگاه را تصرف كنند. فرودگاه امام دو ماه پيش با حضور سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري به مناسبت فرا رسيدن سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي افتتاح شده بود. هزينه مراسم افتتاح اين فرودگاه ۸/۱ ميليارد تومان اعلام شده است.
ستادي براي حل مشكل فرودگاه امام تشكيل شد
«ستاد ويژه اي با حضور وزير راه و ترابري، مدير فرودگاه و مجري طرح فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) براي حل مشكل پيش آمده در فرودگاه تشكيل شده است».
مرتضي حسيني- قائم مقام مجري طرح فرودگاه امام خميني(ره)- در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه فرودگاه هيچ مشكلي از نظر عمليات پرواز ندارد گفت :« در صورتي كه ايرادي از نظر فني در اين فرودگاه مشاهده مي شد، پرواز شركت هواپيمايي امارات هيچ گاه انجام نمي شد».
حسيني با اشاره به انتقال دومين پرواز فرودگاه امام (ره) به فرودگاه اصفهان، افزود: «هنوز امكان انجام پروازهاي ديگر به فرودگاه امام خميني(ره) وجود دارد و در صورتي كه اجازه فرود اين هواپيماها صادر نشود، آنها در فرودگاه مهرآباد خواهند نشست.»
وي ادامه داد: «براساس اعلام سازمان هواپيمايي كشوري به شركت هاي هواپيمايي فرودگاه امام خميني(ره) بر روي پروازهاي دبي بسته اعلام شد و به همين دليل دومين پرواز به فرودگاه اصفهان منتقل شد ولي با توجه به تصميم گيري ديگري قرار شد در صورتي كه براي بهره برداري فرودگاه امام(ره) توافقي حاصل نشود از فرودگاه مهرآباد استفاده شود.»
هيأت وزيران تصميم گيري مي كند
هيأت وزيران در نشست امروز به مسايل فرودگاه بين المللي امام(ره) رسيدگي و در اين خصوص تصميم گيري مي كند.
به گزارش ايرنا عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت، موضع رسمي هيأت وزيران درخصوص اين فرودگاه را عصر روز يكشنبه اعلام مي كند.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۴۷۸۱
۲,۱۸۴
شهد خوي
۱۹۱
۴,۱۲۰
توكا فولاد
۲۷۵
۱۸,۴۴۰
سرمايه گذاري ساختمان
۴۷۲
۲,۲۹۶
نگين طبس
۱۰۹
۲,۹۵۴
توسعه فارس
۱۶۳
۷,۰۳۹
تكنو تار
۱۱۴
۴,۷۱۸
سرمايه گذاري آذربايجان
۲۱۷
۳,۸۲۰
سرمايه گذاري ملي
۱۶۴
۱۰,۵۶۲
كاغذ سازي كاوه
۶۱۵
۵,۵۱۰
پتروشيمي آبادان
۱۲۱
۳,۴۷۹
داده پردازي ايران
۵۲
۳,۲۳۷
شوكو پارس
۱۶۶
۱۳,۵۴۸
لوله وماشين سازي
۴۷
۹,۴۶۷
فارسيت دورود
۲۷۷
۱,۳۵۳
فولاد كاويان
۲۵۳
۳,۲۷۶
معادن منگنزايران
۹۵
۲,۵۸۶
سرمايه گذاري توس گستر
۳۵
۷,۰۵۷
جام دارو
۲۸۶
۹,۲۴۰
آلومتك
۴۵
۴,۴۲۷
ساختمان اصفهان
۳۶
۳۲,۹۳۹
سرمايه گذاري بوعلي
۴۱۸
۳۱,۸۷۲
سيمان شرق
۲۹۸
۱۳,۶۸۰
خدمات انفورماتيك
۵۰۹
۲,۸۴۰
سيمان شاهرود
۲۸
۶,۸۵۹
ايتالران
۲۱
۸,۳۶۵
قند تربت جام
۹۰
۲,۶۶۳
معادن و فلزات
۲۹۴
۸,۷۸۴
سيمان فارس وخوزستان
۱۶۶
۱۱,۱۲۵
سيمان بجنورد
۱۹
۸,۱۴۱
تامين ماسه
۱۸۴
۱,۶۹۵
گاز لوله
۱۰
۳,۷۶۳
آبسال
۳۱
۷,۶۰۹
سرمايه گذاري مسكن
۲۰
۳۶,۹۱۹
پارس سوئيچ
۳۲
۱۰,۸۵۷
سرمايه گذاري بانك ملي
۱۴
۲,۵۴۷
فرآورده هاي نسوز آذر
۳۰
۲۲,۹۴۲
ايران ترانسفو
۴۲
۳,۳۱۸
سايپا ديزل
۸
۲,۴۲۷
سرمايه گذاري صنعت نفت
۲۶
۲,۱۳۲
سايپا آذين
۹
۶,۸۰۵
كمباين ايران
۳
۹,۹۱۱
محور سازان
۱
۱۹,۹۹۴
صنعتي بوتان
۲
۴,۶۲۵
قطعات فولادي
۷
۴,۶۵۳
پتروشيمي خارك
۱
۸,۹۳۸
توسعه صنعتي
۲
۶,۳۷۹
پارس توشه
۲
۵,۲۵۵
صنعت و معدن
۱
۲,۶۸۷
سامان گستراصفهان
۲
۱,۶۰۶
شهد ايران
۱
۲,۰۰۱
پاكسان
۱۳
۳,۴۹۴
سيمان تهران
۳
۵,۲۲۲
صنعتي بهشهر
۱
۴,۵۲۷
موتوژن
۲
۸,۹۴۶
سيمان اردبيل
۱
۱۶,۶۱۳
صنايع شيميايي
۳
۸,۹۹۴
نفت بهران
۱-
۶,۶۵۸
دارو پخش
۲-
۶,۲۳۵
سيمان غرب
۳-
۵,۴۰۰
لاستيكي سهند
۱-
۶,۲۰۸
تكسرام
۱-
۳,۴۳۵
پلي اكريل
۴-
۴,۵۷۶
دارويي لقمان
۵-
۷,۲۱۸
گروه بهمن
۹-
۲,۶۹۴
توليدي قطعات اتومبيل
۲-
۴,۸۱۷
نيرومحركه
۳۰-
۱۷,۹۹۵
توسعه صنايع بهشهر

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۰۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۵۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۱۹۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |