دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۴ - May 10, 2004
عيب جويي
قال رسول الله صلي الله عليه و آله: لا تَطلبُوا عَثَراتِ المُؤمِنينَ، فَاِنَ مِنَ تَتَبِعَ عَثَراتِ اخيه تَتَبِع اللّهَ عَثَرَتَهُ وَ مَن تَتَبِع اللّهَ عَثَرَتَهُ يَفَضَحهُ و لُو في جَوفَ بَيَتَه.
اصول كافي كتاب ايمان و كفر
پيامبر گرامي اسلام فرمود:لغزشها و عيوب مسلمين را جستجو نكنيد، كسي كه دنبال لغزشهاي مردم باشد [كه آنها را آشكار نمايد] خداوند عيب هاي او را آشكار مي كند و كسي كه خداوند لغزشهاي وي را دنبال كند او را رسوا مي كند گر چه درون خانه اش [مخفيانه و بطور پنهاني انجام داده] باشد.
از كلام معصوم عليه السلام بخوبي استفاده مي شود عيب جويان خود نيز آبروي چنداني در ميان مردم نخواهند داشت. چه اينكه بر باددادن آبروي ديگران هم انتقام الهي را در پي دارد و هم انتقام مردم را. پس چه بهتر اولاً براي حفظ حريم الهي ثانياً براي حفظ آبروي خودمان آبروي مسلمين را پاس بداريم.
امروز با حافظ
ز باغ عارض ساقي هزار لاله برآيد
چو آفتاب مي از مشرق پياله برآيد
چو از ميان چمن، بوي آن كلاله برآيد
نسيم در سر گل بشكند كلاله سنبل
هفته بزرگداشت «مختومقلي فراغي» برگزار مي شود
دبير ستاد بزرگداشت هفته «مختومقلي فراغي»، برنامه هاي بزرگداشت دويست و هفتاد و يكمين سالگرد تولد اين شاعر شهير تركمن را اعلام كرد.
«عبدالرحيم نيازي ساعي» روز گذشته به خبرنگار ايرنا گفت: برنامه هاي هفته بزرگداشت مختومقلي فراغي ۲۱ تا ۲۷ ارديبهشت ماه در چند شهر استان گلستان برگزار مي شود.وي افزود: اين برنامه ها در شهرهاي گنبد كاووس، آق قلا و بندر تركمن و همچنين در محل زادگاه و آرامگاه وي برگزار خواهد شد.
نيازي ساعي اضافه كرد: برنامه هاي هفته بزرگداشت اين شاعر شامل برگزاري همايش درخصوص تحليل ديدگاه و انديشه عرفاني و ادبي مختومقلي فراغي و برگزاري شب شعر است.
دبير ستاد بزرگداشت هفته مختومقلي فراغي همچنين گفت: آيين بزرگداشت اين شاعر در روزهاي ۲۶ و ۲۷ ارديبهشت در محل «آق توقاي» آرامگاه اين شاعر شهير با حضور ميهمانان داخلي و خارجي برگزار خواهد شد.
همه ساله در دهه سوم ارديبهشت آئين سالگرد تولد مختومقلي در محل مقبره اش در روستاي «آق توقاي» مراوه تپه شهرستان كلاله استان گلستان برگزار مي شود.
مختومقلي فراغي يكي از مفاخر مشرق زمين و بنيانگذار شعر كلاسيك تركمن است كه ۲۷۰ سال پيش در روستاي «حاجي قوشان» در حومه شهرستان گنبد كاووس به دنيا آمد.
وي پس از ۵۷ سال زندگي در همين منطقه دارفاني را وداع گفت و در روستاي «آق توقاي» مراوه تپه در جوار مقبره پدرش «دولت محمد آزادي» به خاك سپرده شد.

نشست فردوسي پژوهي در سراي اهل قلم
يكصد و بيست و چهارمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه به مناسبت روز بزرگداشت فردوسي با عنوان شاهنامه و فردوسي پژوهان در ساعت ۱۷ روز چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ماه در محل نمايشگاه بين المللي كتاب، سراي اهل قلم (سالن ۲۶a) برگزار مي شود. در اين نشست دكتر علي رواقي، دكتر عزيزالله جويني، دكتر محمد جعفر ياحقي، دكتر ميرجلال الدين كزازي، دكتر سعيد حميديان، مهري بهفر و سجاد آيدنلو حضور خواهند داشت.

مسابقه بين المللي كاريكاتور
در جهت شناخت بيشتر معضلات عمده كلان شهرها، خانه كاريكاتور ايران وابسته به سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مسابقه بين المللي كاريكاتور با موضوع معضلات شهري را تا پايان بهار امسال برگزار مي كند.
هنرمندان كاريكاتوريست علاقه مند به شركت در اين مسابقه مي توانند حداكثر ۲ اثر خود را (در مجموع ۶ اثر) در اندازه هاي A4 يا A3 بر محور سه بخش اصلي، حمل و نقل شهري و معضل ترافيك، بحران محيط زيست شهري و آلودگي هوا و ساخت و ساز بي رويه حداكثر تا ۱۰ خرداد ماه ۱۳۸۳ به نشاني خانه كاريكاتور ايران ارسال كنند.

نخستين كتابخانه ديجيتالي ايران
موسسه تحقيقات بين المللي تهران، نخستين كتابخانه ديجيتالي ايران را در حوزه كتابها، مقالات و تحليلهاي تخصصي رشته «روابط بين الملل» راه اندازي كرد.
معاون سيستم اطلاعات موسسه تحقيقات بين المللي تهران درباره مشخصات اين كتابخانه و مراحل ساخت آن گفت: براي ساخت اين كتابخانه نخست از اطلاعات عام كتابداري مانند استفاده از سيستم «كنگره» يا «ديويي» و نيز از سيستم اصطلاحنامه ها، در زمينه طبقه بندي اطلاعات استفاده كرديم.
به گزارش ايرنا، عليمحمدي، با اشاره به اينكه ساخت اين كتابخانه سه سال به طول انجاميده است، گفت: ما سعي كرديم در موسسه تهران يك اصطلاح نامه تخصصي درباره امور بين الملل تشكيل دهيم و در قالب سلسله مراتب، موضوعات مختلف را ارائه دهيم و اطلاعات را در اين قالب ذخيره كنيم.وي درباره علت نام گذاري خاص كتابخانه، كه عنوان كتابخانه ديجيتالي «ديد» بر آن نهاده شده است، گفت: در ابتداي كار روي اين طرح، به دنبال نامي بوديم كه نشانگر اهداف ما نيز باشد و به عبارتي چون محصول كار ما به محققين «ديد» تازه اي مي بخشد و نيز نشانگر عبارت كتابخانه ديجيتالي روابط بين المللي بود، اين نام را برگزيديم.وي درباره محتويات اين كتابخانه گفت: موسسه تهران از آنجايي كه يك موسسه تحقيقاتي در امور بين الملل است، بنابراين تمامي اطلاعات وارد شده و ذخيره شده در آ ن مربوط به امور بين الملل، روابط كشورهاي مختلف و مسائلي مانند امنيت ملي جمهوري اسلامي است.

سرنوشت فرهنگ معين
نام دكتر محمد معين بر تارك فرهنگ نويسي ايران نوشته شده است.
فرهنگ ۶ جلدي آن زنده ياد كه سالهاي ابتدايي دهه پنجاه از سوي انتشارات امير كبير به بازار كتاب عرضه شده بود، تا يكي دو سال گذشته تنها از سوي همين ناشر عرضه مي شد. اما طبق قانوني كه پس از گذشت ۳۰ سال از مرگ مولف، اثرش ملي شده و هر كسي مي  تواند آن را چاپ كند، «فرهنگ ۶ جلدي» هم به چنين سرنوشتي دچار شد. شايد اگر انتشارات امير كبير و مدير كنوني آن دستي بر سر و روي اين فرهنگ مي كشيدند و آن را روزآمد مي كردند، (كاري كه تمامي بنگاههاي معتبر نشر انجام مي دهند و آن روزآمد كردن و ارائه ويرايش تازه از فرهنگ ها است) چنين سرنوشتي نصيب فرهنگ زنده ياد معين نمي شد كه اينك در نمايشگاه بين المللي كتاب دهها ناشر با قلع و قمع كردن اين فرهنگ، حاصل سالها دسترنج و تلاش استاد معين را چنين سخاوتمندانه بذل و بخشش كنند.

۱۴ فيلم مستند ضابطي جهرمي در جشنواره يادگار
۱۴ اثر «احمد ضابطي جهرمي» از فيلمسازان برجسته حوزه سينماي مستند در جشنواره فيلم هاي مستند ميراث فرهنگي «يادگار» روي پرده مي رود.
به گزارش ستاد برپايي جشنواره فيلم يادگار، اين آثار در بخش ميراث ماندگار به نمايش گذاشته مي شوند.
فيلم هاي «درخت زندگي» «رنگهاي پاييزي»، «نخل عزا» از مجموعه نخل جهرم، «شترلوك»، «شتر بردبار» و «شتر شكسته» از مجموعه كشتي كوير، «موسيقي گيلان»، «موسيقي مازندران» (دودانگه) و «موسيقي مازندران» (تركمن صحرا) از مجموعه موسيقي فولكلور شمال ايران در اين بخش نمايش داده مي شود.مستندهاي «قهرماني»، «آخرين بازمانده يوز ايراني»، «گور اصيل ايراني» و «ايران در يك نگاه» ديگر آثار نمايشي بخش ميراث ماندگار جشنواره يادگار هستند.

كمال تبريزي در غرفه موزه سينما
كمال تبريزي كارگردان تواناي سينماي ايران امروز از ساعت ۱۸ ميهمان غرفه موزه سينما (سالن ۷ - غرفه ۳۸) در هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب خواهد بود.

تازه هاي دنياي دسانه ها
راه حل توماس فريدمن براي مسئله عراق
توماس فريدمن روزنامه نگار آمريكايي در تفسيري كه پريروز در روزنامه هاي اين كشور انتشار يافت، نوشت: تا آنجا كه مي دانم هيچگاه آمريكا و رئيس جمهوري اش به اندازه امروز مورد تنفر جهانيان نبوده است. كاخ سفيد براي پاك كردن چهره آمريكا در برابر جهانيان، بايد از خير پيروزي در عراق بگذرد و سياست خود را در قبال اين كشور مورد تجديد نظر كامل قرار دهد.
اين تجديد نظر بايد با بركناري فوري رامسفلد آغاز شود. آن چه كه در زندان «ابوغريب» انجام شد، به اعتبار و ارزش هاي آمريكا و آمريكايي سخت آسيب زده و بعداً بر ضد آمريكا مورد استناد قرار خواهد گرفت و اعتراض و انتقادهاي آمريكا از ديگران را بي اثر، تضعيف و محدود خواهد ساخت. كاري كه در «ابو غريب» صورت گرفت قابل قبول هيچ كس نيست. با توجه به اين كه در عراق سلاح كشتار جمعي به دست نيامده و مدركي دال بر مداخله دولت صدام در رويداد ۱۱ سپتامبر وجود ندارد، راه حل اين است كه بوش، بدون لجبازي بيشتر، سران كشورهاي عضو دائمي شوراي امنيت، دبيران كل سازمان ملل و ناتو و نيز رهبران مصر، سوريه، سعودي و اردن را به «كمپ ديويد» دعوت كند و حل مسئله عراق را به آنان واگذارد.
اعتراض روزنامه نگاران مولداوي به تصميمات دولت
سازمان هاي روزنامه نگاران جمهوري مولداوي (عضو سابق اتحاد شوروي) به تصميمات دولت اين كشور اعتراض كرده و اين تصميمات را نهايتاً در جهت كنترل رسانه هاي مولداوي و قراردادن آنها در دست دولت دانسته اند. اين اعتراض كه به صورت يادداشت به رئيس دولت تسليم شده است توسط اعضاي اتحاديه ها، سنديكا ها و انجمن هاي روزنامه نگاران امضا شده و در آن تأكيد گرديده كه رسانه ها مدافع منافع جامعه و اعضاي آن در برابر اقدام دولت و مدافع دولت و مردم در مقابل تعرض و تحميلات خارجي ها هستند و در اين مقام بايد جايگاه مستقل از دولت داشته باشند و لذا، هرگونه تلاش دولت براي تحميل كنترل خود بر رسانه ها را رد و در برابر آن مقاومت خواهند كرد. در اين يادداشت اعتراض آميز، تهديد شده است كه ممكن است سازمان هاي روزنامه نگاران مولداوي در اين زمينه بر ضد دولت به دادگاه متوسل شوند و تقاضاي صدور حكم كنند، زيرا تلاش دولت، اقدامي مغاير قانون اساسي و حقوق روزنامه نگاران است.
نخستين كاريكاتور ژورناليستيك ۲۵۸ ساله شد
ديروز، درست ۲۵۸ سال از روزي گذشت كه بنجامين فرانكلين از پدران ايجاد «ايالات متحده آمريكا» در هفته نامه خود «پنسيلوانيا گازت»، كاريكاتوري را چاپ كرد كه عنوان نخستين كاريكاتور ژورناليستيك در آمريكا (احتمالا در همه جهان) را به خود اختصاص داده است. فرانكلين در زير اين كاريكاتور كه يك مار دو پاره شده را نشان مي دهد خطاب به دو قطعه مار نوشته است: به هم ملحق شويد يا بميريد.
فرانكلين خواسته است به اين وسيله به جمعيت متفرق مهاجر نشين ها بگويد كه اگر با هم متحد و يكي نشوند بايد به صورت مردگان بي اراده همچنان كلني انگليسي ها باشند و دستورهاي لندن را از فاصله هشت هزار كيلومتري اجرا كنند.
از آن پس رسانه هاي آمريكايي داراي كاريكاتور شدند و روزنامه اي در اين كشور بدون چاپ يك يا چند كاريكاتور منتشر نمي شود و روزنامه نگاران حرفهايي را كه نمي خواهند مستقيماً بگويند در قالب اين كاريكاتورها بيان مي كنند. طبق نظر سنجي از خوانندگان، اين كاريكاتورها صد در صد مشتري دارند، چون كاريكاتور در رديف طنز قرار گرفته است، تعقيب قضايي ترسيم كننده و ناشر آن نيز آسان نيست.
درگذشت نويسنده آسوشيتدپرس
جان باربور كه ۴۳ سال براي آسوشيتد پرس، خبرگزاري تعاوني روزنامه هاي آمريكا، گزارش خبري مي نوشت پريروز بر اثر سكته مغزي درگذشت. وي ده ها سال خبرهاي كوتاه را كه ارزش دنبال كردن و تفصيل داشتند پي گيري مي كرد و با نوشتن سابقه و تحقيقات بيشتر و افزودن عكس و مصاحبه، آنها را به صورت فيچر در مي آورد كه مورد استفاده جهاني قرار مي گرفت. وي در عين حال مؤلف چند كتاب است. باربور، رفتار دوستانه و قيافه ظاهري يك خبرنگار را به همراه پافشاري و خستگي ناپذيري و خجالتي نبودن او رمز پيروزي در اين حرفه مي دانست و تاكيد داشت كه يك فرد بايد نخست اهميت روزنامه نگاري و سختي كار و حساسيت مسئوليت را بداند و سپس به اين راه گام بگذارد زيرا كه لازمه اين شغل، فداكاري است و تنها يك عاشق، تن به فداكاري مي دهد.

همراه با نمايشگاه
سيد ابوالحسن مختاباد
* برق چند سالن بخش غربي نمايشگاه (سالنهاي ۶ و ۷ و ۲۷) شنبه شب قطع شد. اين سالنها در چند روز اخير جزو سالنهاي موفق به حساب مي آمدند. قطع برق سبب شد تا سالنهاي ۱۰ ، ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۳ و ۱۴ به يكباره با موج بيشتري از جمعيت مواجه شوند.
* چند ناشر شناخته شده مانند هرمس، ماهور و ماهريز كه در زمينه موسيقي نيز فعاليت جدي دارند، از اينكه غرفه هاي متناسب با نيازشان به آنها واگذار نشده گله مند بودند. به نظر مي رسد با توجه به رشد تكنولوژي و حضور كتابهاي الكترونيكي و CDهاي كتاب و موسيقي و اصولاً چند رسانه اي شدن كتاب، اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران و مسئولان نمايشگاه در نحوه اختصاص غرفه و متراژ به اين دسته از ناشران كه تعدادشان هم شايد به اندازه انگشتان دو دست هم نرسد، تجديد نظري  كند. ضمن آنكه لغت نشر در مفهوم حقوقي آن مي تواند شامل نشر موسيقي هم باشد.
* تازه ترين ترجمه اسدالله امرايي از مجموعه اي از داستانهاي ريموند كارور از سوي انتشارات نقش و نگار به نمايشگاه رسيده است. از مجموعه شناختنامه  هاي نشر قطره، شناختنامه اكبر رادي، نمايشنامه نويس صاحب نام نيز به كوشش فرامرز طالبي به نمايشگاه رسيده است. اين ناشر قرار است تا پايان نمايشگاه مجموعه اي چهار جلدي از ۴ دهه نمايشنامه نويسي اكبر رادي را عرضه كند.
* نامه اخير سيد محمد خاتمي، روز گذشته در يك كتاب جزوه مانند پالتويي و به قيمت ۱۰۰ تومان از سوي انتشارات اطلاعات در اختيار علاقه مندان قرار مي گرفت.
* روز گذشته انتشارات اساطير كه در چاپ متون كهن و نسخه هاي خطي سابقه اي طولاني دارد،  «رساله دلگشا»ي عبيد زاكاني را با مقدمه و تحشيدنويسي دكتر علي اصغر حلبي به نمايشگاه رسانده است.
* اكثر ناشران از نبود و كمبود توزيع بن  كتاب در نمايشگاه ناراضيند. امسال در غرفه مهر و ماه، كه از بخش جنبي نمايشگاه بين المللي كتاب تهران است، روزانه به ۷۰ نفر به قيد قرعه مبلغ ۲۰ هزار تومان بن كتاب اهداء مي شود. يكي از نيروهاي خدماتي بخشهاي جنبي در گفت وگويي به خبرنگار ما گفت كه تاكنون ۸۰ هزار تومان بن گرفته است. وي مي گفت هر صبح نام خود را در صندوق قرعه كشي مي اندازد و عصر در قرعه كشي شركت مي كند.چند تن از ناشران نيز در گفت وگويي به خبرنگار ما گفتند كه برخي به غرفه هاي آنها مراجعه كرده و خواهان فروش بن خود هستند.
* انتشارات فرهنگ معاصر «فرهنگ گزيده فارسي» را به نمايشگاه رسانده است. اين ناشر همچنين واژگان توصيفي ادبيات (انگليسي- فارسي) اثر عربعلي رضايي را نيز ديروز به نمايشگاه رساند.
* سراي اهل قلم، در ساعت ۱۵ چهارشنبه اين هفته ميزگردي را با حضور، نجف دريابندري، غلامعلي حدادعادل، كامران سپهر و نيز احمد مسجد جامعي و چند تن ديگر از اهل قلم درباره كيومرث صابري (گل آقا) برگزار مي كند.

پزشكي
دكتر روزنفلد در برنامه خود در شبكه تلويزيوني «سي.بي.اس» در پاسخ به اين سئوال كه آيا ديفتري به قلب آسيب مي زند گفت: بيماري ديفتري كه با گلودرد آغاز مي شود به مانند سابق شيوع ندارد، ولي اگر بدون درمان رها شود به قلب آسيب مي رساند و حتي ممكن است باعث «ايست» آن شود. اين بيماري همراه با تب و مشكلات تنفسي است و با آنتي بيوتيك درمان مي شود. امر درمان اين بيماري بايد فوري باشد.

نگارستان
دوشس
006129.jpg
۱- فرانسيسكو گويا Francisco Goya
۲- تولد: فونتن دوس ۱۷۴۶ / وفات: بوردو ۱۸۲۸
۳- سبك نقاش: رومانتيسم (اين سبك از اروپا آغاز و در قرن ۱۸ و ۱۹ به آمريكا وارد شد. در اين سبك هنرمندان احساس هاي مختلف مثل عشق، پيروزي و ترس را به تصوير مي كشيدند. اين سبك در اواخر قرن نوزدهم اتمام يافت و در قرن بيستم به نام «نيورومانتيسم» احياء شد).
۴- درباره هنرمند: هرچه «گويا» به دوران پيري نزديك تر مي شود، آثارش خيالي تر شده و نوعي وحشت در آثارش ديده مي شد. او نقاشي درباري بود، اما بسياري از آثارش الهام گرفته از هنرمندان و موضوع هاي غيردرباري و معمولي بود. در زمان فونتن ۵ هزار اثر رنگ روغن ؛ نزديك به سه هزار اثر سياه قلم و ليتوگرافي داشت.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: چهره دوشس آلبا / ۱۷۹۷ / رنگ روغن روي بوم / ۱۴۸*۲۱۰ سانتي متر. دوشس آلبا، در لباس اشرافي و سراپا سياه، با توري چين دار روي سر ديده مي شود. او از اشراف زادگان مادريد بود. لباس او گرچه تك رنگ كار شده، اما نوع لباس، طرز ايستادن و كفش او نشان از اشرافيت دارد. طرز ايستادن و آسمان كاملاً صاف پس زمينه او را برجسته تر نشان مي دهد.
۶- محل نگهداري تابلو: انجمن اسپانيايي هاي آمريكا / نيويورك.

بهارستان
رستگاري رو نخواهد كرد بر انسان
كه سخت خيره مانده است
از رويارويي انسان با انسان
رنه دوپستر - ترجمه سيمين بهبهاني

داستانك
رويا
باريكه نور چاك چاك، تنها روشنايي سلول بود. دقيقه اي  يك بار لحظه  رهايي را مجسم مي كرد، اما شبيه آنچه همبندي هاي قديمي برايش تعريف كرده بودند، نمي شد.
تا اينكه با آرزوي هميشگي به خواب رفت...ناگهان پرده لطيف و نازكي كه نسيم ملايم آن را به رقص درآورده بود صورتش را نوازش كرد. چشم كه گشود، آسمان بالاي سرش بود. صداي امواج و مرغان دريا را شنيد و سينه اش از بوي نمناك باران پر شد... حسين استاد احمد خزدوز

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

گشتي در دنياي خبرها
آپارتمان حيوانات
واشنگتن: بوي تعفن يك خانه در حومه ميلواكي باعث شد همسايگان به پليس شكايت كنند. هنگامي كه مأموران وارد اين خانه شدند با صحنه عجيبي مواجه گرديدند، ۲۰۰ نوع حيوان مختلف در اين آپارتمان كوچك حبس شده بودند. در اين خانه حيواناتي چون مار، موش، لاك پشت، مرغابي، سوسمار و... به چشم مي خورد. جالب اين كه صاحبخانه، حيواناتي را كه بر اثر سوانح رانندگي كشته شده بودند، جمع آوري مي كرد و آنها را به خانه مي برد.
انجام عمل جراحي روي گوريل
سان فرانسيسكو: پزشكان، ريه يك گوريل ۲۹ ساله را از بدنش خارج كردند. عمل جراحي خارج كردن ريه اين حيوان ۱۹۱ كيلوگرمي بيش از ۵ ساعت طول كشيد.در چند سال اخير، گوريل از سرفه هاي متوالي و همچنين عفونت ريه رنج مي برد و بدنش به دارو جواب نمي داد.هنگامي كه پزشكان قفسه سينه گوريل را شكافتند متوجه شدند كه ريه راست وي تقريبا از كار افتاده است.
در قلمرو دمكراسي
چساپيك: نتيجه انتخابات شهرداري شهر «چساپيك» آمريكا واقع در كنار اقيانوس اطلس كه دو روز پيش برگزار شد نشان داد كه مشاركت در دمكراسي به ويژه در انتخابات محلي بازهم رو به كاهش گذارده است. در انتخابات اين شهر كمتر از ۲۰ درصد واجدين شرايط راي دادن، شركت كرده بودند و شهردار و اعضاي شوراي شهر از ميان كساني انتخاب شدند كه شهرت به افزايش عوارض شهري (ماليات مستغلات، اتومبيل و بنزين) دارند و درخواست تبديل مناطق مسكوني به تجاري را آسانتر مي پذيرند. گزارش روزنامه ها حاكيست همان مردمي كه از افزايش ماليات هاي شهري هراس و ناله داشتند و مي توانستند با دادن راي به نامزدهاي مخالف اين افزايش، ورق را برگردانند در انتخابات شركت نكرده بودند.
كتاب آشپزي زندانيان
پاريس: زندانيان فرانسوي اقدام به انتشار يك كتاب آشپزي كرده اند كه در اين كتاب نحوه تهيه ۱۰۰ غذاي ساده و ارزان قيمت در زندان آموزش داده شده است.چندي پيش پزشك يكي از زندان هاي فرانسه از ۶۰۰ هزار زنداني اين كشور درخواست كرد نحوه تهيه غذاهاي مورد علاقه خود را در اختيارش قرار دهند. ۶۰۰ زنداني به اين فراخوان پاسخ دادند. با استفاده از اين كتاب مي توان به راحتي در داخل سلول به تهيه غذاهاي متنوع پرداخت.
مسابقه فوتبال سياستمداران
استكهلم: سياستمداران زن در سوئد قصد دارند جهت تبليغ بيشتر رشته ورزشي فوتبال، يك مسابقه برگزار كنند.در اين مسابقه فوتبال، سياستمداران زن حزب حاكم در برابر همكاران خود در حزب مخالف دولت بازي خواهند كرد.
سال گذشته تيم ملي فوتبال زنان سوئد مقام نايب قهرماني رقابت هاي جام جهاني را كسب كرد و قرار است مربي اين تيم هدايت تيم حزب حاكم را برعهده داشته باشد.در حال حاضر ۱۰۰ تيم فوتبال زنان در سوئد ثبت شده اند اما كماكان بازيكنان مرد از امكانات بيشتري برخوردارند.
ركورد غذا نخوردن
پكن: چندي پيش ديويد بلين آمريكايي به مدت ۴۴ روز داخل يك قفس شيشه اي به زندگي پرداخت و به جز آب چيز ديگري ميل نكرد.اخيرا يك پزشك گياهي در چين مدعي شده كه ۴۹ روز را بدون خوردن غذا سپري كرده است.وي در اين مدت ۱۵ كيلوگرم وزن كم كرد. البته برخي از شاهدان مدعي شده اند اين پزشك، تعدادي قرص غذا زير ناخن هاي بلندش پنهان كرده بود و به دور از چشم مردم اين قرص ها را مي خورد.
نقشه توالت هاي پنج ستاره
سنگاپور: در آينده اي نزديك نقشه پاكيزه ترين توالت هاي كشور سنگاپور در اختيار جهانگردان قرار خواهد گرفت.
از سال گذشته مقامات سنگاپور طرحي را به نام «توالت شاد» آغاز كردند كه براساس آن توالت هاي عمومي اين كشور مانند هتل ها درجه بندي شده است.در نقشه اي كه در اختيار جهانگردان قرار مي گيرد موقعيت مكاني توالت هاي پنج ستاره اين كشور مشخص شده و جهانگردان قادر خواهند بود، نقشه ها را از فرودگاه ها و كيوسك هاي اطلاع رساني دريافت كنند.در كشور ۴ ميليون نفري سنگاپور، انداختن آب دهان و آدامس روي زمين و استفاده نكردن از سيفون توالت ها جريمه دارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۲۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۵ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲ دقيقه

گل و گياه
ماگنوليا زمستانه
006126.jpg
نام علمي: Magnolia Soulangeana
خانواده: MAGNOLIACEAE
درخت كوچك يا درختچه خزان كننده به بلندي و گستردگي ۶ متر است گلهاي درشت جامي شكل، معطر و صورتي، ارغواني و سفيدرنگ آن قبل از برگها از اوايل بهار تا اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر رسيده در پاييز و تهيه قلمه هاي نيمه رسيده در تابستان امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |