دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۴ - May 10, 2004
يك كارشناس انرژي:
اوپك بايد نقش فعالتري در بازارهاي نفت بازي كند
گروه اقتصادي: در پي افزايش شديد قيمت نفت در بازارهاي جهاني و نگراني از تأثير منفي اين وضعيت بر رشد اقتصاد جهان، فشار بر اوپك براي افزايش توليد افزايش يافته است.
در اين زمينه دكتر نرسي قربان كارشناس امور انرژي در گفتگو با همشهري با اشاره به اينكه افزايش قيمت نفت به دليل كاهش توليد اوپك نيست، اگرچه هرگونه افزايش عرضه در هر بازاري بر روي قيمت ها اثر كاهش دهنده دارد گفت: اوپك در اجلاس اخير خود سقف توليد را به ۵/۲۳ ميليون بشكه در روز رساند ولي در واقع ۵/۲ تا ۳ ميليون بشكه بيشتر از سقف تعيين شده توليد و عرضه مي كند. به اين ترتيب در عمل كاهش توليد اوپك عملي نشده است و افزايش قيمت ها در اثر عوامل ديگري بوده است. وي افزود: البته اگر اوپك به طور رسمي توليد خود را افزايش دهد از نظر رواني بر بازار تأثير خواهد داشت و موجب كاهش نسبي قيمت ها مي شود.
وي در مورد آثار سياست هاي دولت آمريكا در زمينه انرژي و جنگ در عراق بر افزايش قيمت نفت گفت: سياست هايي كه منجر به ايجاد تنش در خاورميانه شده، بويژه سياست هايي كه در عراق دنبال مي شود در اين زمينه موثر بوده است، بويژه كه پيش بيني افزايش توليد اين كشور به حدود ۲/۲ ميليون بشكه نيز تحقق نيافته است و در حال حاضر كمتر از ۲ ميليون بشكه است.
عدم تحقق توليد عراق كه به اعمال سياست كاهش توليد اوپك نيز منجر شده است خود يكي از عوامل موثر در افزايش قيمت ها است. علاوه بر اين وقوع انفجار در بندر يمبوع عربستان سعودي و نگراني بازار نفت از ادامه اين حوادث به انتظار افزايش قيمت در بازار دامن زده و خريد نفت خام را افزايش داده است. اين حوادث با توجه به انفجارهاي اخير در تأسيسات نفتي عراق نيز به طور مستقيم بر رشد قيمت ها اثر داشته است.اين حوادث و ناآرامي ها در خاورميانه به همراه افزايش تقاضا در آمريكا، هند و چين همزمان به بحران قيمت ها دامن زده است.
اين كارشناس موسسه مطالعات خزر در پاسخ به اين سئوال كه رشد قيمت ها تا چه حد امكان افزايش دارد و آثار آن بر بازار چيست، گفت: پيش بيني رشد قيمت ها بويژه در شرايطي كه به عوامل و حوادث سياسي گره خورده است به هيچ وجه امكان ندارد. اگر مسائل جاري سياسي فروكش كند به طور قطع قيمت ها كاهش مي يابد. اما اگر رشد قيمت ها ادامه يابد و اوپك به عنوان يك سازمان مهم در اين زمينه نتواند نقش داشته باشد، بدون شك در درازمدت اين رشد قيمت ها به نفع هيچ كس نيست.
در صورت ادامه اين روند انرژي هاي جايگزين مطرح مي شود و سرمايه گذاري در منابع نفتي كه اقتصادي نيست مثل درياي خزر انجام مي شود. هرگونه تغيير در اين زمينه در آينده و روند بعدي بازار به تغييرات عمده اي منجر مي شود و بر عرضه و تقاضا تأثير خواهد گذاشت. اوپك در حال حاضر مي تواند با تغيير معيار قيمتي و افزايش توليد، نقش خود را در بازار حفظ كند. اين سازمان به دليل كاهش ارزش دلار مي تواند محدوده قيمت اوپك را از ۲۲ تا ۲۸ دلار به ۲۵ تا ۳۰ يا ۳۲ دلار افزايش دهد و در اين زمينه اقدام مؤثري انجام دهد.

مقررات پيشگيري و مبارزه با رشوه در دستور كار دولت قرار گرفت
مديركل دفتر بهبود مديريت و ارزيابي عملكرد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: مقررات و ضوابط پيشگيري و مبارزه با رشوه در دستگاه هاي اجرايي براي تصويب نهايي در دستور كار دولت قرار گرفت.
محمدعلي دارياني ديروز در گفت و گو با ايرنا گفت: اين مقررات كه به تصويب شوراي عالي اداري رسيده، با تصويب دولت قابل اجرا است.وي افزود: براساس مقررات جديد دستگاه هاي دولتي بايد در جهت پيشگيري و مبارزه با رشوه نسبت به شفاف سازي مراحل انجام خدمات، اطلاع رساني مناسب به مردم، اصلاح و كوتاه كردن روشهاي امور خدماتي قابل ارائه به مردم، اقدام كنند.

توزيع ۶ ميليون قوطي شيرخشك يارانه اي
گروه اقتصادي: در پي درخواست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از شوراي اقتصاد براي تعيين ميزان واردات و توزيع شير خشك يارانه اي در سال ۱۳۸۳، اعضاي اين شورا در جلسه اين هفته خود با تأكيد بر ادامه سياست تشويق و حمايت از تغذيه با شير مادر، با تأمين و توزيع ۶ ميليون قوطي شيرخشك يارانه اي موافقت كردند.در نخستين جلسه شوراي اقتصاد در سال جاري همچنين با درخواست وزارت نفت درخصوص استفاده از تسهيلات مالي خارجي براي اجراي طرح هاي اتيل بنزن و استايرين و درخواست وزارت نيرو درخصوص استفاده از تسهيلات مالي خارجي براي اجراي طرح نيروگاه تلمبه ذخيره اي سياه بيشه موافقت شد.

معاون فرهنگي و تبليغاتي ستادكل نيروهاي مسلح:
تا زمان لغو قرارداد با شركت تركيه اي فرودگاه امام بسته خواهد بود
فرودگاه امام روز گذشته بعد از گذشت حدود سه ماه از افتتاح رسمي آن توسط رياست جمهوري شاهد به زمين نشستن اولين پروازي بود كه ۳۶ سال براي آن انتظار مي كشيد، اما اطلاعيه ستادكل نيروهاي مسلح باعث شد تا دومين پرواز كه از دبي به تهران صورت گرفت در فرودگاه اصفهان به زمين بنشيند. و به اين ترتيب فرودگاه امام از سوي ستاد كل نيروهاي مسلح، بسته اعلام شد.
عليرضا افشار، معاون فرهنگي و تبليغاتي ستادكل نيروهاي مسلح ديروز در حالي كه حوادث روزهاي اخير را باعث وارد آمدن خسارت هاي مالي و حيثيتي به كشور دانست، واگذاري خدمات فرودگاه امام به يك شركت تركيه اي و عدم تأمين شرايط امنيتي را عامل اصلي بسته شدن فرودگاه امام معرفي كرد.
افشار به خبرنگاران گفت: ستاد كل نيروهاي مسلح مسئول برقراري امنيت و حفاظت فرودگاه است و با توجه به مصوبه شوراي عالي امنيت ملي، هرگونه قرارداد با شركت هاي خارجي در مورد هندلينگ، بار غرفه ها و فروشگاه هاي ترمينال و ترانزيت فرودگاه بايد لغو شود.وي با تأكيد بر شرايط ويژه امنيتي حاكم بر فرودگاه امام خاطرنشان كرد: متأسفانه خبر عقد قرارداد با شركت هاي خارجي احتمال ايجاد مشكلات امنيتي در اين نقطه را فراهم مي كند.
افشار خاطرنشان كرد: بر اساس اعلام شوراي عالي امنيت ملي ضريب حفاظت و امنيت در فرودگاه جديد مانند ساير فرودگاه ها نيست.وي گفت: اواسط فروردين سال جاري دبير شوراي عالي امنيت ملي طي يك ابلاغ از وزارت راه و ترابري خواست كه قرارداد با تركيه لغو شود و رئيس جمهور نيز شخصاً اعلام كرد كه اين قرارداد حتي اگر منجر به پرداخت خسارت باشد بايد لغو شود.
افشار با اظهار تعجب از پرواز دوم فرودگاه امام به سمت اصفهان گفت: پرواز دوم منطقاً بايد در فرودگاه مهرآباد مي نشست كه با تعجب به سمت فرودگاه اصفهان رفت.
وي خاطرنشان كرد كه پرواز نخست نيز به درخواست رياست جمهور و به احترام ايشان برگزار شد.
افشار لغو قرارداد با شركت تركيه اي و واگذاري خدمات فرودگاه امام به شركت هاي داخلي را شرط برقراري امنيت در فرودگاه امام دانست.

در ازاي ۸۰۰ ساعت آموزش
كاركنان دولت گواهي نامه معادل فوق ليسانس دريافت مي كنند
كاركنان دولت به ازاي هر ۱۷۶ ساعت آموزش در حين كار يك ماه حقوق و فوق العاده و يك سال تعجيل در ارتقاء شغل دريافت مي كنند.
به گزارش ايسنا سيد احمد طباطبايي - مديركل دفتر آموزش و بهسازي نيروي انساني سازمان مديريت و برنامه ريزي - در نشست هفته نامه بازار كار در يازدهمين جشنواره مطبوعات افزود: اين كار در راستاي تناسب شغل با شاغل و توانمندسازي كاركنان دولت صورت مي گيرد و در آينده نزديك به مرحله اجرا درمي آيد.
وي افزود: كاركنان دولتي كه ۱۲۰۰ ساعت آموزش را در كارنامه خود داشته باشند مي توانند به يك سطح و رتبه بالاتر ارتقاء يابند كه البته نمي تواند در يكسال صورت گيرد. حداقل بايد طي ۱۰ سال انجام شود و اگر هزار ساعت آموزش ببينند گواهي نامه تخصصي كه معادل ليسانس است دريافت مي كنند و در صورت گذراندن ۸۰۰ ساعت آموزش فوق ليسانس دريافت مي كنند.

بزرگترين كارخانه كاغذسازي كشور راه اندازي شد
كارخانه كاغذسازي بيدستان، بزرگترين كارخانه كاغذسازي ساخت ايران در صفاشهر (دهبيد) استان فارس به بهره برداري رسيد.
به گزارش ايسنا رئيس هيات مديره كارخانه كاغذسازي بيدستان- افزود: «تمام مراحل طراحي و ساخت كارخانه در كشورمان صورت گرفته و دولت در ساخت آن هيچ كمكي نكرده و اين كارخانه فقط با ياري مردم شهر راه اندازي شده است.»

گفت وگوي امروز
تعطيلي فرودگاه امام
گروه اقتصادي: هنوز مدت زمان اندكي از آغاز به كار فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) نگذشته بود كه ستاد كل نيروهاي مسلح از فرود هواپيماي ايران اير كه دوبي را به مقصد فرودگاه امام خميني ترك كرده بود ممانعت به عمل آورد و اين هواپيما به ناچار به سوي فرودگاه اصفهان هدايت شد. تلاش وزير راه و ترابري براي رفع مشكلات ناشي از بسته شدن باند فرودگاه نظامي و اجازه فرود به هواپيماي مذكور نيز نتيجه اي دربر نداشت.با ميرعلي اشرف عبدالله پوري حسيني عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي پيرامون آثارمثبت و منفي اين رويداد گفت وگو كرده ايم.
***
* راه اندازي فرودگاه امام خميني(ره) چه آثار اقتصادي را در پي خواهد داشت؟
- اين فرودگاه از آن جهت كه داراي استانداردهاي جديد پروازي است با استقبال شركت هاي هواپيمايي خارجي مواجه بود و اين شركت ها قبلاً از آنجا كه فرودگاه مهرآباد با گسترش شهر تهران در داخل شهر قرار گرفته بود و بايد هزينه بالايي را براي بيمه به هنگام پرواز از اين فرودگاه مي پرداختند رغبت كمتري براي پرواز از فرودگاه مهرآباد داشتند كه با فعال شدن فرودگاه امام اين معضل مرتفع مي شد.انتظار داشتيم با فعال شدن اين فرودگاه پروازهاي بين المللي گسترش يافته و شركت هاي متعدد هواپيمايي خارجي براي مسافرت به تهران از طريق فرودگاه مذكور رغبت بيشتري داشته باشند. پيش بيني شده بود تا فرودگاه امام وزنه اي در پروازهاي منطقه اي و فرامنطقه اي باشد و گرچه به دليل جنگ و مشكلاتي كه داشتيم راه اندازي اين فرودگاه بيش از ۳ دهه به تأخير افتاد و از انگيزه و هدف اوليه مدنظر براي افتتاح اين فرودگاه تا حدودي فاصله گرفتيم اما اميدواريم بتوانيم با تلاشي كه مسئولان ذي ربط به عمل مي آورند به قسمتي از جايگاهي كه براي اين فرودگاه تعريف شده دسترسي پيدا كنيم.
* آثار و تبعات اقتصادي ناشي از تعطيلي اين فرودگاه چيست؟
- صرف نظر از اين كه در حادثه پيش آمده كه منجر به تعطيلي فرودگاه امام شد چه شخص يا اشخاصي مقصر هستند در يك كلام بايد گفت اين تعطيلي موجب لطمه سياسي براي كشورمان شده و چون در آغاز راه اندازي اين فرودگاه بوديم شايد  آثار منفي اقتصادي تعطيلي آن به اندازه تبعات منفي سياسي ناشي از اين كار وحشتناك نباشد چرا كه انصافاً از نظر سياسي لطمه خورديم.
وقوع اين اتفاقات موجب مي شود تا چهره ناخوشايندي از جمهوري اسلامي ايران در سطح جهاني ترسيم شود و سرمايه گذاران خارجي نيز چنين برداشت كنند كه شايد در كشورمان حاكميت قانون كم رنگ و اعمال مديريت ها با ضعف روبرو است كه اين امر براي كساني كه قصد سرمايه گذاري و هزينه كردن پول در كشورمان را دارند ناخوشايند و خطرناك است.گرچه در جريان ريز قرارداد شركت ترك نيستم و نمي توانم در اين زمينه اظهارنظر كنم اما بايد مديريت از سوي همه دست اندركاران به نحوي اعمال مي شد كه اين جنجال به بار نمي آمد.

براساس گزارش مؤسسه بين المللي بيزينس مونيتور
ريسك اقتصادي ايران كاهش يافت
گروه اقتصادي: مؤسسه بين المللي بيزينس مونيتور (BMI) در آخرين گزارش خود از كاهش ريسك اقتصادي در ايران خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما در گزارش اين موسسه كه وظيفه آن سنجش ريسكهاي اقتصادي و سياسي، در كشورهاي مختلف جهان است، آمده است: شاخص ريسك اقتصادي در ايران به عدد ۵۹ افزايش يافت در حالي كه پيش از اين، شاخص مذكور ۵۸ بوده است.
بنابراين گزارش موسسه BMI براي سنجش ريسك اقتصادي به كشورهاي مختلف جهان عددي بين يك تا صد را اختصاص مي دهد كه عدد ۲۰۰ و يك بهترين و بدترين شاخص است.
اين گزارش حاكي است كه موسسه بين المللي بيزينس مانيتور شاخص ريسك اقتصادي خود را براساس نرخ تورم، مازاد يا كسري در تراز تجاري و مالي و مديريت بدهيها مورد سنجش قرار مي دهد.
اين موسسه ريسك اقتصادي را در كوتاه مدت و بلندمدت مورد بررسي قرار مي دهد كه در بلندمدت عواملي چون رشد اقتصادي، بيكاري نرخ ارز و بهره مورد بررسي قرار مي گيرد.
در گزارش بيزينس مانيتور در خصوص شاخص ريسك اقتصادي در ايران آمده است: ايران طي دو سال گذشته شاهد رشد درآمدهاي نفتي بوده كه همين عامل باعث عملكرد بهتر اقتصادي اين كشور شده است.
آمار منتشر شده توسط موسسه بيزينس مانيتور حاكي از آن است كه متوسط - ريسك اقتصادي كوتاه مدت در بازارهاي جهاني و منطقه خاورميانه به ترتيب ۶/۶۱ و ۶۳ بوده كه به اين ترتيب شاخص ريسك اقتصادي ايران در كوتاه مدت نزديك به متوسط منطقه و جهان بوده است.
در اين گزارش آمده است: كويت،  بحرين و عربستان سعودي با شاخص ۸۱، ۷۶ و ۷۲ صاحب بهترين رتبه بوده اند.
شاخص ريسك اقتصادي كشورهايي چون مصر،  اردن ،تركيه و امارات نيز به ترتيب ۶۲ ، ۶۲ ، ۴۶ و ۷۷ بوده است.اين گزارش حاكي است كه موسسه بيزينس مانيتور علاوه بر سنجش ريسك اقتصادي در كوتاه مدت و بلند مدت كشورهاي جهان را براساس شاخص ديگري تحت عنوان فضاي كسب و كار بررسي مي كند.
در گزارش اين موسسه آمده است كه ايران در خصوص فضاي كسب و كار با بدست آوردن عدد ۶/۴۴ در بين ۱۰۴ كشور جهان رتبه ۸۱ را دارد.بنابراين گزارش شاخص فضاي كسب و كار ايران در گزارشهاي قبلي ۴/۴۴ بوده كه از رشد دو دهم درصدي حكايت مي كند.وضعيت سرمايه گذاري داخلي و خارجي، رقابت پذيري، درجه بازبودن اقتصاد و اوضاع سياسي از جمله مهمترين عوامل مؤثر در بررسي فضاي كسب و كار در يك كشور است.
متوسط شاخص فضاي كسب و كار در جهان و خاورميانه به ترتيب ۶۱ و ۷/۵۹ است.
مؤسسه بيزينس مانيتور براساس دو شاخص اقتصادي و فضاي كسب و كار و همچنين شاخص ريسك سياسي، شاخص تركيبي را بدست مي آورد و براساس آن ۱۰۴ كشور جهان را رده بندي مي كند.
در آخرين گزارش بيزينس مانيتور شاخص تركيبي ايران ۴۸ بوده كه نسبت به گزارش هاي قبلي چندان تغيير نكرده است.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۶۴
ساختمان اصفهان
۵۵۴
معادن منگنزايران
۱۸۸
كاغذ سازي كاوه
۱۱۳
توسعه فارس
۱۲۷
سامان گستراصفهان
۱۲۰
سرمايه گذاري آذربايجان
۷۰
شوكو پارس
۱۷۱
تكنو تار
۱۶۰۲
سيمان شرق
۷۰۲
پتروشيمي آبادان
۱۹۵
آبفر
۷۷
گرجي
۱۹۰
مارگارين
۱۱۷
سرمايه گذاري ملي
۶۹
داده پردازي ايران
۷۱
فرآورده هاي تزريقي
۳۴
گلتاش
۴۷
قطعات فولادي
۳۵
ايتالران
۱۵۲
سايپا آذين
۱۲
صنعتي پيام
۳۲
مهرام
۵۵
صنعتي بهشهر
۶۲
صنايع شيميايي
۱۵۰
خدمات انفورماتيك
۶۴
باما
۳۴
قند نقش جهان
۱۱
پاكسان
۷
سرمايه گذاري صنعت نفت
۵
قند تربت جام
۶۲
سيمان فارس وخوزستان
۱۵
ايران ترانسفو
۳
سرمايه گذاري ملت
۲
فارسيت دورود
۳
ماشين سازي نيرو محركه
۳
سرمايه گذاري بوعلي
۳
پارس توشه
۲
صنعت و معدن
۱
ايران مرينوس
۲
پتروشيمي خارك
۳-
سيمان سپاهان
۱-
پگاه اصفهان
۱-
لنت ترمز
۱-
آهنگري تراكتورسازي
۱-
مس شهيد باهنر
۴-
رازك
۱-
تولي پرس
۶-
مواد اوليه داروپخش
۲۱-
سيمان اروميه
۱-
آبگينه
۲-
لبنيات پاك
۳-
شيشه قزوين
۶-
دارويي لقمان
۴-
لوله وماشين سازي
۳-
آذرآب
۱۶-
سايپا
۴-
كف
۲۱-
روزدارو
۲۴-
سيمان كارون
۳۸-
داروسازي عبيدي
۱۱-
سرمايه گذاري غدير
۱۳-
حمل و نقل پتروشيمي
۳۰-
سايپا ديزل
۲۰-
سرمايه گذاري بانك ملي
۹۰-
سيمان تهران
۷۵-
سرمايه گذاري البرز
۴۶۳-
صنعتي دريايي(صدرا)

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۱۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۵۸
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۱۹۴

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |