دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۴ - May 10, 2004
روزنامه انگليسي گاردين:
شكنجه زندانيان عراقي سازمان يافته بود
ماجراي بدرفتاري زندانبانان آمريكايي و انگليسي با زندانيان عراقي همچنان در صدر خبرهاي عراق قرار دارد. اين بحث ها پس از آنكه دونالدرامسفلد وزير دفاع آمريكا رسماً از مردم عراق عذرخواهي كرد اكنون بر دو موضوع متمركز شده است. اول بحث كناره گيري يا بركناري رامسفلد مطرح است و دوم شناسايي ساز و كارهايي كه به اين شكنجه ها منجر شد. دولت آمريكا بدرفتاري هاي گزارش شده را، رفتار خودسرانه زندانبانان اعلام كرده است اما رسانه هاي آمريكا و اروپا مي گويند اين نتيجه عمليات سازمان يافته است.
بي.بي.سي ديروز نيز مانند روزهاي گذشته از ادامه فشارهاي رسانه اي و سياسي بر رامسفلد خبر داد اما تاكيد كرد جورج بوش و ديك چني معاون وي به همراه كاندوليزارايس مشاور امنيت ملي بوش گفته اند تا آخر در كنار رامسفلد مي مانند.
درباره انگيزه بدرفتاري با زندانيان عراقي نيز منابع اطلاعاتي در ارتش انگليس روز شنبه فاش كرده اند شكنجه هايي كه نظاميان اين كشور بر ضد شهروندان عراقي اعمال مي كنند، شكنجه هايي است كه در مراكز آموزشي نيروهاي ويژه به سربازان آموزش داده مي شود.
روزنامه «گاردين» چاپ لندن روز شنبه از قول منابع اطلاعاتي در ارتش انگليس و سرويس هاي جاسوسي اين كشور نوشت كه سربازان نيروهاي ويژه را در مراكز آموزشي تحت اينگونه شكنجه هاي رواني قرار مي دهند تا در آنها مصونيت ايجاد كنند كه در صورت دستگير شدن و قرار گرفتن تحت اين شكنجه ها بتوانند از خود مقاومت نشان دهند.
ادعاهاي مشابهي نيز درباره رفتار زندانبانان آمريكايي شده است.
در همين حال فرانكو فراتيني، وزير امور خارجه ايتاليا بدرفتاري نظاميان آمريكايي با زندانيان عراقي را شكنجه توصيف كرد و چنين رفتارهايي را عامل بدنامي نيروهاي خارجي مستقر در عراق دانست.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، فراتيني در اظهاراتي خطاب به خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در مورد شكنجه زندانيان عراقي اينگونه اقدامات را عامل بدنامي نيروهاي اشغالگر عراق دانست كه ايتاليا نيز در زمره آنان است. وي گفت: اين اقدامات روند ايجاد عراقي آزاد را به مخاطره مي افكند.
براساس اين گزارش فراتيني از دولت آمريكا خواست در رابطه با بدرفتاري نظاميان آمريكايي با زندانيان عراقي تحقيق كند و تهديد كرد در صورت اهمال آمريكا در اين زمينه ايتاليا نيروهايش را از عراق خارج مي كند.
از سوي ديگر گروهي از هواداران مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق ديروز در بغداد دست به تظاهرات زدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، اين تظاهرات براي محكوم كردن شكنجه اسيران عراقي توسط نيروهاي اشغالگر برگزار شد.

كمونيست هاي اروپا حزب تشكيل دادند
صدها نفر از نمايندگان ۱۶ حزب چپگراي كمونيست از سراسر اتحاديه اروپا براي تشكيل كنگره قدرتمندي به نام «حزب نوين چپگراي اروپا» در رم گرد هم آمدند.
شبكه تلويزيوني يورونيوز ديروز با اعلام اين مطلب افزود: در اين مجمع كه با شركت نمايندگاني از كشورهاي مختلف جهان از جمله آلمان، يونان و اسپانيا برگزار گرديده قرار است رهبر اين حزب به عنوان نامزد انتخابات پارلماني اتحاديه اروپا كه در اواسط ماه ژوئن برگزار مي شود، انتخاب شود.
گفته مي شود «فاستو برتينوتي» رهبر كمونيستهاي ايتاليا به عنوان اولين رهبر حزب مزبور انتخاب شود.
وي در مصاحبه اي گفت هدف از تشكيل اين حزب ايجاد حزبي فعال و قدرتمند براي آينده بوده و نه يك حزب حاشيه اي.

رئيس جمهور چچن ترور شد
006132.jpg
احمد قديراف رئيس جمهوري چچن و ژنرال والري بارانوف فرمانده نيروهاي روسيه در چچن بر اثر انفجار بمب كشته شدند.
به گزارش خبرگزاريها از گروزني در اين انفجار كه در جريان مراسم سالگرد پيروزي روسيه بر ارتش آلمان نازي رخ داد ۱۴ نفر كشته و ۴۰ نفر زخمي شدند.
تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را برعهده نگرفته است.
مقام هاي چچن شاميل باسايف يكي از رهبران شورشيان چچني رامسئول انفجار معرفي كرده  اند.
يك منبع امنيتي در چچن كه نام و عنوانش ذكر نشده است به خبرگزاري اينترفكس افزود: تحقيقات اوليه بيانگر انجام اين حمله به وسيله گروه تحت فرماندهي باسايف است.
روسيه تهديد كرده است كه انتقام اين حمله را از عوامل آن خواهد گرفت.
پس از مرگ احمد قادرف رئيس جمهوري جمهوري خودمختار چچن نخست وزير اين جمهوري به عنوان كفيل رياست جمهوري آن تعيين شد.
كاخ كرملين با انتشار بيانيه اي ضمن اعلام اين خبر افزود: براساس ماده ۷۶ قانون اساسي چچن سرگئي آبرامف نخست وزير اين جمهوري به عنوان كفيل رياست جمهوري فعاليت خواهد كرد.

ديروز در قاهره آغاز شد
مذاكره درباره اصلاحات در جهان عرب
وزراي امور خارجه كشورهاي عضو اتحاديه عرب صبح ديروز در قاهره نشست خود را به منظور بررسي مسئله بحث انگيز اصلاحات در جهان عرب آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از قاهره، مسئله ايجاد اصلاحات در ساختار كشورهاي عرب علت اصلي به تعويق افتادن نشست سران اتحاديه عرب در مارس گذشته در تونس بود.
در همين حال روزنامه كويتي القبس نوشت: مسئله اصلاحات در جهان عرب، كشورهاي عرب را به دو بلوك شرق عرب و غرب عرب تقسيم كرده است. به گزارش واحد مركزي خبر، اين روزنامه مي افزايد: كشورهاي حامي طرح اصلاحات پيشنهادشده از سوي عربستان سعودي، بلوك شرق عرب و كشورهاي حامي اصلاحات مورد نظر آمريكا كه به نام طرح خاورميانه بزرگ معروف است بلوك غرب عربي ناميده مي شوند.
براساس اين گزارش، بلوك شرق جهان عرب با اضافه كردن اصطلاحاتي از قبايل حقوق زن، حقوق بشر، تغيير منابع درسي براساس مقتضيات زمان و گامهايي به سوي دموكراسي مخالف است.

كوتاه از سياست جهان
سفر شارون به آمريكا لغو شد
آريل شارون نخست وزير اسرائيل در جلسه ديروز كابينه اعلام كرد سفر برنامه ريزي شده خود به آمريكا را لغو كرده است.به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، شارون علت لغو اين سفر را اعلام نكرد ولي ناظران معتقدند درپي بروز اختلاف بين اعضاي حزب ليكود و وزيران اين حزب بر سر طرح عقب نشيني از نوار غزه، شارون چنين تصميمي اتخاذ كرده است.
بازداشت ۵ تونسي و الجزايري در ايتاليا
پليس ايتاليا در عملياتي بر ضد محافل اسلامگرا در شهر فلورانس پنج تبعه تونسي و الجزايري را به اتهام روابط با شبكه تروريستي القاعده بازداشت كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رم، منابع پليس ايتاليا ديروز با اعلام اين خبر افزودند اين پنج نفر كه از اعضاي گروه اسلامگراي انصار الاسلام هستند ماموريت داشتند افراد داوطلب را براي حملات انتحاري بر ضد اهداف و منافع غرب در عراق جذب كند.
منابع پليس ايتاليا افزودند ماموران پليس تاكنون سيزده نفر را در استانهاي توسكان و ليگوري در شمال غرب اين كشور بازجويي كرده اند و اين عمليات همچنان ادامه دارد.
آينده بهتر، بدون بلر
نظرسنجي روزنامه «ميل ان ساندي» چاپ لندن نشان مي دهد در صورتي كه توني بلر نخست وزير انگليس همچنان به كار خود ادامه دهد، حزب كارگر اين كشور تمامي فرصت هاي پيروزي در انتخابات را از دست خواهد داد.
به گزارش شبكه خبري العربيه، اين روزنامه انگليسي افزود: اگر بلر رياست حزب كارگر انگليس را بر عهده داشته باشد، اين حزب مي تواند ۳۶ درصد آرا را كسب كند و اين در حالي است كه ۴۰ درصد به حزب مخالف محافظه كاران راي خواهند داد.براساس اين گزارش، در صورتي كه «گردون براون» وزير كنوني دارايي انگليس به جاي بلر رياست حزب كارگر را در اختيار بگيرد، اين حزب ۳۹ درصد آرا يعني همان نسبتي كه محافظه كاران به دست مي آوردند را به خود اختصاص خواهد داد.روزنامه مزبور در ادامه افزود: اگر بلر بخواهد وارد انتخابات شود، ۴۱ نماينده حزب كارگر كرسي هاي خود را در پارلمان از دست خواهند داد.
براساس اين نظرسنجي، ۶۰ درصد مردم انگليس عملكرد بلر را بد مي دانند و ۳۸ درصد نيز از وي راضي هستند.
در همين حال، ۶۰ درصد نيز معتقدند وزير دارايي از توانايي بهتري نسبت به بلر برخوردار است و ۳۰ درصد چنين ديدگاهي را رد كردند.
در همين حال سرديويد پاتنام نماينده مجلس اعيان انگليس و دوست توني بلر خواستار كناره گيري وي شد.
جنوب تايلند بار ديگر ناآرام شد
ناآرامي ها در جنوب تايلند پس از ديدار نخست وزير اين كشور كه بدنبال كشتار خونين هفته گذشته از اين منطقه بازديد كرده بود، بار ديگر اوج گرفت.
تاكسين شيناواترا روز جمعه در بازديد از اين منطقه ضمن ديدار شماري از مردم خواستار كمك آنان با دولت براي كنترل اين بحران شد.
به گزارش ايرنا از كوالالامپور به نقل از روزنامه «بانكوك پست»، موج تازه ناآرامي ها با كشته شدن يك نيروي امنيتي در استان جنوبي تايلند از سر گرفته شد.
براساس اين گزارش، «پرونگ بونپرادون» رئيس پليس منطقه جنوب استان «ناراتيوات» گفت: «كاچورن چايليم» با ضرب گلوله كشته شده است.
برخي از منابع نظامي نيز از كشته شدن معاون دهداري اين منطقه خبر دادند.
ناآرامي هاي مناطق جنوبي تايلند كه از تاريخ ۴ ژانويه سال جاري ميلادي (۱۴ ديماه سال گذشته) با حمله به پايگاه نظامي ارتش اين كشور و ربودن مهمات آن در استان ناراتيوات آغاز شد تاكنون دستكم ۱۷۰ كشته بر جا گذاشته است كه ۱۱۲ تن آنان در روز ۲۹ آوريل (۱۰ ارديبهشت) بر اثر حمله نيروهاي دولتي جان باختند.
اعتراض به نژادپرستي در نيوزيلند
دو هزار تن از مهاجرين آسيايي تبار ساكن شهر «كرايست چرچ» واقع در جزيره جنوبي نيوزيلند با شركت در تظاهراتي نسبت به رفتارهاي نژادپرستانه از سوي سفيدپوستان اين شهر اعتراض كردند.
به گزارش ايرنا از كوالالامپور به نقل از روزنامه «نيوزيلند هرالد»، تظاهركنندگان ضمن اعتراض به افزايش احساسات منفي سفيد پوستان عليه مهاجرين آسيايي تبار ساكن اين شهر، خواستار توجه مسئولان به اين امر شدند.
خانم «پانس وونگ»، نماينده آسيايي تبار پارلمان و خانم «غزاله انور» از اساتيد پاكستاني الاصل دانشگاه كانتربري شهر كرايست چرچ در جمع تظاهر كنندگان سخنراني كردند.
به نوشته اين روزنامه ، مور شهردار كرايست چرچ كه به بهانه افزايش تنش نژادي در شهر با اين تظاهرات مخالفت كرده بود ، از ليست سخنرانان اين مراسم حذف شد.
علت انفجار در بيت المقدس
علت انفجار و آتش سوزي در بخش عرب نشين شرق بيت المقدس كه روز شنبه رخ داد،  نشت گاز و انفجار كپسول گاز بوده است.شبكه تلويزيوني يورونيوز ديروز با اعلام اين مطلب افزود: بررسي هاي اوليه حاكي از آن است و به نظر نمي رسد عوامل ديگري در آن دخالت داشته باشد.
پيشتر گفته شده بود، افراطيون يهودي كه قصد حملاتي عليه مسلمانان فلسطيني را داشتند اقدام به جمع آوري مواد منفجره كرده بودند و انفجار اين مواد موجب بروز حادثه مذكور شد اما پليس هر گونه احتمالي را در اين خصوص منتفي دانست.به گفته يورونيوز براثر اين انفجار سه فلسطيني به شدت مجروح شدند كه به بيمارستان انتقال يافتند و سه تن ديگر نيز جراحات سطحي برداشتند.
جشن پيروزي بر هيتلر در ميدان سرخ
مراسم گراميداشت پنجاه و نهمين سالگرد شكست ارتش نازي و پيروزي روسيه در جنگ جهاني دوم بر ارتش هيتلر ديروز در ميدان سرخ مسكو برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، در جريان برگزاري اين مراسم هيچ موشك هسته اي يا تسليحات ديگري همانند دوران جنگ سرد در شوروي سابق كه مسكو تلاش داشت توان نظامي خود را در برابر غرب به معرض نمايش گذارد، به چشم نخورد و به جاي آن حدود ۵ هزار ارتشي و افسر نظامي براي شركت در اين مراسم در مسكو گردهم آمدند.

امام جمعه نجف:
نيروهاي مقتدي صدر اين هفته از نجف مي روند
امام جمعه شهر نجف اشرف ديروز در نشستي با جمعي از رؤساي عشاير، بزرگان و روحانيون اين شهر اعلام كرد كه عقب نشيني جيش المهدي نيروهاي مقتدي صدر از نجف در هفته جاري آغاز مي شود.
به گزارش ايرنا از نجف اشرف، صدرالدين قبانچي گفت: با عقب نشيني جيش المهدي از نجف، اهالي امنيت اين شهر را در دست مي گيرند و پليس نيز مسوول اصلي تامين امنيت شهر خواهد بود. وي به مواضع مراجع ديني در قبال مسائل جاري شهر نجف اشاره كرد و افزود: مواضع همه مراجع و در راس آنها آيت الله سيستاني، دفاع از مقدسات ديني، حفظ جان مردم و جلوگيري از خون ريزي است. قپانچي همچنين با حضور در يك نشست خبري گفت: در صورت عقب نشيني جيش المهدي از نجف و ادامه ناآرامي ها از سوي نيروهاي آمريكا و ورود آنها به داخل شهر، مردم نجف با اشغالگران به گونه اي ديگر برخورد خواهند كرد.
وي مسئول اصلي ناآرامي هاي اخير در نجف را عناصر وابسته به رژيم سابق بعث عراق دانست و افزود: نه شيعيان ونه اهل سنت در اين ناآرامي ها نقش نداشتند بلكه اين بعثي ها هستند كه مي خواهند عراق را با ترفندها و فتنه انگيزي هاي خود به هرج و مرج بكشانند. قبانچي از بازگشت عناصر حزب بعث به شدت انتقاد كرد و افزود: اينك در اين برهه حساس كه عناصر بعث قصد بازگشت به قدرت را دارند نقش مردان پاك طينت عراق مهمتر شده و آنها بايد مردم را در برابر اين خطر ياري كنند. امام جمعه شهر مقدس نجف اشرف، رسانه هاي ماهواره اي عرب زبان را به فتنه انگيزي در بين مردم عراق متهم كرد و گفت: برخي شبكه هاي ماهواره اي دوست نيز متاسفانه به دنبال چنين سياستي افتاده اند.
شهر مقدس نجف ديروز همچنين شاهد راهپيمايي گسترده سران عشاير، بزرگان و اهالي بود.
اين راهپيمايي از مقابل دفتر مركزي مجلس اعلاي انقلاب اسلامي تا مقابل منزل آيت الله سيستاني انجام شد. در اين راهپيمايي مردم شعارهايي در زمينه وحدت، اتحاد و مخالفت با تفرقه سر دادند و نيروهاي آمريكايي را از ورود به شهر بر حذر داشتند.

نيويورك تايمز فاش كرد:
فشار آمريكا بر اخضر ابراهيمي درباره تركيب دولت آينده عراق
006138.jpg
روزنامه نيويورك تايمز از فشار دولت آمريكا بر اخضر ابراهيمي فرستاده ويژه سازمان ملل متحد در امور عراق براي تغيير پيشنهادش درباره دولت انتقالي عراق خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، نيويورك تايمز به نقل از مقامات ناشناس آمريكايي و عراقي نوشت دولت آمريكا ابراهيمي را تحت فشار قرار داده است تا به جاي پيشنهاد تشكيل دولتي غيرسياسي، خواستار آن شود كه در دولت انتقالي آتي عراق به افرادي با وابستگي به احزاب سياسي نقش ها و سمت هاي كليدي محول گردد.
اين طرز فكر از ترديد واشنگتن در مورد كارآمد بودن دولتي انتقالي متشكل از فن سالاران در عراق حكايت دارد.
به نوشته نيويورك تايمز، يك مقام عالي رتبه دولت آمريكا گفت واشنگتن ترجيح مي دهد دولتي متشكل از هر دو طيف فن سالار و شخصيتهاي سياسي در عراق روي كار آيد.
در همين حال شاهدان عيني ديروز از وقوع درگيري هاي پراكنده ميان هواداران مقتدي صدر، روحاني شيعه عراقي و نيروهاي آمريكايي در حومه شهرك صدر واقع در بغداد خبر دادند.خبرگزاري رويتر از بغداد به نقل از شاهدان عيني گزارش داد: شبه نظاميان ارتش المهدي چند گلوله خمپاره به يك ساختمان دولتي شليك كردند و در حومه شهرك صدر درگيري هاي مسلحانه پراكنده با نيروهاي آمريكايي رخ داد.
افراد مسلح ارتش المهدي يك روز بعد از آن كه تانك ها و خودروهاي زرهي آمريكا در حركتي براي افزايش فشار بر رهبر اين شبه نظاميان، مناطق اطراف دفاتر صدر را محاصره كردند، در خيابان ها حضور يافتند.
ارتش آمريكا طي روزهاي اخير با تحت فشار قرار دادن ارتش المهدي در شهرهاي نجف و كربلا كه شبه نظاميان يادشده كنترل مناطق مركزي آنها را در دست دارند، عمليات خود را عليه صدر افزايش داده اند.
در همين حال خبرنگار سي.ان.ان در نجف گفت : درگيريها بين نيروهاي آمريكايي و هواداران مقتدي صدر در اين شهر ادامه دارد.
برپايه اين گزارش در نجف اكنون نوعي جنگ كلاسيك شهري در جريان است و نيروهاي آمريكايي در مركز شهر مستقر شده اند.
خبرنگار اين شبكه افزود: پايگاه نيروهاي آمريكايي طي ۴۸ ساعت اخير هدف حملات خمپاره اي نيروهاي ارتش المهدي بوده است اما تاكنون درباره تلفات احتمالي اين درگيري ها گزارش دقيقي منتشر نشده است.
وي گفت: نيروهاي آمريكايي حمله اي گسترده را عليه نيروهاي مقتدي صدر با هدف بازداشت يا كشتن آنها آغاز كرده اند.وي گفت: نيروهاي آمريكايي در واقع قصد دارند شهر نجف را از نيروهاي طرفدار مقتدي صدر پاكسازي كنند و حضور خود را در اين شهر گسترش دهند.
وي افزود: در هر حال پيشروي براي نيروهاي آمريكايي در اين شهر بسيار مخاطره آميز به نظر مي رسد زيرا آنها با دشمني مي جنگند كه در مناطق مختلف پنهان شده و در انتظار اجراي كميني است.
انفجار در بغداد
دست كم ۷ تن از جمله ۳ پليس عراقي ديروز بر اثر انفجار در يكي از مناطق شلوغ بغداد كشته شدند.
به گزارش رويتر از بغداد در اين انفجار كه در بازار بغداد رخ داد ۱۳ تن نيز زخمي شدند.
تظا هرات در بغداد
هزاران نفر از مردم بغداد ديروز با برگزاري تظاهرات گسترده بر نقش مرجعيت ديني در عراق و ترسيم آينده اين كشور و برقراري حكومت اسلامي در اين كشور تأكيد كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از بغداد تظاهركنندگان در حالي كه دست نوشته ها و پارچه نوشته هايي در حمايت از علماي ديني، مرجعيت و محكوميت جنايات بعثي ها در دست داشتند با دادن شعارهايي از قبيل اسلام و مرجعيت آري، حزب بعث و فاشيست هرگز، اخضر ابراهيمي هرگز، پشتيباني خود را از آيت الله سيستاني و برقراري حكومت اسلامي در عراق اعلام و بر محاكمه بعثي ها و رسيدگي به حقوق آسيب ديدگان از رژيم گذشته تأكيد كردند.
اجلاس همسايگان عراق
نخستين نشست رئيسان مجالس كشورهاي همسايه عراق چهارشنبه آينده براي بررسي مسايل اين كشور در امان پايتخت اردن برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا اين نشست كه در نوع خود اولين اجلاس در سطح رئيسان مجالس كشورهاي مزبور است به جهت موقعيت حساس كنوني عراق و تاثيرگذاري تحولات آن بر كشورهاي همسايه به مدت دو روز و با هدف بحث و تبادل نظر در خصوص مسايل مربوط به عراق برگزار مي شود.
اجلاس رئيسان مجالس كشورهاي همسايه عراق به همت اتحاديه بين المجالس با همكاري سازمان ملل برگزار مي شود.
توافق براي برگزاري اين اجلاس در پي نشست نمايندگان كشورهاي همسايه عراق در حاشيه يكصد و دهمين مجمع اين اتحاديه در اوايل ارديبهشت در مكزيكوسيتي انجام شد.
انتقاد آلمان و فرانسه از آمريكا
ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه به صورت تلويحي بدرفتاري سربازان آمريكايي را با زندانيان عراقي محكوم كرد و گفت اين اهانت ها بازتاب هاي تهاجمي در پي خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از پاريس شيراك كه به همراه توني بلر در كاخ اليزه خطاب به ۴۰۰ جوان سخن مي گفت خاطرنشان كرد شما هربار كه به روشي كسي را تحقير و به وي اهانت كنيد با بازتاب هاي تهاجمي مواجه خواهيد شد.
رئيس جمهور فرانسه افزود: احترام به ديگران كليد توسعه و صلح در جهان است.
در همين حال يوشكا فيشر وزير امور خارجه آلمان كه قرار است امروز به آمريكا عزيمت كند، از اين كشور خواست عاملان آزار و اذيت زندانيان عراقي را مجازات كند.
به گزارش خبرگزاري آلمان از برلين وي گفت: از ديدن تصاوير مربوط به شكنجه زندانيان عراقي بهت زده و منزجر شده ام.
فيشر افزود: در جنگ با تروريسم نبايد با توسل به بي قانوني از قانون دفاع كرد. بدترين شكست براي ما اين است كه براي دفاع از عدالت، آزادي و عدالت را رها كنيم.
وي در عين حال به حزب چپ گراي خود درباره داشتن لبخندي حاكي از خوشحالي، به سبب دست داشتن نظاميان آمريكايي در آزار و اذيت زندانيان عراقي هشدار داد.فيشر افزود: اكنون زمان پرداختن به احساسات ضدآمريكايي نيست.
ساير تحولات
* ارتش آمريكا ديروز اعلام كرد: در جريان حمله خمپاره اي روز شنبه مهاجمان به يك پايگاه نظامي در موصل واقع در شمال عراق، يك سرباز آمريكايي كشته و يك نفر ديگر زخمي شد.
در همين حال نماينده «مقتدي صدر» در شهر بصره اعلام كرد سه سرباز انگليسي در جريان درگيريهاي روز شنبه بين نيروهاي اشغالگر و ارتش المهدي در بصره كشته شدند.
* ارتش آمريكا با صدور بيانيه اي اعلام كرد: هفت زنداني عراقي كه در آستانه آزادي قرار داشتند، در اثر انفجار بمبي در راه كاروان آمريكايي كه آنها را جا به جا مي كرد، زخمي شدند.
* وزارت امور خارجه سوئيس اعلام كرد سوئيس روز جمعه سفيران آمريكا و انگليس را براي بررسي شكنجه زندانيان عراقي توسط سربازان ائتلاف و نقض پيمان ژنو فراخواند.
* شبكه تلويزيوني يورونيوز ديروز گزارش داد در حمله يك فروند بالگرد انگليسي به يك منطقه مسكوني در مناطق جنوبي عراق چهار عراقي كشته و هشت عراقي ديگر مجروح شدند.
* به گزارش شبكه تلويزيوني يورونيوز «وائل عبداللطيف» استاندار بصره با صدور دستوري حمل سلاح را در بصره ممنوع اعلام كرد و گفت براي مقابله با ناامني و شورش نيروي واكنش سريع تشكيل شده است.
همچنين در حمله ديروز نيروهاي نظامي انگليسي در شهر شيعه نشين عماره در جنوب عراق چهار غيرنظامي در انفجار گلوله هاي خمپاره كشته شدند و يك نفر ديگر زخمي شد.
* يك فرد وابسته به نيروهاي مقتدي صدر خبر داد كه نيروهاي آمريكايي شنبه شب رئيس دفتر مقتدي صدر در شهرك صدر را دستگير كردند.

رسوايي
006135.jpg
رسوايي تازه آمريكا در عراق كه با چاپ عكسهايي از شكنجه زندانيان عراقي در زندان ابوغريب به اوج خود رسيده است مديون افشاگري روزنامه نگاري به نام « سايمون هرش» است. او پس از دستيابي به اين عكسها با پيگيري منابع دريافت كه اين موضوع فقط يك اشتباه نبوده است و بسيار برنامه ريزي شده به نظر مي آيد.
هر چند اين افتضاح ارتش آمريكا در مطبوعات بازتاب گسترده اي داشت ولي تاكنون درباره كسي كه آن را براي عموم عيان كرد سكوت شده است. آنچه در پي مي آيد اين روزنامه نگار را به ما مي شناساند.
تابستان سال ۱۹۶۹ در بحبوحه جنگ ويتنام دهكده «ماي لاي» به تصرف نيروهاي آمريكايي درآمد. سربازان خسته و بي روحيه آمريكايي بدون توجه به خبرنگاران و فيلم برداراني كه با آنها در اين دهكده پياده شده اند پس از آتش زدن كلبه هاي روستاييان زنان و كودكان باقيمانده در دهكده را به گلوله بستند. آنها متهم بودند با ويت كنگها همكاري نمي كنند.
«سايمون هرش» سي و دوساله در گزارشي ارتش آمريكا را به چالش طلبيدو با افشاي تصاويري از اين دهكده افكار عمومي جهان و به خصوص آمريكا را بر ضد جنگ ويتنام بسيج كرد. پس از گذشت سالها اكنون همه اذعان دارند كه اين گزارش پايان جنگ ويتنام را رقم زد.
سايمون هرش كه اكنون ۶۵ ساله است بار ديگر نخستين روزنامه نگاري بود كه پس از بررسي هاي بسيار به صحنه آمد و با افشاي عكسهايي از زندان ابوغريب و نحوه برخورد سربازان آمريكايي با عراقيها افكار عمومي جهان را به تفكر واداشت. «سايمور هرش» كه متولد سال ۱۹۳۷ در شيكاگو است در سال ۱۹۷۰ پس از افشاي جنايتهاي آمريكا در ويتنام برنده جايزه پوليتزر شد. او پس از آن در كتابي در مورد وزير خارجه پيشين آمريكا هنري كيسينجر، به افشاي سياستهاي مخفي كارانه او پرداخت و بار ديگر چالشي را در واشنگتن پايه ريزي كرد.
او در مقاله اي در سال ۲۰۰۳ در روزنامه نيويوركر اين پرسش را مطرح كرد كه آيا ديك چني معاون رئيس جمهور آمريكا و دونالد رامسفلد وزير دفاع گزارشهاي مقامهاي امنيتي آمريكا را براي حمله به عراق دستكاري كرده اند و بدين ترتيب دلايلي را براي حمله به عراق عنوان كرده اند كه واقعيت ندارد؟
«ريچارد پرل» مشاور پيشين وزير دفاع آمريكا سايمون هرش را روزنامه نگاري خواند كه از تروريستها خطرناك تر است. زيرا او مطالبي را افشا كرده بود كه به حيثيت آمريكا زيانهاي غيرقابل جبراني وارد كرد. ولي او هرگز جرات نكرد هرش را به دادگاه فراخواند.
هرش اكنون از پشت ميز كارش در نيويورك دست به افشاگري ديگري زد و با تحقيق از دوستان سربازان آمريكايي مستقر در عراق دريافت كه در زندانهاي عراق چه مي گذرد.او ديگر آن روزنامه نگار جوان دهه هاي شصت و هفتاد نيست ولي گزارش اخير او و افشاي عكسهايي از عراق نشان داد كه نخستين جايزه پوليتزر را بحق دريافت كرده است.هرش همچنين مقالات متعددي راجع به ايران و انقلاب اسلامي نوشته است.
آيا عكسهاي زندان ابوغريب نيز همانند عكسهاي دهكده «ماي لاي» پايان يك جنگ را رقم خواهد زد؟
برگرفته از منابع اروپايي -برگردان: عباس لقماني

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |