دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۴ - May 10, 2004
با حكم مقام معظم رهبري
حجت الاسلام رحيميان نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد شد
حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در حكمي حجت الاسلام و المسلمين محمدحسن رحيميان را به عنوان نماينده ولي فقيه در بنياد شهيد و امور ايثارگران منصوب كردند.به گزارش واحد مركزي خبر، متن حكم مقام معظم رهبري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاي حاج شيخ محمدحسن رحيميان
اكنون كه با درخواست مديران نهادهاي مربوط به امور ايثارگران و تصويب شوراي عالي اداري، نهادهاي مزبور در بنياد شهيد ادغام شده و نهاد نو و فراگيري بر مبناي اساسنامه بنياد شهيد تشكيل گرديده است، ضمن تقدير و سپاس از زحمات و خدمات برجسته جنابعالي در آن بنياد در سالهاي متمادي كه با دلسوزي و دلبستگي و تدبير و فداكاري صورت گرفته و شايسته سرمشق گيري مديران بعدي است، و با توجه به فضيلت و پارسايي و پرهيزگاري كه بحمد الله از آن برخورداريد و تجارب ارزنده اي كه در اداره امور ايثارگران داريد، طبق اساسنامه بنياد تازه تاسيس، جنابعالي را به نمايندگي خود در آن بنياد منصوب مي كنم.
همكاري متقابل جنابعالي و رئيس محترم بنياد موجب خدمت رساني هر چه كاملتر به خانواده هاي معزز شهيدان و جانبازان و آزادگان خواهد بود ان شاءالله.توفيقات جنابعالي و ديگر دست اندركاران را از خداوند متعال مسئلت مي كنم.
سيدعلي خامنه اي
۲۰/۲/۱۳۸۳

تركيب سياسي راه يافتگان مرحله دوم انتخابات مجلس هفتم مشخص شد
بر اساس گزارش خبرگزاري فارس تركيب سياسي راه يافتگان مرحله دوم انتخابات از ۳۹ حوزه انتخابيه به مجلس هفتم به اين شرح است:
* منتخبان مستقل و اصولگرا:
۱- سيدحسن عباسي (دليجان و محلات)، ۲- حسن نوعي اقدم (اردبيل،نير و نمين)۳،- محمدعلي حيدري شمخاني (لنگرود)، ۴- سيد محمود حسيني دولت آبادي (برخوار و ميمه)، ۵- حشمت الله جاسمي (قصر شيرين، سرپل ذهاب و گيلان غرب)، ۶- محمد كاظم عبد يزداني (مرند و جلفا)، ۷- علي اكبر قبادي حمزه خاني (مرودشت و ارسنجان)، ۸- سيد نظام مولا هويزه (دشت آزادگان)، ۹- حسين اسلامي (ساوه و زرنديه)، ۱۰- امين شعباني (سنندج، ديواندره و كامياران)،
۱۱- عبدالمحمد رستاد  (داراب و زرين شهر)،
۱۲- محمد هادي برهاني (شيراز)، ۱۳- هاجر تحريري (رشت)، ۱۴-رضا رحماني (تبريز)،
۱۵- قيصر صالحي (ديروگنگان)، ۱۶- ناصر نصيري (گرمي)، ۱۷- محمد قلي مارامايي (گنبد كاووس)، ۱۸- قدرت ايماني (خرم آباد)، ۱۹- جواد سعدون زاده (آبادان)، ۲۰- جهانبخش اميني (كرمانشاه)،
۲۱- احمد بزرگيان (سبزوار)، ۲۲- حميد زنگنه (اهواز)، ۲۳- محمد عباسپور (اروميه)، ۲۴- قادر مرزي (قروه)، ۲۵- مرادعلي منصوري رضي (راميان و آزادشهر)، ۲۶- تيمور عسگري (مشهد)،
۲۷- اسدالله تابع (مياندو آب، شاهين دژ و تكاب)، ۲۸- غلامرضا ميرزايي (بروجن)، ۲۹- رشيد جلالي جعفري (كرج)، ۳۰- فاطمه آجرلو (كرج)،
۳۱- حسن ذوالانوار (شيراز)، ۳۲- غلامحسين محب (شيراز)، ۳۳- رفعت بيات (زنجان و طارم)، ۳۴- قربانعلي نعمت زاده قراخيلي (قائم شهر و سواد كوه و جويبار)، ۳۵- عبدالرضا مصري (كرمانشاه)، ۳۶- محمد حسين فرهنگي (تبريز)، ۳۷- سيد محمدرضا ميرتاج الديني (تبريز)، ۳۸- عشرت شايق (تبريز)، ۳۹- محمد عباسي (گرگان و آق قلا)، ۴۰-حسن مرادي (اراك و كميجان)۴۱،- ابراهيم كارخانه اي (همدان)۴۲- عفت شريعتي( مشهد)، ۴۳- فريدون همتي (ايلام، چرداول و مهران) و ۴۴- علي سرافراز يزدي(مشهد)
* منتخبان گروههاي دوم خردادي:
۱- كريم غياثي مرادي (شبستر)، ۲- اسدالله قره خاني الوستاني (علي آباد)، ۳- رمضانعلي صادق زاده (رشت)، ۴- ولي رعيت (قائم شهر، سواد كوه و جويبار)، ۵- عبدالله كعبي (آبادان)، ۶- عباسعلي اللهياري (كرمانشاه)، ۷- محمد قلي حاجي اميري (كردكوي، تركمن و بندرگز)، ۸- اسماعيل جبارزاده (تبريز)، ۹- اكبر اعلمي (تبريز) و ۱۰- سيد سبحان حسيني (گرگان و آق قلا)۱۱- مرتضي كرمي (ايلام، چرداول و مهران) و ۱۲- عابد فتاحي (اروميه)

رحماندوست رئيس شوراي مشاوران وزرا و مسئولان هماهنگي در امور ايثارگران شد
سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهوري ديروز در حكمي مجتبي رحماندوست را به سمت رئيس شوراي مشاوران وزرا و مسئولان هماهنگي در امور ايثارگران منصوب كرد.
آئين نامه شوراي مشاوران وزرا و مسئولان هماهنگي امور ايثارگران به پيشنهاد دفتر مشاور رئيس جمهور در امور ايثارگران در نهم آذر سال گذشته به تصويب رسيده است.

انتقاد هاشمي رفسنجاني از عملكرد صليب سرخ در عراق
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز در سخناني با اشاره به برخوردهاي شنيع نظاميان آمريكايي در زندان هاي عراق گفت: بشريت در برابر اين همه فساد و نابساماني و خونريزي ها، آن هم با ادعاي آزادي شرمنده است.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام آيت الله هاشمي رفسنجاني در ديدار هيأت امنا و جمعي از مديران و مسئولان بنياد امور بيماريهاي خاصي با انتقاد از عملكرد صليب سرخ جهاني به دليل اطلاع از اين حوادث شوم و عدم اقدام مناسب در مجامع جهاني، تصريح كرد: اين روش و شيوه هاي غيرانساني، جزء آموزش نظاميان اشغالگر براي شكستن مقاومت و روحيه مردم تحت اشغال است.
هاشمي رفسنجاني با تقدير از فعاليت موثر بنياد بيماريهاي خاص گفت: هر چند تا رسيدن به شرايط مطلوب و فراگير فاصله داريم، اما عملكرد و فعاليت بنياد امور بيماري هاي خاص افتخارآميز است.

در راهروهاي مجلس
* فاطمه راكعي نماينده تهران در نطق پيش از دستور خود ضمن گلايه از عدم برخورد قاطع مسئولين و تسامح آنان در برخورد با افرادي كه حرمت نمايندگان و برخي مسئولين نظام را مي شكنند، خواستار ريشه كن كردن اين جريانات در كشور شد.
* رجبعلي مزروعي سخنگوي فراكسيون مشاركت در مجلس مهم ترين هدف اصلاحات را تحقق «حكمراني خوب» عنوان كرد و افزود: در سايه اين گونه اقدامات روند حركت كلان كشور بهبود يافته است.
* موسي قرباني عضو فراكسيون اقليت و منتخب مجلس هفتم اعلام كرد از تمام منتخبان دور دوم به جز ۴ نفر آنها كه تفكر آنان را قبول نداريم براي شركت در همايش منتخبان مجلس هفتم دعوت به عمل آمده است.
* محمدرضا دولت آبادي نماينده نيشابور از قرائت گزارش  كميسيون تا پايان مجلس ششم خبر داد. وي تأكيد كرد مجلس ششم بايد هرچه سريع تر وزير راه را استيضاح كند تا دستگاه قضائي راحت تر بتواند پرونده خرم را مورد رسيدگي و پيگيري قرار دهد. وي افزود: بايد تكليف خرِِّم زودتر مشخص شود و نتيجه تحقيق و تفحص اين كميته بي تأثير بر استيضاح وي نخواهد بود.
* جلسه فراكسيون خدمتگزاران مستقل مجلس هفتم كه سرلشكر محسن رضايي آن را تشكيل داده است سه شنبه تشكيل خواهد شد. در اين جلسه از حدود ۱۰۰ نماينده دعوت به عمل آمده است و قرار است اين فراكسيون مشخصا مقابل فراكسيون اصول گراي مجلس هفتم تشكيل شود. لازم به ذكر است قرار بود اين جلسه هفته گذشته برگزار شود ولي چون تعداد زيادي از نمايندگان در اين جلسه نمي توانستند حاضر شوند، اين جلسه به تعويق افتاد.

طرح حمايت از حقوق متهمان و محكومان منتفي شد
طرح حمايت از حقوق متهمان و محكومان به دليل مشابهت آن با قانون حقوق شهروندي از دستور كار مجلس خارج شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري در جلسه روز گذشته مجلس شوراي اسلامي، با پس گرفتن امضاي ۱۶ نفر از امضاء كنندگان اين طرح نمايندگان به خروج آن از دستور راي مثبت دادند.موسي قرباني عضو كميسيون قضايي در مخالفت با استرداد اين طرح گفت: اين طرح هم در عنوان و هم در محتوا با طرح حقوق شهروندي متفاوت است و لذا نبايد از دستور كار مجلس خارج شود ولي نهايتا نمايندگان به استرداد اين لايحه راي مثبت دادند.در جلسه روز گذشته همچنين طرح نحوه انجام فعاليت هاي تشكل هاي دانشجويي و دانشگاهي به تصويب رسيد. براساس اين طرح هر تشكل بايد از هيأت نظارت دانشگاه تقاضاي صدور پروانه نمايد.همچنين طبق اين مصوبه قرار بر اين شد كه انجام فعاليت  هاي دانشجويي از قبل سخنراني و ميزگرد به شرطي كه مخل فعاليت هاي آموزشي نباشد با مسئوليت تشكل و اطلاع معاونت دانشجويي آزاد است و برگزاري تجمع و راهپيمايي با كسب مجوز از هيات نظارت مجاز است.

يك هفته مهلت براي شكايت هاي انتخاباتي
شوراي نگهبان قانون اساسي در اطلاعيه اي مهلت ارائه شكايات از نحوه برگزاري مرحله دوم انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي را هفت روز از تاريخ اخذ رأي اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي شوراي نگهبان قانون اساسي، در اين اطلاعيه آمده است: در اجراي تبصره هاي ۱ و ۲ ماده ۶۸ قانون انتخابات، چنانچه شكايت از نحوه برگزاري انتخابات وجود دارد، شاكيان مي توانند از تاريخ روز اخذ رأي به مدت هفت روز شكايت مستند خود را با ذكر مشخصات كامل و نشاني و شماره  تلفن به دبيرخانه شوراي نگهبان، واقع در خيابان فلسطين جنوبي، جنب مجلس شوراي اسلامي، ارائه كنند.

ديشب برگزار شد
آخرين نشست مشترك دولت و مجلس ششم
رئيس جمهور تقويت مجلس شوراي اسلامي را تقويت نظام، دولت، رهبري و امنيت كشور دانست و گفت: تحقق مردم سالاري ديني منوط به تقويت مجلس است.
به گزارش واحد مركزي خبر، خاتمي كه ديشب در نشست مشترك نمايندگان مجلس ششم و برخي اعضاي هيأت دولت سخن مي گفت، با اشاره به جايگاه مهم مجلس در تصميم گيري هاي نظام گفت: همه بايد بكوشيم شأن و جايگاه مجلس را حفظ كنيم زيرا مجلس ركن ركين مردم سالاري است.
خاتمي با بيان اين كه تضعيف مجلس با هر گرايش موجب زيان ملت مي شود افزود: تضعيف مجلس در كشاكش سليقه ها و جناح بازي باعث از بين رفتن مصالح كشور مي شود.
رئيس جمهور همچنين شأن مجلس را بسيار مهم دانست و افزود ما با مجلس هفتم طبعا رابطه خوبي خواهيم داشت.خاتمي با سپاسگزاري از مجلس ششم به خاطر خدمات ارزنده آن و همكاري و همراهي با دولت افزود: معتقدم مجلس ششم منشأ خيرات و بركات فراواني بوده است.رئيس جمهور با بيان اين كه ممكن است كمبودهايي هم وجود داشته باشد گفت: خود مجلس نيز مدعي نيست كه بدون عيب و نقص بوده است اما با اين حال مجلس ششم نمره بالايي كسب كرد.آقاي خاتمي با بيان اين كه هيچ مجلسي در طول مجالس انقلاب اسلامي مانند مجلس ششم تحت فشار و جفا نبوده است، افزود: قانون اساسي تصريح كرده كه تنها مركز قانونگذاري كشور مجلس شوراي اسلامي است.
رئيس جمهور با انتقاد از بي توجهي به رأي اكثريت مردم گفت: اگر بناست كه اكثريت محل اعرابي نداشته باشد ديگر چه دغدغه اي باقي مي ماند از اين كه در مجلس اكثريت و اقليتي وجود داشته باشد... اگر بناست يك گروهي نخواهد برنامه هاي اكثريت پياده شود آيا هويت مردم سالاري آسيب نديده است.
خاتمي با تأكيد بر اين كه گراني و تورم بايد با برنامه حل شود گفت: امروز افرادي كه با شعارهاي جديد وارد صحنه تصميم گيري در مجلس شده اند بايد به اين موضوع توجه كنند.وي با اشاره به بالا بردن توقع جامعه در قبال ارائه شعارهاي زيبا تصريح كرد: دستيابي به دموكراسي بدون حزب و هيأتي كار كردن به وجود نمي آيد.وي بازنگري در كار و عملكرد احزاب را ضروري دانست و گفت: اداره امور كشور با وجود برخي دستگاه هاي نامرئي كه مسئوليت هايي هم دارند، امكان پذير نيست و بايد جريانات و جناح ها بنشينند مشكلات مردم را حل كنند.
خاتمي تصريح كرد: متأسفانه سال هاي گذشته فضاي جامعه ما به هر دليل غبار آلوده و مبهم شده اما درصد قابل توجهي از آنچه كه بنده دلم مي خواست در روابط سياسي و اجتماعي و فرهنگي جامعه حاكم شود خوشبختانه در بخشنامه اخير رئيس قوه قضائيه آمد.
خاتمي در عين حال گفت: موارد مطرح در اين بخشنامه و حتي ضعيف تر از آن هم در سال اخير از طرف بنده و ديگران مطرح شد اما با تخريب و حمله مواجه گشت.خاتمي تصريح كرد: چه اشكالي داشت وقتي يك كسي كه با طرح شعار مردم سالاري وارد صحنه اداره كشور شده و برخي روابط را پيش بيني كرده بود، كمك و همراهي به وي مي شد تا مشكلات ديگر به وجود نيايد.
رئيس جمهور لج بازي هاي كودكانه در سطح تصميم گيري را مضر دانست و گفت: چه اشكالي داشت به جاي اين كه سنگسار و شلاق زدن جوانان در دوره اصلاحات چند برابر شود كنار هم مي نشستيم تا گفت وگوهاي اصلاحي انجام شود.
وي با تأكيد بر اين كه همه جناح ها و افراد دغدغه ارزش ها در كشور را دارند گفت: كدام يك از ما نسبت به اسلام، رهبري و جامعه خود دغدغه ندارد، كدام يك از ما نمي خواهيم كه رهبري ما عزيز، مقتدر و مستحكم باشد و نهادهاي قانوني و افزايش رفاه اقتصادي به همراه هم رشد نكنند رئيس جمهور با تأكيد بر اين كه روابط عقلاني با دنيا و كاهش لج بازي ها در عرصه تصميم گيري، خواست همه مسئولان است گفت: اگر لج بازي ها را كم كنيم، با هزينه كمتر به اهداف خود خواهيم رسيد.وي تضعيف جايگاه مجلس را براي كشور مضر ارزيابي كرد و با اشاره به فشارهاي موجود بر مجلس ششم در زمان تصويب برنامه چهارم توسعه تصريح كرد: انتقاد از تصويب شتابزده برنامه چهارم توسعه در مجلس ششم پذيرفتني نيست.
خاتمي همچنين با ابراز اميدواري از اين كه شوراي نگهبان هرچه سريع تر برنامه چهارم توسعه را تصويب كند از هيأت رئيسه مجلس ششم و بالاخص رئيس مجلس ششم به عنوان پشتيبان دولت و حل كننده مشكلات تشكر كرد.مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي نيز در اين نشست گفت: حادثه رد صلاحيت هاي گسترده در انتخابات مجلس هفتم، به طور يقين در انتخابات آينده تداوم نيافته و مردم واكنش نشان داده و همه نتايج آن را خواهند ديد.وي افزود: با پشتيباني و حضور مردم، مجلس و قانون اساسي قدرتمند باقي خواهد ماند، زيرا ما مردمي با شعور بالاي سياسي داريم.
كروبي با اشاره به اين كه تفكر امام از آغاز انقلاب تشكيل مجلس نيرومند بود، افزود: مجلس جايگاه خاصي در قانون اساسي و رهنمودهاي حضرت امام(ره) دارد و با وجود فراز و نشيب ها، نيرومند باقي خواهد ماند.وي افزود: قانون اساسي، رهنمودهاي امام و حمايت هاي مردم اجازه نمي دهد مجلس نيروي خود را از دست بدهد.
رئيس مجلس گفت: افرادي كه يك قدم مقابل خود را نيز نمي بينند، بايد بدانند بدون حمايت مردم نمي توانند به راه خود ادامه دهند.كروبي تأكيد كرد: نمايندگان مجلس ششم كه در مجلس هفتم حضور ندارند، به عنوان تشكلي منسجم، در همه صحنه ها حضور خواهند داشت و ما سعي خواهيم كرد از انفعال بيرون آمده و در چارچوب قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي فعاليت كنيم.وي ابراز اميدواري كرد مجلس هفتم نيز با دولتي كه نزديك به ۲۲ ميليون رأي مردم را همراه خود دارد، همراهي كند.
رئيس مجلس از نمايندگان مجلس ششم كه به مجلس هفتم نيز راه يافته اند خواست بحث نظارت و اجراي انتخابات را پيگيري كرده و چارچوبي براي آن مشخص كنند.

طرح ضدايراني آمريكا نافرجام ماند
سومين نشست كميته مقدماتي كنفرانس بازنگري معاهده عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي در سال ۲۰۰۵، شامگاه جمعه بدون دستيابي به نتيجه مشخصي براي ارائه توصيه هاي ماهوي پايان يافت.به گزارش ايرنا از نيويورك در جريان اين نشست هيأت نمايندگي آمريكا با وجود تلاش هاي فراوان براي طرح اتهامات بي پايه و دستيابي به نتيجه مورد نظر خود در زمينه عدم پايبندي ايران به معاهده عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي نتوانست به چنين هدفي دست يابد.جنبش عدم تعهد نيز در مقابل با فشار سياسي فراوان ديدگاه هايي را مطرح كرد كه در نهايت با مخالفت آمريكا مواجه شد و عملاً آمريكا در اين نشست نتوانست به نتايج مورد نظر دست يابد.نشست جاري كميته مقدماتي كنفرانس ۲۰۰۵ معاهده عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي از تاريخ ۷ تا ۱۸ ارديبهشت در مقر سازمان ملل در نيويورك با حضور هيأت هايي از ۱۵۰ كشور جهان برگزار شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |