شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۹ - May 15, 2004
در ايروان
قرارداد صدور گاز ايران به ارمنستان امضا شد
006408.jpg
گروه اقتصادي: با توافق ايران و ارمنستان براي احداث خط لوله صادرات گاز در روز پنج شنبه گام ديگري براي تحكيم جايگاه جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك تامين كننده مطمئن انرژي به ويژه گاز در جهان برداشته شد.
اجراي اين توافقنامه، مسير تازه اي را براي عبور گاز صادراتي ايران به سوي بازارهاي هدف مي گشايد و بازار صادرات گاز كشورمان را تنوع مي دهد.
براساس اين موافقتنامه كه در جريان سفر بيژن زنگنه وزير نفت كشورمان بين شركت ملي صادرات گاز ايران و مسئولان دولتي ارمنستان امضاء شد، ايران سالانه يك ميليارد و ۱۰۰ ميليون مترمكعب گاز به ارمنستان صادر مي كند كه اين ميزان تا ۲ ميليارد و ۳۰۰ ميليون مترمكعب قابل افزايش است.
ارزش كل اين قرارداد معادل ۱۰ ميليارد دلار برآورد  شده و در قالب تهاتر برق و گاز اجرا مي شود.
صادرات گاز ايران به ارمنستان از سال ۲۰۰۷ آغاز مي شود و مجموع گاز صادراتي به ارمنستان در طول مدت توافق شده به ۳۶ ميليارد مترمكعب مي رسد كه تا ۴۷ ميليارد مترمكعب قابل افزايش است.
وزير نفت كشورمان در سفر به ايروان با مقامات بلندپايه اين كشور نيز ديدار كرد. در ديدار با روبرت كوچاريان رييس جمهوري ارمنستان دوطرف بر اهميت اجراي طرح خط لوله گاز بين دو كشور تاكيد كردند.
زنگنه در ايروان همچنين با نخست وزير و وزراي خارجه و انرژي ارمنستان نيز ديدار داشت و در زمينه هاي گوناگون به بحث و تبادل نظر پرداخت.
برخي منابع از نارضايتي روسيه از عملي شدن اين قرارداد خبر داده اند. روسيه به عنوان مهمترين صادركننده گاز جهان تامين كننده گاز موردنياز ارمنستان است و دولت ارمنستان براي تامين منابع مطمئن براي انرژي درصورت قطع خط لوله گاز روسيه از طريق گرجستان علاقمند به اجراي اين طرح است.
ادامه اين خط لوله به عنوان يك مسير تازه براي صادرات گاز ايران از طريق گرجستان، بستر درياي سياه و اوكراين به سوي اروپا نيز مطرح است.

وزير صنايع و معادن:
اميدواريم مشكل واگذاري صنايع بزرگ به بخش خصوصي رفع شود
وزير صنايع و معادن اظهار اميدواري كرد كه شبهه قانون اساسي براي واگذاري صنايع بزرگ به بخش خصوصي در مجمع تشخيص مصلحت، رفع شود.
جهانگيري به ايسنا گفت: «در مورد خصوصي سازي وزارت صنايع سرافراز است،  چرا كه بيش از ۸۰ درصد از خصوصي سازي كشور در سال ۸۱ و ۸۲ در واحدهاي وابسته به وزارت صنايع انجام شده است.»
وزير صنايع و معادن افزود: «اين سياست در سال ۸۳ هم ادامه پيدا مي كند، چون اعتقاد داريم وقتي بنگاهي بصورت اصولي واگذار شود، خوب اداره مي شود.»
وي در رابطه با خصوصي سازي واحدهاي بزرگ گفت: «خصوصي سازي در واحدهاي بزرگ شبهه قانون اساسي دارد و در حال حاضر جلسات فشرده اي در كميسيون هاي مجمع تشخيص مصلحت اصل ۴۴ قانون اساسي و دستور رهبري را پيگيري مي كنند و اميدواريم كه آن جلسات به نتيجه برسد چرا كه نتايج آن براي خيلي از صنايع بزرگ راهگشا خواهد بود.»
جهانگيري با اشاره به اينكه بايد اصل قانون اساسي مصداق بيروني داشته باشد، افزود: «بصورت نسبي كه نگاه كرديم ديديم فولاد مباركه، مس سرچشمه و ذوب آهن صنايع بزرگ اند. ولي الان در همين مصوبه خودمان مشكل پيدا كرده ايم.»
وزير صنايع و معادن در ادامه گفت وگو با خبرنگار ايسنا، در رابطه با احتمال انتقال كرباسيان از وزارت امور اقتصادي و دارايي به وزارت صنايع و معادن، گفت: «كرباسيان از مديران خوب بخش اقتصاد و صنعت كشور است ولي هنوز من مطمئن نيستم كه آيا ايشان از وزارت اقتصاد آزاد شده اند يا نه؟»وي افزود: «اگر ايشان از وزارت اقتصاد آزاد شده باشد ما از ايشان در وزارت صنايع استقبال مي كنيم.»جهانگيري گفت: «الان فصل تغييرات نيست و قصد تغيير هيچ معاوني را ندارم و همه آنها تا آخر با ما خواهند بود، مگر اينكه تخلف تندي انجام دهند.»
پژو ۴۰۵ جي.ال.آي ۸ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان
«پژو ۴۰۵  GLI خردادماه با قيمت هشت ميليون و ۷۰۰ هزار تومان وارد بازار مي شود.»
رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران افزود: با عرضه اين خودرو به بازار امكان دستيابي مردم به محصولي از گروه پژوه ۴۰۵ با قيمتي حدود هشت ميليون و ۷۰۰، بدون كولر و ۹ ميليون و ۲۰۰ با كولر فراهم مي شود.

بورس فلزات
هفته گذشته در بورس فلزات تهران ۱۹ هزار و ۶۶۰ تن كالا به ارزش ۱۲۹ ميليارد و ۸۲۹ ميليون ريال داد و ستد شد.
ميزان معاملات نسبت به هفته قبل از نظر ارزش ۵۶ درصد و ازنظر حجم ۶۶ درصد كاهش نشان مي دهد.
۵۸ هزار و ۹۰۰ تن انواع فولاد، مس و آلومينيوم درتالار بورس عرضه شد كه در مقابل آن تنها ۲۲ هزارو ۶۰ تن تقاضا وجود داشت و اين نشان دهنده مازاد شديد عرضه كالاهاي فلزي دربورس نسبت به تقاضا مي باشد.
از كل معاملات انجام شده در هفته مورد گزارش، ۱۶ هزار و ۹۸۰ تن به ارزش ۷۳ ميليارد و ۵۴۸ ميليون ريال مربوط به فولاد بود كه به اين ترتيب ازنظر حجم و ارزش به ترتيب ۸۶ درصد و ۵۷ درصد كل معاملات را به خود اختصاص داده است.
در هفته گذشته مس نيزبا معامله يك هزار و۵۸۰ تن به ارزش ۳۹ ميليارد و ۵۰۳ ميليون ريال از نظرحجم هشت درصد و از نظرارزش ۳۰ درصد كل معاملات را در برداشته است.
اين گزارش حاكيست: از كل معاملات انجام شده در بورس فلزات در هفته گذشته ۱۵ هزار و ۲۶۰ تن به ارزش ۷۲ ميليارد و ۹۶۳ ميليون ريال به صورت سلف و چهار هزار و ۴۰۰ تن به ارزش ۵۶ ميليارد و ۸۶۷ ميليون ريال به صورت نقدي داد و ستد شد.

گزارش هفتگي بورس
كاهش ۸ واحدي شاخص كل
گروه اقتصادي: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته در ۵ روز داد و ستد شاهد معامله ۳۱۳ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۳ تريليون و ۱۶۸ ميليارد ريال بود.
در هفته مورد بررسي ارزش كل معاملات و تعداد سهام هر يك نسبت به هفته پيش به ترتيب ۱۲ و ۲۵ درصد كاهش يافت.
شاخص كل بورس نيز با ۸ واحدكاهش به ۱۱۵۷۱ واحد رسيد.
در تالار اصلي ۲۹۶ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۳ تريليون ريال و در تالار فرعي ۱۷ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۱۰۸ ميليارد ريال داد و ستد شد.
سازمان خصوصي سازي در هفته پيش نيز مانند هفته هاي قبل آن سهامي در بورس تهران عرضه نكرد.

گفت وگوي امروز
بهره مالكانه نفت
گروه اقتصادي: براساس بندهاي ماده ۳ لايحه برنامه چهارم روابط بين دولت و شركت ملي نفت ايران تغيير مي كند و از جمله شركت ملي نفت موظف به پرداخت بهره مالكانه به دولت شده است.در اين زمينه با محمد كردبچه مدير كل دفتر برنامه ريزي و اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت وگو كرده ايم.
***
* تعيين درصد بهره مالكانه بر چه مبنايي صورت گرفته؟
- تعيين درصد بهره مالكانه پس از ۳ سال بررسي براي مشخص شدن ميزان ارزش واقعي ذخاير نفتي كشورمان و براساس تفاهمي كه بين سازمان مديريت و برنامه ريزي و وزارت نفت انجام شد صورت گرفته است و مقرر شده تا از كل ارزش توليد نفت خام ۴۸ درصد به عنوان بهره مالكانه پرداخت شود. و در مجموع ۹۰ درصد ارزش توليد نفت خام سهم دولت و ۱۰ درصد سهم شركت ملي نفت ايران است كه از ۹۰ درصد سهم دولت براي ۵۷ درصد آن در بودجه دولت حساب باز شده و محل هزينه ديده شده است و باقيمانده آن نيز در قالب يارانه فرآورده هاي نفتي هزينه خواهد شد.
در انجام اين كار الگوي كشورهاي نفتي خليج فارس و اروپايي مورد توجه قرار گرفته است و آنچه در برنامه چهارم در اين خصوص تصويب شده در واقع حاصل انجام ۳ سال كار كارشناسي در اين زمينه بوده است.
* دريافت ماليات از شركت نفت چگونه است؟
- از كل فروش نفت خام توليدي سهم ۹۰ درصدي دولت به ۵ شكل مختلف پرداخت خواهد شد بدين شكل كه ۴۸ درصد آن بهره مالكانه نفت خام، ۲/۵ درصد بهره مالكانه گاز، ۲/۴ درصد ماليات عملكرد شركت ملي نفت، ۷/۳ درصد سود سهام شركت و ۲۹ درصد نيز حقوق ويژه مي باشد كه اين ۵ مورد همان چيزي است كه در ماده ۳ قانون برنامه چهارم توسعه به آن اشاره شده است. از مجموع اين ۹۰ درصد ۵۷ درصد در بودجه عمومي دولت منظور و در مقابل آن اعتبار ديده شده است اما مابقي آن كه حدود ۷/۳۲ درصد و شامل سود سهام شركت به علاوه حقوق ويژه است براي پرداخت يارانه هاي نفتي مورد استفاده قرار مي گيرد.
* مازاد درآمدي كه به حساب صندوق ذخيره ارزي واريز مي شود چگونه مشخص خواهد شد؟
- انجام اين كار دقيقا مشابه ماده ۶۰ برنامه سوم توسعه صورت مي گيرد و در لايحه برنامه چهارم جدول شماره هشت ارايه شده كه اين رقم را مجموعا ۸۲ ميليارد دلار معين كرده و اين مبلغ جمع ۳ قلم بهره مالكانه نفت، گاز و ماليات بر عملكرد شركت را در بر مي گيرد كه در اين جدول رقم سالانه آن نيز مشخص شده است. اگر در طي سالهاي برنامه درآمدهاي نفت كمتر از ميزان پيش بيني شده باشد دولت مي تواند از موجودي اين حساب استفاده كند و در صورتي كه اين درآمدها بيشتر باشد در حساب ذخيره باقي مانده و از آن استفاده نمي شود و اين مكانيزمي است كه در ماده ۶۰ قانون برنامه سوم وجود داشته و در لايحه برنامه چهارم توسعه نيز در قالب ماده يك آورده شده است.

امضاي يادداشت تفاهم همكاريهاي اقتصادي ميان ايران با سوريه و اتريش
يادداشت تفاهم همكاريهاي صنعتي و معدني ايران و سوريه پنجشنبه شب در تهران بين  وزراي صنايع دو كشور امضاء شد.
براساس اين يادداشت تفاهم، ايران در آينده نزديك نسبت به احداث كارخانه هاي خودرو و شيشه در سوريه اقدام خواهد كرد.
همچنين طرفين آمادگي خود را براي همكاري مشترك در زمينه صنايع مختلف پتروشيمي اعلام كردند.
همچنين ايران و اتريش با امضاي يادداشت تفاهمي موافقت كردند تا روابط بهتري در زمينه هاي اقتصادي، سياسي و محيط زيست با يكديگر داشته باشند.
وزير راه و ترابري ايران و وزير حمل و نقل و فناوري اتريش روز چهارشنبه اين يادداشت تفاهم و چند موافقت نامه در زمينه هاي حمل و  نقل، بهداشت اجتناب از اخذ ماليات مستقيم و حمايت و تشويق از سرمايه گذاري متقابل را در تهران امضاء كردند.

تلفن همگاني اينترنتي در تهران
مديرعامل شركت مخابرات استان تهران، از نصب و راه اندازي تلفن همگاني اينترنتي تا پايان نيمه دوم امسال در پايتخت خبر داد.
محمود خسروي در گفت وگو با خبرنگار ايرنا گفت: مناقصه نصب اين تلفنها در تهران انجام شده و مراحل عملياتي اين طرح نيز بزودي آغاز مي شود و پيش بيني مي شود تا نيمه اول سال كار آن به پايان برسد.
به گفته وي، اين تلفنها در ترمينالها، فرودگاهها، دانشگاهها، مقابل سازمانها و ديگر مكانهاي عمومي نصب مي شود.تلفنهاي همگاني اينترنتي كه در محلهاي عمومي نصب مي شود براي انجام كارهاي فوري و خاص است.وي پيش بيني كرد كه تعداد اين تلفنها در تهران از يكهزار تلفن تجاوز نكند.
شهروندان با كارت تلفنهاي معمولي مي توانند از اين تلفنهاي اينترنتي استفاده كنند.به گفته وي، ميزان تعرفه اين تلفنها مانند تلفنهاي همگاني معمولي محاسبه مي شود.

علاءالدين بروجردي:
نبايد در راه اندازي فرودگاه امام عجله كرد
براي راه اندازي فرودگاه امام (ره) بايد تدابير امنيتي موردنظر مسئولان ذي ربط از سوي ماموران فرودگاه تامين شود.
علاءالدين بروجردي، عضو هيات منتخب مجلس شوراي اسلامي براي پيگيري حادثه فرودگاه امام (ره) در گفت وگو با (ايسنا) با بيان اين مطلب بر اين موضوع كه پي گيري هاي مجلس درباره آنچه در مراسم افتتاح فرودگاه امام (ره) اتفاق افتاد، هم چنان ادامه دارد، افزود: قضاوت نهايي را بايد بعد از تكميل مجموعه تحقيقات ارايه كنيم.
وي كه نبود هماهنگي لازم قبل از عملياتي شدن فرودگاه را در آنچه اتفاق افتاد موثر مي دانست، اظهارداشت: امكان جلوگيري از اين رويداد منفي وجود داشت، اما به لحاظ نبود هماهنگي و تعجيل در عملياتي كردن فرودگاه مراسم افتتاح آن به اين نقطه رسيد.
بروجردي با تاكيد بر اين كه درحال حاضر نيز فرودگاه امام (ره) داراي نقايص فني فراواني است، تصريح كرد: باتوجه به بين المللي و مهم بودن اين فرودگاه ضروري است كه دست اندركاران ساخت فرودگاه هرچه زودتر اين مساله را حل كنند.

سهم ايران در تجارت جهاني بايد به يك درصد برسد
معاون برنامه ريزي و بررسي هاي اقتصادي وزارت بازرگاني با بيان اينكه سهم ايران در تجارت جهاني در سال ۱۳۸۲ به ۴۳/۰ درصد رسيده، گفت: «اين در حاليست كه حداقل سهم ايران با توجه به جمعيت و مساحت كشور بايد در حد يك درصد باشد.»
به گزارش (ايسنا)، دكتر فرهاد دژپسند در يك نشست خبري افزود:  «به دليل گسترش و توسعه نيافتن وسيع اينترنت در كشور، فاقد تجارت الكترونيك به معناي واقعي هستيم.»
وي با اشاره به اينكه در سال ۲۰۰۳ حجم تجارت الكترونيك در دنيا دو هزار و ۲۹۳ ميليارد دلار بوده است، گفت: «پيش بيني مي شود اين رقم تا سال ۲۰۰۶ به ۱۲ هزار و ۲۰۰ ميليارد دلار بالغ شود.»
معاون وزير بازرگاني در ادامه با اشاره به برگزاري دومين همايش تجارت الكترونيكي كه به مدت دو روز از هفدهم تا نوزدهم خردادماه امسال برگزار مي شود تصريح كرد:  «بررسي آثار اقتصادي بكارگيري تجارت الكترونيكي در كشور، زير ساخت هاي مورد نياز براي راه اندازي و توسعه تجارت الكترونيكي در ايران، تجربه كشورها و بنگاه هاي موفق در بكارگيري تجارت الكترونيكي، معرفي پروژه هاي حوزه تجارت الكترونيك وزارت بازرگاني و آموزش و ترويج تجارت الكترونيكي از محورهاي اين همايش است.»دژپسند در پايان گفت:  «نخستين گزارش سالانه تجارت الكترونيك كشور كه مربوط به سال ۸۲ بوده است در اواخر خردادماه امسال منتشر مي شود.»

نوسان شديد قيمت ها ادامه دارد
دوره نفت ارزان به پايان رسيده است
گروه اقتصادي: نوسان هاي شديد قيمت نفت خام در هفته گذشته و افزايش بي سابقه آن تا ۴۱ دلار موجب نگراني كشورهاي واردكننده نفت در آسياي جنوب شرقي و اروپا شده است.
در طول هفته گذشته در چند نوبت قيمت نفت از چهل دلار گذشت و تداوم آن مي تواند آثار تورمي مخربي در اقتصادهاي بزرگ جهان داشته باشد.
اوج گيري بحران در خاورميانه و عراق و ناامني و بمب گذاري در عربستان عامل اصلي بي ثباتي در قيمت ها اعلام شده كه به اعتقاد برخي تحليلگران اوپك نيز نمي تواند بدون نگراني از كاهش شديد قيمت ها از اين روند جلوگيري كند.
افزايش تقاضاي ناشي از بهبود اوضاع اقتصاد جهان و مشكلات توليد بنزين در آمريكا از ديگر عواملي است كه به بي ثباتي در بازار نفت منجر شده است، اما به اعتقاد اكثر دست اندركاران بازار نفت حوادث خونين خاورميانه بويژه عراق تأثير مستقيم و موثري بر رشد قيمت ها داشته است.
ادامه روند موجود فضاي لازم براي تغيير قيمت پايه نفت اوپك را فراهم كرده و در صورت ايجاد زمينه لازم سازمان كشورهاي صادر كننده نفت با توليد نيمي از نفت مورد نياز جهان مي تواند نقش فعال تري در اين بازار ايفا كند.
به اعتقاد برخي كارشناسان نفت، ديگر دوره نفت ارزان به پايان رسيده و اقتصاد جهان بايد يك تجديد نظر اساسي در اين زمينه را بپذيرد.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |