شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۹ - May 15, 2004
سازمان ملل خواستار تحقيق درباره بدرفتاري نيروهاي آمريكايي با زندانيان افغاني شد
مانويل سيلوا، سخنگوي هيات نمايندگي سازمان ملل در افغانستان از بدرفتاري نيروهاي آمريكايي با زندانيان افغاني ابراز نگراني كرد و خواهان تحقيق در اين زمينه شد.
به گزارش ايرنا، وي عصر پنج شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در كابل افزود: در دو سال گذشته گزارش هاي متعددي درباره بدرفتاري سربازان آمريكايي با زندانيان افغاني در زندان هاي اين كشور دريافت كرده است.سيلوا گفت: انتشار چنين گزارش هايي اعتبار نيروهاي آمريكايي و ساير نيروهاي بين المللي را در افغانستان زيرسئوال برده است.همچنين سازمان عفو بين الملل پس از طرح اتهاماتي مبني بر رفتار غيرانساني نيروهاي آمريكايي با زندانيان افغان روز پنجشنبه با انتشار بيانيه اي از دولت آمريكا و افغانستان خواست وضع زندان ها را بررسي كنند.

تيراندازي آمريكايي ها به گنبد زرين امام علي(ع)
006423.jpg
نيروهاي آمريكايي كنترل كامل شهر كربلا را به دست گرفتند. اكثر خيابانهاي اين شهر خلوت گزارش شده و خبري از عبور و مرور مردم عادي در دست نيست. همچنين نماز جمعه اين شهر كه در حرم مطهر حضرت امام حسين (ع) برگزار مي شد لغو گرديد. از سوي ديگر نيروهاي آمريكايي از شمال و جنوب شهر نجف پيشروي به سمت آن را آغاز كرده و با تسلط بر اصلي ترين ميدان شهر مقررات منع آمد و شد را در آن به اجرا درآوردند. مدير بيمارستان نجف گفته است كه نيروهاي آمريكايي از وي خواسته اند كه تحت هيچ شرايطي به آمبولانسها و تيمهاي پزشكي اجازه خروج از بيمارستان را ندهد.
آخرين اخبار واصله از شهر نجف اوضاع آن را بسيار متشنج توصيف مي كند. در حالي خيابانها خالي از شهروندان است كه صداي تيراندازي به ويژه در گلوگاههاي ورودي جنوبي و شمالي شهر به گوش مي رسد.
درگيريهاي شديدي در منطقه قبرستان وادي السلام واقع در شمال حرم مطهر حضرت علي (ع) بين نيروهاي آمريكايي و طرفداران سيد مقتدي صدر صورت گرفته است. نيروهاي آمريكايي به سوي حرم امام علي (ع) تيراندازي كردند و در نتيجه بر سه نقطه از گنبد زرين حرم اثر گلوله بر جاي مانده است.
در همين حال دفتر شهيد صدر يكي از مراكز تبليغي سيد مقتدي صدر در نجف گفته است كه رزمندگان سپاه المهدي يك هليكوپتر آمريكايي را ساقط كرده و ۵ تانك را منهدم نموده اند.
اقامه نماز جمعه در شهر نجف به دليل شرايط امنيتي برگزار نشد.
تلاش رهبران شيعه براي كنترل بحران هنوز به نتيجه نرسيده است. يكي از نزديكان آيت الله سيستاني از نظاميان آمريكايي و نيروهاي سيد مقتدي صدر خواست تا شهر نجف را ترك كنند .
آخرين اخبار واصله حاكي از آن است مسئولان شبه نظاميان المهدي از نيروهاي خود در شهرهاي مختلف عراق خواسته اند تا به طرف نجف حركت كنند.
نماز جمعه كوفه به امامت سيدمقتدي صدر
در همين حال «مقتدي صدر» در نماز جمعه شهر كوفه از طرفداران خود و جيش المهدي خواست تا به مقاومت در برابر اشغالگران در شهرهاي مقدس كربلا و نجف ادامه دهند.
وي افزود: با اتحاد و پايداري تا خروج اشغالگران از شهرهاي مقدس عراق به مبارزه ادامه خواهيم داد.
مقتدي صدر از هواداران خود خواست به نيروهاي اشغالگر اجازه تخطي از خطوط قرمز را ندهند و به دفاع از مقدسات و مراجع تشيع بپردازند.
نماينده آيت الله سيستاني در كربلاي معلي پيش از اين شهرهاي نجف و كربلا را خطوط قرمز خوانده بود.
مقتدي صدر با اشاره به حوادثي كه همزمان در فلسطين و لبنان رخ مي دهد، گفت: تحولات عراق با حوادث لبنان و فلسطين اشغالي و كشتارهاي رژيم اشغالگر اسرائيل در فلسطين بي ارتباط نيست.
وي افزود: نيروهاي اشغالگر آمريكايي بعد از ناكامي در ايجاد نفاق بين اهل سنت و شيعيان عراق، اينك تلاش مي كنند بين شيعيان بذر فتنه و اختلاف بكارند.
اين روحاني عراقي تاكيد كرد: مردم عراق و شيعيان اين كشور هرگز اجازه بروز چنين فتنه هايي را نخواهند داد.
در نماز جمعه امروز مسجد كوفه حضور نمازگزاران بسيار چشمگير بود و با وجود ناآرامي هاي شهر نجف شهر كوفه شاهد روز آرامي بود.
كنترل ناصريه توسط طرفداران سيدمقتدي صدر
شبكه تلويزيوني الجزيره گزارش داد كه نيروهاي سپاه مهدي طرفدار مقتدي صدر در شهر ناصريه عراق با استقرار در خيابانهاي اين شهر ساختمان فرمانداري و مراكز پليس را تحت كنترل خود درآوردند.
كشته شدن يك تفنگدار دريايي آمريكا در عراق
نيروهاي تحت امر آمريكا در عراق روز جمعه از كشته شدن يك تفنگدار دريائي آمريكا در جريان يك درگيري در استان الانبار واقع در غرب بغداد خبر دادند.
احتمال خروج آمريكا از عراق
پل برمر حاكم آمريكايي عراق امروز جمعه آشكارا از احتمال خروج آمريكا از عراق سخن به ميان آورد و گفت :آمريكا در جايي كه از آن استقبال نشود نمي ماند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد وي با اشاره به دولتي كه قرار است بعد از سي ژوئن و در پي انتقال قدرت در عراق تشكيل شود گفت :اگر دولت موقت از ما بخواهد از عراق خارج شويم ما اين كار را خواهيم كرد.
وي در مراسمي كه در حضور مقامات عراقي استان دياله در بغداد برگزار شده بود گفت :البته فكر نمي كنم چنين چيزي اتفاق بيافتد اما روشن است كه ما در كشورهايي كه از ما استقبال نشود نمي مانيم.
در همين حال تعدادي از اعضاي كنگره آمريكا نسبت به آينده حضور نيروهاي آمريكايي در عراق ابراز نگراني كردند. جيم ليش نماينده كنگره گفت: ايالات متحده در وضعيت نامناسبي در عراق به سر مي برد و هر كس در هر كجا مي تواند خواستار خروج نيروهاي ما و يا اخراج آنها از عراق مي گردد. مارك گروسمان معاون سياسي وزير امور خارجه آمريكا نيز گفت: اگر عراقيها خواستار خروج نيروهاي ما از عراق گردند آمريكا مجبور است كه آن را عملي سازد گر چه بعيد مي  دانم آنها چنين درخواستي را بنمايند.
بازگشت سربازان اسپانيايي از عراق
نخستين گروه از سربازان اسپانيايي مستقر در خاك عراق روز جمعه به استعداد ۱۴۴ نفر وارد كشورشان شدند.
بازگشت كامل يك هزار و ۴۰۰ سرباز اسپانيايي كه مدت دو هفته به طول خواهد انجاميد در اجراي تصميم دولت جديد سوسياليست اين كشور براي خروج نيروهايش از خاك عراق صورت مي گيرد.
به گزارش خبرگزاري رسمي اسپانيا (افه)، هواپيماي حامل نخستين گروه سربازان در مادريد- پايتخت- و بندر آلمريا در جنوب اسپانيا به زمين نشست تا به ترتيب ۶۳ و ۸۱ مامور نظامي اين كشور در عراق را به خانه خود بازگرداند.
«خوسه بونو» وزير دفاع اسپانيا روز گذشته گفت كه ممكن است تا ۱۹ ماه مه- چهارشنبه آينده- هيچ سرباز اسپانيايي در خاك عراق باقي نماند اما در صورتي كه هر گونه اعلام عمومي تاريخ بازگشت جان سربازان را در معرض خطر قرار دهد، فرمانده آنان دستور دارد زمان جابجايي آنان را تغيير دهد.

در پي پيروزي حزب كنگره در انتخابات مجلس چهاردهم
سونيا گاندي نخست وزير هند مي شود
006426.jpg
با پايان شمارش انتخابات چهاردهمين دوره مجلس نمايندگان هند (لوك سابا) و اعلام پيروزي ائتلاف احزاب سكولار به رهبري حزب كنگره بر ائتلاف احزاب حاكم به رهبري حزب بي جي پي و استعفاي آتال بيهاري واچپايي نخست وزير هند، حزب كنگره به رهبري سونيا گاندي درصدد تشكيل دولت جديد هند برآمده است.
حزب كنگره با پايان شمارش آراي انتخابات چهاردهمين مجلس نمايندگان هند (لوك سابا) با كسب ۱۴۵ كرسي از ۵۳۹ كرسي اين مجلس به صورت بزرگترين حزب در لوك سابا درآمد. اين حزب در سيزدهمين لوك سابا داراي ۱۱۲ كرسي بود.
جبهه سكولار تحت رهبري حزب كنگره و متحدانش با تصاحب ۲۱۷ كرسي از مجموع ۵۳۹ كرسي لوك سابا به صورت بزرگترين ائتلاف سياسي در اين مجلس درآمد.ائتلاف دمكراتيك ملي تحت رهبري بي.جي.پي به كسب تنها ۱۸۵ كرسي موفق شده است و آتال بيهاري واجپايي عصر پنجشنبه استعفاي خود را از مقام نخست وزيري هند به رئيس جمهوري اين كشور تسليم كرد.
تعداد كرسي هاي حزب بي.جي.پي به تنهايي در لوك سابا به ۱۳۸ رسيد كه در مقايسه با ۱۸۲ كرسي اين حزب در سيزدهمين لوك سابا بسيار كمتر است.
احزاب مستقل نيز در انتخابات چهاردهمين پارلمان هند ۱۳۷ كرسي به دست آوردند.حزب كنگره سونيا گاندي را به عنوان نامزد خود براي احراز مقام نخست وزيري هند معرفي كرده و علاوه بر اعضاي جبهه سكولار، احزابي چون كمونيست - ماركسيست هند (سي.پي.آي.ام)، كمونيست هند (سي.پي.ام) و بهوجان سماج (بي.اس.پي) آمادگي خود را براي پذيرش وي به عنوان نخست وزير هند اعلام كرده اند.

حمايت مجلس نمايندگان آمريكا از اسرائيل
يك كميته فرعي مجلس نمايندگان ايالات متحده آمريكا با تصويب دو قطعنامه خواستار عضويت كامل رژيم صهيونيستي در «گروه كشورهاي اروپايي و ديگران» سازمان ملل متحد و نيز سازمان همكاري و توسعه اقتصادي شد.
اسرائيل در روز ۱۰ خرداد ماه ۱۳۷۹ به عنوان عضو موقت در گروه كشورهاي اروپاي غربي و ديگران پذيرفته شد.۲۷ عضو اين گروه شامل كشورهاي اروپاي غربي و استراليا، نيوزيلند، كانادا و ايالات متحده هستند.

بازگشت روموهيون به رياست جمهوري كره
دادگاه قانون اساسي كره جنوبي ديروز با رد استيضاح رومو هيون رئيس جمهوري توسط مجلس، به بحران ۶۳ روزه رهبري در اين كشور پايان داد.استيضاح رئيس جمهوري كره جنوبي كه از سوي دو حزب مخالف «بزرگ ملي» و «دمكراتيك هزاره» ارايه شده بود، روز ۱۲ اسفند سال گذشته در دوره قبلي مجلس ملي كره جنوبي به تصويب رسيد.استيضاح كنندگان، رومو هيون را متهم به نقض قانون انتخابات، نداشتن مديريت اقتصادي و نيز فساد برخي از يارانش كرده بودند.

يادداشت
دولت جديد هند و سياست هاي پيش رو
دكتر علي صباغيان
اعلام نتايج نهايي انتخابات چهاردهمين دوره مجلس هند (لوك سابا) كه از روز اول ارديبهشت ماه با حضور ۶۷۵ ميليون راي دهنده در پنج مرحله برگزار شد .پيروزي «جبهه سكولار» به رهبري حزب مخالف كنگره بر ائتلاف دموكراتيك ملي به رهبري حزب حاكم «بهاراتياجاناتا» (بي.جي.پي) نشانه هايي از تغيير را در سياست  هاي دولت هند آشكار كرده است. اين تغييرات طي چند روز آينده كه سونيا گاندي رئيس حزب كنگره با حمايت احزاب ائتلافي چپگرا دولت جديد را شكل دهد در برخي حوزه هاي اقتصادي و سياسي آشكارتر خواهد شد.
حوزه اقتصاد از مهمترين حوزه هايي است كه احتمال تغيير سياست دولت هند در آن بروز كرده است.
ائتلاف ملي گرا و بنيادگراي هندو به رهبري حزب بي.جي.پي از سال ۱۹۹۶ كه قدرت را بدست گرفته سياست اصلاحات اقتصادي با يك برنامه خصوصي سازي را در پي گرفت. طي اين دوران وضعيت اقتصادي هند نسبتا خوب بوده و اقتصاد اين كشور در اين دوران از رشد بالايي برخوردار بوده است. حتي اين امر موجب شد تا دولت بي.جي.پي به منظور بهر ه مندي از رضايت عمومي از وضع اقتصادي هند انتخابات جديد مجلس سيزدهم كه دوره قانوني آن تا پائيز امسال ادامه داشت را منحل كند و انتخابات زود هنگام برگزار نمايد. اكنون كه ائتلاف بي.جي.پي شكست خورده گفته مي شود يكي از دلايل اين شكست عدم بهره مندي و نارضايتي كشاورزان هندي از نتايج سياست هاي اقتصادي دولت بي.جي.پي بوده كه بيشتر توجه خود را به بخش صنعت و بخش هاي جديد اقتصادي معطوف كرده بود و كشاورزان كه بخش عمده اي از جمعيت يك ميليارد نفري هند را تشكيل مي دهند فراموش كرده بود.
شكست بي.جي.پي و پيروزي غير منتظره حزب كنگره كه بايد همراه با ائتلاف احزاب چپ از جمله حزب كمونيست كه تعداد كرسي هايش در مجلس به ۶۲ كرسي افزايش يابد پرسش هايي در خصوص تغيير سياست اقتصادي دولت جديد هند مطرح كرده است. كاهش ۶ درصدي شاخص سهام بورس بمبئي در اولين روز از اعلام پيروزي ائتلاف جديد خود نشانه اي از نگراني هاي جديد در خصوص سياست اقتصادي دولت آينده هند است. اگر چه حزب كمونيست اكنون از احتمال انحلال وزارت خصوصي سازي و نيز جلوگيري از واگذاري دارايي عمومي به بخش خصوصي سخن به ميان آورده اما ترديدي نيست كه هم حزب كنگره و هم احزاب چپگراي ائتلاف او اين واقعيت را به خوبي درك كرده اند كه در جهان امروز براي كشورهايي همچون هند كه داعيه هاي قدرت جهاني را در سر دارد به آساني امكان بي توجهي به روند خوصي سازي كه يك روند جهاني محسوب مي شود امكان ندارد. بعلاوه سال ها قبل از برنامه خصوصي سازي حزب بي.جي.پي، حزب كنگره برنامه اصلاحات اقتصادي را در سال ۱۹۹۱ به رهبري من ماهون سيك وزير دارايي وقت خود آغاز كرده بود كه خصوصي سازي از جمله عناصر آن به شمار مي رفت. بنابراين اگر چه حزب كنگره و دولت ائتلافي آينده براي نشان دادن تغيير خود با حزب بي.جي.پي بايد تغييراتي را انجام دهند اما بدون ترديد روند كلان سياست هاي اقتصادي دولت هند تغيير چنداني را مشاهده نخواهد كرد.
ادامه دارد

نگراني جهاني از وخامت اوضاع در غزه
درپي تشديد حملات چند روز گذشته نظاميان رژيم اشغالگر صهيونيستي به غزه و به ويژه منطقه رفح كه منجر به شهادت تعداد زيادي از فلسطيني ها و زخمي شدن عده اي ديگر از آنها و نيز تخريب شمار گسترده از خانه هاي آنها شده محافل بين المللي با انتقاد از اين وضعيت نسبت به تشديد اوضاع در غزه هشدار داده اند.
در همين حال و درپي اعلام اين خبر كه رژيم اشغالگر قدس در نظر دارد صدها خانه ديگر را در شهر جنوبي رفح در باريكه غزه تخريب كند، آژانس سازمان ملل متحد در امور آوارگان فلسطيني (آنروا) ديروز اوضاع در شهر رفح را فاجعه انساني توصيف كرد.
بريان كوئن وزير خارجه جمهوري ايرلند كه كشورش اكنون رياست دوره اي اتحاديه اروپا را عهده دار است، از اوضاع نوار غزه و كشته شدن ۳۰ فلسطيني در ۳ روز گذشته، به شدت ابراز نگراني كرد.
وزارت امور خارجه روسيه نيز روز پنجشنبه در بيانيه اي نگراني جدي خود را از افزايش درگيريها در نوار غزه اعلام كرد و آتش بس بين دو طرف فلسطيني و صهيونيستي را خواستار شد.
در همين حال سناتورهاي حزب كمونيست در مجلس سناي فرانسه خواستار تخريب و توقف ساخت ديوار حائل به وسيله رژيم صهيونيستي شدند.
از سوي ديگر نظاميان صهيونيست در ادامه يورش به شهرها و روستاهاي نوار غزه سپيده دم ديروز سه مبارز فلسطيني را در شهر رفح در جنوب اين نوار به شهادت رساندند.
كشته شدن ۲نظامي اسرائيلي
روز گذشته يك جيپ نظامي اسرائيلي هدف گلوله آرپي جي فلسطينيان قرارگرفت . در اين عمليات ۲نظامي اسرائيلي كشته و ۳نظامي ديگر زخمي شدند. گردانهاي شهداي الاقصي شاخه نظامي جنبش فتح مسئوليت اين عمليات را بر عهده گرفت.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |