شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۹ - May 15, 2004
با حضور مسئولان شهر تهرا ن عده اي از جانبازان و چند تن از خانواده شهدا برگزار شد
پرده برداري از لوح يادبود جانبازان شيميايي در تهران
مهندس چمران:
لوح ديگري در آينده مقابل آسايشگاه جانبازان شيميايي در خيابان باهنر و احتمالاً يك لوح ديگر در مقابل بيمارستان ساسان نصب خواهد شد
006414.jpg
متن لوح يادبود جانبازان شيميايي
بسمه تعالي
براي ملت ايران نام دولت آلمان يادآور فاجعه بزرگ كشتار شيميايي در جنگ تحميلي رژيم بعثي عراق عليه ايران است. دولت وقت آلمان سلاح شيميايي و فن آوري توليد آن را به رژيم صدام هديه كرد تا مسلمانان ايران و عراق (حلبچه) قرباني شوند. مردم ايران كه هنوز نظاره گر شهادت بي رويه فرزندان جانباز شيميايي خويشند هرگز مشاركت و نقش اساسي دولت آلمان در اين جنايت را از ياد نخواهند برد.
گروه شهري: لوح يادبود ۸۰ هزار شهيد و جانباز شيميايي ديروز طي مراسمي در مقابل سفارت آلمان (واقع در خيابان فردوسي) نصب و پرده برداري شد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم اعضاي شوراي شهر، برخي جانبازان شيميايي دوران دفاع مقدس، همرزمان آنها و تني چند از خانواده شهدا و دهها خبرنگار و عكاس داخلي و خارجي حضور داشتند.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر تهران در حاشيه اين مراسم در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به مصوبه شوراي شهر و اقدام شهرداري تهران مبني بر نصب لوح يادبود جانبازان شيميايي خاطرنشان كرد كه اين اقدام به درخواست جانبازان شيميايي و خانواده هاي آنان و در پاسخگويي به اين قشر از شهروندان انجام شده است.وي گفت: شوراي شهر تهران به منظور به نمايش گذاشتن جنايات صدام و حمايت هاي آلمان از اين رژيم و ماندگار كردن آن در ذهن مردم اقدام به نصب لوح يادبود جانبازان شيميايي كرده است.
مهندس چمران استفاده از سلاح هاي شيميايي را بزرگترين ظلم تاريخ خواند و اظهار داشت كه دولت آلمان حداقل بايد از اين بابت از ملت ايران عذرخواهي كند و مسئولان وقت آلمان نيز در محاكم بين المللي محاكمه و محكوم شوند.
رئيس شوراي شهر افزود:  علاوه بر اين لوح، لوح ديگري نيز در آينده مقابل آسايشگاه جانبازان شيميايي در خيابان باهنر نصب خواهد شد و احتمالا اين اقدام در مقابل بيمارستان ساسان نيز انجام مي شود ولي اين امر به لحاظ مبلمان شهري نياز به بررسي هاي بيشتر دارد.
در اين مراسم همچنين سردار ميرفيصل باقرزاده رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس گفت:  تاكنون ۴۵ هزار جانباز شيميايي به شهادت رسيده اند.
وي در زمينه محاكمه دولتمردان وقت آلمان نيز گفت: عليرغم پيگيري اين مسئله از سوي وكلاي ايراني، دستگاههاي ديپلماسي و نهادهاي مدافع حقوق جانبازان شيميايي جاهايي كه بايد به اين امر رسيدگي مي كردند وجود نداشته است.
باقرزاده درباره بازتاب نصب لوح يادبود جانبازان شيميايي نيز گفت: نصب اين لوح جداي از اثرات رسانه اي و تبليغاتي، براي پيشگيري از بروز موارد مشابه به عنوان يك وظيفه است.
در پايان اين مراسم قطعنامه اي در چند بند توسط يكي از جانبازان شيميايي به نمايندگي از سوي ساير جانبازان قرائت شد.
در اين قطعنامه با آرمان هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي تجديد عهد شده و پيروي از رهبر معظم انقلاب اسلامي مورد تأكيد قرار گرفته و از شهرداري تهران به خاطر نصب لوح يادبود در مقابل سفارت آلمان تشكر شده است.
در بخشي از اين قطعنامه آمده است كه: ما جانبازان خواستار معرفي سران وقت آلمان به لحاظ اهداي سلاح هاي مرگبار شيميايي به رژيم جنايتكار صدام به دادگاههاي بين المللي به عنوان جنايتكار جنگي هستيم.

سرعت اتوبوس ها در خطوط ويژه ۵/۱ برابر شد
تقدير شهردار از اعمال مقررات ويژه ترافيكي توسط راهنمايي و رانندگي
006402.jpg
گروه شهري: وقت آن رسيده كه مجلس، دولت و همه كساني كه اختياردار خزانه عمومي كشور هستند تصميمات بزرگي در حوزه حمل و نقل اتخاذ كنند. دكتر محمود احمدي نژاد - شهردار تهران در حاشيه ديدار هفتگي خود از منطقه ۳ تهران گفت: اتلاف وقت و تأخيرهاي حاصله در ترددهاي شهري ضرر و زيانهاي ميلياردي به جامعه تحميل مي كند.
به گزارش خبرنگار ما احمدي نژاد بالا رفتن قيمت زمين و مسكن را موجب افزايش سرسام آور هزينه هاي احداث بزرگراه ها و تأسيسات زيربنايي حوزه حمل و نقل دانست و گفت: نگاه تك بعدي و غيرعلمي كساني كه تصور مي كردند با افزايش نرخ مسكن و زمين در تهران مي توان جلوي مهاجرت را گرفت موجب رواج سوداگري، آسيب به توليد ملي و عمران شهري و گسترش حاشيه نشيني شد.
شهردار تهران گفت: اگر خزانه عمومي توان پشتيباني از ما را ندارد پس اختيار اعمال مديريت بر منابع سوخت را به مديريت شهري دهد تا شهرداريها از محل صرفه جويي در سوخت بتوانند سرمايه گذاري گسترده اي در حوزه حمل و نقل عمومي داشته باشند.
شهردار تهران در ادامه سخنان خود از طرح جديد نيروي انتظامي مبني بر كنترل مسيرهاي ويژه قدرداني كرد و اين اقدام را در صورت استمرار و همكاري مردم موجب بالا رفتن ظرفيت خطوط ويژه به ميزان حداقل ۲۰ درصد و بالا رفتن ۵/۱ برابري سرعت اتوبوس ها، افزايش ظرفيت جابجايي، كاهش تراكم در ساير مسيرها و صرفه جويي در وقت شهروندان دانست.
وي در مورد حادثه اخير ريزش تاج يك برج در خيابان شيراز شمالي و مسئوليت شهرداري تهران در قبال مقاومت سازه آن گفت: از آنجايي كه شهرداري تهران هيچ مسئوليتي از بعد نظارت بر ساخت و ساز برعهده ندارد لذا پاسخگويي عدم استحكام سازه ها در درجه اول با مهندسين ناظر و بعد مالكين آنهاست.
وي ادامه داد: صلاحيت مهندسين ناظر توسط سازمان نظام مهندسي كه زير نظر وزارت مسكن و شهرسازي است تأييد مي شود و شهرداري نيز به اعتبار مجوزي كه از سوي اين سازمان براي فعاليت مهندسان ناظر صادر مي شود نقشه ها و محاسبات آنها را مي پذيرد و مسئوليتي براي كنترل مجدد محاسبات نقشه ها ندارد.
احمدي نژاد توضيح داد: البته ما بخشهايي را در حوزه معاونت شهرسازي داير كرديم كه به طور محدود و اتفاقي ساختمانهاي بلندمرتبه را كنترل مي كند اما اين اقدام شهرداري صرفاً جنبه تكميلي دارد و ناشي از احساس مسئوليت ماست، بنا بر اين هرگز نافي مسئوليتهاي قانوني مهندسين ناظر نيست.
وي به مهندسين ناظر توصيه كرد مسئوليتهاي اجتماعي و قانوني خود را در قبال جان و مال مردم به درستي شناخته و ايفا كنند و از مردم نيز خواست به تصور برخي صرفه جوييهاي قليل از قوانين و مقررات و آيين نامه هاي وضع شده كه تأمين كننده امنيت و مقاومت سازه ها و سلامت آنهاست قصور نكنند.
وي در ادامه سخنان خود به مشكل ترافيك و آلودگي هواي تهران اشاره كرد و گفت: حتي با ورود خودروهاي با استاندارد بالا و صفر كيلومتر به جاي خودروهاي فرسوده باز هم ترافيك سنگين، مصرف سوخت بالاتر و آلودگي هوا را خواهيم داشت.
وي افزود: پاداش پايان خدمت كليه بازنشستگان قبل از سال ۷۹ شهرداري تهران، با تصويب شوراي اسلامي شهر تا پايان تير ماه امسال پرداخت خواهد شد.

۱۰ پروژه عمراني- شهري در شرق تهران به بهره برداري رسيد
006405.jpg
۱۰ پروژه عمراني- شهري با حضور معاون شهردار تهران و جمعي از مسئولان كشوري و لشگري در شرق تهران به بهره برداري رسيد.
شهردار منطقه ۸ تهران گفت: بهره برداري از سه بوستان و افزايش سرانه فضاي سبز منطقه از مهمترين برنامه هاي اين شهرداري است.
«مجتبي قاسمي» در حاشيه افتتاح پروژه هاي ورزشي ، عمراني، ترافيكي و زيست محيطي افزود: خوشبختانه شهروندان اين منطقه از سرانه فضاي سبز مناسب و ايده آلي برخوردار هستند و با احداث اين سه بوستان، فضاي آرام بخشي براي شهروندان فراهم خواهد شد.
قاسمي طرح هاي افتتاح شده را شامل بوستان معلم، شهيد اسلام پناه و خاور، زمين فوتبال كوثر با چمن مصنوعي و آغاز عمليات ايستگاه آتش نشاني ذكر كرد.
وي، توسعه ساختمان سواركاري ، احداث پنج آبنما، ايمن سازي پياده روهاي خيابان گلبرگ شرقي، پاركينگ همگاني و اجراي طرح كارت پارك را از ديگر طرح ها عنوان كرد.
شهردار منطقه ۸ ادامه داد: در مجموع براي طرح هاي عمراني شهري بالغ بر ۱۲ ميليارد ريال هزينه شده است.
وي اظهار داشت: با احداث اين بوستان ها بخشي از نياز فضاي سبز منطقه تامين خواهد شد.
قاسمي با اشاره به اهميت فضاي سبز اظهار داشت: هر ميزان صرف گسترش فضاي سبز شود، شهرداري هزينه هاي آن را پرداخت خواهد كرد.
وي در گفتگو با ايرنا اظهار داشت: بوستان معلم در مساحت چهار هزار و ۳۰۰ متر مربع در خيابان گلبرگ شرقي نرسيده به مسيل خاور اجرا شده است.
شهردار منطقه ۸ تهران گفت: اين بوستان براي بزرگداشت مقام شامخ استاد مطهري در شرق تهران افتتاح گرديد و لوح يادبود اين استاد در اين پارك نصب شده است.
به گفته وي، اين مجموعه جهت گسترش فضاي سبز و ايجاد تفرجگاه براي شهروندان منطقه ۸ آماده شده است.
وي تصريح كرد: در اين بوستان ساختماني با زير بناي ۱۵۰ متر مربع كه داراي مجموعه دارا لقرآن و كلاس هاي آموزشي است، قرار گرفته است.
قاسمي خاطرنشان كرد: درياچه مصنوعي و بخش هاي مختلف بوستان معلم، از بهترين سبك هاي معماري ايراني الهام گرفته شده است.
وي گفت: يك هزار و ۳۰۰ مترمربع از اين بوستان جهت احداث ايستگاه آتش نشاني در نظر گرفته شده است.
وي هزينه اين بوستان را با احتساب تملك زمين حدود هفت ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال عنوان كرد.

جزئيات پرداخت وام ازدواج چهارشنبه در روزنامه ها
گروه شهري: جزئيات دقيق مربوط به پرداخت وام يك ميليون توماني ازدواج چهارشنبه اين هفته از سوي شهرداري تهران اعلام مي شود.
مدير كل روابط عمومي شهرداري تهران با اعلام اين مطلب به خبرنگار ما گفت: شهرداري روز چهارشنبه جزئيات مربوط به چگونگي پرداخت اين وام را از طريق روزنامه هاي پرپراكنش (كثيرالانتشار) به اطلاع زوج هاي تهراني مي رساند.
مهندس مجتبي اعلايي افزود: در اطلاعاتي كه توسط شهرداري در اختيار جرايد گذاشته مي شود، به شرايط و چگونگي دريافت وام ازدواج و محل هاي در نظر گرفته شده براي پرداخت اين وام اشاره خواهد شد.
گفتني است شوراي اسلامي شهر تهران چندي پيش به منظور تسهيل در امر ازدواج جوانان، پرداخت يك ميليون تومان وام ازدواج به زوج هاي تهراني (هر يك ۵۰۰ هزار تومان) را تصويب و براي اجرا به شهرداري ابلاغ كرد و مقرر شد از ابتداي خردادماه اين وام به متقاضيان پرداخت شود.

ممنوعيت عبور موتور سواران بدون كلاه ايمني در بزرگراه ها
نيروي انتظامي در اطلاعيه اي اعلام كرد: از امروز (۲۶ ارديبهشت ماه) عبور موتور سيكلت سواران بدون كلاه ايمني در بزرگراه ها  ممنوع مي باشد و با متخلفان برابر قانون برخورد خواهد شد. اين ممنوعيت در راستاي طرح انضباط بخشيدن به تردد موتور سواران و به استناد قانون و آئين نامه استفاده اجباري از كمربند و كلاه ايمني بويژه در بزرگراه ها اجرا مي شود.

يك چهارم دختران دانش  آموز
تحت پوشش طرح بررسي ساختار قامتي قرار گرفتند
معاون سلامت و آمادگي جسماني دفتر تربيت بدني دختران وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال جاري يك چهارم از جمعيت ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار نفري دانش آموزان دختر مقطع راهنمايي كشور تحت پوشش طرح بررسي ساختار قامتي قرار گرفتند.
سيده طاهره مظلومي افزود: اين ميزان ۷۵۰ هزار دانش آموز دختر بين سنين ۱۱ تا ۱۴ سال را شامل مي شود.به گفته وي اجراي اين طرح ۵ ساله از سال ۷۸ در كشور آغاز شده و سال گذشته تحصيلي نيز ۲۹۳ هزار و ۶۵۸ نفر تحت پوشش طرح بررسي ساختار جسماني قرار گرفتند.
مظلومي خاطرنشان ساخت:  اين طرح با هدف بررسي و شناسايي ناهنجاري هاي جسمي و قامتي دختران به منظور پيشگيري و درمان به موقع در حال اجراست.
وي تصريح كرد:دراجراي اين طرح ۴۱نوع ناهنجاري ساختاري وجسماني دختران مورد بررسي و سنجش قرار مي گيرد كه شانه افتاده راست، شصت كج پاي راست وكمر گود از شايع ترين وپشت تابدارو لگن مايل كمترين ناهنجاري هاي موجود در بين دختران دانش آموز شناسايي شده است.

طرح جمع آوري سنتي
زباله هاي بازيافتي از مبدا در جنوب غرب تهران اجرا مي شود
اجراي طرح جمع آوري سنتي زباله هاي بازيافتي از مبدا با روش قانونمند بهداشتي، در منطقه ۱۸ تهران آغاز مي شود.
مهندس ماني جعفريان معاون شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۱۸ تهران با اعلام اين مطلب گفت: اين طرح با هدف كاهش معضلات و مشكلات زيست محيطي و حل معضلات بهداشتي مواد بازيافتي در ۵ ناحيه از منطقه ۱۸ بصورت آزمايشي اجرا و در صورت موفقيت طرح، در كل نواحي منطقه به اجرا درخواهد آمد.
وي افزود: از مزاياي اجراي اين طرح كاهش بار ترافيكي در حمل و نقل زباله، كاهش هزينه هاي جمع آوري زباله توسط پيمانكاران خدمات شهري، ايجاد فرهنگ استفاده بهينه از ضايعات، ايجاد اشتغال و درآمد زايي براي خانواده ها و توليد مواد اوليه بسياري از كارگاههاي توليدي و كارخانجات كوچك مي باشد.وي به كنترل و مراقبت هاي ويژه شهرداري منطقه در نحوه جمع آوري زباله ها و ضايعات مراكز غيربهداشتي و همچنين مراكز درماني و بهداشتي اشاره كرد و گفت: از ديگر اقدامات اين شهرداري، جمع آوري روزانه كليه زباله هاي عفوني و غيرعفوني بيمارستانها و مطب هاي سطح منطقه است كه متاسفانه در خبر روز دوشنبه چهاردهم ارديبهشت ماه برخي از جرايد به نقل از تلكس يك خبرگزاري «فروش زباله  هاي بيمارستاني» را چاپ نموده، در صورتيكه اين مطلب از سوي خبرنگار آن خبرگزاري از مقاله هاي ارائه شده در سمينار يكروزه زمين پاك تهيه گرديده بود كه اشتباها به نقل از يكي از كارشناسان خدمات شهري شهرداري منطقه ۱۸ عنوان گرديدكه تصحيح مي  گردد.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |