يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۰
«ال-۹۰» فقط يك توجيه دارد
عضو هيأت  رئيسه  شوراي  اسلامي  شهر تهران  گفت : احداث  هر كيلومتر بزرگراه  در تهران  ۴۵۰ ميليارد ريال  هزينه  دارد.
«اميررضا واعظي آشتياني » روز جمعه  در گفت  و گو با خبرنگار ايرنا مركز استان  تهران  افزود: شهر تهران  به  لحاظ ساختار شهرسازي  غلط در ادوار گذشته  امروز با فشردگي  خاصي  روبه رو شده  است  كه  احداث  مسيرهاي  بزرگراهي  را بسيار سخت  و پرهزينه  كرده  است .
وي  اظهار داشت : شهر تهران  به  لحاظ ظرفيت هاي  ترافيكي  از مدت ها پيش  با كمبود فضا مواجه  شده  است  و ورود بي رويه  خودرو، فضاي  ترافيكي  را روز به  روز تنگ تر مي كند.
وي  با بيان  اينكه  ساخت  هر كيلومتر بزرگراه  در خارج  شهر تنها ۱۰ ميليارد ريال  هزينه  دارد، تأكيد كرد: ورود اين  چنيني  خودرو به  تهران  به  هيچ  وجه  منطقي  نيست  و در آينده اي  نزديك ، تردد در تهران  را ساكن  خواهد كرد.
آشتياني  با اشاره  به  ورود ۴۰۰ هزار خودرو به  تهران  در سال  گذشته ،گفت : سالانه  ۱۵۰ هزارخودرو به  جمع  خودروهاي  فرسوده  افزود مي شود، در حالي  كه  حتي  يك  دستگاه  از آن نيز از رده  خارج  نمي شود.
عضو شوراي  اسلامي  شهر تهران  تأكيد كرد: «وزارت  صنايع  با روند خودروسازي  خود، هم  وزارت  راه  را به  مخمصه  انداخته  و هم  شهرداري هاي  كلان  شهرها را با مشكل  مواجه  كرده  است .»
وي  با اشاره  به  اعلام  وزارت  راه  و ترابري  مبني  براينكه  هشت  هزار كيلومتر آزاد راه  نياز دارد، گفت : ساخت  هر يكهزار كيلومتر آزاد راه  ۲۵ سال  زمان  نياز دارد و با توجه  به  شرايط موجود، مشكلات  هر روز افزايش  پيدا خواهدكرد.
آشتياني  همچنين  به  قرارداد توليد ۸۰۰ هزار خودرو «ال - ۹۰» در سال  جاري  اشاره  كرد و گفت : تنها توجيه  اين  قرارداد، ايجاد ۱۵۰ هزار فرصت  شغلي  است ، بي آنكه  كوچكترين  توجهي  به  تبعات  ناشي  از اين  امر شود.
وي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  «چرا شهرداري  كه  خود عوارض  توليد خودرو را دريافت  مي كند، عكس العملي  در اين  خصوص  نشان  نمي دهد» اظهارداشت : «ما اعتقاد به  تعامل  داريم  و متأسفانه  اين  تعامل  تا امروز يكطرفه  بوده  است .»

ممنوعيت چاپ مقالات ايرانيان درنشريات آمريكا
جنگ علمي
بهارك ميرزايي 
دولت آمريكا گويا تنها به تحريم اقتصادي كشورهاي ايران، ليبي كوبا و سودان بسنده نكرده است. با اينكه حداقل در مورد ايران اين تحريم ها آنچنان هم كه دولت آمريكا انتظار داشته دست و بال ايراني ها را نبسته و ديپلماسي ايراني در بسياري از موارد توانسته قواعد تحريم را پشت سر بگذارد. جالب آنكه آمريكا به تازگي بازي هاي سياسي خود را به جامعه علمي آمريكا نيز تعميم داده است.
دولت آمريكا نشريات علمي آمريكا را از چاپ مقالات علمي ايرانيان برحذر داشته. خبر ممنوعيت انتشار مقالات پژوهشگران ايراني در نشريات آمريكا، عكس العمل هايي از سوي مقامات مسوول در وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري ايران را در پي داشت. مقامات اين وزارتخانه اعتراض شديد خود را به دبير كل يونسكو اعلام كردند. اين اعتراض تنها منحصر به ايران نمي شود.
نشريه ساينتيست، يك نشريه علمي چاپ آمريكا نيز گزارشي را به نشانه اعتراض به اين تصميم آمريكا به چاپ رساند. چاپ اين گزارش حكايت از جهت گيري جامعه علمي نسبت به اين تصميم داشت. همچنين نشريه نيچر نيز با چاپ مقاله ديگري اعتراض خود را نسبت به اين تصميم نشان داد. نشريه علمي تحقيقاتي نيچر از معتبرترين نشريات دنيا در ارتباط با علوم زيستي به شمار مي رود.
ماجرا از آنجا شروع شد كه انجمن بين المللي مهندسان الكترونيكIEEEسعي كرد. يك اتاق كنفرانس براي مبادله علمي بهتر در تهران اجاره كند.
اين امر، حساسيت اداره كنترل اموال خارجي آمريكا را برانگيخت. اين اداره پس از پيگيري هاي فراوان در سپتامبر ۲۰۰۳ طي نامه اي ويرايش، داوري و چاپ مقالات ارسالي از كشورهاي ايران، كوبا، ليبي و سودان را ممنوع كرد، مگر آنكه مجوزي از سوي اداره مزبور صادر شده باشد.
پس از تصويب اين قانون، برخي از انجمن هاي علمي مانند انجمن شيمي، انجمن علوم هسته اي و انجمن ميكروبيولوژي آمريكا ازاين قانون تبعيت كردند، اما انجمن مهندسان الكترونيك اين قانون را نپذيرفته و درصدد اخذ مجوز براي چاپ مقالات ايراني است.
براساس گزارش نشريه ساينتيست هزاران نفر از اعضاي اين انجمن كه بزرگترين متخصصان فني جهان محسوب مي شوند نسبت به اقدامات اداره كنترل اموال خارجي آمريكا مبني بر پيروي از ممنوعيت هاي تجاري ايالات متحده در مورد كشورهاي ايران، كوبا، ليبي و سودان شديدا اعتراض كرده اند.
بيش از۵هزار و۱۰۰ نفر از اعضاي انجمن مهندسان الكترونيك دادخواستي خطاب به اين اداره تنظيم و امضا كرده و طي آن خواستار توقف اعمال تبعيض در مورد آن دسته از اعضاي(IEEE) شده اند كه كشورهايشان تحت تحريم دولت ايالات متحده قرارگرفته است. اين قانون نه تنها واكنش ايرانيان را باعث شد، بلكه خشم اروپاييان و جامعه علمي دنيا را نيز برانگيخت.
سرانجام واكنش اعضاي(IEEE) باعث لغو قانون مزبور شد. انجمن مهندسان الكترونيك بيش از ۳۶۰ هزار نفر عضو دارد كه از اين تعداد ۱۷۰۰ نفر ايراني اند.
همچنين اين انجمن بيش از ۱۰۰ ژورنال در زمينه هاي مختلف علمي منتشر مي كند، به اين ترتيب دولت آمريكا قرار داشت پس از ناكامي در زمينه هاي سياسي، محدوديت هاي خود را به جوامع علمي نيز تسري دهد كه با واكنش جامعه علمي و درنتيجه شكست مواجه شد.

بازار سياه كاغذ
جريان بازار سياه كاغذهاي دولتي در بازار آزاد مثنوي هفتاد من كاغذ است.
ظاهرا عده اي از ناشراني كه عضو اتحاديه نيستند، با دريافت اجازه نشر از وزارت ارشاد، كاغذهاي دولتي دريافتي را در بازار آزاد مي فروشند. اين عده با هدف استفاده از امتياز در نظرگرفته شده، كاغذ مورد نياز را از تعاوني ناشران و كتابفروشان دريافت و به جاي چاپ كتاب، آنها را در بازار آزاد مي فروشند.
داود رمضان  شيرازي رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران با ابراز تاسف از عملكرد اين عده از ناشران به ايسنا گفت: اين ناشران قيد تسويه حساب كاغذ از وزارت ارشاد را زده و بدين ترتيب سود خوبي را نصيب خود مي كنند.

سهم بخش سياحتي در امارات
سهم بخش سياحتي در توليد ناخالص ملي امارات عربي متحده در سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۵/۳ ميليارد درهم اعلام شد كه نسبت به سال ۱۹۹۵ به ميزان ۸/۱۵ درصد رشد يافته است. گزارش تلويزيون امارات حاكي است: شيخ حميد بن احمد المعلا وزير برنامه ريزي اين كشور اظهار داشت، در سال ۱۹۹۵ سهم بخش سياحتي در توليد ناخالص ملي ۲/۲ ميليارد درهم بود. وي افزود: بخش خدمات در امارات از بخش هاي مهم در توليد ناخالص ملي محسوب مي شود كه در زمينه اشتغال نيروي انساني نيز اهميت بسزايي دارد. براساس يك گزارش آماري تا پايان سال ۲۰۰۳ بالغ بر ۵۹ هزار و ۳۴۰ نفر در واحدهاي رستوران، قهوه خانه و اماكن پذيرايي امارات مشغول به كار هستند كه سهم ۷/۲ درصدي در ميزان اشتغال اين كشور را دارد.

خدمات بيمه براي درختان بم
كاش زودتر از اينها در بم زلزله مي آمد تا الطاف صندوق بيمه محصولات كشاورزي شامل حال نخيلات و باغ هاي مركبات بم شوند. يك عضو هيات مديره صندوق بيمه محصولات كشاورزي در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر يادآور شد: «بيمه كشاورزي در ايران به عنوان يك برنامه استراتژيك دنبال مي شود و يكي از مهم ترين برنامه هاي صندوق بيمه محصولات كشاورزي، ساماندهي خسارت هايي است كه در آينده به اقتصاد كشاورزي بم وارد مي شود و لذا صندوق بيمه در راستاي مسايل انساني، پرداخت خسارت هاي وارده به اين بخش از كشاورزي بم را عهده دار شده است.» به گفته صفر طاهرپور محصولات كشاورزي بم كه در حريم خسارت هاي زلزله قرار گرفته اند، بيمه مي شوند و حق بيمه بيمه گذار از محل بودجه زلزله پرداخت مي شود.»

افزايش ۲۳درصدي بليت قطار
همزمان با افزايش قيمت بليت قطار تعداد مراكز فروش بليت در سال جاري نيز افزايش پيدا كرده است. مي گويند رشد ۲۳ درصدي مراكز فروش بليت در راستاي سهولت تهيه بليت و رفاه هر چه بيشتر شهروندان در كليه نقاط كشور فراهم شده است. قلي نژاد مدير روابط عمومي رجا به ايسنا گفت: تعداد مراكز فروش بليت در سال جاري از ۲۴۷ مركز به ۳۰۴ مركز افزايش يافته است. ظاهرا اصلي ترين دليل اين افزايش گسترش دفاتر خدمات مسافرتي در استان تهران، آذربايجان شرقي، سمنان، قزوين، لرستان و استان مركزي است. به عقيده قلي نژاد راه اندازي شبكه رايانه اي فروش بليت و نيز افزايش تعداد نمايندگي هاي فروش در شهرهاي مختلف از جمله راهكارهاي انجام گرفته براي بهبود عرضه بليت و آسان فراهم شدن براي كليه اقشار جامعه است.

برداشت هايي از سومين جشنواره دانشجويي فرهنگ استان ها در كوي دانشگاه تهران
ايران كوچك در تهران بزرگ
007188.jpg
هوشنگ ساماني 
ته دل هر كدام از ما تكه اي از ايران بيشتر مي تپد و تكه هاي ديگر هم به واقع حضوري دارند كه به وقتي كه براي هر فردي از هم  ميهنانمان اتفاقي مي افتد يا فاجعه و اتفاق بزرگي براي اهل هر شهري رخ مي دهد، همه با هم نگران مي شويم و ناراحت. البته به قول يوسفعلي ميرشكاك ما ۷۰ ميليون بچه تهرانيم و ۲-۳ ميليوني مان هم اهل پاريس، لندن، كپنهاگ، نيويورك و شيكاگو!
ويت چند تكه ايراني و شرقي و به قول دكتر شايگان هويت چهل تكه بشر امروزي ما به ازايي واقعي در جغرافياي ايران دارد و اتفاقا يكي از مركزهاي تجمع و ايجاد امكان مشاهده اين چندگونگي به طرز غيراتفاقي اي، كوي دانشگاه است. در آنجا همه با هم و در كنار هم زندگي مي كنند و بنا به طبيعت دانشجو بودن و به خاطر جوواقعي دانشگاه ، مهم ترين مكان براي تجربه مدنيت همان فضااست، چرا كه جزيره هاي موقتي آزمون زندگي مدني مثل نمايشگاه كتاب هميشه كمتر از آنچه بايد، زمان بررسي آدم هايند و نتيجه هاشان مثل مدت ادامه شان است، موقتي و كوتاه. در زبان فارسي در موسيقي ايراني هر دو، از قوميت هايي نشانه هايي از وجود فرهنگ هاي محلي است و نمايش آنها، به پيش چشم آوردن تكه اي از ماست.
رقص شمشير
در روزگاران گذشته، شمشيرها با خون عجين بودند ولي امروزه جايشان را به تفنگ ها داده و چهره اي دوست داشتني به خود گرفته اند، گويا مي خواهند خاطره خونريزي هاي گذشته را از ذهن بشر پاك كنند. رقص شمشير هنرمندان زابل دقيقا به اين ذهنيت دامن مي زند و نوع ديگري كه عرب هاي خوزستان به نمايش مي گذارند، دست كمي از ايشان ندارد. البته ذكر خنجر تركمن ها به خاطر آييني بودنش، بياني متفاوت از اين دو پيدا مي كند و به عبارتي حركت نماديني از رزم به حساب نمي آيد اما رقص شمشير ياد شده در عين سرگرمي بودنش نمادي از جنگاوري پيشينيان است كه همچنان به صورت بازي هاي آييني توسط هنرمندان موسيقي نواحي ايران حفظ و اجرا مي شود.
پاسدار زبان فارسي
از شهر كوچك« سي سخت» واقع در استان كهگيلويه و بوير احمد آمده است، ۶۴ساله و با قامتي خميده، از سختي هاي روزگار. سياه چادر عشاير بوير احمد پاتوق اوست. از حفظ و فقط در دستگاه  همايون مي خواند،  داستان رستم و سهراب، كيكاووس، افراسياب و غيره. آهنگ، لهجه بختياري دارد ولي كلام همان است كه فردوسي گفته است. علي محرابي تنها وارث شاهنامه خوان بزرگ منطقه، زنده ياد محمد حسين محرابي كه سال گذشته به ديدار ايزدي شتافت. امثال او در تمام ايران به ده نفر نمي رسند. خوب است فرهنگستان زبان فارسي نگاهي به ايشان بيندازد، نه از جهت موسيقي كه ارتباطي ندارد. پاسداري اززبان فارسي تنها واژه سازي نيست. ترويج واژگان اصيل و رو به زوال مهمتر از ساخت واژگان جديد به نظر مي رسد. امروزه شاهنامه خواني مرده است و چنانكه مي بينيم زبان مردم با واژگان تازي، تركي، فرنگي و من در آوردي به چرخش در مي آيد.
حضور چهره ها
وزن و اعتبار هر جشنواره و همايشي به حضور آدم هاي مطرح و مرتبط بستگي زيادي دارد، به همين دليل ديدن چهره هاي آشنايي از موسيقي نواحي ايران در جشنواره فرهنگ استان ها، مخاطب موسيقي دوست را مجاب مي كرد كه به جاي مهمي پا گذاشته است. شيرمحمد اسپندار تنها دونلي نوازايران از بلوچستان، ولي رحيمي و سهراب محمدي كمانچه كش و دوتارنواز مطرح شمال خراسان، قادر عبدالله زاده معروف به قال مره شمشال نواز قديمي كرد از منطقه بوكان، حسين سمندري و غلامعلي پورعطايي دوتارنوازان مطرح جنوب خراسان و مرشد ولي الله ترابي نقال معروف از تهران، چهره هاي حاضر در جشنواره بودند. از چهره هاي موسيقي سنتي هم جلال ذوالفنون، همايون خرم، عطا جنگوك، حسن ناهيد و كيوان ساكت موجي از شور و شعف را در دل دانشجويان ايجاد كردند.
ضمن اينكه از حوزه فرهنگ و ادبيات، دكتر فريدون جنيدي و محمود دولت آبادي هم بودند.
كرمانج هاي همدل 
در ميان اقوام دعوت شده به سومين جشنواره، كردهاي شمال خراسان موسوم به كرمانج ها درخشش بيشتري داشتند. همدلي هنرمندان و همراهي خوب مسوولان محلي با ايشان، برنامه هاي آنها را پرشورتر از سايرين به پيش برد. غناي موسيقايي اين منطقه نيز در جلب توجه بينندگان تاثير ويژه اي داشت. دوتار، قوشمه، دايره، كمانچه، سرنا ودهل هر يك حكايت متفاوتي از احوال مردمان كرمانج را بيان مي كنند.
موسيقي كرمانجي پس از انتشار آلبوم «شب، سكوت، كوير» به آهنگسازي كيهان كلهر و خوانندگي استاد شجريان شهرت عمومي پيدا كرد و اينك شنيدن صداي قوشمه و دايره براي همه شهروندان ايراني فضاي آشنايي را ايجاد مي كند.
پاتوق پژوهشگران 
جشنواره فرهنگ استان ها تنها براي ناديدگان جذبه نداشت و در اين بين آنها كه بيشتر ديده بودند، ولع بيشتري هم داشتند. برخي پژوهشگران جدي عرصه موسيقي نواحي و فرهنگ مردم با آنكه سال ها با حضور در جاي جاي ايران به پژوهش هاي ميداني پرداخته بودند، از اين امكان پيش آمده نمي توانستند به سادگي بگذرند. چهره هايي چون جهانگير نصري اشرفي، منصوره ثابت زاده و هوشنگ جاويد هر روزشان را در سياه چادرها و غرفه هاي مختلف سپري كردند. يك اتفاق دوسويه كه در برخي برنامه ها از وجود ايشان به عنوان سخنران هم استفاده مي شد. اشرفي در خصوص كل جشنواره مي گفت: «اين حركت براي من خيلي جالب بود و من استفاده بردم، منتها مديريت فكري كار، قوي نبود.»
هوشنگ جاويد هم معتقد بود: «هدف اين جشنواره بيشتر نماياندن بود تا شناساندن.»

ايستگاه مد
007191.jpg
هريك از ديگري خيره كننده تر مي نمايد، زرد، سرخ، صورتي، سبز، آبي، بنفش و صدها رنگ تركيبي ديگر همراه با سليقه هاي مختلف دوخت و دوز كه فرهنگ پربار و پررنگي را به نمايش گذاشته اند.
زن كرمانجي ملبس به «شليته» و يك روسري ويژه به نام «ياشار»، هنر دوزندگي شمال خراسان را به نمايش مي گذارد. لباس با ۳۰ متر پارچه و پرچين هاي زياد كه دست كم ۹۰ هزار تومان هزينه دارد. زن بختياري با روسري معروفش «مي نا» درباره پيشاني بند «لچك ريالي» توضيح مي دهد. آنسوتر لباس قاسم آبادي متعلق به زنان تالش جلب نظر مي كند.
سرزمين يكرنگ و سبزشمال در خصوص لباس زنانه خيال يكرنگي ندارد. از شهري به شهر ديگر، مدل و رنگ لباس عوض مي شود. شرق گيلان با غرب آن تفاوت دارد، مازندران جور ديگري است و تركمن هاي استان گلستان هم براي خود سليقه اي متفاوت دارند. لباس شمالي ها به نسبت مناطق كويري ارزان تر است؛ بين ۶ تا۱۲ متر پارچه و قيمتي در حدود ۲۰تا ۱۰۰ هزار تومان دارد اما لباس زن تركمني به نام «دن» اگر از ابريشم باشد، به ۶۰۰ هزارتومان هم مي رسد.
در فرهنگ تركمني، رنگ لباس به ويژه در نوع مردانه آن، معناي خاصي دارد. براي نمونه مردان تركمن تاسن بلوغ يك رنگ مي پوشند، پس از آن تا شب ازدواج رنگ ديگري اختيار مي كنند. با تولد فرزند اول، رنگ لباس عوض مي شود و تاچهل سالگي ثابت مي ماند پس از آن تا ۶۳ سالگي رنگ ديگري مي پوشند و از ۶۳ سال به بالا باز هم رنگ لباس عوض مي شود. مردي كه به سن پيامبر اكرم (ص) يعني ۶۳ سالگي برسد، برايش جشن «آق قويون» يا بره سفيد مي گيرند.
سرزمين كردستان همانند شمال ايران رنگارنگي فراواني در زمينه لباس دارد كه آن را بيشتر درنوع زنانه بروز مي دهد. لباس هاي كردي كمترين پارچه ممكن را لازم دارند، در حدود ۵/۳ متر و قيمت آنها از ۱۵ تا۱۰۰ هزار تومان متغير است. بوكان و مهاباد از نظر اصالت معروف ترند با اين وجود در ساير نقاط تنوع زيادي به چشم مي خورد، از جمله مدل هايي مانند سنندجي يا سليمانيه، ديار بكر، سقزي يا مهابادي، بادينان وجوانرود. بالاتر از سرزمين كردها، عشاير آذري زبان گونه ديگري از لباس زن ايراني را به نمايش مي گذارند و قشقايي هاي همزبان با ايشان - ساكن در جنوب استان فارس - جور ديگري از لباس هاي زيباي عشايري را بر تن دارند. لباس زنان قشقايي بين ۸ تا۱۶ متر پارچه لازم دارد و قيمت آن گاه به ۲۰۰ هزار تومان هم مي رسد.
ساد ه ترين و ارزان ترين لباس هاي سنتي را زنان بلوچ  بر تن دارند. ۸ متر پارچه با قيمت حدود ۳۵ هزار تومان كل ماجراست اما در لرستان لباس هاي زنانه و مردانه تنوع رنگ بسياري دارند. لباس مردانه لري به «شال و سه تره» معروف است نوع فاخري از آن هم وجود دارد كه فقط شعرا و سرداران قوم لر بر تن مي كنند.
«فرامون» نام لباس زنان عشاير كرماني است. ۱۸ متر پارچه دارد و قيمتش حدود ۱۰۰ هزار تومان است. امروزه فقط در عروسي ها مي پوشند، اما زن ابيانه اي اگر ساكن ابيانه باشد، هميشه لباس زيبا و منحصر به فردش را مي پوشد. ابيانه روستايي چند صد نفره در نزديكي كاشان است و با اينكه مردمان منطقه يك قوم به حساب نمي آيند، اما به طرز شگفت انگيزي ماهيت قومي دارند. نمونه اش لباس فاخر و زيباي زنان ابيانه اي است كه ريشه اش به دوران صفويه باز مي گردد.
جشنواره فرهنگ استان ها در كوي دانشگاه تهران، نمايشگاهي از لباس هاي زن ايراني با تنوع حيرت انگيز را به نمايش گذاشت.

۲۰۰ متر چوب براي هر روز نمايشگاه
شايد شما نيز جزو  آن دسته از آدم هايي باشيد كه وقتي بروشور تبليغي به شما مي دهند پس از يك نگاه ساده آن را دور مي اندازيد. نگاهي به آمار نشان مي دهد كه شما با اين اقدام چقدر به محيط زيست ضربه مي زنيد: روزانه ۱۲ هزار درخت براي تامين كاغذ تهران قطع مي شود. به طورمتوسط براي هر تن كاغذ حدود دو دهم متر مكعب چوب استفاده مي شود حالا، براي كتاب هايي كه در نمايشگاه توزيع شده اند و بروشورهايي كه منتشر و با يك نگاه به كناري انداخته شده اند، روزانه ۲۰۰ متر مكعب چوب به صورت كاغذ توزيع شده است. نتيجه اينكه باتوجه به كمبود فضاي جنگلي به خصوص در شهرها به زودي مشكلات زيادي براي محيط زيست شهري به وجود خواهد آمد. يادتان باشد كه روزانه ۱۲ هزار درخت براي تامين كاغذ قطع مي شود...

لاستيك كم با د و مصرف بيشتر
شايد باورتان نشود ، ولي با كاهش فشار باد لاستيك خودرو، مصرف سوخت تا ۶ درصد افزايش مي دهد.
مديريت تبليغ و ترويجCNG در سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور اعلام كرد: »كم بودن باد لاستيك ها باعث افزايش مصرف سوخت خودرو مي شود زيرا هنگامي كه باد لاستيك ها كم باشد، سطح تماس لاستيك با زمين بيشتر شده و اصطكاك آن نيز افزايش مي يابد. در نتيجه خودرو براي حركت بايد سوخت بيشتري مصرف كند.»
اين گزارش مي افزايد: »اگر لاستيك هاي يك خودرو تا حداكثر ميزان مجاز توصيه شده توسط كارخانه سازنده باد شده باشد، مصرف خودرو در اين حالت بهينه است و در غير اين صورت با كم شدن هر ۲ درجهPSI از فشار باد لاستيك ها، مصرف سوخت خودرو به ميزان ۱ درصد افزايش مي يابد.»
همچنين اگر فقط يك لاستيك خودرو به اندازه ۶ درجه) PSI تقريباُ معادل ۴/۰ بار) كم باشد و فشار باد بقيه چرخ هاي آن تنظيم شده باشد، در اين صورت بازهم مصرف سوخت آن خودرو به اندازه ۳/۰ افزايش يافته و عمر مفيد تاير كم باد كاهش خواهد يافت.

رشد ۲۰ درصدي توليد خودرو
خوب يا بد، اما اين هم خبري است .توليد خودرو در سال جاري به رشد ۲۰ درصدي مي رسد.
در سال جاري يك ميليون دستگاه خودرو توليد خواهد شد.
براين اساس، حداقل تعرفه واردات خودرو در سال جاري ۱۴۷ درصد است و براي واردات خودرو سقفي وجود ندارد.
گفتني است براساس برنامه ريزي انجام شده تا پايان سال ۸۴ در مجموع ۱۰۰ هزار خودرو دوگانه سوز خواهد شد.

ادعاي تازه
پيكان براي گازسوزكردن گزينه مناسبي نيست 
استفاده از پيكان گازسوز به دليل تراكم پايين موتور، هدردادن و اتلاف سوخت است.
وحيد اصفهانيان، رئيس موسسه عالي خودرو، سوخت و محيط زيست و دبير علمي همايشCNG و موتورهاي گازسوزگفت : »موتور خودروهايي كه با سوخت گاز طبيعي كار مي كنند از لحاظ بازده بسيار مطلوب هستند زيرا گاز طبيعي مي تواند با نسبت تراكم ۱۴، مورد استفاده قرار گيرد.»
درحالي كه موتورهاي بنزيني حداكثر تا نسبت تراكم ۸ تا ۱۱ بسته به نوع بنزين طراحي شده اند.
اصفهانيان، خاطرنشان كرد: »ولي استفاده از سوخت گاز طبيعي در موتورهايي مثل پيكان كه نسبت تراكم پاييني دارند هدردادن و اتلاف سوخت است.»
وي گفت: »بهترين راه براي حل اين مشكل اينست كه موتورهاي دوسوخته بر پايه سوخت گاز طراحي شود تا اين سوخت به هدر نرود.»
رئيس موسسه عالي خودرو افزود: »در اين صورت راننده خودرو فقط در موقع كمبود سوخت گاز، به بنزين سوئيچ مي كند تا به ايستگاه سوختگيري برسد و از آنجا كه خودرو براي استفاده بنزين طراحي شده است، راننده از استفاده آن در حالت بنزيني اجتناب مي كند.»

وداع يونسكو با ميدان نقش جهان اصفهان
007194.jpg
تيرماه امسال، چين ميزبان اجلاسي است كه براي ايران اهميت ويژه اي دارد، قرار است نمايندگان كشورهاي مختلف و كارشناسان بين المللي يونسكو پيرامون ثبت محوطه تاريخي پاسارگاد در فهرست جهاني يونسكو و ثبت ارگ بم در فهرست ميراث در خطر جهاني عقيده نهايي خود را اعلام كنند. همچنين اين احتمال مي رود كه ميدان نقش جهان اصفهان با ۲۶ سال سابقه ثبت در فهرست يونسكو از اين فهرست حذف و به فهرست ميراث در خطر جهاني اضافه شود.
احتمال بالا از آنجا قوت گرفته كه به زعم يونسكو، برج ۴۸ متري جهان نما حريم آسماني ميدان نقش جهان اصفهان را شكسته است. اين برج بتوني كه عمليات ساخت آن از سال ۷۶ آغاز و تا به امروز ۹۰ درصد آن كامل شده، در فاصله ۷۲۰ متري از ميدان نقش جهان بنا شده است.
مدير روابط بين المللي سازمان ميراث فرهنگي، هشدار يونسكو درباره توقف ساخت برج جهان نما را جدي خوانده و گفته است ايران بايد تا دو هفته آينده گزارشي از اقدامات خود درباره حذف طبقات بالايي ساختمان جهان نما به مركز ميراث جهاني يونسكو ارايه دهد. اما متاسفانه تاكنون هنوز هيچ نتيجه مشخصي از سوي مسوولان كشور اعلام نشده است. به اين ترتيب، خطر حذف ميدان نقش جهان از فهرست يونسكو بسيار جدي است.
گرچه برخي معتقدند به دليل هزينه زيادي كه صرف اين برج شده حذف طبقات بالا يي آن موجب زيان اقتصادي است اما نبايد فراموش شود كه ميدان نقش جهان اصفهان در فهرست ميراث جهاني يونسكو حضوري۲۶ساله دارد و از شاخص ترين آثار تاريخي ايران وجهان به شمار مي رود كه سالانه پذيراي هزاران جهانگرد داخلي و خارجي است. اما برج ۱۰ ميليارد توماني جهان نما كه قرار است در قالب مجتمع تجاري، اداري و  فرهنگي هزينه بالاي خود را به نفع شهرداري اصفهان جبران كند،  مي رود كه بر اين ثبت ۲۶ ساله در فهرست جهاني يونسكو، پاياني اسفبار ببخشد.

تهران: راه كارهايي براي بهترزيستن
مشكل ازدحام، تراكم و ترافيك شهر تهران، معضلي است كه سالها به شكل جدي ذهن مسوولان را به خود مشغول كرده است. در چند سال اخير راه كارهاي عملي و غيرعملي فراواني براي برون رفت از اين وضعيت پيشنهاد شده است. دكتر رحماني استاندار تهران معتقد است كه يكي از راه كارهاي عملي رفع مشكل پايتخت، انتقال وزارتخانه هاي زيربنايي به ساير شهرهاست. دكتر رحماني در گردهمايي معاونان عمراني استانداري هاي سراسر كشور، مهم ترين مشكل استان تهران را تمركز شديد و بيش ازحد عنوان كرد.
رحماني در ادامه آمارهاي جالبي ارايه مي كند. او معتقد است كه طبق برآوردها، تهران بايد در ۱۷ سال آينده جمعيتي بالغ بر ۷ ميليون و ۴۰۰ هزار نفر داشته باشد، درحالي كه درحال حاضر اين جمعيت را دارد. اين نشان مي دهد كه ما به لحاظ ميزان و شدت جمعيت ۱۷ سال جلوتر از استانداردهاي جهاني هستيم و اين يك اعلام خطر است.
نكته جالب ديگر در آمارهاي دكتر رحماني اين است كه ۴۰ درصد از دانشجويان كارداني و كارشناسي، ۶۲ درصد از دانشجويان كارشناسي ارشد و ۸۵ درصد از دانشجويان دوره دكتري در تهران زندگي مي كنند. ضمن اينكه ۳۲ درصد كل صنايع ايران در تهران متمركز است.
اين آمارها نشان مي دهد كه تهران بخش عمده اي از شاهرگ حياتي كشور را به خود اختصاص داده است. چنين ساختار متمركزي نه تنها براي ديگر شهرها كه براي خود شهر تهران نيز مضر است.
فاصله اجتماعي و فرهنگي كه ميان تهران و ديگر شهرهاي ايران وجود دارد، شايد ريشه در همين تمركزگرايي بيش از حد در تهران داشته باشد. شهري كه در آن فرهنگ، صنعت، اقتصاد، علم و... متمركز شده است. در تمامي كشورهاي دنيا هر شهري در يك حوزه مشخص متمركز است.
به عنوان مثال در آلمان، برلين شهري فرهنگي است، فرانكفورت شهري صنعتي، بن، شهري سياسي و ديپلماتيك و فرايبورگ شهري دانشگاهي است. بهتر است كه ما هم دنبال راهكاري مناسب براي تمركززدايي باشيم.

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |