يكشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۰
از مدل جين تا آشيل
برادپيت هم اينك يك ستاره بدون جانشين در سينماي آمريكا است. بازيگري كه بيشترين دستمزد را در سينماي آمريكا مي گيرد. جوان خوش قيافه و تركه اي كه از ايفاي نقش هاي متنوع هيچ ابايي ندارد. از يك جاني روان پريش خطرناك در كاليفرنيا ساخته دومينك سنا گرفته تا پليس عصبي و شورشي در هفت. از يك مشت زن كتك خور با عقايد شبه فلسفي در باشگاه مشت زني گرفته تا يك خرابكار ديوانه و مجنون در دوازده ميمون.
او شايد تنها ستاره اي در سينماي آمريكا باشد كه تصوير و محبوبيت ستاره اي اش را مديون نقش هاي مثبت و قهرمانان پيروز نيست، برخلاف مثلاً تام كروز كه محبوبيت و شمايل ستاره اي اش مديون نقش هايي است كه ايفا كرده است.
اما برادپيت چندان اهميتي به اين تصوير نمي دهد. او دنبال نقش هاي متفاوت و جدي است. بازيگري كه براي ايفاي هر نقشي آمادگي دارد و چندان به اين موضوع نمي انديشد كه نقشي كه بازي مي كند چه تاثيري بر روي تماشاگر عامه مي گذارد.
007245.jpg
007242.jpg
007239.jpg
برادپيت مدل شلوار جين بود.
كارش را با همكاري با چند شركت مشهور جين آغاز كرد، نخستين نقش اش كه خيلي به چشم آمد فيلم تلما و لوئيز بود كه در آن نقش جوان شرور و خلافكار را بازي مي كرد. پس از آن خيلي زود نقش هاي جدي به او پيشنهاد شد و توانست در عرض كمتر از چند سال به يكي از چند ستاره معتبر و پولساز سينماي آمريكا تبديل شود.
دو همكاري او با ديويد فينچر بسيار خلاقانه و استثنائي درآمد. ضمن اينكه ايفاي نقش يك رهبر آزاديخواه ايرلندي در جوار هريسن فورد در فيلمDevils Owm ساخته آلن جي پاكولا نيز اعتبار فراواني برايش به همراه آورد.
آخرين فيلم برادپيت كه به زودي در سينماهاي آمريكا اكران خواهد شد تروا نام دارد. كارگردان فيلم ولفگانگ پترسن است. در اين فيلم برادپيت در نقش آشيل ظاهر مي شود. فيلمي تاريخي كه صحنه هاي نبرد و اكشن آن بسيار استادانه ساخته شده است.
برادپيت براي بازي در اين فيلم مجبور شد تمرينات سخت بدني را پشت سر بگذارد. اندكي بر وزنش بيفزايد و در روز ساعت ها ورزش كند.
به هرحال به نظر مي رسد تروا بتواند يك سكوي پرتاب ديگر براي حرفه برادپيت باشد، فيلمي كه شانس زيادي در گيشه دارد. در اين فيلم اورلاندو بلوم نيز حضور دارد. همسر برادپيت، جنيفر آنيستون بازيگر مشهور سريال دوستان است.

منوچهر طياب
پدر مستندسازي ايران
007221.jpg
امير مهنا-نام فيلم مستند با نام منوچهر طياب گره خورده است. اين فيلمساز برجسته كه تاكنون بيش از ۸۰ فيلم را در پرونده خود دارد يكي از پيشكسوتان مستندسازي ايران به حساب مي آيد. منوچهر طياب كه تمام توان خود را صرف نشان دادن زيبايي هاي طبيعي ايران كرده است، مدت زمان زيادي را در خارج از كشور به تدريس مشغول بوده. بسياري از كارهاي مستند او حتي توانسته اند با عام ترين مخاطبان خود ارتباط برقرار كنند.
منوچهر طياب خودش هيچ كدام از كارها را برتر از ديگري نمي داند، اما كارشناسان اين مساله در پراهميت بودن فيلم هايي چون «ترن» و «مسجد جامع» شك ندارند. آنچه كه درباره فيلم ترن بايد گفت ميكس استادانه صدا و تصوير آن است.
اين فيلم كه براي اداي احترام به استاد «حسين تهراني» تنبك نواز برجسته كشور ساخته شد با استفاده از ساز او كه صداي حركت يك ترن را بازسازي كرده، بدون شك تا سال هاي سال ماندگار خواهد بود. منوچهر طياب به نظر كارشناسان يك معمار فيلم است. يعني چنان با وسواس با عنصر كارهايش برخورد مي كند كه گويي رگ و پي يك ساختمان را بنا مي گذارد.
متاسفانه فيلم هاي طياب آن گونه كه بايد و شايد در دسترس نيست و محافل آكادميك اقبال بيشتري در استفاده از آنها دارند.
اگر بخواهيم سن و سال طياب را ضرب در آثارش بكنيم در خواهيم يافت كه او هر ساله حدود يك فيلم را تمام كرده و امكانات فيلم ديگر را مهيا كرده است و اما آخرين اثر طياب حال و حكايت ديگري دارد.
اين فيلم كه حدود دو سال از وقت سازنده اش را گرفته «در دل تنهايي كوير» نام دارد. البته اين فيلم هم مثل بسياري ديگر از كارهاي اين فيلمساز شايد هرگز ديده نشود، امانكته جالب توجه در اينباره اين است كه فيلمساز ظاهرا همسويي خاصي با اين اثر آخر در خود احساس كرده، شايد به همين دليل باشد كه چند و چون شروع تا پايان فيلم را به صورت كتابي به همين نام به نگارش در آورده. اين كتاب كه مي شود گفت اولين كتاب طياب است، خواننده را از آغاز تا انتهاي چگونگي ساخت فيلم قرار مي دهد. تصور مي شد كه اين كتاب آنگونه كه بايد و شايد مورد توجه قرار نگيرد، اما خوشبختانه باخبر شديم كه اثر فوق در ليست كتاب هاي پرفروش قرار دارد. شايد اين مساله بيش از گذشته نشان از محبوبيت طياب در ميان ايرانيان داشته باشد.

مارادونا: آخرين شانس
007236.jpg
ديه گو مارادنا، افسانه و ستاره تكرارنشدني فوتبال آرژانتين، پس از چندهفته اي كسالت، بيماري و بستري شدن در بيمارستان هم اينك تصميم گرفته است به كوبا برود. مارادونا كه به توصيه پزشكان، در دوره نقاهت بايد مراعات خيلي چيزها را بكند - كه نمي كند - اخيراً تصميم گرفته است براي گذراندن دوران نقاهت به كوبا نزد دوست و حامي هميشگي اش فيدل كاسترو برود.
پيشتر نيز مارادونا براي درمان مشكل اعتيادش به كوبا سفر كرده بود و در طول اين سالها او ديدارهاي خصوصي فراواني با كاسترو داشته است و كاسترو نيز بارها از او حمايت كرده است.
اين فوتباليست ۴۳ ساله كه بدون ترديد جنجال برانگيزترين بازيكن تاريخ فوتبال است ماه گذشته ۱۱ روز را در بيمارستان گذراند. دوستان و نزديكان مارادونا معتقدند كه در تنها جايي كه او احساس آرامش مي كند كوبا است، پزشكان معتقدند كه اين آخرين فرصت مارادونا براي ترك اعتياد است. اگر او در چندماه آينده نسبت به ترك كوكائين اقدام جدي نكند، دچار مشكلات فراواني خواهد شد.
بازيكن ۱۶۸ سانتي متري كه هم اينك ۱۰۶ كيلوگرم وزن دارد، به لحاظ كلينيكي، تمام مشخصه هاي يك انسان در آستانه مرگ را دارد. پزشكان مارادونا معتقدند كه ابتدا بايد يك روانپزشك مشكلات روحي و رواني او را حل كند و سپس به درمان فيزيولوژيك او پرداخت.
در اين مدت تنها همسر اول مارادونا و دو دختر ۱۴ ساله و ۱۷ ساله اش اجازه ملاقات با او را داشتند. مشكل اصلي و بسيار حاد مارادونا درحال حاضر قلب رنجور است.
ناراحتي قلبي اش به خاطر مصرف كوكائين،  افسردگي و اضافه وزن زياد است.

ناصريا در آلمان
007218.jpg
حتما تا حالا اسم ناصر عبداللهي يا همان ناصريا را شنيده ايد. اين خواننده عاشق سرزمين مادري انگار عشقش هواي شرجي و دريا و لنج و اين طور حرف هاست. ناصريا تكنيك خوبي در اجرا دارد. مي شود گفت كه شعر شاعران بي گناه را حيف و ميل نمي كند. آشنايي ناصريا با عنصر شعر باعث شده كه برخوردي بازاري با اين هنر نداشته باشد. او چه در اجراي شعرهاي بومي و چه شعرهاي ملي نهايت دقت را از خود نشان مي دهد.
نكته جالب توجه اين كه آهنگ هاي بومي عبداللهي در ميان علاقه منداني كه معناي كلامي آن را هم نمي فهمند طرفداران بيشتري دارد. بارها و بارها ديده يا شنيده ايم كه تلويزيون يا راديو از ميان تمام كارهاي او همان آهنگ هاي بومي اش را انتخاب و پخش كرده اند. يكي ديگر از كارهاي خوب و قابل توجه عبداللهي آهنگي است كه در مدح حضرت فاطمه خوانده است. اين آهنگ چه به لحاظ رنگ آميزي موسيقايي و چه كلامي كار قابل توجهي است. اما يك خبر خوب براي علاقه مندان كارهاي اين خواننده. عرض شود خدمتتان كه اين خواننده قصد دارد كه قطعاتي از آلبوم «هواي حوا» را در سالن ميلاد به صورت زنده اجرا كند. اين برنامه كه قرار است در ۲۷ مردادماه اجرا شود حتما كنسرت شلوغي خواهد بود. خبر ديگر اين كه ناصريا با گروهش قرار است كه از ۱۲ تا ۱۵ آگوست، در شهر برلين آلمان به اجراي برنامه بپردازد.

عضو جديد خانواده
«جي.ال.آي» نام خبرسازي است كه مي خواهيم درباره اش بنويسيم. شايد فكر كنيد ايشان يكي از اهالي مشرق زمين است، يعني از همان چشم بادامي ها. شايد هم فكر كنيد اين جناب يكي از نويسندگان معروفي است كه اين نام مختصر اوست. ولي هيچكدام از اين خبرها نيست. اين تنها نام پژو جديد ارزان قيمتي است كه به زودي وارد بازار ايران مي شود. يك ماشين جديد داخل صفحه خبرسازان كه مخصوص آدم هاست! ماشين ها در ايران چنان اهميت دارند و به داخل زندگي آدم ها سرك مي كشند كه از آنها اصلا نمي توان گذشت. كافي است چند ماه ديگر به خيابان هاي تهران نگاه كنيد و هجوم پژوهاي جي.ال.آي را مشاهده كنيد كه همه جا را فرا گرفته اند و بر هر چيزي تاثير گذاشته اند. اين پژو ۸ ميليون و ۷۰۰هزار تومان قيمت دارد. البته اگر كولر هم بخواهيد مي شود ۹ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان. سيستم فرمان هيدروليك با سيستم ترمز، موتور، جعبه دنده و تجهيزات ايمني اين پژو همانند پژو ۴۰۵ جي ال ايكس است. قرار است ۱۱۰هزار دستگاه پژو جي ال آي به همراه ۹۰ هزار پژو جي ال ايكس امسال توليد شود.
پژوهاي ارزان قيمت براي فتح خيابان هاي تهران صف كشيده اند، البته اگر جايي در اين خيابان ها باقي مانده باشد.

حميد امجد پركار و فعال
007224.jpg
حميد امجد، نويسنده، بازيگر، كارگردان تئاتر و تلويزيون با وجود جواني، كارنامه پرباري دارد. نخستين حضور جدي فرهنگي اش بازي درفيلم مسافران بيضايي بود. پس از آن فيلمنامه ها و نمايشنامه هاي فراواني از او چاپ شد برخي از اين نمايشنامه ها مثل نيلوفر آبي و پستوخانه بر روي صحنه هم رفتند و او را با موفقيت  تجاري و اقتصادي روبه رو كرد .
هم اينكه حميد امجد قصد دارد نمايش «بي شير و شكر» را براي اواخر تابستان روي صحنه ببرد. البته به استثناي اين اجرا، گروه تئاتري پرچين كه امجد يكي از پايه گذاران آن است اجراهاي ديگري را هم بر روي صحنه خواهد برد. خود امجد در اينباره مي گويد: ما دوست داريم تعداد كارگردان هاي گروه، منحصر به يكي دو نفر هميشگي نباشد. به همين دليل، احتمالا چندنفر از بچه هاي عضوگروه پرچين امسال در زمينه كارگرداني هم فعاليت مي كنند. خود من هم منتظر اجراي عمومي بي شير و شكر هستم و هنوز تصميم نگرفته ام كه كدام نمايش را آماده كنم.
نكته جالب ديگر، در خصوص گروه پرچين اينكه، اين گروه از سوي مركز هنرهاي نمايشي به عنوان گروه فعال تئاتر برگزيده شده است. پرچين در چند سال اخير در زمينه اجراي تئاتر، پژوهش، نگارش و ترجمه نمايشنامه بسيار فعال بوده است.
از حميد امجد دو نمايشنامه «بي شير و شكر» و «زاير» در نمايشگاه ارايه شد. ضمنا دونمايشنامه ديگر او با نام هاي «نگين» ،«پاتوق اسماعيل آقا» و يك ترجمه از سم شپرد با نام « كه بين راه» از او منتشر خواهد شد.

يك پنجه تنبور به حساب عالي نژاد
اميرمهنا-مرحوم سيد خليل عالي نژاد نوازنده برجسته  سازتنبور در ميان اهل موسيقي مقامي نامي آشناست. سيد خليل كه ارادت قلبي اش به ائمه اطهار بر هيچ كس پوشيده نيست همواره در مدح امام علي(ع) سرود و نواخت. تعصب او درمورد ساز تنبور به گونه اي است كه چون شيئي مقدس به آن مي نگريست. بدون شك احياي مقام هاي باستاني پيچيده در تكنيك امروزي او تا ساليان سال باقي خواهند ماند. عالي نژاد همواره در فكر از دست رفتن اصالت تنبور بود.
او برخوردهاي بازاري و دست آويز قراردادن اين ساز براي كسب درآمد را نمي پسنديد. از همان دوراني كه كه كاست «صداي سخن عشق» وارد بازار شد همگان دريافتند كه صداي تازه اي در تنبور نوازي ظهور كرده است. اين پنجه توانا كه يك بار ديگر ساز مهجور را از گوشه انزوا بيرون آورد خيلي سريع در صدر موسيقي دانان نامي قرارگرفت. سيد خليل علاوه بر نواختن ساز تنبور با بسياري از سازهاي ديگر هم آشنايي داشت اما گويي ساز اجداديش را دردرجه اول اهميت قرار داده بود. اغلب نوازندگان به اين نكته اشاره دارند كه تنبور در دستان اين نوازنده احساس آرامش مي كرده است. تكنوازي هاي او كه اغلب با احساس دروني او پيوند خورده اند نشان مي دهد كه او هر جمله را با تصور اجراي يك اركستر نواخته است. اگر كاست «ثناي علي» را كه همراه با صداي گرم اوست شنيده باشيم، قطعا متوجه شده ايم كه ساخت وسازهاي آني اوگاه تمام وكمال مختص خود اوست. يعني نوايي كه قبل از آن از دل تنبور بيرون نيامده. فروش بالاي آثاري كه به گونه اي با نام اين نوازنده گره خورده اند نشان مي دهد كه او اقبال نفوذ در اذهان سخت گير ايراني ها را داشته. در اين روزها كه متاسفانه ساز تنبور توسط گروهي گمنام به سازي تكراري و آزار دهنده تبديل شده نام عالي نژاد بيش از پيش به درخشش خود ادامه مي دهد. خوشبختانه با خبر شديم كه كاست ثناي علي با استقبال خوبي رو به رو شده و به زودي شاهد ضبطي ديگر از آن خواهيم بود. اضافه مي شود كه كتابي هم درباره روند و تكوين تاريخي ساز تنبور توسط عالي نژاد نوشته شده كه علاقه مندان را از ريشه هاي اين ساز با خبر مي سازد.
شما هم خودتان را به يك پنجه تنبور به حساب سيدخليل دعوت كنيد.

مولن روژ
فرهاد فرجاد
رابي ويليامز دركن
007248.jpg

رابي ويليامز، خواننده انگليسي، تمام برنامه هاي كاري خود را تعطيل كرده و راهي كن شده تا با بزرگان سينماي جهان ديدار كند. دوستان ويليامز معتقد ند حضور كوتاه او در موزيكال«De-lovely>مسير ستاره سينمايي شدن را برايش هموارتر ساخته است. اين فيلم كه سال قبل ساخته شد، اثري هاليوودي است و به زندگي ترانه نويس مشهور، كول پرتر مي پردازد، ويليامز در «>De-lovely يكي از قطعات كلاسيك پرتر را به نام؟«>well Did you Evah اجرا مي كند.
فارنهايت به دنبال طرف سوم
روساي كمپاني ميراماكس، باب و هاروي وينستين، بنا دارند تا بار ديگر براي خريد فيلم جديد مايكل مور، فارنهايت۱۱-۹ ، با مايكل مور به مذاكره بنشينند. اين فيلم، محصول مشترك ميراماكس و ديزني است و نمي تواند توسط هر يك از دوكمپاني، به تنهايي اكران شود. بنابراين روساي اين دو كمپاني بزرگ
007227.jpg

فيلمسازي در پي يافتن يك طرف قرارداد سوم هستند. مايكل مور در فيلم فارنهايت۱۱-۹ ، بوش را در واقعه يازده سپتامبر مقصر معرفي مي كند و پرده از روابط دو خانواده بوش و بن لادن بر مي دارد. ميراماكس ۶ ميليون دلار براي فيلم هزينه كرده و اصرار دارد با بازپرداخت سرمايه گذاري ديزني، دست اين كمپاني را از هرگونه منفعت مالي فيلم كوتاه كند.
جوان ترين رهبر اركستر بريتانيا
007230.jpg

ايلان ولكوف، رهبر اركستر سمفوني اسكاتلنديB.B.C ، موفق به دريافت يكي از معتبرترين جوايز موسيقي كلاسيك بريتانيا شد. ولكوف ۲۷ ساله، عنوان مهمترين هنرمند جوان ۲۰۰۴ را از مراسم جامعه موسيقي فيل هارمونيك رويال در لندن دريافت كرد. وي كه نواختن ويولن را از شش سالگي آغاز كرده و از اوان نوجواني نيز به آهنگسازي پرداخته، پيش از اين طي سال هاي ۱۹۹۷ تا۲۰۰۰ رهبري اركستر فيل هارمونيك جوانان لندن را عهده دار بوده است.
دومين جشنواره تابستاني توسكان
007251.jpg

سي ام آوريل، دومين جشنواره بين المللي و هنري Tuscan Sun در كرتونا، از زيباترين شهرهاي توسكان ايتاليا، افتتاح خواهد شد. اين جشنواره هنري امسال ميزبان هنرمنداني همچون جا شوا بل، ويولن نواز صاحب نام،  اولين گلني، نخستين زن نوازنده پركاشن،  نينا كتوا، ستاره آتيه دار سلو خواهد بود.
كارشناسان معتقدند جشنواره هنري توسكان سان، از پيشرفتي چشمگير برخوردار است و مي تواند هر ساله هنرمندان زيادي را از چهارگوشه دنيا به اين شهر زيبا و آفتابي ايتاليا بكشاند.
نتيجه تلاش ده ساله
007233.jpg

آلبوم جديد رنه گروس، پيشگام معاصر موسيقي كلاسيك، با عنوانBellatrix منتشر شد. صاحب نظران موسيقي كلاسيك معتقدند صداي منحصر به فرد گروس، از جمله معدود صداهايي است كه هنوز در دسترس جهاني است و قابليت هاي خود را حفظ كرده. گروس كه در نيوزيلند از پدري چك تبار و مادري يوناني - رومانيايي متولد شده اكنون در لندن زندگي مي كند و به گفته خود ۱۰ سال روي آلبوم جديدش كار كرده است.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
در شهر
سفر و طبيعت
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |  يك شهروند  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |